prof. dr hab. inż. Jerzy Girtler
Employment
Publications
Filters
total: 111
Catalog Publications
Year 2023
-
Quantumness in Diagnostics of Marine Internal Combustion Engines and Other Ship Power Plant Machines
PublicationThe article provides proof that the diagnostics of marine internal combustion engines and other ship power plant machines should take into account the randomness and unpredictability of certain events, such as wear, damage, the variations of mechanical and thermal loads, etc., which take place during machine operation. In the article, the energy E, like the other forms (methods) that it can be converted into (heat and work), is...
Year 2021
-
The Matter of Decision-Making Control Over Operation Processes of Marine Power Plant Systems with the Use of their Models in the form of Semi-Markov Decision-Making Processes
PublicationThe article presents the possibility to control the real operation process of an arbitrary device installed in the marine power plant based on the four-state semi-Markov process, being the model of the process, which describes the transition process of operational states of the device and the transition process of its technical states. All these states are precisely defined for the ship main engine (SG). A hypothesis is proposed...
Year 2020
-
Limiting distribution of the three-state semi-Markov model of technical state transitions of ship power plant machines and its applicability in operational decision-making.
PublicationThe article presents the three-state semi-Markov model of the process {W(t): t 0} of state transitions of a ship power plant machine, with the following interpretation of these states: s1 – state of full serviceability, s2 – state of partial serviceability, and s3 – state of unserviceability. These states are precisely defined for the ship main engine (ME). A hypothesis is proposed which explains the possibility of application...
-
POTRZEBY I MOŻLIWOŚCI UDOSKONALENIA SYSTEMÓW DIAGNOZUJĄCYCH OKRĘTOWYCH SILNIKÓW SPALINOWYCH O ZAPŁONIE SAMOCZYNNYM
PublicationW artykule przedstawiono ogólnie własności współczesnych systemów diagnozujących (SDG) okrętowych siników głównych o zapłonie samoczynnym, potrzeby zastosowania SDG do sterowania procesem eksploatacji tych silników i propozycje udoskonalenia SDG dla potrzeb realizacji racjonalnej eksploatacji tego rodzaju silników. Zwrócono uwagę na potrzebę uwzględnienia we wnioskowaniu diagnostycznych wiarygodności diagnozy. Przedstawiono też...
-
PROBABILISTYCZNY MODEL PROCESU OBCIĄŻEŃ MOCĄ OKRĘTOWEGO TŁOKOWEGO SILNIKA GŁÓWNEGO I JEGO PRAKTYCZNA PRZYDATNOŚĆ
PublicationW artykule przedstawiono propozycję modelu widma obciążeń mocą okrętowego silnika głównego w formie czterostanowego procesu semi-Markoawa {D(t): t ≥0} ciągłego w stanach i czasie o zbiorze stanów C = {c1, c2, c3, c4} i następującej interpretacji elementów tego zbioru: c1 – obciążenie silnika mocą częściową, c2 – obciążenie silnika mocą trwałą, c3 – obciążenie silnika mocą znamionową, c4 – obciążenie silnika mocą maksymalną. Określono...
Year 2019
-
EMISJA AKUSTYCZNA JAKO SYGNAŁ DIAGNOSTYCZNY ODWZOROWUJĄCY ZMĘCZENIOWE ZUŻYCIE WARSTW ŚLIZGOWYCH PANWI ŁOŻYSK GŁÓWNYCH I KORBOWYCH SILNIKÓW O ZAPŁONIE SAMOCZYNNYM
PublicationW artykule przedstawiono wyniki badań laboratoryjnych, z których wynika, że emisja akustyczna (EA) może być uznana za sygnał diagnostyczny, przydatny do identyfikacji stanu technicznego łożysk głównych i korbowych okrętowych silników o zapłonie samoczynnym. Wykazano w nim bowiem, że parametry emisji akustycznej takie jak: czas rejestracji, energia sygnału, amplituda sygnału, ilość przekroczeń poziomu dyskryminacji, czas narastania,...
-
METODOLOGICZNE PROBLEMY REALIZACJI BADAŃ EMPIRYCZNYCH URZĄDZEŃ ENERGETYCZNYCH OKRĘTOWYCH SIŁOWNI SPALINOWYCH
PublicationW referacie scharakteryzowano w ujęciu ogólnym wymagania obowiązujące a badaniach naukowych, zwłaszcza empirycznych, w zakresie metodologicznym i na przykładzie badań urządzeń energetycznych siłowni okrętowych, ze szczególnym uwzględnieniem okrętowych silników spalinowych o zapłonie samoczynnym. Scharakteryzowano problemy pojawiające się przy formułowaniu i weryfikacji hipotez naukowych oraz przedstawianiu tez i ich udowadnianiu....
-
PROBABILISTYCZNE ASPEKTY ZUŻYCIA SKOJARZEŃ CIERNYCH UKŁADÓW KORBOWO-TŁOKOWYCH NA PRZYKŁADZIE OKRĘTOWYCH SILNIKÓW SPALINOWYCH DWUSUWOWYCH NAPĘDU GŁÓWNEGO
PublicationW artykule przestawiono propozycję rozpatrywania zarówno obciążenia jak i zużywania ślizgowych skojarzeń ciernych (łożysk głównych i korbowych) układów korbowo-tłokowych silników spalinowych, zwłaszcza głównych, a także skojarzeń „tłok-tuleja” tych silników, jako procesów stochastycznych. Propozycję tę uzasadniono tym, że deterministyczne podejście do badania zarówno obciążenia jak i zużycia wspomnianych skojarzeń uniemożliwia...
Year 2018
-
A CONCEPT OF DETERMINING THE RELATION BETWEEN LOAD AND WEAR OF TRIBOLOGICAL SYSTEMS OF SHIP MAIN SELF-IGNITION ENGINES BY USING PROBABILISTIC APPROACH PROBABILISTIC APPROACH
PublicationThis paper presents a proposal of simultaneous consideration of load and wear associated with it , of tribological systems of ship main engines (intended for ship propulsion) . Based on results of investigations it was assumed that both the load Q (i.e. a cause of wear ) and the wear Z (i.e. an effect of load occurrence) considered in a given time t(0 ≤ t ≤ t) are random variables Qt and Zt, respectively. There was characterized...
-
Energetyczne ujęcie działania komór spalania okrętowych silników spalinowych tłokowych i turbinowych
PublicationPrzedstawiono propozycję wartościowania (ilościowego określenia) działania komór spalania tłokowych i turbinowych silników spalinowych z uwzględnieniem zachodzących w nich takich rodzajów przemiany energii jakimi są ciepło i praca. Przedstawione rozważania bazują na fakcie, że w komorach spalania tego rodzaju silników spalinowych zachodzi przekształcanie energii chemicznej zawartej w dostarczonym do niej paliwie (ściślej – energii...
-
Reliability and types of diagnosis in the process of diesel engine operation
PublicationThe article presents complexity of the problem concerning development of diagnosis with defined reliability by a diagnosing system (SDG) on technical condition of marine combustion engines, especially main engines. It was shown that development of the final diagnosis, the so-called initial operation diagnosis, on the operational usability (fDG on PEx) of a main engine in particular, is not possible without prior development of...
