Publications
Filters
total: 387
Catalog Publications
Year 2021
-
A Assessment of Management Efficiency in Local Administrative Offices: Case Study Poland
PublicationThe analysis of management efficiency is an important element in evaluating the functioning of public administration from an economic point of view. In order to achieve greater efficiency of the management process, and thus the quality in public administration, it is important to analyze and evaluate its elements. Modern research usually covers individual elements, parts of the management process. However, the current study proposes...
-
Concept of managing quality in baking industry, in vector representation
PublicationThe author introduced an innovative metrisable method of describing a manufacturing process. The idea of vector structure of a manufacturing process allows to formulate quantitative relations between the activity of input streams, elements of product quality, and measurable effects of losses. The structure was basis for the formulation of the concept of the process of managing product quality in the baking industry in a vector...
Year 2011
-
Adaptacyjne podejmowanie decyzji na szczeblu operacyjnym w zakładzie ceramiki budowlane
Publicationw opracowaniu poruszono zagadnienia związane z procesami adaptacyjnego podejmowania decyzji na szczeblu operacyjnym. Podjęto próbę zweryfikowania istnieją-cego w przedsiębiorstwie rozwiązania w oparciu model "pętli OODA". Model ten, który zyskuje sobie popularność w świecie naukowym i w działalności gospodarczej, tym różni się od innych, że ma dwa ośrodki decyzyjne. Zwrócono uwagę na takie jego atrybuty jak: zdolność dostosowywania...
-
Akredytacja zakładów opieki zdrowotnej jako uwarunkowanie sukcesu usług medycznych
PublicationW niniejszej publikacji przedstawiono podstawowe aspekty doskonalenia jakości usług zdrowotnych poprzez akredytację szpitali. Zaprezentowano standardy akredytacyjne wraz z opinią pacjentów na temat akredytacji oraz uwzględnieniem wpływu jej posiadania na wybór szpitala przez klienta. Całość rozważań została poparta badaniami własnymi z wykorzystaniem kwestionariusza ankietowego.
-
Analiza porównawcza systemów produkcji opartych na koncepcji typu push oraz koncepcji typu pull
PublicationW niniejszym rozdziale autorzy przybliżyli podstawowe zasady funkcjonowania systemów produkcji opartych na koncepcji typu push oraz pull. Dokonano również identyfikacji kluczowych kryteriów wykorzystanych do analizy porównawczej zarówno funkcjonowania jak i najczęściej występujących odmian tych systemów takich jak MRP oraz kanban.
-
Aspekty projakościowe w mechanizmach budowy satysfakcji klientów
PublicationW niniejszym rozdziale autor zaprezentował kluczowe aspekty związane z oceną poziomu satysfakcji konsumentów z zakupu wyrobów i usług, w zwiazku z zaspokojeniem indywidualnych potrzeb. W tym celu skonstruowano algorytm postępowania oceny poziomu satysfakcji z realizacji działań służących zaspokojeniu potrzeb przez człowieka a następnie dokonano charakterystyki poszczególnych faz tego algorytmu z uwzglednieiem kroków postepowania.
-
Czynniki satysfakcji młodych pracowników z zatrudnienia czasowego
PublicationW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali wybrane zagadnienia z zakresu zarządzania jakością w kontekście identyfikacji oczekiwań młodych pracowników wobec pracy sezonowej i dorywczej. Autorzy zdefiniowali miejsce i rolę pracownika z punktu widzenia filozofii Kompleksowego Zarządzania Jakością. W celu identyfikacji i charakterystyki determinant wykorzystane zostały dwuetapowe badania empiryczne przeprowadzone przez autorów...
-
Determinanty elementarne rdzenia usługi turystycznej w perspektywie klientów
PublicationW niniejszym rozdziale zaprezentowano podstawowe aspekty zarządzania jakością w usługach turystycznych. Autorzy na podstawie przeprowadzonych badań dokonali identyfikacji cech charakterystycznych dla usług branży turystycznej wraz z identyfikacją determinant elementarnych. Zostały one przydzielone do obszarów ogólnych oraz poddane szczegółowej charakterystyce ze szczególnym uwzglednieniem rdzenia usługi turystycznej.
