Publications
Filters
total: 590
Catalog Publications
-
Syntetyczne wskaźniki oceny stanu toru
PublicationJakość geometryczna toru analizowana jest w różnych celach, a dane podlegają różnemu stopniowi agregacji. Pojedyncze nierówności toru analizowane są zazwyczaj z uwagi na bezpieczeństwo i służą do planowanie napraw w krótkich terminach. Natomiast agregacja pomierzonych parametrów pozwala na planowanie robót w terminach średniookresowych i budowę modeli predykcji. W artykule przedstawiono zagregowane wskaźniki jakości geometrycznej...
-
Monitoring technologicznych ram zabezpieczenia przejść poprzecznych tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku
PublicationPraca dotyczy systemu pomiarowego zastosowanego podczas monitoringu ram technologicznych wspierających drążenie przejść poprzecznych łączących oba główne korytarze tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. W pracy przedstawiono wyniki badań dwóch typów ram, uzyskane podczas wykonywania dwóch przejść. Wyniki pomiarów pozwalają na określenie stanu wytężenia konstrukcji ram w czasie prowadzenia robót oraz na oszacowaniu rzeczywistego stanu...
-
Środki techniczne i organizacyjne wpływające na efektywność energetyczną transportu szynowego
PublicationIstnieje wiele środków technicznych i zabiegów organizacyjnych, które umożliwiają obniżenie kosztów energetycznych przejazdów transportem szynowym, a co za tym idzie mogących zwiększyć efektywność energetyczną całej gałęzi transportu. Do głównych rozwiązań technicznych należy zaliczyć stosowanie nowoczesnych silników indukcyjnych, prowadzenie rozruchu impulsowego, a także stosowanie zasobników umożliwiających gromadzenie energii...
-
Doświadczenia z badań obiektów z łukiem po diagonali
PublicationW dotyczy dwóch obiektów mostowych - łukowych z łukiem po diagonali pomostu. Omówiono konstrukcje obiektów, metodykę badań tego typu konstrukcji. Przedstawiono i zanalizowano wyniki badań statycznych i dynamicznych analizowanych obiektów.
-
Satellite inventory of tram track geometrical layout
PublicationIn the paper a methodology of restoring of railway track’s geometrical shape in a horizontal plane on the base of conducted mobile satellite surveying was presented. The authors proposed a calculating algorithm for designing the track sections placed in horizontal arcs. In the algorithm an analytical methodology with mathematical formulas is applied. The procedure has an universal character, i.e. provides the possibility of varying...
-
Doświadczenia z badań obiektów z łukiem na diagonali
PublicationW pracy przedstawiono konstrukcję oraz metodykę i zakres badań dwóch wiaduktów łukowych z dźwigarem głównym po diagonali pomostu.Przedstawiono modele obliczeniowe oraz zakres obliczeń statycznych i dynamicznych. Omówiono wyniki badań statycznych i dynamicznych analizowanych obiektów. Sformułowano wnioski dotyczące rzeczywistej pracy badanych obiektów oraz potrzeby zaawansowanych obliczeń i odpowiedniej metodyki tego rodzaju konstrukcji...
-
Potwierdzanie efektów uczenia się jakonowe zadanie dla uczelni wyższych
PublicationPraca nawiązuje do przeprowadzonej w 2014 roku nowelizacji ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym. Wprowadzono w niej nowy obowiązek dla uczelni wyższych – potwierdzanie efektów uczenia się nabytych poza systemem studiów. Omowiono zasady kształcenia w kontekście Lifelong Learning oraz walidacji efektów uczenia się. Przedstawiono podstawy wdrożeniowe potwierdzania efektów uczenia się na Politechnice Gdańskiej.
-
Podstawowe założenia metody regulacji osi toru z wykorzystaniem mobilnych pomiarów satelitarnych
PublicationW pracy zwrócono uwagę na ograniczenia stosowanej w naszym kraju metodyki regulacji osi toru związane w głównym stopniu z uzyskiwaną dokładnością określania istniejącego kształtu toru. Jako rozwiązanie alternatywne wskazano opracowaną przez interdyscyplinarny zespół naukowy Politechniki Gdańskiej i Akademii Marynarki Wojennej / Akademii Morskiej w Gdyni i stosowaną od 2009 roku nowatorską technikę mobilnych pomiarów satelitarnych....