Year 2017
-
Analysis of catalitic reactors usefulness to reduce pollution generated by piston combustion engines with regard to ship main engines
PublicationThe article presents results which indicate that the use of catalytic reactors to reduce emissions of harmful compunds contained in the exhaust gas is important in the operation of vehicle motors operation. Efforts of the shipbuilding industry to reduce the toxicity of exhaust gas emitted by the main engines have been indicated and pointed to the desirability of the use of these catalysts in maritime transport. It has been pointed...
-
Determination of probabilities defining safety of a sea-going ship during performance of a transportation task in stormy weather conditions
PublicationThe paper presents the possibility of applying the theory of semi-Markov processes to determine the limiting distribution for the process of changes of technical states being reliability states of the systems of sea-going ships significantly affecting safety of such ships, which include main engine, propeller and steering gear. The distribution concerns the probabilities of occurrence of the said states defined for a long time...
-
Features of load and wear of main propulsion devices on sea-going ships with piston combustion engines and their impact on changes in technical states of the systems
PublicationThe paper presents the specificity of operation of propulsion systems of seagoing ships which causes the need to control the load on them, especially on their engines called main engines. The characteristics of the load on the propulsion systems, especially on the main engines as well as on the shaft lines and propellers driven by the engines, along with the process of wear in tribological joints (sliding tribological systems)...
Year 2016
-
A model of fuel combustion process in the marine reciprocating engine work space taking into account load and wear of crankshaft-piston assembly and the theory of semi-Markov processes
PublicationThe ar ticle analyses the operation of reciprocal internal combu stion engines, with mar ine engines u sed a s an example. The analysis takes into account types of energy conversion in the work spaces (cylinders) of these engines, loads of their crankshaft-piston assemblies, and types of fuel combustion which can take place in these spaces during engine operation. It is highlighted that the analysed time-dependent loads of marine...
-
Application of semi-Markov processes for evaluation of diesel engines reliability with regards to diagnostics
PublicationThe paper presents semi-Markov models of technical state transitions for diesel engines, useful for determination of their reliability, as a result of the conducted statistical empirical studies. Interpretation of technical states provided for this sort of engines refers to ship main engines, i.e. engines employed in propulsion systems of sea-going ships. The considerations recognize diesel engine as a diagnosed system (SDN), of...
-
Operation evaluation method for marine turbine combustion engines in terms of energetics
PublicationAn evaluation proposal (quantitative determination) of an y combustion turbine engine operation has been presented , wherein the impact energy occurs at a given time due to Energy conversion. The fact has been taken into account that in this type of internal combustion engines the energy conversion occurs first in the combustion chambers and in the spaces between the blade of the turbine engine. It was assumed that in the combustion...
-
Własności kwantowe przemian energetycznych zachodzących w silnikach o zapłonie samoczynnym = Quantum properties of energy transformation in diesel engines
PublicationW pracy uzasadniono, że w badaniach własności energetycznych silników spalinowych o zapłonie samoczynnym należy uwzględnić istniejącą w ich eksploatacji przypadkowość i nieprzewidywalność zdarzeń. Nawiązano do osiągnięć mechaniki kwantowej wskazując na wynikający z nich postulat, że wielkości nazywane komplementarnymi, mają istotną własność, która polega na tym, że niemożliwy jest jednoczesny i zarazem dokładny pomiar ich wartości....
Year 2015
-
Application of acoustic emission for detection of fatigue microdemage in main and crank bearings for diesel engines
PublicationThe article presents reasons for applying the acoustic emission (AE) to detect fatigue microdamage in main bearings and crank bearings of ship main engines. Problem of determination of the fatigue life for slide bearing bushes was characterized in general. There were demonstrated properties of the objects of research, which were bushings made of the MB58 alloy, as well as an overall description of the research. It was shown that...
-
IDENTIFICATION OF DAMAGES OF TRIBOLOGICAL ASSOCIATIONS IN CRANKSHAFT AND PISTON SYSTEMS OF TWO-STROKE INTERNAL COMBUSTION ENGINES USED AS MAIN PROPULSION IN SEA-GOING VESSELS AND PROPOSAL OF PROBABILISTIC DESCRIPTION OF LOADS AS CAUSES OF THESE DAMAGES
PublicationThe article discusses damages of essential tribological associations in crankshaft and piston systems of large power two-stroke engines used as main engines, which take place during transport tasks performed by those ships. Difficulties are named which make preventing those damages impossible, despite the fact that the technical state of engines of this type is identified with the aid of complex diagnostic systems making use of...
-
Możliwość oszacowania niezawodności silników o zapłonie samoczynnym z zastosowaniem teorii procesów semi-Markowa oraz podejmowania decyzji eksploatacyjnych z uwzględnieniem wiarygodności diagnozy o stanie technicznym tego rodzaju silników spalinowych = Possibility of estimating the reliability of diesel engines by applying the theory of semi-Markov processes and making operational decisions by considering reliability of diagnosis on technical state of this sort of combustion engines/
PublicationThe paper presents semi-Markov models of technical state transitions for diesel engines, useful for determining reliability of the engines. A possibility of application of a three-state model with a simplified matrix function, or even a two-state model, to determine reliability of the engines, has been described herein on examples of known from literature semi-Markov models, for the case when appropriate diagnosing systems (SDG)...
-
PROBLEMY RACJONALNEGO ZASTOSOWANIA SYSTEMÓW DIAGNOZUJĄCYCH DO PODEJMOWANIA DECYZJI W FAZIE EKSPLOATACJI URZĄDZEŃ ENERGETYCZNYCH Z UWZGLĘDNIENIEM ZAGADNIEŃ KWANTOWYCH
PublicationW rozdziale przedstawiono najistotniejsze problemy pojawiające się w fazie projektowania, wytwarzania i eksploatacji systemów diagnozujących (SDG) urządzeń energetycznych (będących systemami diagnozowanymi – SDN), w przypadku przysposabiania ich do opracowania finalnej diagnozy eksploatacyjnej. Przestawiono opisową i formalną interpretację pojęcia systemu diagnozującego (SDG). Zaproponowano modele procesu diagnozowania urządzeń...
Year 2014
-
Application of theory of semi-Markov processes to determining distribution of probabilistic process of marine accidents resulting from colission of ships
PublicationIn this paper is presented possible application of the theory of semi-Markov processes to elaborating an eight-state model of the process of occurrence of serviceability state and unserviceability states of sea-going ships making critical manoeuvres during their entering and leaving the ports. In the analysis it was taken into account that sea-going ships are in service for a very long time t (t → ∞). The model was elaborated to...
-
MOŻLIWOŚCI IDENTYFIKACJI STANU TECHNICZNEGO WARSTW ŚLIZGOWYCH ŁOżYSK SILNIKÓW SPALINOWYCH O ZAPŁONIE SAMOCZYNNYM W PRZYPADKU WYKORZYSTANIA EMISji AKUSTYCZNEJ JAKO SYGNAŁU DIAGNOSTYCZNEGO
PublicationW artykule zaprezentowano wyniki badań wielowarstwowych panwi łożysk ślizgowych silników tłokowych. Scharakteryzowano własności obciążeń tego rodzaju panwi oraz ich zużycia szczególnie zmęczeniowego i ściernego. Wykazano przydatność emisji akustycznej jako sygnału diagnostycznego do ujawniania zużycia powłok ślizgowych i zaporowych. Przedstawiono wyniki pomiarów parametrów emisji akustycznej, wykonanych za pomocą 12- kanałowej...
