Publikacje
Filtry
wszystkich: 387
Katalog Publikacji
Rok 2013
-
Informal projects management with volunteers participation
PublikacjaThe article briefly presents some experiences and results of research which has been conducted in order to identify key elements influencing the success of projects managed in informal way with volunteers’ participation. These experiences were collected during the realization of several “soft” projects. The general aims of these projects were sports competitions’ organisation, cultural events and charity projects for...
-
Interdyscyplinarny projekt integracji środowisk oraz wymiany wiedzy w obszarach produkcji, jakości oraz zarządzania środowiskowego
PublikacjaW niniejszym rozdziale zaprezentowano podstawowe aspekty zarządzania projektami w kontekście interdyscyplinarnych projektów wymiany wiedzy. Autorzy omówili projekt, którego cele obejmują integrację środowisk oraz propagowanie wiedzy z zakresu produktywności, jakości oraz zarządzania środowiskowego.
-
Kluczowe determinanty łańcucha wartości w kreowaniu sukcesu usług turystycznych
PublikacjaCelem niniejszego artykułu jest identyfikacja składowych tworzących łańcuch usług turystycznych wraz z analizą hierarchii ważności dla poszczególnych grup turystów.
-
Konkurencyjność i oferta produktowa Spółdzielczych Kas Oszczędnościowo-Kredytowych na tle sektora bankowego
PublikacjaW artykule przedstawiono konkurencyjność usług oferowanych przez Spółdzielcze Kasy Oszczędnościowo-Kredytowe na tle sektora bankowego. Opisano istotne czynniki wpływające na osiągnięcie przewagi konkurencyjnej przez instytucje finansowe. Przybliżono najważniejsze strategie produktowo-rynkowe, ze szczególnym uwzględnieniem szans i zagrożeń, jakie można zaobserwować we współczesnych organizacjach. Opisano genezę powstania...
-
Konsultacje społeczne jako element duzych projektów infrastrukturalnych - studia przypadków
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono aspekt przeprowadzania konsultacji społecznych w realizacji projektów infrastrukturalnych. Podjęto próbę odpowiedzi na pytania: czy faktycznie istnieje potrzeba, czy też konieczność prowadzenia konsultacji społecznych w realizacji projektów infrastrukturalnych, jak szeroko prowadzić konsultacje, czy jest wskazane i efektywne ponoszenie nakładów finansowych na konsultacje w szerokim gronie interesariuszy...
-
KONSULTACJE SPOŁECZNEJAKO ELEMENT REALIZACJI DUŻYCH PROJEKTÓW INFRASTRUKTURALNYCH – STUDIA PRZYPADKÓW
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono aspekt przeprowadzania konsultacji społecznych w realizacji projektów infrastrukturalnych. Podjęto próbę odpowiedzi na pytania: czy faktycznie istnieje potrzeba, czy też konieczność prowadzenia konsultacji społecznych w realizacji projektów infrastrukturalnych, jak szeroko prowadzić konsultacje, czy jest wskazane i efektywne ponoszenie nakładów finansowych na konsultacje w szerokim gronie interesariuszy...
-
Kryteria jakości usług turystycznych z uwzględnieiem specyfiki regionalnej
PublikacjaW niniejszym rozdziale zaprezentowano podstawowe aspekty jakości usług turystycznych. Autorzy zdefiniowali kluczowe obszary tego typu usług oraz na podstawie przeprowadzonych badań zaprezentowali kluczowe czynniki wpływające na postrzeganie jakości usług turystycznych przez klientów. Wszelkie analizy zawarte w niniejszym rozdziale wiążą się z identyfikacją kryteriów jakości usługi turystycznej z uwzględnieniem specyfiki regionalnej.
-
METODY DOSKONALENIA SYSTEMU ZARZĄDZANIA ŚRODOWISKOWGO ISO14001 W PRZEDSIĘBIORSTWACH PRODUKCYJNYCH
PublikacjaOpracowanie ma na celu przedstawienie problematyki doskonalenia zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwach produkcyjnych. W opracowaniu przedstawiono główne wymagania w obszarze doskonalenia systemu zarządzania środowiskowego zgodnego z wymaganiami ISO14001. Zaprezentowano wybrane metody oraz mechanizmy doskonalenia systemów zarządzania środowiskowego ISO14001 stosowane w praktyce. Dokonano prezentacji autorskiej metody doskonalenia...
-
Metody redukcji zróżnicowania materiałów wejściowych w warunkach wysokiej różnorodności produktów gotowych
PublikacjaArtykuł opisuje zagadnienie związane z negatywnym wpływem wysokiego zróżnicowania materiałów wejściowych w procesach produkcyjnych o wysokiej różnorodności produktów gotowych. W pierwszej części pracy opisane zostało oddziaływanie zróżnicowania materiału na podstawowe mierniki skuteczności procesu produkcyjnego z uwzględnieniem cen zakupu materiałów, kosztów utrzymania zapasów, jakości produktu oraz wydajności maszyn i urządzeń....
-
Metodyki zarządzania projektami - przegląd
PublikacjaOpracowanie stanowi krótki przegląd metodyk stosowanych w zarządzaniu projektami. We wstępie opracowania scharakteryzowano zagadnienie sukcesu projektu i zagadnienie metodycznego podej-ścia do zarządzania projektami tak aby osiągnąć zakładany sukces projektu. W ramach metodycz-nego podejścia wyszczególniono grupy metodyk w podziale na metodyki klasyczne i metodyki zwinne, wskazano elementy wyróżniające te dwa podejścia. W ramach...
-
Narzędzia podnoszenia produktywności (ebook)
Publikacja -
Narzędzia przyczynowo - skutkowe w doskonaleniu jakości realizacji projektów
PublikacjaW niniejszym rozdziale zaprezentowane zostały możliwości wykorzystania narzędzi przyczynowo - skutkowych w doskonaleniu projektów na każdym etapie ich realizacji. Autor zaproponował odniesienie do klasycznej klasyfikacji narzędzi jakości, a następnie przedstawił wykorzystanie głównych narzędzi przyczynowo - skutkowych w fazach przygotowawczych, realizacji oraz zamknięcia projektu.
