dr hab. inż. Krzysztof Leja
Employment
- Head of Department at Department of Management
- Associate professor at Department of Management
Publications
Filters
total: 124
Catalog Publications
-
Positive management of the university
PublicationAbstract: The prevailing view held at contemporary Polish universities is that their main goal is to achieve effects measured by indicators, which applies to each element of their mission: education, research and the third mission, whereas the means to accomplish this goal consists of increasing the requirements and motivating by the “carrot and stick” approach. That approach discounts the importance of building a positive relationship...
-
Ku zarządzaniu humanistycznemu uniwersytetem
PublicationW opracowaniu zarysowano obraz polskiej uczelni, wskazując ich mankamenty. Zastanawiając się nad zmianami w organizacji zarządzaniu uniwersytetem zaproponowano sięgnięcie do prac Mary Parker Follet (1927) oraz projektowania holograficznego Garetha Morgana (2007).
-
Na skrzyżowaniu, czy na rondzie
PublicationOd pewnego czasu obserwuję polaryzację poglądów na temat roli uniwersytetu. Jest ona widoczna zarówno w środowisku akademickim, jak i w jego otoczeniu. Oto kilka przykładów: Wyznawcy krajowych ram kwalifikacji (krk) okopali się na swoich stanowiskach i nie przyjmują do wiadomości opinii znaczącej części środowiska akademickiego, która widzi w krk wyłącznie biurokratyczne uciążliwości. Na szczęście ci pierwsi dostrzegli już pewne...
-
Positive management of the university
PublicationPurpose: To demonstrate that contemporary universities may be improved by synthesis of strategic antinomies, i.e. seeking the possibility of combining opposite approaches to solving problems concerning university organization and management. Findings: That approach discounts the importance of building positive relationships between members of staff and undertaking activities intended to create a situation where the...
-
Budowania kapitału społecznego można się nauczyć
PublicationAutorzy wskazali zasadność rozszerzenia trzeciej misji uczelni o kształtowanie relacji z otoczeniem społecznym, w tym z organizacjami trzeciego sektora. Rozważania zilustrowano przykładami.
-
Ku zarządzaniu humanistycznemu uniwersytetem
PublicationW opracowaniu zarysowano obraz polskiej uczelni, wskazując ich mankamenty. Zastanawiając się nad zmianami w organizacji zarządzaniu uniwersytetem zaproponowano sięgnięcie do prac Mary Parker Follet (1927) oraz projektowania holograficznego Garetha Morgana (2007).
-
Trzy misje, trzy ścieżki kariery
PublicationWspółczesna uczelnia ma do wypełnienia trzy misje, z których pierwszą jest kształcenie, drugą działalność naukowo-badawcza, a trzecią kreowanie wzajemnych relacji z otoczeniem, których efektem ma być upowszechnianie i popularyzacja wyników badań oraz ich wdrażanie, w tym komercjalizacja. Trzecia misja ma służyć większemu niż dotychczas angażowaniu się instytucji akademickich w procesy rozwoju społecznego na różnych poziomach: ekonomicznym,...
-
Metody interdyscyplinarne
PublicationW rozdziale przedstawiono metody interdyscyplinarne jako złożenie metod ilościowych i jakościowych w zarządzaniu humanistycznym na przykładzie badań nad polskimi instytucjami akademickimi.
-
Uniwersytet na rozdrożu
PublicationW artykule pokazano różne postrzeganie społecznej odpowiedzialności uniwersytetu w literaturze przedmiotu. Omawiając pokrótce model uniwersytetu badawczego i przedsiębiorczego, starano się wyjaśnić źródła polaryzacji poglądów na miejsce i rolę uczelni oraz kierunek zmian, w którym powinny zmierzać. Korzystając z kwadrantów wiedzy D. Stokesa, zaproponowano ewolucję uniwersytetów w kierunku opisanym kwadrantem Pasteura. Podejmując...
-
Internationalisation Applied?
PublicationInternationalization becomes no longer a fashion and set of activities conducted by some enthusiasts, but rather a leading topic either in terms of education and research, incorporated into the core missions and strategies of universities and influencing their management. So it is everywhere in the educational world, and so it is in Poland. Declaration of the official statements does not always result in real activities. This paper...
