prof. dr hab. Nelly Daszkiewicz
Employment
- Professor at Department of Economic
- Head of Department at Department of Economic
Publications
Filters
total: 57
Catalog Publications
Year 2023
-
Anti-crisis activities and export performance in the Covid-19 pandemic: The case of Polish exporters
PublicationThe article aims to investigate the impact of anti-crisis activities undertaken by the Polish exporting firms on their export sales during the Covid-19 pandemic. We used a quantitative research design. We conducted the survey on the sample of 161 manufacturing Polish exporting firms between April 21 and June 25, 2021. To verify the assumed relationships, we used the probit regression model. The main novelty is a firm-level analysis...
-
Networking and Familiness as Factors Stimulating the Early Internationalization of High-Tech Firms
PublicationThe problem of the role and importance of time in the process of firm’s internationalization belongs to the mainstream of international business research, as is the problem of the key role of high-tech firms operating across borders. The main goal of the paper is to understand how selected factors determine early internationalization of high-tech firms in Poland as an emerging market. The theoretical framework of the article is...
-
Role of research and development in internationalization of high-tech firms: Empirical results from Poland
PublicationThe article focuses on the significance of research and development (R&D) in driving the internationalization of Polish high-tech firms. R&D is essential for businesses to remain competitive and adapt their products to the specific requirements of different markets. The study aims to investigate the relationship between R&D and the internationalization process of high-tech firms based in Poland, with a focus on the innovation context....
Year 2022
-
Przedsiębiorczość technologiczna – wysokie technologie, badania i rozwój.
PublicationDotychczas nie powstała jedna definicja przedsiębiorczości technologicznej (PT) z uwagi na złożoność zjawiska. Najogólniej, PT łączy zagadnienia związane z przedsiębiorczością oraz zarządzaniem technologią i innowacjami, jak również nauki społeczne z naukami technicznymi. Rozdział kompleksowo wyjaśnia pojęcie PT oraz przedsywia analizę historyczną pojęcia
Year 2019
-
Entrepreneurial Business and Economic Review
PublicationThe objective of the article is to explore internationalisation patterns of family high-tech firms, especially their internationalisation motives, intensity, speed, and entry modes. The empirical part adopts a quantitative approach. The results of the survey are presented on the sample of 263 high-tech production firms from Poland, including 101 family firms. The survey was conducted in all 16 Polish regions. The calculations from...
-
Internationalization patterns of Polish family high-tech firms
PublicationThe objective of the article is to explore internationalisation patterns of family high-tech firms, especially their internationalisation motives, intensity, speed, and entry modes. The empirical part adopts a quantitative approach. The results of the survey are presented on the sample of 263 high-tech production firms from Poland, including 101 family firms. The survey was conducted in all 16 Polish regions. The calculations from...
Year 2018
-
WZORCE INTERNACJONALIZACJI PRZEDSIĘBIORSTW NA OBSZARZE EUROAZJATYCKIEJ UNII GOSPODARCZEJ – WYNIKI BADAŃ Z KAZACHSTANU
PublicationCelem artykułu jest ukazanie specyfiki internacjonalizacji przedsiębiorstw kazachstańskich, a w szczególności tempa, zakresu, intensywności i form ich umiędzynarodowienia. W części teoretycznej artykułu przedstawiono najważniejsze efekty międzynarodowej integracji gospodarczej, a w szczególności funkcjonowanie Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej (EUG) oraz scharakteryzowano gospodarkę Kazachstanu. Następnie ukazano wyniki badań przeprowadzonych...
Year 2017
-
Foreign Entry Modes of High-tech Firms in Poland
PublicationThe main objective of the article is to present the role and importance of foreign entry modes in internationalization process and their key determinants. Research methods: A quantitative research design was used. A survey was conducted on the sample of 263 firms operating in...
-
Internacjonalizacja przedsiębiorstw poprzez sieci. Wyniki badań ankietowych
PublicationCelem artykułu jest określenie wpływu funkcjonowania przedsiębiorstw w sieciach na intensywność ich internacjonalizacji. W artykule dokonano przeglądu najważniejszych teorii internacjonalizacji przedsiębiorstw. Przegląd ten jest punktem wyjścia do wyjaśnienia miejsca i znaczenia podejścia sieciowego (network approach) w wyjaśnianiu procesu umiędzynarodowienia przedsiębiorstw. Następnie opisano podej- ście sieciowe, przywołując...