-
POSSIBILITY OF ASSESSMENT OF OPERATION OF SLIDING BEARINGS IN PISTON-CRANK MECHANISMS OF DIESEL ENGINES WITH REGARD TO LOAD AND TIME OF CORRECT WORK OF THE BEARINGS BY APPLYING ACOUSTIC EMISSION AS A DIAGNOSTIC SIGNAL
PublicationAbstract: The paper presents a possibility of determining (assessing) operation of sliding bearings with multilayer bushings in crank-piston mechanisms of diesel engines. Properties of load and wear, particularly fatigue and abrasive, are characterized in general. Acoustic emission as a diagnostic signal was proved to be useful for detection of the wear of sliding and barrier layers. Results of measurements of acoustic emission...
-
TEORIA DECYZYJNYCH PROCESÓW SEMI-MARKOWA I JEJ ZASTOSOWANIE W PROJEKTOWANIU I EKSPLOATACJI OKRĘTOWYCH SILNIKÓW GŁÓWNYCH I INNYCH URZĄDZEŃ SIŁOWNI OKRĘTOWYCH
PublicationW referacie zaprezentowano znaczenie teorii procesów semi-Markowa w naukach technicznych, zwłaszcza w teorii niezawodności urządzeń technicznych, teorii bezpieczeństwa ich działania oraz statystycznej teorii podejmowania decyzji eksploatacyjnych. W referacie wyeksponowano także przydatność teorii procesów semi-Markowa w teorii i praktyce eksploatacji wspomnianych urządzeń technicznych na przykładzie tak istotnych urządzeń w transporcie...
-
USEFULNESS OF SEMI-MARKOV PROCESSES AS MODELS OF THE OPERATION PROCESSES FOR MARINE MAIN ENGINES AND OTHER MACHINES OF SHIP POWER PLANTS
PublicationThe paper describes the properties of semi-Markov processes and the opportunities and benefits from their use as models of the operation processes for marine combustion engines and other machines of ship power plants. The emphasis is put on the importance of the theory of semi-Markov processes for development of the theory of marine combustion engines and other machines of ship power plants, as well as for development of the operational...
Year 2013
-
APPLICATION OF THE THEORY OF SEMI-MARKOV PROCESSES TO DETERMINE A LIMITING DISTRIBUTION OF THE PROCESS OF CHANGES OF ABILITY AND INABILITY STATES OF FUEL SUPPLY SYSTEMS IN HEAVY FUEL DIESEL ENGINES
PublicationThe paper presents applicability of the theory of semi-Markov processes to determine a limiting distribution of the process of changes of technical states of fuel systems for marine engines running on heavy fuel oils. The proposed study of this process includes the components of such fuel systems like: 1 - injectors, 2 - high pressure hoses, 3 - injection pumps, 4 - low pressure hoses, 5 – fine filters, 6 - coarse filters, 7 – fuel-feed...
-
Four-state stochastic model of changes in the reliability states of a motor vehicle
PublicationThe properties of semi-Markov processes have been generally characterized and the applicability of the theory of such processes to the determining of the reliability of motor cars and other road vehicles has been explained. A formal description of the process of changes in the motor vehicle technical states considered as reliability states and a model of this process in the form of a one-dimensional stochastic process have been...
-
ISSUE OF MAKING DECISIONS WITH REGARD TO SHIP TRAFFIC SAFETY IN DIFFERENT SITUATIONS AT SEA
PublicationThe paper refers to the possibilities of making operational decisions that would enable to ensure safety to a ship in the event of application of the statistical decision theory with consideration of an expected value of consequences as a criterion for making such a decision. General description includes conditions for carrying out transportation tasks by ships and it has been shown that following this description it is possible...
-
METODA OCENY DZIAŁANIA MASZYN Z ZASTOSOWANIEM DIAGNOSTYKI TECHNICZNEJ
PublicationW rozdziale przedstawiono zagadnienie dotyczące analizy i oceny działania maszyn rozumianego w sensie opisowym jako takie przekształcanie w nich energii, które umożliwia uzyskanie energii użytecznej niezbędnej odbiornikowi tej energii do wykonania zadania w wymaganym czasie t. Działanie maszyn w sensie wartościującym zdefiniowano podobnie jak w fizyce, jako wielkość fizyczną wyrażoną iloczynem energii i czasu, którego wartość można...
-
POSSIBILITY OF IDENTIFICATION OF TECHNICAL CONDITION OF BEARINGS FOR SELF-IGNITION ENGINES BY APPLICATION OF ACOUSTIC EMISSION AS A DIAGNOSTIC SIGNAL
PublicationThis paper presents the results of empirical studies where the acoustic emission (AE) method was applied to identify the technical condition of sliding surfaces of main and crank bearings for main diesel engines. The test results indicate that the measurements of the AE parameters allow the technical condition identification for bearings of this type. The results refer to the measurements of the parameters for AE generated in the...
-
Problemy oszacowania trwałości i niezawodności silników o zapłonie samoczynnym z zastosowaniem teorii procesów semimarkowskich i diagnostyki
PublicationW artykule przestawiono znaczenie trwałości i niezawodności silników o zapłonie samoczynnym w eksploatacji systemów technicznych, w których są zastosowane. Wykazano, że do oszacowania trwałości i niezawodności wspomnianych silników bardziej przydatne są modele opracowane w formie semimarkowskiego procesu zmian stanów technicznych tego rodzaju silników w porównaniu do modeli proponowanych w klasycznej teorii niezawodności. Scharakteryzowano...
-
The semi-Markov model of the process of appearance of sea-going ship propupsion system ability and inability states in application to determining the reliablity of these systems
PublicationThe article presents possible application of the theory of semi-Markov processes in creating the eight-state model of the process of appearance of the propulsion systems ability and inability states on sea-going vessels performing transportation tasks in a relatively long operating time t (t → ∞). The model has been proved to be able to be successfully used for determining the reliability of the abovementioned systems. The probability...
Year 2012
-
Application of the theory of semi-markov processes to the development of a reliability model of an automotiv vrhicle = Zastosowanie teorii procesów semi-Markowa do opracowania modelu niezawodnościowego samochodu
PublicationW artykule przedstawiono możliwość zastosowania teorii procesów semi-Markowa (semimarkowskich) do opisu niezawodności samochodu, na przykładzie samochodu osobowego. W rozważaniach uwzględniony został samochód, w którym wyróżniono takie węzły konstrukcyjne (zespoły funkcjonalne) jak: silnik z układami zasilania czynnikami energetycznymi (paliwem, olejem smarowym i cieczą chłodzącą), sprzęgło, skrzynia biegów, wał napędowy, most...