-
Kilka uwag o doskonaleniu zarządzania uczelnią publiczną (artykuł dyskusyjny)
PublicationW artykule zaproponowano adaptację koncepcji organizacji oburęcznej w uczelni publicznej. Istotą jest propozycja zmiany organizacji uczelni o „90o”, tj. z takiej, w której wydziały tworzą oś organizacyjną, a zespoły projektowe oś koordynacyjną do takiej, w której role te są zamienione. Wydziały zajmują się głównie masowym kształceniem studentów na I stopniu studiów, a zespoły kształcą elity studentów II i III stopnia studiów, prowadząc...
-
Kreatywna destrukcja uniwersytetu = Creative destruction of the university
PublicationAutorzy podejmują problematykę zmian we współczesnym uniwersytecie. Wychodząc z założenia, że celem uniwersytetu jest, obok kształcenia masowego, wykształcenie elity przedsiębiorców intelektualnych przyszłych liderów społeczeństwa wiedzy, zaproponowano twórczą destrukcję organizacji uczelni, której istotą jest przeniesienie osi organizacyjnej z podstawowych jednostek uczelni, jakimi są wydziały na zespoły, a osi koordynacyjnej...
-
Zarządzanie paradoksami strategicznymi na uniwersytecie
PublicationNapięcia strategiczne, zwane paradoksami, pojawiają się w każdej organizacji, w tym również we współczesnym uniwersytecie. Autor artykułu, opierając się na pracy B. de Wita i R. Meyera , podejmuje próbę identyfikacji paradoksów strategicznych w uniwersytecie a także wskazania, jak zarządzać nimi. Autor stara się pokazać, że zarządzanie zidentyfikowanymi paradoksami strategicznymi pozwoli rozwiązać złożone problemy związane z zarządzaniem...
-
Kilka uwag o misjach i strategiach uczelni technicznych
PublicationW artykule przedstawiono poglądy wybranych badaczy szkolnictwa wyższego na temat wyzwań stojących przed współczesnymi szkołami wyższymi.Opierając się na pracy de Wita i Meyera, wskazano wybrane napięcia strategiczne w obszarze tworzenia strategii na uczelniach oraz pokazano możliwości zarządzania nimi. W dalszej części scharakteryzowano misje i strategie kilku wybranych uczelni technicznych.W podsumowaniu stwierdzono,że misje...
-
Koopetycja metodą doskonalenia zarządzania współczesną szkołą wyższą
PublicationW artykule zwrócono uwagę na ewolucję instytucji szkolnictwa wyższegowymuszającą konieczność poszukiwania nowych, niekonwencjonalnych metoddoskonalenia zarządzania współczesnym uczelnią. Przyjmując, że w najbliższych latach konkurencja pomiędzy szkołami wyższymi przeniesie się na poziom sieci międzyorganizacyjnych, zaproponowano implementację koopetycji jako narzędzia wspomagającego zarządzanie uczelnią. Zidentyfikowano klientów,...
-
Koncepcje zarządzania współczesnym uniwersytetem
PublicationRozprawa koncentruje się na poszukiwaniu nowych koncepcji zarządzania współczesnym uniwersytetem. Problematykę podjęto ze względu na to, że masowość kształcenia i chroniczne niedofinansowanie nauki i szkolnictwa wyższego z jednej strony, a turbulencja otoczenia oraz związane z niąrosnące oczekiwania społeczne z drugiej powodują, że uczelnie są zmuszone do poszukiwań nowych rozwiązań w zakresie organizacji i zarządzania. Celem rozprawy...
-
Projektowanie ideału, czyli kilka uwag o strategii szkolnictwa wyższego
PublicationW artykule pokazano możliwość opracowania strategii uczelni przy wykorzystaniu metody projektowania ideału opisanej przez R. Ackoffa, J. Magidsona i H. Addisona
-
Uniwersytet-droga ku społecznej odpowiedzialności
PublicationW artykule autor podejmuje problematykę ewolucji uniwersytetu od modelu liberalnego do społecznie odpowiedzialnej organizacji. Autor dostrzega elementy społecznej odpowiedzialności na każdym etapie rozwoju uniwersytetu, jednak ich kumulacja pojawia się współcześnie, co jest związane z postrzeganiem interesariuszy uczelni jako współtwórców oferowanych usług. Kluczem do sukcesu współczesnego uniwersytetu jest podejście do tworzenia...