-
Obliczanie przesunięć osi toru przy modernizacji układów geometrycznych
PublicationJednym z istotnych problemów przy modernizacji dróg kolejowych jest zaprojektowanie nowych układów geometrycznych torów, które będą spełniały założone parametry eksploatacyjne. Najczęściej jest to związane ze zwiększeniem prędkości jazdy pociągów, co w konsekwencji prowadzi do zmiany promienia łuku kołowego i wydłużenia krzywych przejściowych. W artykule przedstawiono algorytmy obliczeń wielkości przesunięć osi toru kolejowego...
-
Połączenie G3 dwóch kierunków prostych z użyciem krzywej NURBS
PublicationW artykule przedstawiono nową metodę projektowania układu geometrycznego toru kolejowego opartą na zastosowaniu krzywych NURBS (Non-Uniform Rational B-Spline) do opisu krzywizny. Punkty kontrolne krzywej NURBS wyznaczane są w procesie optymalizacji za pomocą algorytmu genetycznego. Jako kryterium optymalizacji przyjęto minimalizację oddziaływań dynamicznych występujących w układzie tor-pojazd przy spełnieniu warunków geometrycznych...
-
POMIAR WYMUSZONYCH PRZEMIESZCZEŃ TORU Z WYKORZYSTANIEM ALGORYTMU ANALIZY OBRAZU
PublicationW pracy przedstawiono główne założenia do opracowywanej metody ciągłego pomiaru wymuszonych przemieszczeń poprzecznych rusztu torowego wykonywanych w czasie regulacji geometrycznej osi toru. Prezentowane podejście do pomiaru dynamicznej deformacji konstrukcji polega na analizie obrazu rejestrowanego przez kamerę cyfrową. Rejestrowane przemieszczenie staje się podstawą do identyfikacji położenia odcinka toru w funkcji czasu. Autorzy...
-
Program komputerowy do odtwarzania kształtu osi toru kolejowego
PublicationW pracy przedstawiono metodę odtwarzania kształtu osi toru kolejowego w płaszczyźnie poziomej na podstawie ciągłych pomiarów satelitarnych. W metodzie tej został wykorzystany algorytm projektowania odcinków trasy kolejowej położonych w łuku, w którym zastosowano analityczną formę opisu za pomocą odpowiednich formuł matematycznych. Procedura projektowania ma charakter uniwersalny − stwarza możliwość zróżnicowania rodzaju i długości...
-
Możliwości satelitarnej oceny położenia geometrycznego tramwajowych węzłów rozjazdowych
PublicationW referacie skupiono się na kwestii oceny złożonych układów geometrycznych linii tramwajowych, w rejonach krańcówek, ze szczególnym uwzględnieniem węzłów rozjazdowych. Przedstawiono wyniki ciągłych pomiarów satelitarnych przeprowadzonych w eksploatowanym torze. Omówiono metodykę opracowywania wyników, uwzględniającą specyfikę projektowania rozjazdów tramwajowych. Stwierdzono poprawność geometrycznego ukształtowania badanych układów,...
-
THE APPLICATION EFFECTS OF CONTINUOUS SATELLITE MEASUREMENTS OF RAILWAY LINES
PublicationThe paper presents results of satel lite surveying of the railway's rout es, which have been conducted just after starting in Poland (in 2008) the Active Geodesy Network ASG-EU POS. Afterwards it was possible to effectively utilize the GNSS survey ing results for the inventory of the (exploring) railways in service. Already at the beginning of 2009, the research team from Gdansk University of Technology and Naval Academy in Gdynia,...
