Publications
Filters
total: 170
Catalog Publications
Year 2014
-
Propozycja silnika fizyki bryły sztywnej dla trójwymiarowej gry komputerowej
PublicationReferat prezentuje autorski silnik dynamiki brył sztywnych działający w czasie rzeczywistym i przeznaczony do symulacji fizycznych na potrzeby gier komputerowych. Ze względu na przeznaczenie silnika przyjęto, że wiarygodność efektów symulacji będzie ważniejsza niż dokładne odwzorowanie zjawisk fizycznych. Pozwoliło to na zastosowanie uproszczonego modelu fizycznego i uzyskanie dzięki temu efektywnego silnika, radzącego sobie w...
-
Otwarcie Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej
PublicationW piątek 5 grudnia 2014 r. odbyło się uroczyste otwarcie Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej (LZWP), zbudowanego i wyposażonego w ramach projektu „Nowoczesne Audytoria Politechniki Gdańskiej”, realizowanego w latach 2009–2014, finansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
-
Optimization of Automata
PublicationThis book is conceived as an effort to gather all algorithms and methods developed by the author of the book that concern three aspects of optimization of automata: incrementality, hashing and compression. Some related algorithms and methods are given as well when they are needed to complete the picture.
-
On Facial Expressions and Emotions RGB-D Database
PublicationThe goal of this paper is to present the idea of creating reference database of RGB-D video recordings for recognition of facial expressions and emotions. Two different formats of the recordings used for creation of two versions of the database are described and compared using different criteria. Examples of first applications using databases are also presented to evaluate their usefulness.
-
Launch of the Immersive 3D Visualization Laboratory
PublicationThe paper presents the concept of Immersive 3D Visualization Laboratory, formed at the Faculty of Electronics, Telecommunications and Informatics at Gdańsk University of Technology under the project Gdańsk University of Technology's Modern auditoriums. The basic unit of this laboratory will be cubic CAVE (Cave Automatic Virtual Environment) enriched with spherical walk simulator. This device will allow the user unlimited walking,...
-
Inteligentne hybrydowe systemy wyszukiwania informacji
PublicationIstnieje wiele metod wyszukiwania informacji. Artykuł przedstawia możliwości połączenia tych metod i skonstruowania uniwersalnego, hybrydowego systemu wyszukiwania. W artykule zaproponowana została architektura personalnego agenta wyszukiwania (PAW). Posiada on cechy systemu ekspertowego, wyszukiwarki oraz agenta komputerowego. PAW pozwala na pozyskiwanie informacji personalnych tj. numery telefonów osób znajomych. Ponadto umożliwia...
-
Innovative Solutions for Immersive 3D Visualization Laboratory
PublicationThe paper presents results of the work concerning the technical specification of Immersive 3D Visualization Laboratory to be opened in late summer 2014 at the Faculty of Electronics, Telecommunications and Informatics at Gdańsk University of Technology in Poland. The person immersed in VR space will be placed in a transparent sphere with a diameter of over 10 feet, supported on rollers and equipped with a motion tracking system....
-
Image projection in Immersive 3D Visualization Laboratory
PublicationIn recent years, many centers in the world attempted to build a virtual reality laboratory. The main idea of such laboratory is to allow the user to “immerse” into and move in a computer-generated virtual world. In the paper, the underlying principles of the system of virtual reality (VR) are described. The selected implementations constructed by the research centers of the world are also presented. The cave automatic virtual environment...
Year 2002
-
Projektowanie interfejsu użytkownika dla programów dedykowanych
PublicationW referacie omawia się projektowanie interfejsu dla specjalistycznych programów. Przedstawiono koncepcję inteligentnego interfejsu i zasady, które powinien realizować. Zwrócono uwagę na sposób wykorzystywania ekranu i prezentacji informacji.
-
Podstawy cyfrowego przetwarzania obrazów. Problemy współczesnej nauki. Teoria i zastosowania. Informatyka.
PublicationNiniejsza książka prezentuje podstawy cyfrowego przetwarzania obrazów. Składa się z siedmiu rozdziałów, w których omawia się operacje na pikselach obrazu, histogramy, progowanie obrazów, filtry liniowe i nieliniowe, metody szkieletyzacji, wybrane operacje morfologiczne, transformację Houga, wyznaczanie cech geometrycznych obrazu.