-
Tradycyjna versus przyspieszona internacjonalizacja przedsiębiorstw z branż high-tech. Wyniki badań empirycznych
PublicationThe discussion on the role and importance of time in the process of internationalization of firms belongs to the mainstream of research in the field of internationalization. In the literature, the phenomenon of early and rapid internationalization was noticed in the early 1980s; however, the intensive development of the research into this phenomenon began a decade later and continues today. For several years in Poland, the share...
-
Wzorce internacjonalizacji firm rodzinnych działających w branżach high-tech. Wyniki badań ankietowych
PublicationZagadnienia związane z internacjonalizacją firm rodzinnych są podejmowane od mniej więcej dekady, przy czym w ciągu ostatnich kilku lat znacząco wzrosła liczba badań i publikacji na ten temat. Mimo iż przegląd światowej i krajowej literatury przedmiotu pokazuje pewne rozbieżności między wzorcami internacjonalizacji firm rodzinnych i nierodzinnych, to jednak wyniki badań prowadzą do zróżnicowanych wniosków . Ponadto, istnieją znaczące...
Year 2016
-
Determinanty tempa internacjonalizacji przedsiębiorstw ze szczególnym uwzględnieniem born globals
PublicationCelem artykułu jest przedstawienie czynników internacjonalizacji przedsiębiorstw, przede wszystkim born globals. Przedstawione zostały teorie internacjonalizacji przedsiębiorstw i ich ewolucja. Szczególny nacisk położono na wczesną i szybką internacjonalizację przedsiębiorstw. W części empirycznej przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych na próbie 355 polskich zinternacjonalizowanych przedsiębiorstw.
-
Internacjonalizacja działalności badawczo-rozwojowej (B+R) przedsiębiorstw high-tech. Wyniki badań empirycznych
PublicationGłownym celem artykułu jest przedstawienie roli badań i rozwoaju (B+R) w procesie internacjonalizacji przedsiębiorstw high-tech. Artykuł obejmuje przegląd literatury oraz wyniki badań 263 przedsiębiorstw high-tech przeprowadzonych na terytorium Polski. Artykuł powstał w ramach projektu badawczego OPUS 6 pt. Wzorce internacjonalizacji małych i średnich przedsiębiorstw działających w branżach high-tech finansowanego przez Narodowe...
-
Internacjonalizacja przedsiębiorstw działających w branżach high-tech
PublicationMonografia naukowa zawierająca całościowe ujęcie procesu internacjonalizacji przedsiębiorstw z branż wysokich technologii. Monografia zawiera (i) przegląd pojęć związanych z high-tech, (ii) kompleksowy przegląd teorii internacjonalizacji, (iii) szczegółową analizę zagadnień związanych z wczesną i szybką internacjonalizacją, (iv) analizę związków między innowacjami i internacjonalizacją przedsiębiorstw, (v) wyniki badań empirycznych
-
Internacjonalizacja przedsiębiorstw poprzez sieci na obszarze Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej. Wyniki badań z Kazachstanu
PublicationCelem artykułu jest ukazanie postrzegania szans związanych z utworzeniem EUG przez przedsiębiorstwa z Kazachstanu oraz wykorzystywania przez nie sieci jako metody internacjonalizacji. W artykule przedstawiono fragment wyników badań zrealizowanych w terminie 12 sierpnia–28 września 2016 roku na terytorium Republiki Kazachstanu. Kryterium klasyfikacyjnym do badania była działalność eksportowa przedsiębiorstwa. Badaniem objęto przedsiębiorstwa...
-
Terytorialny zakres internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw: wyniki ankietyzacji
PublicationGłównym celem artykułu jest identyfikacja kluczowych czynników determinujących terytorialny zakres internacjonalizacji przedsiębiorstw. W artykule przedstawiono cząstkowe wyniki badań przeprowadzonych na próbie 355 zinternacjonalizowanych przedsiębiorstw. Artykuł powstał w ramach projektu badawczego pt. "Zachowania polskich przedsiębiorstw w procesie internacjonalizacji w świetle szkoły przedsiębiorczości międzynarodowej" - OPUS4...
Year 2015
-
Determinants of the Internationalization of Family Firms - a Structural Eqquation Modeling Analysis
PublicationCurrently, international behaviors of family businesses (FBs) attract a growing interest of researchers. In an increasingly competitive environment, numerous FBs are forced to expand into foreign markets in search for ways to survive or grow. The article is both theoretical and empirical. In the theoretical part it presents theoretical concepts of FBs internationalization, especially determinants for their going international....
