Publications
Filters
total: 197
Catalog Publications
-
Alternatywne źródła zasilania w trolejbusach - przegląd rozwiązań stosowanych w miastach europejskich
PublicationW artykule przedstawiono obecne tendencje w zakresie autonomicznych źródeł zasilania dla trolejbusów.
-
Operation of trolleybus transport in Portugal. Revitalization of trolleybus network in Coimbra and development plans in Amadora
PublicationW artykule opisano sytuację komunikacji trolejbusowej w Portugalii.
-
Trolleybuses in the city of Gdynia. A historical and geographical study
PublicationW artykule przedstawiono historię, stan obecny oraz plany rozwoju gdyńskiej sieci trolejbusowej
-
Efektywność odzysku energii w komunikacji trolejbusowej
PublicationW artykule przedstawiono analizę różnych sposobów ograniczenia zużycia energii w komunikacji miejskiej na przykładzie trolejbusów. Obliczenia wykonano metodą Monte Carlo.
-
Solarne tramwaje w Bad Schandau
PublicationArtykuł poświęcony jest uzdrowiskowej sieci tramwajowej w niemieckim mieście Bad Schandau, w której część energii zasilającej tramwaje pochodzi z elektrowni słonecznej. W opracowaniu przedstawiono historię tramwajów w tym mieście, genezę i szczegóły techniczne solarnego układu zasilania oraz doświadczenia eksploatacyjne.
-
Dwa lata eksploatacji trolejbusów z bateryjnym źródłem zasilania w Gdyni
PublicationW artykule przedstawiono doświadczenia eksploatacyjne trolejbusów wyposażonych w autonomiczne pokładowe źródło zasilania w postaci baterii trakcyjnych.
-
Możliwości ograniczenie zużycia energii w transporcie miejskim na przykładzie gdyńskiej komunikacji trolejbusowej
PublicationW artykule przedstawiono analizę możliwości zwiększenia efektywności hamowania odzyskowego na przykładzie gdyńskiej sieci trolejbusowej. Przedmiotem są dwa sposoby osiągnięcia tego celu: instalacja zasobników superkondensatorowych na podstacjach trakcyjnych oraz wprowadzenie do eksploatacji dwustronnego zasilania sieci trakcyjnej. Pierwszy zasobnik superkondensatorowy został zainstalowany w Gdyni w kwietni 2011 roku natomiast wprowadzenie...
-
Estymacja położenia wirnika w bezczujnikowym napędzie trakcyjnym z silnikiem IPMSM
PublicationW referacie omówiono problematykę estymacji położenia kątowego wirnika silnika IPMSM w aspekcie zastosowań trakcyjnych. Przedstawiono metody estymacji położenia kątowego wirnika silnika IPMSM umożliwiające stabilną pracę napędu w pełnym zakresie prędkości. Omówione algorytmy estymacji położenia opierają się na analizie wartości pochodnych prądów fazowych silnika związanych z modulacją napięć realizowaną przez falownik tranzystorowy....
-
Konwersja autobusów niskopodłogowych na trolejbusy w Gdyni
PublicationArtykuł poświęcono budowie trolejbusów we własnym zakresie przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni na bazie nadwozi wycofanych z eksploatacji autobusów.
-
Obróbka graficzna obrazu w nowoczesnych systemach diagnostyki sieci trakcyjnej jezdnej
PublicationW artykule autorzy przedstawiają założenia nowej metody bezkontaktowego pomiaru położenia przewodów jezdnych sieci trakcyjnej, a także pokazują jakie znaczenie w tej metodzie ma komputerowa analiza obrazu pozyskiwanego z kamery. Problemem technik wizyjnych jest zmienność parametrów obrazu wejściowego (jasność, kontrast, zakres widma, krzywa gamma i in.), które są zależne od zmieniających się warunków oświetlenia zewnętrznego związanych...
-
Promocja elektrycznego transportu miejskiego : Projekt Trolley
PublicationArtykuł poświęcono programowi Trolley. Jest to program mający na celu popularyzację komunikacji trolejbusowej, finansowany ze środków Unii Europejskiej. Biorą w nim udział instytucje i firmy związane z komunikacją trolejbusową z Gdyni, Salzburga (Austria), Szegedu (Węgry), Brna (Republika Czeska), Parmy (Włochy), Eberswalde i Lipska (Niemcy)
-
Diagnostyka i monitoring odbioru prądu z sieci trakcyjnej
PublicationDla zapewnienia bezpieczeństwa i niezawodności eksploatacyjnej transportu kolejowego kluczowe znaczenie techniczne ma układ odbioru prądu z sieci jezdnej przez poruszające się pojazdy. Jego poprawne działanie zależy m.in. od prawidłowej regulacji zarówno sieci jezdnej, jak i odbieraka prądu. W artykule przedstawiono przegląd różnych metod i urządzeń diagnostyki i monitoringu trakcyjnych odbieraków prądu oraz sieci trakcyjnej, stosowanych...
-
The use of tamping machine for diagnosising the longitudinal forces in rails of CWR track
PublicationW pracy przedstawiono przebieg prowadzonych od kilkunastu lat w Politechnice Gdańskiej badań nad wyznaczaniem sił podłużnych w szynach toru bezstykowego. Opisano skonstruowaną aparaturę pomiarową. Badania eksperymentalne polegały na podnoszeniu, a następnie poprzecznym nasuwaniu rusztu torowego za pomocą podbijarki. Rejestrowano przy tym wartości przemieszczeń toru oraz odkształcenia siłowników hydraulicznych. W rezultacie ostatnich...
-
Modelowanie i symulacja napędów elektrycznych kolejowych pojazdów trakcyjnych z silnikami indukcyjnymi
PublicationW artykule zaprezentowano model trakcyjnego układu napędowego dla elektrycznego pojazdu kolejowego. Odwzorowuje on działanie silników indukcyjnych z algorytmem sterowania silnika według metody polowo-zorientowanej RFOC z regulatorami prądów typu PI z ograniczeniami sygnałów wyjściowych. Uzyskane wyniki symulacyjne zweryfikowano z przebiegami rzeczywistymi uzyskanymi podczas jazdy na odcinku testowym. Opracowany model umożliwia...
-
Kncepcja zastosowania klasycznego modelu {Preisacha w opisie histerezy mechanicznej toru kolejowego
PublicationW pracy przedstawiono implementację klasycznego, skalarnego modelu histerezy Preisacha w zastosowaniu do opisu zjawiska histerezy mechanicznej, występującej w torze kolejowym podczas procesu regulacji geometrycznej jego osi (tj. w trakcie przesuwania rusztu torowego w kierunku poprzecznym). Opisano zwięźle założenia teorii Preisacha oraz skalarny model matematyczny histerezy mechanicznej, oparty na rozkładzie statystycznym zmodyfikowanych...
