Publications
Filters
total: 170
Catalog Publications
-
Definition gleichartiger Dokumententypen zur Verbesserung der Erkennbarkeit und ihre XML-Beschreibung
PublicationPrzedstawiono krokowe podejście do projektowania interaktywnych, elektronicznych dokumentów z ich analogowej postaci. Postać analogowa rozumiana jest jako typowa kartka papieru, natomiast jako interaktywny, elektroniczny dokument rozumiemy dokument zdefiniowany w formacie XML przystępnym do przetwarzania przez dowolną przeglądarkę internetową. Wprowadza się pojęcie - cyklu życia dokumentu cyfrowego - składającego się z faz zawierających...
-
Quality evaluation of computer aided information retrieval from machine typed paper documents
PublicationCelem międzynarodowego projektu memorial jest wspomagane komputerowo rozpoznawanie maszynopisów. Referat prezentuje zagadnienie pomiaru jakości takiego procesu. Wskazano w nim potencjalne miejsca pojawiania się błędów oraz przedstawiono i sklasyfikowano odpowiednie miary.
-
Nowoczesne technologie dla systemów zdalnej edukacji. Zastosowanie Komputerów w Nauce i Technice.XIII cykl seminariów zorganizowanych przez PTETiS, Oddział Gdańsk.
PublicationInternet w przyszłości może stać się podstawowym źródłem materiałów do nauczania w szkolnictwie. Problemami w tej dziedzinie są sposoby tworzenia i przechowywania danych oraz metody poszukiwania materiałów na ściśle określony temat. Obecnie istnieją międzynarodowe standardy do tworzenia materiałów edukacyjnych, które zostaną opisane w niniejszym artykule. W publikacji zostanie również przedstawiona całościowa koncepcja...
-
Polityka bezpieczeństwa sieci korporacyjnej w reorganizacji procesów gospodarczych i tworzenia zintegrowanych systemów informacyjnych.
PublicationW artykule przedstawione zostały techniki zabezpieczeń stosowane przy ochronie systemu informacyjnego. Dokonano analizy najpopularniejszych metod ochrony informacji stosowanych w sieciach korporacyjnych. Celem pracy jest podkreślenie konieczności stosowania przemyślanej koncepcji zabezpieczania informacji w przedsiębiorstwach formułowanej i wdrażanej jako polityka bezpieczeństwa.
-
Computer analysis of multiple-choice examination documents
PublicationOpisany system AATE wyposażony jest w edytor testów, za pomocą którego egzaminator przygotowuje test egzaminacyjny. Utworzony test ze swoimi parametrami jest pamiętany w bazie danych i następnie może być wydrukowany. Po przeprowadzeniu egzaminu wypełnione formularze za pomocą skanera z podajnikiem wprowadza się do komputera. W komputerze system analizuje formularze i odczytane odpowiedzi porównuje się z wzorcami przechowywanymi...
-
Finite-state lexical tools
PublicationArtykuł przedstawia trzy pakiety oprogramowania zawierające narzędzia poziomu leksykalnego wykorzystujące automaty skończone: dwa zbiory samodzielnych programów i skryptów pomocniczych - jeden używający prostych automatów skończonych, drugi używający automatów Mealy`ego oraz bibliotekę funkcji. Wszystkie przedstawione pakiety posiadają podobne funkcje. Zamiast opisywać poszczególne pakiety, opis skupiony jest na dostarczanych przez...
-
Finite automata for compact representation of tuple dictionaries.
PublicationOpisane zostaje uogólnienie struktury danych - słownika, zwane słownikiem n-tek. Słownik n-tek przedstawia odwzorowanie n-tek łańcuchów znaków na pewne wartości. Motywacją dla powstania tej struktury danych są praktyczne zastosowania w przetwarzaniu języka i mowy, w których obszerne słowniki n-tek używane są do przedstawiania modeli języka. Przedstawiona zostaje technika oszczędnej reprezentacji słowników n-tek. Ta technika...
-
Modelowanie i symulacja ruchu pojazdu zabytkowego podczas hamowania
PublicationOpracowano model samochodu zabytkowego z wykorzystaniem metody masa-sprężyna, służącego do symulacji procesu hamowania pojazdu zabytkowego z możliwością pomiaru drogi hamowania. Konfiguracja sieci połączeń między punktami mas elementów zawieszenia oraz opony okazuje się mieć bardzo duży wpływ na zachowanie symulowanego samochodu podczas hamowania. Poprawność symulacji sprawdzono porównując wyniki uzyskane z symulacji oraz z pomiarów...