Year 2003
-
Projekt IST-2001-33441-MEMORIAL: zestaw narzędziowy do tworzenia dokumentów cyfrowych z zapisów osobowych
PublicationKonsorcjum projektu MEMORIAL zakłada osiągnięcie w 2,5 roku czterech podstawowych celów: opracowania nowych metod i narzędzi do przetwarzania i rozpoznawania dokumentów papierowych wypełnianych na maszynie, opracowanie narzędzi do interaktywnej manipulacji i oceny jakości dokumentu cyfrowego w różnych fazach jego cyklu życia, określenie prawnych, społecznych, etycznych i politycznych uwarunkowań tworzenia bibliotek cyfrowych zawierających...
-
Pomiar jakości procesu automatycznego rozpoznawania maszynopisów
PublicationAutomatyczne rozpoznawanie maszynopisów jest celem międzynarodowego projektu Memorial. Artykuł ten podejmuje temat pomiaru jakości takiego rozpoznawania. Zidentyfikowano w nim potencjalne miejsca pojawiania się błędów oraz omówiono i sklasyfikowano odpowiednie miary.
-
Polityka bezpieczeństwa sieci korporacyjnej w reorganizacji procesów gospodarczych i tworzenia zintegrowanych systemów informacyjnych.
PublicationW artykule przedstawione zostały techniki zabezpieczeń stosowane przy ochronie systemu informacyjnego. Dokonano analizy najpopularniejszych metod ochrony informacji stosowanych w sieciach korporacyjnych. Celem pracy jest podkreślenie konieczności stosowania przemyślanej koncepcji zabezpieczania informacji w przedsiębiorstwach formułowanej i wdrażanej jako polityka bezpieczeństwa.
-
Nowoczesne technologie dla systemów zdalnej edukacji. Zastosowanie Komputerów w Nauce i Technice.XIII cykl seminariów zorganizowanych przez PTETiS, Oddział Gdańsk.
PublicationInternet w przyszłości może stać się podstawowym źródłem materiałów do nauczania w szkolnictwie. Problemami w tej dziedzinie są sposoby tworzenia i przechowywania danych oraz metody poszukiwania materiałów na ściśle określony temat. Obecnie istnieją międzynarodowe standardy do tworzenia materiałów edukacyjnych, które zostaną opisane w niniejszym artykule. W publikacji zostanie również przedstawiona całościowa koncepcja...
-
Komponenty strony internetowej. Zastosowanie Komputerów w Nauce i Technice
PublicationArtykuł dotyczy technologii budowania stron, a także całych serwisów internetowych. Opisano różnorodność komponentów, jakie wchodzą w skład strony internetowej. Poruszono kwestie różnorodności technologicznej komponentów.Aplikacje internetowe podzielono na trzy rodzaje w zależności od typu komponentów, jakie zawierają. Szczegółowo omówiono model dla najprostszego typu stron internetowych i ich komponenty. Pokazano także...
Year 2018
-
Programowanie strukturalne
PublicationCelem niniejszej książki jest przedstawienie wybranych metod programowania strukturalnego, tzn. takich, które prowadzą do poprawnej struktury, poprawy jakości oprogramowania oraz zwiększenia efektywności programistów. Może ona służyć jako podręcznik akademicki wykorzystywany na podstawowych kursach inżynierii oprogramowania. Zainteresuje również wszystkich tych, którzy zajmują się programowaniem amatorskim i chcą poszerzyć swoją...
-
Normalization of face illumination using basic knowledge and information extracted from a single image
PublicationThis paper presents a method for face image normalization that can be applied to the extraction of illumination invariant facial features or used to remove bad lighting effects and produce high-quality, photorealistic results. Most of the existing approaches concentrate on separating the constant albedo from the variable light intensity; that concept, however, is based on the Lambertian model, which fails in the presence of specularities...
Year 2015
-
Preserving Trees in Automata
PublicationWe present a method to store additional information in a minimal automaton so that it is possible to compute a corresponding tree node number for a state. The number can then be used to retrieve additional information. The method works for minimal (and any other) deterministic acyclic finite state automata (DFAs). We also show how to compute the inverse mapping.
-
Multiscaled Hybrid Features Generation for AdaBoost Object Detection
PublicationThis work presents the multiscaled version of modified census features in graphical objects detection with AdaBoost cascade training algorithm. Several experiments with face detector training process demonstrate better performance of such features over ordinal census and Haar-like approaches. The possibilities to join multiscaled census and Haar features in single hybrid cascade of strong classifiers are also elaborated and tested....