-
Obszary zmian w wymiarach jakości usług
PublikacjaCelem niniejszego opracowania jest identyfikacja ogólnych wymiarów jakości usług występujących w usłudze dowolnego rodzaju, a następnie analiza zmian wpływających na te poszczególne wymiary, wraz z odpowiedzią na pytanie, jak zmiany te przełożą się na charakter każdego ze zidentyfikowanych wcześniej wymiarów usług.
-
Oferta instytucji otoczenia biznesu w Polsce
PublikacjaPrezentowany rozdział poświęcony jest analizie sektora otoczenia biznesu w Polsce. Autorka, bazując na dostępnych statystykach i raportach z badań przedstawia ofertę, zakres realizowanych działań oraz potencjał ludzki, techniczny i finansowy poszczególnych typów instytucji okołobiznesowych: ośrodków innowacji (w tym struktur parkowych, inkubatorów i centrów transferu technologii), ośrodków przedsiębiorczości (przede wszystkim ośrodków...
-
Old Problems - New Solutions: Conversion of Capitals as a Tool for Shaping the Competitive Position in the Economic Field
PublikacjaThe acts and operations any social actor effectuates in each of the logically distinguished spheres of reality are conditioned by many factors, among which a reliable analysis of the strengths and weaknesses of an agent should be considered of utmost importance. The concept of capitals presented in this article divides the quantity of resources available to all acting agents into four main categories (which allows for determining...
-
Organizacja przepływu jednej sztuki w gnieździe (e-book)
Publikacja -
Orientacja na klienta. Fundamentalna zasada doskonalenia jakości
PublikacjaW niniejszym artykule zaprezentowano podstawowe aspekty doskonalenia jakości w odniesieniu do kluczowej zasady doskonałości jaką jest orientacja na klienta. Autor odniósł się do takich aspektów jak przewidywanie potrzeb, identyfikacja i zrozumienie oczekiwań, dostosowanie oferty do potrzeb klienta oraz pomiar satysfakcji.
-
Parki technologiczne jako pomost pomiędzy nauką a biznesem na przykładzie Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego
PublikacjaGłównym celem niniejszego rozdziału jest przedstawienie idei funkcjonowania parków technologicznych w gospodarce, a w szczególności omówienie roli parków w budowaniu sieci współpracy między światem nauki a biznesu. Parki technologiczne w dużym stopniu umożliwiają zbliżenie nauki do biznesu, a tym samym poprawę warunków dla innowacyjnej przedsiębiorczości i transferu technologii. Autorki na przykładzie Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego...
-
Percepcja jakości usług noclegowych w uwarunkowaniach regionalnych Pomorza i Lubelszczyzny
PublikacjaW niniejszym rozdziale podjęto próbę przedstawienia podstawowych kryteriów postrzegania jakości usług hotelarskich i parahotelarskich, w konsekwencji determinujących decyzję wyboru i zakupu konkretnej usługi z uwzględniniem specyfki regionalnej.
-
Percepcja jakości usług SPA&Wellness zperspektywy klienta
PublikacjaW niniejszym rozdziale aurorzy zaprezentowali specyficzny charakter usług typu SPA&Wellness wraz z głównymi formami usług oferowanych w wybranych placówkach. Na podstawie badań zaprezentowano główne determinanty wpływające na percepcję jakości tego typu usług z perspektywy klienta.
-
Pomorska Kolej Metropolitalna – adaptacyjne zarządzanie przygotowaniem projektu infrastrukturalnego
PublikacjaW opracowaniu zaprezentowano case study, tj. opis przebiegu projektu, którego celem było wypracowanie rozwiązania i przygotowanie dokumentacji do rewita-lizacji linii kolejowej w ramach programu Pomorska Kolej Metropolitarna. Ze względu na nowatorski i innowacyjny przedmiot projektu tj. budowa linii kole-jowej tzw. linii kokoszkowskiej do wypracowani rozwiązani zastosowano w pro-jekcie podejście adaptacyjne. Scharakteryzowano samo...
-
Procesy patentowania wynalazków w projektach badawczych na uczelniach wyższych: analiza porównawcza
PublikacjaW artykule przeanalizowano dwa przypadki procesów zachodzących na uczelniach do momentu wszczęcia procedury przed Urzędem Patentowych Uczelnią, na potrzeby której dokonuje się benchmarkingu, jest Politechnika Gdańska. Jednostką wzorcową stał się wieloletni partner PG- University of Utah. Artykuł ma na celu sporządzenie wytycznych do efektywnego postępowania z projektami wynalazczymi poprzez zidentyfikowanie mocnych i słabych stron...
-
Projektowanie gniazd produkcyjnych w zarządzaniu operacyjnym
PublikacjaReferat stanowi wprowadzenie teoretyczne do oceny możliwości projektowania gniazd produkcyjnych w oparciu o zadane parametry wejściowe w celu optymalizacji danych wyjściowych. W artykule zaprezentowano propozycje elementów które należy uwzględnić jako czynniki wejściowe podczas tworzenia matematycznego modelu optymalizacji.
-
Przepływ strumienia materiałów w systemie logistycznym produkcji
PublikacjaCelem artykułu jest przedstawienie czynników, które kształtują przepływ materiałów w systemie logistycznym produkcji. Realizacja procesów produkcji wiąże się z koniecznością zapewnienia przepływów materiałów oraz opisujących je informacji. Dostosowywanie specyfiki przepływów materiałowych i informacyjnych związane jest z koncentracją oraz specjalizacją działalności produkcyjnej, a także cechami, które powinny posiadać produkty....
-
Przykłady projektów : Projekty inwestycyjne twarde : Projekt budowy zadaszenia trybun areny sportowej w Kozłowie
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono opis przypadku z działalności gospodarczej (ang. Case study) z obszaru działalności inwestycyjnej. Opisano przykład przygotowania i realizacji pro-jektu który zaliczany jest do kategorii „twardych” tj. wynik projektu ma charakter materialny. Przedmiotem opisu i analiz jest projekt budowy zadaszenia trybun areny sportowej w Kozło-wie, który był podprojektem większego projektu, który obejmował przebudowę...
