prof. dr hab. inż. Cezary Orłowski
Publikacje
Filtry
wszystkich: 136
Katalog Publikacji
Rok 2016
-
Designing Aggregate KPIs as a Method of Implementing Decision-Making Processes in the Management of Smart Cities
PublikacjaThe aim of the paper is to present a concept of measuring the performance of city management processes by use of a concept of aggregate KPIs. In the management of organizations and, as a consequence of the use of a common design framework also in the management of cities, silo KPIs are commonly used to show the statuses of the processes of organizations/cities. Thus the question arises as to what extent aggregate KPIs, as proposed...
-
Hybrid Fuzzy-Ontological Project Framework of a Team Work Simulation System
PublikacjaThe aim of this article is to present the project framework for constructing a Software Process Simulation Modeling (SPSM) system. SPSM systems can be used as a virtual environment for the selection of methods and tools of project management in IT support organizations. The constructed system simulates the Scrum methodology, including the management processes and the project roles. For the implementation of Scrum processes, the...
-
The Use of an Ontotrigger for Designing the Ontology of a Model Maturity Capsule
PublikacjaThe aim of this work is to give the definition and present the possibility of applying (introduced and defined here) ontotriggers to design the ontology of a maturity capsule used in the assessment of IT projects. The complexity of designing ontology processes raises the question of whether there is a need for designing ontologies in a situation where it is possible to map them. The work is divided into four main parts. The first...
-
Zagregowana miara oceny stanu dojrzałości organizacji w procesach jej ewolucji.
PublikacjaCelem artykułu jest wskazanie na koniecznośc opracowywania zagregowanych miar pozwalających na ocenę stanu dojrzałości organizacji informatycznych w odniesieniu do procesów ewolucji takich organizacji. Autorzy zwracają uwagę na to, jak w oparciu o wykorzystanie miary złożoności projektu oceniać gotowość organizacji do ewolucyjnych i transformacyjnych zmian. Artykuł został podzielony na cztery główne części. W pierwszej z nich została...
Rok 2015
-
Experience-Driven Model of Decision-Making Processes in Project Teams
PublikacjaThis article presents a model of decision-making processes in project teams. Project teams constitute a specific type of organization appointed to implement a project. Decisions made by project teams result from the methods of project management and best management practices. The authors have undertaken the task of formalizing these processes using the classical method of constructing decision trees. It has been established that...
-
Implementacja procesów biznesowych w technologiach Smart Cities
PublikacjaCelem artykułu jest prezentacja wyników badań nad opracowaniem metody implementowania procesów biznesowych w systemach Smart Cities. Metoda została opracowana w trakcie badań prowadzonych w ramach budowy systemu Smart Cities dla Gdańska bazuje na podstawowych mechanizmach zarządzania projektami wytwórczymi (czerpiąc z dobrych praktyk m.in. metodyki RUP) oraz zasadach biznesowo zorientowanego wytwarzania, gdzie rola modelowania...
-
Metoda projektowania systemów Smart Cities bazowana na Case Based Reasoning
PublikacjaCelem artykułu jest prezentacja wyników badań nad opracowaniem metody projektowania systemów Smart Cities. Metoda ta bazuje na analizie przypadków projektowania systemów Smart Cities w miastach, wybór odpowiedniego do wymagań zdecydowanego na wdrożenie ośrodka i jego zastosowanie. Do budowy proponowanej metody projektowania wykorzystano metodę Case Based Reasoning oraz mechanizmy konwersji procesów i ról projektowych do procesów...
-
Model szyny integracyjnej danych i ontologii procesów Smart Cities
PublikacjaW artykule przedstawiono propozycję modelu szyny integracyjnej wykorzystywanego w projektowaniu architektur systemów Smart Cities. Model takiej szyny staje się niezbędny przy projektowaniu architektur wysokopoziomowych (ang. high level architecture), w ramach których procesy silosowe organizacji powinny być widziane z pespektywy jej ontologii. Aby taka szyna mogła być wykorzystywana przez dowolne miasta zaproponowano rozwiązanie...
