Publikacje
Filtry
wszystkich: 954
Katalog Publikacji
Rok 2008
-
Urządzenia dla ruchu pieszego
PublikacjaDo niedawna nie przywiązywano należytej wagi do zagadnień projektowania urządzeń dla pieszych na węźle. Możliwość ich ewentualnej budowy była zwykle rozważana dopiero po zakończeniu projektowania elementów dla ruchu kołowego. Jednakże ostatnio, wzrost oczekiwań i wymagań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa w ruchu drogowym, spowodowały zmianę tego stanu rzeczy. Węzły są projektowane nie tylko w celu ułatwienia ruchu samochodom...
-
Verification of the criteria for evaluation of water and frost resistance of asphalt concrete
PublikacjaThe paper presents the results of field investigation - condition survey of existing pavements and the results of laboratory tests on water and frost resistance of samples cored from the these pavements. The purpose of testing was to verify the criteria for evaluation of the resistance of asphalt concrete to the action of water and frost by way of comparing the results of field and laboratory tests, followed by evaluation of their...
-
Wdrażanie Inteligentnego Systemu Transportowego TRISTAR w Aglomeracji Trójmiejskiej - przełamywanie barier
PublikacjaW artykule dokonano charakterystyki problemów transportowych Aglomeracji Trójmiejskiej oraz przedstawiono architekturę projektowanego systemu zarządzania transportem TRISTAR. Przedstawiono ponadto założenia, uwarunkowania wdrożenia oraz spodziewane rezultaty wdrożenia systemu TRISTAR.
-
Węzły grupy A
PublikacjaWęzły grupy A są budowane na przecięciach tych dróg szybkiego ruchu, z których definicji wynika, że nie mogą one krzyżować się w jednym poziomie ani z inną drogą szybkiego ruchu lub ogólnodostępną, ani z drogą łącznikową. Sprawność sieci drogowej zależy w głównej mierze od sprawności węzłów, czyli ich przystosowania do wymagań ruchu o dużych natężeniach, często zmieniających się w czasie. W opracowaniu opisano następujące rodzaje...
-
Węzły grupy B
PublikacjaWęzły grupy B są budowane na przecięciach dróg, z których jedna - z definicji - nie może mieć punktów kolizji, na drugiej natomiast są one dopuszczalne. Węzeł taki oznacza zazwyczaj połączenie drogi ruchu szybkiego z drogami podrzędnymi. Oczywiście, nawet na przecięciu dróg ogólnodostępnych może być zastosowany węzeł grupy A - czyli węzeł całkowicie bezkolizyjny, o ile natężenia i ranga krzyżujących się dróg uzasadniają przyjecie...
-
Węzły grupy C
PublikacjaDrogi ogólnodostępne, zazwyczaj dwupasmowe dwukierunkowe, stanowią w Polsce ponad 95% łącznej długości dróg publicznych i ogromna większość punktów przecięć tych dróg to skrzyżowania zwykłe lub skanalizowane. Jednakże niektóre z nich są projektowane jako węzły. Najprostszym i najtańszym rozwiązaniem jest wybudowanie węzła grupy C. Są to takie węzły których główne potoki krzyżują się między sobą bezkolizyjnie, a na każdej z krzyżujących...
-
Współczesne techniki projektowania [Rozdział 11.1-11.3, 11.9]
PublikacjaOpisano komputerowe pakiety wspomagające planowanie transportu, prognozowanie ruchu.Przedstawiono historię rozwoju projektowania z komputerem oraz możliwości wykorzystania komputera w procesie planistyczno-projektowym oraz metody prognozowania ruchu. Przedstawiono również klasyfikację modeli systemów transportowych.
-
Współczesne techniki projektowania [Rozdział 11.4-11.7]
Publikacja -
Założenia i cele projektu ZEUS
PublikacjaWstępnym celem projektu jest integracja działań na rzecz budowy systemu bezpieczeństwa w transporcie tak, aby jego funkcjonowanie nie było efektem doraźnych realcji społeczeństwa na pojedyncze katastrofy, lecz metodycznym działaniem, zapewnionym prawem ustanowionym na baziw solidnych i dobrze udokumentowanych działań naukowych. Głownym celem projektu jest opracowanie modelu zintegrowanego systemu bezpieczeństwa transportu, tak...
