ISSN:
Wydawca:
Dyscypliny:
- inżynieria mechaniczna (Dziedzina nauk inżynieryjno-technicznych)
Punkty Ministerialne: Pomoc
Rok | Punkty | Lista |
---|---|---|
Rok 2024 | 5 | Czasopisma spoza wykazu ministerialnego 2024 |
Rok | Punkty | Lista |
---|---|---|
2024 | 5 | Czasopisma spoza wykazu ministerialnego 2024 |
2023 | 5 | Czasopisma spoza wykazu ministerialnego 2023 |
2022 | 5 | Czasopisma spoza wykazu ministerialnego (2019-2022) |
2021 | 5 | Czasopisma spoza wykazu ministerialnego (2019-2022) |
2020 | 5 | Czasopisma spoza wykazu ministerialnego (2019-2022) |
2019 | 5 | Czasopisma spoza wykazu ministerialnego (2019-2022) |
2018 | 5 | B |
2017 | 5 | B |
2016 | 3 | B |
2015 | 3 | B |
2014 | 5 | B |
2013 | 5 | B |
2012 | 6 | B |
2011 | 6 | B |
2010 | 9 | B |
Model czasopisma:
Impact Factor:
Prace opublikowane w tym czasopiśmie
Filtry
wszystkich: 158
Katalog Czasopism
-
METODY IDENTYFIKACJI STANÓW NIEZDATNOŚCI EKSPLOATACYJNEJ ŁOŻYSK TOCZNYCH W OKRĘTOWYCH UKŁADACH NAPĘDOWYCH Z WYKORZYSTANIEM METODY IMPULSÓW UDAROWYCH
PublikacjaRozpatrując okrętowe zespoły napędowe z punktu widzenia transmisji energii mechanicznej największym zagrożeniem dla ich niezawodności jest utrata stabilności układu mechanicznego, co zazwyczaj objawia się zwiększeniem amplitudy drgań mechanicznych. Zwiększeniu tych drgań towarzyszy wzrost amplitudy okresowo zmiennych naprężeń wewnętrznych co jest prostą i nieuniknioną drogą do uszkodzenia znajdujących się w tym układzie łożysk....
-
WYBRANE ASPEKTY ZMĘCZENIOWYCH USZKODZEŃ OKRĘTOWYCH WAŁÓW NAPĘDOWYCH
PublikacjaProblem zmęczeniowego pękania konstrukcji okrętowych w sposób istotny dla eksploatacji tychże obiektów ujawnił się na przełomie lat 70. i 80. ubiegłego stulecia. Ponieważ pęknięcia zmęczeniowe dotyczą głównie kadłubów statków i są szczególnie dotkliwe dla dużych jednostek (zbiornikowców, masowców i kontenerowców), dlatego też cała uwaga towarzystw klasyfikacyjnych i biur projektowych skupia się głównie na tym aspekcie uszkodzeń...
-
KLASYFIKACJA STANU TECHNICZNEGO UKŁADU WTRYSKOWEGO SILNIKA Z ZAPŁONEM SAMOCZYNNYM NA PODSTAWIE POMIARU SKŁADU SPALIN
PublikacjaArtykuł przedstawia wyniki empirycznej weryfikacji hipotezy pozwalającej na opracowanie sprzętowo – programowego klasyfikatora stanu technicznego układu wtryskowego silnika z zapłonem samoczynnym. Pozytywna weryfikacja wspomnianej hipotezy, która wiąże przebieg procesu spalania, skład chemiczny spalin oraz wybrane stany niesprawności technicznej układu wtryskowego pozwoliła na przedstawienie koncepcji klasyfikatora w rozpatrywanym...
-
PROJEKT STANOWISKA DYDAKTYCZNEGO DO WYZNACZANIA CHARAKTERYSTYK POMP WIROWYCH
PublikacjaW artykule przedstawiono projekt oraz gotowe stanowisko do wyznaczenia charakterystyk przepływowych pomp wirowych w pracy indywidualnej oraz w wybranych wariantach współpracy szeregowej jak i równoległej. Obserwację parametrów kontrolnych pomp wirowych w różnych stanach pracy: dławienie przepływu, zmiana prędkości obrotowej. Dużą zaletą stanowiska jest wymuszanie obserwację zjawiska kawitacji.
