dr hab. inż. Piotr Grudowski
Zatrudnienie
- Kierownik Katedry Inżynierii Zarządzania i Jakości w Wydział Zarządzania i Ekonomii
- Profesor Politechniki Gdańskiej w Katedra Inżynierii Zarządzania i Jakości
Publikacje
Filtry
wszystkich: 193
Katalog Publikacji
-
Uzasadnione wyłączenia niektórych wymagań normy ISO 9001.
PublikacjaArtykuł przedstawia rozważania związane z definiowaniem zakresu działań firmy objętych systemem jakości.Przedstawiono informacje dotyczące tzw. uzasadnionych wyłączeń niektórych wymagań normy ISO 9001. Omówiono podstawy tych wyłaczeń, wskazówki interpretacyjne i przykłady rozwiązań.
-
Quality monitoring of therapeutic processes in small treatment center for children
PublikacjaW artykule przedstawiono specyfikę oraz opis zasad nadzorowania procesów terapeutycznych w ramach systemu zarzadzania jakością w małej placówce służby zdrowia.
-
Identyfikacja postaw pracowników jako kluczowy element procesu wdrażania systemu jakości w małym przedsiębiorstwie. Studium przypadku
PublikacjaArtykuł przedstawia zastosowane w małym przedsiebiorstwie produkcyjno-usługowym podejście do wdrażania systemu zarządzania jakością oparte na identyfikacji oczekiwań i sugestii pracowników róznych szczebli.
-
Dokumentacja systemu jakości w małych organizacjach
PublikacjaW artykule przedstawiono zarys metodyki projektowania dokumentacji systemu zarządzania jakością opartej na podejściu procesowym, dostosowanej do potrzeb małych organizacji.
-
Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania na temat norm ISO serii 9000. Zagadnienia ogólne
PublikacjaPrzedstawiono odpowiedzi na często zadawane pytania dotyczące ogólnych zagadnień związanych z systemami zarządzania jakością wg norm ISO serii 9000.
-
Odpowiedzialność kierownictwa i zarządzanie zasobami w kontekście auditu systemu jakości
PublikacjaW artykule przedstawiono zalecenia dotyczące prowadzenia auditów systemów zarządzania jakością wg normy ISO 9001 związane z dwoma grupami wymagań tej normy - Odpowiedzialnością kierownictwa oraz Zarządzaniem zasobami.
-
Niezgodności stwierdzane w trakcie certyfikacji systemów jakości małych organizacji
PublikacjaW artykule przedstawiono wyniki badań dotyczących głównych kategorii problemów wykrywanych przez auditorów jednostek certyfikujących w trakcie certyfikacji systemów jakości zgodnych wg normy ISO 9001 w małych organizacjach różnych sektorów zatrudniających do 50 pracowników.
-
Zalecenia dotyczące auditowania obszaru realizacji wyrobu/usługi
PublikacjaW artykule przedstawiono wskazówki dotyczące prowadzenia auditów systemów zarządzania jakością wg normy ISO 9001 w obszarze wymagań rozdziału 7 normy - Realizacja wyrobu. Szczególną uwagę zwrócono na specyfikę małych organizacji oraz relacje z podejściem procesowym.
-
Najczęściej zadawane pytania na temat norm ISO serii 9000. Podejście procesowe
PublikacjaW ramach odpowiedzi na typowe pytania związane z normami ISO serii 9000 przedstawiono zagadnienie podejścia procesowego w zarządzaniu jakością.
-
Analiza potrzeb szkoleniowych małych organizacji w zakresie systemów zarządzania jakością
PublikacjaW artykule przedstawiono i omówiono wyniki badań przeprowadzonych w latach 2003 i 2004 dotyczących problemów i oczekiwań małych organizacji związanych ze szkoleniami w zakresie systemów zarządzania jakością.
-
Audit wewnętrzny procesów systemu zarządzania jakością. Perspektywa małych organizacji
PublikacjaPrzedstawio metodykę auditowania procesów systemów zarzadzania jakością oraz specyficzne uwarunkowania z tym związane występujące wmałych organizacjach.
-
Wykorzystanie podejścia procesowego przy tworzeniu księgi jakości
PublikacjaPrzedstawio zweryfikowaną w trakcie wielu projektów wdrozeniowych metodę opracowywania księgi systemu zarządzania jakością oraz tworzenia czytelnych powiązań pomiedzy księgą jakością a pozostałymi elementami struktury dokumentacji.
-
Inżynieria Jakości '05
PublikacjaArtykuł zawiera informacje dotyczące III edycji cyklicznej konferencji naukowej Inżynieria Jakości organizowanej przez Zespół Inżynierii Jakości i Metrologii Politechniki Gdańskiej. Przedstawiono zawartość poszczególnych sesji tematycznych, prelegentów oraz najważniejsze wnioski obrazujące trendy we współczesnej wiedzy o jakości.