-
Wyposażenie i zastosowania Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej
PublicationArtykuł przedstawia Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej powstałe niedawno przy Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej i możliwości jego wykorzystania w różnych dziedzinach ludzkiej aktywności.
-
Applications of Immersive 3D Visualization Lab
PublicationThe paper presents Immersive 3D Visualization Lab (at the Faculty of Electronics, Telecommunications and Informatics at Gdańsk University of Technology in Poland) and its applications prepared after its launch in December 2014. The main device of the lab is a virtual reality cubic cave with six screen-walls, where a person can navigate in virtual space using different controllers. The most sophisticated controller is a freely rotating...
-
Evaluation of affective intervention process in development of affect-aware educational video games
PublicationIn this paper initial experiences are presented on implementing specific methodology of affective intervention design (AFFINT) for development of affect-aware educational video games. In the described experiment, 10 student teams are to develop affect-aware educational video games using AFFINT to formalize the whole process. Although all projects are still in progress, first observations and conclusions may already be presented.
-
Affect aware video games
PublicationIn this chapter a problem of affect aware video games is described, including such issue as: emotional model of the player, design, development and UX testing of affect-aware video games, multimodal emotion recognition and a featured review of affect-aware video games.
-
Human emotion recognition with biosignals
PublicationThis chapter presents issues in the field of affective computing. Basic preliminary information for the recognition of emotions is given and models of emotions, various ways of evoking emotions, as well as their theoretical foundations are discussed. The particular attention is given to the use of physiological signals in recognizing emotions. This subject is outlined further below by presenting selected biosignals, their relationship...
-
Virtual immersive environments
PublicationYet a higher level of active systems may be achieved when users are fully immersed in an interface which is a 3D computer generated virtual world and can interact with surrounding objects of that world as they were in a real one. This is the issue covered by Chapter 7. Interaction in such a world is both multidimensional and multimodal, with the possibility of free movement of the user in any direction and the simultaneous stimulation...
-
Feature extraction in detection and recognition of graphical objects
PublicationDetection and recognition of graphic objects in images are of great and growing importance in many areas, such as medical and industrial diagnostics, control systems in automation and robotics, or various types of security systems, including biometric security systems related to the recognition of the face or iris of the eye. In addition, there are all systems that facilitate the personal life of the blind people, visually impaired...
-
Computer Aided Telediagnostics System for Stoma Patients
PublicationStoma surgery may concern patients with colorectal cancer and inflammatory bowel disease. More than half of patients diagnosed with colon cancer present at an advanced stage, and palliative treatment may involve stoma formation. This type of surgery may change the patient’s life strongly, therefore they should receive special medical care. The paper presents the assumptions, concept, and architecture of the Stoma-Alert diagnosis...
-
Language Models in Speech Recognition
PublicationThis chapter describes language models used in speech recognition, It starts by indicating the role and the place of language models in speech recognition. Mesures used to compare language models follow. An overview of n-gram, syntactic, semantic, and neural models is given. It is accompanied by a list of popular software.
-
Graphical interface adaption for children to explain astronomy proportions and distances
PublicationMobile Science Center is a Polish project that seeks to bring astronomy knowledge to wider social groups through various applications. In its development it is necessary to design a graphical interface that explains a concept that is difficult to assimilate such as spatial proportions and distances. This paper develops a framework to create graphical representations that explain this learning to the target audience of children....
-
Linking music data in executable documents
PublicationThis paper presents the application of Interactive Open Document Architecture (IODA) to music and video data. This architecture was design to create multilayer documents which consist of many files. The paper shows the method of creating media documents on the basis of IODA. These kind of documents were called IODA Media Documents (IMD). IMD have links that connect many different kinds of files containing music and video data....
-
For Your Eyes Only – Biometric Protection of PDF Documents
PublicationThe paper introduces a concept of a digital document content encryption/decryption with facial biometric data coming from a legitimate user. Access to the document content is simple and straightforward, especially during collaborative work with mobile devices equipped with cameras. Various contexts of document exchange are presented with regard to the next generation pro-active digital documents proposed by authors. An important...
-
Semantic Driven Table Understanding in Born-Digital Documents
PublicationThis paper presents a new approach to table understanding, suitable for born-digital PDF documents. Advance beyond the current state of the art in table understanding is provided by the proposed reverse MVC method, which takes advantage of only partial logic structure loss (degradation) in born-digital PDF documents, as opposed to unrecoverable loss (deterioration) taking place in scan based PDF documents.
