Publikacje
Filtry
wszystkich: 301
Katalog Publikacji
Rok 2006
-
Modelling of ic engine coolant system with permanent magnet brushless motor - bond graphs approach
PublikacjaW pierwszej części referatu przedstawiono strukturę i podstawy modelowania w ujęciu grafów wiązań nowoczesnego (nowej generacji) systemu chłodzenia silnika spalinowego. Istotną cechą rozważnego systemu chłodzenia jest zastosowanie zintegrowanego układu: pompa cieczy chłodzącej-bezszczotkowy silniki prądu stałego (BSPS, ang. BDCM). W kolejnych częściach referatu przedstawiono: podstawy modelowania całego systemu chłodzenia, model...
-
New generation cooling systems for car engines
PublikacjaNormy czystości spalin silników samochodowych wymusiły rozwój elektronicznego sterowania pracą silników samochodowych. Do niedawna układy chłodzenia były bardzo tradycyjnymi - niesterowanymi programowo. W artykule przedstawiono możliwości wprowadzenia zaawansowanego sterowania mikroprocesorowego do układów chłodzenia silników spalinowych. Rozważania zilustrowano badaniami z literatury i własnymi pomiarami autora.
-
Wavelet analysis of frequency of air bubble departure
PublikacjaPrzedstawiono wyniki nieliniowej analizy częstotliwośći generowania pęcherzyków powietrza z dysz o średnicy 0.75 mm, 1.61 mm oraz 2.76 mm umieszczonych 15 cm poniżej poziomu wody.
Rok 2005
-
A nonlinear approach to modelling gas bubble deformation.
PublikacjaPrzedstawiono model wyjaśniający wpływ deformacji pęcherzyka na występowanie zjawiska chaosu podczas generowania pęcherzyków gazowych z pojedynczej dyszy zanurzonej w cieczy.
-
Badania wrzenia R22 w rurkach z powłoką porowatą. Investigation of R22 flow boiling in porous tubes.
PublikacjaW pracy przedstawiono wyniki pomiarów współczynnika przejmowania ciepła przy wrzeniu w przepływie R22 w poziomej rurce z aluminiową powłoką porowatą. Otrzymane dane odniesiono do wyników uzyskanych dla gładkiej stalowej rurki oraz rurki typu microfin. Rurka gładka i z powłoką porowatą była wykonana ze stali nierdzewnej o grubości ścianki 0.6 mm. Grubość powłoki porowatej wynosiła 0,2 mm. Eksperymenty prowadzono przy stopniu suchości...
-
Charakterystyka wielowymiarowa silnika spalinowego jako elementu hybrydowego układu napędowego pojazdu
PublikacjaCharakterystyka wielowymiarowa przypisuje kazdemu punktowi pracy silnika wektor, którego składowymi są, w rozważanym przypadku, jednostkowe zużycie paliwa ge oraz emisja jednostkowa toksycznych składników spalin: tlenku węgla CO, węglowodorów HC i tlenków azotu NOx. W referacie opisano stanowisko badawcze umożliwiające wykonanie pomiarów niezbędnych do wyznaczenia charakterystyki wielowymiarowej silnika spalinowego przeznaczonego...
-
Experimental investigation of a two-phase thermosiphon.
PublikacjaPrzedstawiono wyniki badań dwufazowego, termosyfonowego wymiennika ciepła. W szczególności uwzględniono wpływ podziałki rur oraz wartość ciśnienia w płaszczu na gęstość przenoszonego strumienia ciepła.
-
Flow field around growing and rising vapour bubble by PIV measurement.
PublikacjaPrzedstawiono wyniki badania pól prędkości wokół wzrastających i unoszących się pęcherzyków parowych generowanych z pojedynczego centrum nukleacji. W badaniach zastosowano komercyjny układ Particle Image Velocimetry.
-
Gas bubble dynamics - experiment and fractal analysis.
PublikacjaPrzedstawiono nieliniowe aspekty generowania pęcherzyków gazowych z dysz szklanych umieszczonych pod powierzchnią cieczy. W badaniach eksperymentalnych zastosowano układ laser diodowy- fotodetektor oraz hydrofon. Sygnały z fotodetektora i hydrofonu były wzmacniane, rejestrowane za pomocą karty dźwiękowej, a następnie poddane analzie fraktalnej. W wyniku obliczeń ustalono mapy występowania chaosu w funkcji strumienia objętości gazu.