-
Przykłady projektów: Projekty organizacyjne miękkie : Organizacja wesela Ralfa i Magdy
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono opis przypadku (ang. Case study) realizacji projektu z życia rodzinnego. Opisano przykład przygotowania i realizacji projektu, który zaliczany jest do kategorii „miękki” tj. wynik projektu ma charakter niematerialny. Przedmiotem opisu i analiz było faktyczne wesele Ralfa i Magdy, które miało miejsce w czerwcu 2011 roku. Opis ten, został w pewnych elementach, np. w zakresie kosztów i czasu realizacji,...
-
Responsibility towards the environment in infrastructure projects
Publikacja...
-
Satysfakcja pracowników. Jak badać i dlaczego? (ebook)
Publikacja -
Społeczna odpowiedzialność - analiza porównawcza na podstawie statutów trzech uczelni trójmiejskich
PublikacjaSzkoły wyższe odgrywają ważną rolę w kształtowaniu kierunków rozwoju społeczno - gospodarczego kraju i świata. Zmuszone są podążać za globalnymi zmianami i wymaganiami stawianymi przez regionalne i międzynarodowe społeczeństwo. Formułują więc indywidualne strategie działania mające na celu wyróżnienie się spośród konkurentów zarówno tych finansowanych z budżetu państwa oraz prywatnych podmiotów. Określenie stopnia wdrażania założeń...
-
Stadion PGE Arena – dobre praktyki zarządzania projektem budowlano-infrastrukturalnym
PublikacjaW opracowaniu zaprezentowano case study, tj. opis przebiegu projektu, którego celem było wybudowanie stadionu piłkarskiego w Gdańsku. Inicjatywa budowy stadiony była związana ze zgłoszeniem Gdańska, jako miasta-gospodarza mi-strzostw Euro 2012. Główne działania zrealizowane w projekcie, tj. od inicjacji projektu aż do oddania obiektu do użytkowania zostały zestawione chronolo-gicznie w skali czasu. Wyeksponowano również szereg...
-
Stan obecny i perspektywy rozwoju sektora otoczenia biznesu w Polsce
PublikacjaW niniejszym rozdziale autorka przedstawia dane dotyczące dynamiki rozwoju sektora otoczenia biznesu w Polsce, wskazując na liczbę, profil i rozkład regionalny poszczególnych rodzajów instytucji pomostowych. Dodatkowo, autorka prezentuje główne założenia nowej strategii UE „Europa 2020”, zwracając uwagę na te priorytety, wytyczne i inicjatywy przewodnie, które w najwyższym stopniu odnoszą się do systemu transferu technologii i...
-
STRATEGIA DOBORU PROCESU PRODUKCYJNEGO WG. REAKCJI NA ZAMÓWIENIA KLIENTA
PublikacjaW opracowaniu poruszono zagadnienie doboru strategii wytwarzania w zakresie procesu produkcyjnego. W ramach tego zagadnienia dokonano podziału procesów produkcyjnych wg różnych kryteriów. Skupiano się na podziale procesów wg. reakcji na zamówienia klienta. Przedstawiono pokrótce najistotniejsze cechy charakteryzujące tego typu procesy. By móc określić strategię w zakresie procesu produkcyjnego zestawiono kryteria wyboru procesu...
-
The 5S methodology as a tool for improving organization of production
PublikacjaThe chapter presents the 5S method as a tool for continuous improving lean management processes, whose task is to create a highly efficient, clean, and ergonomic working environment. The method is presented as a collection of 5 simple rules, and at the same time it is a tool that allows you to control the workplace visually. The history of the 5S tool originates from Japanese philosophy, namely the five basic elements of the system: Seiri...
-
The innovations services in Scania company
PublikacjaThis chapter shows us the service innovations in Scania company. Current research were based on actual situation on market and were supported by tools which help to generate innovative ideas. The new product will not only benefit the company and its clients, but also improve the situation on the market.
-
The use of innovative application in creating new marketing space for cultural and entertainment events in the local market
PublikacjaThe following article describes the problems concerning marketing of mass events in the local market and potential solutions. In the first part the barriers that occur in communication between the organizers and the articipants are defined. In the process of identifying problems the results of research conducted for the needs article were used. In following sections the solution with use of Smartphone app is shown. The features that...
-
Tożsamość struktur klastrowych- rozważania teoretyczne i praktyczne implikacje
PublikacjaCelem niniejszego artykułu jest próba zastosowania pojęcia „tożsamości” do analizy zjawisk i procesów związanych z powstawaniem i funkcjonowaniem klastrów oraz inicjatyw klastrowych. Struktury klastrowe stanowią formę grupy społecznej, dlatego winny podlegać tym samym tendencjom, pod których wpływem pozostają wszystkie inne grupy społeczne. Za jedną z takich najistotniejszych prawidłowości (bezpośrednio powiązanych z tożsamością)...
-
Współdziałanie koncepcji Lean i Teorii Ograniczeń w dążeniu do sukcesu organizacji
PublikacjaW niniejszym artykule wskazano czynniki uznawane za czynniki sukcesu organizacji z perspektywy łańcucha dostaw. Scharakteryzowano również wpływ poszczególnych etapów realizacji koncepcji Lean i Teorii Ograniczeń na zidentyfikowane czynniki sukcesu. Przedstawiono ponadto możliwość wzajemnego włączenia zasad każdej z rozważanych koncepcji w schemat prezentujący etapy wdrożenia, co pozwala na uzyskanie dodatkowej poprawy wartości...
-
Yamazumi. Sposób na wyznaczanie celów dla gniazda (ebook)
Publikacja -
Zaangażowanie i rozwój pracowników każdego szczebla. Kolejna z fundamentalnych zasad doskonalenia jakości
PublikacjaW niniejszym oracowaniu poddano analizie zaangażowwanie i rozwój pracowników jako podstawę funcjonowania podmiotów dążących do zwiększenia swojej dojrzałości projakościowej. Autor wskazał odniesienia do tego obszaru w teorii Kompleksowego Zarządzania Jakością wraz z podstawowymi uwarunkowaniami zaangażowania proacowników.