-
Tests on lateral resistance in railway track during operation of tamping machine
PublicationArtykuł prezentuje koncepcję prowadzenia badań oporów poprzecznych w trakcie procesu regulacji geometrycznej toru kolejowego za pomocą podbijarki. Jest to zatem kontynuacja badań nad zastosowaniem podbijarki torowej w diagnostyce toru bezstykowego; wcześniej zajmowano się kwestią określania sił podłużnych w szynach. Przedstawiono sposób wyznaczania oporów poprzecznych polegający na ciągłej rejestracji przemieszczenia oraz siły...
-
Rozproszona automatyka SZR w sieciach rodzielczych średniego napięcia zgodnych z IEC 61850
PublicationNorma IEC 61850 została opublikowana w latach 2002 - 2010 w 14 częściach i jest ciągle aktualizowana. Ujednolica ona zasady wymiany danych pomiędzy urządzeniami systemów elektroenergetyki. Zasadniczym celem standardu 61850 jest zapewnienie kompatybilności urządzeń pochodzących od różnych producentów. Standard zakłada zastosowanie mikroprocesorowych urządzeń stacyjnych IED (ang. Intelligent Electronic Devices), takich jak zabezpieczenia...
-
Sterowanie trakcyjnym silnikiem synchronicznym z magnesami zagłębionymi w wirniku bez pomiaru wielkości mechanicznych
PublicationPrzedstawiono metodę odtwarzania położenia kątowego wirnika w silniku synchronicznym z magnesami trwałymi zagłębionymi w wirniku (ang. IPMSM). Omówiony algorytm estymacji położenia opiera się na analizie wartości pochodnych prądów fazowych silnika związanych z modulacją napięć realizowaną przez falownik tranzystorowy. Przedstawiono ideę oraz podstawowe założenia metody. Omówiono problematykę wyznaczania pochodnych prądów silnika...
-
Metoda doboru parametrów regulatorów położenia i prędkości serwonapędów w układach CNC
PublicationW artykule przedstawiono praktyczną metodę doboru parametrów regulatorów położenia i prędkości, kaskadowego układu regulacji serwonapędów posuwu maszyn numerycznych z interpolatorem generującym zadaną trajektorię z prostokątnym profilowaniem przyspieszenia. Opracowany algorytm doboru parametrów regulatorów uwzględnia m.in. kształt przebiegu sygnału uchybu układu regulacji położenia i rozdzielczość przetwornika do pomiaru położenia...
-
Trolleybuses with traction batteries for autonomous running
PublicationIn 2009 the transport company of city Gdynia (Poland) introducet in the operation trolleybuses fitted with traction batteries. This solution was designed for emergency situations, such as: damage of overhead lines or power loss. Transport company also considering the use of batteries in regular use. The article presents the operational experiences gained during the current operation. Furthermore, there are presented new trends...
-
Bezczujnikowe sterowanie trakcyjnym silnikiem IPMSM małej mocy
PublicationThis paper describes an algorithm for estimation of IPMSM angular rotor position. The algorithm uses derivatives of motor phase currents resulting from PWM modulation to obtain the rotor position. Control of the IPMSM electromagnetic torque requires a precise estimation of the rotor angular position throughout the wide speed range. This involves using a set of estimation methods switched with the dependence on the actual rotor...
-
Pomiar prędkości kątowej z użyciem specjalizowanego interfejsu enkodera kwadraturowego
PublicationPrzedstawiono metodę pomiaru prędkości kątowej z użyciem enkodera kwadraturowego i procesora sygnałowego TMS320F28335 wyposażonego w interfejs enkoderowy eQEP. Omówiono budowę i zasadę działania optoelektronicznego enkodera kwadraturowego. Opisano dwie podstawowe metody enkoderowego pomiaru prędkości kątowej, wskazano ich ograniczenia. Zaproponowano połączenie podstawowych metod, uzyskując metodę łączoną odznaczającą się dużą dokładnością...
-
Kompleksowa analiza symulacyjna układu napędowego zespołu trakcyjnego
PublicationThe paper describes an approach to comprehensive analysis of traction electric drive. The drivetrain of ED-74 electric unit equipped with four inverter-fed induction motors was modeled in Matlab/Simulink. The model consists of functional blocks as: motors, inverters, drive controllers, filters. Structure and operation of the model was described. Chosen simulation results were presented and discussed. Two methods of modeling the...
-
Representation of magnetic hysteresis in tape wound core using Preisach's theory
PublicationW referacie przedstawiono model matematyczny histerezy magnetycznej w ujęciu klasycznej teorii Preisacha. Dokonano implementacji skalarnego modelu Preisacha w odniesieniu do rdzenia zwijanego z taśmy typu ET114-27. Do symulacji różnych stanów magnetycznych rdzenia wykorzystano jedynie dane z pomiarów głównej pętli histerezy. Wyznaczono funkcję Everetta i funkcję dystrybucji Preisacha badanego rdzenia. Uzyskano ogólnie dobrą zgodność...
-
Rozproszona automatyka SZR w sieciach rozdzielczych średniego napięcia zgodnych z IEC 61850
PublicationNowe możliwości w realizacji automatyki zabezpieczeniowej wnoszą wymagania normy IEC 61850 (PN-EN 61850) publikowanej od roku 2002 - do chwili obecnej. Zasadniczym celem standardu 61850 jest zapewnienie kompatybilności urządzeń pochodzących od różnych producentów. W artykulke przedstawiono najnowsze wymagania dotyczące czasów rekonfiguracji komunikacji po jej fizycznym przerwaniu. Zaproponowano wielopierścieniową topologię i protokół...
-
Niezawodność komunikacji zgodnej z IEC 61850 w elektroenergetycznych sieciach inteligentnych
PublicationFunkcjonowanie sieci inteligentnych wymaga kompatybilnych i niezawodnych platform komunikacyjnych na poziomie przemysłowych wytwórców, operatorów sieci przesyłowych oraz rozproszonych konsumentów i wytwórców energii. Przedłużające się prace nad standaryzacją w tym zakresie opóźniają wytwarzanie komponentów sieci inteligentnych. Tymczasem w niektórych krajach normę IEC 61850 traktuje się jako dotyczącą właśnie sieci inteligentnych....
-
Wyznaczanie pochodnych prądów silnika w celu estymacji położenia kątowego wirnika w bezczujnikowym napędzie z silnikiem PMSM
PublicationOmówiono problematykę wyznaczania pochodnych prądów silnika synchronicznego z magnesami trwałymi (PMSM). Wyznaczone pochodne mają zastosowanie w specyficznym algorytmie estymacji położenia kątowego wirnika silnika. Wymaga to implementacji złożonego algorytmu pomiarowego w sterowniku mikroprocesorowym napędu. Omówiono podstawowe zasady pomiaru oraz przedstawiono proces strojenia algorytmu pomiarowego. Zaproponowano metodę wyznaczania...
