Publications
Filters
total: 590
Catalog Publications
Year 2017
-
Optimizing the process of railway geometrical layout designing with multi-criteria assessment method
PublicationThe paper presents the main assumptions of the Multi-criteria assessment method used in process of upgrading the railway geometrical layout. The advantages of metaheuristic search were described. The criteria influencing the investment were defined. The fitness function used in the analysis was described. The example of using the optimization algorithm with the help of self developed computer software was described.
-
Organizacja ruchu pociągów w obrębie stacji a oszczędność energii
PublicationW artykule przytoczono podstawowe zasady organizacji ruchu kolejowego. Wyodrębniono elementy sieci kolejowej oraz wskazano obszar stacji kolejowej jako najistotniejszy z punktu widzenia organi-zacji ruchu dla celów zmniejszenia zużycia energii trakcyjnej z uwzględnieniem rekuperowanej ener-gii. W dalszej części odwołano się do spotykanych w literaturze rozwiązań sterowania czasem posto-ju na stacji oraz sterowania czasem jazdy...
-
Pomiary geodezyjne w systemy pomiarowe na liniach kolejowych
PublicationW rozdziale przedstawiono rolę pomiarów geodezyjnych dla potrzeb kolei. Omówiono kolejową osnowę geodezyjną oraz jej zastosowanie. Przedstawiono również inne technologie pomiarowe stosowane na kolei.
-
Pomiary geodezyjne w trakcie odbioru robót kolejowych
PublicationW rozdziale przedstawiono pomiary geodezyjne wykonywane w trakcie odbioru robót kolejowych. Omówiono pomiary inwentaryzacyjne podtorza i rozjazdów.
-
POMORSKA KOLEJ METROPOLITARNA: LINIA Z POTENCJAŁEM
PublicationW pierwszej części pracy został przedstawiony rys historyczny rozwoju linii kolejowych na obszarze dzisiejszych Kaszub, które obecnie wchodzą w skład sieci obsługiwanej przez pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitarnej. Pokazano, jak zniszczenia wojenne, na wiele lat zatrzymały rozwój połączeń kolejowych pomiędzy Gdańskiem, który jest stolicą Województwa Pomorskiego, a obszarem środkowych Kaszub. W kolejnej części opisano proces planistyczny...
-
Poszerzanie międzytorza w analitycznej metodzie projektowania
PublicationW pracy podjęto próbę nowego podejścia do kwestii poszerzania międzytorza, stawiając tezę, że należy je uformować przy zastosowaniu dwóch połączonych krzywych o odpowiednim rozkładzie krzywizny na długości. Założono, że na długości poszerzenia występują w strefach skrajnych obydwu krzywych odcinki zmiennej krzywizny, a w strefie środkowej krzywizna jest stała. Do rozwiązania problemu wykorzystano analityczną metodę projektowania,...
-
Projektowanie tras tramwajowych przy wykorzystaniu Mobilnych Pomiarów Satelitarnych
PublicationW pracy przedstawiono metodykę projektowania tras tramwajowych dostosowaną do rozwijanej w Zespole Naukowym metody Mobilnych Pomiarów Satelitarnych. Opisano badania inwentaryzacyjne wykonane na torach tramwajowych, których wyniki posłużyły jako dane wejściowe w procesie projektowania. Pokazano, w jaki sposób dostosowano analityczne algorytmy projektowania tras kolejowych do specyfiki układów geometrycz-nych występujących w torach...
-
Przyczółki mostowe wspomagane konstrukcjami z gruntu zbrojonego
Publication.
-
Przyczółki mostowe wspomagane konstrukcjami z gruntu zbrojonego
PublicationW referacie przedstawiono syntezę prac związanych z oceną projektów przyczółków wykorzystujących odciążenie w postaci konstrukcji z gruntu zbrojonego geosyntetykami, realizowanych na drogach ekspresowych S3 i S7. W ramach przeprowadzonych audytów dokonano oceny zastosowanych rozwiązań szczegółowych i materiałów jak również obliczeń zamieszczonych w projektach. Zwrócono szczególną uwagę na przestrzenną prace bloków z gruntu zbrojonego...
