dr hab. Anna Drapińska
Employment
- Associate professor at Department of Marketing
Publications
Filters
total: 37
Catalog Publications
-
Trust in Electronic Word-of-Mouth (eWOM): the concept and the most important determinants
PublicationeWOM and trust in it is now the most important factor in determining buyers' purchasing behavior. Familiarity with the determinants of trust establishes the formation of appropriate marketing activities. However, the growing number of new forms of eWOM and its increasingly complex and multidimensional nature have created a lot of confusion. The article aims to organize the concepts related to trust in eWOM, to indicate the most...
-
A new concept of contemporary marketing
PublicationPurpose: This conceptual paper aims to propose a new concept of marketing that responds well to the needs of a changing world, taking into account the continuous development of the service economy and the revolution in the development of the Internet and related tools. Methodology/Approach: The proposed concept is based on well-researched theories: service marketing, experience marketing, relationship marketing and digital marketing...
-
Współczesny Word of Mouth – dylematy pojęciowe
PublicationPrzekaz ustny (Word of Mouth) jest obecnie jednym z najważniejszych czynników, które mają wpływ na klientów podczas podejmowania decyzji o zakupie, a także na zarządzanie ich zachowaniami w procesie dokonywania zakupów. Szczególne znaczenie ma on w przypadku dóbr niematerialnych, o wysokim ryzyku zakupu, jakim są usługi. Rosnąca liczba jego nowych form i coraz bardziej skomplikowana natura, związana głównie z umieszczaniem opinii...
-
Marketing relacji we współczesnym świecie
PublicationTeoria i praktyka marketingu ulegają ciągłej ewolucji, podążając za zmianami gospodarczymi, społecznymi oraz technologicznymi i dostosowując się do nich. Obecne trendy, które napędzają zmiany w globalnym świecie biznesu powodują, że silne relacje z klientami są bardziej niż kiedykolwiek, niezbędne dla strategii firm, które chcą osiągać przewagę konkurencyjną. Nowe warunki działania przedsiębiorstw to również świat, w którym miesza...
-
Edukacja jako niezbędny element w budowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw
PublicationWysoko wykwalifikowana kadra oraz nieustanne podnoszenie kwalifikacji pracowników staje się najistotniejszym elementem budowania przewagi konkurencyjnej na rynku. W artykule pokazano, jak kształtuje się zjawisko kształcenia personelu w Polsce na tle krajów Unii Europejskiej. Z przedstawionej analizy wynika, że budowanie Europejskiego Społeczeństwa Wiedzy w Polsce wymaga jeszcze wielu nakładów i zmian.
-
Student - klient : czy uczelnia ma zawsze spelniać oczekiwania studentów?
PublicationJednym z podstawowych dylematów związanych z wprowadzaniem orientacji marketingowej do uczelni, a zarazem najistotniejszą barierą, jest problem traktowania studentów jako klientów. Na pierwszy rzut oka oznacza to, że zgodnie z regułami marketingowymi uczelnia powinna zaspokajać wszelkie wymagania i oczekiwania swoich klientów.Postępowanie zgodne z hasłem "Klient nasz Pan" niepokoi jednak władze zarządzające szkołami wyższymi. Autorka...
-
Relacje rynkowe - podstawy teoretyczne
PublicationZmiany pojawiające się w gospodarce światowej wskazują na nowe podejście do sposobów konkurowania, tworzenia wartości oraz pojmowania istoty rynku. Ważne staje się budowanie relacji pomiędzy podmiotami, gdyż współczesny rynek i środowisko konkurencyjne wymagają raczej współpracy, niż zwalczania przeciwnika. Celem artykułu jest przedstawienie istoty pojęcia relacja oraz teoretyczne fundamenty relacji rynkowych.
-
W jaki sposób szkoła wyższa powinna tworzyć miejsca na poszczególnych kierunkach studiów - determinanty
PublicationObecnie wiele szkół wyższych szuka sposobów, które mają pomóc zainteresować ich ofertą i przyciągnąć studentów, ale stają przed dylematem w jaki sposób kształtować tę ofertę. Jednym z ważniejszych dylematów, z jakim borykają się uczelnie jest kwestia tworzenia nowych i kształtowania liczby miejsc na już istniejących kierunkach studiów. W publikacji podjęto dyskusję na ile szkoła publiczna powinna kierować się w tym względzie popytem...
-
Marketing szkół wyższych - model budowania relacji ze studentami
PublicationWiedza na temat marketingu w szkołach wyższych wciąż znajduje się we wstępnej fazie, jest niepełna i niespójna. Brakuje zwłaszcza modeli teoretycznych uwzględniających naturę usług edukacyjnych szkolnictwa wyższego. Dla tego sektora powinna być wypracowana specjalna koncepcja marketingowa, wypływająca ze skomplikowanej natury edukacji wyższej. W literaturze dotyczącej marketingu szkolnictwa wyższego najczęściej można spotkać odwołania...
-
Marketing relacji - istota i czynniki wpływające na sukces
PublicationMarketing relacji (relationship marketing) jest przedmiotem zainteresowania badaczy od lat 80-tych. Początkowo był wiązany z sektorem usług, a także działalnością marketingową na rynkach B-2-B. Jednak z czasem stwierdzono, że ma zastosowanie we wszystkich typach organizacji. Obecnie budowanie relacji stało się jednym z ważniejszych sposobów konkurowania na rynku. W artykule przedstawiono istotę marketingu relacji, jego wpływ na...