-
Zarządzanie finansami w projekcie
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono zasadnicze aspekty składające się na zarządzanie finansami w projekcie. W obszarze planowania projektu przedstawiono między innymi metody stosowane w planowaniu kosztów projektu, rodzaje budżetów oraz zasady określania budżet projektu. Ponad-to zasady planowania przepływów środków finansowych w projekcie. W obszarze realizacji projektu od strony finansowej przedstawiono zasady zabezpieczanie źródeł...
-
Zarządzanie operacyjne w łańcuchu dostaw
PublikacjaGlobalny i podlegający dynamicznym zmianom rynek wymaga spojrzenia na zarzą-dzanie operacyjne z perspektywy łańcucha dostaw. W niniejszym rozdziale scharakteryzowano pojęcie łańcucha dostaw, przedstawiono ogólny model zarządzania operacyjnego oraz wskazano odpowiadający mu rodzaj i zakres podejmowanych decyzji. Szczególną uwagę zwrócono na potrzebę spójności i stabilności działań operacyjnych oraz ich efektywnej koordynacji w łańcuchu...
-
Zarządzanie tożsamością w organizacjach na różnych poziomach zagregowania
PublikacjaNiniejszy artykuł stanowi naukową refleksję nad pojęciem tożsamości grupowej, odnoszonej do przedsiębiorstw oraz ich agregatów, określanych przez autorkę mianem „organizacji na wyższych poziomach zagregowania”. Głównym celem artykułu jest przegląd literatury z zakresu tożsamości przedsiębiorstwa, a na tej podstawie próba ustalenia czym jest taka tożsamość i co się na nią składa. Na wstępie autorka przedstawia definicje tożsamości...
-
Zmiany w zarządzaniu operacyjnym w usługach
PublikacjaCelem niniejszego rozdziału jest identyfikacja czynników zmian w wymiarach jakości usług w odniesieniu do trzech kluczowych składowych występujących w podmiotach gospodarczych, jakimi są: obszar wejścia do działań operacyjnych, działania operacyjne oraz obszar wyjścia.
Rok 2012
-
Analiza kapitałów jako narzędzie konkurencyjności przedsiębiorstw w klastrze
PublikacjaNiniejszy artykuł stanowi refleksję nad zagadnieniem konkurencyjności przedsiębiorstw, a ściśle - nad nowym sposobem analizy potencjału firmy, opartym w swych teoretycznych założeniach na teorii kapitałów Pierre'a Bourdieu. Autorzy proponują aplikację koncepcji kapitałów do działań skierowanych na wykonanie analiz potencjału przedsiębiorstw funkcjonujących w klastrach.
-
Analiza zgodności wybranych sieci współpracy z definicyjnymi wyznacznikami klastra
PublikacjaCelem artykułu jest analiza wyróżnionych form współpracy, tj. inicjatyw klastrowych, grup producentów rolnych, parków technologicznych i naukowych oraz sieci opartych na systemach produkcji szczupłej (z ang. Lean Manufacturing) pod kątem ich zgodności z definicyjnymi wyznacznikami klastra.
-
Badanie instytucji pomostowych w kontekście współpracy z sektorem badawczo-rozwojowym w USA
PublikacjaNiniejszy rozdział koncentruje się wokół zagadnień związanych ze współpracą instytucji pomostowych z ośrodkami badawczo-rozwojowymi. Autorka, na podstawie badań przeprowadzonych w USA wskazuje na rolę, jaką powyższe instytucje pełnią w procesach transferu technologii i komercjalizacji wyników prac B+R - analizuje siłę i rodzaj interakcji występujących między parkami naukowymi i inkubatorami przedsiębiorczości oraz ich lokatorami...
-
Czynniki generujące zmiany w podnoszeniu konkurencyjności przedsiębiorstw
PublikacjaW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali podstawowe grupy czynników generujących zmiany w podnoszeniu konkurencyjności podmiotów gospodarczych. Uwzgędniono przy tym trzy kluczowe obiekty które mają wpływ na kreowanie tych czynników. Są to dostawcy, firma oraz klienci.
-
Czynniki pozacenowe wpływające na konkurencyjność łańcucha wartości usług turystycznych
PublikacjaW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali podstawowe aspekty zwiazane z pozacenowymi czynnikami wpływającymi na konkurencyjność usług turystycznych. Zaprezentowano badania własne mające na celu dokonanie identyfikacji czynników pozacenowych występujacych w poszczególnych grupach kreujących całokształt usługi turystycznej a także dokonali hierarchizacji składowych tych czynników z perspektywy klientów.
-
Czynniki wpływające na bezpieczeństwo zatrudnienia z perspektywy kobiet
PublikacjaW niniejszej publikacji zaprezentowano czynniki wpływające na bezpieczeństwo zatrudnienia z perspektywy kobiet. Autorzy przeprowadzili badania na terenie województwa pomorskiego których celem było wskazanie czynników najbardziej istotnych dla bezpieczeństwa zatrudnienia.
-
Czynniki wspierające i utrudniające ciągłe doskonalenie jakości usług gastronomicznych
PublikacjaW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali podstawowe aspekty związane z ciagłym doskonaleniem usług gastronomicznych. Zaprezentowano wybrane zagadnienia zwiazane z zarządzaniem zmianą jak również czynniki które wpływają napędzajaco oraz spowalniajaco na zmiany a w dalszej konsekwencji na ciągłe doskonalenie tego typu usług
-
Czynniki zmian obszaru wejścia w zarządzaniu operacyjnym usług gastronomicznych
PublikacjaW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali aspekty zarzadzania zmiana w usługach gastronomicznych. Omówiono kluczowe elementy zarządzania operacyjnego a nastepnie dla pierwszego elementu jakim jest wejście dla usług gastronomicznych poddano analizie czynniki zmian.
