Mirosław Jan Nowakowski - Publikacje - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Zdjęcie profilowe: dr inż. Mirosław Jan Nowakowski

dr inż. Mirosław Jan Nowakowski

Zatrudnienie

  • 2018-10-01 - present w assistant professor Faculty of Navigation Gdynia Maritime University
  • 1984-12-01 - 2018-09-30 w senior lecturer Facultu of Civil and Environmental Engineering Gdańsk University of Technology

Filtry

wszystkich: 22

  • Kategoria
  • Rok
  • Opcje

wyczyść Filtry wybranego katalogu niedostępne

Katalog Publikacji

Rok 2016
Rok 2015
Rok 2014
  • Optymalizacja długości krzywych przejściowych przy budowie i modernizacji linii kolejowych
    Publikacja

    - Rok 2014

    W drogach szynowych przy obliczaniu długości krzywych przejściowych analizowane są jedynie warunki na ich długość minimalną. Odmienna sytuacja występuje przy projektowaniu dróg, gdzie rozpatrywane są też warunki na długość maksymalną. Spośród nich szczególną rangę ma warunek poprawności geometrycznej układu. W artykule zawarto jego adaptację do specyfiki trasy kolejowej. Sformułowano cel optymalizacji przy obliczaniu długości krzywej...

  • Przejazdy kolejowe na modernizowanych i rewitalizowanych liniach kolejowych - przepisy a rzeczywistość
    Publikacja

    Przy modernizacji i rewitalizacji dróg szynowych jednym z elementów infrastruktury, wymagającym szczególnej uwagi już na etapie planowania inwestycji, są przejazdy i przejścia w poziomie szyn. Obowiązujące przepisy krajowe pochodzą z lat 90. ubiegłego wieku i w wielu aspektach nie uwzględniają specyfiki najczęściej obecnie występujących na liniach kolejowych inwestycji modernizacyjnych i rewitalizacyjnych. W przypadku linii należących...

Rok 2013
Rok 2011
  • AutoCAD Civil3D w projektowaniu dróg szynowych
    Publikacja

    - Rok 2011

    Na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej od kilku lat głównym programem typu CAD wykorzystywanym w procesie kształcenia jest AutoCAD Civil 3D. Sposób rozwiązywania przez program niektórych zagadnień z dziedziny projektowania dróg szynowych jest odmienny od obowiązujących w Polsce przepisów. Należy to uwzględnić w programie nauczania przedmiotów ''Drogi Szynowe'', ''Projektowanie dróg szynowych'' oraz ''Projektowanie...

  • Linia metra nr 4 w São Paulo
    Publikacja

    - Rok 2011

    São Paulo o powierzchni niewiele większej od województwa opolskiego zamieszkuje 10-krotnie więcej ludności. To największe miasto Brazylii leży na wysokości 700-900 m n.p.m., a lokalne różnice wysokości są w wielu miejscach bardzo duże. Sprawny transport w tak wielkim, silnie zurbanizowanym i uprzemysłowionym organizmie miejskim ma wielkie zna-czenie. Lokalne władze, doceniając wagę problemu, dużą uwagępoświęcają rozwojowi komunikacji...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Łukowanie rozjazdów o nietypowej konstrukcji w metrze w Sao Paulo
    Publikacja

    Na PKP stosowanie rozjazdów łukowych obwarowane jest wieloma zastrzeżeniami i ogranicza się do wykorzystywania rozjazdów z krzyżownicą łukową w torach głównych na szlakach i stacjach oraz kilku typów rozjazdów łukowych symetrycznych z krzyżownicą prostą stosowanych przede wszystkim w strefach podziałowych grup kierunkowychna stacjach rozrządowych. Podczas pobytu w Brazylii autor miał okazję przyjrzeć się łukowaniu rozjazdów o odmiennym...

  • Niekonwencjonalna metoda wymiany podsypki w metrze w Sao Paulo

    Nieprzestrzeganie podziemnego zarysu skrajni budowli przy projektowaniu i budowie linii kolejowej powoduje liczne niedogodności podczas późniejszej eksploatacji linii. Poważną konsekwencją są utrudnienia przy zmechanizowanym oczyszczaniu podsypki lub jej wymianie. Problem można częściowo rozwiązać stosując niekonwencjonalne metody wymiany podsypki. A artykule przedstawiono sposób zastosowany na linii metra 3 Vermelha w Sao Paulo...