-
Zagadnienia diagnostyki toru kolejowego z wykorzystaniem metody wymuszonych przemieszczeń poprzecznych.
PublicationW pracy przedstawiono krótki przegląd podejmowanych prób nad znalezieniem efektywnej metody określania wielkości sił podłużnych w szynach toru bezstykowego. W szczególnym stopniu skupiono się nad metodą wymuszonych przemieszczeń poprzecznych. Omówiono wyniki weryfikacji tejże metody przeprowadzonej w Politechnice Gdańskiej. Podstawowe stwierdzenie, jakim było wykazanie celowości skoncentrowania się na przemieszczeniach poziomych,...
-
Wpływ wybranych stanów przejściowych w układzie zasilania na sieciowe pojazdy trakcyjne.
PublicationWprowadzane są do eksploatacji nowoczesne pojazdy z przekształtnikami energoelektronicznymi, które pracują równolegle z dotychczas eksploatowanymi pojazdami klasycznymi. Rozprawa naświetla pewien aspekt związany z eksploatacją nowoczesnych pojazdów trakcyjnych i ich współpracą z układem zasilania, mówiący o możliwości wystąpienia oscylacji napięć i prądów, wywołanych zmianą parametrów LC systemu trakcyjnego, wynikającą z obecności...
-
Wpływ falistości pierścienia ślizgowego na rozpływ prądu w zestyku ślizgowym maszyny synchronicznej = Influence of slip-ring waviness on current distribution in the sliding contact of a synchronous machine
PublicationZestyk ślizgowy maszyny synchronicznej średniej i dużej mocy zawiera na ogół szereg równolegle pracujących szczotek na każdym z pierścieni. Szczotki znajdują się w oprawkach szczotkowych rozmieszczonych przestrzennie wzdłuż obwodu pierścienia. To sprawia, że pracują one w tej samej chwili czasowej na różnych fragmentach pierścienia ślizgowego. Nierównomierny rozpływ prądu może spowodować nadmierne obciążenie niektórych szczotek....
-
Stany przejściowe w układzie zasilania zagrażające funkcjonowaniu sieciowych pojazdów trakcyjnych z napędem energoelektronicznym, Przegląd Elektrotechniczny R.80 NR 10/2004 s. 1020-1024, 9 rysunków, bibliografia 13 pozycji.
PublicationSieciowe pojazdy trakcyjne są wyposażane w filtry wejściowe LO, tłumiące tętnienia prądu, przekształtniki impulsowe PWM, przetwarzające energię prądu stałego na trójfazową prądu przemiennego zasilającą silniki indukcyjne, oraz sterowniki komputerowe, realizujące algorytmy sterowania napędem. Jednym z zagrożeń w funkcjonowaniu tego typu pojazdów jest potencjalna możliwość pojawienia się oscylacji napięcia i prądu w układzie zasilania....
-
Katedra Trakcji Elektrycznej.
PublicationW artykule przedstawiono rys historyczny dotyczący Katedry, działalność naukowo-badawczą, omówiono najważniejsze wdrożenia, przedstawiono zakres współpracy krajowej i międzynarodowej.
-
Programowalne układy napędowe w dydaktyce.
PublicationOpisane stanowisko laboratoryjne stanowi przykład zestawu, z pomocą którego możliwe jest zapoznanie szerokiej liczby odbiorców z nowoczesną techniką napędową. Studenci odbywający zajęcia laboratoryjne, prowadzonych w Katedrze Trakcji Elektrycznej, mogą badać różnorakie maszyny elektryczne pod względem własności ruchowych, zaznajomić się ze sposobami sterowania silnikami z użyciem energoelektronicznych przetworników energii oraz...
-
Zastosowanie elementów "węzłowych" do budowy modelu 3D cewki giętkiej w programie polowym OPERA 3D = Application of "nodal" elements for creation of a 3D model of a flexible coil in the program Opera 3D
PublicationNiniejsza praca jest kontynuacją serii artykułów dotyczących modelowania 3D uzwojenia maszyn elektrycznych z cewkami giętkimi. Istotnym problemem dotyczącym modelowania takiego uzwojenia jest zmienność kształtu przekroju poprzecznego zwłaszcza w części czołowej. Powoduje to problemy w utworzeniu uzwojenia bez konfliktów wymiarowych (nie przenikanie się wierzchołków, przyleganie boków cewek, odpowiednie położenie). Niektóre programy...
-
Automatyzacja procesu modelowania geometrycznych obiektów 3Dz wykorzystaniem "Modellera" programu polowego Opera 3D
PublicationW zagadnieniach optymalizacyjnych, w których wykorzystuje się programy polowe istnieje konieczność wprowadzenia zmian w geometrii obiektu i wykonania ponownych obliczeń. Często zachodzi potrzeba budowy modelu 3D od podstaw. Rozwiązaniem jest automatyzacja tego procesu.W pracy omówiono sposób automatycznego załadowania instrukcji wykonywanych automatycznie przez "Modeller" programu Opera 3D. Pokazano sposób parametryzowania geometrii...
-
Analiza stabilności pracy sieciowych pojazdów z napędem energoelektronicznym.
PublicationNowoczesne pojazdy trakcyjne są wyposażane w filtry wejściowe LO, falowniki napięcia z modulacją PWM, silniki indukcyjne o łącznej mocy kilku MW oraz sterowniki komputerowe, realizujące algorytmy sterowania napędem. Jednym z zagrożeń w funkcjonowaniu tego typu pojazdów jest potencjalna możliwość pojawienia się oscylacji napięcia i prądu w układzie zasilania. Przedstawiono rezultaty komputerowej analizy systemu - podstacje trakcyjne,...
-
Bezstykowe zasilanie pojazdów trakcyjnych.
PublicationOpracowanie dotyczy wybranych aspektów związanych z bezstykowym przekazywaniem energii i zastosowaniem tego rodzaju systemu do zasilania elektrycznych pojazdów trakcyjnych. Wstępna analiza wykazała, że możliwe jest przesyłanie energii wystarczającej do zasilenia pojedynczego pojazdu poprzez układ cewek powietrznych o słabym sprzężeniu magnetycznym. Zapewnienie odpowiedniej wydajności energetycznej układu przy najlepszej sprawności...
-
Model matematyczny przełączalnego silnika reluktancyjnego w układzie napędowym
PublicationPrzedstawiono sposób modelowania i opracowany model matematyczny przełączalnego silnika reluktancyjnego w układzie napędowym wyprowadzony z metody energetycznej Lagrange'a. Dokonano odpowiedniego podziału przełączalnego silnika reluktancyjnego na elementy skupione, sformułowano funkcje stanu elementów zachowawczych i rozpraszających. Wyznaczono funkcję Lagrange'a i funkcję dyssypacji Rayleigha we współrzędnych uogólnionych oraz...
