Publikacje
Filtry
wszystkich: 143
Katalog Publikacji
Rok 2008
-
Zastosowanie rozpoznawania notacji muzycznej do pozyskiwania danych w bibliotekach cyfrowych
PublikacjaBiblioteki cyfrowe dokumentów muzycznych umożliwiają przechowywanie różnorodnej, multimedialnej informacji muzycznej. Oprócz opisu bibliograficznego obejmować ona może również dane w postaci nagrań dźwiękowych i wideo, obrazów partytur oraz partytur w postaci cyfrowej. W związku z potrzebą efektywnego pozyskiwania zawartości multimedialnej biblioteki cyfrowej oraz automatycznego indeksowania przechowywanych multimediów, należy...
-
Zastosowanie MusicXML do wymiany danych oraz wizualizacji partytur
PublikacjaW rozdziale przedstawiono krótki opis standardu MusicXML. Pokazano możliwość jego zastosowania do wymiany danych pomiędzy bazą danych cyfrowych dokumentów muzycznych, a innymi aplikacjami czy bibliotekami. Zwrócono uwagę na problem wizualizacji wydobytych z bazy danych partytur cyfrowych w formacie MusicXML. Wskazano możliwość wykorzystania XML-owego standardu grafiki wektorowej SVG do wizualizacji partytur w środowisku internetu....
-
Zastosowanie metod biometrycznych
PublikacjaW pracy przedstawiono opis różnych technik identyfikacji na podstawie obrazów. Omówiono własności biometrycznych systemów identyfikacji, sposoby zwiększania ich skuteczności i kierunki dalszego rozwoju.
-
Zaawansowane techniki optymalizacji Pixel Shaderów 2.0
PublikacjaArtykuł ma na celu przedstawienie wybranych technik optymalizacji kodu pixel shaderów w wersji 2.0. Omówiona została specyfika programowania Pixel Shaderów 2.0 oraz przedstawiony został język programowania niskopoziomowego, którego znajomość jest przydatna w procesie optymalizacji kodu pixel shaderów. Nastepnie na przykładzie Pixel Shadera realizującego efekt Screen Space Ambient Occlusion pokazane zostały wybrane metody optymalizacji...
-
Wizualizacja pomiarów z mobilnego systemu monitoringu zanieczyszczeń powietrza
PublikacjaArtykuł stanowi omówienie różnych możliwych podejść do wizualizacji pomiarów wykonywanych przez urządzenie zainstalowane na poruszającym się po mieście pojeździe. Jest on podsumowaniem nadzorowanych przez autora studenckich prac projektowych, których celem było rozpoznanie możliwości wizualizacyjnych współczesnych technologii dla potrzeb grantu badawczego pt. Mobilny system ekspertowy do badania i analizy zanieczyszczeń powietrza...
-
Using MusicXML to evaluate accuracy of OMR Systems
PublikacjaIn this paper a methodology for automatic accuracy evaluation in optical music recognition (OMR) applications is proposed. Presented approach assumes using ground truth images together with digital music scores describing their content. The automatic evaluation algorithm measures differences between the tested score and the reference one, both stored in MusicXML format. Some preliminary test results of this approach are presented...
-
Udostępnianie komponentów edukacyjnych zgodnych z układami nauczania za pośrednictwem rejestru UDDI
PublikacjaRozwój Internetu łączy się z rozwojem i rozpowszechnianiem mechanizmów nauczania na odległość. Sposób uczenia, w którym uczący zdobywa wiedzę dzięki mechanizmom Internetowym, nazywany jest e-learningiem. Dane edukacyjne to nie tylko zapisane informacje, które uczący mógłby przeczytać lub obejrzeć, to również interaktywne ćwiczenia oraz testy. Zestawy materiałów są odpowiednio dobierane do poziomu wiedzy osoby uczącej się. Jedną...
-
Tworzenie i edycja schematów blokowych
PublikacjaW artykule scharakteryzowano programy, pozwalające na tworzenie schematów blokowych, przedstawiając ich zalety i wady. Zaprezentowano stworzony edytor schematów blokowych - iESB, pozwalający na tworzenie schematów zarówno z prostych figur, jak również predefiniowanych struktur składniowych występujących na schematach. Oprócz standardowych opcji charakterystycznych dla wielu edytorów, stworzona aplikacja pozwala na określenie estetyki...