-
WYNIKI SYMULACJI NUMERYCZNEJ CYKLU ROBOCZEGO SILNIKA O ZS W PROGRAMIE DIESEL-RK ORAZ OCENA ICH UŻYTECZNOŚCI W PROCESIE PLANOWANIA BADAŃ DIAGNOSTYCZNYCH OKRĘTOWEGO SILNIKA TŁOKOWEGO
PublikacjaW artykule przedstawiono wyniki symulacji numerycznej procesu roboczego realizowanego w silniku tłokowym o zapłonie samoczynnym. W zastosowanym programie użytkowym DIESEL-RK zaimplementowano silnik laboratoryjny Farymann Diesel typ D10. Wprowadzono wybraną niesprawność jego układu funkcjonalnego zasilania paliwem - obniżone ciśnienie otwarcia wtryskiwacza pwtr. Wyznaczono wartości adekwatnych parametrów diagnostycznych: temperaturę...
-
Znaczenie mocy testu statystycznego w analizie diagnostycznej okrętowego silnika o ZS
PublikacjaW artykule przedstawiono sposób interpretacji błędów pierwszego (α) i drugiego (β) rodzaju oraz wartości krytycznej Fkr rozkładu Fishera-Snedecora. Omówiono dwa sposoby weryfikacji istotności wpływu parametru wejściowego na wyjściowy. Przeanalizowano znaczenie mocy testu statystycznego M w diagnostyce parametrycznej okrętowych silników o ZS. Przeprowadzono analizę wpływu wartości poziomu istotności na wartość krytyczną statystyki...
-
ANALIZA INFORMACYJNOŚCI DIAGNOSTYCZNEJ SZYBKOZMIENNEJ TEMPERATURY SPALIN WYLOTOWYCH OKRĘTOWEGO SILNIKA TŁOKOWEGO - KLASYFIKACJA JEDNOCZYNNIKOWA
PublikacjaW niniejszym artykule zwrócono uwagę na problem niskiej podatności kontrolnej okrętowych silników średnio- i szybkoobrotowych w eksploatacji, co znacznie ogranicza możliwości diagnozowania parametrycznego ich przestrzeni roboczych oraz układu wtrysku paliwa. W celu rozwiązania tego problemu zaproponowano pomiar szybkozmiennej temperatury spalin wylotowych z silnika, której przebieg po odpowiedniej obróbce matematycznej oraz analizie...
-
ZASTOSOWANIE STATYSTYKI F ROZKŁADU FISHERA-SNEDECORA DO OCENY ISTOTNOŚCI WPŁYWU ZMIAN STOPNIA KOMPRESJI SILNIKA O ZS NA ŚREDNIĄ WARTOŚĆ MIĘDZYSZCZYTOWĄ TEMPERATURY SPALIN WYLOTOWYCH
PublikacjaW artykule omówiono wpływ zmian stopnia kompresji na parametry pracy silnika o ZS, m.in. na temperaturę spalin wylotowych. Przedstawiono budowę stanowiska laboratoryjnego, na którym przeprowadzono badania eksperymentalne. Scharakteryzowano, w jaki sposób w istniejącym silniku wprowadzano faktyczne zmiany stopnia kompresji. Zaprezentowano program badań eksperymentalnych uwzględniający dostępne stanowisko badawcze i jego możliwości...
-
Wpływ parametrów zewnętrznych na wytwarzanie pary w kotle opalanym
PublikacjaW artykule przedstawiono analizę statystyczną wpływu parametrów zewnętrznych na strumień ciepła zawartego w paliwie dolotowym do okrętowego kotła opalanego. Jako parametry niezależne wytypowano średnią dobową moc chwilową silnika głównego i agregatów prądotwórczych, temperaturę wody zaburtowej oraz zanurzenie. Analizę przeprowadzono dla czterech różnych stanów eksploatacyjnych badanego statku.