-
Issue of changes in technical states of a diesel engiene as the result of wear of its tribological systems
PublicationWskazano na konieczność rozpatrywania procesów obciążeń i zużywania układów tribologicznych silników o zapłonie samoczynnym (a zatem również zmiany ich stanów) w warunkach rzeczywistych jako procesów losowych. Oznacza to, że matematycznymi modelami tych procesów mogą być funkcje losowe o argumencie, którym jest czas (t) i o wartościach, którymi są zmienne losowe takie jak obciążenia i zużycia poszczególnych układów tribologicznych....
-
Necessity for and possibility of application of the theory of semi-markov processes to determine reliability of diagnising systems
PublicationW opracowaniu uzasadniono konieczność określenia niezawodności systemów diagnozujących (SDG) do sformułowania diagnozy o stanie dowolnego urządzenia technicznego jako systemu diagnozowanego (SDN). Wykazano, że znajomość niezawodności SDG umożliwia określenie wiarygodności diagnozy. Przyjęto, że wiarygodność diagnozy może być określona jako właściwość diagnozy określająca stopień rozpoznania przez system diagnozujący (SDG) rzeczywistego...
-
Przydatność emisji akustycznej jako sygnału diagnostycznego do identyfikacji stanu technicznego łożysk głównych i korbowych silników o zapłonie samoczynnym
PublicationW referacie scharakteryzowano przydatność emisji akustycznej (AE) w badaniach diagnostycznych. Wykazano, że może być ona istotnym sygnałem diagnostycznym, umożliwiającym ujawnianie zmian stanu technicznego łożysk układów korbowo-tłokowych na wczesnym etapie zaistnienia mikro-uszkodzeń panwi. Zaprezentowano wyniki pomiarów parametrów AE uzyskane w badaniach diagnostycznych wspomnianych łożysk, z których wynika, że umożliwiają one...
-
Quantum issues in diagnostics of marine energy machines and devices
PublicationW artykule podjęto zagadnienie możliwości uwzględniania części dorobku mechaniki kwantowej w diagnostyce okrętowych urządzeń energetycznych. Wykazano, że są zbieżne spostrzeżenia mechaniki kwantoweji diagnostyki technicznej uzyskane w obszarze wiedzy z zakresu badań empirycznych. Uzasadniono konieczność wykonywania podczas badań empirycznych, nie tylko rachunku błędów, lecz także określania niedokładności wyników badań (pomiarów)...
-
The issues of quantum in empirical research on machines and other power systems
PublicationW pracy uzasadniono, że w badaniach naukowych systemów empirycznych, zwłaszcza maszyn jak również i innych urządzeń energetycznych, należy uwzględnić istniejącą w ich eksploatacji przypadkowość i nieprzewidywalność zdarzeń. Nawiązano do osiągnięć mechaniki kwantowej wskazując na wynikający z nich postulat, że wielkości nazywane komplementarnymi, mają istotną własność, która polega na tym, że niemożliwy jest jednoczesny i zarazem...
Year 2011
-
A method for evaluating theoretical and real operation of diesel engines in energy conversion formulation taking into account their operating indices
PublicationPrzedstawiono propozycję wartościowania (ilościowego określenia z uwzględnieniem wskaźników) działania dowolnego silnika o zapłonie samoczynnym, na przykładzie okrętowego silnika głównego, w którym zachodzą przemiany energetyczne w określonym czasie. Działanie to rozumiane jest jako przekazywanie energii śrubie napędowej w ustalonym czasie, w którym zachodzi przetwarzanie i przenoszenie energii w formie pracy bądź ciepła. Wartościowanie...
-
Possibility of defining theoretical operation for diesel mengines in energy terms
PublicationPrzedstawiono propozycję wartościowania (ilościowego określenia) działania dowolnego silnika o zapłonie samoczynnym, na przykładzie okrętowego silnika głównego, w którym zachodzą oddziaływania energetyczne w określonym czasie. Działanie to rozumiane jest jako przekazywanie energii śrubie napędowej w ustalonym czasie, w którym zachodzi przetwarzanie i przenoszenie energii w formie pracy bądź ciepła. Wartościowanie działania silników...
-
The method for determining the theoretical operation of ship diesel engines in terms of energy and assessment of the real operation of such engines, including indicators of their performance
PublicationDziałanie dowolnego silnika o zapłonie samoczynnym rozumiane jest jako przekazywanie odbiornikowi energii w ustalonym czasie, w którym energia jest przetwarzana i przenoszona na sposób (w formie) pracy i ciepła. Wartościowanie działania silników spalinowych instalowanych w siłowniach okrętowych, zaproponowane przez autora tego artykułu, polega na przyrównaniu działania tego rodzaju silników do wielkości fizycznej, której jednostką...
-
The semi-Markov model of energy state changes of the main marine internal combustion engine and method for evaluating its operation during ships voyage
PublicationPrzedstawiono metodę oceny działania tłokowych silników spalinowych napędu głównego statków morskich, nazywanych silnikami głównymi, działających w różnych warunkach ich eksploatacji. Metoda ta umożliwia obliczenie wartości działania w wyniku zastosowania teorii procesów semimarkowskich i statystyki matematycznej. Znamienne jest to, że działanie wspomnianych silników spalinowych zostało przyrównane do wielkości fizycznej, którą...
-
Valuation method for operation of crankshaft-piston assembly in combustion engines in energy approach
PublicationPrzedstawiono propozycję wartościowania (ilościowego określenia) działania dowolnego układu korbowo-tłokowego silnika o zapłonie samoczynnym, w którym zachodzą oddziaływania energetyczne w określonym czasie. Działanie to rozumiane jest jako przekazywanie odbiornikowi energii w ustalonym czasie, w którym zachodzi przetwarzanie i przenoszenie energii w formie pracy i ciepła. Wartościowanie działania układów korbowo-tłokowych silników...
Year 2010
-
A method for evaluating the performance of a marine piston internal combustion engine used as the main engine on a ship during its voyage in different sailing conditions
PublicationPrzedstawiono metodę oceny działania tłokowych silników spalinowych napędu głównego staków morskich, nazywanych silnikami głównymi, działających w typowych warunkach ich eksploatacji. Warunki te zostały opisane z uwzględnieniem pola osiągów tego rodzaju silników. Metoda ta umożliwia obliczenie wartości działania w wyniku zastosowania rachunku całkowego. Znamienne jest to, że działanie wspomnianych silników spalinowych zostało przyrównane...
-
Conception for diagnosing SI engines fed with biofuel in operation conditions
PublicationThe article deals with the question of diagnosing the high power self ignition (SI) engines fed with pro-ecologic fuels in an aspect of appearing operation problems. There has been presented the specific of action and techno-operation profile of the combustion engine foreseen as an investigations object. The preliminary conception of diagnostic investigations of the engine 7L35MC type produced in H. Cegielski - Poznan S.A. factory...
-
Method of evaluation of lubricating ability of lube oils and fuels in energetistic formulation
PublicationThe paper presents an interpretation of operation of a boundary layer of a lubricating medium. A model of the homogeneous Poisson process has been proposed to assess the deterioration process of the layer's operation. The assessment considers the original interpretation of operation of a boundary layer, as a lubricity measure of a boundary layer of any lubricant. In the submitted proposal the operation of a boundary layer is understood...