-
Ontologia języka wzorców projektowych dla systemów Smart Cities
PublikacjaW artykule przedstawiono definicję języka wzorów projektowych Smart Cities w postaci ontologii. Jako, że wdrażanie rozwiązania Smart City jest trudne, drogie i ściśle związane z problematyką dotycząca danego miasta, wiedza nabywana podczas pojedynczego wdrożenia jest wiedzą niezwykle cenną. Zdefiniowany przez nas język wspiera zarządzanie ww. wiedzą jako, że pozwala on na ekspresję rozwiązania, które bazując na najlepszych praktykach...
-
Projektowanie zagregowanych KPI jako metoda implementacji procesów decyzyjnych w zarządzaniu Smart Cities
PublikacjaCelem artykułu jest prezentacja koncepcji pomiaru wydajności procesów zarządzania miastem z wykorzystaniem koncepcji zagregowanych KPI. W zarządzaniu organizacjami, a w konsekwencji stosowania wspólnych ram projektowych również w zarządzaniu miastami stosuje się powszechnie silosowe KPI obrazujące stany procesów organizacji/miasta. Pojawia się więc pytanie na ile proponowane w artykule zagregowane KPI mogą być stosowane w procesach...
-
Wysokopoziomowy model projektowania wskaźników KPI systemów inteligentnych miast
PublikacjaCelem pracy jest prezentacja etapów budowy wysokopoziomowych modeli projektowania wskaźników KPI (WPMPW) systemów inteligentnych miast. Dotychczasowy rozwój, badanie procesów miast i przyporządkowanie im miar może być kontrolowane za pomocą wskaźników KPI. Autorzy pracy w trakcie procesów projektowania zwrócili uwagę na ograniczoną użyteczność tak projektowanych wskaźników dla przedstawicieli miast. Stąd też zaproponowali koncepcję...
Rok 2014
-
Advanced Modeling of Management Processes in Information Technology
PublikacjaThis book deals with the issues of modeling management processes of information technology and IT projects while its core is the model of information technology management and its component models (contextual, local) describing initial processing and the maturity capsule as well as a decision-making system represented by a multi-level sequential model of IT technology selection, which acquires a fuzzy rule-based implementation...
-
Hybrid fuzzy-ontological project framework of a team work simulation system
PublikacjaThe aim of this article is to present the project framework for constructing a Software Process Simulation Modeling (SPSM) system. SPSM systems can be used as a virtual environment for the selection of methods and tools of project management in IT support organizations. The constructed system simulates the Scrum methodology, including the management processes and the project roles. For the implementation of Scrum processes, the...
-
Increasing the Efficiency of Ontology Alignment by Tracking Changes in Ontology Evolution
PublikacjaIn this paper we present a development of our ontology alignment framework based on varying semantics of attributes. Emphasising the analysis of explicitly given descriptions of how attributes change meanings they entail while being included within different concepts have been proved useful. Moreover, we claim that it is consistent with the intuitive way how people see the real world and how they find similarities and correspondences...
-
Model of a Maturity Capsule in Managing IT Projects
PublikacjaThe main purpose of this article is to present a report on the development of a model of information technology management (MITM). This model is an answer to the need to support decision making in the selection of methods and information technologies. This article presents a multisequential model (MSM) of technology selection and a model for initial processing procedures (IPP) necessary for the MITM model. The presentation of the...
-
Nowe podejście do oceny szacowania złożoności oprogramowania
PublikacjaW tej publikacji przedstawione zostały metody szacowania złożoności oprogramowania oraz ich proponowane modyfikjacje. Szacowanie złożoności jest niezbędne podczas realizacji projektu informatycznego w celu określenia jego kosztów związanych z koniecznością wykorzystania zasobów, by w rezultacie mozna było uzyskać zamierzony efekt, jakim jest dostarczenie klientowi satysfakcjonującego go produktu. Najpierw przedstawiony został teoretyczny...