-
Możliwości zastosowania badań marketingowych w szkołach wyższych
PublicationPolskie szkoły wyższe funkcjonujące w otoczeniu rynkowym zmuszone są do stosowania działań marketingowych. Jednym z nieodzownych elementów związanych z marketingiem, a zarazem warunkiem "dobrego" jego zastosowania są badania marketingowe. W opracowaniu przedstawiono różne rodzaje badań niezbędne dla szkół wyższych. Uporządkowano je z punktu widzenia podejmowanych działań marketingowych związanych z klientami. Takie spojrzenie na...
-
Narzędzia komunikacji uczelni z kandydatami na studia w świetle badań
PublicationFunkcjonowanie szkół wyższych na coraz bardziej konkurencyjnym rynku zmusza je do stosowania działań marketingowych. Jednym z głównych elementów tych działań jest tworzenie nowych i umacnianie już nawiązanych relacji z klientami (studentami). Pierwszym etapem w ramach tego procesu jest komunikowanie się z kandydatami na studia. Aby działania, podejmowane w początkowym stadium tworzenia relacji, były skuteczne powinny bazować na...
-
Specyfika usługi edukacyjnej szkoły wyższej w kontekście marketingowym
PublicationZmiany, jakie zaszły na rynku usług edukacji wyższej, pomimo wielu barier i trudności, skłaniają uczelnie do zastosowania metod zarządzania zaczerpniętych ze świata biznesu, w tym między innymi marketingu. Dobranie odpowiednich narzędzi marketingowych dla uczelni wymaga rozpoznania specyfiki usług przez nie oferowanych. Zdaniem Autorki usługa edukacji wyższej należy do grupy usług określanych mianem profesjonalnych, stąd też koncepcja...
-
Kierunki działań marketingowych w szkole wyższej
PublicationW artykule przedstawione zostały cechy usług edukacyjnych szkół wyższych w kontekście usług profesjonalnych. Uwzględniając powyższe cechy scharakteryzowano elementy wpływające na marketing szkoły wyższej oraz pięć głównych obszarów, które powinien on obejmować.
-
Marketing relacji : zastosowanie marketingu relacji
PublicationW podrozdziale opisano warunki implementacji marketingu relacji w przedsiębiorstwie. Zwrócono między innymi uwagę na strukturę organizacyjną, system dostarczania klientom wartości oraz branżę, w której działa firma. Wskazano również na korzyści wynikające z zastosowania działań marketingu relacji w firmie.
-
Specjalność Marketing na Wydziale Zarządzania i Ekonomii - początki i perspektywy
PublicationArtykuł omawia wyniki badań ankietowych przeprowadzonych wśród studentów specjalność Marketing. W konkluzji stwierdzono, że: powołanie specjalności Marketing było decyzją trafną. Program wymaga modyfikacji w kierunku zwiększenia liczby przedmiotów kierunkowych oraz zajęć praktycznych. Wskazane jest kontynuowanie badań w roku przyszłym.
-
Doskonalenie kształcenia na specjalności marketing na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej
PublicationCelem artykułu jest wskazanie kierunków doskonalenia kształcenia na specjalności marketing na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej na podstawie opinii studentów tej specjalności.
-
Pomiar lojalności klientów - wybrane wskaźniki
PublicationSytuacja na rynkach sprawia, że konieczne jest konkurowanie poprzez dbałość o satysfakcję i lojalność klientów. Wymaga to od przedsiębiorstw podejmowania wielu działań, ale także monitorowania ich rezultatów. Celem artykułu jest przedstawienie wybranych metod mierzenia lojalności klientów. Skoncentrowano się na wskaźnikach satysfakcji takich jak CSI, ACSI, EPSI, a także wskaźnikach lojalności, ujmujących różne aspekty tego zjawiska...
-
Marketing doświadczeń w przedsiębiorstwach usługowych
PublicationW artykule scharakteryzowana została koncepcja marketingu doświadczeń jako idea stanowiąca nowe podejście do wyróżniania się organizacji na konkurencyjnym rynku, a także swoiste uzupełnienie marketingu relacji w przedsiębiorstwach usługowych. Przedstawione zostały najważniejsze elementy wpływające na budowanie doświadczenia klientów. Szczególną uwagę zwrócono na emocje i ich rodzaje, a także na proces doskonalenia doświadczeń i...
-
SEKTOR USŁUG WE WSPÓŁCZESNEJ GOSPODARCE W POLSCE I NA ŚWIECIE
PublicationSektor usług odgrywa coraz ważniejszą rolę w gospodarce światowej, a także w gospodarkach poszczególnych krajów. Również gospodarka polska ulega pod tym względem istotnym przeobrażeniom. Celem artykułu jest przedstawienie stanu i rozwoju sektora usług w ostatnich latach w Polsce na tle innych, wybranych krajów na świecie. Scharakteryzowane zostały najważniejsze wskaźniki obrazujące sektor usług w Polsce, takie jak liczba pracujących,...
seen 1373 times