Year 2016
-
Adaptive Management Approach to an Infrastructure Project
PublicationThe paper presents an adaptive approach to project management, illustrated by the description of a case study, i.e., of a project whose aim was to develop the means and prepare the documentation for the revitalization of a railway line. The project itself was a major challenge for the implementers due to a novel and innovative subject thereof, including the construction of a railway line which takes place in a difficult terrain...
-
Błędy w działaniach zarządczych ukierunkowanych na kryzys w podmiotach leczniczych i ich wpływ na jakość usług
PublicationW niniejszym opracowaniu zaprezentowano podstawowe aspekty doskonalenia jakości w podmiotach leczniczych. Na podstawie przychodni zidentyfikowano mozlwie błędy związane z działaniami zarządczymi ukierunkowanymi na kryzys a także powiązania i ich wpływ na jakość świadczenia usługi zdrowotnej.
-
Ciągłe doskonalenie w zarządzaniu ciągłością działania
PublicationPrzedsiębiorstwa chcąc osiągnąć przewagę konkurencyjną poszukują nowych sposobów wyróżnienia się na rynku. Starają się doskonalić swoje procesy i zapewnić im ciągłość. Oznacza to, że powinny one zarządzać ciągłością działania. Jednak samo utrzymanie ciągłości działania nie wystarczy, aby móc sprawnie funkcjonować na dynamicznie zmieniającym się rynku. Celem artykułu jest przedstawienie powiązań pomiędzy ciągłym doskonaleniem oraz...
-
Czynniki generujące skuteczne zarządzanie
PublicationW niniejszym artykule zarezentowano wybrane aspekty, które należy wziąć pod uwagę w przypadku zarządzania pracownikami w celu doskonalenia tego obszaru zarówno z punktu widzenia pracownika, jak i pracodawcy
-
Czynniki sukcesu w zarządzaniu inicjatywą klastrową na przykładzie inicjatywy Interizon
PublicationGłównym celem artykułu jest identyfikacja potencjalnych czynników sukcesu w inicjatywie klastrowej Interizon z uwzględnieniem czterech obszarów funkcjonowania inicjatywy: formalizacji i wewnętrznej organizacji, działań podejmowanych w ramach inicjatywy, strategii rozwoju oraz komunikacji i promocji. Przeanalizowane zostały również najważniejsze efekty wynikające z członkostwa w powyższej inicjatywie. Autorki przeprowadziły badania...
Year 2010
-
Algorytmy optymalizacji decyzji logistycznych w zagadnieniach harmonogramowania zadań w inteligentnych systemach produkcyjnych
PublicationW niniejszym artykule zaprezentowano omówienie wybranych metod optymalizacji decyzji logistycznych w zagadnieniach harmonogramowania zadań w inteligentnych systemach produkcyjnych (ISP). Do grupy tej zalicza się między innymi metody oparte na mechanizmach sztucznych sieci neuronowych, algorytmów ewolucyjnych, systemach rozmytych oraz algorytmów rojowych. Spośród wyżej wymienionych metod na szczególną uwagę zasługują algorytmy ewolucyjne...
-
Ciągłe doskonalenie systemów produkcji żywności opartych na koncepcji ''pull''
PublicationW niniejszej publikacji przedstawiono kluczowe aspekty ciągłego doskonalenia systemów produkcji żywności opartej na koncepcji ''pull''. Autorzy zaprezentowali możliwość wykorzystania cyklu PDCA w doskonaleniu systemów opartych na kartach Kanban. Jako grupa podmiotów gospodarczych zostały wybrane placówki żywienia zbiorowego.
-
Computational intelligence methods in production management
PublicationThis chapter presents a survey of selected computational intelligence methods used in production management. This group of methods includes, among others, approaches based on the artificial neural networks, the evolutionary algorithms, the fuzzy logic systems and the particle swarm optimization mechanisms. From the abovementioned methods particularly noteworthy are the evolutionary and the particle swarm algorithms, which are successfully...