-
Rule-Based Model for Selecting Integration Technologies for Smart Cities Systems
PublikacjaThe aim of this article is to present the stages of development for an information technology integration model for the design of systems for smart cities. The Introduction explains the need for integration technologies and presents a model for selecting integration technologies and the conditions for its use in designing smart cities systems. Then two verification stages of the presented model are discussed. In the first stage,...
-
Systemy Smart Cities - studium przypadku
PublikacjaThe paper presents the architecture of an enterprise service bus used in the construction of information systems processing large amounts of data for decision-making needs at the City Hall in Gdańsk. The key concept of processes of bus development involves installation of developing environment, database connection, flow mechanisms and data presentation. The issue was supported by models such as KPI (Key Processes Identifier) and...
Rok 2013
-
Conception of Interactive Information and Decision Support System for Urban and Industrial Air Quality Management: Extension
Publikacja -
Knowledge management in the processes of project requirements analysis
PublikacjaAuthors, based on one of popular software project management methods as RUP fo-cused on one of most important discipline in project management as requirements management. Authors decomposed the role of the business analyst and present methodological and realizational processes of knowledge managament in traditional and applied sources of knowledge tied with this role. An experiment was conducted in four project teams of all sizes,...
-
Model of Rules for IT Organization Evolution
PublikacjaThe aim of this paper is to introduce the Model of Rules for IT Organization Evolution which shall be in compliance with the Generic IT Organization Evolution Model. Due to its general nature, a set of practical adjustments is proposed in order to adapt the Generic Model to the IT Service Management domain. Further, two sets of rules describing the evolution of the IT Service Management area are defined based on two types of rules...
-
Ontology-Driven Rule-Based Model for an Extension of Information Technology Infrastructure Library Processes
PublikacjaThe aim of this study is to present the stages for building a development model to create information technology (IT) systems for IT service providers. In order to ensure the consistency of the model, a novel solution is proposed where the stages of the model's construction are controlled using ontologies dedicated to the ITIL standard. In this article, a description of models used to assess the provider organization, with particular...
-
Simulation of the IT Service and Project Management Environment
PublikacjaThe authors of this paper present a simulation of the socio-technical system in which teams of students – regarded as low-maturity organizations – were given a task to utilize the (relatively) mature technologies that support IT project and service management. The experiment consisted of the following phases: teams formation, introduction to technologies used during the simulation, performing a set of reactive and proactive service...
-
THE MANAGEMENT OF DESIGNING PROCESSES IN THE CREATION OF THE KNOWLEDGE BASE SYSTEM : Proceedings of International Computer Science Convention
Publikacja...
Rok 2012
-
Guest editorial: learning, scheduling, resource optimization, and evolution in smart artificial systems: challenges and support
Publikacja...
-
Hybrid model of the evolution of information technology support organisation
PublikacjaPrzedstawiono etapy budowy, weryfikacji i implementacji hybrydowego rozmytego modelu ewolucji organizacji wspomagania IT (information technology).
-
Ontologically Aided Rule Model for the Implementation of ITIL Processes
PublikacjaThe implementation of ITIL processes in IT organizations can be seen as a set of interdependent projects. The sequence of the ITIL implementation relies on such parameters as scope, depth, the capability of processes and the maturity of the organization. These factors can form common patterns of ITIL implementation that might be expressed as rules. Also-to semantically reinforce such a model in its predictiveness and replicativeness-the...
-
The concept of knowledge bases supporting the it systems integration model
PublikacjaThis paper presents main concepts regarding the design of a knowledge base in order to support IT systems integration. The main goal of the research is to develop a universal method of integration of various systems concerning any possible area of interest. The concept is based on creating a generic mechanism which would support the decision regarding the choice of the integration model. The most important tasks include: key factors...
-
The structure of knowledge resources supporting a model of IT technologies architecture = Struktury zasobów wiedzy wspierających model architektury technologii IT
PublikacjaThis paper introduces an abstract model for tools used in the software engineering process. The main goal of the research is to develop a universal model which allows a description of tools used in the process. The model supports a decision making process and gives an option to choose the best tooling for the situation. The model considers many factors including, but not exclusive to, the company structure, project environment...