-
Operational problems of large power diesel engines combusting biofuels, considered togetherwith assessment of their operation
PublicationWithin this article the issue of large power self ignition engines fed with biofuels has been undertaken. The analysis focused mainly on operation problems. There has been noticed some advantages and difficulties associated with the biofuel application to self ignition engines. The research problem has been characterised and the research purposes have been proposed enabling the most profitable formation of energetic features of...
Year 2009
-
Energetuc aspect of diesel engine operotion
PublicationW artykule zaproponowano interpretację wartościującą działania, które (podobnie jak przedstawione mechanice klasycznej działania Hamiltona i Maupertiusa oraz działanie wynikające ze zmiany pędu ciała) jest rozpatrywane jako wielkość fizyczna o jednostce miary zwanej dżulosekundą [dżulsekunda]. Przedstawiono oryginalną metodę analizy i oceny działania silników o zapłonie samoczynnym w ujęciu energetycznym dla potrzeb eksploatacyjnych....
-
Koncepcja wartościowania działania urządzeń energetycznych siłowni okrętowych
PublicationPrzedstawiono propozycję wartościowania (ilościowego określenia) działania dowolnego urządzenia siłowni okrętowych, w którym zachodzą oddziaływania energetyczne w określonym czasie. Działanie to rozumiane jest jako przekazywanie energii w ustalonym czasie, w którym zachodzi przetwarzanie lub przenoszenie energii w formie pracy bądź ciepła. Zaproponowana ilościowa interpretacja działania urządzeń energetycznych, jest podobna do...
-
On the possible increasing of efficiency of ship power plant with the system combined of marine diesel engine, gas turbine and steam turbine in case of main engine cooperation with the gas turbine fed in series and the steam turbine
PublicationW pracy przedstawiono koncepcję układu kombinowanego okrętowego dużej mocy złożonego z wiodącego silnika głównego silnika spalinowego tłokowego oraz skojarzonych z nim turbiny gazowej mocy i układu turbiny parowej, wykorzystujących energię zawartą w spalinach wylotowych silnika spalinowego. Rozpatrywano wariant układu kombinowanego, którym turbina mocy jest zasilana szeregowo spalinami wylotowymi. Podano algorytm i obliczenia...
-
Possibility of valuation of operation of marine diesel engines
PublicationW artykule zaproponowano interpretację wartościującą działania okrętowych silników spalinowych, które (podobnie jak przedstawione mechanice klasycznej działania Hamiltona i Maupertiusa oraz działanie wynikające ze zmiany pędu ciała) jest rozpatrywane jako wielkość fizyczna o jednostce miary zwanej dżulosekundą [dżulsekunda]. Przedstawiono oryginalną metodę analizy i oceny działania silników o zapłonie samoczynnym w ujęciu energetycznym...
-
Probability measures of likelihood of diagnosis of the technical state of main combustion engines of sea-going ships
PublicationW artykule uzasadniono potrzebę rozróżniania pojęć wiarygodności diagnozy i trafności diagnozy przy podejmowaniu decyzji eksploatacyjnych. Wyprowadzono wzór na prawdopodobieństwo sformułowania prawidłowej diagnozy jako miary wiarygodności diagnozy. Do wyprowadzenia tego wzoru zastosowano teorię procesów semimarkowskich oraz wzór Bayesa na prawdopodobieństwo warunkowe. Podano także inne probabilistyczne miary wiarygodności diagnozy....
-
The use of Acoustic Emission to identification damages bearings the main and crank engines about the automatic ignition
PublicationThe article describes the laboratory tests, which make the first stage of the study concerning the use of the AE method to determine the technical state of the slide bearings in engines with self-ignition. The aim of the present tests was to compare the recorded signals in relation to the technical state of the material of the bearing bush and to check the possibility of using the AE method in determining the transition moment...
Year 2008
-
A probabilistic concept of load assessment of self-ignition engines
PublicationPrzedstawiono propozycję probabilistycznej interpretacji obciążenia silników spalinowych o zapłonie samoczynnym. Zaproponowano probabilistyczny opis obciążenia tych silników z uwzględnieniem znanych parametrów (wskaźników) ich pracy. Wykazano, że obciążenie tego rodzaju silników, rozpatrywane w dowolnej chwili, może być uważane za zmienną losową. Zwrócono uwagę, że obciążenie to może być uważane za zmienną losową wielowymiarową....
-
Conception of valuation of combustion engine operation
PublicationW artykule zaproponowano interpretację wartościującą działania, które jest przyrównane do wielkości fizycznej o jednostce miary zwanej dżulosekundą, podobnie jak przedstawione w mechanice klasycznej działania Hamiltona i Maupertiusa. Działanie w tym ujęciu rozpatrywane jest także w mechanice kwantowej, w odniesieniu do żródła promieniowania elektromagnetycznego ciała, którego działanie charakteryzuje stała Planca. Przedstawiono...
-
Energetyczny aspekt diagnostyki maszyn
PublicationW artykule przedstawiono interpretację wartościującą działania, które jest tu rozpatrywane jako wielkość fizyczna o jednostce miary, nazwanej dżulosekundą. Przedstawiono oryginalną metodę analizy i oceny działania maszyn w ujęciu energetycznym dla potrzeb diagnostycznych. Do uzasadnienia przydatności tak rozumianego działania zastosowano jednorodny proces Poissona i proces semi-Markowa. Procesy te umożliwiły skonstruowanie modelu...
-
Quantitative interpretation of energy-based systems and index of their reliability
PublicationW artykule zaproponowano interpretację wartościującą działania, które rozumiane jest jako wielkość fizyczna o jednostce miary zwanej dżulosekundą. Przedstawiono oryginalną metodę analizy i oceny tak rozumianego działania dowolnego systemu energetycznego z uwzględnieniem jego niezawodności i bezpieczeństwa. Do uzasadnienia przydatności tak interpretowanego działania zastosowano jednorodny proces Poissona. Proces ten umożliwił skonstruowanie...
-
Stochastic model of the process of starting combustion engines and practical application of the process
PublicationW atrykule zaproponowano model procesu rozruchu silników o zapłonie samoczynnym w formie procesu semimarkowskiego dyskretnego w stanach i ciągłego w czasie. Zaproponowano również koncepcję zastosowania opracowanego modelu do określenia ilości substancji szkodliwych, jakie są emitowane wraz z spalinami do otoczenia podczas rozruchu każdego silnika. W rozważaniach tych przyjęto, że statystyka zmiennej losowej, rozumianej jako masa...
Year 2007
-
A semi-Markov model of fuel combustion process in a Diesel engine
PublicationW artykule przedstawiono czterostanowy model procesu spalania w przestrzeniach roboczych (cylindrach) silników o zapłonie samoczynnym w formie procesu semimarkowskiego, dyskretnego w stanach i ciągłego w czasie. Wartościami tego procesu są stany odpowiadające powszechnie akceptowanym rodzajom spalania w tego rodzaju silnikach a mianowicie takie stany procesu jak: spalanie pełne (całkowite i zupełne), spalanie niezupełne, spalanie...
-
Concept for interpretation and assessment of slide bearings operation in Diesel enfines in probabilistic approach
PublicationW artykule zaproponowano interpretację wartościującą działania, które (podobnie jak przedstawione w mechanice klasycznej działania Hamiltona i Maupertiusa oraz działanie wynikające ze zmiany pędu ciała) jest rozpatrywane jako wielkość fizyczna o jednostce miary zwanej''dżulosekundą''. Przedstawiono propozycję ilościowej interpretacji działania dowolnego poprzecznego łożyska ślizgowego, w którym zachodzą oddziaływania energetyczne...