-
Zarządzanie ryzykiem w inżynierii drogowej
PublikacjaKażdego roku na polskich drogach ginie ponad 5000 osób. Jednym z narzędzi do wyboru odcinków najbardziej niebezpiecznych jest ocena potencjału redukcji ofiar śmiertelnych wypadków drogowych na tych odcinkach. W artykule przedstawiono przykłady zastosowania zarządzania ryzykiem w inżynierii drogowej. Przedstawiono także koncepcję ogólną metody zarządzania ryzykiem na drogach krajowych w Polsce.
-
Zastosowanie analizy ryzyka do oceny i zarządzania bezpieczeństwem ruchu w tunelach drogowych
PublikacjaTunele drogowe są najbardziej wrażliwymi za zakłócenia, spowodowane wypadkami drogowymi, elementami sieci drogowej. Najpoważniejszymi wypadkami w tych obiektach są zdarzenia z udziałem samochodów ciężarowych przewożących materiały niebezpieczne. Od kilku lat zatem rozwijane są w Europie metody analizy ryzyka i budowane narzedzia do zarządzania ryzykiem w tunelach drogowych. W Polsce zaczyna się budować tunele drogowe, a problem...
-
ZEUS - project of integrated transport safety system in Poland
PublikacjaPolska, podobnie jak inne kraje UE, doświadcza znaczących dysproporcji pomiędzy liczbą wypadków w transporcie drogowym i pozostałych jego rodzajach. Każda z gałęzi posiada różny system zarządzania bezpieczeństwem , bazy danych, zarządców infrastruktury itp. Chociaż systemy poszczególnych rodzajów transportu tak się różnią, poprawę ich bezpieczeństwa można osiągnąć poprzez integrację i wzajemne korzystanie z dobrych - krajowych...
-
Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu
PublikacjaW styczniu 2007 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, na podstawie konkursu na projekt badawczy zamawiany PBZ 2/2006, podjął decyzję o przyznaniu prawa realizacji trzyletniego projektu pt. ''Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu'' konsorcjum naukowemu w składzie: Politechnika Gdańska, Politechnika Śląska, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych w Warszawie oraz Akademia Morska w Szczecinie. Przedmiotem niniejszego referatu...
Rok 2007
-
Ciśnienie opon samochodów ciężarowych w projektowaniu nawierzchni
PublikacjaObliczenia nawierzchni konstrukcji wykazały, że wpływ ciśnienia kontaktowego opon pojazdów na trwałość nawierzchni jest istotny. Wartości ciśnienia kontaktowego przyjmowane obecnie do projektowania nawierzchni są zbyt małe i powinny być zwiększone. Ciśnienie to zależy od wielu czynników, w tym od rodzaju opony, prędkości jazdy, temperatury.
-
Drugs and driving
PublikacjaW referacie przedstawiono we wprowadzeniu pojawienie się nowego zagrożenia, jakim jest kierowanie pojazdów przez osoby będące pod wpływek narkotyków. W drugiej części przedstawiono obecnie obowiązujące sankcje, jakie mogą spotkać kierującego oraz definicję środków odurzających, po zażyciu których nie można prowadzić samochodu. W trzeciej części przedstawiono badania naukowe przeprowadzone w Polsce i Niemczech, które pokazują jak...
-
Efekty zmiany limitu prędkości na obszarach miejskich - ocena wstępna
PublikacjaW referacie przedstawiono główne zadania Krajowego Programu BRD GAMBIT 2005, związane z zarządzaniem prędkością. Nastepnie zaprezentowano wybrane wy6niki badań prędkości na polskich drogach i ulicach dla okresu przed zmianą limitu prędkości na terenach zabudowy. Przedstawiono także metodykę i wyniki badań skuteczności obniżenia limitu prędkości z 60 do 50 km/h na terenach zabudowy. Badania te odnoszą się do dwujezdniowych ulic...