-
Determinanty obszaru poprawy jakości i bezpieczeństwa w kontekście akredytacji szpitali w Polsce
PublikacjaW niniejszej publikacji zaprezentowano podstawowe aspekty ciągłego doskonalenia jakości usług zdrowotnych z uwzględnieniem obszaru poprawy jakości i bezpieczeństwa jako jednego ze standardów akredytacyjnych. Głównym celem było dokonanie charakterystyki standardów elementarnych tego obszaru oraz zaprezentowanie wyników badań związanych z określeniem hierarchii ważności tych standardów z perspektywy pacjentów.
-
Determinanty percepcji jakości usług edukacyjnych w perspektywie grup interesariuszy
PublikacjaW nieniejszej publikacji zaprezentowano specyfikę usług edukacyjnych. Autorzy omówili kluczowe cechy tego typu usług, a nastepnie dokonali identyfikacji grup interesariuszy (wewnętrznych i zewnętrznych). Dla poszczególnych grup określone zostały oczekiwania jak i implikacje i wnioski dla realizacji usługi edukacyjnej.
-
Doskonalenie jakości usług poprzez wykorzystanie controllingu w obszarze logistyki w zakładach opieki zdrowotnej
PublikacjaW niniejszej publikacji autorzy przyjęli jako cel prezentację podstaw doskonalenia jakości usług zdrowotnych z wykorzystaniem controllingu logistyki. zaprezentowano zarówno specyfikę usług zdrowotnych, jak i obszary controllingu logistyki na przykładzie szpitali i przychodni. Omówiono także podstawowe efekty doskonalenia z wykorzystaniem tego typu interdyscyplinarnego podejścia.
-
Efekty zastosowania planowania kroczącego na przykładzie fabryki mebli
PublikacjaW artykule przedstawiono wyniki badań zmian zdolność produkcyjne, po zasto-sowaniu opracowanego modelu planowania kroczącego w stosunku do planowania w cyklach tygodniowych. Obszarem badań był wydział montażowy Fabryki Mebli, którą charakteryzuje produkcja seryjna na zamówienie z dużą opcją wyboru. Wyniki badań dały bardzo obiecujące wyniki (np. redukcja nadgodzin o 70% dla procesów krzeseł, szczególnie dla procesów produkcji...
-
Factors that strengthen and weaken the identity of the cluster structures
PublikacjaThe main aim of this paper is the application of "identity" to the issues related to "clustering process" and particularly - to the cooperation in the clusters and the cluster initiatives. The authors distinguish these factors that have the greatest influence on the formation and maintenance of identity in mentioned networks of cooperation.
-
Hierarchizacja składnikowa determinant percepcji jakości usług turystycznych w obszarze wyżywienia
PublikacjaW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali wybrane zagadnienia z zakresu doskonalenia jakości usług turystycznych w obszarze wyżywienia. Z wykorzystaniem czteroskładnikowego modelu jakości usług poddano hierarchizacji zarówno składowe obszaru wyżywienia podczas wyjazdów turystycznych jak i determinant elementarnych w każdej z czterech składowych.
-
Identification of advanced manufacturing systems change factors - methodical aspects
PublikacjaCelem publikacji jest przedstawienie założeń metodyki identyfikacji kluczowych czynników zmian zaawansowanego systemu produkcyjnego. W publikacji przedstawiono zmiany występujące w otoczeniu przedsiębiorstwa związane z następującymi procesami globalizacji, wirtualizacji, sieciowości i narastającym znaczeniem inteligentnych organizacji. Wyróżniono wielowymiarowe przestrzenie otoczenia, zarówno tego szerszego, jak i bezpośredniego...
-
Identyfikacja regionalna i branżowa a rozwój inicjatywy klastrowej na przykładzie Ciechocińskiego Klastra Uzdrowiskowego ''Dolina Zdrowia'' - wyniki badań
PublikacjaNiniejszy artykuł poświęcony został analizie Ciechocińskiego Klastra Uzdrowiskowego "Dolina Zdrowia". Autorka, w oparciu o przeprowadzone badania wśród uczestników inicjatywy klastrowej wskazała na czynniki, które decydują o sukcesie lub porażce tego typu przedsięwzięć, dużo miejsca poświęcając na identyfikację branżową i regionalną członków inicjatywy oraz współpracę sieci z władzami lokalnymi i regionalnymi. Słabe zaangażowanie...
-
Instrumentarium zarządzania jakością w projektach badawczo-rozwojowych
PublikacjaW niniejszym rozdziale autor zaprezentował wybrane narzędzia jakości możliwe do wykorzystania w zarządzaniu projektami badawczo - rozwojowymi. Autor odniósł przykładowe narzedzia do trzech kluczowych faz zarządzania projektami którymi są faza przygotowawcza, faza realizacji oraz faza zamknięcia
-
Kaizen - ciągłe doskonalenie przedsiębiorstw
PublikacjaW niniejszej publikacji autor zaprezentował podstawy ciągłego doskonalenia oparte na filozofii Kaizen. Omówono zasady Kaizen oraz kluczowe etapy realizacji działań w podmiotach gospodarczych zgodnie z koncepcją ciągłego doskonalenia.
-
Komputerowe wspomaganie zarządzania projektami innowacyjnymi realizowanym w oparciu o podejście adaptacyjne
Publikacjaopracowanie niniejsze ma na celu przeanalizowanie możliwości komputerowego wspomagania projektów innowacyjnych realizowanych w oparciu o podejście adaptacyjne. aby móc osiągnąć założony cel, przeanalizowano wymogi związane z prowadzaniem tego typu projektów. zidentyfikowane zostaną kluczowe obszary, mające znaczenie dla ich sukcesu. przeanalizowano i zweryfikowano możliwości komputerowych narzędzi, takich jak na przykład microsoft...
-
Kreowanie zmian systemów produkcyjnych
PublikacjaUmiejętność szybkiej identyfikacji czynników zmiany i budowania impulsów sprawczych zmian pozwala na elastyczną adaptację systemu produkcyjnego do warunków globalnego rynku i budowanie przewagi konkurencyjnej. Kreowanie zmian systemów produkcyjnych wspiera metodyka identyfikacji czynników transformacji, której podstawę stanowi badanie wzajemnego wpływu zmian wielowymiarowych przestrzeni otoczenia i elementów systemu produkcyjnego.