-
Progowanie obrazów diagramów
PublikacjaW artykule pokazano krótki przegląd istniejących metod progowania obrazu. Zwrócono uwagę na ich zalety i wady. Opisano problemy występujące podczas progowania obrazów. Ponieważ dostępne metody okazały się niewystarczające dla obrazów schematów blokowych oraz nut, w szczególności pozyskanych aparatem cyfrowym, zaproponowano nowy algorytm progowania lokalnego z progiem wyznaczonym w oparciu o detekcję krawędzi. Pokazano wyniki pierwszych...
Rok 2007
-
Zastosowanie gramatyk grafowych do rozpoznawania i interpretacji diagramów
PublikacjaW pracy przedstawiono formalizm gramatyk grafowych oraz jego wykorzystanie do rozpoznawania i interpretacji złożonych dwuwymiarowych struktur. Podano przykład zastosowania gramatyki grafowej do interpretacji schematów blokowych, formułując specyficzne dla nich reguły produkcji. Pokazano też możliwość zastosowania gramatyk grafowych do wspomagania procesu rozpoznawania oraz interpretacji partytur muzycznych
-
Zapytania muzyczne do bibliotek cyfrowych
PublikacjaBiblioteki cyfrowe dokumentów muzycznych umożliwiają przechowywanie różnorodnej, multimedialnej informacji muzycznej. Oprócz opisu bibliograficznego obejmować ona może również dane w postaci nagrań dźwiękowych i wideo, obrazów partytur oraz partytur w postaci cyfrowej.W celu efektywnego wyszukiwania danych muzycznych należy stosować zapytania muzyczne. W rozdziale przedstawiono specyfikę cyfrowych bibliotek muzycznych oraz metody...
-
Wykorzystanie xml do reprezentacji cyfrowych dokumentów muzycznych
PublikacjaW bibliotekach cyfrowych dokumentów muzycznych potrzebny jest format pozwalający na wymianę danych różnego typu związanych z dokumentem muzycznym. Otwarty format XML posiada wiele zalet, które pozwalają na zastosowanie go w tej bibliotece. W rozdziale zwrócono uwagę na możliwość wykorzystania formatów MPEG-7, MARCXML oraz MusicXML do opisania różnorodnych aspektów muzyki. Połączenie wszystkich informacji związanych z dokumentem...
-
Wizualizacja partytur w środowisku internetu
PublikacjaW pracy przedstawiono problematykę wizualizacji notacji muzycznej w środowisku internetowym. Omówione zostały najważniejsze metody publikacji partytur w postaci obrazów rastrowych i wektorowych. Przedstawiono znacznikowy format opisu notacji muzycznej - MusicXML oraz format prezentacji grafiki wektorowej - SVG. Wskazano również potrzebę stworzenia i przedstawiono koncepcję oraz pierwsze testy biblioteki służącej wizualizacji partytur...
-
Usprawnienie procesu formułowania zapytań dla cyfrowej biblioteki dokumentów muzycznych
PublikacjaW pracy przedstawiono program Melody Explorer, służący jako interfejs użytkownika dla multimedialnej bazy danych (biblioteki cyfrowej)dokumentów muzycznych. Zadaniem programu jest m.in. zamiana danych wprowadzanych przez użytkownika w formie akustycznej (takiej jak śpiew, nucenie, gra na instrumencie) na zapis symboliczny w postaci notacji muzycznej. W pracy omówiono doświadczenia z dotychczasowej eksploatacji programu, zaproponowano...
-
Rozpoznawanie notacji muzycznej
PublikacjaW rozdziale przedstawiono najważniejsze problemy występujące w systemach OMR oraz przykładowe podejścia do ich rozwiązania.
-
Recognition, understanding and aestheticization of freehand drawing flowcharts
PublikacjaIn this paper a concept of FCA, a system for recognizing, understanding and aestheticization of freehand drawing flow charts is described. The system is based on a proposed by the author FlowGram graph grammar describing flow charts drawing. An open format FlowChartML for flow charts description is also proposed. The aestheticization criterion is formulated that allows for automatic beautification of flow charts. First experiments...