-
Algorytmy sterowania trakcją pojazdu autonomicznego z elektrycznymniezależnym napędem kół
PublicationW ostatnich latach rośnie zainteresowanie pojazdami autonomicznymi o napędzie elektrycznym lub hybrydowym. Na szczególną uwagę zasługują wielosilnikowe napędy, pozwalające dostosować moment na każdym kole pojazdu do warunków drogowych. Odpowiednie sterowanie momentem poszczególnych kół w każdej fazie ruchu pojazdu, zwłaszcza na krętej drodze oraz w warunkach niskiej, nierównomiernej i zmieniającej się w czasie przyczepności nawierzchni,...
-
Determination of CWR track's durability characteristics
PublicationW pracy przedstawiono wyniki badań nad wyznaczaniem sił osiowych w szynie kolejowej z zastosowaniem metody wymuszonych przemieszczeń poprzecznych. Badania przeprowadzone na stacjonarnym stanowisku badawczym wykazały, że siłę podłużną w szynie można znacznie dokładniej określić na podstawie zmiany nie pionowej, lecz poziomej siły poprzecznej. Pozwoliło to właściwie ukierunkować prace nad określaniem sił osiowych w szynach toru...
-
Projekt zastosowania automatycznej podbijarki w diagnostyce toru kolejowego
PublicationPrzedstawiono założenia nowego projektu badawczego pt. ''Zastosowanie automatycznej podbijarki w diagnostyce toru kolejowego'', zgłoszonego na kolejny konkurs Komitetu Badań Naukowych. Celem omawianego projektu jest m. in. kontynuowanie prac nad zagadnieniem wyznaczania sił podłużnych w szynach z wykorzystaniem podbijarki torowej. Zakłada się jednak znaczne rozszerzenie zakresu zastosowania podbijarki w diagnostyce toru kolejowego....
-
Sterowanie pojazdem z niezależnym napędem kół wykorzystującym silniki z magnesami trwałymi
PublicationPrzedstawiono wybrane zagadnienia sterowania ruchem autonomicznego pojazdu z niezależnym napędem kół, wykorzystującym silniki synchroniczne z magnesami trwałymi. Omówiono strukturę i realizowane funkcje układu sterowania. Opisano algorytmy sterowania nadrzędnego pojazdu, zwiększające poziom bezpieczeństwa aktywnego, i ich implementację programową. Przedstawiono konstrukcję stacjonarnego stanowiska laboratoryjnego do badania układu...
-
Ładowanie baterii akumulatorów przy wykorzystaniu przetwornicy dc/dc ze sterowaniem mikroprocesorowym
PublicationW referacie przedstawiono metodologię procesu ładowania baterii akumulatorów kwasowo - ołowiowych, z wykorzystaniem nowoczesnego prostownika impulsowego (przetwornicy DC/DC), sterowanego mikroprocesorem. Zaprezentowano i omówiono wyniki analizy energetycznej i sprawnościowej dla wybranej metody ładowania. Przedstawiono wady i zalety ładowania akumulatorów kwasowo - ołowiowych prądem o charakterze impulsowym i wysokiej częstotliwości...
-
Komputerowe modelowanie układów przekształtnikowych przy wykorzystaniu różnych programów symulacyjnych - analiza porównawcza
PublicationNiniejsze opracowanie przedstawia porównanie wybranych, często stosowanych środowisk służących modelowaniu i symulacji. Porównanie jest oparte na analizie pracy układu prze-kształtnikowego wraz z niezbędnym obwodem sterowania. Założeniem autorów referatu jest porównanie nakładów pracy i czasu koniecznego na przygotowanie modelu do obliczeń, jak również ocena trudności w przygotowaniu, wymaganego czasu obliczeń przy zadanej dokład-ności,...
-
Tłumienie oscylacji napięć i prądów w trakcyjnym układzie zasilania wywołanych sterowaniem pojazdu z napędem przekształtnikowym
PublicationReferat omawia jedną z metod tłumienia oscylacji napięć i prądów w układzie zasilania trakcji, polegającą na modyfikacji systemu sterowania napędem przekształtnikowym pojazdu z silnikami indukcyjnymi przy wykorzystaniu filtrów pasmowo przepustowych w gałęzi sprzężenia zwrotnego. Przedstawiono wpływ konfiguracji filtra na skuteczność tłumienia oraz ogólne oddziaływanie metody na jakość regulacji pracy napędu. Temat ten jest aktualny,...
-
Determination of equivalent circuit parameters of an induction motor using field calculation software
PublicationSimulation of the drive system comprising a power electronic converter and an induction motor requires that the equivalent circuit parameters of the motor are known. These parameters can be either measured or calculated. A method of calculation of self and mutual inductances that are parameters of a polyphase model of the motor is presented in the paper. All self-inductances and mutual inductances have been calculated using the...
-
Wysokoczęstotliwościowy falownik napięcia - badania symulacyjne
PublicationWiększość ruchomych odbiorników energii elektrycznej jest połączona ze źródłem energii poprzez: giętkie przewody, komutatory, pierścienie ślizgowe lub pantografy. Taki sposób zasilania w energię elektryczną jest powszech-nie akceptowalny w łagodnym środowisku pracy, ale może być ograniczony w środowisku zagrożonym pod względem wybuchu lub wilgotnym. W wielu przypadkach zastosowań trakcyjnych warunki środowiskowe nie pozwalają na...
-
Simulation of influence of the air gap asymmetryon voltage waveforms of a synchronous machine
PublicationResults of simulation of a synchronous generator with the air gap asymmetry characterised by eccentricity are presented in the paper. The Lagrange's energy method has been used in derivation of the model equations. Analysis of influence of the air gap asymmetry on characteristics of self and mutual inductances of windings, as well as analysis of induced voltage waveforms as a function of the air gap asymmetry have been performed....
-
New Methods of Short-Circuit Current Limiting and Switching-off
PublicationPrzedstawiono wyniki badań symulacyjnych i eksperymentalnych hybrydowych indukcyjno-tyrystorowych ograniczników i wyłączników prądu zwarciowego. Impedancja dławika ogranicznika prądu jest wtrącana do obwodu zwarciowego dopiero w chwili, gdy prąd zwarciowy przekroczy wartość prądu wymuszonego w dławiku przez zewnętrzne źródło prądu. Ograniczanie dynamiki prądu zwarciowego jest bezzwłoczne. Układ nie generuje przepięć łączeniowych....