-
Next Generation Digital
PublicationThe paper outlines the major objectives of the MENAID research project, eimed at novel architectures of digital documents. Such documents will enable reduction of information overflow and strain, a major threat to the growth of a digital society. They will be forward compatible, technology neutral and lightweight, allowing workers of network organizations to use personal devices of any type.
-
LZWP, czyli jak zbudować CAVE
PublicationReferat prezentuje wyniki prac autorów dotyczących specyfikacji technicznej instalacji typu CAVE tworzonej na Wydziale ETI Politechniki Gdańskiej. Przedstawiona analiza została dokonana na pod-stawie wiedzy autorów, studiów literaturowych, wizytacji wybranych instalacji w kraju i zagranicą oraz konsultacji z firmami będącymi wiodącymi producentami lub integratorami systemów 3D.
-
System animacji szkieletów o dowolnej topologii oparty na systemie cząstek
PublicationTworzenie animacji postaci opartych na szkielecie jest jednym z kluczowych problemów w grafice komputerowej. W niniejszym artykule proponowany jest system tworzenia proceduralnych animacji szkieletów o dowolnej topologii wymagający na wejściu określenia ruchu jedynie niewielkiego zbioru punktów kontrolnych. Wykorzystanie algorytmu Verleta zapewnia wysoką wydajność, a odpowiedni automatyczny dobór dodatkowego zestawu warunków pozwala...
-
Using Physiological Signals for Emotion Recognition
PublicationRecognizing user’s emotions is the promising area of research in a field of human-computer interaction. It is possible to recognize emotions using facial expression, audio signals, body poses, gestures etc. but physiological signals are very useful in this field because they are spontaneous and not controllable. In this paper a problem of using physiological signals for emotion recognition is presented. The kinds of physiological...
-
Wizualizacja trójwymiarowa
PublicationReferat stanowi przegląd aktualnie stosowanych technik uzyskania wrażenia trójwymiarowości. Przedstawia wpierw podstawy stereopsji, czyli widzenia przestrzennego. Następnie omawia kolejne metody wizualizacji 3D: stereoskopię (dość szczegółowo), holografię i obrazowanie wolumetryczne.
-
Widzenie komputerowe oparte na mnogości widoków
PublicationArtykuł poświęcony jest tematowi tworzenia map głębokości na podstawie obrazów z wielu kamer. Zwykle mapy głębokości oparte na widzeniu stereoskopowym wyznaczane są na podstawie obrazów z dwóch kamer. Artykuł przedstawia możliwości wykorzystania większej liczby kamer w celu zwiększenia dokładności map głębokości. Badania przedstawione w artykule ukierunkowane są na zastosowanie w autonomicznych robotach, będących w stanie samodzielnie...
-
Facial data registration facility for biometric protection of electronic documents
PublicationIn modern world, information is crucial, and its leakage may lead to serious losses. Documents as the main medium of information must be therefore highly protected. Nowadays, the most common way of protecting data is using passwords, however it seems inconvenient to type complex passwords, when it is needed many times a day. For that reason a significant research has been conducted on biometric authentication...
-
AUTOMATED NEGOTIATIONS OVER COLLABORATION PROTOCOL AGREEMENTS
PublicationThe dissertation focuses on the augmentation of proactive document - agents with built-in intelligence to recognize execution context provided by devices visited during a business process, and to reach collaboration agreement despite conflicting requirements. The proposed solution, based on intelligent bargaining using neural networks to improve simple multi-issue negotiation between the document and thedevice, requires practically...
-
An extension to the FEEDB Multimodal Database of Facial Expressions and Emotions
PublicationFEEDB is a multimodal database that contains recordings of people expressing different emotions, captured by using a Microsoft Kinect sensor. Data were originally provided in the device’s proprietary format (XED), requiring both the Microsoft Kinect Studio application and a Kinect sensor attached to the system to use the files. In this paper, we present an extension of the database. For a selection of recordings, we also provide...
-
Feature Reduction Using Similarity Measure in Object Detector Learning with Haar-like Features
PublicationThis paper presents two methods of training complexity reduction by additional selection of features to check in object detector training task by AdaBoost training algorithm. In the first method, the features with weak performance at first weak classifier building process are reduced based on a list of features sorted by minimum weighted error. In the second method the feature similarity measures are used to throw away that features...