-
Querying the digital database of musical documents
PublikacjaW rozdziale zaprezentowano program Melody Explorer służący do formułowania zapytań dla bazy danych dokumentów muzycznych. Przedstawiono problemy związane z konwersją informacji wprowadzanych przez użytkownika na zapis nutowy. Zaproponowano ulepszenia istniejących rozwiązań mające na celu poprawę dokładności i stabilności systemu. Oprócz cyfrowego zapisu dźwięku również podany przez użytkownika rytm melodii wykorzystywany jest do...
-
Practical evaluation of the basic concepts for face localization
PublikacjaPomimo tego, że w literaturze zaproponowano wiele metod lokalizacji twarzy, a związane z nimi koncepcje teoretyczne wydają się bardzo interesujące, ich praktyczna przydatność musi dopiero zostać zweryfikowana. Ponadto, chociaż opisywane w publikacjach rozwiązania stają się coraz bardziej skomplikowane, to opierają się one wciąż na bradzo prostych pomysłach, takich jak mapy krawędzi. Dlatego też głównym celem pracy nie było zaproponowanie...
-
Poll Reader - the working prototype of optical mark recognition software
PublikacjaAutomatyczne rozpoznawanie zaznaczeń wydaje się stosunkowo prostym zadaniem z dziedziny przetwarzania dokumentów, a komercyjne systemy OMR są dostępne na rynku już od dłuższego czasu. Zdecydowaliśmy się jednak na stworzenie prostego darmowego oprogramowania, które mogłoby być wykorzystywane przez uczelnie zobowiązane do przeprowadzania ankiet wśród studentów. W rozdziale opisano konstrukcję programu oraz najważniejsze algorytmy...
Rok 2009
-
Wyszukiwanie informacji z wykorzystaniem algorytmu Ontology Clustering by Directions
PublikacjaArtykuł opisuje algorytm Ontology Clustering by Directions. Algorytm ten ma na celu wspieranie użytkowników w formułowaniu ontologicznych zapytań. Ontologiczne zapytania służą do wydobywania informacji sformułowanych za pomocą ontologii opisanych np. językiem OWL. Artykuł przedstawia rodzaje języków wykorzystywanych do formułowania ontologicznych zapytań. W szczególności opisuje języki, które mają być przyjazne użytkownikom. Na...
-
Using similar classification tasks in feature extractor learning
PublikacjaThe article presents and experimentally verify the idea of automatic construction of feature extractors in classification problems. The extractors are created by genetic programming techniques using classification examples taken from other problems then the problem under consideration.
-
Równoważność klasyfikatorów binarnych
PublikacjaTematem wielu prac dotyczących zagadnienia klasyfikacji jest porównanie różnych powszechnie znanych klasyfikatorów pod względem przydatności w konkretnych zastosowaniach.W artykule pokazana zostanie równoważność klasyfikatorów funkcji boolowskich ze względu na średnią liczbę błędów generalizacji,zaproponowane zostanie kryterium podobieństwa klasyfikatorów oparte o współczynnik korelacji oraz przedstawiony zostanie wpływzłożoności...
-
Rendering planet w czasie rzeczywistym
PublikacjaArtykuł ten ma za cel przedstawić techniki dynamicznego tworzenia i renderowania planet. Opisuje on sposoby, dzięki którym można z dowolnym stopniem dokładności przedstawiać powierzchnię planety w czasie rzeczywistym, używając do tego celu takich technik, jak megateksturing, dynamiczny poziom dokładności i inne.
-
Reconstruction of 3D structure of positive corona streamer by local methods
PublikacjaThe computer algorithms were used for reconstruction of streamer 3D structure. We propose the 3D tree structure model of corona discharge streamer composed with nodes and edges between chosen couples of nodes, which enables easy computation of some important parameters ofstreamers. The 3D model can be derived directly from two projection images by global methods like evolutionary searching or particle simulations. In this paper...
-
Proces rozwoju dokumentu petycji elektronicznej wykorzystujący algorytm genetyczny
PublikacjaW oparciu o opracowaną przez siebie wcześniej koncepcję hybrydowej architektury systemu petycji elektronicznej, autor zaproponował wykorzystanie algorytmu genetycznego do sterowania procesu edycji dokumentu przez wielkie grupy obywateli (100 tysięcy i więcej). Z przeprowadzonych badań symulacyjnych wynika, że możliwe jest osiągnięcie wersji dokumentu spełniającego kryterium liczby zwolenników (podpisów obywateli) w niewielkiej...