-
Stabilność systemu zasilania trakcji elektrycznej
PublicationW referacie przedstawiono wybrane problemy podatności trakcyjnego systemu zasilania na występowanie oscylacji prądów i napięć. Oscylacje te są uzależnione od elementów LC, (m.in. filtrów podstacji, filtrów pojazdów) oraz algorytmów sterowania napędów. Przeprowadzono analizę systemu zasilania trakcji elektrycznej pod kątem stabilności w zależności od jego parametrów elektrycznych. Uwzględniono różne możliwe konfiguracje układu dla...
-
Wpływ parametrów filtra wejściowego lc pojazdu na stabilność trakcyjnego układu zasilania
PublicationW referacie przedstawiono wpływ zmiany parametrów elektrycznych filtra na stabilność układu zasilania trakcji elektrycznej. Zaprezentowano ogólne założenia teoretyczne problemu oraz zaproponowano nowy współczynnik pozwalający na wstępne określenie stabilności sys-temu dla przyjętych parametrów filtra wejściowego. Przedstawiono wyniki analizy symula-cyjnej wykonanej w programie PSpice przy wykorzystaniu opracowanych modeli poszcze-gólnych...
-
Model matematyczny przełączalnego silnika reluktancyjnego w układach napędowych
PublicationW artykule przedstawiono metodę modelowania i model matematyczny przełączalnego silnika reluktancyjnego w układach napędowych. Do modelowania wykorzystano metodę energetyczną Lagrange'a. Współczynniki równania Lagrange'a układu napędowego z przełączalnym silnikiem reluktancyjnym MRV160 wyznaczono na podstawie wyników obliczeń silnika metodą elementów skończonych w programie Flux2D. Zamieszczono wybrane wyniki pomiarów i symulacji...
-
Diagnostyka techniczna węzła zawieszenia ślizgacza trakcyjnego odbieraka prądu - analiza i symulacja
PublicationW referacie przedstawiono opis matematyczny układu mechanicznego odbieraka prądu, a także omówiono opracowany model komputerowy układu w programie PSpice. Zaprezentowano wyniki badań symulacyjnych, w których przedstawiono wpływ częstotliwości wymuszeń zewnętrznych na występowanie drgań mechanicznych w układzie. Temat ten jest związany z problematyką jakości odbioru energii elektrycznej z sieci trakcyjnej wynikającej ze współpracy...
-
Analiza układów przekształtnikowych w systemach bezstykowego przesyłania energii elektrycznej do pojazdu trakcyjnego
PublicationPrzekształtniki energoelektroniczne umożliwiają budowę systemu przekazywania energii elektrycznej z jednego obwodu do drugiego na drodze indukcyjnej bez połączenia między nimi. Wstępna analiza takiego układu wykazała, że możliwe jest przesyłanie energii wystarczającej do zasilenia pojedynczego pojazdu poprzez układ cewek powietrznych o sła-bym sprzężeniu magnetycznym. Zapewnienie odpowiedniej wydajności energetycznej przy najlepszej...
-
Wpływ filtru wyjściowego falownika napięcia na widmo drgań i hałasu układu napędowego z silnikiem indukcyjnym
PublicationZasosowanie filtrów wyjściowych falownika napiecia nie jest jednoznaczne z ograniczeniem drgań i hałasu emitowanego przez przekształtnikowy układ napedowy. Zamieszczono analizę wpływu filtru wyjściowego na widma hałasu i drgań silnika asynchroniczneho oraz kompletnego układu napędowego wraz z filtrem wyjściowym falownika napięcia. Przedstawiono wyniki analizy widmowej ciśnienia akustycznego emitowanego przez wybrany silnik klatkowy...
-
Automatyczne urządzenia przełączające nn - oferta firmy Siemens
PublicationUkłady samoczynnego załaczania rezerwy zasilania (SZR), okrełslane w PN-EN 60947-6-1 jako automatyczne urządzenia przełaczające (ATSE ang. Automatic Transfer Switching Equipment) są przeznaczone do zapewnienia ciągłosci zasilania odbiorców energii elektrycznej. W artykule omówiono klasyfikację ATSE, budowę blokad aparatów wykonawczych oraz zalecane czasy zadzialania ATSE. Przedstawiono automatyczne urządzenia przełaczające oferowane...
-
Automatyczne urządzenia przełączające niskiego napięcia
PublicationUkłady samoczynnego załaczania rezerwy zasilania (SZR), okrełslane w PN-EN 60947-6-1 jako automatyczne urządzenia przełaczające (ATSE ang. Automatic Transfer Switching Equipment) są przeznaczone do zapewnienia ciągłosci zasilania odbiorców energii elektrycznej. W artykule omówiono klasyfikację ATSE, budowę elektrycznych blokad aparatów wykonawczych oraz zalecane czasy zadzialania ATSE. Przedstawiono automatyczne urządzenia przełaczające...
-
Zjawiska wibroakustyczne w asysnchronicznych silnikach klatkowych
PublicationRozprawa jest próbą systematycznego i kompleksowego rozpatrzenia zjawisk wibroakustycznych występujących podczas pracy asynchronicznych silników klatkowych małej mocy. Wychodząc z ogólnego diagramu związków przyczynowo-skutkowych wprowadzono wstępną klasyfikację mechanizmów generowania drgań i hałasu w silnikach. Bazując na przeprowadzonych badaniach wibroakustycznych zweryfikowano hipotezy o ilościowym udziale mechanicznych, wentylacyjnych...
-
Układ komputerowy do rejestracji parametrów autonomicznego pojazdu elektrycznego
PublicationW artykule przedstawiono układ rejestrujący parametry wózka elektrycznego, wykorzystujący komputer przemysłowy wyposażony w kartę akwizycji danych. Opisano budowę układu oraz funkcjonalność jego oprogramowania. Przedstawiono przykładowe wyniki rejestracji oraz podkreślono istotne cechy dydaktyczne układu
-
2D Mathematical Model of the Commutator Sliding Contact of an Electrical Machine
PublicationW artykule przedstawiono model matematyczny 2D komutatorowego zestyku ślizgowego z wieloma stopniami swobody. W modelu uwzględniono zmienne wymuszenia działające na szczotkę. Wymuszenia te są wynikiem falistości wirującego komutatora. Szczotka została zamodelowana jako system wielu mas, elementów sprężystych i tłumików rozłożonych w kierunku stycznym i promieniowym. Zamodelowano wszystkie oddziaływania lepkosprężyste pomiędzy komutatorem...
-
Modelowanie 3d uzwojenia maszyny elektrycznej z wykorzystaniem obwodowego modelu mechanicznego cewki giętkiej
PublicationW pracy przedstawiono założenia i sposób wyprowadzenia równań różniczkowych modelu mechanicznego cewki giętkiej. Do analizy przyjęto uzwojenie dwuwarstwowe prądnicy synchronicznej. Opracowany mechaniczny model obwodowy cewki tego uzwojenia można scharakteryzować jako model rurkowy o regulowanej grubości. Pozwala on na uwzględnienie sztywności podłużnej i poprzecznej przy mniejszej liczbie równań różniczkowych modelu. Model ten...