-
Diagnoza systemu jakości poprzez audit wewnetrzny. Podejście procesowe i dokumentacja
PublikacjaW artykule przedstawiono informacje dotyczące celu i zasad prowadzenia wewnętrznych auditów systemu jakości. Przedatawiono wskazówki związane z auditowaniem wymagań należących do rozdziału 4 normy ISO 9001.
-
Problematyka dozwolonych wyłączeń wymagań normy ISO 9001:2000 oraz zakresu certyfikacji systemów zarządzania jakością.
PublikacjaPrzedstawiono uwagi związane z określeniem zakresu działalności organizacji wdrażających system zarządzania jakością wg normy ISO 9001:2000 oraz ewentualnym wyłączeniem niektórych wymagań tej normy nie znajdujących odzwierciedlenia w specyfice danej organizacji.
-
Analiza uwarunkowań wdrażania i funkcjonowania systemu zarządzania środowiskowego i zintegrowanego systemu zarządzania jakością i środowiskiem w polskich przedsiębiorstwach.
PublikacjaPrzedstawiono wyniki ankiety oraz wnioski z badań dotyczących wdrażania systemów zarządzania środowiskowego według norm ISO serii 14001 oraz ich integracji z systemami zarządzania jakością wg normy ISO 9001 w polskich przedsiębiorstwach. Szczególny nacisk położono na analizę tego zjawiska w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Podano również zalecenia mogące usprawnić proces wdrażania tych systemów w sektorze MŚP.
-
Kluczowe czynniki sukcesu przy wdrażaniu i doskonaleniu systemu zarządzania jakością w dużej jednostce administracji publicznej - Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
PublikacjaPrzedstawiono spostrzeżenia związane z wdrażaniem systemu zarządzania jakością wg normy PN-EN ISO 9001:2001, w pierwszej z największych jednostek administracji samorządowej w Polsce - Urzędzie Miejskim w Gdańsku. Zaprezentowano zarówno najistotniejsze czynniki wspierające sprawne wdrożenie systemu jak również zalecenia związane z przyszłym jego funkcjonowaniem.
-
ISO 9000 jako narzędzie skutecznego konkurowania na rynkach unijnych
PublikacjaPrzedstawiono aktualną postać rodziny norm ISO 9000 oraz wskazano podstawowe korzyści płynące z faktu posiadania odpowiednio wdrożonego i certyfikowanego systemu w kontekście integracji z UE.
-
Systemy zarządzania jakością - stan unormowania w rodzinie ISO 9000
PublikacjaPrzedstawiono najważniejsze fakty związane z normatywnymi systemami zarządzania jakością wg ISO 9000. Wskazano pozytywne kierunki ewolucji norm oraz zagadnienia istotne dla różnych działów gospodarki, w tym w sektorze małych i średnich firm.
-
Podejście procesowe do zarządzania jakością wg wymagań normy PN-EN ISO 9001:2001
PublikacjaPrzedstawiono koncepcję wdrażania procesowego podejścia do zarządzania jakością, w tym pierwsze trzy etapy tego podejścia: zrozumienie procesów, ich identyfikacja i określenie powiązań między nimi.
-
Podejście procesowe do zarządzania jakością. Część II - opis, nadzorowanie i doskonalenie procesów
PublikacjaPrzedstawiono kolejne 3 etapy tworzące metodykę wdrażania podejścia procesowego do zarządzania jakością - opis przebiegu, bieżące nadzorowanie oraz doskonalenie procesów w firmie.
-
Jakość, środowisko i bhp w systemach zarządzania.
PublikacjaKsiążka przedstawia kompleksowy materiał związany z wymaganiami, wdrażaniem,nadzorowaniem i doskonaleniem trzech najpopularniejszych sformalizowanych systemów zarządzania jakością (ISO 9001:2000), środowiskiem (ISO 14001) i BHP (PN-N 18001). Omówiona jest geneza oraz filary metodologiczne tych systemów jak również zasady ich integrowania. Materiał przedstawiony w książce może być szczególnie przydatny małym i średnim przedsiębiorstwom...
-
Wdrażanie zorientowanego procesowo systemu zarządzania jakością w małej organizacji - studium przypadku.
PublikacjaW artykule podano na przykładzie małej organizacji informacje dotyczące praktycznego zastosowania opisanej w dwóch poprzednich numerach Q jakości metodyki wdrażania podejścia procesowego do zarządzania jakością wg normy ISO 9001:2000.