Rok 2012
-
Wydajne renderowanie w dowolnym porządku miękko przecinających się cząsteczek przez użycie ważenia wykładniczego
PublikacjaArtykuł opisuje metodę pozwalającą na renderowanie cząsteczek na dowolnym API i sprzęcie wspierającym zmiennoprzecinkowe operacje mieszania kolorów na powierzchni docelowej. Prezentowana metoda wykorzystuje mieszanie kolorów do wyznaczenia średniej ważonej głębią położenia cząsteczki, przez co uzyskany algorytm nie tylko pozwala na renderowanie cząsteczek w dowolnej kolejności, ale także pozwala na ich wzajemne płynne przenikanie,...
-
Web Services Integration with Regard to the Metrics of Data Believability
PublikacjaThe paper is concerned with estimating the believability of data acquired from web services. In the paper, a new method for believability estimation is introduced. The method is designed for integrating web services. The believability estimation is based on the following metrics: quantity, reputation, approval, independence, traceability, maturity, authority and objectivity. In the method, data trustworthiness is determined by...
-
Tworzenie kooperacyjnych gier przygodowych z wykorzystaniem HTML 5
PublikacjaW pracy przedstawiono oryginalną koncepcję tworzenia kooperacyjnych gier przygodowych działających w przeglądarkach internetowych na platformach stacjonarnych i mobilnych. W celu weryfikacji proponowanej koncepcji stworzono silnik gier oparty o HTML5 i JavaScript. Przedstawiono również wykorzystanie silnika do zrealizowania grywalnego poziomu gry przygodowej.
-
Techniki sprzętowej teselacji do wygładzania i uszczegóławiania modeli trójwymiarowych
PublikacjaDirectX 11 oraz OpenGL 4 wprowadziły do potoku renderującego bardzo oczekiwaną teselację. Wraz z upływem czasu coraz więcej silników graficznych zostaje dostosowywanych do wspierania tej technologii. W artykule przedstawiona została koncepcja teselacji od strony teoretycznej oraz praktycznej. Opisany został nowy potok renderujący, a w szczególności dedykowane teselacji programy cieniujące (ang. shaders). Główną część artykułu stanowi...
-
Smaller representation of finite state automata
PublikacjaThis paper is a follow-up to Jan Daciuk's experiments on space-efficient finite state automata representation that can be used directly for traversals in main memory (Daciuk, 2000)[4]. We investigate several techniques for reducing memory footprint of minimal automata, mainly exploiting the fact that transition labels and transition pointer offset values are not evenly distributed and so are suitable for compression. We achieve...
-
SDF classifier revisited
PublikacjaArtykuł dotyczy problemów związanych z konstruowaniem klasyfikatorów wykorzystujących tzw. dyskryminacyjną funkcję samopodobieństwa (ang. Similarity Discriminant Function - SDF), w których tradycyjna, wektorowa reprezentacja obrazu została zastąpiona przez dane o strukturze macierzowej. Zaprezentowano możliwości modyfikowania macierzowych struktur danych i zaproponowano nowe warianty kryterium SDF. Przedstawione algorytmy zostały...
Rok 2010
-
Workflow patterns applicable to virtual knowledge-based organizations
PublikacjaWorkflow is a term specifying how to automate a business process, in whole or part during which documents, information or tasks are passed from one participant to another for action, according to a set of procedural rules. Workflow is therefore directly applicable in virtual knowledge-based organizations, where information is exchanged via electronic documents. In the literature, is presented a complete list of workflow control-flow...
-
WebGL - Sieć w końcu 3D
PublikacjaWebGL jest specyfikacją tworzoną w ramach pracy nad standardem HTML 5. Praca ta ma za zadanie przybliżyć czytelnikowi możliwości tej technologii i zachęcić do wykorzystania jej na swoich stronach. Zawiera porady dotyczące rozpoczynania pracy z WebGL oraz przegląd technik możliwych do zaimplementowania przy jego użyciu.