-
Badania symulacyjne drgań szczotki z wykorzystaniem matematycznego modelu 2D komutatorowego zestyku ślizgowego maszyny elektrycznej
PublicationW referacie przedstawiono model matematyczny komutatorowego zestyku ślizgowego i jego zastosowanie do badań symulacyjnych drgań szczotki. Jest to mechaniczny model obwodowy z uwzględnieniem rozkładu elementów skupionych szczotki w przestrzeni 2D. W szczotce wyróżniono liniowe elementy zachowawcze oraz elementy dyssypatywne. Przestrzeń międzystykowa jest zamodelowana układem nieliniowych elementów sprężystych i dyssypatywnych. Pomiędzy...
-
Parametryczny, przestrzenny model silnika asynchronicznego - aplikacja programu AutoCad.
PublicationW pracy przedstawiono program komputerowy, który w sposób kompleksowy wspomaga użytkownika w automatycznym narysowaniu trójwymiarowego modelu silnika asynchronicznego klatkowego. Model maszyny jest parametryczny, co oznacza, że użytkownik definiuje topologię poszczególnych elementów na podstawie: wymiarów geometrycznych, typu łożyska, rodzaju uzwojenia, liczby żłobków itp. Zakres modelowania dotyczy silników indukcyjnych małej...
-
Modelowanie 3D uzwojeń twornika maszyny elektrycznej wykonanych z drutu o przekroju prostokątnym - aplikacja programu AutoCAD.
PublicationW artykule zaprezentowano program komputerowy służący do trójwymiarowego modelowania uzwojenia twornika maszyny elektrycznej wykonanego z drutów o przekroju prostokątnym. Program ten pracuje w środowisku graficznym pakietu AutoCAD. Użytkownik definiuje kształt uzwojenia na podstawie zbioru parametrów. Na tej podstawie powstaje w sposób automatyczny rysunek 3D uzwojenia. Program zawiera szereg funkcji wspomagającej użytkownika...
-
Parametrical 3D model of an asynchronous motor - AutoCAD application.
PublicationA computer program for automatic drawing of 3D models of squirrel-cage induction motors is presented in this paper. The created model of a machine is of parametrical nature, which means that the user defines geometry of particular elements (shaft, stator core, bearing, windings etc.) on the basis dimensions and some other parameters e.g. type of bearing, kind of winding, number of slots. This program is useful for 3D modelling...
-
Efektywność odzysku energii hamowania elektrodynamicznego w komunikacji miejskiej.
PublicationPrzedstawiono metodę aktywnego sterowania ruchem pojazdów komunikacji miejskiej dla zwiększenia wykorzystania energii hamowania zwracanej do sieci. Przedstawiono wyniki badań eksperymentalnych w metrze i komunikacji tramwajowej oraz analizy teoretycznej z wykorzystaniem komputerowych metod modelowania i symulacji.
-
Analiza topologii uzwojenia stojana w części czołowej maszyny indukcyjnej przy wykorzystaniu algorytmu genetycznego.
PublicationW pracy przedstawiono zagadnienia analizy topologii uzwojenia stojana silnika asynchronicznego posiadającego uzwojenie wykonane z cewek giętkich. Znajomość geometrii takich uzwojeń jest niezbędna w celu wykonania dokładniejszych obliczeń cieplnych, elektromagnetycznych i mechanicznych wykonanych za pomocą programów polowych. W celu odwzorowania rzeczywistej topologii uzwojenia autorzy zaproponowali wykorzystanie algorytmu genetycznego...
-
Wpływ topologii cewki giętkiej na rozkład indukcji magnetycznej w części czołowej uzwojeń silnika asynchronicznego.
PublicationW pracy przedstawiono zagadnienia dotyczące wpływu geometrii cewki giętkiej na rozkład pola magnetycznego w części czołowej silnika indukcyjnego. Aby wyznaczyć możliwie dokładnie rozkład pola magnetycznego należy we właściwy sposób odwzorować geometrię uzwojenia. Czynność ta na ogół wykonywana jest w tzw. modułach preprocesora lub modellera programów polowych. W przypadku cewki giętkiej pojawiają się dwa zasadnicze problemy. Pierwszy...
-
Wybrane aspekty sterowania wielosilnikowym napędem pojazdu trakcyjnego z silnikami IPMSM.
PublicationPrzedstawiono propozycję rozproszonej struktury modelowego układu sterowania pojazdu, omówiono architekturę i funkcje poszczególnych sterowników w pojeździe, strukturę łącza komunikacyjnego wraz z protokołem transmisji danych, oraz algorytmy sterowania silnikami i całym układem napędowym. Przedstawiono stacjonarne stanowisko laboratoryjne do badań układu oraz wybrane wyniki eksperymentów.
-
Nowe możliwości w zakresie monitorowania pracy podbijarki.
PublicationPrzedstawiono wyniki badań nad zastosowaniem podbijarki w diagnostyce toru kolejowego. Opisano skonstruowaną aparaturę pomiarową oraz przebieg weryfikacji urządzeń pomiarowych i przyjętych koncepcji podczas badań eksperymentalnych. Zainstalowanie wykonanej aparatury pomiarowej na podbijarce sprawia, że maszyna ta - w położeniu transportowym - może wykonywać pewne funkcje drezyny pomiarowej, rejestrując występujące w torze nierówności...
-
Model elektromechaniczny hydrogeneratora z uwzględnieniem asymetrii wewnętrznych.
PublicationW artykule przedstawiono model matematyczny hydrogeneratora, który powstał w wyniku prac dotyczących badania wpływu obwodu elektromagnetycznego na poziom drgań elementów maszyny. Istotą modelu jest uwzględnienie asymetrii wewnętrznej dotyczącej uzwojenia stojana, uzwojenia wzbudzenia i szczeliny powietrznej. Uwzględniono zmienność istotnych sprzężeń elektromechanicznych wynikających z drgań giętnych wału.Ze względu na złożoność...
-
The computer numerical control system with permanent magnet synchronous motor servo-drives.
PublicationPrzedstawiono układ serwonapędów wieloosiowej maszyny sterowanej numerycznie. W układzie wykorzystano silniki synchroniczne z magnesami trwałymi oraz procesory synałowe DSP. Omówiono algorytmy sterowania nadrzędnego oraz problemy sterownia silnika PMSM.
-
Bezczujnikowy napęd trakcyjny z silnikiem IPMSM.