-
MODERNIZACJA DYDAKTYCZNEGO STANOWISKA LABORATORYJNEGO UMOŻLIWIAJĄCEGO ANALIZĘ PORÓWNAWCZĄ SPRAWNOŚCI ŚRUB NAPĘDOWYCH JACHTU MOTOROWEGO
PublikacjaW artykule przedstawiono autorską metodę wyznaczania sprawności działania różnych śrub napędowych jachtu motorowego na podstawie wyników badań wykonanych na zmodernizowanym stanowisku laboratoryjnym. Modernizacja stanowiska składającego się ze źródła mocy w postaci silnika elektrycznego, części pośredniczącej i pędnika polegała na dodaniu przetwornika częstotliwości umożliwiającego starowanie silnikiem elektrycznym, czujnika do...
-
CEL FUNKCJONOWANIA, ZADANIA I OBSZARY BADAWCZE CENTRUM MORSKIEJ ENERGETYKI WIATROWEJ POLITECHNIKI GDAŃSKIEJ
PublikacjaW artykule przybliżono wybrane aspekty funkcjonowania Centrum Morskiej Energetyki Wiatrowej w Politechnice Gdańskiej. Scharakteryzowano główne zadania Centrum oraz wstępnie zdefiniowane obszary badawcze, w których specjalizują się naukowcy reprezentujący niemal wszystkie wydziały akademickie Uczelni (oprócz Wydziału Architektury). Przedstawiono kierunki działania Centrum w perspektywie kilku najbliższych lat, w wyniku których nastąpi...
-
ANALIZA PRZEBIEGÓW ZMIAN TEMPERATURY CZYNNIKA ROBOCZEGO W CYLINDRZE ORAZ KANALE SPALIN WYLOTOWYCH SILNIKA O ZS DLA POTRZEB DIAGNOSTYCZNYCH - STAN BADAŃ
PublikacjaCharakter przebiegów zmian ciśnienia i temperatury czynnika roboczego w silniku o zapłonie samoczynnym jest istotnym źródłem informacji diagnostycznych. Pozwalają na analizę stanu technicznego zarówno aparatury paliwowej jak i układu cieplno - przepływowego. Dotyczy to zarówno temperatury i ciśnienia gazów w czasie całego cyklu pracy silnika o ZS wewnątrz cylindra, jak i tych samych parametrów dotyczących spalin, rejestrowanych...
-
POTRZEBY I MOŻLIWOŚCI UDOSKONALENIA SYSTEMÓW DIAGNOZUJĄCYCH OKRĘTOWYCH SILNIKÓW SPALINOWYCH O ZAPŁONIE SAMOCZYNNYM
PublikacjaW artykule przedstawiono ogólnie własności współczesnych systemów diagnozujących (SDG) okrętowych siników głównych o zapłonie samoczynnym, potrzeby zastosowania SDG do sterowania procesem eksploatacji tych silników i propozycje udoskonalenia SDG dla potrzeb realizacji racjonalnej eksploatacji tego rodzaju silników. Zwrócono uwagę na potrzebę uwzględnienia we wnioskowaniu diagnostycznych wiarygodności diagnozy. Przedstawiono też...
-
PORÓWNANIE SPRAWNOŚCI ŚRUB NAPĘDOWYCH JACHTU MOTOROWEGO NA STANOWISKU DYDAKTYCZNYM
Publikacjaw artykule przedstawiono autorską metodę wyznaczania sprawności działania różnych śrub napędowych jachtu motorowego na podstawie wyników badań wykonanych na stanowisku laboratoryjnym. Zastosowanie takiej metody porównawczej wymagało zbudowania prostego w użytkowaniu stanowiska dydaktycznego odwzorowującego możliwe warunki działania układu napędowego jachtu motorowego, składającego się ze źródła mocy w postaci silnika elektrycznego,...
