Publications
Filters
total: 265
Catalog Publications
Year 2022
-
The impact of shipping 4.0 on controlling shipping accidents: A systematic literature review
PublicationMaritime shipping, with a significant role in global trade, confronts various accidents leading to loss of lives, properties, and the environment. Shipping 4.0 technologies are scaling up to address this problem by employing real-time data-driven technologies, including cyber-physical systems, advanced tracking and tracing, intelligent systems, and big data analytics. Despite growing attention, there is a general lack of clarity...
-
Drukowanie trwałych elementów z żywic utwardzanych światłem lasera w technologii SLA
PublicationŻywice stanowią ważny materiał służących do wytarzania określonych elementów technicznych w wielu obszarach współczesnego i nowoczesnego przemysłu. Niniejsze opracowanie poświęcono charakterystyce najstarszej z metod druku 3D na świecie – technologii stereolitografii. Omówiono zasadę działania i budowy modelu fizycznego, a także dokonano charakterystyki jej kluczowych czynników związanych z parametrami drukarki wraz z porównaniem...
-
Development of Technical Creativity Featuring Modified TRIZ-AM Inventive Principle to Support Design for Additive Manufacturing
Publicationhe design for additive manufacturing (DFAM) processing was introduced to fully utilise the design freedom provided by additive manufacturing (AM). Consequently, appropriate design methodologies have become essential for this technology. Recently, many studies have identified the importance of DFAM method utilisation to produce AM parts, and TRIZ is a strategy used to formalise design methodologies....
Year 2021
-
Simplified Method of Modelling Behaviour of Ship in Waves with Partially Flooded Compartments
PublicationThis paper contains a description of a numerical model for calculating behaviour of ships in waves. There are many models available, but the one described here can be characterised with a set of parameters that have a decisive impact on the final values of roll motion amplitude and frequency. In this paper, it is shown how a fitting of a standard-shape hull characterised by certain readily available parameters affects...
-
Marine Fuel Sulphur Limit Impact on Air Pollution
PublicationThe article presents calculation of Sulphur oxides percentage drop rate in marine industry recorded after 01.01.2020 when new limits, provided by International Maritime Organizations legislation, became effective. Ships’ SOx global emission was estimated and compared between 4th quarter 2019 and 1st quarter 2020. For more accurate estimation 3 seaside cities with big harbors were selected for statistical analysis. Noticeable...
-
HEAVE MOTION OF A VERTICAL CYLINDER WITH HEAVE PLATES
PublicationThe shape of a vertical cylinder resembles the classic form of a spar platform. Spar platforms are floating platforms that are successfully used in waters of great depths and have several advantages that mean they are readily used in the oil industry. Many of these advantages are also relevant to their application for offshore wind turbines, which is currently being considered. In the hydrodynamic analysis of spar platforms, the...
Year 2020
-
The dynamic signature verification using population-based vertical partitioning
PublicationThe dynamic signature is an attribute used in behavioral biometrics for verifying the identity of an individual. This attribute, apart from the shape of the signature, also contains information about the dynamics of the signing process described by the signals which tend to change over time. It is possible to process those signals in order to obtain descriptors of the signature characteristic of an individual user. One of the methods...
-
PROBABILISTYCZNY MODEL PROCESU OBCIĄŻEŃ MOCĄ OKRĘTOWEGO TŁOKOWEGO SILNIKA GŁÓWNEGO I JEGO PRAKTYCZNA PRZYDATNOŚĆ
PublicationW artykule przedstawiono propozycję modelu widma obciążeń mocą okrętowego silnika głównego w formie czterostanowego procesu semi-Markoawa {D(t): t ≥0} ciągłego w stanach i czasie o zbiorze stanów C = {c1, c2, c3, c4} i następującej interpretacji elementów tego zbioru: c1 – obciążenie silnika mocą częściową, c2 – obciążenie silnika mocą trwałą, c3 – obciążenie silnika mocą znamionową, c4 – obciążenie silnika mocą maksymalną. Określono...