-
GAMBIT's position within the European Union's III Road Safety Plan
PublikacjaOtwarcie Seminarium GAMBIT 2006, poświęcone wnioskom z dotychczasowych działań oraz planom na przyszłość, zawartym w najnowszym Krajowym Programie GAMBIT 2005. Prace nad nim rozpoczęto w sierpniu 2004, czyli tuż po wejściu Polski do Unii Europejskiej. W kwietniu 2005 Rada Ministrów przyjęła GAMBIT 2005 jako program dla Polski na lata 2005-2013, skonstruowany zgodnie z metodyką opracowaną dla tych krajów UE-25, których poziom zagrożenia...
-
Highway engineering risk assessment
PublikacjaNa drogach krajowych w Polsce rocznie ginie ponad 2000 osób w wypadkach drogowych, co stanowi ponad 37% ogółu ofiar śmiertelnych w wypadkach. Do poprawy stanu bezpieczeństwa na tych drogach muszą byc podjęte działania zmierzające do systematycznego dostosowania poszcz. odcinków dróg do standardów bezpieczeństwa. Jednym z narzędzi pomocnych do wyboru odcinków dróg o największym potencjale mozliwych do uratowania od śmierci uczestników...
-
J.Staszak, R.Smirnow: Interaktywne programy edukacyjne dla dzieci i młodzieży jako element promocji transportu publicznego w Gdyni, Transport Miejski i Regionalny, 01/2007.
Publikacja -
Metody i narzędzia prewencyjne w projektowaniu i eksploatacji dróg
PublikacjaSpośród wielu systemowych elementów zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej, wyróżnić można cztery rodzaje działań mające charakter prewencyjny, a mianowicie: Ocena oddziaływania na bezpieczeństwo ruchu, Audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego, Zarządzanie bezpiecezństwem sieci drogowej i Przeglądy dróg. Działania te, jako środki prewencyjne w projektowaniu i eksploatacji dróg powinny stanowić spójny system ocen projektowanych...
-
Miejsce programu GAMBIT w III planie BRD Unii Europejskiej
PublikacjaOtwarcie Seminarium GAMBIT 2006, poświęcone wnioskom z dotychczasowych działań oraz planom na przyszłość, zawartym w najnowszym Krajowym Programie GAMBIT 2005. Prace nad nim rozpoczęto w sierpniu 2004, czyli tuż po wejściu Polski do Unii Europejskiej. W kwietniu 2005 Rada Ministrów przyjęła GAMBIT 2005 jako program dla Polski na lata 2005-2013, skonstruowany zgodnie z metodyką opracowaną dla tych krajów UE-25, których poziom zagrożenia...
-
Niewłaściwe proporcje ''wypełniacz - asfalt'' w betonie asfaltowym możliwą przyczyną uszkodzeń nawierzchni
PublikacjaMastyks asfaltowy złożony z wypełniacza, asfaltu i drobnych ziaren piasku spaja kruszywo w nawierzchni asfaltowej. Z badań amerykańskich wynika, że iloraz zawartości wypełniacza do asfaltu powinien wynosić 0,6-1,6. Badania polskich nawierzchni, które uległy uszkodzeniom, wykazują że iloraz ten jest znacznie wyższy.
-
Ochrona pieszych priorytetowym działaniem prewencyjnym na rzecz brd w Polsce
PublikacjaPoziom ryzyka bycia ofiara wypadku drogowego wśród pieszych w Polsce jest bardzo wysoki i należy do najwyższych w krajach UE. W pracy przedstawiono czynniki wpływajace na bezpieczeństwo pieszych na podstawie wstepnych badań prowadzonych na skrzyzowaniach i odcinkach ulic w Gdańsku. Wskazano sposoby poprawy warunków bezpieczeństwa pieszych oraz zawarte w programie GAMBIT 2005 metody zmniejszenia ryzyka pieszego bycia ofiarą śmiertelną...
-
Pasy bezpieczeństwa skutecznym narzędziem ochrony kierowców i pasażerów w pojeździe
PublikacjaW referacie przedstawiono charakterystyke i porównanie różnych metod badań stosowania pasów bezpieczeństwa w Polsce. Przedstawiono także wyniki prowadzonych systematycznych badań krajowych stosowania pasów bezpieczeństwa przez kierowców i pasażerów w pojazdach z podziałem na różne grupy. W końcowej części opisano model zależności konsekwencji wypadków drogowych w zależności od stopnia stosowania pasów bezpieczeństwa przez uczestników...
