dr Paweł Ziemiański
Publications
Filters
total: 49
Catalog Publications
Year 2022
-
A breath of fresh air - social cognitive career theory in studying entrepreneurial intentions
PublicationA pinch of robustness and a pinch of freshness create an interesting story. That is why this study focuses on entrepreneurial intentions from an alternative theoretical perspective in an underexplored context. In this paper, it is argued that social cognitive career theory is relevant to the study of individual entrepreneurial cognition and behaviour, and it offers a solid framework in entrepreneurship research. This paper expands...
-
Autonomiczny system zdalnego pomiaru wentylatorów przemysłowych jako rezultat etapu projektu innowacyjnego
PublicationW artykule przedstawiono proces budowania oraz testowania zdalnego, całkowicie autonomicznego systemu pomiaru parametrów pracy wentylatorów. Proces realizowano w ramach pierwszego etapu innowacyjnego projektu. Przedstawiono szczegółowe kroki budowy systemu zbierania i przetwarzania danych pomiarowych z wentylatorów zainstalowanych w rzeczywistych warunkach eksploatacji oraz wyniki ich analizy. W szczególności opracowano i wdrożono...
-
Edu Inspiracje WZiE: Storytelling w edukacji, czyli historie, które uczą i inspirują
Publication
Year 2012
-
Absolwent uczelni technicznej na rynku pracy - na przykładzie badań absolwentów Politechniki Gdańskiej z rocznika 2010
Publication...
-
Leading across cultures
Publicationrozdział przedstawia rozróżnienie pomiędzy przywództwem globalnym, a międzynarodwym w świetle koncepcji kładących nacisk na postrzeganie liderów przez podwładnych. zaprezentowane są kompetencje potrzebne do pełnienia roli globalnego lidera oraz propozycja dobrych praktyk organizacji związanych z zarządzaniem managerami pracującymi w krajach odmiennych kulturowo od ich kultury macierzystej. rozdział zawiera opis przypadku, który...
-
Nascent entrepreneurship and the role of self-efficacy
PublicationCelem artykułu jest opisanie roli, jaką w tworzeniu nowej firmy pełni poczucie własnej skuteczności. W pierwszej części artykułu opisane są źródła poczucia samoskuteczności oraz jego następstwa w oparciu o teorię Bandury. W drugiej części artykułu opisane jest rozróżnienie pomiędzy ogólnym poczuciem samoskuteczności a poczuciem samoskuteczności w kontekście przedsiębiorczości (ESE). Autorzy przedstawiają teoretyczne i metodologiczne...
Year 2016
-
Attitudes towards Collaboration in Multicultural Teams in the opinion of Polish and Chinese Students
PublicationThe main goal of this paper is to present results of research that addresses the issue of attitudes towards working in both multicultural and single culture teams among Polish and Chinese students. The relationship between those attitudes and factors that includes individual experiences of research participants as well as characteristics of team tasks was analyzed. The research was conducted with students of one Polish and one...
-
Motyw autonomii a oczekiwany i faktyczny poziom satysfakcji z prowadzenia działalności gospodarczej
PublicationMotyw autonomii jest niejednokrotnie wskazywany jako jeden z istotniejszych czynników skłaniających ludzi do założenia własnej działalności gospodarczej, choć nie dla każdego przedsiębiorcy jest równie ważny. W opracowaniu zaprezentowano wyniki badań przeprowadzonych w grupie początkujących przedsiębiorców. Osoby deklarujące kierowanie się motywem autonomii oczekiwały, że uzyskają wyższy poziom satysfakcji po roku prowadzenia działalności...
Year 2023
-
Autistic Employees’ Technology-Based Workplace Accommodation Preferences Survey—Preliminary Findings
PublicationBackground: There has been an increase in the number of research studies focused on the design of accommodations aimed at improving the well-being and work performance of autistic employees. These accommodations took various forms; some of them were based on modification of management practices, for example, support in the area of effective communication, or involved modifications to the physical working environment aimed at limiting...
-
Do the young employees perceive themselves as digitally competent and does it matter?
PublicationPurpose – The study aims to examine the digital competence of young employees (under 30 years of age) who graduated from the technical university. Self-assessment of selected digital competencies was examined along with the determination of a self-efficacy level in the area of using digital competencies. Design/methodology/approach – Quantitative research was conducted using the computer-assisted web interview method on a sample...
Year 2015
-
Dopiero doświadczenie pokazuje, że nie jestem aż tak dobry – o malejącym poczuciu samoskuteczności wśród początkujących przedsiębiorców
PublicationW artykule prezentowane są wyniki badań ankietowych przeprowadzonych w grupie 76 przedsiębiorców, założycieli mikrofirm. Osoby badane były ankietowane po raz pierwszy na początku prowadzenia działalności – w czasie nie późniejszym niż 6 miesięcy od momentu założenia firmy oraz ponownie po upływie roku od pierwszej ankiety. Analiza statystyczna uzyskanych wyników wykazała, że w badanej grupie przedsiębiorców w sposób istotny obniżył...