-
POTRZEBY I MOŻLIWOŚCI UDOSKONALENIA SYSTEMÓW DIAGNOZUJĄCYCH OKRĘTOWYCH SILNIKÓW SPALINOWYCH O ZAPŁONIE SAMOCZYNNYM
PublicationW artykule przedstawiono ogólnie własności współczesnych systemów diagnozujących (SDG) okrętowych siników głównych o zapłonie samoczynnym, potrzeby zastosowania SDG do sterowania procesem eksploatacji tych silników i propozycje udoskonalenia SDG dla potrzeb realizacji racjonalnej eksploatacji tego rodzaju silników. Zwrócono uwagę na potrzebę uwzględnienia we wnioskowaniu diagnostycznych wiarygodności diagnozy. Przedstawiono też...
Year 2019
-
Modelowanie procesów energetycznych w obrotowym układzie mechanicznym dla potrzeb diagnozowania zmęczenia okrętowych wałów napędowych
PublicationW rozprawie podjęto problematykę energetycznych skutków pękania zmęczeniowego okrętowych wałów napędowych w kontekście ich diagnozowania. Dokonano parametrycznej i konstrukcyjnej klasyfikacji okrętowych układów napędowych z zawężeniem obszaru typów okrętów najbardziej podatnych na pęknięcia zmęczeniowe wałów okrętowych. Przeprowadzono badania modelowe na stanowisku wytrzymałościowym odzwierciedlającym pracę okrętowej linii napędowej...
Year 2018
-
Structural and mechanical properties of hydroxyapatite coatings formed by ion-beam assisted deposition
PublicationThe ion-beam assisted deposition (IBAD) is an advanced method capable of producing crystalline coatings at low temperatures. We determined the characteristics of hydroxyapatite Ca10(PO4)6(OH)2 target and coatings formed by IBAD using X-ray photoemission spectroscopy (XPS), X-ray diffraction (XRD), scanning electron microscopy (SEM), atomic force microscopy (AFM) and energy dispersive X-ray (EDX). The composition of the coatings'...
Year 2017
-
Utilization of the zero unitarization method for the building of a ranking for diagnostic marine engine parameters
PublicationChanging some of the parameters of the engine structure affects the emission of harmful components in the exhaust gases This primarily concerns damage in the cargo exchange system as well as in the fuel system and engine boost system. Changes in emissions of harmful compounds are often ambiguous, depending largely on the parameters that shape the combustion process. An additional problem is that often simple but undesired interactions...
-
OPERATION OF TWO-SHAFT GAS TURBINE IN THE RANGE OF OPEN ANTI-SURGE VALVE
PublicationThis paper presents experimental tests of full-scale two-shaft gas turbine in the range of open anti-surge valve (ASV). The tests were carried out in a laboratory gas- turbine test stand belonging to Department of Automation and Power Engineering , Faculty of Ocean Engineering and Ship Technology , Gdańsk University of Technology. The tests covered the start-up and low load operation of the turbine set in the range of open...
Year 2011
-
Application of Pierson-Moskowitz wave spectrum to solution differential equations of multihull vessel
PublicationMotion of a dynamic system can be generated by different external or internal factors. At mathematical modelling external excitation factors of the most significant effect on the system, are selected. Such external factors are usually called excitations. Response of the system to given excitations is mathematically characterized by a definite transformation called operator of a system. For a broad class of dynamic systems the...
Year 2010
-
Application of wave spectra to mathematical model of multihull vessel
PublicationDynamiczne układy mechaniczne reprezentujące obiekty pływające są ściśle związane z procesami stochastycznymi. Zmienne stanu i parametry wejścia w tych modelach mają charakter probabilistyczny. Modele matematyczne takich układów są reprezentowane przez układy stochastycznych równań różniczkowych tworząc układy równań ''Ito''. W artykule zostały wyznaczone współczynniki transmitancji dla wybranych trzech widm falowania: Kongresu...