-
Przyczółki mostowe z konstrukcją odciążającą z gruntu zbrojonego geosyntetykami
PublicationPrzegląd najważniejszych cech geotekstyliów i wyrobów pokrewnych, zastosowanych do budowy bloków odciążających ze szczególnym uwzględnieniem ich wytrzymałości długo i krótkookresowej oraz reologii. Określenie obciążeń działających na konstrukcję gruntową współpracującą z przyczółkiem; obciążenia normowe i rzeczywiste. Obliczenia konstrukcji z gruntu zbrojonego współpracującej z przyczółkiem
-
Raport z badań podcza próbnego obciązenia wiaduktu drogowego WD-27 w km 28+702,24 drogi ekspresowej S7
PublicationW pracy przedstawiono metodykę pomiarów i wyniki badań statycznych i dynamicznych podczas próbnego obciążenia wiaduktu drogowego WD-27 w km 28+702,24 drogi ekspresowej S7. Sformułowano wnioski dotyczące rzeczywistej pracy konstrukcji i warunków dalszej eksploatacji obiektu
-
Raport z badań podczas próbnego obciążenia konstrukcji odciążającej typu mostowego w km 20,151 LK nr 353 w m. Pobiedziska
PublicationW pracy przedstawiono metodykę pomiarów i wyniki badań podczas próbnego konstrukcji odciążającej typu mostowego w km 20,151 LK nr 353 w m. Pobiedziska. Sformułowano wnioski i wydano pinie dotyczącą rzeczywistej pracy konstrukcji i warunków dalszej eksploatacji obiektu.
-
Raport z badań podczas próbnego obciążenia konstrukcji w torze nr 1 i 2 wiaduktu kolejowego w km 20,151 LK 353 w m. Pobiedziska
PublicationW pracy przedstawiono metodykę pomiarów i wyniki badań statycznych podczas próbnego obciążenia konstrukcji w torze nr 1 i 2 wiaduktu kolejowego w km 20,151 LK 353 w m. Pobiedziska. Sformułowano wnioski dotyczące rzeczywistej pracy konstrukcji i warunków dalszej eksploatacji obiektu.
-
Raport z badań podczas próbnego obciążenia mostu drogowego w km 32+252,19 drogi ekspresowej S7
PublicationW pracy przedstawiono metodykę pomiarów i wyniki badań statycznych i dynamicznych podczas próbnego obciążenia badanego obiektu mostowego. Sformułowano wnioski dotyczące rzeczywistej pracy konstrukcji i warunków dalszej eksploatacji obiektu.
-
Raport z badań podczas próbnego obciążenia wiaduktu drogowego WA-1 w ciągu projektowanej obwodnicy Kościerzyny w ciągu DK 20, nad drogą powiatową nr 2304G
PublicationW pracy przedstawiono metodykę pomiarów i wyniki badań statycznych i dynamicznych podczas próbnego obciążenia wiaduktu drogowego WA-1 w ciągu projektowanej obwodnicy Kościerzyny w ciągu DK 20, nad drogą powiatową nr 2304G. Sformułowano wnioski dotyczące rzeczywistej pracy konstrukcji i warunków dalszej eksploatacji obiektu.
-
Raport z badań podczas próbnego obciążenia wiaduktu drogowego WA-5 w ciągu obwodnicy Kościerzyny w ciągu DK 20
PublicationW pracy przedstawiono metodykę pomiarów i wyniki badań statycznych i dynamicznych podczas próbnego obciążenia wiaduktu drogowego WA-5 w ciągu obwodnicy Kościerzyny w ciągu DK 20. Sformułowano wnioski dotyczące rzeczywistej pracy konstrukcji i warunków dalszej eksploatacji obiektu.
-
Raport z badań podczas próbnego obciążenia wiaduktu drogowego WD-12 w km 40+629,89. Budowa drogi ekspresowej S7 na odcinku Nidzica – Napierki od km 203+500 do km 223+818.
PublicationW pracy przedstawiono metodykę pomiarów i wyniki badań podczas próbnego obciążenia wiaduktu drogowego WD-12 w km 40+629,89 nad drogą S7 na odcinku Napierki - Nidzica. Sformułowano wnioski i wydano pinie dotyczącą rzeczywistej pracy konstrukcji i warunków dalszej eksploatacji obiektu.