-
Internacjonalizacja przedsiębiorstw z branż high-tech
PublicationW artykule opisano kluczowe teorie internacjonalizacji przedsiębiorstw, specyfikę internacjonalizacji firm z branż high-tech, przede wszystkim ich wczesną i szybką internacjonalizację, motywy i uwarunkowania oraz wybrane modele internacjonalizacji. W podsumowaniu wskazano na dalsze kierunki badań
-
Internationalization of Born Globals from Theoretical Perspective
PublicationThe paper discusses the evolution of theoretical approaches towards internationalisation process of firms, especially SMEs. It clarifies the definitions of born global (BG) firm, presents its characteristics and the specifics of its internationalisation process. The objective of this paper is to present internationalisation process of born global firm from theoretical perspective. The article starts with presentation of the oldest...
Year 2014
-
Competitiveness of the Visegrad Countries - Paths for Competitiveness Growth
PublicationThe article includes two objectives: 1) to determine competitiveness of V4 countries in terms of 12 pillars of competitiveness used by The Global Competitiveness Report of the WEF, 2) to propose taxonomic method to appoint a path of competitiveness growth of economies.
-
Education as a Stimulating Factor for Entrepreneurship Development
PublicationThe main purpose of the paper is to present the role of entrepreneurial education for entrepreneurship development. The paper is theoretical and includes both a literature review and world reports (Global Entrepreneurship Monitor and WEF Global Education Initiative) on entrepreneurship and entrepreneurial education.
-
Europeizacja działalności gospodarczej w warunkach jednolitego rynku europejskiego
PublicationW artykule wyjaśniono istotę procesów europeizacji i internacjonalizacji oraz zasady funkcjonowania jednolitego rynku europejskiego. Wskazano również na zależności między omawianymi procesami. Przedstawiono najważniejsze teorie w obrębie integracji ekonomicznej i umiędzynarodowienia gospodarek (poziom makro) jak i przedsiębiorstw (poziom mikro).
-
Firm-Level Internationalisation from the Theoretical Perspective: Knowledge-based Approach
PublicationThe objective of the paper is to present the role of knowledge in internationalisation process of the firm as well as the selected theoretical proposals which assume that the role of knowledge in international expansion of firms is crucial. The article first presents the selected but best known, the oldest internationalisation paradigms. Then it shows the direction of development of theoretical perspectives.
-
Internacjonalizacja polskich przedsiębiorstw rodzinnych z perspektywy przedsiębiorczości miedzynarodowej
PublicationCelem artykułu jest przedstawienie internacjonalizacji polskich firm rodzinnych z perspektywy teorii przedsiębiorczości międzynarodowej. Artykuł ma charakter teoretyczno-empiryczny.
-
Internationa;isation of Firms through Networks- Empirical Evidence from Poland
PublicationThe aim of the article is to illustrate the role of netwiorks in the internatiuonalisation process of firms. It discuusses the evolution of academic reseach on firm internationalisation through networks and explains the relationship between network and the international behaviour of firmsas well as presnting the research results.
-
Internationalization and Europeanization of Businesses in the Single European Markets
PublicationThe aim of the article is to determine internationalization and Europeization of businesses in the Single European Market, especially the territorial scope of their international activities
-
Motives for Going International and Entry Modes of Family Firms in Poland
PublicationThe artucule in the theoretical part focuses on theoretical concepts of firm internationalisation and specifics of internationalisation of FBs, especially their motives for going international. In the empirical part the quqantitative approach is adopted. The results of survey are presented on the sample of 216 firms, including 88 FBs. The statistical analysis is carried out
-
Patterns of Business Internationalisation in Poland: Empirical Results from the V4 Survey
PublicationThe chapter focuses on the specifics of internationalisation process among Polish businesses at post-slowdown period of the turn of 2013-2014. The main research method was the survey conducted among 216 firms.
-
Przedsiębiorczość międzynarodowa jako nowy obszar badań w teorii internacjonalizacji
PublicationPomimo iż przedsiębiorczość międzynarodowa (international entrepreneurship) pojawiła się w literaturze przedmiotu w końcu lat 80. XX w., to jej intensywny rozwój rozpoczął się prawie dekadę później, tj. od połowy lat 90. XX w. i trwa do dzisiaj. Obecnie szkoła przedsiębiorczości międzynarodowej rozwija się na pograniczu przedsiębiorczości i biznesu międzynarodowego oraz teorii internacjonalizacji. W niniejszym opracowaniu omówiono...
-
Small and Medium-sized Enterprises in Visegrad Countries towards Internationalisation Challenges in the European Union
PublicationThe chapter characterises and compares SMEs in Visegrad Countries and their international behaviours.