Year 2019
-
Efektuacyjność modelu mentalnego przedsiębiorczości
PublicationArtykuł prezentuje dwa modele przedsiębiorczości: tradycyjny (kauzalny) i efektuacyjny. Zgodnie z modelem kauzalnym najważniejszymi czynnikami sukcesu firmy jest strategiczne planowanie i konkurencyjność. W modelu efektuacyjnym znaczenie mają posiadane przez przedsiębiorcę zasoby, elastyczne reagowanie na szanse pojawiające się w otoczeniu i budowanie relacji biznesowych z otoczeniem. Celem artykułu jest ocena efektuacyjności mentalnego...
-
Jak wiele wiedzy warto zdobyć na studiach? Strategie studiowania na przykładzie studentów zarządzania Politechniki Gdańskiej
PublicationDane statystyczne dotyczące obiektywnej sytuacji osób kończących studia na uczelni wyższej (np. łatwość znalezienia pracy, początkowe zarobki) wskazują na racjonalność podjęcia decyzji o studiowaniu. Jednocześnie w obliczu głosów krytykujących system kształcenia wyższego, dla studentów najistotniejszym profitem osiąganym w wyniku studiów może stawać się dyplom ich ukończenia. W artykule opisane są przeprowadzone przez autorów badania...
-
Narracja jako sposób wyjaśniania organizacyjnej rzeczywistości oraz metoda wywierania wpływu
PublicationNiniejszy artykuł ma na celu analizę roli i znaczenia narracji w funkcjonowaniu członków organizacji. W wyniku przeglądu literatury podjęto również próbę przeanalizowania mechanizmów decydujących o tym, że odpowiednio wykorzystane i skonstruowane narracje mogą służyć jako narzędzie pozwalające wywierać wpływ. Następnie na podstawie tej analizy zaproponowano wskazówki dotyczące tworzenia i przedstawiania narracji czy historii organizacyjnej...
Year 2020
-
Effective Collaboration of Entrepreneurial Teams—Implications for Entrepreneurial Education
PublicationIn the situation of a permanent change and increased competition, business ventures are more and more often undertaken not by individuals but by entrepreneurial teams. The main aim of this paper is to examine the team principles implemented by eective entrepreneurial teams and how they dier in nascent and established teams. We also focused on the relationship between the implementation of these rules by entrepreneurial team members...
-
Including the Dark Side of Entrepreneurship in the Entrepreneurship Education
PublicationPursuing an entrepreneurial career is often rewarding in terms of both economic and psychological outcomes. However, becoming an entrepreneur also has its darker side that affects professional and personal life. Meanwhile, the positivity bias is prevalent in entrepreneurial education and research. It is recognized as emphasizing the advantages of becoming an entrepreneur and giving considerably less attention to potential downsides....
Year 2018
-
Family business experience and the probability of starting a venture: gender differences in Poland
PublicationThe aim of this study is to analyse whether the experience of working in a family member’s business is related differently to the assessed probabilities of men and women starting their own new venture in the future. The research is conducted on a sample of 334 Polish undergraduate students. Poland is an efficiency-driven European economy with a substantial gender gap in entrepreneurship. The results obtained indicate that the relationship...
-
Individual Characteristics and Cognitions of Students with Different Levels of Entrepreneurial Intensity
PublicationRESEARCH OBJECTIVE: The objective of the current paper is to verify in what way university students who declare high individual level of entrepreneurial intensity differ from those who are characterized by its intensity level. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: A statistical analysis of obtained survey results was conducted. The group of research participants included 413 business students. Following statistical methods were used...
-
Modele mentalne przedsiębiorczości: wskaźniki efektuacyjne vs. kauzalne
PublicationGłównym celem artykułu było stworzenie listy wskaźników diagnozujących model mentalny przedsiębiorczości. Zaprezentowano dwa podejścia do przedsiębiorczości: klasyczne podejście kauzalne, w którym przedsiębiorca koncentruje się na osiągnięciu celu wyznaczonego na samym początku oraz podejście efektuacyjne, w którym identyfikowaniu dostępnych zasobów i relacji towarzyszy poszukiwanie możliwości biznesowych i zmienność celów. Analiza...
Year 2021
-
Identifying and Mitigating the Negative Effects of Power in Organizations
PublicationThis article investigates the possible negative effects of power in organizations. It demonstrates how holding power may affect an individual’s perception of others, actions, and cognition. Ways in which power may have a detrimental effect on different aspects of a manager’s functioning within an organization, including building relationships, communication, and performance are analyzed. It is argued that individuals are unaware...
seen 1823 times