dr Michał Tomasz Tomczak
Zatrudnienie
- Pełnomocnik Rektora ds. akredytacji w Politechnika Gdańska
- Zastępca kier. katedry w Katedra Przedsiębiorczości
- Adiunkt w Katedra Przedsiębiorczości
Publikacje
Filtry
wszystkich: 53
Katalog Publikacji
Rok 2018
-
Modele mentalne przedsiębiorczości: wskaźniki efektuacyjne vs. kauzalne
PublikacjaGłównym celem artykułu było stworzenie listy wskaźników diagnozujących model mentalny przedsiębiorczości. Zaprezentowano dwa podejścia do przedsiębiorczości: klasyczne podejście kauzalne, w którym przedsiębiorca koncentruje się na osiągnięciu celu wyznaczonego na samym początku oraz podejście efektuacyjne, w którym identyfikowaniu dostępnych zasobów i relacji towarzyszy poszukiwanie możliwości biznesowych i zmienność celów. Analiza...
Rok 2014
-
Momenty transgresyjne w biografii a kształtowanie się tożsamości zawodowej na przykładzie współczesnych nauczycieli.
PublikacjaW artykule prezentowane są wyniki badań empirycznych przeprowadzonych przy wykorzystaniu techniki narracyjnego wywiadu biograficznego, odnoszących się do kwestii kształtowania się tożsamości zawodowej nauczycieli przez pryzmat ich biografii, w relacji do momentów transgresyjnych, wydarzeń przełomowych, szczególnie istotnych i znaczących w ich życiu.
Rok 2012
-
Nauczyciel a przestrzeń - mapa nauczycielskich miejsc znaczących
PublikacjaGłównym problemem podejmowanym w tekście, jest próba badania pracy nauczycieli w dość nietypowym ujęciu, a mianowicie w relacji do świata materialnego, czyli określenie przestrzeni i miejsc istotnych dla nauczycieli w kontekście ich pracy i rozwoju zawodowego. Kluczowymi są kategorie przestrzeni oraz miejsca (zarówno w obszarze szkoły, jak i poza nią) będące punktem odniesienia w pracy dydaktycznej i wychowawczej. Materiał empiryczny...
Rok 2015
-
Nauczyciel „profesjonalista – praktyk” jako jeden z wariantów nauczycielskiej tożsamości zawodowej
PublikacjaGłównym problemem podejmowanym w tekście, jest próba badania tożsamości zawodowej nauczycieli w specyficznym ujęciu, w relacji do ich biografii. Materiał empiryczny pozyskano metodą jakościową, w oparciu o technikę narracyjnego wywiadu biograficznego. W rezultacie podjętych czynności badawczych, powstały trzy modele nauczycielskich tożsamości zawodowych, stanowiących o specyfice zawodu nauczyciela. Jeden z nich – model profesjonalisty...
-
Raport. Badanie jakości kształcenia i losów zawodowych Absolwentów PG : Rocznik 2013
PublikacjaRaport opisuje wyniki przeprowadzonych badań wśród Absolwentów PG rocznik 2013 nad jakością kształcenia oraz ich sytuacją zawodową
Rok 2011
-
Nauczyciel wobec współczesnych wyzwań społecznych i zawodowych
PublikacjaW tekście prezentowane są wyniki badań ankietowych dotyczących aktywności zawodowej i społecznej współczesnych nauczycieli.
-
Problem tożsamości jednostki w obliczu współczesnych zmian cywilizacyjnych i społecznych. Przegląd stanowisk
PublikacjaW tekście zawarty jest krótki przegląd stanowisk teoretycznych odnoszących się do pojęcia tożsamości w kontekście współczesności.
Rok 2019
-
Osoby ze spektrum zaburzeń autystycznych w cyfrowym środowisku pracy – przegląd rozwiązań technologicznych wspierających integrację
PublikacjaCelem artykułu jest analiza możliwości wykorzystania technologii wspomagających w obszarze modyfikacji środowiska pracy w celu integracji w jego obrębie osób ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD). Rozwiązaniem może być szersze wykorzystywanie elektronicznych form komunikacji, jak komunikatory, chaty i chatboty. Ponadto wprowadzenie elektronicznych systemów monitorujących poziom stresu i ułatwiających jego kontrolowanie, a w...
-
Planowanie czy spontaniczność - jakich kompetencji potrzebuje współczesny przedsiębiorca?
PublikacjaKompetencje przedsiębiorcze mają wpływ na podejmowanie decyzji o rozpoczęciu działalności gospodarczej a następnie na powodzenie takiego przedsięwzięcia. To jakie kompetencje uważane są w tym zakresie za kluczowe może wynikać m.in. z podejścia do procesu przedsiębiorczości. Podejście efektuacyjne opisuje przedsiębiorczość jako spontaniczny akt tworzenia, podczas gdy tradycyjne podejście kauzalne (przyczynowe) bardziej jako planowe...