-
Wykorzystanie pomierzonych strzałek poziomych do określania istniejącej osi toru
PublicationW artykule podjęto kwestię skuteczności wykorzystania wykresu strzałek poziomych do określania rzeczywistego kształtu toru kolejowego. Temat ten jest o tyle istotny, że przez dziesiątki lat wykres ten był wykorzystywany w metodach regulacji osi toru i dopiero od stosunkowo niedawna stracił swoje kluczowe znaczenie. Najnowsze publikacje o charakterze naukowym wskazują jednak, że poruszany temat nie został jeszcze wyczerpany i nadal...
-
Ocena kształtu geometrycznego torów tramwajowych na podstawie pomiarów satelitarnych
PublicationW pracy przedstawiono ocenę możliwości wykorzystania dwusystemowych fazowych odbiorników GNSS (GPS/Glonass) dla realizacji pomiaru inwentaryzacyjnego linii tramwajowych. Opisano przebieg pomiarów przeprowadzonych na terenie Gdańska i uzyskane wyniki. Wykazano, że dla obszarów miejskich zastosowanie rozwiązań GNSS w oparciu o lokalną stację referencyjną może być alternatywnym podejściem względem pomiarów opartych o sieć ASG-EUPOS...
-
Ocena trasy kolejowej położonej w łuku na podstawie pomiarów satelitarnych
PublicationW pracy przedstawiono kolejny moduł opracowywanego w Politechnice Gdańskiej programu komputerowego SATTRACK do wizualizacji, oceny i projektowania trasy kolejowej, dostosowanego do techniki ciągłych pomiarów satelitarnych. Jest to moduł TRACK_ARC, przeznaczony do szczegółowej oceny rejonu trasy kolejowej położonego w łuku, na podstawie współrzędnych osi toru uzyskanych z ciągłych pomiarów satelitarnych. W tym celu interesujący...
-
Ocena skuteczności stosowanej metodyki regulacji osi toru kolejowego
PublicationW pracy pokazano przykłady stwierdzonych nieprawidłowości w ukształtowaniu torów kolejowych w płaszczyźnie poziomej. Jako przyczynę istniejącej niekorzystnej sytuacji wskazano stosowaną przez wiele lat metodykę regulacji osi toru. W celu oceny skuteczności tego procesu przeprowadzono dwie kampanie ciągłych pomiarów satelitarnych. Pierwsza kampania pomiarowa miała na celu identyfikację stanu istniejącego, druga zaś − określenie...
-
METODYKA OCENY RYZYKA NA ETAPIE BUDOWY I EKSPLOATACJI KOLEJOWYCH NAWIERZCHNI BEZPODSYPKOWYCH
PublicationW artykule przedstawiono propozycję wykorzystania metody FMEA do oceny ryzyka w kolejowych nawierzchniach bezpodsypkowych
-
Modelowanie krzywizny układu geometrycznego toru z wykorzystaniem algorytmu PSO
PublicationW artykule przedstawiono metodę projektowania układu geometrycznego toru kolejowego opartą na zastosowaniu sześciennych krzywych C-Bezier do opisu krzywizny. Punkty kontrolne krzywej Bezier wyznaczane są w procesie optymalizacji za pomocą algorytmu roju cząstek (Particle Swarm Optimization). Jako kryterium optymalizacji przyjęto minimalizację oddziaływań dynamicznych występujących w układzie tor-pojazd przy spełnieniu warunków...
-
Projektowanie łuków koszowych dostosowane do pomiarów satelitarnych
PublicationW pracy przedstawiono nową metodę projektowania rejonu zmiany kierunku trasy kolejowej, dostosowaną do techniki ciagłych pomiarów satelitarnych. Metoda ta może się okazać szczególnie przydatna podczas projektowania regulacji osi istniejącego toru, kiedy określenie obu kierunków głównych trasy okazuje się niemożliwe. Jedynym rozwiązaniem staje się wówczas wprowadzenie do układu geometrycznego dwóch łuków kołowych o różnym promieniu,...
-
PRZEGLĄD BADAŃ DIAGNOSTYCZNYCH SZYN Z ZASTOSOWANIEM PRĄDÓW WIROWYCH
PublicationW artykule zawarto przegląd podstawowych badań szyn kolejowych z udziałem prądów wirowych, wykonanych w Niemczech w ostatnich latach. Wskazano na zależność amplitud sygnału prądów wirowych od twardości spoiny w szynach. Zaprezentowano nieścisłości wyników badań szyn wykonanych z wysokowytrzymałych gatunków stali.