-
Raport z badań podczas próbnego obciążenia wiaduktu drogowego WD-15 w km 46+215,06. Budowa drogi ekspresowej S7 na odcinku Nidzica – Napierki od km 203+500 do km 223+818.
PublicationW pracy przedstawiono metodykę pomiarów i wyniki badań podczas próbnego obciążenia wiaduktu drogowego WD-15 w km 46+215,06 nad drogą S7 na odcinku Napierki - Nidzica. Sformułowano wnioski i wydano pinie dotyczącą rzeczywistej pracy konstrukcji i warunków dalszej eksploatacji obiektu.
-
Raport z badań podczas próbnego obciążenia wiaduktu drogowego WD-30 w km 32+071,22 drogi ekspresowej S7
PublicationW pracy przedstawiono metodykę pomiarów i wyniki badań statycznych i dynamicznych podczas próbnego obciążenia badanego obiektu mostowego. Sformułowano wnioski dotyczące rzeczywistej pracy konstrukcji i warunków dalszej eksploatacji obiektu.
-
Raport z badań podczas próbnego obciążenia wiaduktu drogowego WD-30.2 w km 32+658,100 drogi ekspresowej S7
PublicationW pracy przedstawiono metodykę pomiarów i wyniki badań statycznych i dynamicznych podczas próbnego obciążenia badanego obiektu mostowego. Sformułowano wnioski dotyczące rzeczywistej pracy konstrukcji i warunków dalszej eksploatacji obiektu.
-
Raport z badań podczas próbnego obciążenia wiaduktu drogowego WD-4 nad projektowaną obwodnicą Kościerzyny w ciągu DK 20, w ciągu DW 214
PublicationW pracy przedstawiono metodykę pomiarów i wyniki badań statycznych i dynamicznych podczas próbnego obciążenia wiaduktu drogowego WD-4 nad projektowaną obwodnicą Kościerzyny w ciągu DK 20, w ciągu DW 214. Sformułowano wnioski dotyczące rzeczywistej pracy konstrukcji i warunków dalszej eksploatacji obiektu.
-
Raport z badań podczas próbnego obciążenia wiaduktu drogowego WD-6 nad obwodnicą Kościerzyny w ciągu DK 20, w ciągu DG 187088G
PublicationW pracy przedstawiono metodykę pomiarów i wyniki badań statycznych i dynamicznych podczas próbnego obciążenia wiaduktu drogowego WD-6 nad obwodnicą Kościerzyny w ciągu DK 20, w ciągu DG 187088G. Sformułowano wnioski dotyczące rzeczywistej pracy konstrukcji i warunków dalszej eksploatacji obiektu.
-
Raport z badań podczas próbnego obciążenia wiaduktu drogowego WD-9 nad projektowaną obwodnicą Kościerzyny w ciągu DK 20, w łącznicy Ł-4/2 na węźle Wieżyca
PublicationW pracy przedstawiono metodykę pomiarów i wyniki badań statycznych i dynamicznych podczas próbnego obciążenia wiaduktu drogowego WD-9 nad projektowaną obwodnicą Kościerzyny w ciągu DK 20, w łącznicy Ł-4/2 na węźle Wieżyca. Sformułowano wnioski dotyczące rzeczywistej pracy konstrukcji i warunków dalszej eksploatacji obiektu.
-
Raport z badań podczas próbnego obciążenia wiaduktu drogowego WD-9 w km 35+623,06. Budowa drogi ekspresowej S7 na odcinku Nidzica – Napierki od km 203+500 do km 223+818.
PublicationW pracy przedstawiono metodykę pomiarów i wyniki badań podczas próbnego obciążenia wiaduktu drogowego WD-9 w km 35+623,06 nad drogą S7 na odcinku Napierki - Nidzica. Sformułowano wnioski i wydano pinie dotyczącą rzeczywistej pracy konstrukcji i warunków dalszej eksploatacji obiektu.
-
Raport z badań podczas próbnego obciążenia wiaduktu kolejowego w km 165,161 LK nr 14 - konstrukcja w torze nr 1
PublicationW pracy przedstawiono metodykę pomiarów i wyniki badań podczas próbnego obciążenia wiaduktu kolejowego w km 165,161 LK nr 14.. Sformułowano wnioski i wydano pinie dotyczącą rzeczywistej pracy konstrukcji i warunków dalszej eksploatacji obiektu.