Year 2013
-
Małe i średnie przedsiębiorstwa na rynkach międzynarodowych
PublicationCelem ksiązki jest omówienie zasad funkcjonowania MSP na rynkach międzynarodowych. Książka składa się z 7 rozdziałów ułożonych zgodnie z ligiką od ogółu do szczegółu.Rozdział 1 przybliża rolę, jaką MSP odgrywają w gospodarce, rozdział 2 poświęcono powodom zaangażowania MSP w działania międzynarodowe, rozdział 3 prezentuje najważniejsze modele internacjonalizacji MSP, rozdział 4 omawia szkołę przedsiębiorczości międzynarodowej,...
Year 2012
Year 2010
-
Badanie MSP
PublicationW niniejszym rozdziale przeanalizowano świadomość przedsiębiorców odnośnie szans i zagrożeń, jakie niesie ze sobą organizacja EURO 2012. Została ona przebadana na próbie 300 firm z 3 branż: hotelarskiej, gastronomicznej i transportowej. Ponadto, przeprowadzono 3 wywiady pogłębionewśród firm z branży turystycznej.
-
Potencjalne korzyści wynikające z organizacji EURO 2012 dla regionu Pomorskiego
PublicationRozdział dotyczy potencjalnych korzyści wynikających z organizacjiEURO 2012 dla regionu pomorskiego, czyli takich, które zostaną osięgnięte, jeśli pojawiające się szanse zostaną odpowiednio wykorzystane, zarówno przez władze regionalne jak i przedsiębiorców.
-
Raport 2010 - Sektor Małych i Średnich Przedsiębiorstw na Pomorzu w warunkach pogorszenia koniunktury, Raport z badania MŚP w ramach Pomorskiego Obserwatorium Gospodarczego III. - [wer. PL rek. 87601]
PublicationOpracowanie zawiera wyniki badania panelowego wraz z komentarzem, przeprowadzonych wśród MSP na Pomorzu. Badaniami objęto niemal tysiac firm małych i średnich oraz dodatkowo ponad tysiąc firm mikro z trzech grup powiatów wybranych pod względem poziomu bezrobocia. Ponadto opisano badania przeprowadzone wśród niemal stu młodych przedsiębiorstw powstałych w latach 2005-2008. Główny nacisk położono na reakcję tego sektora na pogorszenie...
Year 2009
-
Bariery rozwoju MSP w świetle badań Pomorskiego Obserwatorium Gospodarczego
PublicationArtytykuł przedstawia fragment badań prowadzonych w ramach Pomorskiego Obserwatorium Gospodarczego II i dotyczy barier rozwoju MSP. Badanie było prowadzone jako kontunuacja badania zapoczątkowanego w 2006 roku (POG I). Badanie przeprowadzono na próbie 772 firm. Warto podkreślić, iż badanie na tak dużej próbie nie byłon wcześniej prowadzone w Polsce.
Year 2008
-
Cooperation among enterprises from Pomorze and Wielkopolska region
PublicationRozdział przedstawia wyniki badań dotyczące koopracji MSP na Pomorzu i w Wielkopolsce. Badania zostały przeprowadzone w ramach projektu badawczego ''Wpływ tkanki przedsiębiorczości na rozwój ekonomiczny - podejście regionalne'' (1 H02C 04636). Wyniki badań zostały też porównane do wynników innych badań np. SME Observatory.
-
Innowacyjność i kooperacja jako czynniki inyternacjonalizacji małych i średnich przedsiębiorstw
PublicationArtykuł opisuje rolę innowacyjności i kooperacji małych i średnich przedsiębiorstw w procesie internacjonalizacji.Wzrost wykorzystania ICTs przez MSP stwarza im możliwość przekraczania przestrzennych barier rynków i działań, redukcję kosztów i poszukiwania partnerów handlowych. Z kolei udział w sieci pozwala MSP łączyć korzyści małej i dużej skali.
-
Internacjonalizacja innowacyjnych małych i średnich przedsiębiorstw
PublicationArtykuł skupia się na internacjonalizacji innowacyjnych MSP. Pokazuje też, że sam proces internacjonalizacji (m.in. jego tempo, przebieg, strategia, metoda) zależy od tego, czy firma jest innowacyjna.
-
Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw na Pomorzu w świetle badań empiryczncznych
PublicationNiniejszy artykuł przedstawia fragment wynków badania przeprowadzonego w ramach Pomorskiego Obserwatorium Gospodarczego II (POG II) dotyczących internacjonalizacji firm sektora MSP. Badanie było przeprowadzone przey wsparciu furnduszy europejskich i budżetu państwa.