-
PROBABILISTYCZNY MODEL PROCESU OBCIĄŻEŃ MOCĄ OKRĘTOWEGO TŁOKOWEGO SILNIKA GŁÓWNEGO I JEGO PRAKTYCZNA PRZYDATNOŚĆ
PublikacjaW artykule przedstawiono propozycję modelu widma obciążeń mocą okrętowego silnika głównego w formie czterostanowego procesu semi-Markoawa {D(t): t ≥0} ciągłego w stanach i czasie o zbiorze stanów C = {c1, c2, c3, c4} i następującej interpretacji elementów tego zbioru: c1 – obciążenie silnika mocą częściową, c2 – obciążenie silnika mocą trwałą, c3 – obciążenie silnika mocą znamionową, c4 – obciążenie silnika mocą maksymalną. Określono...
-
OBTAINING FLUID FLOW PATTERN FOR TURBINE STAGE WITH NEURAL MODEL.
PublikacjaIn the paper possibility of applying neural model to obtaining patterns of proper operation for fluid flow in turbine stage for fluid-flow diagnostics is discussed. Main differences between Computational Fluid Dynamics (CFD) solvers and neural model is given, also limitations and advantages of both are considered. Time of calculations of both methods was given, also possibilities of shortening that time with preserving the accuracy...
-
Analiza doboru parametrów pogłębiarki ssącej nasiębiernej
PublikacjaArtykuł przedstawia analizę doboru parametrów pogłębiarek ssących nasiębiernych. Do najważniejszych parametrów charakteryzujących pogłębiarki ssące nasiębierne należą pojemność ładowni gruntowej, prędkość pływania pogłębiarki oraz parametry instalacji pogłębiarskiej. Zaproponowano w analizie doboru tych parametrów zmienność kilku zmiennych ściśle związanych z doborem pogłębiarki, jest to czas załadunku i rozładunku oraz czas trwania...
-
Stanowisko laboratoryjne do badania procesów wibroakustycznych w rejonie głowicy cylindrowej silnika z zapłonem samoczynnym - wyniki badań pilotażowych
PublikacjaW artykule przedstawiono założenia oraz ich praktyczną realizację w odniesieniu do stanowiska laboratoryjnego przeznaczonego do badania procesów wibroakustycznych w rejonie głowicy silnika z zapłonem samoczynnym. Podstawowym założeniem podczas realizacji tego projektu było stworzenie możliwości dydaktycznych oraz naukowo – badawczych w zakresie obserwacji i rejestracji procesów drganiowych w rejonie głowicy cylindrowej silnika...
-
KONCEPCJA DIAGNOZOWANIA GNIAZD ZAWORÓW CYLINDROWYCH SILNIKÓW OKRĘTOWYCH W EKSPLOATACJI
PublikacjaW artykule przybliżono fizykę uszkodzeń eksploatacyjnych zaworów cylindrowych silników okrętowych oraz technologię ich naprawy. Zaprezentowano system diagnozujący tego typu silników, który znajduje się na wyposażeniu bazy laboratoryjnej Katedry Siłowni Morskich i Lądowych WOiO PG. Umożliwia on przeprowadzenie kompleksowej oceny stanu technicznego przestrzeni roboczych silników zabudowanych w siłowni okrętowej w bieżącej eksploatacji....
-
Etapy projektowania statków oraz przepływ dokumentacji
PublikacjaW artykule przedstawiono główne etapy projektu okrętowego wg. różnych autorów. Następnie opisano zakres prac dla każdego z etapów i przedstawiono je w postaci spirali projektowej. Przedstawiono i opisano również schemat przepływu dokumentacji podczas realizacji projektu klasyfikacyjnego z wyszczególnieniem armatora, biura projektowego, stoczni oraz towarzystwa klasyfikacyjnego.