-
Kanclerz, czyli kto?
PublicationW artykule zastanawiano się nad ewolucją zadań administracji uczelnianej w świetle ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym z 2005 r. Koncetrowano się na roli kanclerza oraz metodach doskonalenia uczelnianej administracji.
-
Kompetencje absolwenta kierunku unikatowego - zarządzanie inżynierskie
PublicationW artykule przedstawiono założenia kierunku unikatowego zarządzanie inżynerskie oraz kompetencje przypisane poszczególnym przedmiotom programu studiów. W konkuzji podkreślono wyjątkowe znaczenie kompetencji społecznych oraz wskazano na trudność ich oceny.
-
Urząd Miasta organizacją uczącą się? Raport z badań
PublicationW artykule podjęto próbę oceny, w jakim stopniu wybrane instytucje publiczne są organizacjami uczącymi się. Wykorzystano metodę pomiaru opisaną przez D.A. Garvin, A.C. Edmondson, F. Gino, a pomiar przeprowadzono w UM w Sopocie i Zawierciu. Konkludując, w badanych urzędach administracji publicznych występuje szereg elementów, stanowiących zaczątki organizacji uczącej się. Wyniki ankiety pokazując lustrzane odbicie urzędów mogą być...
-
Normy akademickie wyznacznikami tworzenia strategii uniwersytetu?
PublicationW opracowaniu postawiono tezę, że zmianom w uczelniach powinna towarzyszyć szersza refleksja na miejscem i rolą norm akademickich. Porównując normy akademickie zaproponowane przez Mertona i post-akademickie autorstwa Zimana wskazano, na przykładzie polskich publicznych uczelni technicznych, że w podstawowych dokumentach uczelni dominują odniesienia do norm post-akademickich. W podsumowaniu stwierdzono, że celowa byłaby szersza...
-
Czy uniwersytet jest potrzebny biznesowi?
PublicationW artykule stanowiącym element dwugłosu przedstawiciela biznesu i uczelni w sprawie nazwanej w tytule, zastanowiano się nad tym, czy uniwersytet jest biznesowi nieodzowny, czy też może niekonieczny?
-
Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego : 2010-2020. - [uczestnictwo w realizacji przedsięwzięcia: opracowanie projektu środowiskowego - praca zbiorowa]
PublicationW ekspertyzach podjęto dwa kluczowe zagadnienia: doskonalenia jakości zarządzania uczelnią oraz społecznej odpowiedzialności uczelni jako instytucji służącej otoczeniu. [1.] W opracowaniach dotyczących jakości przedstawiono różne postrzeganie jakości na gruncie szkoły wyższej, podkreślona znaczeniu budowania kultury jakości uczelni opierającej się na doskonaleniu kultury organizacji, budowaniu zaufania i doskonaleniu komunikacji....
-
[W] : Społeczna rola szkolnictwa wyższego i jego misja publiczna w perspektywie dekady 2010-2020 - Janina Jóźwiak i Roman Z. Morawski. - [raport opracowany na podstawie ekspertyzy]
PublicationW ekspertyzach podjęto dwa kluczowe zagadnienia: doskonalenia jakości zarządzania uczelnią oraz społecznej odpowiedzialności uczelni jako instytucji służącej otoczeniu. [1.]W opracowaniach dotyczących jakości przedstawiono różne postrzeganie jakości na gruncie szkoły wyższej, podkreślona znaczeniu budowania kultury jakości uczelni opierającej się na doskonaleniu kultury organizacji, budowaniu zaufania i doskonaleniu komunikacji....
-
Wyniki w nauce a postrzeganie i praktykowanie dzielenia się wiedzą wśród uczniów i studentów
PublicationDzielenie się wiedzą i jej rozpowszechnianie to kluczowe procesy decydujące o przewadze konkurencyjnej organizacji, a posiadanie wiedzy nie gwarantuje sprawnej realizacji wspomnianych procesów. Dlaczego wobec tego pracownicy tak niechętnie wymieniają się tą wartością niematerialną, której przecież im nie ubywa? Czy są oceniani za posiadanie wiedzy, czy również za dzielenie się nią? Czy pracownicy, którzy wcześniej, w trakcie nauki,...