-
Możliwości wyszukiwania dokumentów muzycznych utworzonych zgodnie z architekturą IODA
PublicationArtykuł przedstawia zagadnienie zastosowania dokumentów muzycznych utworzonych zgodnie z architekturą IODA (ang. Interactive Open Document Architecture). Dokumenty w architekturze IODA składają się z wielu plików powiązanych ze sobą semantycznie. Zależności te definiowane są w tzw. grzbiecie (ang. spine) dokumentu będącym plikiem w formacie XML (ang. eXtensible Markup Language). Dokumenty muzyczne tworzone zgodnie z architekturą...
-
Modeling emotions for affect-aware applications
PublicationThe chapter concerns emotional states representation and modeling for software systems, that deal with human affect. A review of emotion representation models is provided, including discrete, dimensional and componential models. The paper provides also analysis of emotion models used in diverse types of affect-aware applications: games, mood trackers or tutoring systems. The analysis is supported with two design cases. The study...
-
Model of emotions for game players
PublicationAffect-aware video games can respond to a game player's emotions. Such games seem to be more attractive for users. Therefore for that kind of games it is necessary to create a model of the player's emotions to know to which emotions the application should react. The paper describes different models of emotions. The questionnaire and experiment for video game players is presented. Some results of the tests are shown. Then the model...
-
Local Texture Pattern Selection for Efficient Face Recognition and Tracking
PublicationThis paper describes the research aimed at finding the optimal configuration of the face recognition algorithm based on local texture descriptors (binary and ternary patterns). Since the identification module was supposed to be a part of the face tracking system developed for interactive wearable computer, proper feature selection, allowing for real-time operation, became particularly important. Our experiments showed that it is...
-
Interactions with recognized patients using smart glasses
PublicationRecently, different smart glasses solutions have been proposed on the market. The rapid development of this wearable technology has led to several research projects related to applications of smart glasses in healthcare. In this paper we propose a general architecture of the system enabling data integration for the recognized person. In the proposed system smart glasses integrates data obtained for the recognized patient from health...
-
Improving depth maps of plants by using a set of five cameras
PublicationObtaining high-quality depth maps and disparity maps with the use of a stereo camera is a challenging task for some kinds of objects. The quality of these maps can be improved by taking advantage of a larger number of cameras. The research on the usage of a set of five cameras to obtain disparity maps is presented. The set consists of a central camera and four side cameras. An algorithm for making disparity maps called multiple...
Year 2019
-
Porównywanie zdjęć roślin na podstawie miar podobieństwa różniących się wykładnikiem potęgi
PublicationArtykuł przedstawia studium przypadku poświęcone zastosowaniu różnych miar podobieństwa do porównywania zdjęćroślin. Miary te mają zastosowanie w przypadku użycia układu kamer składającej się z pięciu kamer umieszczonych w bliskiej odległości. Badany układ kamer, nazwany EBCA (Equal Baseline Camera Array), składa się z jednej kamery centralnej oraz kamer bocznych. Opisane miary podobieństwa...
-
Intelligent Autonomous Vehicles
PublicationAdvanced mobile vehicles and robots have long been one of the main issues in engineering. They have various applications in emergency, lifeguarding and entertainment as well as in various industrial, civil and military systems. Among them, you can distinguish robots that can move in an open environment or operate only in predetermined confined spaces. Open world robots are very demanding because they have...
Year 2017
-
Podstawy projektowania interfejsów użytkownika
PublicationDobry interfejs użytkownika to podstawa sukcesu każdej aplikacji! Poznaj różne sposoby komunikowania się użytkownika z komputerem. Dowiedz się, co w kwestii interfejsu użytkownika oferują współczesne urządzenia i programy Naucz się projektować efektowne i proste w obsłudze interfejsy użytkownika. Interfejs użytkownika to wizytówka każdej aplikacji komputerowej i strony WWW, a także brama zapewniająca dostęp do ich funkcji. Nawet...
-
Playback detection using machine learning with spectrogram features approach
PublicationThis paper presents 2D image processing approach to playback detection in automatic speaker verification (ASV) systems using spectrograms as speech signal representation. Three feature extraction and classification methods: histograms of oriented gradients (HOG) with support vector machines (SVM), HAAR wavelets with AdaBoost classifier and deep convolutional neural networks (CNN) were compared on different data partitions in respect...
-
Playback Attack Detection: The Search for the Ultimate Set of Antispoof Features
PublicationAutomatic speaker verification systems are vulnerable to several kinds of spoofing attacks. Some of them can be quite simple – for example, the playback of an eavesdropped recording does not require any specialized equipment nor knowledge, but still may pose a serious threat for a biometric identification module built into an e-banking application. In this paper we follow the recent approach and convert recordings to images, assuming...