-
Horizontal flow boiling of refrigerants inside porous coated tube.
PublikacjaPrzedstawiono wyniki badań przejmowania ciepła i spadku ciśnienia podczas wrzenia czynników chłodniczych R22, R134a i R407C w poziomej rurce z wewnętrzną powłoką porowatą.
-
Influence of porous coating on heat transfer during flow boiling of R22, R134a and R407C
PublikacjaPrzedstawiono wpływ pwłoki porowatej w pozionej rurce podczas wrzenia w przepływie i spadku ciśnienia czynników chłodniczych R22, R134a i R407C.
-
Influence of porous coating on heat transfer during R22 and R134a flow boiling.
PublikacjaPrzedstawiono wpływ powłoki porowatej na przenoszenie ciepła i spadku ciśnienia podczas wrzenia w przepływie czynników chłodniczych, R22 i R134a.
-
Model procesu hamowania w pojeździe hybrydowym
PublikacjaW tradycyjnym procesie hamowania cała energia kinetyczna pojazdu jest rozpraszana do otoczenia w postaci energii cieplnej. W pojazdach hybrydowych istnieje możliwość odzyskania części tej energii przez przekazanie do akumulatorów i wykorzystania jej do napędu pojazdu. W pracy przedstawiono model energetyczny procesu hamowania pojazdu hybrydowego w układzie szeregowym, stosując metodę grafów wiązań (GW). Stosując konwencję GW podano...
-
Modelowanie nowej generacji układów chłodzenia do silników samochodowych
PublikacjaW artykule przedstawiono wybrany sposób modelowania układów chłodzenia o różnej konstrukcji Szczególną uwagę poświęcono układowi z elektronicznym sterowaniem wydajnością pompy chłodzącej. Obecnie takie układy przeszły już badania prototypów i są wprowadzane do silników samochodowych.
-
Modelowanie wrzenia pęcherzykowego.
PublikacjaMonografia jest poświęcona heterogenicznemu, nasyconemu wrzeniu pęcherzykowemu w dużej objętości. Celem opracowania jest prezentacja zarówno ugruntowanej wiedzy o wrzeniu pęcherzykowym, jak i przegląd najnowszych osiągnięć, idei, modeli matematycznych oraz metod badawczych dotyczących wrzenia w dużej objętości. Szczególny nacisk został położony na problem modelowania przejmowania ciepła oraz pierwszego kryzysu wrzenia.
-
Nucleate pool boiling modelling and experimental investigation : chapter 7
PublikacjaOmówiono wpływ powłoki porowatej nanoszonej na całą powierzchnię rurki lub jej fragment na osiągany współczynnik przejmowania ciepła, krytyczne gęstości strumienia ciepła, a także obwodowy rozkład temperatury przy wrzeniu pęcherzykowym na zewnętrznej powierzchni poziomej rurki.Przedstawiono wyniki badań częstotliwości odrywania się pęcherzyków oraz pól prędkości wokół wzrastającyh i unoszących się pęcherzyków przy wrzeniu z pojedynczych...
-
Pośrednie metody pomiaru chwilowego zużycia paliwa w silniku ZI o wtrysku pośrednim
PublikacjaW artykule przedstawiono przegląd metod zużycia paliwa w silnikach spalinowych. Szczególną uwagę poświęcono metodzie pomiaru czasu otwarcia wtryskiwacza. Opisano kalibrację tej metody.
-
Research and education at Faculty of Mechanical Engineering, Gdańsk University of Technology.
PublikacjaPrzedstawiono aktualną działalność naukowo-badawczą Wydziału Mechanicznego Politechniki Gdańskiej w 60-lecie jego istnienia - realizowaną w 11 Katedrach w ramach działalności statutowej, badań własnych, projektów badawczych KBN i umów z przemysłem. Omówiono proces dydaktyczny na studiach inżynierskich, magisterskich i doktoranckich. Scharakteryzowano prowadzone specjalności i podano zamierzenia w zakresie umiędzynarodowienia studiów...