-
Ekologiczne skutki zastąpienia zespołu prądotwórczego baterią akumulatorów
PublikacjaW artykule przedstawiono rozważania dotyczące modyfikacji klasycznej siłowni okrętowej, polegającej na zastąpieniu jednego z zespołów prądotwórczych baterią akumulatorów. Miałoby to ograniczyć zużycie kosztownego paliwa odsiarczonego w obszarach chronionych. Podczas żeglugi poza obszarem chronionym bateria akumulatorów ładowana by była przez zespół prądotwórczy zasilany paliwem ciężkim, podczas postoju w porcie...
-
Propulsion and Maneuvering Systems’ Characteristics of the U.S. Flagged Great Lakes Self-Unloading Bulk Carriers
PublikacjaPaper contains an overview of the propulsion and maneuvering systems’ characteristics of United States flagged Great Lakes self - unloading bulk carriers. A contrast between the importance of the transport task carried by those vessels to their low number and considerable age suggests the need to review and understand their complexity as well as complexity of their operations in order to provide suitable energy- and operational...
-
Reliability and types of diagnosis in the process of diesel engine operation
PublikacjaThe article presents complexity of the problem concerning development of diagnosis with defined reliability by a diagnosing system (SDG) on technical condition of marine combustion engines, especially main engines. It was shown that development of the final diagnosis, the so-called initial operation diagnosis, on the operational usability (fDG on PEx) of a main engine in particular, is not possible without prior development of...
-
ANALIZA I OCENA WADLIWOŚCI DZIAŁANIA WĘZŁA TARCIA W ASPEKCIE II ZASADY TERMODYNAMIKI
PublikacjaW artykule przedstawio no autorską metodę sprawdzania wadliwości działania układ u tribologicznego , którym był węzła tarcia badany w aparacie czterok ulowym T- 02 znajdującym się w Laboratorium Paliw i Smarów. Badania zostały przeprowadzone w aspekcie II zasady termodynamiki na podstawie analizy i oceny wyników badań laboratoryjnych wykonanych na stanowisku badawczym z aparatem T- 02 . Badania...
-
Energetyczne ujęcie działania komór spalania okrętowych silników spalinowych tłokowych i turbinowych
PublikacjaPrzedstawiono propozycję wartościowania (ilościowego określenia) działania komór spalania tłokowych i turbinowych silników spalinowych z uwzględnieniem zachodzących w nich takich rodzajów przemiany energii jakimi są ciepło i praca. Przedstawione rozważania bazują na fakcie, że w komorach spalania tego rodzaju silników spalinowych zachodzi przekształcanie energii chemicznej zawartej w dostarczonym do niej paliwie (ściślej – energii...
-
BADANIA EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ NOWO PRODUKOWANYCH PALIW ŻEGLUGOWYCH Z ZASTOSOWANIEM SILNIKA DIESLA
PublikacjaW artykule prz ybliżono jedno z zagadnień naukowych rozwiązywanych w ramach projektu badawczego finansowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Morskiej w Gdańsku, a mianowicie metodę badań energetycznych silnika o zapłonie samoczynnym w warunkach zasilania niestandardowym (modyfikowanym) paliwem żeglugowym. Zaprezentowano reprezentatywne wyniki te stów silnikowych realizowanych...
-
STANOWISKO DO BADANIA WTRYSKIWACZY W WARUNKACH ZASILANIA SILNIKA PALIWAMI MODYFIKOWANYMI
PublikacjaOd 2015 roku w Katedrze Siłowni Morskich i Lądowych Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej realizowane są badania naukowe związane z kompleksowym badaniem silnika o zapłonie samoczynnym zasilanego różnymi rodzajami pozostałościowych paliw żeglugowym, w tym zasiarczonych i modyfikowanych. Przewidywanym efektem tych badań, dofinansowanych przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Morskiej w...
-
METODA FILTROWANIA SYGNAŁU SZYBKOZMIENNEJ TEMPERATURY SPALIN WYLOTOWYCH SILNIKA O ZS
PublikacjaW niniejszym artykule przedstawiono problematykę wpływu zakłóceń zewnętrznych pochodzących ze stanowiska badawczego na wyniki pomiarów szybkozmiennych temperatur spalin silników o zapłonie samoczynnym (ZS). Podkreślono, jak istotnym aspektem realizacji eksperymentów jest odpowiednie dostosowanie stanowiska badawczego tak, aby te wpływy były jak najmniejsze. Jednak w niniejszym opracowaniu skupiono się na metodach obróbki matematycznej...