-
Determinanty socjologiczne w ocenie jakości życia
PublicationW niniejszym rozdziale autorzy przedstawili kluczowe aspekty wpływajace na ocenę jakości życia w obszarze socjologicznym. Zaprezentowano miejsce tego obszaru w klasycznych modelach oceny jakości życia, a także sklasyfikowano kluczowe kryteria obszaru, będące podstawą przeprowadzonych badań. Wynikiem dokonanej analizy jest uszczegółowienie determinant elementarnych obszaru socjologicznego w ocenie jakości życia
Year 2012
-
Analiza kapitałów jako narzędzie konkurencyjności przedsiębiorstw w klastrze
PublicationNiniejszy artykuł stanowi refleksję nad zagadnieniem konkurencyjności przedsiębiorstw, a ściśle - nad nowym sposobem analizy potencjału firmy, opartym w swych teoretycznych założeniach na teorii kapitałów Pierre'a Bourdieu. Autorzy proponują aplikację koncepcji kapitałów do działań skierowanych na wykonanie analiz potencjału przedsiębiorstw funkcjonujących w klastrach.
-
Analiza zgodności wybranych sieci współpracy z definicyjnymi wyznacznikami klastra
PublicationCelem artykułu jest analiza wyróżnionych form współpracy, tj. inicjatyw klastrowych, grup producentów rolnych, parków technologicznych i naukowych oraz sieci opartych na systemach produkcji szczupłej (z ang. Lean Manufacturing) pod kątem ich zgodności z definicyjnymi wyznacznikami klastra.
-
Badanie instytucji pomostowych w kontekście współpracy z sektorem badawczo-rozwojowym w USA
PublicationNiniejszy rozdział koncentruje się wokół zagadnień związanych ze współpracą instytucji pomostowych z ośrodkami badawczo-rozwojowymi. Autorka, na podstawie badań przeprowadzonych w USA wskazuje na rolę, jaką powyższe instytucje pełnią w procesach transferu technologii i komercjalizacji wyników prac B+R - analizuje siłę i rodzaj interakcji występujących między parkami naukowymi i inkubatorami przedsiębiorczości oraz ich lokatorami...
-
Czynniki generujące zmiany w podnoszeniu konkurencyjności przedsiębiorstw
PublicationW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali podstawowe grupy czynników generujących zmiany w podnoszeniu konkurencyjności podmiotów gospodarczych. Uwzgędniono przy tym trzy kluczowe obiekty które mają wpływ na kreowanie tych czynników. Są to dostawcy, firma oraz klienci.
-
Czynniki pozacenowe wpływające na konkurencyjność łańcucha wartości usług turystycznych
PublicationW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali podstawowe aspekty zwiazane z pozacenowymi czynnikami wpływającymi na konkurencyjność usług turystycznych. Zaprezentowano badania własne mające na celu dokonanie identyfikacji czynników pozacenowych występujacych w poszczególnych grupach kreujących całokształt usługi turystycznej a także dokonali hierarchizacji składowych tych czynników z perspektywy klientów.
-
Czynniki wpływające na bezpieczeństwo zatrudnienia z perspektywy kobiet
PublicationW niniejszej publikacji zaprezentowano czynniki wpływające na bezpieczeństwo zatrudnienia z perspektywy kobiet. Autorzy przeprowadzili badania na terenie województwa pomorskiego których celem było wskazanie czynników najbardziej istotnych dla bezpieczeństwa zatrudnienia.
-
Czynniki wspierające i utrudniające ciągłe doskonalenie jakości usług gastronomicznych
PublicationW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali podstawowe aspekty związane z ciagłym doskonaleniem usług gastronomicznych. Zaprezentowano wybrane zagadnienia zwiazane z zarządzaniem zmianą jak również czynniki które wpływają napędzajaco oraz spowalniajaco na zmiany a w dalszej konsekwencji na ciągłe doskonalenie tego typu usług
-
Czynniki zmian obszaru wejścia w zarządzaniu operacyjnym usług gastronomicznych
PublicationW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali aspekty zarzadzania zmiana w usługach gastronomicznych. Omówiono kluczowe elementy zarządzania operacyjnego a nastepnie dla pierwszego elementu jakim jest wejście dla usług gastronomicznych poddano analizie czynniki zmian.
-
Determinanty obszaru poprawy jakości i bezpieczeństwa w kontekście akredytacji szpitali w Polsce
PublicationW niniejszej publikacji zaprezentowano podstawowe aspekty ciągłego doskonalenia jakości usług zdrowotnych z uwzględnieniem obszaru poprawy jakości i bezpieczeństwa jako jednego ze standardów akredytacyjnych. Głównym celem było dokonanie charakterystyki standardów elementarnych tego obszaru oraz zaprezentowanie wyników badań związanych z określeniem hierarchii ważności tych standardów z perspektywy pacjentów.