-
Obszary projakościowe i prośrodowiskowe podlegające doskonaleniu w usługach gastronomicznych
PublikacjaW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali obszary możliwe do doskonalenia zarówno pod kątem jakości jak i środowiska na przykładzie usług gastronomicznych. W tym celu wykorzystany został klasyczny podział działań w zarządzaniu operacyjnym na obszary wejścia, operacji oraz wyjścia.
-
Parki naukowe i inkubatory przedsiębiorczości w teorii i praktyce gospodarczej
PublikacjaW niniejszym rozdziale autorka skupia się na wybranych instytucjach pomostowych bazujących na nieruchomościach - parkach naukowych i inkubatorach przedsiębiorczości. Kolebką wskazanych instytucji są Stany Zjednoczone, gdzie uruchomiono pierwsze parki naukowe, jak również pionierskie programy inkubacji. Bazując na analizie literatury autorka prezentuje definicje parków naukowych i koncepcji pokrewnych - parków technologicznych i...
-
Relacja z panelu dyskusyjnego - Czy polskiej gospodarce potrzebni są doktorzy?dyskusja o współpracy pomiędzy sektorem nauki a przedsiębiorcami
PublikacjaGospodarka oparta na wiedzy, rozwój globalizacji oraz ciągłe a zarazem nagłe zaburzenia równowagi gospodarki światowej zwiększają zapotrzebowanie na specjalistów, posiadających umiejętności analityczne i zdolność do myślenia strategicznego. Współczesne realia gospodarcze wykraczają poza wachlarz kwalifikacji uzyskiwanych na studiach wyższych. Potrzebne jest zdobycie nowej wiedzy i umiejętności rozważania, szukania nowych prawd...
-
Standardy akredytacyjne w obszarze praw pacjenta jako niefinansowy generator kreujący zaufanie do usług zdrowotnych
PublikacjaW niniejszej publikacji autor zaprezentował podstawowe aspekty dotyczące akredytacji usług zdrowotnych w Polsce. Omówiony został obszar praw pacjenta wraz z charakterystyką standardów elementarnych. Autor zaprezentował także badania własne dotyczące postrzegania przez pacjentów ważności tego typu standardów w kontekście jakości usług zdrowotnych.
-
Sterowanie produkcją z wykorzystaniem koncepcji MRP
PublikacjaW niniejszej publikacji zaprezentowano podstawy sterowania produkcją z wykorzystaniem koncepcji MRP jako jednej z form opartej na koncepcji push. Dokonano identyfikacji danych zewnętrzych i wewnętrznych niezbędnych do realizacji harmonogramu MRP oraz strukturę tego typu harmonogramów.
-
Sterowanie zapasami oparte na koncepcji ''push''
PublikacjaW niniejszej publikacji autor dokonał charakterystyki podstawowych założeń sterowania zapasami opartych na koncepcji typu push. Zaprezentowano podstawowe cechy oraz kroki postępowania przy tworzeniu systemu sterowania zapasami według tej koncepcji
-
Środowiskowe aspekty wdrażania koncepcji lean manufacturing
PublikacjaZ uwagi na rosnące zainteresowanie tematyką nowoczesnego i niskokosztowego zarządzania środowiskowego w artykule przedstawiono główne obszary wykorzystania narzędzi Lean Manufacturing w procesie doskonalenia zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwach produkcyjnym. Zdefiniowano pojęcie aspektu środowiskowego w ujęciu wymagań normy ISO14001. Opisano budowę środowiskowej wartości dodanej Lean Manufacturing. Podjęto próbę udowodnienia...
-
Środowiskowe aspekty wdrażania koncepcji lean manufacturing
PublikacjaZ uwagi na rosnące zainteresowanie tematyką nowoczesnego i niskokosztowego zarządzania środowiskowego w artykule przedstawiono główne obszary wykorzystania narzędzi Lean Manufacturing w procesie doskonalenia zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwach produkcyjnym. Zdefiniowano pojęcie aspektu środowiskowego w ujęciu wymagań normy ISO14001. Opisano budowę środowiskowej wartości dodanej Lean Manufacturing. Podjęto próbę udowodnienia...
-
The new concept of material.Material "przekryciowo-izolacyjny" "Cover & insulation" material
Publikacja -
The new concept of product. Cooling band
PublikacjaThe chapter below presents the innovative solution consist in applying the cooling band to help holding the hot object. The solution was found through substitute inputs analysis and brain storm method. The new product was submitted in Polish Patent Office under the No. W.120905.
-
The project of pull system for storehouse and production line in a company provides electronics
PublikacjaThe chapter below presents how to reduced delivery of the material to production by using a "Kanban schedule board" and related tools from 48 hours and 59 minutes to 41 minutes in a company provides electronics. The solution was found through analysis of the current way of supplying stands and using Just In Time idea, the reduction of ''muda''. To solve the problem was used Kanban card", which has the shape of two triangles joined...
-
TQM - Kompleksowe Zarządzanie Jakością w doskonaleniu przedsiębiorstw
PublikacjaW niniejszym artykule zaprezentowano podstawowe aspekty Kompleksowego Zarządzania Jakością. Omówiono podstawowe cechy takie jak orientacja na klienta, ciągłe doskonalenie, a także powszechne uczestnictwo.
-
Usprawnienie zagospodarowania przestrzennego procesu produkcyjnego - studium przypadku
Publikacjaw opracowaniu przedstawiono etapy projektowania nowego zagospodarowania przestrzennego procesu produkcyjnego fabryki mebli, z wykorzystaniem elementów ela-stycznej struktury produkcyjnej. w pierwszej kolejności omówiony został stan zastany (obecny), na bazie którego zostały przeprowadzone zostały zmiany. nowy układ prze-strzenny maszyn znacząco udoskonalił procesy obróbki maszynowej części, czego efektem było skrócenie procesów...