Year 2005
-
Zastosowanie algorytmu ewolucyjnego do uczenia neuronowego regulatora napięcia generatora synchronicznego. Evolutionary algorithm for training a neural network of synchronous generator voltage controller
PublicationNajpopularniejsza metoda uczenia wielowarstwowych sieci neuronowych -metoda wstecznej propagacji błędu - charakteryzuje się słabą efektywnością. Z tego względu podejmowane są próby stosowania innych metod do uczenia sieci. W pracy przedstawiono wyniki uczenia sieci realizującej regulator neuronowy, za pomocą algorytmu ewolucyjnego. Obliczenia symulacyjne potwierdziły dobrą zbieżność algorytmu ewolucyjnego w tym zastosowaniu.
-
Zachowanie energetyczne układów hydraulicznych o sterowaniu proporcjonalnym liniowego silnika hydraulicznego
PublicationCelem opracowania jest podanie informacji na temat zamiaru badania sprawności energetycznej układów hydraulicznych z siłownikiem jako elementem wykonawczym. Zastosowanie w nich rozdzielaczy proporcjonalnych podyktowane jest potrzebą realizowania przez układ precyzyjnego sterowania liniowego silnika hydraulicznego.
-
Wykorzystanie techniki emisji akustycznej w ocenie procesów korozyjnych poszycia zbiorników na produkty ropopochodne na statkach morskich
PublicationW pracy przedstawiono zostaną podstawowe informacje związane z zastosowaniem metody Emisji Akustycznej (EA) do oceny procesów korozyjnych zachodzących w zbiornikach ładunkowych statków przeznaczonych do transportu ropy naftowej. Opisana zostanie metoda EA jako narzędzie do lokalizacji źródeł korozji, podstawowe procesy korozyjne zachodzące w zbiornikach ładunkowych tankowców, wybrane wyniki pomiarów EA na jednostkach pływających...
-
Wybrane zagadnienia hydrosprężystości zbiorników okrętowych i oceanotechnicznych. Teoria i badania.
PublicationRozprawa habilitacyjna: dotyczy zagadnień dodatkowych obciążeń konstrukcji zbiorników od ruchu cieczy znajdującej się w zbiorniku oraz obciążeń pochodzących od ruchu fali. Przeprowadzono analizy teoretyczne ruchu cieczy w zbiorniku przy założeniu potencjalnego przepływu cieczy. Rozważania teoretyczne potwierdzono badaniami na modelu zbiornika wypełnionego cieczą. Wyniki badań eksperymentalnych poddano analizie numerycznej. Wyniki...
-
Współczesne rozwiązania konstrukcyjne wybranych elementów napędów spalinowo-elektrycznych statków morskich
PublicationW referacie przedstawiono zalety stosowania układów spalinowo-elektrycznych oraz jego szybki rozwój w ostatnim czasie. Zaprezentowana została charakterystyka rozwiązań spalinowo-elektrycznego napędu jednostek pływających oraz analiza pędników stosowanych w napędach spalinowo-elektrycznych, jak również omówiono prądnice i silniki do ich napędu.
-
Wpływ stoczni na środowisko naturalne
PublicationW referacie, w sposób przeglądowy, opisano podstawowe problemy związane z wpływem stoczni na środowisko naturalne. Podpunkty 1 i 2 odnoszą się do sytuacji przeszłej i obecnej. Podpunkty 3 i 4 odnoszą się do sytuacji nowej, która wynika ze wstąpienia Polski do UE. Pociąga to za sobą konieczność wprowadzenia zmian dostosowawczych przez każdą ze stoczni.