-
Konkurencyjność MSP w procesie internacjonalizacji
PublicationWarunkiem przetrwania i wzrostu MSP na Jednolitym Rynku Europejskim jest poprawa ich konkurencyjności. Niniejszy rozdział opisuje czynniki, które podnoszą ich konkurencyjność. Są to przede wszystkim: polityka wspierania przez UE, przyspieszona internacjonalizacja, rozwój innowacyjności, tworzenie sieci o klastrów.
-
Konkurencyjność podmiotów - ujęcie teoretyczne
Publication
Year 2007
-
Strategie internacjonalizacji małych i średnich przedsiębiorstw w teorii i w świetle badań empirycznych
PublicationRozdział przedstawia wybrane ramy teoretyczne strategii internacjonalizacji MSP oraz wnioski z badań empirycznych przeprowadzonych z ich wykorzystaniem. Mimo, że wyniki badań prowadzą do różnych wniosków, to niemal wszystkie wskazują na przyspieszoną adaptację MSP do działania w warunkach globalizacji, polegającą min. na dywersyfikacji wykorzystywanych przez nie strategii.
-
Teorie internacjonalizacji MSP- ewolucja i perspektywy rozwoju
PublicationW rozdziale dokonano przeglądu modeli internacjonalizacji - zarówno tych najczęściej przywoływanych i wykorzystywanych w badaniach MSP, jak i nowszych propozycji oraz ocena możliwości ich wykorzystania do badań MSP. Ponadto, rozdział skazuje na ewolucję teorii internacjonalizacji a także ważniejsze trendy w badaniach internacjonalizacji MSP.
Year 2006
-
Europejski sektor MSP wobec wyzwań globalizacji
PublicationArtykuł przedstawia wyzwania jakie globalizacja stawia europejskim MSP oraz analizę czynników, które prowadzą do poprawy ich konkurencyjności.
-
Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw w Unii Europejskiej
PublicationArtykuł prezentuje internacjonalizację MSP w świetle badań, motywy internacjonalizacji oraz proces internacjonalizacji firmy w teorii.
-
Internacjonalizacja polskich małych i średnich przedsiębiorstw- przymus czy swobodny wybór?
PublicationArtykuł przedstawia możliwe i najczęstsze zachowania strategiczne firm sektora MSP na rynkach międzynarodowych. Wyjaśniono pojęcie internacjonalizacji, jej strategii i instrumentów. Przedstawiono dwa studia przypadków internacjonalizacji firm sektora MSP w oparciu o model internacjonalizacji N. Daszkiewicz.
-
Perspektywy rozwoju polskich małych i średnich przedsiębiorstw na jednolitym rynku europejskim
PublicationRozdział dotyczy perspektyw rozwoju polskich MSP na jednolitym rynku europejskim (JRE). Na początku przedstawiony został wpływ JRE na firmy sektora MSP. Następnie Autorka przedstawia i uzasadnia tezę, że kluczowym warunkiem determinującym los każdej firmy na JRE są kompetencje właściciela-menedżera. To kompetencje decydują bowiem o zdolności firmy do internacjonalizacji, modyfikowania strategii, zdolności do rozwoju innowacyjności...
Year 2005
-
Europejski sektor małych i średnich przedsiębiorstw wobec wyzwań gospodarki światowej
PublicationW rozdziale przedstawiono sytuację europejskiego sektora MSP wobec zmian zachodzących w gospodarce światowej. Opisywane przez autorów zmiany są powodowane tak przez uniwersalne trendy jak i przez nowe, regionalne zjawiska i procesy. Najważniejsze, z punktu widzenia europejskich MSP uniwersalne trendy to przyspieszenie globalizacji, upowszechnienie technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT), utworzenie JRE, wprowadzenie...
-
Małe i średnie przedsiębiorstwa wobec procesów integracji gospodarki światowej - teoria i metodologia badań
PublicationRozdział poświęcony jest teoretycznym problemom internacjonalizacji MSP oraz badaniom tego procesu w warunkach integracji ekonomicznej Europy. Autorzy podkreślają konieczność ujmowania w/w problematyki, zarówno w analizach teoretycznych, jak i w empirycznych, na 3 poziomach: makroekonomicznym (gospodarki narodowej, Unii Europejskiej), mezoekonomicznym (regionalnym, lokalnym, branżowym) i mikroekonomicznym (firmy). Szczególną uwagę...
seen 3469 times