-
Stanowisko demonstracyjne rzeczywistości rozszerzonej
PublikacjaArtykuł przedstawia zrealizowany w Katedrze Inżynierii Wiedzy Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej prototyp eksperymentalnego stanowiska składającego się z komputera PC współpracującego z kamerą i przeznaczonego do eksperymentów z rzeczywistością rozszerzoną (ang. augmented reality). Podstawą tego systemu jest specjalnie stworzone oprogramowanie lokalizujące na obrazie z kamery w czasie rzeczywistym...
-
Reconstruction of 3D image of corona discharge streamer
PublikacjaIn this paper, the method of reconstruction of the 3D structure of streamers in DC positive corona discharge in nozzle-to-plate electrode configuration is presented. For reconstructing of 3D image of corona discharge streamer we propose a stereographical method, where streamers are observed from several directions simultaneously. The multi-directional observation enabled to obtain fine positional coordinates of streamers for a...
-
Quality control procedures in Pomeranian Digital Library
PublikacjaThis paper concerns a quality control in digital libraries projects. At first, general goals of such projects are presented together with some restrictions concerning non-commercial projects. Then some quality factors for digital objects are presented. Finally, a quality control model for Pomeranian Digital Library (PDL) is proposed. The model assumes three levels of quality control and takes into account specific features of PDL....
-
Projekt laboratorium zanurzonej wizualizacji przestrzennej
PublikacjaArtykuł prezentuje koncepcję urządzenia pozwalającego na nieograniczony terytorialnie spacer po zadanym świecie wirtualnym, które ma zostać zrealizowane na Politechnice Gdańskiej do końca 2013 roku w specjalnie zbudowanym pawilonie. Urządzenie to będzie symulować autonomiczne przemieszczanie się wewnątrz sceny generowanej komputerowo. Wrażenie samodzielnego ruchu uzyskane zostanie poprzez zastosowanie mechanizmu pozwalającego na...
Rok 2011
-
User authentication based on keystroke dynamics analysis
PublikacjaW pracy przedstawiono kilka metod, które można wykorzystać do uwierzytelniania użytkowników na podstawie rytmu pisania na klawiaturze. Dwie z opisanych metod wykorzystują miarę odległości zdefiniowaną do porównywania wpisywanych tekstów, natomiast trzecia analizuje parametry rozkładów cech wydobytych z wpisywanych tekstów. Algorytmy te zostały przetestowane na dwóch zbiorach danych. Ponadto oceniona została efektywność metody powstałej...
-
Symulacja chodu i biegu w świecie wirtualnym
PublikacjaPierwsza część referatu prezentuje różne techniki symulacji chodu i biegu wraz z omówieniem ich zalet i wad. Najlepszym rozwiązaniem wydaje się tu obrotowa sfera z człowiekiem w środku wzorowana na kołowrotku dla chomika. Takie urządzenie umieszczone wraz z zawierającą je instalacją typu CAVE powstanie do końca 2013 r. na terenie Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej jako tzw. Laboratorium Zanurzonej...
-
Subspace Algorithms for Face Verification
PublikacjaW rzeczywistych zastosowaniach problem weryfikacji wydaje się ważniejszy od klasyfikacji. Na ogół dysponujemy jedynie niewielkim zbiorem obrazów uczących reprezentujących daną osobę, a naszym zadaniem jest podjęcie decyzji odnośnie tego, czy nowo pozyskana fotografia jest do nich wystarczająco podobna - bez użycia oddzielnego zbioru przykładów negatywnych. W takim przypadku uzasadnione wydaje się zastosowanie metody podprzestrzeni,...
-
Stosowanie metryk wiarygodności danych w celu integracji usług sieciowych
PublikacjaArtykuł poświęcony jest problemowi sprzeczności danych występujących w wyniku korzystania z usług sieciowych. Sprzeczności te uniemożliwiają poprawne przetwarzanie danych i powodują błędy w działaniu aplikacji opierających się na integracji usług sieciowych. W artykule przedstawiona jest metoda rozwiązania problemu sprzeczności opierająca się na identyfikowaniu niewiarygodnych źródeł danych i wykluczaniu danych podawanych przez...