-
Podejście systemowe do realizacji działań na rzecz BRD
PublikacjaW artykule przedstawiono koncepcje rozwoju systemu bezpieczeństwa ruchu drogowego na poziomie krajowym oraz na poziomie regionalnym i lokalnym.
-
Porównanie właściwości wybranych środków do stabilizacji gruntów na budowie autostrady A1
PublikacjaW pracy porównano właściwości spoiw występujących na polskim rynku. Przeprowadzono badania laboratoryjne gruntu z 8 spoiwami. Uzyskane właściwości gruntu stabilizowanego róznymi spoiwami porównywano ze stabilizacją cementem i wapnem. Najlepsze wyniki dla badanej gliny uzyskano przy stabilizacji cementem, co jest zaskakujące. Żadne spoiwo nie zapewniło wymaganej mrozoodporności.
-
Preparation and implementation of the National Road Safety Programme GAMBIT 2005
PublikacjaKrajowy Program BRD GAMBIT 2005 jest spójny z najwazniejszymi dokumentami dotyczącymi rozwoju systemu transportu w Polsce (Polityka Transportowa, Strategia Rozwoju Transportu). Jest też spójny z III Planem BRD Unii Europejskiej. Program ten daje możliwość zintensyfikowania działań prewencyjnych, prowadzonych w celu ochrony zycia i zdrowia uczestników ruchu drogowego. Efektem tego programu będzie uratowanie życia kilkunastu tysiącom...
-
Prevention methods and tools in road designing and maintenance
PublikacjaSpośród wielu systemowych elementów zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej, wyróżnić można cztery rodzaje działań mające charakter prewencyjny, a mianowicie: Ocena oddziaływania na bezpieczeństwo ruchu, Audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego, Zarządzanie bezpiecezństwem sieci drogowej i Przeglądy dróg. Działania te, jako środki prewencyjne w projektowaniu i eksploatacji dróg powinny stanowić spójny system ocen projektowanych...
-
Projektowanie technologii remontów nawierzchni ulic
PublikacjaProjektowanie technologii remontów ulic nie jest łatwe. Utrudnia je m.in. duża liczba zmiennych czynników, które należy w tym przypadku uwzględnić. Ponadto zbieranie niezbędnych danych o ruchu, stanie nawierzchni oraz konstrukcji to procesy, które wymagają dużego doświadczenia.
-
Przygotowanie i wdrażanie Krajowego Programu BRD GAMBIT 2005
PublikacjaKrajowy Program BRD GAMBIT 2005 jest spójny z najwazniejszymi dokumentami dotyczącymi rozwoju systemu transportu w Polsce (Polityka Transportowa, Strategia Rozwoju Transportu). Jest też spójny z III Planem BRD Unii Europejskiej. Program ten daje możliwość zintensyfikowania działań prewencyjnych, prowadzonych w celu ochrony zycia i zdrowia uczestników ruchu drogowego. Efektem tego programu będzie uratowanie życia kilkunastu tysiącom...
-
Road safety strategy on national roads
PublikacjaMimo podejmowanych wielu działań w zakresie brd na sieci dróg krajowych w Polsce, rezultaty są dalekie od oczekiwań i zadań postawionych przez Krajowy Program BRD GAMBIT 2005. Można by to tłumaczyć dużym przyrostem liczby pojazdów i wzrostem pracy przewozowej szczególnie na drogach krajowych. Ale porównanie ryzyka występującego na sieci dróg krajowych w Polsce do ryzyka występującego na drogach krajowych najbliższych krajów europejskich...
-
Seatbelts as the Effective Tool for protecting Drivers and Car Occupants
PublikacjaW referacie przedstawiono charakterystykę i porównanie różnych metod badań stosowania pasów bezpieczeństwa w Polsce. Przedstawiono także wyniki prowadzonych systematycznych badań krajowych stosowania pasów bezpieczeństwa przez kierowców i pasażerów w pojazdach z podziałem na różne grupy. W końcowej części opisano model zależności konsekwencji wypadków drogowych w zależności od stopnia stosowania pasów bezpieczeństwa przez uczestników...