-
Multiclass AdaBoost Classifier Parameter Adaptation for Pattern Recognition
PublicationThe article presents the problem of parameter value selection of the multiclass ``one against all'' approach of an AdaBoost algorithm in tasks of object recognition based on two-dimensional graphical images. AdaBoost classifier with Haar features is still used in mobile devices due to the processing speed in contrast to other methods like deep learning or SVM but its main drawback is the need to assembly the results of binary...
Year 2024
-
Overcoming Phobias: Harnessing the Power of Immersive Virtual Reality Therapy
PublicationThe goal of the chapter was to review the different therapeutic techniques used in the treatment of various forms of phobias, with particular emphasis on virtual reality treatment. We define different types of phobias, including social ones. We also describe treatment techniques – adopted from behavioral therapy – which have been developed to aid the treatment of phobias. Particular emphasis has been placed on the flooding, implosive...
Year 2013
-
Next Generation Digital
PublicationThe paper outlines the major objectives of the MENAID research project, eimed at novel architectures of digital documents. Such documents will enable reduction of information overflow and strain, a major threat to the growth of a digital society. They will be forward compatible, technology neutral and lightweight, allowing workers of network organizations to use personal devices of any type.
-
Model otwartej architektury rozproszonych dokumentów elektronicznych wspierającej proces podejmowania decyzji w trybie obliczeń zespołowych
PublicationModel otwartej architektury mobilnych dokumentów interaktywnych MIND, został opracowany w celu efektywnego zarządzania informacją w procesach podejmowanych przez organizacje oparte na wiedzy. Architektura ta stanowi całościowy opis struktury i funkcjonalności dokumentu, zaprojektowanego w celu realizacji rozproszonego przetwarzania zespołowego i pracy grupowej. Umożliwia automatyczne przejście od statycznej postaci dokumentów...
-
LZWP, czyli jak zbudować CAVE
PublicationReferat prezentuje wyniki prac autorów dotyczących specyfikacji technicznej instalacji typu CAVE tworzonej na Wydziale ETI Politechniki Gdańskiej. Przedstawiona analiza została dokonana na pod-stawie wiedzy autorów, studiów literaturowych, wizytacji wybranych instalacji w kraju i zagranicą oraz konsultacji z firmami będącymi wiodącymi producentami lub integratorami systemów 3D.
-
Information Retrieval with the Use of Music Clustering by Directions Algorithm
PublicationThis paper introduces the Music Clustering by Directions (MCBD) algorithm. The algorithm is designed to support users of query by humming systems in formulating queries. This kind of systems makes it possible to retrieve songs and tunes on the basis of a melody recorded by the user. The Music Clustering by Directions algorithm is a kind of an interactive query expansion method. On the basis of query, the algorithm provides suggestions...
-
Influence of a Radio Frequency on RF Fingerprinting Accuracy Based on Ray Tracing Simulation
PublicationIn this paper the influence of a radio signal frequency on performance of Indoor Positioning System based on fingerprinting has been examined using ray-tracing simulations. It has been simulated how spatial distribution of an RF signal strength change with the signal’s frequency. The results were used to show its’ impact on the behavior of localization algorithms that are employing RSS measurements to determine node’s position...
Year 2021
-
Multiuser Stereoscopic Projection Techniques for CAVE-Type Virtual Reality Systems
PublicationDespite the development of increasingly popular head mounted displays, CAVE-type systems may still be considered one of the most immersive virtual reality systems with many advantages. However, a serious limitation of most CAVE-type systems is the generation of a three-dimensional (3-D) image from the perspective of only one person. This problem is significant because in some applications, the participants must cooperate with each...
-
Mini-Cave Automatic Virtual Environment Application in Security, Safety, and Defence Studies
PublicationThe aim of the article is to analyse the use of mini-Cave Automatic Virtual Reality Environment (mini-CAVE) in academic studies on security, safety, and defence. The literature review based on Web of Science database and the case study of the War Studies University research activities indicated the mini-CAVE can be used in two areas as a research infrastructure and as a didactic tool. It can be concluded that due to the development...