-
ZARZĄDZANIE ADAPTACYJNE NA PRZYKŁADZIE PROGRAMU „POMORSKA KOLEJ METROPOLITALNA”
PublikacjaW opracowaniu poruszono zagadnienia związane z zarządzaniem adaptacyjnym projektu infrastrukturalnego. Celem opracowania jest zaprezentowanie związków adaptacji, jako zasady zarządzania, oraz wiedzy o sytuacji, która jest krytycznym czynnikiem sukcesu złożonych projektów realizowanych w warunkach niepewności. Stosowane razem, konsekwentnie i systematycznie mogą przesądzać o powodzeniu programów i projektów infrastrukturalnych....
-
Zarządzanie projektem innowacyjnym
PublikacjaW poniższym rozdziale autorka prezentuje cykl życia projektu innowacyjnego, dzieląc go na cztery główne fazy: rozpoczęcia, planowania i organizowania, wykonawstwa i zakończenia, a następnie na mniejsze działania zawarte w każdej z tych faz. Dodatkowo autorka przedstawia zbiór wykorzystywanych metod i narzędzi oraz rezultaty podejmowanych prac w każdym z opisanych etapów realizacji projektu.
-
Zarządzanie własnością intelektualną w publicznej uczelni wyższej
Publikacja -
Zielone linie jako doskonalenie jakości usług gastronomicznych z uwzględnieniem orientacji na klienta
PublikacjaW niniejszej publikacji autorzy przedstawili badania ukazujące postrzeganie żywności ekologicznej oraz lokali gastronomicznych przygotowujących potrawy wytwarzane z produktów ekologicznych w ramach ''zielonych linii''. Badania uzupełnione zostały o wnioski dotyczące postrzegania żywności ekologicznej na rynku europejskim oraz czynników skłaniających konsumentów do jej zakupu a także zagadnień zwiazanych z bezpieczeństwem żywności.
Rok 2011
-
Adaptacyjne podejmowanie decyzji na szczeblu operacyjnym w zakładzie ceramiki budowlane
Publikacjaw opracowaniu poruszono zagadnienia związane z procesami adaptacyjnego podejmowania decyzji na szczeblu operacyjnym. Podjęto próbę zweryfikowania istnieją-cego w przedsiębiorstwie rozwiązania w oparciu model "pętli OODA". Model ten, który zyskuje sobie popularność w świecie naukowym i w działalności gospodarczej, tym różni się od innych, że ma dwa ośrodki decyzyjne. Zwrócono uwagę na takie jego atrybuty jak: zdolność dostosowywania...
-
Akredytacja zakładów opieki zdrowotnej jako uwarunkowanie sukcesu usług medycznych
PublikacjaW niniejszej publikacji przedstawiono podstawowe aspekty doskonalenia jakości usług zdrowotnych poprzez akredytację szpitali. Zaprezentowano standardy akredytacyjne wraz z opinią pacjentów na temat akredytacji oraz uwzględnieniem wpływu jej posiadania na wybór szpitala przez klienta. Całość rozważań została poparta badaniami własnymi z wykorzystaniem kwestionariusza ankietowego.
-
Analiza porównawcza systemów produkcji opartych na koncepcji typu push oraz koncepcji typu pull
PublikacjaW niniejszym rozdziale autorzy przybliżyli podstawowe zasady funkcjonowania systemów produkcji opartych na koncepcji typu push oraz pull. Dokonano również identyfikacji kluczowych kryteriów wykorzystanych do analizy porównawczej zarówno funkcjonowania jak i najczęściej występujących odmian tych systemów takich jak MRP oraz kanban.
-
Aspekty projakościowe w mechanizmach budowy satysfakcji klientów
PublikacjaW niniejszym rozdziale autor zaprezentował kluczowe aspekty związane z oceną poziomu satysfakcji konsumentów z zakupu wyrobów i usług, w zwiazku z zaspokojeniem indywidualnych potrzeb. W tym celu skonstruowano algorytm postępowania oceny poziomu satysfakcji z realizacji działań służących zaspokojeniu potrzeb przez człowieka a następnie dokonano charakterystyki poszczególnych faz tego algorytmu z uwzglednieiem kroków postepowania.
-
Czynniki satysfakcji młodych pracowników z zatrudnienia czasowego
PublikacjaW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali wybrane zagadnienia z zakresu zarządzania jakością w kontekście identyfikacji oczekiwań młodych pracowników wobec pracy sezonowej i dorywczej. Autorzy zdefiniowali miejsce i rolę pracownika z punktu widzenia filozofii Kompleksowego Zarządzania Jakością. W celu identyfikacji i charakterystyki determinant wykorzystane zostały dwuetapowe badania empiryczne przeprowadzone przez autorów...
-
Determinanty elementarne rdzenia usługi turystycznej w perspektywie klientów
PublikacjaW niniejszym rozdziale zaprezentowano podstawowe aspekty zarządzania jakością w usługach turystycznych. Autorzy na podstawie przeprowadzonych badań dokonali identyfikacji cech charakterystycznych dla usług branży turystycznej wraz z identyfikacją determinant elementarnych. Zostały one przydzielone do obszarów ogólnych oraz poddane szczegółowej charakterystyce ze szczególnym uwzglednieniem rdzenia usługi turystycznej.
-
Doskonalenie jakości w kreowaniu sukcesu usług turystycznych
PublikacjaW publikacji zaprezentowano zmieniające się podejście klientów do usług turystycznych. Autorzy zaprezentowali obszary składowe usługi turystycznej wraz ze zidentyfikowanym poziomem ich ważności dla klientów. Na podstawie badań własnych dokonano także identyfikacji kierunków zmian co do wymogów wobec oferty usługowej przez turystów.
-
Gospodarka cyfrowa a lokalizacja: wpływ ICT na funkcjonowanie klastrów
PublikacjaCelem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie głównych możliwości, związanych z zastosowaniem nowoczesnych ICT w klastrach. Dodatkowo autorzy rozważają potencjalne zagrożenia dla funkcjonowania gron w we współczesnej gospodarce cyfrowej.