-
Strategia bezpieczeństwa ruchu drogowego
PublikacjaSkuteczność działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (brd)w Polsce uwarunkowane jest podejmowaniem wszelkich środków zaradczych w sposób uporządkowany i powszechny, dostosowany do założonych celów i dostępczych środków finansowych. Takie podejście do problemu zakłada Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2005, którego strategicznym celem jest zmniejszenie o 50% liczby ofiar śmertelnych wypadków drogowych...
-
Strategia czystego transportu miejskiego w Gdyni
PublikacjaW referacie przedstawiono diagnozę systemów transportu w Gdyni w zakresie realizacji założeń racjonalnej polityki transportowej oraz działania, które miasto podejmuje lub zamierza wdrożyć w celu zrównoważonego rozwoju transportu miejskiego.
-
Systemic approach to Road Safety Schemes
PublikacjaW artykule przedstawiono koncepcje rozwoju systemu bezpieczeństwa ruchu drogowego na poziomie krajowym oraz na poziomie regionalnym i lokalnym.
-
Światowe trendy w edukacji motoryzacyjnej i nadzorze nad ruchem drogowym
PublikacjaReferat jest syntezą światowych trendów w kształceniu kierowców i nadzorze nad ruchem drogowym. Prezentuje doświadczenia m.in. projetów europejskich projektów: SafeyNet, ''Obserwatorium BRD'', EuroRAP, PACTS oraz poszcególnych państw członkowskich UE m.in.: Francji, Wielkiej Brytanii, Holandii, a także Polski.
-
The effect of trees in the road crown on road safety
PublikacjaW referacie przedstawiono problem występowania wypadków związanych z najechaniem na drzewo. Problem ten występuje w Polsce głównie w województwach północnych i zachodnich, co jest związane ze specyficznymi cechami sieci drogowej tego obszaru. Referat przedstawia negatywny wpływ drzew rosnących w koronie drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz określa metody zapobiegania wypadkom związanym z najechaniem na drzewo. Ze względu...
-
Time series - the tool for traffic safety analysis
PublikacjaGłównym celem artykułu jest przedstawienie sposobu modelowania i modeli stosowanych w analizach i prognozowaniu odnośnie zmian śmiertelności w wypadkach drogowych w Polsce. W tym celu zastosowano teorię modeli strukturalnych szeregów czasowych przy założeniu, że zarówno ruch drogowy, jak i bezpieczeństwo na drogach są procesami dynamicznymi, w których przeszłość ma znaczący wpływ na teraźniejszość i przyszłość systemu.
-
Traffic safety management in TRISTAR system
PublikacjaW niniejszym referacie przedstawiono przesłanki do zastosowania Inteligentnych Systemów Transportu w Trójmieście, założenia, cele stosowania systemu, koncepcję jego architektury oraz koncepcję funkcjonowania poszczególnych podsystemów, które zostaną zintegrowane w ramach planowanego systemu TRISTAR, ze szczególnym uwzględnieniem systemów zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego.
-
Transport miejski. Ekonomika i organizacja pod red. O. Wyszomirskiego, Gdańsk 2007 (Rozdział 16 J.Staszak: Promocja usług w transporcie miejskim)
Publikacja -
Ujawnianie kierujących pod wpływem narkotyków
PublikacjaW referacie przedstawiono we wprowadzeniu pojawienie się nowego zagrożenia, jakim jest kierowanie pojazdów przez osoby będące pod wpływek narkotyków. W drugiej części przedstawiono obecnie obowiązujące sankcje, jakie mogą spotkać kierującego oraz definicję środków odurzających, po zażyciu których nie można prowadzić samochodu. W trzeciej części przedstawiono badania naukowe przeprowadzone w Polsce i Niemczech, które pokazują jak...
-
Wpływ drzew w koronie drogi na bezpieczeństwo użytkowników dróg
PublikacjaW referacie przedstawiono problem wystepowania wypadków związanych z najechaniem na drzewo. Problem ten występuje w Polsce głównie w województwach północnych i zachodnich, co jest związane ze specyficznymi cechami sieci drogowej tego obszaru. Referat przedstawia negatywny wpływ drzew rosnących w koronie drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz określa metody zapobiegania wypadkom związanym z najechaniem na drzewo. Ze względu...