-
Reliable Document-Centric Processing in Loosely Coupled Email-Based Systems
PublicationEmail is a simple way to exchange digital documents of any kind. The Mobile INteractive Document architecture (MIND) enables self-coordination and self-steering of document agent systems based on commonly available email services. In this paper, a mechanism for providing integrity and reliability of such an email based agent system is proposed to cope with message soft or hard bounces, user interrupts, and other unexpected events....
-
Document Agents with the Intelligent Negotiations Capability
PublicationThe paper focus is on augmenting proactive document-agents with built -in intelligence to enable them to recognize execution context provided by devices visited durning the business process, and to reach collaboration agreement despite of their conflicting requirements. We propose a solution based on neural networks to improve simple multi-issue negotiation between the document and the device, practically with no excessive cost...
-
Człowiek zanurzony w rzeczywistości wirtualnej na przykładzie Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej
PublicationArtykuł opisuje Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej (LZWP), które umożliwia swobodną podróż w czasie i przestrzeni. Jego podstawowym wyposażeniem jest jaskinia rzeczywistości wirtualnej, czyli pomieszczenie o ścianach, suficie i podłodze stanowiących ekrany projekcyjne, wyświetlające generowane komputerowo obrazy 3D, tworzące spójny widok jednej sceny. Człowiek znajdujący się w takiej jaskini jest zatem zanurzony...
-
Acquisition and indexing of RGB-D recordings for facial expressions and emotion recognition
PublicationIn this paper KinectRecorder comprehensive tool is described which provides for convenient and fast acquisition, indexing and storing of RGB-D video streams from Microsoft Kinect sensor. The application is especially useful as a supporting tool for creation of fully indexed databases of facial expressions and emotions that can be further used for learning and testing of emotion recognition algorithms for affect-aware applications....
-
Automatyczna negocjacja protokołu uzgodnień miedzy agentami
PublicationAutomatyczna negocjacja protokołu uzgodnień między agentami programowymi a urządzeniami wykonawczymi. Rozdział koncentruje się na rozszerzeniu funkcjonalności proaktywnych dokumentów(agentów) z wbudowana inteligencją o możliwości negocjacyjne.Ich celem jest umożliwienie rozpoznawania kontekstu wykonawczego urządzenia odwiedzanego przez dokument, by osiągnąć ugodę mimo skonfliktowanych wymagań urządzenia i dokumentu. Proponowane...
-
Możliwości wyszukiwania dokumentów muzycznych utworzonych zgodnie z architekturą IODA
PublicationArtykuł przedstawia zagadnienie zastosowania dokumentów muzycznych utworzonych zgodnie z architekturą IODA (ang. Interactive Open Document Architecture). Dokumenty w architekturze IODA składają się z wielu plików powiązanych ze sobą semantycznie. Zależności te definiowane są w tzw. grzbiecie (ang. spine) dokumentu będącym plikiem w formacie XML (ang. eXtensible Markup Language). Dokumenty muzyczne tworzone zgodnie z architekturą...
-
Bilateral Multi-Issue Negotiation Between Active Documents and Execution Devices
PublicationMobile document-agents are often in conflict with execution devices when attempting to perform activities of the business process they implement, since preferences of device owners may change depending on their current location and the actual class of the device in use. The paper proposes a bilateral negotiation mechanism based on a simple bargaining game that can effectively resolve such conflicts without any third party support.
-
Multiscaled Hybrid Features Generation for AdaBoost Object Detection
PublicationThis work presents the multiscaled version of modified census features in graphical objects detection with AdaBoost cascade training algorithm. Several experiments with face detector training process demonstrate better performance of such features over ordinal census and Haar-like approaches. The possibilities to join multiscaled census and Haar features in single hybrid cascade of strong classifiers are also elaborated and tested....
-
Modeling emotions for affect-aware applications
PublicationThe chapter concerns emotional states representation and modeling for software systems, that deal with human affect. A review of emotion representation models is provided, including discrete, dimensional and componential models. The paper provides also analysis of emotion models used in diverse types of affect-aware applications: games, mood trackers or tutoring systems. The analysis is supported with two design cases. The study...
-
Współczesne wyzwania bezpieczeństwa narodowego – Zarządzanie kryzysowe, wojna informacyjna w cyberprzestrzeni, rzeczywistość wirtualna
PublicationPrzedmiotem niniejszej monografii są zgodnie z tytułem: zarządzanie kryzysowe, wojna informacyjna w cyberprzestrzeni i rzeczywistość wirtualna. Monografia ma charakter interdyscyplinarny i została poświęcona wybranym aspektom bezpieczeństwa narodowego. Jej celem jest ukazanie współczesnych wyzwań, które obecnie stawia bezpieczeństwu narodowemu dynamicznie zmieniający się świat. Szczególnie ważnym czynnikiem umożliwiającym zapewnienie...
