Department of Machine Design and Vehicles - Administrative Units - Bridge of Knowledge

Search

Department of Machine Design and Vehicles

Filters

total: 484

  • Category
  • Year
  • Options

clear Chosen catalog filters disabled

Catalog Publications

Year 2020
Year 2012
Year 2017
Year 2019
Year 2015
Year 2016
Year 2021
Year 2010
Year 2018
Year 2013
Year 2008
Year 2003
Year 2011
Year 2014
Year 2002
  • Tyre/road noise. Reference book.
    Publication

    - Year 2002

    Książka przedstawia zagadnienia związane z hałasem opon samochodowych poruszających się po nawierzchniach drogowych. Zawiera rozdziały poświęcone budowie opon, budowie nawierzchni drogowych, akustyce, mechanizmom generowania hałasu, wpływie czynników eksploatacyjnych i konstrukcyjnych na hałas opon, metodom pomiarowym, modelowaniu, metodom ograniczania hałasu opon, zagadnieniom prawnym i normalizacyjnym. Jest kompletnym przewodnikiem...

  • Układy chłodzenia oleju smarującego łożyska wzdłużne turbin wodnych
    Publication

    - TRIBOLOGIA - Year 2002

    Omówiono charakterystyczne cechy wewnętrznych i zewnętrznych układów chłodzenia oleju smarującego hydrodynamiczne łożyska wzdłużne w turbinach wodnych o wałach pionowych. Zaprezentowano także problemy związane z projektowaniem zewnętrznych układów chłodzenia. Na przykładzie układu chłodzenia hydrozespołu nr 2 elektrowni szczytowo-pompowej (esp) Żar omówiono efekty stosowania zewnętrznych układów chłodzenia.

  • Urządzenia do badania wytrzymałości zmęczeniowej panwi łożysk ślizgowych.
    Publication

    - Year 2002

    W pracy przedstawiono unikatowe stanowiska do doświadczalnych badań nad wytrzymałością zmęczeniową warstw ślizgowych cienkościennych panwi stosowanych we współczesnych maszynach. Urządzenia skonstruowano i zbudowano w Politechnice Gdańskiej. Przedstawiono zasadę działania i możliwości badawcze urządzeń, istotne elementy metodyki badań oraz oczekiwane rezultaty kompleksowych badań zmęczeniowych realizowanych za pomocą prezentowanych...

  • Uwarunkowania frettingu jako procesu destrukcji warstwy wierzchniej
    Publication

    - TRIBOLOGIA - Year 2002

    Przedstawiono uwarunkowania frettingu jako procesu destrukcji warstwy wierzchniej oraz ich analizę uwzględniającą współczesne poglądy naukowe. Opisano klasyfikację tych warunków oraz podział frettingu na rodzaje i zakresy w zależności od omówionych warunków.

  • Verpa bohemica (Krombh.) Schroet. (Morchellaceae) w Gdańsku.
    Publication
    • M. S. Wilga

    - Acta Botanica Cassubica - Year 2002

    Na obszarze Jaśkowego Lasu graniczącego z gdańskim Osiedlem Morena, w kwietniu 1997 roku stwierdzono stanowisko rzadkiego, ściśle chronionego gatunku grzyba - naparstniczki (smardzówki) czeskiej Verpa bohemica; nie był on dotąd notowany na Pomorzu Gdańskim. Gatunek został umieszczony na ''Czerwonej liście'' grzybów w kategorii ''narażone'' [V - vulnerable].

  • Wpływ cech konstrukcyjnych stanowiska badawczego na proces tarcia ślizgowego

    Zaprezentowano wyniki badań będących bezpośrednią kontynuacją wcześniejszych prac z zakresu badania drgań wywołanych tarciem. Badano konforemne płaskie skojarzenie pierścieniowe z monolitycznego Al2O,3 smarowanego olejem parafinowym. Badania wykonano na Tribometrze PT-3 wyposażonym w komputerowy system sterująco pomiarowy, umożliwiający wielokanałową szerokopasmową rejestrację przyspieszeń, sił i przemieszczeń. Układ badawczy tribometru...