PublicationW artykule przedstawiono metodę estymacji położenia kątowego wirnika silnika synchronicznego z magnesami trwałymi zagłębionymi w wirniku. Metoda wymaga wielokrotnego pomiaru wartości prądów fazowych silnika w okresie modulacji. Do obliczeń wykorzystywane są szybkości zmian prądów związane z modulacją napięcia za pomocą falownika tranzystorowego. Przedstawiono algorytm matematyczny metody oraz jego symulacyjną weryfikację.
-
Algorytmy sterowania dla poprawy jakości regulacji położenia w serwonapędach
PublicationW serwonapędach o kaskadowej strukturze regulacji momentu, prędkości i położenia, opartej na algorytmach PID, w stanach dynamicznych występują uchyby, które trudno zmniejszyć tylko przez dobór nastaw regulatorów. W referacie zaproponowano metody ich redukcji, oparte na zastosowaniu sprzężenia do przodu. Przedstawiono także modyfikacje algorytmu PID, polegające na dynamicznej adaptacji nastaw do aktualnych wartości uchybu. Omówiono...
-
Wizyjny system pomiaru wybranych parametrów odbieraków prądu
PublicationOdbierak prądu jest elementem pojazdu trakcyjnego służącym do stykowego połączenia obwodu głównego pojazdu z siecią trakcyjną. Diagnostyka techniczna odbieraków i okresowe przeglądy ich stanu gwarantują prawidłową współpracę tego elementu z siecią trakcyjną. Prawidłowa współpraca gwarantuje niezawodne działanie pojazdu trakcyjnego. W artykule przedstawiono metodę bezkontaktowego pomiaru wybranych parametrów technicznych odbieraków...
-
Diagnostyka węwnętrznych uszkodzeń uzwojenia transformatora trakcyjnego w oparciu o analizę energii dyssypacji na okres
PublicationW referacie przedstawiono metodę diagnostyki wewnętrznych uszkodzeń transformatora trakcyjnego opartą na analizie mocy chwilowej do wyznaczenia energii strat wewnątrz transformatora. Analiza strat w transformatorze umozliwia detekcę takich uszkodzeń jak: zwrcia zwojowe, asymetria uzwojeń, relaksacja naprężeń na stykach połączeń uzwojeń i uszkodzenia rdzenia prowadzące do zwiększenia strat w żelazie. W referacie opisano szczegółowo...
-
Określanie oporu poprzecznego podsypki podczas pracy podbijarki torowej
PublicationW Politechnice Gdańskiej od wielu lat są prowadzone prace badawcze nad wykorzystaniem podbijarki torowej w diagnostyce toru kolejowego. Chodzi o to, żeby podczas jej bieżącej pracy można było określać stan naprężeń w szynach oraz wartości oporów poprzecznych. W pracy przedstawiono opis przeprowadzonych badań eksperymentalnych dotyczących oporów rusztu torowego, zastosowany system pomiarowy oraz analizę uzyskanych wyników. Wartości...
-
Wyznaczanie parametrów elektrycznych trakcyjnego układu zasilania dla złożonych warunków ruchu przy wykorzystaniu programu pspice
PublicationRozwój systemów zelektryfikowanego transportu, modernizacje linii kolejowych, rozbudowa sieci komunikacji miejskiej, zakupy nowoczesnego taboru, sprawiają, że konieczne staje się w tych przypadkach dostosowanie i unowocześnienie trakcyjnych systemów zasilania. Wyznaczenie parametrów elektrycznych tych układów metodami analitycznymi, zwłaszcza dla złożonej sytuacji ruchowej, jest trudne. W artykule przedstawiono efektywną metodę...
-
Monitoring parametrów technicznych odbieraków prądu w warunkach ruchowych na linii kolejowej
PublicationOpracowany w Katedrze Inżynierii Elektrycznej Transportu Politechniki Gdańskiej układ monitoringu parametrów technicznych odbieraków prądu pozwala wykryć ich niesprawność w warunkach ruchowych na linii kolejowej. Ocenę stanu technicznego oparto na pomiarze i analizie uniesienia dynamicznego przewodów sieci jezdnej w momencie przejścia odbieraka pojazdu przez punkt pomiarowy. Przekroczenie granicznej wartości uniesienia, wynikające...
-
Algorytmy sterowania dla poprawy jakości regulacji położenia w serwonapędach
PublicationW serwonapędach o kaskadowej strukturze regulacji momentu, prędkości i położenia, opartej na algorytmach PID, w stanach dynamicznych występują uchyby, które trudno zmniejszyć tylko przez dobór nastaw regulatorów. W artykule zaproponowano metody ich redukcji, oparte na zastosowaniu sprzężenia do przodu. Przedstawiono także modyfikacje algorytmu PID, polegające na dynamicznej adaptacji nastaw do aktualnych wartości uchybu. Omówiono...
-
Investigations of methods to measure longitudinal forces in continuous welded rail tracks using the tamping machine.
PublicationPraca przedstawia w sposób poglądowy próby znalezienia efektywnej metody określania sił podłużnych w szynach toru bezstykowego. Szczególną uwagę poświęcono metodzie wymuszonych przemieszczeń poprzecznych. Podstawowym stwierdzeniem z przeprowadzonych własnych badań była konieczność odejścia od podnoszenia odłączonego od podkładów odcinka szyny i skoncentrowanie się na przemieszczeniach poprzecznych; doprowadziło to koncepcji zastosowania...
-
Nonlinear modeling of traction transformer with coiled iron core for dynamic simulation
PublicationW referacie przedstawiono wyprowadzenie zastępczego modelu obwodowego transformatora trakcyjnego o rdzeniu zwijanym do analiz zachowania sie transformatora w układzie napedowym jednostki trakcyjnej. Model zakłada nieliniowa charakterystyke magnesowania B-H i anizotropowe właściwosci magnetyczne i elektryczne zwijanego rdzenia. Wyprowadzenie modelu oparto na metodzie energetycznej Lagrange'a. Uzwojenia zostały zamodelowanie jako...
-
Selected aspects of traction transformer diagnosis based on analysis of power looses in windings and the iron core
PublicationW rozdziale przedstawiono metodę diagnostyki detekcji uszkodzeń wewnętrznych uzwojeń transformatora trakcyjnego oparta na analizie strat mocy rozpraszanej wewnątrz transformatora. Straty mocy są powiekszane o szereg czynników świadczacych o uszkodzeniu transformatora takich jak: zwarcia zwojowe, asymetria uzwojeń, relaksacja naprężeń na stykach połaczeń, uszkodzenie izolacji pomiedzy blachami rdzenia itp. Proponowana metoda dokonuje...
-
Evaluation of electrical parameters of traction supply system for complex railway traffic conditions, using simulation methods
PublicationDevelopment of electrified transport systems, railways modernization, expansion of urban transport networks, purchases of modern rolling stock causes that updating of electric traction supply system is necessary. This chapter presents an effective method for electrical parameters of traction supply system evaluation, using simulation methods.