Rok 2011
-
Application of Ontology In the ITIL Domain
PublikacjaBusiness standards tend to be less formal in description then strict technical norms. Authors of this chapter suggest applying ontological description (powered by the capabilities of the OWL language) to express Information Technology Infrastructure Library (ITIL). One of the goals of this initial study is to determine the usefulness of such semantic model in organizations that adopted or plan to adopt ITIL.
-
Conception of interactive information and decision support system - model and evaluation
PublikacjaThis article presents conception of interactive information and decision support system for urban and industrial air quality management. The emphasis of the project is on real-time analysis and multi-media information, and support of distributed and mobile clients through the Internet.
-
Creating a modern educational system based on IT competence centers
PublikacjaThis article indicates the need to support University Competence Centers. These are specialized cen-ters which aim to support teaching and the development of the latest software technologies, educating students, PhD students and scientific workers and also raising the competitiveness of the university on the higher education market. The article presents the characteristics of: IBM Rational RequisitePro, IBM Rational Requirements...
-
Developing Prognostic Models of Organization Evolution
PublikacjaThe work focuses on the problem of measuring evolution of IT organizations. Changes in business influence functioning of the IT organization. IT departments or companies must ensure that the needs of their parent company/customers will be met. Therefore they must constantly evolve. Following question can be raised: is it possible to support process of changes the IT organization to run it smoother, faster, easier but with reduced...
-
Integracja modeli ocenowych rozwoju organizacji IT w modelu pozyskiwania i przetwarzania wiedzy
PublikacjaCelem rozdziału jest prezentacja Modelu Pozyskiwania i Przetwarzania wiedzy (MPPW) wspomagającego rozwój organizacji IT oraz pokazanie możliwości wprowadzenia do opracowanego rozwiązania różnych modeli ocenowych.
-
Integracja narzędzi CASE w oparciu o projekt uniwersyteckiego centrum kompetencyjnego
PublikacjaGłębokie zmiany, jakie zachodzą w informatyce, polegające na przejściu od fundamentalnych aplikacji i ich wsparcia infrastrukturą informatyczną do traktowania oprogramowania jako usługi SaaS (ang.Software-as-a-Service) oraz infrastruktury informatycznej jako usługi IaaS (ang. Infrastructure-as-a-Service), wymuszają gruntowne zmiany również w procesach kształcenia.
-
Integracja narzędzi do zarządzania wymaganiami oraz modelowania na przykładzie IBM Rational Requirements Composer i Software Architect
PublikacjaDzisiejsze wyzwania zarządzania technologiami informatycznymi coraz częściej dotykają bardzo istotnej kwestii, jaką jest problematyka integracji. Rozdział porusza zagadnienia związane z integracją narzędzi wykorzystywanych w realizacji przedsięwzięć informatycznych.
-
Integracja narzędzi do zarządzania wymaganiami oraz zarządzania projektem na przykładzie IBM Rational Requirements Composer i Team Concert
PublikacjaInżynieria wymagań jest jednym z najistotniejszych elementów przedsięwzięcia informatycznego, w szczególności programistycznego.
-
Interactive information and decision support system for urban and industrial air quality management based on multi-agent system
PublikacjaThis article presents conception of interactive information and decision support system for urban and industrial air quality management. The emphasis of the project is on real-time analysis and multi-media information, and the support of distributed and mobile clients through the Internet. The approach integrates meteorological data and forecasts, air quality and emission monitoring, dynamic 3D simulation modelling and forecasting,...
-
IT Business Standards as an Ontology Domain
PublikacjaThe aim of this paper is to report a selection of Semantic Web aspects pertaining to ontology development activities in the domain of the IT business standard (TOGAF 9) such as formulating competency questions, conceptualization of the domain, resolution of the source knowledge deficiency and applying common design patterns in the OWL formalization. Authors also try to determine target groups that may benefit from such ontology...