-
Raport z pomiaru drgań budunków OPEC przy ul. Opata Hackiego oraz hali Biedronka przy ul. Opata Hackiego w Gdyni podczas prowadzenia robót budowlanych - pogrążania ścianek szczelnych w obrębie komory startowej do mikrotunelu pod torami PKP
PublicationW pracy przedstawiono metodykę pomiarów i wyniki badań - pomiaru drgań budunków OPEC przy ul. Opata Hackiego oraz hali Biedronka przy ul. Opata Hackiego w Gdyni podczas prowadzenia robót budowlanych - pogrążania ścianek szczelnych w obrębie komory startowej do mikrotunelu pod torami PKP
-
Raport z pomiaru drgań budynków dawnej Królewskiej Fabryki Karabinów przy ul. Łąkowej 35/38 w Gdańsku podczas prowadzenia robót budowlanych na budowie budynku biurowego LPP Fashion Lab przy ul. Łąkowej w Gdańsku
PublicationW pracy przedstawiono metodykę pomiarów i wyniki badań - pomiaru drgań budynków dawnej Królewskiej Fabryki Karabinów przy ul. Łąkowej 35/38 w Gdańsku podczas prowadzenia robót budowlanych na budowie budynku biurowego LPP Fashion Lab przy ul. Łąkowej w Gdańsku
-
Raport z pomiaru drgań budynków przy ul. Kaspra Geskiego 23, Opata Hackiego 15 i 15 w Gdyni podczas prowadzenia robót budowlanych - pogrążania ścianek szczelnych w obrębie skrzyżowania ulic Kaspra Geskiego i Opata Hackiego
PublicationW pracy przedstawiono metodykę pomiarów i wyniki badań - pomiaru drgań oraz ocene szkodliwości drgań na budynki przy ul. Kaspra Geskiego 23, Opata Hackiego 15 i 15 w Gdyni podczas prowadzenia robót budowlanych - pogrążania ścianek szczelnych w obrębie skrzyżowania ulic Kaspra Geskiego i Opata Hackiego
-
Raport z pomiaru drgań budynków przy ul. St.Ramułta 36 i 49-53 oraz Morskiej 176/184C w Gdyni, podczas pogrążania ścianek szczelnych wzdłuż ul. J.Komierowskiego
PublicationW pracy przedstawiono metodykę pomiarów i wyniki badań - pomiaru drgań oraz ocenę szkodliwości drgań na budynki przy ul. St.Ramułta 36 i 49-53 oraz Morskiej 176/184C w Gdyni, podczas pogrążania ścianek szczelnych wzdłuż ul. J.Komierowskiego
-
Regulacja osi toru kolejowego metodami geodezyjnymi
PublicationW rozdziale przedstawiono prace pomiarowe dotyczące wybranego odcinka toru w celu obliczenia poprawek do jego regulacji.
-
ROZPRZESTRZENIANIE SIĘ SKUTKÓW DUŻYCH KATASTROF KOLEJOWYCH
PublicationPrzy ciągle rosnącej wielkości kolejowych przewozów towarowych z udziałem materiałów niebezpiecznych, coraz większego znaczenia nabiera bezpieczeństwo tych przewozów. W przypadku katastrofy należy minimalizować jej skutki. Jest to możliwe tylko wtedy, gdy zostanie rozpoznany mechanizm rozprzestrzeniania się skutków katastrofy z udziałem materiałów niebezpiecznych. Pomocne tu jest modelowanie tych zjawisk.
-
Shaping of the turnout diverging track with variable curvature sections
PublicationThe paper presents an analytical method of shaping the turnout diverging railroad track with variable curvature segments on its length, which in an evident way distinguished it from a typical solution, made up of a single circular arc with no transition curves. Two separate causes including a linear and a nonlinear curvature one in the form of a polynomial have been examined. The obtained solutions of the problem have a universal...
-
Strategia rozwoju transportu w obszarze metropolitalnym
PublicationDokument strategii rozwoju transportu metropolitalnego jest narzędziem wyrażającym wspólne podejście samorządów i podmiotów działających na obszarze metropolii do rozwiązywania problemów transportowych i przewodnikiem służącym do osiągnięcia wyznaczonych celów. W niniejszym referacie przedstawiono podstawowe cele i założenia oraz metodykę analiz zastosowaną na potrzeby opracowania Strategii Transportu i Mobilności Obszaru Metropolitalnego...