-
Wpływ zmian w strukturze sieci ulicznej miasta na efektywność funkcjonowania transportu na przykładzie planowanej obwodnicy Olsztyna
PublikacjaW referacie przedstawiono wyniki analiz, które przeprowadzono w celu określenia związków pomiędzy zmianami struktury sieci ulicznej a jej sprawnością i efektywnością zastosowanych rozwiązań. W symulacjach przeprowadzonych w ramach niniejszej pracy, uwzględniono jeden ze sposobów przekształcania sieci, jakim jest jej rozbudowa w celu wyprowadzenia ruchu tranzytowego poza obszary śródmiejskie miast na przykładzie planowanej Obwodnicy...
-
Zarządzanie bezpieczeństwem ruchu drogowego w systemie TRISTAR
PublikacjaW niniejszym referacie przedstawiono przesłanki do zastosowania Inteligentnych Systemów Transportu w Trójmieście, założenia, cele stosowania systemu, koncepcję jego architektury oraz koncepcję funkcjonowania poszczególnych podsystemów, które zostaną zintegrowane w ramach planowanego systemu TRISTAR, ze szczegolnym uwzględnieniem systemów zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego.
Rok 2006
-
Automatyzacja nadzoru nad ruchem drogowym najbardziej efektywnym działaniem poprawy brd.
PublikacjaPrędkość jako czynnik wpływający na zagrożenie w ruchu drogowym.Automatyczny nadzór nad ruchem drogowym.Przykłady rozwiązań z Francji i Wielkiej Brytanii.Rozwój systemu automatycznego nadzoru nad ruchem w Polsce.
-
Badania właściwości eksploatacyjnych betonu asfaltowego o nieciągłym uziarnieniu i mastyksu grysoweo SMA do cienkich warstw ścieralnych
PublikacjaArtykuł przedstawia wyniki badań właściwości mieszanek mineralno-asfaltowych przeznaczonych do cienkich warstw ścieralnych. Wykonano badania odporności mieszanek na: starzenie, działanie wody i mrozu, deformacje trwałe oraz na spękania niskotemperaturowe. Przebadano 2 rodzaje mieszanek: beton o nieciągłym uziarnieniu i mastyks grysowy SMA. Zastosowano 4 rodzaje asfaltów: 1 zwykły, niemodyfikowany i 3 modyfikowane. Stwierdzono,...
-
Bezpieczeństwo transportu w polityce transportowej Polski i Unii Europejskiej.
PublikacjaCharakterystyka polskiej i europejskiej polityki transportowej.Bezpieczeństwo transportu. Współczesne tendencje w działaniach prewencyjnych oraz działania systemowe w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
-
Część IV. Infrastruktura transportu
PublikacjaCharakterystyka stanu istniejącego i zmian jakie dokonały się w latach 2000-2004 w funkcjonowaniu i zagospodarowaniu infrastruktury transportu drogowego, kolejowego, lotniczego, morskiego, wodnego śródloądowego i autobusowego, a także innych rodzajów transportu związanych z turystyką w województwie pomorskim
-
Dlaczego nawierzchnie pękają podczas mroźnych zim?
PublikacjaSpękania poprzeczne warstw asfaltowych konstrukcji nawierzchni spowodowane oddziaływaniem niskich temperatur zimowych są zjawiskiem dosyć często spotykanym na polskich drogach. Niestety równie często mamy problem z ich właściwym rozpoznaniem. W artykule przybliżono mechanizm powstawania spękań niskotemperaturowych, a także zaprezentowano wyniki badań terenowych tych spękań przeprowadzonych na obszarze trzech województw Polski północno-wschodniej:...
-
Identyfikacja i potencjał rozwojowy funkcji metropolitalnych w obszarze metropolitalnym Trójmiasta
PublikacjaCelem ekspertyzy autorskiej jest:- delimitacja istrukturalizacja warstwy metropolitalnej, obejmującej relacje przestrzenne pomiędzy istniejącymi i potencjalnymi źródłami a celami ruchu metropolitalnego w obszarze Trójmiasta i w otoczeniu regionalnym;- określenie potencjału metropolitalnego;sformułowanie propozycji zapisów planu zagospodarowania przestrzennego obszaru metropolitalnego w formie zasad i kierunków działań.