-
IRREGULARITIES IN UNIVERSITY PROCESSES CONCERNING THE LEAN MANAGEMENT TYPOLOGY. THE PILOT STUDY RESULTS
PublikacjaPurpose: Identify the attitudes regarding key irregularities in university activities of universities referring to muda, mura, and muri from the perspective of two groups of stakeholders - academic teachers and administration/service personnel. Study design/methodology/approach: A pilot quantitative study using a questionnaire containing 48 statements regarding six categories of irregularities assessed according to the 5-point...
-
TQM jako podstawa przemian projakościowych w szkolnictwie wyższym
PublikacjaCel: Przedstawienie najważniejszych wniosków płynących z badań prowadzonych w różnych regionach świata oraz obserwacji własnych prezentujących wpływ koncepcji TQM na efekty zarządzania w instytucjach szkolnictwa wyższego. Projekt badania/metodyka badawcza/koncepcja: Wykorzystano studium literatury wg zaleceń metodycznych J. Creswella. Wnioski płynące z rozważań oparto, przede wszystkim, na podejściu indukcyjnym. Wyniki/wnioski:...
-
THE PROTECTIVE MEASURES AGAINST SARS-COV-2 INFECTION IN THE SEAFOOD COMPANY FROM THE PERSPECTIVE OF THE EMPLOYEES
PublikacjaPurpose: To identify and discuss the protective measures implemented to prevent SARS-CoV-2 infection among employees. Design/methodology/approach: The four-stage course of research. Case study and structured interviews with all employees, directly and indirectly, involved in food processing. Research questions: (R1) What measures have been taken to prevent the risk of infection among employees? (R2) What activities and responsibilities...
-
Analysing By-Products Interaction as an Industry Resource of Circular Economy in Ukraine and the World
PublikacjaThe paper analyses existing and current scientific developments and literature sources, which show the advantages and disadvantages of many different influences of waste in Ukraine and other countries of Europe and the world. As a research result, stable connections have been established between the factors and criteria in assessing the by-product interaction as an industry resource. In our research, we used programs R.Studio and...
-
Irregularities in university processes concerning the Lean Management typology: The pilot study results
PublikacjaPurpose: Identify the attitudes regarding key irregularities in university activities of universities referring to muda, mura, and muri from the perspective of two groups of stakeholders - academic teachers and administration/service personnel. Study design/methodology/approach: A pilot quantitative study with the use of a questionnaire containing 48 statements regarding six categories of irregularities assessed according to the...
-
100– lecie urodzin profesora Romualda Kolmana 1922-2016, patrona Konkursu IKAR JAKOŚCI. Kamienie milowe w dorobku twórcy kwalitologii w Polsce
Publikacja17 czerwca 2022 roku minęła 100. rocznica urodzin śp. profesora dr. hab. inż. Romualda Kolmana, jednego z najczęściej przywoływanych twórców i krzewicieli Polskiej Szkoły Jakości. Jako podwładny i doktorant profesora w ostatnim, przypadającym na lata 90. XX wieku okresie jego pracy na Wydziale Mechanicznym Technologicznym w Politechnice Gdańskiej, miałem tę możliwość i szczęście, że mogłem zapoznać się z praktycznie całym dorobkiem...
-
Kategoria doskonałości w szkolnictwie wyższym
PublikacjaCel: Zaakcentowanie miejsca i znaczenia kategorii doskonałości w zarządzaniu instytucjami szkolnictwa wyższego oraz określenie uwarunkowań towarzyszących jej zastosowaniom. Projekt badania/metodyka badawcza/koncepcja: Wykorzystano metodę studium literatury wg koncepcji zaproponowanej przez J. Creswella. Wnioski i rekomendacje płynące z rozważań oparto, przede wszystkim, na podejściu indukcyjnym. Wyniki/wnioski: Przedstawiono czynniki...
-
Czynniki kształtujące skuteczność outsourcingu w podmiotach leczniczych
PublikacjaProblem badawczy podjęty przez autorów tej książki można więc sformułować następująco: Jakie procesy podlegają outsourcingowi i jakie czynniki decydują o ich skuteczności w szpitalach w Polsce? W konsekwencji celem badawczym przyjętym w niniejszej pracy jest identyfikacja procesów zlecanych na zewnątrz w polskich szpitalach wraz z czynnikami warunkującymi ich skuteczność. Celem utylitarnym jest zaś opracowanie metody umożliwiającej...
-
Perspektywa jakości w szkolnictwie wyższym. O modelu QualHE
PublikacjaOddawana do rąk Czytelników monografia wnosi wkład w wypełnianie wspomnianej luki, przede wszystkim poprzez: • przedstawienie szerokiego kontekstu ogólnoświatowego dyskursu dotyczącego kategorii jakości w szkolnictwie wyższym w ujęciu teoriopoznawczym i w wynikach badań empirycznych; • określenie potencjału i uwarunkowań aplikacyjnych dotyczących takich koncepcji jak TQM Lean Management, Six Sigma czy Lean Six Sigma; • przedstawienie...