Rok 2017
-
Płeć a perspektywa zatrudnienia po ukończeniu uczelni technicznej - lata 2012-2016
PublikacjaKwestia kształcenia na poziomie szkolnictwa wyższego w kontekście zapotrzebowania i wymagań rynku pracy stanowi niezwykle istotny problem analiz teoretycznych, jak i empirycznych. Celem artykułu jest analiza sytuacji zawodowej osób, które ukończyły uczelnię o profilu technicznym. Kluczową zmienną braną pod uwagę w toku analiz porównawczych stanowi płeć. Dane empiryczne pozyskano w rezultacie badania sondażowego metodą CAWI, wśród...
-
Rozwój kompetencji młodych pracowników a pedagogiczny wymiar empowermentu w organizacjach na przykładzie absolwentów uczelni technicznej
PublikacjaArtykuł odnosi się do problematyki rozwoju kompetencji młodych pracowników w kontekście pedagogicznego wymiaru empowermentu. Badanie sondażowe metodą CAWI przeprowadzono wśród młodych pracowników, absolwentów Politechniki Gdańskiej zatrudnionych w różnych branżach. Na podstawie przeprowadzonego badania można wyciągnąć wniosek, że większość badanych osób stale rozwija kompetencje zdobyte podczas studiów, przede wszystkim w formie...
-
Samoocena kompetencji przedsiębiorczych i szacowane prawdopodobieństwo rozpoczęcia działalności gospodarczej a doświadczenia przedsiębiorcze w rodzinie.
PublikacjaW artykule prezentowane są wyniki badań empirycznych odnoszących się do kwestii samooceny kompetencji przedsiębiorczych oraz szacowanego prawdopodobieństwa rozpoczęcia własnej działalności gospodarczej w przyszłości, w kontekście zmiennej jaką jest posiadanie członka rodziny prowadzącego działalność gospodarczą. Wyniki przeprowadzonych i zaprezentowanych w artykule badań wskazują na to, że osoby posiadające członka bliskiej rodziny...
Rok 2008
-
Problematyka tożsamości w perspektywie socjologicznej
PublikacjaW artykule zawarto przegląd definicji odnoszących się do pojęścia tożsamości jednostki z zakresu nauk humanistycznych oraz w perspektywie socjologicznej.
Rok 2022
-
Remote Work Support Needs of Employees with Autism Spectrum Disorder in Poland: Perspectives of Individuals with Autism and Their Coworkers
PublikacjaBackground and Aims: With remote work becoming more common across industries, employees with autism may experience different work support needs from neurotypical peers. However, the specific remote work needs of this group of employees are underexplored in the literature. We aim to propose ways to assess workplace digital adaptation needs for individuals with autism and a framework for communicating these needs to employers. Methods:...
Rok 2020
-
Rozwój technologii cyfrowych w obszarze ZZL a sytuacja pracowników neuroróżnorodnych
PublikacjaCelem rozdziału jest analiza istniejących obecnie rozwiązań w obszarze technologii cyfrowych odnoszących się do zarządzania zasobami ludzkimi (ZZL) oraz ustalenie, które spośród nich wydają się szczególnie istotne w kontekście potrzeb coraz liczniejszej grupy osób neuroróżnorodnych.
-
Stress Monitoring System for Individuals with Autism Spectrum Disorders
PublikacjaIn this article, a stress monitoring system tailored for individuals with Autism Spectrum Disorders (ASD) and developed for the educational institution is presented. People with ASD face problems with effective stress management due to their high self-perceived levels of stress, poor ability to cope with it, and dificulties with the accurate detection of the source of stress. Consistently, being able to measure stress appears to...
Rok 2021
-
Self-assessment of competencies of students and graduates participating in didactic projects – Case study
PublikacjaAim/purpose: the aim of this article is to examine the opinions of students and graduates of the faculty of economics of a technical university as regards their selfassessment of their preparation for entering the modern labour market. All the respondents participated during their studies in didactic projects aimed at improving their competencies taking into account the expectations of potential employers. Design/methodology/approach:...
Rok 2023
-
Soft skills among academics: Five theoretically informed lessons for current times
PublikacjaRESEARCH OBJECTIVE: The aim of this article is to provide a comprehensive examination of the role of soft skills among academics in the context of the evolving higher-education landscape. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: We use a scoping review of existing literature to discuss the importance of soft skills in academia. Through critical analysis and synthesis, we identify patterns and gaps in current knowledge and develop five...
Rok 2013
-
Społeczności praktyków w procesie budowania kapitału społecznego na przykładzie profesji nauczycielskiej
PublikacjaW tekście podejmowana jest problematyka społeczności praktyków według koncepcji E. Wengera w kontekście budowania kapitału społecznego. Prezentowane są wyniki badań jakościowych przeprowadzonych wśród nauczycieli.
Rok 2007
-
Społeczno-zawodowy wymiar tożsamości człowieka w kontekście przemian społecznych, politycznych i kulturowych (wstęp do analizy terminologicznej - punkt wyjścia do rozważań)
PublikacjaTreścią rozdziału w monografii jest analiza terminologiczna w ramach przeglądu literatury przedmiotu odnoszącej się do kategorii tożsamości społeczno-zawodowej w kontekście przemian społecznych, politycznych i kulturowych.
wyświetlono 4784 razy