-
Smaller Representation of Finite State Automata
PublikacjaThis paper is a follow-up to Jan Daciuk's experiments on space-effcient finite state automata representation that can be used directly for traversals in main memory. We investigate several techniques of reducing memory footprint of minimal automata, mainly exploiting the fact that transition labels and transition pointer offset values are not evenly distributed and so are suitable for compression. We achieve a gain of around 20-30%...
-
Selekcja i ekstrakcja cech
PublikacjaW rozdziale omówiono sposób przedstawiania danych w postaci wektorów cech, które stanowią zbiory uczące np. w zadaniach klasyfikacji lub grupowania. Opisano metody generowania podzbiorów cech (metodę podziału i ograniczeń, metody sekwencyjne) oraz oceny jakości tych podzbiorów. Zaprezentowano wybrane algorytmy ekstrakcji cech (analizę głównych składowych, wielowymiarowe skalowanie, liniową analizę dyskryminacyjną).
-
Przetwarzanie języka naturalnego
PublikacjaRozdział opisuje przetwarzanie języka naturalnego z podziałem na warstwy przetwarzania. Omawia też zagadnienie jakości przetwarzania na przykładzie poprawiania błędów i optymalizacji reguł.
-
Przechowywanie złożonych funkcji oświetlenia w postaci mapy normalnych
PublikacjaMapy normalnych są jedną z najszerzej stosowanych technik w grafice komputerowej, gdyż pozwalają na stosunkowo mało kosztowne odzwierciedlenie detali obiektów i ich interakcji z oświetleniem. Standardowe mapy normalnych przechowują jednak informacje jedynie o orientacji fragmentów powierzchni i nie oddają efektu rzucania cieni w ramach jednej powierzchni. Prezentowany w artykule algorytm pozwala na zakodowanie w standardowej mapie...
-
Projektowanie gier komputerowych z wykorzystaniem Unreal Development Kit
PublikacjaW pracy przedstawiono pakiet narzędziowy Unreal Development Kit (UDK) umożliwiający tworzenie gier w oparciu o silnik Unreal Engine 3 (UE3). Silnik ten umożliwia tworzenie wieloplatformowych, zaawansowanych graficznie gier praktycznie dowolnego typu. UDK jest zasadniczo kompletnym środowiskiem wytwarzania gier oferując rozmaite narzędzia modelowania poziomów, w tym: edytor brył geometrycznych, siatek obiektów i terenu, bibliotekę...
Rok 2006
-
Teoria i praktyka testowania programów
PublikacjaKsiążka stanowi doskonałą pomoc w nauczaniu problematyki z zakresu programowania, jakości programowania, planowanie i zarządzanie procesami wytwórczymi oprogramowania, a zawarte w niej treści są przydatne zarówno testerom, analitykom, projektantom, programistom, kierownikom projektów, jak też administratorom i osobom odpowiedzialnym za zakup, eksploatację i pielęgnacją oprogramowania w firmie.
-
Prototypowy system analizy ruchu obiektów
PublikacjaZaprezentowano system automatycznej analizy ruchu SARO, który umożliwia identyfikowanie poruszających się obiektów, określanie ich lokalizacji oraz wyznaczanie kierunku i prędkości ruchu. Przedstawiono pokrótce podstawy teoretyczne zaimplementowanych metod analizy ruchu, podano także wyniki eksperymentów przeprowadzonych przy użyciu systemu SARO.
Rok 2013
-
Recognition of Hand Drawn Flowcharts
PublikacjaIn this paper the problem of hand drawn flowcharts recognition is presented. There are described two attitudes to this problem: on-line and off-line. A concept of FCE, a system for recognizing and understanding of freehand drawn on-line flow charts on desktop computer and mobile devices is presented. The first experiments with the FCE system and the planes for future are also described.
Rok 2005
-
Real terrain visualisation with a distributed PC-cluster
PublikacjaJednym z zadań aplikacyjnych ogólnopolskiego projektu CLUSTERIX było opracowanie i wdrożenie metody interaktywnej wizualizacji terenu rzeczywistego z danych przestrzennych systemów GIS. Przedstawione wyniki osiągnięte w tym zadaniu wskazują na duży potencjał wykorzystania opracowanego modelu wizualizacji 3D dla potrzeb systemów zarządzania kryzysowego.