-
Jakość jako przedmiot badań naukowych i kierunek rozwoju gospodarki
PublikacjaW artykule przedstawiono rozważania dotyczące włączenia kategorii jakości do nowego wykazu dyscyplin naukowych w Polsce. Podkreślono znaczenie rozwoju problematyki jakości w kontekście społecznym i gospodarczym.
-
Poland: Quality Monitoring of Therapeutic Processes in a Small Treatment Center for Children
PublikacjaThis article presents the case of the first ISO 9001:2000-certified small healthcare organization (the Center for Therapy and Rehabilitation) providing therapeutic and rehabilitation services for disabled children in Northern Poland. Elements of the process-oriented healthcare quality system implementation, initial benefits, and the organization's quality system structure and process descriptions are described. Particular attention...
-
Rola interesariuszy w działaniach na rzecz projektowania i doskonalenia systemów zarządzania jakością polskich uczelni
Publikacja -
LEAN MANAGEMENT IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS. HOW TO BEGIN?
PublikacjaThe objective of this article is to present an outline of a concept aimed at identifying the possibilities of using Lean Management foundations in determining the sources of irregularities occurring in university processes from the perspective of various stakeholder groups. A research methodology is presented that creates the basis for initiating programmes modernising university processes in line with the principles of the LM...
-
Managing Quality Contests Based on Excellence Model at the Local Level. Selected Conditions and Problems – Case Study
PublikacjaThe aim of this article was to present characteristic phenomena accompanying competitions for quality awards based on the use of the organizational excellence models implemented at the regional level. Typical problems were identified, the understanding of which allows for a better use of the idea of excellence to raise the overall level of maturity of organizations aspiring to quality awards at every level. The results of self-assessment...
-
HOW TO ASSESS THE MATURITY OF SMALL AND MEDIUM-SIZED ENTERPRISES TO LEAN SIX SIGMA PROJECTS
PublikacjaThis article describes the considerations for the implementation of the Lean Six Sigma (LSS) methodology in small and medium-sized enterprises. Pilot research was conducted in Polish and French SMEs (nine Polish and nine French enterprises from the service and production sectors) referring to the context of the implementation and application of the Lean Six Sigma concept. The studies led to the identification of the motives, needs,...
-
Assessment of the Small Enterprise’s Maturity to Improvement Projects Based on the Lean Six Sigma Concept
PublikacjaThis paper explores the methodology to assess the maturity of small enterprise of building masonry sector to implement integrated approach of Lean Six Sigma. For this purpose survey data from senior managers were used. Quantitative method of the case organization’s needs and capabilities in the scope of Lean Six Sigma project implementation was applied. The value of maturity indicator for Lean Six Sigma projects dedicated to the...
-
Nauki o jakości - ich miejsce i znaczenie w klasyfikacji dziedzin i dyscyplin naukowych oraz praktyce gospodarczej
PublikacjaW artykule przedstawiono ważne w kontekście trwającej obecnie dyskusji dotyczącej nowego wykazu dziedzin i dyscyplin naukowych, akcentowane w środowisku polskich badaczy zajmujących się problematyką jakości, argumenty i uwarunkowania uzasadniające potrzebę wyodrębnienia nauk o jakości.
-
QUALITY GAPS IN HIGHER EDUCATION FROM THE PERSPECTIVE OF STUDENTS
PublikacjaThe presented research work relates to the category of quality in higher education. This article aims to present the determinants of the quality of education in the context of international standards. The background of the considerations is the Bologna Declaration and the European Higher Education Area. The results of the research carried out with the use of the nominal group method and the data analysis carried out based on the...
-
Lean Six Sigma in French and Polish Small and Medium-Sized Enterprises - The Pilot Research Results
PublikacjaThe article presents results of the research conducted in Polish and French small and medium-sized enterprises referring to the context of the implementation and application of the concept of Lean Six Sigma. The research was conducted in the form of case studies, observations and individual interviews. The pilot studies led to the identification of the needs, expectations, concerns and experiences of these companies. At the same...
-
High-quality academic teachers in business school. The case of The University of Gdańsk, Poland
PublikacjaThe Bologna process, the increasing number of higher education institutions, the mass education and the demographic problems make the quality of education and quality of the academic teachers a subject of wide public debate and concern. The aim of the paper is to identify the most preferred characteristics of a teacher working at a business school. The research problem was: What should a high-quality business school academic teacher...
wyświetlono 6745 razy