-
Wpływ przechyłki na zjawisko postępowania zużycia bocznego szyn kolejowych w łukach poziomych
PublicationDegradacja elementów nawierzchni kolejowej jest zagadnieniem bardzo złożonym, w które uwikłane jest wiele czynników związanych między innymi z układem geometrycznym toru kolejowego, właściwościami trybologicznymi poszczególnych elementów nawierzchni, jak również z parametrami podłoża gruntowego, a także z właściwościami samych pojazdów szynowych. W artykule omówiono jeden z powyższych problemów, tj. wpływ ukształtowania toru kolejowego...
-
KONCEPCJA SYSTEMU OCENY STANU TECHNICZNEGO PRZEJAZDÓW TRAMWAJOWYCH
PublicationPrzejazdy tramwajowe stanowią kluczowy element infrastruktury transportu miejskiego. Ich stan techniczny wpływa zarówno na bezpieczeństwo użytkowników linii tramwajowych jak i dróg kołowych. W artykule przedstawiono koncepcję oceny stanu technicznego przejazdów bazującą na doświadczeniach z gdańskiej sieci tramwajowej. Podano jej kryteria, zestawiono występujące wady i uszkodzenia oraz dokonano takiej oceny wraz z analizą przyczynowo...
-
Koncepcja wskaźnika syntetycznej oceny rozjazdów kolejowych
PublicationW artykule przedstawiono metodę quasi-ciągłego pomiaru szerokości toru i różnicy wysokości toków szynowych w rozjazdach kolejowych za pomocą toromierzy ręcznych. Na podstawie otrzymanych wyników pomiarów wyznaczono wskaźnik charakteryzujący stan utrzymania rozjazdu oraz przedstawiono koncepcję budowy wskaźnika syntetycznego. Do konstrukcji wskaźnika syntetycznej oceny stanu geometrii rozjazdów kolejowych wykorzystano statystyczną...
-
Ocena efektów regulacji osi toru na wybranej linii kolejowej
PublicationW pracy przedstawiono przebieg dwóch kampanii pomiarów satelitarnych, zrealizowanych w celu oceny efektów regulacji osi toru kolejowego. Pierwsza kampania pomiarowa miała na celu identyfikację stanu istniejącego, druga zaś − określenie ukształtowania toru po przeprowadzonej regulacji jego osi. Ponieważ projekt regulacji został wykonany za pomocą tradycyjnych metod geodezyjnych, stworzyło to możliwość oceny poprawności tychże metod...
-
Odtwarzanie przebiegu trasy kolejowej o złożonym ukształtowaniu geometrycznym
PublicationKształt eksploatowanych torów kolejowych jest w niektórych sytuacjach bardzo złożony, a jednocześnie − jak wykazały przeprowadzone ciągłe pomiary satelitarne − niekiedy tak zdeformowany, że określenie kierunków głównych okazuje się niemożliwe.W pracy przedstawiono program komputerowy do odtwarzania przebiegu trasy kolejowej w takich właśnie przypadkach. Przygotowano zestaw funkcji realizujących połączenia prostych i łuków kołowych...
-
Pomiary satelitarne torów tramwajowych - cz. I
PublicationStosowanie metod pomiarowych geodezji tradycyjnej do określania przebiegu trasy kolejowej lub tramwajowej wymaga jej podziału na mniejsze części, które są rozpatrywane oddzielnie. Staje się to źródłem dodatkowych błędów, a całościowa ocena dokładności wykonania danego układu geometrycznego jest bardzo utrudniona. Alternatywą dla tego rozwiązania może być wykorzystanie precyzyjnych pomiarów satelitarnych opartych o systemy GPS i...