-
Właściwości mechaniczne odlewniczych brązów niklowo-aluminiowych w zależności od grubości skrzydła śruby okrętowej
PublicationPodczas eksploatacji statku może zaistnieć konieczność naprawy śruby napędowej. W przypadku braku atestu skład chemiczny materiału nie jest znany. Sytuacja taka może być problemem znaczącym, gdyż technologia naprawy jest związana z materiałem śruby, ze względu na różne temperatury podgrzewania wstępnego dla różnych kategorii stopów miedzi. W takim wypadku istotne jest określenie właściwości mechanicznych na podstawie składu chemicznego...
-
Verification of the theoretical methods for the prediction of resistance of sailing yachts based on model test results of a yacht V.O.60
PublicationWeryfikacja opiera się głównie na serii systematycznych badań modelowych wykonanych w roku 2001 w Laboratorium Hydromechaniki Okrętu WOIO PG. Zademonstrowano prognozy oporu jachtu wykonane trzema metodami z oszacowaniem i dyskusją rozbieżności wyników. Przeprowadzone badania są zorientowane na opracowanie wiarygodnego programu komputerowego dla prognozowania prędkości i innych parametrów ruchu żaglowych, regatowych jachtów oceanicznych...
-
Uwarunkowania i cele rozwojowe problematyki europejskiego projektu INCOWATRANS E!3065
PublicationJednym z naczelnych priorytetów UE jest zrównoważony rozwój transportu, który uznano za jeden z zasadniczych czynników warunkujących planowane ożywienie gospodarcze pomiędzy krajami Wspólnoty, jak i integrujących europejską społeczność poprzez wszelkie formy transportu osobowego. Zarówno w kolejnych edycjach różnorodnych centralnych i lokalnych programów europejskich oraz międzynarodowych inicjatywach organów samorządowych, problemy...
-
Tribological properties of tissue in biobearings and bioreactors as the histotribological parameters
PublicationReferat przedstawia stan wiedzy oraz potrzeby b+r w zakresie celów badawczych podjętych w projekcie BioBearing, finansowanym przez Komisję Europejską. Są to badania teoretyczne, numeryczne i eksperymentalne problemów tribologii tkanek jako elementów histotribologii a w szczególności smarowania stawów nienewtonowskimi cieczami synowialnymi w warunkach nieustalonych z uwzględnieniem deformacji chrząstki stawowej w opisie stochastycznym.
-
Tribologia biołożysk i inteligentnych bioreaktorów problemem grantu europejskiego = Tribology of biobearings and intelligent bioreactors as the main problem of euro-project
PublicationPraca przedstawia kluczowe problemy związane z organizacją współpracy z uczelniami niemieckimi i badaniami naukowym przeprowadzanymi w zakresie biomechaniki i biotribologii w ramach grantu europejskiego MTK-CT-2004/2008-517226, którego koordynatorem na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechnice Gdańskiej jest prof. Krzysztof Wierzcholski
-
Tragfähigkeiten für nichtstationäre Schmierung von menschlichen Hüftgelenken
PublicationPraca przedstawia numeryczne rozkłady wartości ciśnienia oraz sił nośnych występujących w stawie biodrowym człowieka w przypadku uwzględnienia niestacjonarnych warunków smarowania, nie newtonowskich właściwości cieczy synowialnej oraz przy uwzględnieniu wpływu modułu Younga chrząstki stawowej na lepkość cieczy synowialnej, która ponadto zależy od prędkości deformacji.
-
Theoretical and numerical analysis of free vibration of liquid-filled tanks
PublicationW pracy rozpatrywano drgania giętne belki o stałym przekroju prostokątnym wypełnionej cieczą idealną. Częstości drgań własnych i formy drgań belki wyznacza się z nieskończonych układów równań algebraicznych (30) i (54). Rozwiązania przedstawiono na wykresach.