-
Determinanty percepcji jakości usług edukacyjnych w perspektywie grup interesariuszy
PublicationW nieniejszej publikacji zaprezentowano specyfikę usług edukacyjnych. Autorzy omówili kluczowe cechy tego typu usług, a nastepnie dokonali identyfikacji grup interesariuszy (wewnętrznych i zewnętrznych). Dla poszczególnych grup określone zostały oczekiwania jak i implikacje i wnioski dla realizacji usługi edukacyjnej.
Year 2004
-
Analiza sektora wysokiej technologii na Mazowszu
PublicationW perspektywie przyszłego członkostwa Polski w Unii Europejskiej warunkiem wysokiej konkurencyjności polskich regionów będzie m.in. wysoki udział sektora wysokich technologii w produkcji przemysłowej państwa. Dotyczy to zwłaszcza województwa mazowieckiego-najsilniejszego regionu Polski, na obszarze którego funkcjonuje prawie 1/4 wszystkich przedsiębiorstw high-tech. "Centralne" rozmieszczenie firm wysokotechnologicznych w Polsce...
Year 2002
-
Analiza zastosowania symulacji komputerowej do optymalizacji funkcjonowania systemu wytwórczego.
PublicationPrzedstawiono wyniki pracy badawczej, której celem było określenie możliwości i zakresu zastosowania symulacji komputerowej do analizy systemu wytwórczego o procesie produkcyjnym dyskretnym. Skoncentrowano się na analizie i ocenie zmian organizacyjnych, a szczególnie zmian dotyczących struktury przestrzennej i systemu transportu międzyoperacyjnego. Zbadano również możliwość zastosowania symulacji w procesie optymalizacji...
-
Ciągły przepływ produktów w przedsiębiorstwie
PublicationObserwując otoczenie wydaje się, że zachodzące w nim zmiany są tak nieprzewidywalne, iż trudno cokolwiek zaplanować. Przedsiębiorstwa stają wobec sytuacji, w której muszą znaleźć sposób na sprostanie wyzwaniom rynku. Wymagało jednak podjęcia działań, które pozwolą na szybką reakcję na zmiany wymagań rynku, czyli uelastycznienie oraz zaprojektowanie procesów w sposób umożliwiający niezachwiane funkcjonowanie w przypadku reakcji...
Year 2015
-
Antycypacja kryzysu w elementach wejścia do systemu operacyjnego przedsiebiorstw
PublicationW niniejszym opracowaniu zaprezentowno kluczowe aspekty antycypacji kryzysu w obszarze zarządzania operacyjnego. autorzy scharakeryzowali zarządzanie antykryzysowe wraz z jego głównymi fazami w odniesieniu do kilku modeli zarządzania antykryzysowego. Jedna z tych faz jest faza antycypacji, która jest niezwykle istotna z punktu widzenia obszaru zarządzania operacyjnego zarówno w sektorze produkcyjnym jak i usługowym. W niniejszej...
-
Application of design-thinking models to improve the quality of tourism services
PublicationThe paper presents basic aspects of improvement activities for the quality of tourism industry service through its specific determinants of quality. The authors suggested an the application of design-thinking concept in the development of the service itself and an attempt to undertake improvement activities.
-
Być czy mieć? Hierarchia kapitałów w wybranych przedsiębiorstwach ICT na Pomorzu
PublicationPrezentowany artykuł stanowi podsumowanie pierwszej, początkowej fazy konstruowania koncepcji wykorzystującej przekształconą teorię kapitałów Pierre’a Bourdieu w analizie działań przedsiębiorstw. Jej sednem jest podział dostępnych przedsiębiorstwom zasobów na cztery podstawowe typy odpowiadające wyróżnionym typom kapitału, a więc: kapitałowi ekonomicznemu, społecznemu, kulturowemu i symbolicznemu oraz założenie, zgodnie z którym...