-
Ocena poziomu jakości geometrii toru kolejowego
PublicationW artykule przedstawiono zasady ustalania poziomów jakości geometrii toru kolejowego na przykładzie obowiązujących unormowań prawnych (technicznej specyfikacji interoperacyjności dla podsystemu infrastruktura i norm) oraz stosowanych na kolejach europejskich. Na przykładzie wybranych zarządców infrastruktury kolejowej porównano stosowane wartości odchyłek dopuszczalnych dla wybranych poziomów jakości geometrii toru.
-
Ocena poziomu jakości geometrii toru kolejowego
PublicationW artykule przedstawiono zasady ustalania poziomów jakości geometrii toru kolejowego na przykładzie obowiązujących unormowań prawnych (technicznej specyfikacji interoperacyjności dla podsystemu infrastruktura i norm) oraz stosowanych na kolejach europejskich. Na przykładzie wybranych zarządców infrastruktury kolejowej porównano stosowane wartości odchyłek dopuszczalnych dla wybranych poziomów jakości geometrii toru.
-
Ocena efektów regulacji osi toru na wybranej linii kolejowej
PublicationW pracy przedstawiono przebieg dwóch kampanii pomiarów satelitarnych, zrealizowanych w celu oceny efektów regulacji osi toru kolejowego. Pierwsza kampania pomiarowa miała na celu identyfikację stanu istniejącego, druga zaś − określenie ukształtowania toru po przeprowadzonej regulacji jego osi. Ponieważ projekt regulacji został wykonany za pomocą tradycyjnych metod geodezyjnych, stworzyło to możliwość oceny poprawności tychże metod...
-
Analiza czynników wpływających na powstanie wybranych wad w szynach kolejowych
PublicationRosnąca liczba wykrywanych wad kontaktowo – zmęczeniowych i jednocześnie malejąca liczba wykrywanych wad 421 pęknięcie poprzeczne spoiny termitowej powoduje, że spada efektywność badań defektoskopowych metodą ultradźwiękową, a dotychczas stosowane kryteria oceny trwałości (przydatności) eksploatacyjnej szyn kolejowych ulegają stopniowo dezaktualizacji. Tym samym przed diagnostami stają nowe wyzwania. W artykule przedstawiono listę...
-
Obliczanie robót ziemnych przy modernizacji linii kolejowych
PublicationW artykule omówiono kolejny etap prac nad programem MUGO dotyczący obliczeń robót ziemnych. Program jest związany z modernizacją układów geometrycznych toru kolejowego. W pracy pokazano metodykę obliczania pól powierzchni nasypów na linii jednotorowej.
-
ANALIZA CZYNNIKÓW WPŁYWAJĄCYCH NA POWSTAWANIE WYBRANYCH WAD W SZYNACH KOLEJOWYCH
PublicationRosnąca liczba wykrywanych wad kontaktowo – zmęczeniowych i jednocześnie malejąca liczba wykrywanych wad 421 pęknięcie poprzeczne spoiny termitowej powoduje, że spada efektywność badań defektoskopowych metodą ultradźwiękową, a dotychczas stosowane kryteria oceny trwałości (przydatności) eksploatacyjnej szyn kolejowych ulegają stopniowo dezaktualizacji. Tym samym przed diagnostami stają nowe wyzwania. W artykule przedstawiono listę...
-
Uniwersalny program komputerowy do projektowania zmiany kierunku trasy
PublicationW pracy przedstawiono kolejny program komputerowy stanowiący implementację algorytmu obliczeniowego dotyczącego projektowania zmiany kierunku trasy kolejowej, dostosowanego do techniki ciągłych pomiarów satelitarnych. Program ten ma charakter uniwersalny, gdyż w ogólnym przypadku obejmuje wprowadzenie do układu geometrycznego dwóch łuków kołowych o różnym promieniu, czyli zastosowanie łuku koszowego. Może się to okazać szczególnie...
-
Quasi-ciągły pomiar geometrii rozjazdów kolejowych
PublicationW czasie budowy nowych torów i rozjazdów kolejowych, jak również w procesie ich utrzymania, należy wykonać odpowiednie pomiary i ocenić stan geometrii badanej infrastruktury. Pomiary te mogą być wykonane z wykorzystaniem jednego z trzech systemów pomiarowych: pojazdami pomiarowymi, maszynami do budowy i utrzymania lub urządzeniami lekkimi i ręcznymi. W artykule przedstawiona została metoda pomiarów szerokości toru i przechyłki...