-
The present state of requirements of international association of classification societies (IACS) for wrought aluminium alloys
PublicationW referacie przedstawiono aktualną sytuację w zakresie stopów aluminium z serii 5xxx i 6xxx do przeróbki plastycznej, ze szczególnym uwzględnieniem zmian w tym zakresie zapoczątkowanych przez unifikację wymagań w dokumentach nr 25 i 26 opublikowanychostatnio przez International Association of Classification Societies (IACS). Jednym z najważniejszych punktów w tych dokumentach jest wymaganie odnośnie przeprowadzania próby odporności...
-
The formal safety assessment and influence of human factor in application to chosen ship's type
PublicationTragedia jednego ze statków typu ro-ro pokazała podatność tego typu statków na utratę stateczności, przewrócenie się, a w ostateczności zatonięcie. Wszystkie ro-rowce charakteryzują się małym zanurzeniem, a wynurzona część kadłuba podatna jest na działanie wiatru. Jeżeli dodatkowo w takich warunkach dochodzi element nieprawidłowego rozmieszczenia pojazdów i ich słabego zamocowania to groźba przesunięcia ładunku staje się realna....
-
Technical diagnostics as a tool in decision control of combustion engines operation process
PublicationW referacie scharakteryzowano stochastyczną sytuację decyzyjną wynikającą z funkcjonowania silników spalinowych w dowolnym systemie eksploatacyjnym i na tym tle przedstawiono propozycje zastosowania diagnostyki technicznej do sterowania procesem eksploatacji tych silników. Podano także interpretacje modelu diagnostycznego w ujęciu semantycznym z uwzględnieniem metod diagnostycznych: klasycznej i uproszczonej, w których dany model...
-
Strength tests of steel sandwich panel
PublicationPrzedstawiono wyniki badań laboratoryjnych elementarnego, teowego złącza spawanego laserowo, których celem było określenie pola odkształceń i naprężeń w strefie przyspoinowej. Uzyskane wyniki wskazują na potrzebę bardzo starannego modelowania konstrukcji spawanych laserowo przy obliczeniach MES. W pracy zaprezentowano wyniki badań konstrukcji rzeczywistej pod statycznym obciążeniem ściskającym, które porównano z rezultatami analizy...
-
Strength tests of steel sandwich panel
PublicationPrzedstawiono wyniki badań laboratoryjnych elementarnych złączy spawanych laserowo i paneli SANDWICH, prowadzonych w Katedrze Technologii Okrętów i Obiektów Oceanotechnicznych WOiO, na konstrukcjach w skali rzeczywistej. Dokonano analizy zachowania połączenia podczas procesu obciążenia. Przedstawiono wyniki numerycznego zamodelowania własności złącza. Dokonano porównania uzyskanych rezultatów analizy numerycznej z wynikami z badań...
-
Stochastyczne nieizotermiczne smarowanie stawu biodrowego z odkształcalną chrząstką = Stochastic nonisothermic lubrication of hip joint with deformable cartilage
PublicationW niniejszej pracy przedstawiono metodę rozwiązywania problemu nieizotermicznego smarowania naturalnych stawów biodrowych człowieka oraz endoprotez z uwzględnieniem deformacji powierzchni stawowych oraz związanych z tym faktem efektów losowych. Przedstawiono również wyniki pomiarów powierzchni głów kostnych na Aparacie Rank-Taylor Hopson Talyscan 150. Uzyskane wyniki zostały opracowane z użyciem programu komputerowegoTalymap-Expert.
-
Sterowanie systemu elektroenergetycznego zasilanego układem kombinowanym silnik spalinowy - turbina gazowa = Control of electric power system suplied with combined diesel engine and gas turbine
PublicationPoddano badaniom symulacyjnym układ sterowania automatyc znego elektroenergetycznego systemu wydzielonego, zasilanego prądnicami napędzanymi przez wysokoprężny silnik spalinowy oraz turbinę gazową. Przebieg procesów symulacyjnych zależy głównie od nastawień regulatora częstotliwości systemu elektroenergetycznego. Od ustawień regulatora silnika tłokowego zależy mniej niż w przypadku turbiny gazowej. Nie odgrywa istotnej roli sposób...