-
Jakość administracji publicznej na przykładzie Urzędu Skarbowego w Tczewie
PublicationW artykule zaprezentowano wyniki badań dotyczących jakości uług w wybranym urzędzie skarbowym przeprowadzonych za pomoca kwestionariusza ankietowego oraz metody Common Assessment Framework. Wymiki badań pokazały, że US jest placówką nastawioną na zmiany, jednak ich wprowadzanie wymaga czasu i znacznego zaangażowania, przede wszystkim kierownictwa, oraz wsparcia ze strony pracowników. Ponadto większą wagę powinno się zwrócić na...
-
Po co administracji publicznej zarządzanie? Propozycja dydaktyczna
PublicationCelem opracowania było przedstawienie motywów, które zdecydowały o wprowadzaniu problematyki elementów zarządzania na studium podyplomowe adresowane dla prcowników instytucji administracji publicznej. W artykule przybliżono tematykę zajęć - cztery moduły tematyczne: konkurencyjność i jakość, elementy marketingu, podstawy zarządzania wiedzą, elementy zarządzania publicznego - oraz stosowane metody dydaktyczne.
-
A socially responsible university - an attempt to approach the system
PublicationIt is the author's thesis that social responsibility of university is an integrated system of both knowledge management (KM), quality management (QM) and organizational development (OD) processes. The author determined that the university "bond" is an institutional culture (IC). An integrated system is the way to create university an open system co-operated and co-opetited with stakeholders. The stakes are high in game - both students...
-
Najlepszy student - czy dobry pracownik
PublicationW artykule, będacym skrótem opracowania opublikowanego w czasopiśmie e-mentor nr 3(35)2010, autorzy na podstawie przeprowadzonych badań starają się wykazać tezę, że studenci osiągający najwyższe oceny w trakcie studiów nie są osobami, które są najbardziej skłonne do dzielenia się swoją wiedzę, bowiem osiąganie wysokiej średniej ocen nie jest tożsame z otwartością na dzielenie się wiedzą. Takie stwierdzenie pozwala przypuszczać,...
-
Uczelnia społecznie odpowiedzialna
PublicationW artykule pokrótce zwrócono uwagę na implikacje zmian wdrażanych obecnie w polskich wyższych uczelniach uznając, że proponowana koncepcja uczelni społecznie odpowiedzialnej łączy cechy uczelni humboldtowskiej i przedsiębiorczej.
-
Looking for a model of the contemporary university
PublicationPunktem wyjścia jest dokument Manifesto Empower European Universities dignozujący najważniejsze zadania czekające współczesne uczelnie europejskie. Są nimi: dywersyfikacja, umiędzynarodowienie i doskonalenie zarządzania. W tym kontekście autor artykułu zastanawia się na tym: gdzie jesteśmy?, dokąd zmierzamy? oraz jak tam dojść?, odnosząc pytania do polskich uniwersytetów. W konkluzji proponuje model uniwersytetu społecznie odpowiedzialnego.
-
Uczelnie jako generatory wiedzy
PublicationW opracowaniu zaproponowano dwa warianty rozwoju uczelni. Pierwszy to ewolucja w kierunku modelu uniwersytetu przedsiębiorczego Clarka, którego elementy są realizowane w niektórych uniwersytetach. Wymaga to przede wszystkim wzmocnienia roli rektora i zmniejszenia znaczenia ciał kolegialnych oraz zapisów ustawowych sprzyjających tworzeniu firm typu spin out i spin up. Drugi to wariant dalej idący ewolucji uczelni w kierunku modelu...
-
Doskonalenie relacji z interesariuszami jako wyraz społecznej odpowiedzialności uczelni
PublicationW artykule zastanawiano się na związkiem pomiędzy społeczną odpowiedzialnością uczelni a budowaniem relacji z interesariuszami. Misję uczelni można, korzystając z zasady zawiasa Ob łója, „zawiesić zarówno na kształtowaniu relacji z interesariuszami, aby ci włączyli się we współtwo-rzenie wartości przez uniwersytet, jak również na normach akademickich. Takie podejście zapewni stabilny fundament i możliwość elastycznego kształtowania...