-
Determinanty społecznej odpowiedzialności w realizacji projektów budowlanych
PublicationSpołeczna odpowiedzialność w realizacji projektów budowlanych jest w początkowej fazie rozwoju. Specyfika branży budowlanej, złożoność realizowanych projektów a etyka są wyzwaniem dla współczesnych przedsiębiorstw budowlanych. Kształtowanie świadomości i społecznej odpowiedzialności w zespole realizującym projekt należy uświadamiać już od momentu przystąpienia do planowania uczestnictwa w przedsięwzięciu. Kluczowa jest komunikacja...
Year 2014
-
ASPEKTY SPOŁECZNE W REALIZACJI PROJEKTÓW BUDOWLANYCH
PublicationW opracowaniu poruszono zagadnienie społecznej odpowiedzialności w realizacji projektów. Celem opracowania jest ukazanie, że nie tylko zagadnienia techniczno - organizacyjne są istotne w realizacji projektu, ale aspekty społeczne, które mogą stanowić pewien problem, mający wpływ na sprawność realizacji projektu. W opracowaniu przedstawiono wyniki przeglądu literatury oraz wyniki własnych badań empirycznych przy budowie stadionu...
-
Detrminanty jakości promocji usług turystycznych na przykładzie ofert wystawienniczych
PublicationW niniejszym rozdziale zaprezentowano kluczowe determinanty jakości promocji usług turystycznych w przypadku wykorzystania stoisk wystawienniczych. Wnioski zostały wyprowadzone na podstawie badania praeprowadzonego w grupie 93 wystawców związanych z branża turystyczną.
-
Detrminanty jakości usług edukacyjnych
PublicationW nieniejszym opracowaniu autorzy podjęli próbę identyfikacji kluczowych determinant jakości usłuigi edukacyjnej z punktu widzenia klasycznego modelu zarządzania operacyjnego. Wyróżniono determinanty obszaru wejścia, działań operacyjnych, jak i wyjścia, ułatwiające dalsze badania w kierunku bardziej szczególowej oceny jakości usługi edukacyjnej. W trakcie analizy zwrócono uwagę na obszar zasobów ludzkich, w tym przede wszystkim...
Year 2008
-
Badanie powstawania i rozwoju klastrów wysokotechnologicznych na przykładzie OPTOKLASTRA na Mazowszu
PublicationPrzedmiotem artykułu jest analiza możliwości rozwoju klastra w obrębie sektora optoelektronicznego na Mazowszu. Autorzy badają jeden z formalizujących się klastrów w woj. mazowieckim - Klaster Innowacyjnych Technologii Fotonicznych "OPTOKLASTER", skupiając się przede wszystkim na formalnych i nieformalnych powiązaniach pomiędzy poszczególnymi podmiotami wchodzącymi w skład powyższego klastra.
-
Benchmarking parków technologicznych w Polsce. Wyniki badania. - [Seria Innowacje]
PublicationAutorzy na podstawie przeprowadzonych badań dokonują benchmarkingu parków technologicznych w Polsce, wskazując na najlepsze rozwiązania w funkcjonowaniu analizowanych organizacji.
Year 2018
-
BASICS OF THE MANAGEMENT SYSTEM FOR TRANSFORMATIONS OF PRODUCTION PLANNING AND CONTROL PROCESSES
PublicationIntensive development of technologies, in particular of the spinotronics, nanotechnology, robotics, and ICT, shapes the new generation production systems. Their distinctive feature is the flexi-bility associated with production intelligence. It is required from all processes, including the production planning and control processes (PPCP). The article is of conceptual character. It was prepared based on literature research. It encompasses...
-
Diagnostics in ballast water management
Publication. Diagnostics in ballast water management is the main remedy to protect against the threat of spreading invasive species that can be carried in ships' ballast tanks. This phenomenon is getting better known and understood. New and more effective methods of preventing threats related to this are being developed. Procedures are created to ensure environmental safety in the face of ever-increasing transport by sea. The article characterizes...
Year 2017
-
Błędy w zarządzaniu projektami i programami zdrowotnymi
PublicationWzrost zainteresowania projektami i programami zdrowotnymi wymusza konieczność koncentracji nie tylko na sprawności ich realizacji, ale także na błędach, które ze względu na obszar, którego dotyczą mogą mieć wpływ na zdrowie i/lub życie ludzkie. Także ze względu na sam charakter projektów tj. ich niepowtarzalność, unikatowość i złożoność wcześniejsza identyfikacja i analiza błędów może pozwolić na niedopuszczenie do ich pojawienia...