-
Stability of free floating ship. Part II
PublicationJest to część II artykułu, którego I część ukazała się w PMR 2/2005. Ramiona prostujące są niejednoznaczne dla statku swobodnego, bowiem zależą od sposobu działania momentu przechylającego. Omówiono dwa przypadki, gdy moment przechylający jest równoległy do płaszczyzny symetrii statku oraz gdy wykonuje najmniejszą pracę, czyli gdy jest równoległy do głównej osi bezwładności wodnicy pływania. Pokazano, że przemieszczenia kątowe...
-
Stability of free floating ship. Part I
PublicationSformułowano problem obliczeń ramion prostujących statku swobodnie pływającego, tj. wzdłużnie zrównoważonego przy każdym kącie przechyłu. Ramiona prostujące są niejednoznaczne w takim wypadku, zależą bowiem od sposobu działania momentu przechylającego. Omówiono dwa przypadki, gdy moment przechylający jest równoległy do płaszczyzny symetrii statku, oraz gdy wykonuje najmniejszą pracę, czyli gdy jest równoległy do głównej osi bezwładności...
-
Stability criteria as constraints in a fleet of ships optimisation problem
PublicationRozwiązano problem dotyczący matematycznej optymalizacji floty statków wielozadaniowych typu rzeka-morze, przeznaczonych dla europejskiej żeglugi przybrzeżnej i eksploatowanych w obszarze Mórz Północnego i Bałtyckiego, na poziomie zadania transportowego za pomocą metod programowania nieliniowego z ograniczeniami. Zaproponowano metodę włączenia istniejących kryteriów skuteczności statków jako ograniczeń w ogólnym modelu optymalizacji...
-
Spectral criterion for high-cycle fatigue of anisotropic metals under multiaxial random loads
PublicationPraca dotyczy oceny ograniczonej trwałości zmęczeniowej metali ciągliwych, poddanych wieloosiowym obciążeniom statycznym i dynamicznym. Zakłada się, że kartezjańskie składowe tensora naprężenia są sumą losowych wartości średnich o znanych drugich momentach statystycznych i stacjonarnych procesów stochastycznych o znanych gęstościach widmowych mocy. Przyjmując, że procesy te są stacjonarnie skorelowane, różniczkowalne w sensie średnio-kwadratowym...
-
Some aspects of vibration control. Part II: An optimal active controller.
PublicationPrzedstawiono teoretyczną metodę optymalnego, z punktu widzenia przyjętego wskaźnika jakości, oddziaływania na drgania liniowego układu mechanicznego. Metoda ta może być stosowana do zmniejszenia drgań układów wirujących, np. drgań okrętowych układów napędowych z silnikami tłokowymi czy drgań wirników turbinowych wywołanych biciem filmu olejowego lub siłami aerodynamicznymi.
-
Siły aerodynamiczne powstające w uszczelnieniu nadbandażowym stopni turbinowych
PublicationOmówiono zagadnienia powstawania wymuszeń aerodynamicznych w uszczelnieniu nadbandażowym stopni turbinowych, prowadzących do drgań samowzbudnych układów wirnikowych. Przedstawiono rezultaty badań eksperymentalnych i obliczeń numerycznych
-
Semimarkowski model procesu spalania w silnikach spalinowych i jego przydatność praktyczna
PublicationW referacie zaproponowano czterostanowy model procesu spalania w formie procesu semimarkowskiego dyskretnego w stanach i ciągłego w czasie. Przyjęto następującą interpretację stanów tego procesu: stan spalania całkowitego i zupełnego, stan spalania niezupełnego, stan spalania niecałkowitego i stan spalania niecałkowitego i niezupełnego. Praktyczną przydatność tego modelu wykazano na przykładzie dotyczącego podejmowania jednej z...