-
Technical diagnostics and monitoring of traction current collectors
PublicationNew evaluation methods of the technical condition of rolling stock current collectors are proposed in this paper. The method of automatic measurement of the pantograph static force characteristic, realized when the vehicle runs through the test section of the track with especially prepared overhead line height distribution, has been practically implemented by the Polish Railways. The method of testing the slipper spring suspension...
-
IPMSM rotor position estimator based on analysis of phase current derivatives
PublicationThis paper describes an algorithm for estimation of IPMSM angular rotor position. The algorithm uses derivatives of motor phase currents resulting from PWM modulation to obtain the rotor position. The presented method is designed for medium- and high-speed range, since it is based on determination of the EMF vector. Algorithm is characterised by a very simple formulae. The calculation of rotor position is performed in every PWM...
-
Visual measurement system for chosen parameters of current collectors
PublicationA current collector is an element in a traction vehicle, used for movable, contact con-nection between the main circuit of this vehicle and the contact line. Bad technical condi-tion of these important elements in the main circuit of the vehicle result in its incorrect cooperation with contact line. Periodic control of technical condition of current collectors ensures infallible current collection. The pantograph diagnostics consists...
-
Estimation of interior-permanent-magnet-synchronous-motor rotor position by analysis of phase-current derivatives
PublicationThis paper describes an algorithm for estimation of IPMSM rotor angular position. The algorithm uses derivatives of motor phase currents resulting from PWM modulation to obtain the rotor position. The presented method is designed for medium- and high-speed range, since it is based on determination of the EMF vector. Calculation of the motor position is performed in every PWM cycle. The standard SV-PWM method is used to determine...
-
Pojazdy elektryczne. CZ. I.
PublicationPojazdy elektryczne znajdują coraz szersze zastosowanie w szeroko rozumianym transporcie. Począwszy od transportu szynowego, w znacznej części zdominowanego już przez tego typu pojazdy, aż do samochodów, skuterów, rowerów, gdzie również napęd elektryczny jest wykorzystywany coraz powszechniej. Niniejsza książka ma na celu zapoznanie czytelnika z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi pojazdów elektrycznych, obszarami ich wykorzystania,...
-
Sterowanie trakcyjnym silnikiem synchronicznym z magnesami trwałymi zagłębionymi w wirniku bez pomiaru wielkości mechanicznych
PublicationPraca dotyczy zastosowania bezczujnikowej metody sterowania silnikiem synchronicznym z magnesami trwałymi zagłębionymi w wirniku (IPMSM) w trakcyjnym układzie napędowym małej mocy zawierającym sterownik mikroprocesorowy oraz falownik tranzystorowy. Regulacja momentu elektromagnetycznego silnika IPMSM wymaga pomiaru położenia kątowego wirnika. Proponowana metoda jest tzw. metodą bezczujnikową - bez sprzężeń zwrotnych od wielkości...
-
Wizyjny system pomiaru wybranych parametrów odbieraków prądu
PublicationOdbierak prądu jest elementem pojazdu trakcyjnego, służącym do ruchomego, stykowego połączenia obwodu głównego tego pojazdu z przewodem sieci trakcyjnej. Niewłaściwy stan techniczny tych ważnych elementów toru głównego pojazdu skutkuje ich nieprawidłową współpracą z siecią jezdną. Diagnostyka techniczna lokomotyw obejmuje swym zakresem m.in. badanie napędu powietrznego pantografów. W dokumentach normatywnych, określających wymagania...
-
Simulation model of IPMSM drive with rotor position estimator
PublicationThe paper presents a simulation model of electric drive consisting of: IPMSM motor, inverter and digital controller. The model was designed in Mathlab/Simulink. By modelling of the controller its discrete operation was taken into account in order to simulate precisely a specific sensorless control algorithm. A method for estimation of angular rotor position was proposed. Its mathematical algorithm was explained and errors were...
-
Model dwuwirnikowej maszyny indukcyjnej w aspekcie elektromagnetycznego mechanizmu różnicowego
PublicationW referacie przedstawiono obwodowy model maszyny indukcyjnej z dwoma wirnikami, który proponowany jest w koncepcji elektromagnetycznego mechanizmu różnicowego. Koncepcja ta przewiduje zastosowanie dwuwirnikowej maszyny elektrycznej spełniającej jednocześnie funkcje mechanizmu różnicowego oraz napędu pojazdu samochodowego. W realizacji tej koncepcji niezbędna jest także przekładnia mechaniczna sprzężona z jednym z wałów silnika....
-
TECHNIKI CAD W INŻYNIERII ELEKTRYCZNEJ - WYBRANE ZAGADNIENIA
PublicationW pracy przedstawiono różne techniki CAD (ang. Computer Aided Design) wykorzystywane w inżynierii elektrycznej dla potrzeb komputerowego modelowania 3D przetworników elektromechanicznych. Wirtualne modele 3D różnych urządzeń są użyteczne nie tylko przy opracowywaniu dokumentacji technicznej ale są także wykorzystywane w obliczeniach inżynierskich:...
-
Representation of magnetic hysteresis in tape wound core using feedback Preisach model
PublicationThis paper presents a mathematical model for the hysteresis phenomenon in ferromagnetic tape wound core. The feedback scalar Preisach model of hysteresis is used to simulate magnetic behavior of the grain oriented silicon strip of ET114-27 type. Determination of B-H hysteretic curve is based on measurement of the initial magnetization curve and the main hysteresis loop. The Preisach distribution function (PDF) of ET114-27 material...
-
Zastosowanie modułu symulacji dynamicznej programu CAD w analizie układu napędowego elektronarzędzia
PublicationW referacie przedstawiono analizę mechanicznego układu przeniesienia napędu elektronarzędzia (wyrzynarki elektrycznej) przy zastosowaniu Modułu Symulacji Dynamicznej (MSD) programu Autodesk Inventor (AI). Opracowano modele 3D poszczególnych części elektronarzędzia i połączono je przy zachowaniu tzw. kinematyki odwrotnej. Przeprowadzono analizę wpływu poszczególnych węzłów kinetycznych na przebieg momentu na wale silnika elektrycznego....
-
Wyznaczenie parametrów modelu matematycznego transformatora średniej częstotliwości
PublicationW artykule przedstawiono wyniki badań eksperymentalnych transformatora średniej częstotliwości. Obiektem badań był prototyp transformator jednofazowego z rdzeniem wykonanym z prostopadłościennych elementów ferrytowych i uzwojeniami wykonanymi z przewodów Litz’a. Badania przeprowadzono w celu wyznaczenia parametrów modelu matematycznego transformatora. Zakres badań obejmował wyznaczenie pętli histerezy magnetycznej oraz pomiar impedancji...