-
Statistic and probabilistic measures of diagnosis likelohood on the state of self-ignition combustion engines
PublicationW artykule zaproponowano, aby wiarygodność diagnozy o stanie technicznym silników o zapłonie samoczynnym była rozpatrywana jako losowa cecha tej diagnozy. Wykazano możliwość oceny wiarygodności diagnozy za pomocą liczb rzeczywistych z przedziału [0, 1]. Uzasadniono potrzebę rozróżniania wiarygodności diagnozy i trafności diagnozy. Wyprowadzono wzór na prawdopodobieństwo sformułowania prawidłowej diagnozy jako miary wiarygodności...
-
Stochastic model of the load spectrum for main engines of sea-going ships
PublicationW artykule przedstawiono możliwość zastosowania procesów semimarkowskich do probabilistycznego opisu widma obciążeń silników o zapłonie samoczynnym, zastosowanych do napędu statków - czyli silników głównych. W rozważaniach uwzględnione zostały charakterystyki zewnętrzne mocy tego rodzaju silników. Umożliwiły one sformułowanie czteroelementowego zbioru stanów procesu obciążeń tego rodzaju silników. Do opisu rzeczywistego procesu...
-
Zagadnienie obciążeń okrętowych silników głównych o zapłonie samoczynnym
PublicationZaprezentowano pogląd na temat przydatności mocy użytecznej jako wielkości fizycznej, stosowanej do jednoznacznego określenia obciążenia silnika o zapłonie samoczynnym. Scharakteryzowano ją na przykładzie teoretycznych charakterystyk zewnętrznych okrętowych silników głównych. Wykazano, że do jednoznacznej oceny obciążenia silnika powinny być zastosowane inne wielkości fizyczne niż jego moc użyteczna. Moc użyteczna nie może być...
Year 2006
-
A model of occurrence of the situations endangering inland waterways passanger ships and the environment
PublicationZaproponowano czterostanowy semimarkowski model pojawiania się sytuacji zagrażających pasażerskim statkom śródlądowym. Model ten został opracowany w formie semimarkowskiego procesu dyskretnego w stanach i ciągłego w czasie, którego wartościami są rodzaje stanów, interpretowanych jako sytuacje: normalna, skomplikowana, niebezpieczna oraz awaryjna. Zobrazowano przykładową realizację procesu zmian sytuacji, jakie mogą pojawić się...
-
A probabilistic concept of assessment of amount of noxious substances contained in exhaust gas emitted from self-ignition engines
PublicationPrzedstawiono probabilistyczną koncepcję oceny toksyczności spalin silników o zapłonie samoczynnym. Ocena taka jest istotna, ponieważ bez niej nie jest możliwe określenie walorów proekologicznych różnych środków transportowych z napędem spalinowym, w tym śródlądowych statków pasażerskich. W koncepcji tej uwzględniony został model procesu rozruchu silników o zapłonie samoczynnym. Model ten przedstawiono w formie procesu semimarkowskiego,...
-
Identyfikacja procesu diagnozowania urządzeń okrętowych
PublicationPrzedstawiono proces diagnozowania jako dwuwymiarowy proces stochastyczny, składający się z procesu funkcjonowania systemu diagnozującego podczas jego eksploatacji i procesu pozyskiwania informacji o stanie urządzenia jako systemu diagnozowanego.
-
Koncepcja oszacowania zanieczyszczeń zawartych w spalinach silników o zapłonie samoczynnym
PublicationZaproponowano model procesu rozruchu silników o zapłonie samoczynnym, w formie procesu semimarkowskiego. Zaproponowano również możliwość uwzględnienia w badaniach ilości substancji szkodliwych, zawartych w spalinach masy substancji zanieczyszczonej, jako zmiennej losowej. W rozważaniach tych przyjęto, że statystyka tej zmiennej ma rozkład asymptotycznie normalny.
-
Probabilistyczna metoda określenia masy substancji szkodliwych emitowanych przez silnik o zapłonie samoczynnym podczas jego rozruchu
PublicationZaproponowano model procesu rozruchu silników o zapłonie samoczynnym, w formie procesu semimarkowskiego, dyskretnego w stanach i ciągłego w czasie eksploatacji. Stanami tego procesu są: stan zimny silnika, stan ciepły silnika i stan gorący silnika. Przedstawiono koncepcję zastosowania opracowanego modelu do określenia ilości substancji szkodliwych, jakie emitowane są w spalinach podczas rozruchu silnika.
-
Process of self-ignition engine loads and its properties
PublicationW artykule zaproponowano probabilistyczną interpretację obciążenia silników spalinowych o zapłonie samoczynnym z uwzględnieniem znanych parametrów (wskaźników) ich pracy. Wykazano, że obciążenie tego rodzaju silników, rozpatrywane w dowolnej chwili, może być uważane za zmienną losową wielowymiarową. Zmiany obciążenia silnika w czasie jego pracy uznane zostały za proces obciążeń i przedstawione w formie wielowymiarowego procesu...
-
Reliability model of two-shaft turbine combustion engine with heat regenerator
PublicationW artykule przedstawiono możliwość zastosowania teorii procesów semimarkowskich do opisu niezawodności turbinowego silnika spalinowego. Opracowano model niezawodnościowy w formie siedmiostanowego procesu semimarkowskiego, umożliwiający określenie prawdopodobieństw przebywania silnika w stanie zdatności oraz wyróżnionych stanach niezdatności.
-
Stochastic model of the process of starting piston combustion engines and the practical use of the process
PublicationW artykule zaproponowano model procesu rozruchu silników o zapłonie samoczynnym, w formie procesu semimarkowskiego, dyskretnego w stanach i ciągłego w czasie eksploatacji. Stanami tego procesu są: stan zimny silnika (s1), stan ciepły silnika (s2) i stan gorący silnika (s3). Zaproponowano również koncepcję zastosowania opracowanego modelu do określenia ilości substancji szkodliwych, jakie emitowane są w spalinach podczas rozruchu...
Year 2005
-
A general concept of design procedure for floating docks regarding their reliability, safety and ecological aspects
PublicationW artykule przedstawiono koncepcję i wynikające z niej problemy projektowania doków pływających w aspekcie niezawodności i bezpieczeństwa ich funkcjonowania. Zwrócono uwagę, że projektowanie takie jest niezbędne do uzyskania przez tego rodzaju doki odpowiednich własności proekologicznych. Wykazano konieczność stosowania projektowania wieloetapowego. Zaproponowano uwzględnienie w projektowaniu takich etapów jak: akwizycyjnego, kontraktowego,...
-
Conception of taking decisions with regard to reliability and safety of combustion engines
PublicationW referacie przedstawiono jedną z najprostszych sytuacji decyzyjnych, która może pojawić sie w czasie eksploatacji silników spalinowych. Zaproponowano możliwość podejmowania decyzji w takiej sytuacji. Wynika z niej, że nawet w złożonej sytuacji decyzyjnej rozpatrywanie oczekiwanych konsekwencji umożliwia bardzo łatwe przyporządkowanie każdemu rodzajowi decyzji, pojedynczej liczby oznaczającej wartość oczekiwaną konsekwencji. Umożliwia...