-
Selected problems concerning strength of a floating dock with roof
PublicationW pracy przedstawiono modele i wyniki analizy wytrzymałości konstrukcji zadaszonego doku pływającego. Obliczono, że ścianki wiązarów zadaszenia, aby mogły przenieść obciążenia środowiskowe, muszą mieć grubość 24 mm. Ciężkie przesuwne segmenty zadaszenia generują w dennikach pontonu doku naprężenia sięgające 25% wartości dopuszczalnych. Wytężenie konstrukcji pontonu doku i podbudowy, obciążonych ciężarem zadaszenia i dokowanego...
-
Safety assessment of ships in critical conditions using a knowledge-based system for design and neural network system
PublicationW pracy opisano wybrane elementy metody oceny bezpieczeństwa statków w stanie uszkodzonym, ukierunkowanej na ocenę osiągów statku i ocenę ryzyka. Metoda analizy osiągów i zachowania się statku w stanie uszkodzonym została wykorzystana do oceny charakterystyk hydromechanicznych statku uszkodzonego. Do oceny ryzyka wykorzystano elementy metodyki Formalnej Oceny Bezpieczeństwa. System ekspertowy został wykorzystany do analziy podziału...
-
Risk characterisation of the required index R in the new probabilistic rules for damage stability
PublicationWymagany wskaźnik podziału grodziowego R jest miarą bezpieczeństwa statku w wypadku kolizji. Zwykle wyznacza się go w oparciu o wskaźniki dla wybranych, istniejących statków. W pracy podano jak ustalić ten wskaźnik w oparciu o dane dotyczące kolizji (wypadkowości) statków.
-
Random height of thin layer of rheological liquids
PublicationPraca prezentuje nowe modele funkcji gęstości w rozkładach Gaussa, opisujących losowo zmieniającą się wysokość szczeliny w stawie biodrowym człowieka przy uwzględnieniu właściwości reologicznych synowialnej cieczy smarującej.
-
Problemy przebudowy jachtu ''Gedania''
PublicationPrzedstawiono problemy technologiczne zaistniałe w trakcie procesu rewitalizacji stalowego jachtu Gedania. Pokazano założenia przebudowy, przyjęte rozwiązania realizacyjne a wreszczie metody jej wykonywania. Omówiono wybrane elementy procesu technologicznego.
-
Problematyka symulatorów neuronowych złożonych obiektów energetycznych
PublicationSymulatory neuronowe charakteryzują się bardzo krótkim czasem obliczeń. W odpowiedzi na pytanie o możliwość zastosowania tego typu urządzeń w systemach diagnostyki on-line złożonych obiektów technicznych, podjęto próbę zbudowania neuronowego symulatora parowego bloku energetycznego. W artykule zawarto ocenę powstałego symulatora pod kątem przydatności do tego typu zastosowań oraz przedstawiono proces jego budowania w celu wskazania...
-
Probabilistic concept of defining the situations possible to occur during operation of floating docks
PublicationW artykule zasygnalizowana została możliwość oszacowania bezpieczeństwa doków pływajacych, w wyniku zastosowania teorii procesów semimarkowskich, zarówno w fazie projektowania jak też eksploatacji. Przedstawiono opis formalny sytuacji, jakie mogą zaistnieć podczas funkcjonowania (działania) doków pływających, zarówno budowlanych jak również remontowych. Wyróżniono takie sytuacje jak: normalna, skomplikowana, niebezpieczna, awaryjna...
-
Preliminary analysis of proposed ship docking systems for a designed floating dock
PublicationW artykule przedstawiono alternatywne koncepcje, wraz z ich analizą porównawczą, urządzeń dokujących statek na doku pływającym. Dok ten projektowany był na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej w ramach projektu ECOLOGICAL DOCK E!2968. Zaprezentowane rozwiązania różnią się głównie rodzajem zastosowanych w nich urządzeń: w pierwszym przypadku są to przewijarki i wózki dokujące, zaś w drugim - wciągarki...