-
Technologia robót torowych
PublicationMonografia „Technologia robót torowych” podzielona została na 11 rozdziałów, w których przedstawiono problematykę napraw nawierzchni podsypkowych i podtorza. W pierwszych czterech rozdziałach opisane zostały podstawowe pojęcia, klasyfikacja napraw oraz proste technologie robót wykonywane metodą ręczną i małej mechanizacji. W kolejnych czterech rozdziałach omówione zostały technologie podbijania toru, oczyszczania podsypki, spawania...
-
The analysis of tram tracks geometrical layout based on Mobile Satellite Measurements
PublicationIn this article, the results of the research in a field of which uses active global navigation satellite system (GNSS) geodetic networks for the inventory of geodetic geometric tram tracks are presented. The applied measurement technique has been adapted for the designing of the geometric layout of tram tracks. Several configurations of receivers and settings of an active GNSS networks with the objective to increase the accuracy...
-
The application of nonlinear curvature sections in the turnout diverging track
PublicationThe paper presents the analytical method of modelling the diverging track of railway turnout with nonlinear curvature sections. These sections were used for smoothing the graph of curvature in the extreme areas of turnout. The problem of the curvature distribution was identified with the use of differential equations. The resulting solutions are of universal nature for example the ability of assuming any values of curvature at...
-
Transition curve with smoothed curvature at its ends for railway roads
PublicationIn the paper, in view of a railway ballasted track, a new concept of transition curve of linear form of curvature along its length and smoothed extreme regions is presented. For this purpose use has been made of an original, universal method for identifying transition curves by means of differential equations. Some general curvature equations for three regions investigated have been determined to be followed by appropriate parametric...
-
USZKODZONA BELKA TYPU T WIADUKTU DROGOWEGO. OCENA USZKODZEŃ I NAPRAWA
PublicationW rozdziale opisano metodę wzmocnienia uszkodzonej belki prefabrykowanej typu T. Dźwigar wiaduktu drogowego został uderzony przez wozidło, co spowodowało jego zarysowanie i ubytki. Zaproponowano naprawę poprzez dobetonowanie dodatkowej belki. W procesie budowy belki zastosowano balastowanie płytami betonowymi w celu wciągnięcia nowego dźwigara do przenoszenia obciążeń od ciężaru własnego obiektu. Przewidziano połączenie starego...
-
Współczesne projektowanie mostów
PublicationW artykule zaprezentowano historyczne i współczesne aspekty projektowania mostów. Uwagę zwrócono na wirtualne, architektoniczne i funkcjonalne modele, które aktualnie zintegrowane są w środowisku BIM.
-
Wybrane problemy przewidywania odpowiedzi dynamicznej konstrukcji mostowych
PublicationW artykule przedstawiono wybrane problemy związane z przewidywaniem odpowiedzi dynamicznej konstrukcji mostowych.
-
Wybrane przykłady analizy przęseł mostów stalowych
PublicationPomimo silnego trendu związanego z budownictwem betonowym przęsła stalowe w dalszym ciągu znajdują zastosowanie w Europie i Polsce. W referacie przedstawiono wybrane przykłady historyczne i współcześnie zrealizowanych lub będących w budowie obiektów mostowych. Zwrócono uwagę na odejście od standardowych rozwiązań. Pokazano wybrane przykłady modelowania ostatnio realizowanych mostów. Zwrócono uwagę na nietypowe rozwiązania projektowe.
-
Wyznaczanie optymalnej krzywizny toru zwrotnego w rozjazdach dla kolei dużych prędkości na podstawie analizy dynamicznej
PublicationW artykule została przedstawiona analityczna metoda wyznaczania krzywizny toru zwrotnego rozjazdu kolejowego posiadającego na swojej długości odcinki zmiennej krzywizny. Taki rozjazd jest dedykowany w głównym stopniu kolejom dużych prędkości. Rozpatrzono dwa odrębne przypadki obejmujące liniowy przebieg krzywizny oraz przebieg nieliniowy, w postaci wielomianowej. Uzyskane rozwiązania problemu pozwalają na przyjmowanie dowolnych...