-
Determinanty zarządzania uniwersytetami w Polsce
PublicationAutor pokazuje wpływ regulacji prawnych dotyczšcych szkolnictwa wyższego na doskonalenie funkcjonowania współczesnych uczelni, ilustrujšc go modelem equalizera uniwersyteckiego. W konkluzji stwierdza, że analiza czynników wpływajšcych na zarzšdzanie uniwersytetem powinna być prowadzona przed przystšpieniem do zmian regulacji prawnych oraz w przekonaniu, że uniwersytety to instytucje, którymi nie można zarzšdzać w oderwaniu od współczesnych...
-
Social responsibility of universities - the example of AGH University of Science and Technology
PublicationThe key question here is how to achieve a symbiotic relationship between the university and its environment. The evolution of the Polish higher education system since 1990 shows how the mutual relations between the university and its surroundings may change over time. The conclusions published in the OECD report on higher education are juxtaposed with the description of the status quo of the Polish universities and compared with...
-
Uniwersytet społecznie odpowiedzialny - przykład AGH
PublicationW niniejszym opracowaniu przedstawiono zmiany we wzajemnych relacjach pomiędzy uczelnią a otoczeniem na tle ewolucji szkolnictwa wyższego w Polsce od 1990 roku. Zaprezentowano również wnioski z raportu OECD o szkolnictwie wyższym, które zilustrowano, porównując status quo polskich uczelni z modelem uniwersytetu przedsiębiorczego. Starano się wykazać, że uczelnia społecznie odpowiedzialna jest organizacją służącą otoczeniu i jako...
-
Doskonalenie relacji uniwersytetu z otoczeniem na przykładzie wybranych uczelni technicznych
PublicationAutor stawia tezę, że implementacja modelu potrójnej spirali (triple helix), budowania ścisłych, wzajemnych relacji uczelni z otoczeniem będzie sprzyjać doskonaleniu zarządzania wiedzą w uniwersytecie i jego ewolucji w kierunku organizacji opartej na wiedzy i realizacji trzeciej misji uczelni. Autor przedstawia opinie rektorów wybranych uczelni technicznych o roli konwentów, których jednš z ról jest urzeczywistnianie trzeciej misji...
-
Jaka władza rektora uczelni publicznej?
PublicationJak rektorzy polskich publicznych uczelni technicznych postrzegają swoją władzę? Czy należałoby ją wzmocnić ustawowo? Czy tradycyjne przywiązanie do kolegialności w podejmowaniu decyzji nie utrudnia zarządzania w warunkach szybkich zmian w otoczeniu systemowym uczelni? Czy zasadne jest podjęcie dyskusji nad doskonaleniem modelu zarządzania uczelniami publicznymi? To pytania, na które stara się odpowiedzieć autor opracowania, opierając...
-
Uniwersytet społecznie odpowiedzialny - próba podejścia systemowego. [ wersja polska artykułu rejestrowanego pod nr 86628]
PublicationW artykule postawiono tezę, że uniwersytet społecznie odpowiedzialny to taki, w którym przenikać się będą: rozwójorganizacyjny (OD), doskonalenie procesów zarządzania wiedzą (KM) i doskonalenie zarządzania jakością (QM. Spoiwem uniwersytetu jest jego kultura organizacyjna (instytucjonalna. Uniwersytet społecznie odpowiedzialny tootwarty system współpracujący z otoczeniem, w którym toczy się gra o studenta (słuchacza) oraz o finanse....
-
Specjalność Marketing na Wydziale Zarządzania i Ekonomii - początki i perspektywy
PublicationArtykuł omawia wyniki badań ankietowych przeprowadzonych wśród studentów specjalność Marketing. W konkluzji stwierdzono, że: powołanie specjalności Marketing było decyzją trafną. Program wymaga modyfikacji w kierunku zwiększenia liczby przedmiotów kierunkowych oraz zajęć praktycznych. Wskazane jest kontynuowanie badań w roku przyszłym.
-
Uniwersytet - świątynia wiedzy czy sprawnie działająca organizacja
PublicationW artykule wskazano przykłady szkół wyższych, w których postawiono na przedsiębiorczość, osiągając sukces, tj. zmniejszając udział środków publicznych w budżecie. Zdaniem autora podstawowym warunkiem osiągnięcia sukcesu przez uczelnię stanie się budowanie bazy informacyjnej koniecznej do konkurowania o wyobrażenie o przyszłości sektora szkolnictwa wyższego. Celem uczelni powinien być aktywny udział w grze konkurencyjnej, a nie...