-
Koncepcje decyzyjnego sterowania procesem eksploatacji urządzeń technicznych z uwzględnieniem diagnostyki.
PublicationW artykule przedstawiono propozycję decyzyjnego sterowania procesem eksploatacji dowolnych urządzeń technicznych, np. silników spalinowych (tłokowych lub turbinowych) z zastosowaniem modelu tego procesu w formie decyzyjnego (sterowanego) procesu semi-markowskiego. Przedstawiono dowolne urządzenie techniczne jako obiekt sterowania. Zwrócono uwagę na potrzebę jednoczesnego sterowania procesem zmian stanów technicznych i procesem...
-
Model pojawiania się sytuacji odmiennych od normalnej podczas pobytu statku na morzu
PublicationW referacie przedstawiono model zmian sytuacji, które mogą pojawiać sie w czasie ruchu statku. Model ten został opracowany w formie procesu semimarkowskiego. W modelu tym wyróżniono takie sytuacje, jak normalną, skomplikowaną, niebezpieczną, awaryjną i katastroficzną. Przedstawiono wzory określające prawdopodobieństwa pojawienia się wymienionych sytuacji. Zasygnalizowano, że w sytuacjach tych, jest możliwe podejmowanie racjonalnych...
-
Model zmian stanu technicznego ślizgowych układów tribologicznych silników o zapłonie samoczynnym i jego zastosowanie przy podejmowaniu decyzji
PublicationW publikacji przedstawiono formalny opis procesu zmian stanu technicznego ślizgowych układów tribologicznych silników o zapłonie samoczynnym i uzasadniono, że modelem tego procesu może być proces semimarkowski o skończonym zbiorze stanów. Przydatność tego modelu została wykazana na przykładzie często spotykanej w praktyce eksploatacyjnej sytuacji decyzyjnej, w której należy podjąć najlepszą decyzję spośród możliwych do podjęcia....
-
Probabilistic concept of defining the situations possible to occur during operation of floating docks
PublicationW artykule zasygnalizowana została możliwość oszacowania bezpieczeństwa doków pływajacych, w wyniku zastosowania teorii procesów semimarkowskich, zarówno w fazie projektowania jak też eksploatacji. Przedstawiono opis formalny sytuacji, jakie mogą zaistnieć podczas funkcjonowania (działania) doków pływających, zarówno budowlanych jak również remontowych. Wyróżniono takie sytuacje jak: normalna, skomplikowana, niebezpieczna, awaryjna...
-
Semimarkowski model procesu spalania w silnikach spalinowych i jego przydatność praktyczna
PublicationW referacie zaproponowano czterostanowy model procesu spalania w formie procesu semimarkowskiego dyskretnego w stanach i ciągłego w czasie. Przyjęto następującą interpretację stanów tego procesu: stan spalania całkowitego i zupełnego, stan spalania niezupełnego, stan spalania niecałkowitego i stan spalania niecałkowitego i niezupełnego. Praktyczną przydatność tego modelu wykazano na przykładzie dotyczącego podejmowania jednej z...
-
Technical diagnostics as a tool in decision control of combustion engines operation process
PublicationW referacie scharakteryzowano stochastyczną sytuację decyzyjną wynikającą z funkcjonowania silników spalinowych w dowolnym systemie eksploatacyjnym i na tym tle przedstawiono propozycje zastosowania diagnostyki technicznej do sterowania procesem eksploatacji tych silników. Podano także interpretacje modelu diagnostycznego w ujęciu semantycznym z uwzględnieniem metod diagnostycznych: klasycznej i uproszczonej, w których dany model...
Year 2004
-
A model of ship propulsion systems operating process.
PublicationArtykuł zawiera opis formalny procesu eksploatacji układów napędowych statków. Model tego procesu został przedstawiony w formie dwuwymiarowego procesu,, którego współrzędnymi są procesy semi-Markowa o skończonych zbiorach stanów. Jeden z tych procesów jest procesem zmian stanów technicznych układów napędowych a drugi „ procesem zmian ich stanów eksploatacyjnych. Zaproponowano także jednowymiarowy model procesu eksploatacji układów...
-
Decision control of the combustion engines operation.
PublicationW artykule przedstawiono propozycję decyzyjnego sterowania procesem eksploatacji silników spalinowych z zastosowaniem modelu tego procesu w formie decyzyjnego (sterowanego) procesu semimarkowskiego. Przedstawiono silnik spalinowy jako obiekt sterowania.Zwrócono uwagę na potrzebę jednoczesnego sterowania procesem zmian stanów technicznych i eksploatacyjnych silników. Zasygnalizowano także znaczenie diagnostyki technicznej w tego...
-
Designing engine rooms of new generation ships realized within the framework of European research projects EUREKA - chosen questions.
PublicationWykazano znaczenie niezawodności i bezpieczeństwa w fazie eksploatacji siłowni okrętowych. Zaproponowano koncepcję projektowania siłowni okrętowych z uwzględnieniem niezawodności i bezpieczeństwa funkcjonowania siłowni okrętowych oraz ich własności proekologicznych. Przedstawiono potrzebę i główne zasady wykonania badań empirycznych w etapach projektowania statków.Uzasadniono w ujęciu fizycznym możiwość zastosowania teorii procesów...
-
Koncepcja projektowania siłowni statków morskich i śródlądowych z uwzględnieniem ich niezawodności i bezpieczeństwa funkcjonowania.
PublicationPrzedstawiono potrzebę i możliwość projektowania siłowni okrętowych z zastosowaniem teorii niezawodności i bezpieczeństwa systemów technicznych. Przedstawiono także główne zasady wykonywania badań empirycznych, niezbędnych w poszczególnych etapach takiego projektowania siłowni statków. Przedstawiono możliwości formułowania oraz znaczenie hipotez w badaniach naukowych dotyczących siłowni różnych statków morskich i śródlądowych,...
-
Metoda podejmowania decyzji eksploatacyjnych przy znanej wiarygodności diagnozy o stanie technicznym silników spalinowych.
PublicationW referacie przedstawiono jedną z najprostszych sytuacji eksploatacyjnych, w której należy podjąć jedną z dwóch możliwych decyzji: uruchomić silnik i przystąpić do realizacji zadania albo najpierw odnowić jego stan techniczny, a następnie rozpocząć wykonywanie zadania. W tym kontekście zaproponowano procedurę podjęcia optymalnej decyzji.
-
Model niezawodnościowy turbinowego silnika spalinowego napędu głównego statku.
PublicationW artykule przedstawiono możliwość zastosowania teorii procesów semimarkowskich do opisu niezawodności okrętowego turbinowego silnika spalinowego. W rozważaniach uwzględniony został silnik dwuwałowy składający się z następujących urządzeń: sprężarki, komory spalania i turbiny wytwornicy spalin oraz turbiny napędowej. Wyprowadzone zostały wzory określające rozkład graniczny procesu zmian stanów technicznych takiego silnika. Rozkład...
-
Operation of gas turbine engines as the index of their reliability and safety.