  • Wpływ obciążenia i amplitudy drgań stycznych na zużycie wybranego bezsmarowego materiału łożyskowego
    Publication

    W referacie przedstawiono wyniki oraz wnioski z badań przeprowadzonych nad wybranym bezsmarowym materiałem łożyskowym. Omówiono wpływ zmiany nacisków jednostkowych (w zakresie 7 29 MPa) i skoku zadanych mikroprzemieszczeń stycznych (w zakresie 160 240 um) na wielkość zużycia materiału w płaskim skojarzeniu ślizgowym. Określono trzy wskaźniki intensywności zużywania materiału, omówiono różnicę między nimi oraz ich przydatność...

  • Wpływ środka smarowego na zjawiska dynamiczne podczas tarcia ślizgowego Al2O3
    Publication

    Przeprowadzono badania tarcia ślizgowego monolitycznego Al2O3 w warunkach smarowania wodą destylowaną i olejem parafinowym przy 8 konfiguracjach dynamicznych układu badanego z szerokopasmową rejestracją drgań na Tribometrze PT-3. Badano zależność współczynnika tarcia od prędkości ślizgania, obciążenia i drgań wywołanych tarciem. Zidentyfikowano postacie drgań w zależności od częstotliwości głównych harmonicznych. Stwierdzono istotny...

  • Wykorzystanie strumienia danych z odwzorowania powierzchni do oceny zużycia

    Ważnym zagadnieniem w badaniach tribologicznych jest poznanie zużywania się materiałów. Przedstawiono oryginalną, skuteczną metodę wyznaczania liniowej i powierzchniowej miary zużycia na podstawie analizy wejściowego strumienia danych reprezentującego geometryczne odwzorowanie powierzchni zużywanej próbki. Przedstawiono algorytm oraz krótki opis działania i możliwości programów komputerowych.

  • Wytwarzanie tuszek ze szprotów metodą wyciskania
    Publication

    Praca porusza problem mechanizacji obróbki szprotów bałtyckich. Przedstawiono założenia nowego sposobu uzyskiwania tuszek opartych na wyciskaniu wnętrzności. Porównano nową metodę ze znanymi sposobami przetwórstwa. Oceniono wydajność technologiczną obróbki. Praca opisuje nowy alternatywny kierunek poszukiwań rozwiązania problemu budowy zautomatyzowanych linii masowej obróbki szprota.

  • Wyznaczanie drogi tarcia w łożyskach łopat kierowniczych turbin wodnych

    W referacie omówiono wpływ warunków pracy łożysk łopat kierownic turbin wodnych na trwałość stosowanych w nich materiałów bezsmarowych. Wykazano, że trwałość łożyska zależy nie tylko od jego odporności na zużycie ale także od warunków pracy, szczególnie od drogi tarcia jaką pokonuje w trakcie eksploatacji. Zużywanie łożysk czopów łopat kierownicy zachodzi podczas ruchów związanych z uruchamianiem i zatrzymywaniem maszyny, ruchów...

  • Złożone oddziaływanie smarów na własności warstw wierzchnich stalowych par ciernych
    Publication

    - TRIBOLOGIA - Year 2002

    Węglowodory zawarte w smarach w specyficzny sposób działają na elementy par ciernych wykonane z metali i ich tlenków, będących katalizatorami. Znanymi katalizatorami są: żelazo, nikiel, platyna i pallad. W smarowanych, stalowych parach ciernych zachodzi katalityczna, chemisorbcyjna dysocjacja węglowodorów zawartych w smarze. Opisano badania wpływu tej dysocjacji na sprężyste i tłumiące własności próbek stalowych. Wynik tych badań...

Year 2004
  • Urządzenia do badania oporu toczenia nawierzchni drogowej
    Publication

    - Year 2004

    Omówiono metody badania oporu toczenia nawierzchni drogowych. Przedstawiono unikatową przyczepę doświadczalną zbudowaną w Katedrze Pojazdów i Maszyn Roboczych Politechniki Gdańskiej, umożliwiającą badanie oporu toczenia nawierzchni drogowej metodą przyczepową. Mając dobrane opony testowe (wzorcowe, referencyjne) można klasyfikować nawierzchnie drogowe pod względem ich oporu toczenia.