-
Modele jakości usług a zarządzanie szkołą wyższą
PublicationPotrzeba zarządzania jakością w szkołach wyższych jest rezultatem gwałtownego wzrostu ilościowego instytucji akademickich, niewystarczającego finansowania szkolnictwa wyższego, trendów demograficznych oraz rosnącej konkurencji na rynku usług edukacyjnych. Do oceny jakości usług świadczonych przez uczelnie Autorzy proponują wykorzystanie dobrze znanego w biznesie modelu jakości usług Servqual. Wskazują zarówno korzyści, jak i trudności...
-
Uwagi o kształceniu odpłatnym w wyższych uczelniach
PublicationW artykule przedstawiono zależność udziału odpłatnych form kształcenia od miejsca rankingowego. Analiza dotyczyła uniwersytetów oraz uczelni technicznych. Zauważono, że niższemu miejscu rankingowemu towarzyszy większy udział studentów studiów zaocznych i wieczorowych (zwłaszcza w uczelniach technicznych).
-
Świątynia wiedzy czy sprawna organizacja?
PublicationAutor zauważa, że podstawowym zadaniem wyższej uczelni jest kreowanie otoczenia, a nie jedynie dostosowanie się do niego. W otoczeniu rynkowym wyższe uczelnie oferując różne usługi edukacyjne, badawcze czy eksperckie, powinny ewoluować w kierunku coraz sprawniej funkcjonujących organizacji, nie wyzbywając się atrybutów świątyni wiedzy.
-
ABC
PublicationAutor dostrzega konieczność podejmowania prób adaptacji nowoczesnych narzędzi stosowanych w biznesie do oceny efektywności funkcjonowania instytucji akademickich. W artykule wskazano możliwość wykorzystania do tego celu rachunku kosztów działań ABC. Podstawowymi warunkami wdrożenia tej metody jest przekonanie środowiska akademickiego a zwłaszcza kierownictwa akademickiego uczelni o celowości przeprowadzenia szczegółowej analizy...
-
Tajne, poufne, służbowe
PublicationAutor zauważa, że dane dotyczące funkcjonowania szkolnictwa wyższego są czę-sto niejawne, choć dotyczą sposobu wydatkowania środków publicznych. Autorpostuluje, aby za przykładem Politechniki Śląskiej, inne uczelnie publikowa-ły sprawozdania z działalności w Internecie, co zapewni ich dostepność dlawszystkich zainteresowanych.
-
Za co płaci student?
PublicationAutor wskazuje, że w czasach szybkiego wzrostu liczby studentów można zaobserwować wyraźną asymetrię między udziałem studentów studiów odpłatnych a miejscem wyższej uczelni w rankingu, zwłaszcza wśród uczelni technicznych. Zachowanie odpowiednich proporcji jest niezbędnym warunkiem zapewnienia odpowiedniej jakości kształcenia. Rozwój studiów zaocznych i wieczorowych jest uzależniony od doskonalenia programów.
-
Instytucja akademicka : strategia, efektywność, jakość
PublicationW monografii podjęto próbę adaptacji do realiów wyższej uczelni nowoczesnych metod opracowanych z myślą o ocenie jakości i efektywności przedsięwzięć biznesowych. Przedstawiono m.in. model servqual zastosowany do oceny jakości usług oferowanych przez wyższą uczelnię, w tym głównie usług edukacyjnych. Przeprowadzono analizę efektywności funkcjonowania wybranej uczelni technicznej korzystając ze strategicznej karty wyników oraz benchmarkingu....
-
Nauczyciel akademicki - mistrz czy czeladnik
PublicationAutorzy rozważają problem optymalizacji wykorzystania kwalifikacji nauczycieli akademickich przy ich doborze do prowadzenia zajęć dydaktycznych. W artykule przeanalizowano dane dotyczące wybranej uczelni technicznej, wskazując na możliwości optymalizacji wykorzystania kadry dydaktycznej. W konkluzji stwierdzono, że doskonalenie organizacji studiów w zakresie doboru kadry prowadzi do zmniejszenia kosztów kształcenia bez uszczerbku...
seen 2995 times