PublicationW referacie przedstawiono propozycję ilościowej interpretacji działania turbinowego silnika spalinowego, które (podobnie jak przedstawione w fizyce działania Hamiltona i Maupertiusa oraz działanie wynikające ze zmiany pędu ciała) jest rozpatrywane jako wielkość fizyczna z jednostką miary zwaną dżulosekundą [dżulsekunda]. Wykazano też, że taka interpretacja działania może być uznana za wskaźnik niezawodności, a w szczególnych przypadkach...
-
Operation of slide journal bearings in unsteady energetic description.
PublicationW artykule zaproponowano interpretację wartościującą działania, które (podobnie jak przedstawione mechanice klasycznej działania Hamiltona i Maupertiusa oraz działanie wynikające ze zmiany pędu ciała) jest rozpatrywane jako wielkość fizyczna o jednostce miary zwanej dżulosekundą [dżulsekunda]. Przedstawiono propozycję ilościowej interpretacji działania dowolnego poprzecznego łożyska ślizgowego, w którym zachodzą oddziaływania energetyczne...
-
Outline of marine piston engines' technology development.
PublicationW referacie przedstawiono najistotniejsze wydarzenia mające wpływ na produkcję i rozwój silników o zapłonie samoczynnym. Zasygnalizowano najistotniejsze osiągnięcia w rozwoju tych silników i podano nazwy firm, w których one zostały zastosowane. Podano także najważniejsze fakty związane z produkcją silników w Polsce.
-
Physical aspect of application and usefulness of semi-Markovian processes for modelling the processes occurring in operational phase of technical objects.
PublicationW artykule zasygnalizowano przydatność teorii procesów semimarkowskich do tworzenia modeli procesów rzeczywistych, zachodzących w fazie eksploatacji różnych obiektów technicznych. Przydatność tej teorii została wykazana w wyniku przedstawienia: specyfiki procesów semimarkowskich oraz fizykalnych aspektów stosowania procesów semimarkowskich jako modeli procesów zachodzących w fazie eksploatacji wspomnianych obiektów. Specyfika została...
-
Probabilistyczne miary wiarygodności diagnozy o stanie technicznym maszyn i innych urządzeń.
PublicationW pracy uzasadniono potrzebę rozróżniania pojęć wiarygodności diagnozy i trafności diagnozy przy podejmowaniu decyzji eksploatacyjnych. Wyprowadzono wzór na prawdopodobieństwo sformułowania prawidłowej diagnozy jako miary wiarygodności diagnozy. Do wyprowadzenia tego wzoru zastosowano teorię procesów semimarkowskich oraz wzór Bayesa na prawdopodobieństwo warunkowe. Podano także inne probabilistyczne miary wiarygodności diagnozy....
-
Proposal of the interpretation of technical systems operation to determine their safety and reliability indices.
PublicationW artykule zaproponowano interpretację wartościującą działania, które (podobnie jak przedstawione w fizyce działania Hamiltona i Maupertiusa oraz działanie wynikające ze zmiany pędu ciała) jest rozpatrywane jako wielkość fizyczna o jednostce miary zwanej dżulosekundą [dżulsekunda]. Przedstawiono oryginalna metodę analizy i oceny działania systemu technicznego z uwzględnieniem jego niezawodności i bezpieczeństwa funkcjonowania....
-
Semi-Markov model of diesel engines' operating process.
PublicationNajistotniejszym problemem eksploatacji silników o zapłonie samoczynnym jest problem racjonalnego (a zwłaszcza optymalnego) sterowania procesem eksploatacji tych silników. Sterowanie takie może ułatwić zastosowanie iteracyjnego algorytmu wyznaczania optymalnych strategii opracowanego przez R.A. Howarda. Wykorzystanie jednak tego algorytmu do sterowania procesem eksploatacji silników wymaga między innymi opracowania modelu procesu...
-
Semi-Markovian models of the process of technical state changes of technical objects.
PublicationNajistotniejszym problemem eksploatacji wszystkich obiektów technicznych (urządzeń) jest problem racjonalnego (a zwłaszcza optymalnego) decyzyjnego sterowania procesem zmian stanów technicznych tych obiektów. Sterowanie takie może być realizowane w przypadku zastosowania między innymi modelu wspomnianego procesu zmian stanów. Mając to na uwadze, w opracowaniu tym przedstawiono formalny opis procesu eksploatacji obiektów technicznych...
-
Significance of technical diagnostics in decision control of combustion engines operation process.
PublicationW artykule scharakteryzowano stochastyczną sytuację eksploatacyjną wynikającą z funkcjonowania silników spalinowych w dowolnym systemie eksploatacyjnym i na tym tle przedstawiono propozycję zastosowania diagnostyki technicznej do sterowania procesem eksploatacji tych silników. Podano także interpretację modelu diagnostycznego w ujeciu semantycznym z uwzględnieniem metod diagnostycznych: klasycznej i uproszczonej, w ktorych dany...
-
Stochastic model of the process of diesel engine operation.
PublicationStreszczenie: Najistotniejszym problemem eksploatacji silników o zapłonie samoczynnym jest problem racjonalnego (a zwłaszcza optymalnego) sterowania procesem eksploatacji tych silników. Sterowanie takie może ułatwić zastosowanie iteracyjnego algorytmu wyznaczania optymalnych strategii opracowanego przez R.A. Howarda. Wykorzystanie jednak tego algorytmu do sterowania procesem eksploatacji silników wymaga między innymi opracowania...
-
The energy-time method of estimating the work of ships' main propulsion with hydrodynamic transmission.
PublicationW referacie zasygnalizowano potrzebę, a zarazem problem badania układów napędowych (napędów głównych) statków ze śrubami nienastawnymi i nastawnymi oraz przekładniami hydrostatycznymi z pompami o zmiennej wydajności. Zaproponoano koncepcję badań energetycznych takich układów w celu ustalenia, które z tych rozwiązań napędów głównych statków może zapewnić większą sprawność takich napędów podczas ich pracy z różnymi naporami i prędkościami...
-
Zastosowanie teorii procesów semimarkowskich do sterowania procesem eksploatacji technicznych środków transportu.
PublicationW artykule zasygnalizowano przydatność teorii procesów semimarkowskich do tworzenia modeli procesów rzeczywistych, zachodzących w fazie eksploatacji różnych obiektów technicznych. Przydatność tej teorii została wykazana na przykładzie procesu zmian stanów technicznych dowolnego obiektu technicznego. Fizykalne aspekty stosowania modeli w formie procesów semimarkowskich (modeli semimarkowskich) zostały uzasadnione w wyniku sformułowania...
Year 2003
-
Aspekty tworzenia modeli do prognozowania niezawodności systemów technicznych
PublicationPrzedstawiono zagadnienie modelowania systemów technicznych. Opisano przykładowe modele informacyjne i strukturalne (syntaktyczne, semantyczne i operacyjne). Zasygnalizowano możliwości modelowania systemów technicznych, podając przykłady modelu zmian stanów technicznych dowolnego systemu technicznego z zastosowaniem modelowania systemowego oraz modelu zmian niezawodności tego systemu z zastosowaniem modelowania matematycznego.
seen 2748 times