-
Obliczanie przesunięć osi toru przy modernizacji łuków parabolicznych na liniach kolejowych
PublicationPodstawowym zadaniem modernizacji linii kolejowych jest właściwe zaprojektowanie nowego układu geometrycznego, który będzie spełniał założone kryteria związane z parametrami eksploatacyjnymi danej linii. Dążąc do spełnienia przyjętych warunków nałożonych na projektowany układ, projektant najczęściej koryguje podstawowe parametry geometryczne, tj. przechyłkę, promień łuku kołowego oraz długości krzywych przejściowych. W artykule...
-
Identyfikacja właściwości statycznych i dynamicznych zwodzonej kładki dla pieszych na wyspę Ołowiankę w Gdańsku
PublicationW artykule przedstawiono wybrane wyniki badań pod próbnym obciążeniem statycznym i dynamicznym zwodzonej kładki dla pieszych przez rzekę Motławę na Wyspę Ołowiankę w Gdańsku. Dokonano porównania wyników badan z wynikami teoretycznych analiz numerycznych.
-
Przyczółki mostowe z konstrukcją odciążającą z gruntu zbrojonego geosyntetykami
PublicationPrzegląd najważniejszych cech geotekstyliów i wyrobów pokrewnych, zastosowanych do budowy bloków odciążających ze szczególnym uwzględnieniem ich wytrzymałości długo i krótkookresowej oraz reologii. Określenie obciążeń działających na konstrukcję gruntową współpracującą z przyczółkiem; obciążenia normowe i rzeczywiste. Obliczenia konstrukcji z gruntu zbrojonego współpracującej z przyczółkiem
-
Shell model of multiple-row moment I-section end-plate joint
PublicationThe paper deals with a problem of application of shell elements in the models of multiple-row moment end-plate connections. The extended connection of I-section with a cross-section W760x265x220 made of steel S355 was analyzed. Comparison analysis of FEM, complex volume and shell models has been done. Three cases with different end-plate thickness: 14, 18 and 36 mm were analyzed and compared with the reference results. Comparison...
-
MOST CŁOWY W SZCZECINIE – AWARIA, KTÓRA PRZESĄDZIŁA O PRZYSZŁOŚCI KONSTRUKCJI SPRĘŻONEJ
PublicationW referacie przedstawiono historię budowy i eksploatacji Mostu Cłowego w Szczecinie. W okresie 56 lat eksploatacji obiektu wykonano szereg ekspertyz, napraw i remontów. Ostatecznie most został zamknięty z powodu poważnej awarii stalowych kabli sprężenia zewnętrznego. Przedstawione zostały główne przyczyny degradacji obiektu i awarii. Opisano również obliczenia statyczne i wytrzyma- łościowe wykonane do koncepcji rozbiórki przęseł...
-
Launching of steel bridge girder. Application of nonlinear shell models
PublicationThe paper describes the final technology of launching the steel bridge superstructure. The original technology failed in the first construction stage. Local damage of steel webs caused by plastic buckling stopped the procedure. In the effect of damage a new consulting team was employed to solve the problem and redesign a technology of constructing. The key element of the new solution was developed with great help of non-linear...
-
USZKODZONA BELKA TYPU T WIADUKTU DROGOWEGO. OCENA USZKODZEŃ I NAPRAWA
PublicationW rozdziale opisano metodę wzmocnienia uszkodzonej belki prefabrykowanej typu T. Dźwigar wiaduktu drogowego został uderzony przez wozidło, co spowodowało jego zarysowanie i ubytki. Zaproponowano naprawę poprzez dobetonowanie dodatkowej belki. W procesie budowy belki zastosowano balastowanie płytami betonowymi w celu wciągnięcia nowego dźwigara do przenoszenia obciążeń od ciężaru własnego obiektu. Przewidziano połączenie starego...