Year 2007
-
Collaboration within the Automotive Value Chain
PublicationThe paper describes new approach to supply chain management in the North American automotive industry, in part influenced by the Japanese model. To survive and prosper all automotive suppliers must face major challenges in supporting their customers including delivering innovative ideas, technology and quality with increasing speed, participating in every aspect of product development and producing entire systems. The authors describe...
Year 2019
-
Cyfryzacja przedsiębiorstw świadczących usługi komunalne - ocena przypadku
PublicationAnalizie poddano cyfryzację przedsiębiorstwa świadczącego usługi komunalne - Gdańskie Nieruchomości. W artykule zidentyfikowano obszary cyfryzacji przedsiębiorstwa, ich aktualny poziom cyfryzacji oraz potrzeby i kierunki dalszych działań. Omówiono czynniki zagrażające wdrażaniu cyfryzacji oraz sposoby przeciwdziałania. Jako metodę badawczą zastosowano obserwację uczestniczącą, ocenę przeprowadzono wg stanu na koniec roku 2018.
Year 2013
-
Cykl P-D-C-A w ciągłym doskonaleniu przedsiębiorstw
PublicationW niniejszym opracowaniu autor poddał analizie doskonalenie jakości z uwazględnieiem ciągłego poszukiwania i wdrażania form, metod, technik pozwalającyh przedsiębiorstwom udoskonalić poszczególne obszary funkcjonowania. Autor omówił poszczgólne składowe koncepcji PDCA oraz odniósł się do korzyści jakie mogą uzyskać przedsiębiorstwa doskonalące jakość w sposób ciągły.
-
Czynniki definiujące jakość usług edukacyjnych w ujęciu grupy interesariuszy - studentów (badanie pilotażowe)
PublicationW niniejszym rozdziale zaprezentowano kluczowe aspekty usług edukacyjnych, jak również jej elementy. Przedstawiono również jedną z grup interesariuszy, jaką są studenci. Autorzy zaprezentowali metodykę badawczą oraz wyniki badań pilotażowych związanych z identyfikacją determinant elementarnych usługi edukacyjnej w percepcji studentów, a także hierarchię ważności tych determinant.
-
Determinanty jakości usług zdrowotnych związane z działaniami podejmowanymi przez personel szpitala
PublicationW niniejszym rozdziale została omówiona specyfika usług zdrowotnych w kontekście jakości usług związanych z pracą personelu szpitali. Autorzy przybliżyli specyfikę usług zdrowotnych oraz podjęli próbę identyfikacji determinant jakości usług zdrowotnych o kluczowym znaczeniu dla działań podejmowanych przez personel medyczny szpitali. Zaprezentowano także charakterystykę poszczególnych determinant oraz ich podział ze względu na poszczególne...
-
Determinanty orientacji na klienta w nowoczesnym zarządzaniu zkładem opieki zdrowotnej
PublicationCelem niniejszego opracowania jest prezentacja podstawy orientacji na klienta w zakładach opieki zdrowotnej leczenia otwartego realizowanego w przychodniach. Autor dokonał identyfikacji miejsca orientacji na klienta w Komplekswym Zarządzaniu Jakością, a także wskazał kluczowe determinanty wpływające na zorientowanie na klienta zakładów opieki zdrowotnej.
Year 2020
-
Development of cooperation in localized cooperation networks: A comparative study of cluster organizations and technology parks
PublicationThe main aim of the paper is to analyze the level of development of cooperative relationships in localized cooperation networks – among enterprises associated in cluster organizations and park tenants. The author reports the findings from the quantitative study carried out in the selected cluster organizations and technology parks functioning in Poland. The basic method of data collection was a survey questionnaire. The research...
-
Development of proximity in cluster organizations
PublicationSustainable development in cluster organizations (COs) is most fully manifested in the synergy effect. In turn, the synergy effect is achieved thanks to the development of proximity among cluster entities. The purpose of the paper is to test two conceptual models reflecting relations between selected dimensions of proximity in cluster organizations. The author reports the findings of a quantitative study conducted in four COs....