-
Wzmocnienie uszkodzonej belki typu T w przęśle wiaduktu drogowego
PublicationW artykule opisano metodę wzmocnienia belki prefabrykowanej typu T dźwigara wiaduktu drogowego uszkodzonej przez pojazd „wozidło”. Beton belki uległ zarysowaniom w wielu miejscach. Wystąpiły też ubytki otuliny strun sprężających. Zaproponowano naprawę i wzmocnienie przez dobetonowanie dodatkowej belki. Podczas naprawy zastosowano balastowanie przęsła w celu wciągnięcia nowego dźwigara do współpracy od ciężaru własnego i sprężenia....
-
Zastosowanie odcinków nieliniowej krzywizny w torze zwrotnym rozjazdu kolejowego
PublicationW pracy została przedstawiona analityczna metoda kształtowania toru zwrotnego rozjazdu kolejowego posiadającego na swojej długości odcinki nieliniowej krzywizny. Odcinki te służą łagodzeniu wykresu krzywizny w skrajnych strefach rozjazdu W omawianej metodzie dokonano identyfikacji problemu rozkładu krzywizny za pomocą równań różniczkowych. Uzyskane rozwiązania mają charakter uniwersalny; m. in. pozwalają na przyjmowanie dowolnych...
-
Zur Wiedergeburt einer historischen Gitterbrucke
PublicationMit Blick auf die komplizierte Geschichte der 160 Jahre alten schmiedeeisernen Gitterbrücke in Tczew (deutsch: Dirschau) über die Weichsel und in Bezug auf die Ideen ihrer Ertüchtigung wird im folgenden Beitrag die Untersuchung zur Probebelastung der originalen Felder des Überbaus beschrieben. Der historische Überbau der Weichselbrücke Dirschau wird dabei mit einer neuen Fahrbahn belastet. Es konnte die erforderliche Tragfähigkeit...
-
Zwodzona kładka dla pieszych na wyspę Ołowiankę w Gdańsku - analizy dynamiczne z wykorzystaniem modelu numerycznego MES
PublicationW artykule przedstawiono projekt zwodzonej kładki dla pieszych przez rzekę Motławę na wyspę Ołowiankę w Gdańsku. Omówiono jej konstrukcję oraz obliczenia numeryczne sprawdzające wytrzymałość, ugięcie i siły w siłownikach podczas zwodzenia. Dokonano również oceny poziomu komfortu i nośności konstrukcji pod wpływem działania obciążeń dynamicznych generowanych przez pieszych.
Year 2016
-
Analityczna metoda projektowania łuków odwrotnych
PublicationW pracy przedstawiono nową metodę projektowania rejonu zmiany kierunku trasy kolejowej, dostosowaną do techniki Mobilnych Pomiarów Satelitarnych. Metoda ta może się okazać szczególnie przydatna wówczas, gdy obydwu prostych kierunków trasy nie można połączyć w sposób elementarny, stosując łuk kołowy z krzywymi przejściowymi; dotyczy to również. zastosowania łuku koszowego. Jedynym rozwiązaniem staje się wówczas wprowadzenie do układu...
-
Analiza i ocena zdolności przepustowej linii kolejowej o zróżnicowanej strukturze ruchu
PublicationW artykule wskazano na metody prowadzenia analiz warunków ruchu kolejowego oparte na dwóch parametrach: zdolności przepustowej i opóźnieniach pociągów. Szczególna uwagę poświęcono ocenie powszechnie stosowanych uproszczeń w analizach.
-
Analytical design method of reverse curves
PublicationThe paper deals with a new approach relating to the design of the region of railway track direction alteration adapted to Mobile Satellite Measurements technique. The method may be particularly useful in situations when both the straights of the route directions cannot be connected in an elementary way using a circular arc with transition curves; this also refers to the application of a compound curve. Thus the only solution becomes...
-
Arch footbridge over Warta river in Wronki - design and construction
PublicationThe paper presents the concept of dynamic redesign of lively footbridge. The goal was to reduce probable dynamic excitation and change detailed structural concept. After the complex study the new design was created. In effect completely new static and dynamic properties were reached. Static and dynamic assumptions are explainde. General information, photos and drawings are presented. The final price of the project amounted to 1.25...