-
Design concept of diesel-electric power plant of a two-segment passenger ship intended for operating on east-west inland waterways of Poland
PublikacjaArtykuł przedstawia koncepcję siłowni spalinowo-elektrycznej dwuczłonowego śródlądowego statku pasażerskiego. Projekt statku wykonany został w ramach projektu EUREKA InCoWaTrans E!3065, który dotyczy nowej generacji przyjaznych środowiskowo statków śródlądowych i przybrzeżnych dla polskiego systemu dróg wodnych relacji Wschód-Zachód.
-
Technical and economical analysis of combined cycles of gas turbine -steam turbine on pipeline compressor stations. Part II - Economic analysis
PublikacjaW pracy przedstawiono zagadnienie nadbudowy zespołów turbosprężarkowych, znajdujących się na tłoczni gazu ziemnego, odzyskowymi blokami parowymi. W analizie tego przedsięwzięcia wzięto pod uwagę kilka wariantów konfiguracji układu parowego oraz kilka wariantów uwzględniających zmienność obciążenia turbin gazowych napędzających kompresory. Dla układu parowego dobrano wszystkie podstawowe parametry, a następnie wykonano obliczenia...
-
Technical and economical analysis of combined cycles of gas turbine - steam turbine on pipeline compressor stations. Part I - Technical analysis
PublikacjaW pracy przedstawiono zagadnienie nadbudowy zespołów turbosprężarkowych, znajdujących się na tłoczni gazu ziemnego, odzyskowymi blokami parowymi. W analizie tego przedsięwzięcia wzięto pod uwagę kilka wariantów konfiguracji układu parowego oraz kilka wariantów uwzględniających zmienność obciążenia turbin gazowych napędzających kompresory. Dla układu parowego dobrano wszystkie podstawowe parametry, a następnie wykonano obliczenia...
-
Influence of redundancy and ship machinery crew manning on reliability of lubricating oil system for the MC-Type diesel engine
PublikacjaW referacie przedstawiono wyniki rozważań na temat wpływu zastosowania redundancji i prewencyjnych działań załogi na niezawodność instalacji oleju smarowego dla silników spalinowych, wysokoprężnych typu MC. Uwzględniono przy tym trzy poziomy wyszkolenia załogi: wysoki, przeciętny oraz niski.
-
Technical and economical analysis of combined cycles of gas turbine - steam turbine on pipeline compressor stations. Part II - Economic analysis
PublikacjaW pracy przedstawiono zagadnienie nadbudowy zespołów turbosprężarkowych, znajdujących się na tłoczni gazu ziemnego, odzyskowymi blokami parowymi. W analizie tego przedsięwzięcia wzięto pod uwagę kilka wariantów konfiguracji układu parowego oraz kilka wariantów uwzględniających zmienność obciążenia turbin gazowych napędzających kompresory. Dla układu parowego dobrano wszystkie podstawowe parametry, a następnie wykonano obliczenia...
-
Analysis of reliability of redundant ship power plants
PublikacjaW referacie przedstawiono możliwości wykorzystania teorii procesów semimarkowskich do określania charakterystyk niezawodnościowych złożonych układów napędowych o zadanym stopniu redundancji. Na przykładzie wybranego układu zaproponowano model niezawodnościowy w formie procesu stochastycznego dyskretnego w stanach i ciągłego w czasie. W oparciu o rozkład graniczny procesu wskazano na praktyczne aspekty wykorzystania uzyskanych w...
-
Operational loads of power systems of bucket dredgers in main service states
PublikacjaW artykule zaprezentowano wyniki badań eksploatacyjnych silników spalinowych układów energetycznych pogłębiarek wieloczerpakowych. Badania dotyczyły obciążeń silników głównych i pomocniczych w podstawowych stanach eksploatacji pogłębiarki wieloczerpakowej.