-
Przyczółki mostowe wspomagane konstrukcjami z gruntu zbrojonego
PublicationW referacie przedstawiono syntezę prac związanych z oceną projektów przyczółków wykorzystujących odciążenie w postaci konstrukcji z gruntu zbrojonego geosyntetykami, realizowanych na drogach ekspresowych S3 i S7. W ramach przeprowadzonych audytów dokonano oceny zastosowanych rozwiązań szczegółowych i materiałów jak również obliczeń zamieszczonych w projektach. Zwrócono szczególną uwagę na przestrzenną prace bloków z gruntu zbrojonego...
-
Możliwości wydłużania krzywych przejściowych w układach geometrycznych torów
PublicationW pracy przedstawiono analizę problemu wydłużania krzywych przejściowych, wykorzystując do tego celu analityczną metodę projektowania. Podstawę analizy stanowiły obliczenia numeryczne przeprowadzone dla zestawu parametrów charakteryzujących standardowy układ geometryczny: krzywa przejściowa – łuk kołowy – krzywa przejściowa (w wersji niesymetrycznej). Ocenie poddano różnice rzędnych poziomych układu istniejącego oraz układu z...
-
Transition curve with smoothed curvature at its ends for railway roads
PublicationIn the paper, in view of a railway ballasted track, a new concept of transition curve of linear form of curvature along its length and smoothed extreme regions is presented. For this purpose use has been made of an original, universal method for identifying transition curves by means of differential equations. Some general curvature equations for three regions investigated have been determined to be followed by appropriate parametric...
-
Kształtowanie toru zwrotnego rozjazdu z odcinkami krzywizny liniowej
PublicationW pracy została przedstawiona analityczna metoda kształtowania toru zwrotnego rozjazdu kolejowego posiadającego na swojej długości odcinki krzywizny liniowej. Odróżnia go to w istotny sposób od rozwiązania typowego, stanowiącego pojedynczy łuk kołowy bez krzywych przejściowych. W metodzie tej dokonano identyfikacji problemu rozkładu krzywizny za pomocą równań różniczkowych. Uzyskane rozwiązania mają charakter uniwersalny; m. in....
-
Zastosowanie odcinków nieliniowej krzywizny w torze zwrotnym rozjazdu kolejowego
PublicationW pracy została przedstawiona analityczna metoda kształtowania toru zwrotnego rozjazdu kolejowego posiadającego na swojej długości odcinki nieliniowej krzywizny. Odcinki te służą łagodzeniu wykresu krzywizny w skrajnych strefach rozjazdu W omawianej metodzie dokonano identyfikacji problemu rozkładu krzywizny za pomocą równań różniczkowych. Uzyskane rozwiązania mają charakter uniwersalny; m. in. pozwalają na przyjmowanie dowolnych...
-
Wyznaczanie optymalnej krzywizny toru zwrotnego w rozjazdach dla kolei dużych prędkości na podstawie analizy dynamicznej
PublicationW artykule została przedstawiona analityczna metoda wyznaczania krzywizny toru zwrotnego rozjazdu kolejowego posiadającego na swojej długości odcinki zmiennej krzywizny. Taki rozjazd jest dedykowany w głównym stopniu kolejom dużych prędkości. Rozpatrzono dwa odrębne przypadki obejmujące liniowy przebieg krzywizny oraz przebieg nieliniowy, w postaci wielomianowej. Uzyskane rozwiązania problemu pozwalają na przyjmowanie dowolnych...
-
Analizy numeryczne i badania in situ innowacyjnego wiaduktu zespolonego VFT-WIB
PublicationDziedzina konstrukcji zespolonych w mostownictwie jest jedną z ciągle rozwijających się. Uwarunkowania wynikające z ciągle udoskonalanych i automatyzowanych procesów produkcji, technologii spawania oraz optymalizacji kosztów wymagają od projektantów nieustannych poszukiwań nowych rozwiązań konstrukcyjnych. Jednym z innowacyjnych obiektów wybudowanych w ostatnim czasie w Polsce jest wiadukt zespolony w ciągu drogi krajowej nr 22,...