-
Klasyfikator Adaboost w detekcji i rozpoznawaniu obiektów graficznych
PublicationW pracy opisano metode Adaboost w zastosowaniu do detekcji obiektów graficznych, takich jak twarze lub rozpoznawania np. osób na podstawie obrazu twarzy. Przedstawiono podstawy algorytm, wersje kaskadowa, schemat przepływu danych i sterowania w zadaniu detekcji twarzy oraz sposoby adaptacji tej metody do problemów wieloklasowych. Opisano równiez zbiory cech obrazów, takie jak HAAR, LBP czy HOG stosowane w zadaniach detekcji i rozpoznawania...
-
Keystroke Dynamics Patterns While Writing Positive and Negative Opinions
PublicationThis paper deals with analysis of behavioural patterns in human–computer interaction. In the study, keystroke dynamics were analysed while participants were writing positive and negative opinions. A semi-experiment with 50 participants was performed. The participants were asked to recall the most negative and positive learning experiences (subject and teacher) and write an opinion about it. Keystroke dynamics were captured and...
-
Just look at to open it up: A biometric verification facility for password autofill to protect electronic documents
PublicationElectronic documents constitute specific units of information, and protecting them against unauthorized access is a challenging task. This is because a password protected document may be stolen from its host computer or intercepted while on transfer and exposed to unlimited offline attacks. The key issue is, therefore, making document passwords hard to crack. We propose to augment a common text password authentication interface...
-
Immersive Technologies that Aid Additive Manufacturing Processes in CBRN Defence Industry
PublicationTesting unique devices or their counterparts for CBRN (C-chemical, B-biological, R-radiological, N-nuclear) defense relies on additive manufacturing processes. Immersive technologies aid additive manufacturing. Their use not only helps understand the manufacturing processes, but also improves the design and quality of the products. This article aims to propose an approach to testing CBRN reconnaissance hand-held products developed...
Year 2016
-
Modelowanie i symulacja ruchu pojazdu zabytkowego podczas hamowania
PublicationOpracowano model samochodu zabytkowego z wykorzystaniem metody masa-sprężyna, służącego do symulacji procesu hamowania pojazdu zabytkowego z możliwością pomiaru drogi hamowania. Konfiguracja sieci połączeń między punktami mas elementów zawieszenia oraz opony okazuje się mieć bardzo duży wpływ na zachowanie symulowanego samochodu podczas hamowania. Poprawność symulacji sprawdzono porównując wyniki uzyskane z symulacji oraz z pomiarów...
-
Methodology of Affective Intervention Design for Intelligent Systems
PublicationThis paper concerns how intelligent systems should be designed to make adequate, valuable and natural affective interventions. The article proposes a process for choosing an affective intervention model for an intelligent system. The process consists of 10 activities that allow for step-by-step design of an affective feedback loop and takes into account the following factors: expected and desired emotional states, characteristics...
-
Influence of Aggregating Window Size on Disparity Maps Obtained from Equal Baseline Multiple Camera Set (EBMCS)
PublicationThis paper is concerned with obtaining disparity maps on the basis of images from Equal Baseline Multiple Camera Set (EBMCS). EBMCS consists of a central camera and side cameras. Algorithms for obtaining disparity maps with the use of EBMCS take advantage of aggregating windows similarly to stereo matching algorithms for a stereo camera, a camera matrix or a camera array. The paper analyzes the influence of aggregating window size...
Year 2022
-
Linking music data in executable documents
PublicationThis paper presents the application of Interactive Open Document Architecture (IODA) to music and video data. This architecture was design to create multilayer documents which consist of many files. The paper shows the method of creating media documents on the basis of IODA. These kind of documents were called IODA Media Documents (IMD). IMD have links that connect many different kinds of files containing music and video data....
-
Language Models in Speech Recognition
PublicationThis chapter describes language models used in speech recognition, It starts by indicating the role and the place of language models in speech recognition. Mesures used to compare language models follow. An overview of n-gram, syntactic, semantic, and neural models is given. It is accompanied by a list of popular software.
-
Human emotion recognition with biosignals
PublicationThis chapter presents issues in the field of affective computing. Basic preliminary information for the recognition of emotions is given and models of emotions, various ways of evoking emotions, as well as their theoretical foundations are discussed. The particular attention is given to the use of physiological signals in recognizing emotions. This subject is outlined further below by presenting selected biosignals, their relationship...
-
Graphical interface adaption for children to explain astronomy proportions and distances
PublicationMobile Science Center is a Polish project that seeks to bring astronomy knowledge to wider social groups through various applications. In its development it is necessary to design a graphical interface that explains a concept that is difficult to assimilate such as spatial proportions and distances. This paper develops a framework to create graphical representations that explain this learning to the target audience of children....