-
Loads of ship main diesel engine in the aspect of practical assessment of its operation
PublikacjaW artykule przedstawiono koncepcję metody pozwalającej na ocenę działania silnika pracującego na obciążeniu częściowym. Do określenia istniejącego zapasu parametrów użytkowych silnika oraz związanych z degradacją jego stanu technicznego dodatkowych kosztów ponoszonych przez użytkownika wykorzystane zostało wartościujące (ilościowe) ujęcie działania interpretowanego jako pewna wielkość fizyczna.
-
The conception of uncertainty analysis of reliability assessment of the MC type diesel engine lubricating oil system
PublikacjaOmówiono elementy składające się na niepewność oszacowania niezawodności instalacji oleju smarowego dla silników typu MC. Przedstawiono, posługując się przykładem obliczeniowym, koncepcję analizy niepewności oceny rozpatrywanej instalacji. Ponadto zaproponowano sposób interpretacji otrzymanego wyniku, obarczonego dużą niepewnością, przy użyciu liczb rozmytych.
-
Assessment of operation of energy system of serial reliability structure on the example of ship main propulsion system
PublikacjaW artykule przedstawiono rozwinięcie znanej metody oceny działania systemu energetycznego, zastosowanej w odniesieniu do głównego układu napędowego statku. Według tej interpretacji działanie może być przedstawiane jako wielkość fizyczna. W tym aspekcie, na podstawie wybranego podsystemów funkcjonalnego statku, oceniono jej przydatność do opisu własności niezawodnościowych tego systemu. W analizie zastosowano teorię procesów Poissona,...
-
Analysis and assessment of the acoustic emission suitability for determination of the energy states of a tribological system in the form of a four-ball tester friction node
PublikacjaThe present operating safety and cost reduction requirements of the compression ignition engines make it necessary to search for new methods of detecting their defects, e.g. by the analysis of acoustic emission signals coming from the slide bearings. The paper presents non-destructive measurements of acoustic emission (AE) in order to obtain information on the processes taking place in a tribological system under the continuously...
-
Quantitative interpretation of energy-based systems and index of their reliability
PublikacjaW artykule zaproponowano interpretację wartościującą działania, które rozumiane jest jako wielkość fizyczna o jednostce miary zwanej dżulosekundą. Przedstawiono oryginalną metodę analizy i oceny tak rozumianego działania dowolnego systemu energetycznego z uwzględnieniem jego niezawodności i bezpieczeństwa. Do uzasadnienia przydatności tak interpretowanego działania zastosowano jednorodny proces Poissona. Proces ten umożliwił skonstruowanie...
-
Four-stroke engine with central located, dyvided combustion chamber
PublikacjaW artykule przedstawiono oryginalne rozwiązanie konstrukcyjne nowoczesnego czterosuwowego silnika spalinowego z centralnie umieszczoną, dzieloną komorą spalania. Rozwiązanie takie umożliwia znacznie lepsze wykorzystanie ciepła, co oznacza wyższą sprawność i mniejsze zużycie paliwa oraz niższą emisję szkodliwych gazów takich, jak tlenki azotu (NO2), węglowodory (HC) i dwutlenek węgla (CO2). Silnik może pracować na paliwo płynne...
-
Stochastic model of the process of starting combustion engines and practical application of the process
PublikacjaW atrykule zaproponowano model procesu rozruchu silników o zapłonie samoczynnym w formie procesu semimarkowskiego dyskretnego w stanach i ciągłego w czasie. Zaproponowano również koncepcję zastosowania opracowanego modelu do określenia ilości substancji szkodliwych, jakie są emitowane wraz z spalinami do otoczenia podczas rozruchu każdego silnika. W rozważaniach tych przyjęto, że statystyka zmiennej losowej, rozumianej jako masa...