  • Rozjazdy do dużych prędkości o zmiennej krzywiźnie toru zwrotnego
    Publikacja

    Na PKP rozjazdy o najnowocześniejszych konstrukcjach stosowane są na liniach przeznaczonych do prędkości 200 km/h. Umożliwiają one przejazd po torze zwrotnym z prędkością do 100 km/h. Koleje dużych prędkości stawiają przed konstruktorami rozjazdów jeszcze większe wymagania. Nie są im w stanie sprostać rozjazdy, w których tor zwrotny ma kształt łuku o stałej wartości promienia. W artykule przedstawiono wybrane typy rozjazdów, charakteryzujących...

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • Wykorzystanie AutoCAD Civil3D na zajęciach z modernizacji dróg szynowych
    Publikacja

    Podstawowym programem CAD wykorzystywanym w procesie kształcenia na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej jest AutoCAD Civil 3D. Autor artykułu postanowił wykorzystać możliwości programu w ramach przedmiotu ''Modernizacja dróg szynowych''. Dokładniejsza analiza wykazała, że zagadnienia związane z projektowaniem nowego przebiegu linii kolejowej są na tyle skomplikowane, że w niektórych aspektach przerastają...

Rok 2010
  • Linia metra nr 4 w São Paulo
    Publikacja

    - Rok 2010

    São Paulo w Brazylii to jedna z największych metropolii swiata. Ogromne potrzeby transportowe spowodowały, że w komunikacji zbiorowej bardzo duży nacisk kładziony jest na transport szynowy - zarówno naziemny jak i podziemny (metro). Jego stan obecny oraz perspektywy rozwoju, ze szczególnym uwzględnieniem oddanej do użytku w bieżacym roku linii metra nr 4, przedstawiono w niniejszym artykule.

  • Stan obecny i rozwój metra w São Paulo
    Publikacja

    São Paulo w Brazylii to jedna z największych metropolii świata, w której codziennie przemieszczają się miliony mieszkańców. Wzrastające potrzeby transportowe powodują, że w komunikacji zbiorowej bardzo duży nacisk kładziony jest na transport kolejowy - zarówno naziemny jak podziemny (metro). Istniejąca i ciągle się rozwijająca bardzo gęsta zabudowa oraz bardzo duże różnice poziomów powodują, że priorytetowe znaczenie ma...

  • Zastosowanie AutoCAD Civil3D w nauczaniu projektowania dróg szynowych
    Publikacja

    Na Wydziale Inźynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej od kilku lat głównym programem typu CAD wykorzystywanym w procesie kształcenia jest AutoCAD Civil 3D. Wersja edukacyjna tego programu jest zainstalowana w uczelnianych laboratoriach komputerowych, a studenci i pracownicy uczelni mogą go instalować na swoich komputerach w ramach programu Autodesk Student Engineering & Design Community. Jednak sposób rozwiązywania...

Rok 2009
  • Lokalizacja rozjazdów w plikach wyników pomiarów uzyskiwanych z drezyny pomiarowej EM-120
    Publikacja

    - Rok 2009

    Pliki z wynikami pomiarów wykonywanych za pomocą drezyny pomiarowej EM-120 zawierają m.in. informacje o lokalizacji w torze lub jego pobliżu charakterystycznych punktów stałych: mostów, przejazdów kolejowo-drogowych, rozjazdów, semaforów i stacji. Dla oceny postępu degradacji toru w trakcie jego eksploatacji szczególne znaczenie mają informacje o położeniu rozjazdów. W referacie przedstawiono obecnie stosowany sposób wprowadzania...

  • Modelowanie poszerzeń międzytorzy
    Publikacja

    Zagadnieniu zwiększenia rozstawu torów równoległych na prostej, nazywanym poszerzeniem międzytorza, poświęcono wiele publikacji. Mimo to w praktyce inżynierskiej oraz w najnowszych podręcznikach akademickich preferowane są rozwiązania uznane za niewłaściwe, powodujące niekorzystne oddziaływania dynamiczne w pudle wagonu. Jako alternatywędla tej tendencji proponuje się unifikację algorytmów obliczających parametry liniowe, kątowe...

Rok 2007
Rok 2006

wyświetlono 1856 razy