-
Programowanie strukturalne
PublicationCelem niniejszej książki jest przedstawienie wybranych metod programowania strukturalnego, tzn. takich, które prowadzą do poprawnej struktury, poprawy jakości oprogramowania oraz zwiększenia efektywności programistów. Może ona służyć jako podręcznik akademicki wykorzystywany na podstawowych kursach inżynierii oprogramowania. Zainteresuje również wszystkich tych, którzy zajmują się programowaniem amatorskim i chcą poszerzyć swoją...
-
Using Different Information Channels for Affect-Aware Video Games - A Case Study
PublicationThis paper presents the problem of creating affect-aware video games that use different information channels, such as image, video, physiological signals, input devices, and player’s behaviour, for emotion recognition. Presented case studies of three affect-aware games show certain conditions and limitations for using specific signals to recognize emotions and lead to interesting conclusions.
-
Smart Document-Centric Processing of Human Oriented Information Flows
PublicationUsually people prefer to focus on creative rather than repetitive and schematic work patterns. Still, they must spend a lot of time complying with the procedures, selecting the information they receive and repeatedly restoring the previous state of work. This paper proposes the Mobile INteractive Document architecture (MIND) - a document-centric uniform interface to provide both effective communication of content and coordination...
-
Wpływ nadmiarowych danych wejściowych na jakość map rozbieżności pozyskanych za pomocą układu pięciu kamer w konfiguracji EBMCS
PublicationArtykuł dotyczy zastosowania układu kamer typu EBMCS (Equal Baseline Multiple Camera Set) składającego się z kamery centralnej oraz kamer bocznych. Na podstawie zdjęć wykonanych za pomocą tego układu można otrzymać mapy rozbieżności (ang. disparity map), które pozwalają na określenie odległości od kamer do obiektów znajdujących się w ich polu widzenia. Mapy te są wyższej jakości niż mapy otrzymane za pomocą kamery stereoskopowej....
-
Bilateral multi-issue negotiation of execution contexts by proactive document agents
PublicationA proactive document can react to its actual environment by autonomously selecting and performing actions integrated into its body and interact with its user. When migrating over a network of execution devices it may encounter diverse execution contexts, each one set up according to temporal characteristics of a receiving device and preferences of its owner. A concept to augment proactive documents with negotiation capability is...
-
Urban Prototyping in CAVE Cooperation Between the Academy of Fine Arts in Gdansk and the Gdansk University of Technology
PublicationThe paper describes results of cooperation between the Passive Architecture Laboratory at the Academy of Fine Arts in Gdańsk and the Immersive 3D Visualization Lab at the Gdańsk University of Technology. The authors as the design supervisors (respectively for a team of architects and a team of IT specialists) present advantages and disadvantages of urban design with use of virtual reality.
-
Zastosowanie algorytmu MSA (Multiple Similar Areas) do wyznaczania map głębi w wielowidokowych systemach widzenia komputerowego
PublicationArtykuł podejmuje temat pozyskiwania map głębi (ang. depth map) na podstawie zdjęć z wielu kamer w wyniku widzenia stereoskopowego. Mapa głębi zawierająca odległości od obiektów będących w zasięgu widzenia kamer pozyskana może zostać na podstawie zdjęć z co najmniej dwóch kamer pełniących funkcję kamery stereoskopowej. W mapach głębi pozyskanych w ten sposób występują jednak błędy. Artykuł dotyczy metod redukcji błędów dzięki zwiększeniu...
-
A new library for construction of automata
PublicationWe present a new library of functions that construct minimal, acyclic, deterministic, finite-state automata in the same format as the author's fsa package, and also accepted by the author's fadd library of functions that use finite-state automata as dictionaries in natural language processing.
-
Behaviometrics of Digital Games for Children with Autism Spectrum Disorder
PublicationTe paper reports current stage of the project Automated Terapy Monitoring for Children with Developmental Disorders of Autism Spectrum (AUTMON), that aims at development of methods and tools to allow for the automatic evaluation of the therapy progress among children with autism. Finding objective measures suitable for evaluating therapy progress would let create a system supporting those who diagnose autism and the therapists...