-
Identification and classification model of the quality perception determinants and tourist services attributes
PublikacjaW niniejszym rozdziale zaprezentowano model identyfikacji oraz klasyfikacji zarówno determinant percepcji jakości jak i cech charakterystycznych dla usług turystycznych. Wykorzystano w tym celu zarówno cechy charakterystyczne dla usług dowolnego rodzaju zaadaptowane na potrzeby usług turystycznych jak i te które są specyficzne wyłącznie dla tej branży.
-
Integration of natural and artificial intelligence in production systems
PublikacjaIntegration processes play an increasingly important role in modern economy, and seriously co-decide about the effectiveness of the company. Integration phase occurs in the system life cycle by preceding the final stages of its implementation and activation. In turn, used in software engineering (SE) iteration-evolutionary models, such as spiral model make that the integration activities can occur in varying degrees in all phases...
-
Kaizen-zarządzanie wiedzą w teorii i praktyce
PublikacjaKaizen to nie tylko sposób kreatywnego myślenia o zarządzaniu i przedsiębiorstwie, ale również sposób działania każdego członka organizacji ukierunkowany na proces ciągłego doskonalenia. Współcześnie Kaizen stanowi jedno z najważniejszych pojęć w japońskim modelu zarządzania. Tworzy atmosferę, w której przedsiębiorstwa mogą z łatwością rozwiązywać swoje wewnętrzne problemy w oparciu o wzajemną współpracę. Pozytywne jest to,...
-
Klaster, inicjatywa klastrowa, powiązanie kooperacyjne - rozróżnienie pojęć
PublikacjaCelem niniejszego artykułu jest przedstawienie i omówienie podstawowych terminów używa-nych w praktyce gospodarczej, związanych z koncepcją klastrów: "inicjatywy klastrowej" i "po-wiązania kooperacyjnego". Terminy powyższe wymagają - zdaniem autorów - ciągłych refleksji ze względu na nierzadkie, niewłaściwe ich stosowanie. Autorzy artykułu odwołują się do powyż-szych pojęć, przedstawiają ich definicje i starają się w precyzyjny,...
-
Klastry i inicjatywy klastrowe w gospodarce
PublikacjaNiniejszy artykuł stanowi naukową refleksję nad doprecyzowaniem podstawowych pojęć z problematyki klasteringu. Autorzy dokonują prze-glądu i próby strukturyzacji najważniejszych podejść teoretycznych doty-czących gron oraz proponują ustalenie granic i warunków poprawnej używalności pojęć "klaster" i "inicjatywa klastrowa". Zdaniem autorów koncepcja klastra wymaga dopracowania teoretycznego, a przede wszyst-kim jednoznacznego określenia...
-
Korzyści funkcjonowania podmiotów w strukturach klastrowych
PublikacjaW niniejszym artykule autorka przedstawiła pozytywne efekty zewnętrzne, uzyskiwane dzięki wspólnej lokalizacji w klastrze, wskazując na aktywne i pasywne oraz popytowe i podażowe korzyści aglomeracji. Autorka skupiła się przede wszystkim na korzyściach związanych z przepływem wiedzy w strukturach klastrowych. Ów proces jest kluczowy dla klastrów, ponieważ stanowi zarazem przyczynę i skutek efektu synergii w klastrach: przepływ...
-
Marnotrawstwo pracy maszyn na placu budowy
PublikacjaW opracowaniu poruszono zagadnienia nieefektywnego wykorzystania maszyn w procesie budowlanym, co w kontekście koncepcji Lean jest marnotrawstwem. Celem opracowania jest zaprezentowanie wytycznych do minimalizacji marnotrawstwa pracy maszyn. Do ich opracowania wykorzystano narzędzia koncepcji Lean, a także rezultaty własnych badań empirycznych. Chociaż mają one charakter wstępny, to w połączeniu z heurystyką oraz podejściem...
-
Marnotrawstwo pracy maszyn na placu budowy
Publikacjaw opracowaniu poruszono zagadnienia nieefektywnego wykorzystania maszyn w procesie budowlanym, co w kontekście koncepcji Lean jest marnotrawstwem. Celem opracowania jest zaprezentowanie wytycznych do minimalizacji marnotrawstwa pracy maszyn. Do ich opracowania wykorzystano narzędzia koncepcji Lean, a także rezultaty własnych badań empirycznych. Chociaż mają one charakter wstępny, to w połączeniu z heurystyką oraz podejściem do...
-
Meandry teorii ograniczeń
PublikacjaW artykule przedstawiono działania, które stanowią podstawę funkcjonowania organizacji zgodnie z filozofią Teorii Ograniczeń. Pozwalają one na osiągniecie podstawowego celu istnienia przedsiębiorstwa, jakim jest zarabianie pieniędzy. Na nich opierają się narzędzia TOC, stosowane w zarządzaniu produkcją, jakimi są metoda werbel-bufor-lina i rachunkowość przerobowa.
-
Methodology of assessing the effectiveness of changes in the planning and control process
PublikacjaNiniejsze opracowanie poświęcone jest problematyce oceny efektywności zmian procesu planowania i sterowania. Jego celem jest opracowanie modelu i scharakteryzowanie sposobu oceny efektywności zmian tego procesu w odniesieniu do jej elementów składowych, jakimi są korzystność, skuteczność i ekonomiczność.
-
Metody określenia i wykorzystania zdolności produkcyjnych w warunkach Mass Customization
Publikacja -
Metodyka oceny poziomu jakości życia w obszarze społecznym na przykładzie województwa pomorskiego
PublikacjaW niniejszym rozdziale zaprezentowano podstawowe aspekty metodyki oceny poziomu satysfakcji z jakości życia w obszarze społecznym. Wynikiem dokonanej analizy na podstawie skonstruowanego kwestionariusza ankietowego są oceny stopnia ważnosci oraz poziomu satysfakcji z poszczególnych kryteriów tego obszaru, a także sumaryczna ocena stopnia zadowolenia z jakości życia dla różnych okresów.