Publikacje
Filtry
wszystkich: 61
Katalog Publikacji
Rok 2006
-
Wewnętrzne trudności strategicznej karty wyników
PublikacjaAutorzy podejmują w artykule dyskusję z powszechnie wyznawanym poglądem, że Strategiczna Karta Wyników jako metoda zarządzania strategicznego przedsiębiorstwem powinna raczej być stosowana w sektorze dużych przedsiębiorstw, niż małych i średnich. Aby to uczynić, w pierwszej części poniższego tekstu, wskazują na istotne trudności związane z wdrażaniem BSC w aspektach: kosztów, czasochłonności, nadzwyczajnego wysiłku organizacji,...
Rok 2005
-
Problemy moralne w sprzedaży bezpośredniej
PublikacjaAutorzy uściślają szerokie i węższe ujęcie definicyjne sprzedaży bezpośredniej, jako formy handlowania. Następnie przedstawiają problemy moralne, spotykane w tego typu sprzedaży. Problemy te zostały uszeregowane w zależności od relacji pomiędzy podmiotami transakcji.
Rok 2004
-
Doskonalenie przyszłości w horyzoncie antropologicznym a etyka biznesu
PublikacjaW artykule podkreśliłem, że "homo oeconomicus" jako kategoria stosowany jest w ekonomii, w teorii organizacji i zarządzania, w socjologii i psychologii, a także w antropologii filozoficznej. Następnie pokrótce scharakteryzowałem rozmaite stanowiska wśród ekonomistów w kwestii koncepcji "homo oeconomicus". Usiłowałem pokazać, że "obecność" czynnika ludzkiego w ekonomii jako nauce nie ma charakteru peryferyjnego....
-
Ład rynkowy a etyka biznesu
PublikacjaW artykule zwróciłem uwagę najpierw na istnienie związku działalności gospodarczej z działaniem etycznym. Podkreśliłem, że głównym celem działalności gospodarczej jest zachowanie rodzaju ludzkiego. Wskazałem, że rozumienie ekonomii nie jest możliwe bez uwzględnienia udziału w nim samego człowieka zarówno z jego skłonnościami, potrzebami, jak i wiedzą zdroworozsądkową, naukową, etc. Następnie próbowałem pokazać,...
-
The productive function of the will in the pfilosophical thought of William James
PublikacjaW artykule przedstawiłem W. Jamesa koncepcję wolnej woli w jej wytwórczej funkcji. Pokazałem, że zrównuje ona ludzkie poznanie i ludzką aktywność. Następnie podkreśliłem, że wola ma wieloaspektowy charakter w formowaniu nowego "wewnętrznego człowieka". W związku z tym, zanalizowałem tzw. empiryczne 'ja' jako "niższe" i "wyższe" 'ja'. Z kolei podkreśliłem walor konsekwencji teleologicznej cechy ludzkiej...
Rok 2003
-
Koncepcja kontraktowa w ramach teorii sprawiedliwości wedle Johna Rawlsa
PublikacjaW eseju usiłowałem rozświetlić zręby J. Rawlsa koncepcji (teorii) kontraktowej. Podjąłem analizę związku koncepcji kontraktu z tzw. sytuacją pierwotną określaną jako taki stan rzeczy, gdzie osoby-strony są na równi reprezentowane jako moralne osoby, a rezultat nie jest bynajmniej determinowany ani ich arbitralnymi przymiotami, ani relatywnym bilansem sił społecznych. Następnie uwypukliłem związek pojęcia "sytuacji pierwotnej"...
-
Zagadnienia teorii stron zainteresowanych z punktu widzenia etyki biznesu
PublikacjaW eseju przedstawiłem najprzód etymologiczny sens pojęcia "strony zainteresowane" wraz z modelem firmy wedle trójstopniowego związku ze stronami zainteresowanymi. Następnie określiłem strony zainteresowane w zgodzie z myślą K. Gibsona jako "quasi-osoby". Następnie pokazałem na przykładzie twórczości K. Goodpastera, K. Gibsona i R.C. Solomona, że etycy biznesu przywiązują coraz większą wagę do moralnej/etycznej podstawy...
Rok 2002
-
Logos i etos w antropologicznej myśli Maxa Schelera (aspekt zapoczątkowania bytowego)
PublikacjaW artykule przedstawiłem związek logosu i etosu w aspekcie zapoczątkowania bytowego w obrębie antropologicznej myśli M. Schelera. Następnie pokazałem, że w tym związku logosu z etosem szczególnego znaczenia nabiera kształcenie, "paideia" ducha osoby ludzkiej. Wyjaśniłem, że tzw. komunikacja logosu i etosu jest nie tylko wyobrażalna w obrębie zasady świata, lecz również jest realna w sensie podstawy do odzyskania utraconej...
-
Próba ukonstytuowania etyki biznesu w polu działalności gospodarczej
PublikacjaW artykule dokonałem najpierw zwięzłej charakterystyki m.in. pojęć takich, jak: "biznes, "etyka biznesu", "przedsiębiorczość" oraz przytoczyłem propozycje podziału etyki biznesu na obszary. Potem zaś zinterpretowałem pojęcie "przedsiębiorstwa" wedle E. Sternberg. Z kolei dokonałem zwięzłej analizy czterech typów standardów zachowania się pracowników firmy w stosunku do tzw. stron zainteresowanych przez uwzględnienie...
-
The notion of ''the person'' in A-T. Tymieniecka's anthropological thought
PublikacjaW artykule, pt. "The Notion of "Humanity" in Anna-Teresa Tymieniecka's Anthropological Thought"("Pojęcie "człowieczeństwa" w Anny - Teresy Tymienieckiej antropologicznej myśli") przedstawiłem pojęcia "człowieczeństwa" w myśli antropologicznej filozofki. Usiłowałem pokazać, że Tymieniecka podnosi "człowieczeństwo" ludzkiego bytu na "wyższy" poziom. Następnie wskazałem, że filozofka pojmuje "człowieczeństwo" w obrębie...
-
Tymieniecka's conception of ''the moral sence''in the life of the human person
PublikacjaW artykule, pt. "Tymieniecka's Conception of "the Moral Sense" in the Life of the Human Person" ("Tymienieckiej koncepcja "moralnego sensu" w życiu ludzkiej osoby") pokazałem, że koncepcja ta przybliża nas do znaczącego novum, którym jest zmysł moralny. Następnie pokazałem, że filozofka odkrywa jego obecność w oszacowującym procesie ze strony osoby ludzkiej. Z kolei uwypukliłem znaczenie "doświadczenia...