-
Measurement of the Development of a Learning IT Organization Supported by a Model of Knowledge Acquisition and Processing
PublikacjaThe paper presents a model of knowledge acquisition and processing for the development of learning organizations. The theory of a learning organization provides neither metrics nor tools to measure its development The authors' studies in this field are based on their experience gathered after projects realized in real IT organizations. The authors have described the construction of the model and the methods of its verification...
-
Problemy integracji systemów informatycznych przedsiębiorstw - ujęcie modelowe
PublikacjaW artykule zwrócono uwagę na potrzebę wsparcia organizacji informatycznych narzędziami informatycznymi służącymi do zarządzania zmianami i incydentami na przykładzie informatycznej organizacji wsparcia
-
Project Team Management Supported by an Agent-Based Model
PublikacjaThis work is a continuation of a series of works about research into the use of multi-agent systems to support IT project management. Previous studies have shown the possibility of using a multi-agent in order to optimize management decisions concerning the selection of methods for project implementation. It was noted that the project manager's decisions are influenced by three fundamental parameters: the entropy of the project,...
-
Propozycja lekkiego procesu wycofania usługi ze środowiska produkcyjnego zgodnie z ITIL V3
PublikacjaW rozdziale szczegółowo przeanalizowano opisaną w ITIL V3 ostatnią fazę cyklu życia usługi - wycofanie usługi ze środowiska produkcyjnego. Wykazano, że podejście tam zaprezentowane jest ogólnikowe a traktowanie wycofania usługi analogicznie jak budowy usługi - prowadzi do wykorzystania większości "ciężkich" procesów opisywanych przez ITIL V3. Przedstawiono propozycję uproszczonego podejścia w postaci Lekkiego Procesu Wycofania...
-
Wpływ usług IT na zmiany organizacyjne w firmie
PublikacjaRozwój IT oraz postęp technologiczny tworzą okazję, w której można zakładać istnienie procesu powszechności usług. Dzieje się tak oczywiście w połączeniu z technologiami internetowymi, które przede wszystkim zapewniają powszechny dostęp, niezależny od czasu i przestrzeni.
Rok 2010
-
An Approach to Agent-Based Supporting System for IT Projects
PublikacjaAbstract. The natural development of information technology area stimulates intense growth of various technologies which support basic organization processes. The range of technologies implies appropriate management thereof, as well as accurate correspondence with conducted activities. Abandonment of activities within individual branches in favour of project approach to performed assignments (especially those connected with software...
-
Badanie technologii informatycznych u dostawcy usług internetowych
PublikacjaW artykule przedstawiono raport z badania technologii informatycznych dotyczącego analizy narzędzia, które firma wykorzystuje do zarządzania zawartością portalu (CMS). Badana firma uznała wykorzystywane narzędzia za niewystarczające w obliczu rozwoju potrzeb. Wobec tego postanowiono zweryfikować konieczność wymiany systemu na nowy oraz oszacować możliwość i opłacalność jego modyfikacji. W tym celu przeanalizowano funkcjonalności...
-
Concept of Generic IT Organization Evolution Model
PublikacjaThe purpose of this publication is to present a generic model of the IT organization evaluation process as an attempt to systematize and describe the continuous actions and changes in the organization.
-
Developing a model of cooperation between universities and business - the generalization of cases of cooperation
PublikacjaThe aim of this paper is to present a model of cooperation between universities and business.
-
Implementacja procesów zarządzania zmianami w przedsiębiorstwie
PublikacjaImplementacja procesów zarządzania zmianami w przedsiębiorstwie. W artykule przedstawiono sposób implementacji procesów zarządzania zmianami w przedsiębiorstwie w oparciu o IBM Rational Team Concert. Celem artykułu jest wskazanie na przydatność wspierania procesów zarządzania zmianą przy pomocy IBM Rational Team Concert.
-
Implementing Change Management Processes in an Enterprise
PublikacjaThis work demonstrates how to implement change management processes in a company, based on the suitability of IBM software.
wyświetlono 3903 razy