-
The use of spectrometric diagnostics in identification of the technical condition of tribological systems
PublikacjaThe paper presents, as an effect of the analysis of investigation results, a possibility of using the spectrometric diagnostics in the tribological system technical condition supervision arrangement. A model, based on the emission of solid particles in tribological system operation, allows to identify the system technical condition. After the analysis of tests carried out with the use of that model, it has been found that the content...
-
Analysis of two design kind of propulsion for an inland vessel
PublikacjaW artykule przedstawiono założenia projektowe i dwa rozwiązania konstrukcyjne układu napędowego dla statku śródlądowego. W jednym z tych rozwiązań zastosowano przekładnię hydrostatyczną zaś w drugim - przekładnię elektryczną z przetwornikiem częstotliwości. Ponadto przedstawiono analizę porównawczą obu opracowanych układów.
-
Statistic and probabilistic measures of diagnosis likelohood on the state of self-ignition combustion engines
PublikacjaW artykule zaproponowano, aby wiarygodność diagnozy o stanie technicznym silników o zapłonie samoczynnym była rozpatrywana jako losowa cecha tej diagnozy. Wykazano możliwość oceny wiarygodności diagnozy za pomocą liczb rzeczywistych z przedziału [0, 1]. Uzasadniono potrzebę rozróżniania wiarygodności diagnozy i trafności diagnozy. Wyprowadzono wzór na prawdopodobieństwo sformułowania prawidłowej diagnozy jako miary wiarygodności...
-
Diagnostic model of compression-ignition engine slide bearings for controlling the changes of their state
PublikacjaW artykule przedstawiono koncepcję umożliwiającą sterowanie procesami zmian stanów eksploatacyjnych silnika na podstawie modelu diagnostycznego łożysk ślizgowych. Jako model łożyska ślizgowego przyjęty został topologiczny model diagnostyczny, pozwalający na pełne i dokładne wykorzystanie oleju smarowego jako jednego z nośników informacji o stanie technicznym łożyska. Przedstawiona została przykładowa interpretacja stanów eksploatacyjnych...
-
Analysis of two design kind of propulsion for an inland vessel
Publikacjaw artykule przedstawiono dwa rodzaje układu napędowego dla statku śródlądowego. Pierwszy układ diesel-elektryczny z przetwornikiem częstotliwości i drugi układ diesel-hydrauliczny z przekładnią hydrostatyczną. Przeprowadzono wstępną analizę porównawczą obu układów z uwzględnieniem gabarytów, mas, kosztów inwestycyjnych i sprawności.
-
Operational loads of diesel engines on trailing suction hopper dredgers in their main service states
PublikacjaArtykuł przedstawia wyniki badań eksploatacyjnych ośmiu pogłębiarek ssących nasiębiernych. Badania eksploatacyjne obejmowały pomiary parametrów charakteryzujących warunki pracy dwóch podstawowych elementów układów energetycznych pogłębiarek: silników głównych i pomocniczych.
-
Operational loads of dredge pumps in their basic service states on selected types of dredgers
PublikacjaArtykuł przedstawia wyniki badań eksploatacyjnych dotyczący jednego z najważniejszych odbiorników energii mechanicznej na pogłębiarkach - pomp gruntowych. Badania eksploatacyjne obejmowały pomiary parametrów charakteryzujących obciążenia pomp gruntowych w dwóch podstawowych stanach ich eksploatacji, a mianowicie podczas załadunku ładowni gruntowej (pogłębiarki lub szalandy) oraz podczas refulowania gruntu na ląd.
-
Determination of operational load parameters of dredge pumps under dredging operations
PublikacjaArtykuł przedstawia propozycję metody określania parametrów rozkłądów eksploatacyjnych obciążeń, jednego z najważniejszych odbiorników energii mechanicznej na pogłębiarkach - pomp pogłębiarskich (gruntowych). Metoda wykorzystująca wyniki własnych badań eksploatacyjnych, odnosi się do dwóch podstawowych stanów eksploatacji pomp pogłębiarskich, a mianowicie do stanu nazywanego załadunkiem ładowni gruntowej (pogłebiarki lub szalandy)...
wyświetlono 1163 razy