-
The Workshop on Multi-Phase Flows
PublikacjaPrzedstawiono ideę warsztatów ''Modelowanie przepływów wielofazowych w układach termochemicznych'' - organizowanych corocznie - od 2000 roku, przez Podsekcję Przepływów Wielofazowych Komitetu Mechaniki PAN. Omówiono tematykę VI Warsztatów, które były poświęcone głównie metodom eksperymentalnym.
-
Wpływ odbiorników energii elektrycznej pojazduna parametry silnika spalinowego
PublikacjaW artykule przedstawiono model systemu energetycznego pojazdu napędzanego silnikiem spalinowym w postaci grafów wiązań (GW). W modelu tym uwzględniono szczególnie część elektryczną systemu składającą się z generatora, akumulatora elektrochemicznego i odbiorników energii elektrycznej. Podano zależności na podstawowe parametry systemu energetycznego w konwencji GW. W oparciu o przedstawioną w pracy [11] wielowymiarową charakterystykę...
-
Wykorzystanie matematycznego modelu silnika w zadaniach optymalizacji sterowania układem napędowym pojazdu
PublikacjaW Katedrze Silników Spalinowych i Sprężarek od wielu lat prowadzone są prace na temat wykorzystania modelu silnika w optymalizacji statycznej i dynamicznej. Dzięki użyciu takich narzędzi jak model silnika i pojazdu możliwe jest ograniczenie zużycia paliwa przy jednoczesnym obniżeniu lub zachowaniu poziomu emisji związków szkodliwych w spalinach. Na rysunku 1 zamieszczono schemat wykorzystania modelu matematycznego silnika, pojazdu...
-
Zastosowanie metody grafów wiązań do modelowania układów chłodzenia silników spalinowych
PublikacjaW artykule uzasadniono celowość stosowania metody grafów wiązań (GW) do modelowania układów chłodzenia silników spalinowych. Przedstawiono koncepcję układu chłodzenia nowej generacji. Rozwinięto energetyczny model silnika spalinowego w postaci GW uwzględniając napęd pompy cieczy chłodzącej za pomocą silnika elektrycznego. Model układu chłodzenia przedstawiono w postaci połączonych modeli układu hydraulicznego i modelu wymiany...
Rok 2004
-
Bilans energetyczny w pojeździe hybrydowym z napędem szeregowym.
PublikacjaPrzedstawiono model pojazdu hybrydowego z napędem szeregowym sformułowany przy użyciu grafów wiązań (GW) i równań stanu (RS). Podano składowe bilansu energetycznego hybrydowego układu napędowego i zdefiniowano najważniejsze sprawności, które mogą posłużyć do oceny ogólnej sprawności eksploatacji pojazdu. Krótko opisano pojazd hybrydowy zbudowany w Politechnice Gdańskiej w celu przeprowadzenia weryfikacji eksperymentalnej modelu...
-
Doświadczenia w stosowaniu bezchlorowych mieszanin zeotropowych - zamienników czynnika R 22.
PublikacjaOmówiono zagadnienie substytucji czynnika chłodniczego R 22. Podano podstawowe własnosci długoterminowych zamienników tego płynu, w szczegolności R 404A, R 407 C i R 410A. Zestawiono dostępne dane eksperymentalne o stosowaniu tych mieszanian. Zaakcentowano problem mozliwych zmian składu mieszaniny zeotropowej i w konsekwencji jej własności.
-
Efektywność intensyfikacji przejmowania ciepła na skutek rozwiniecia powierzchni.
PublikacjaZdefiniowano współczynnik intensyfikacji cieplno-hydraulicznej i zaproponowano jego wykorzystanie jako miary efektywności intensyfikacji przejmowania ciepła podczas wrzenia czynników chlodniczych w przepływie. Opracowaną metodę zastosowano w analizie wyników wlasnych badań wrzenia czynników R22, R134, i R407C w wybranych rurach o rozwiniętej powierzchni wewnętrznej. Dla ruruy nisko żebrowanej stwierdzono większą efektywność ontensyfikacji...
-
Flow boiling of R22, R134a and R 407C inside horizontal smooth tubes.
PublikacjaPrzedstawiono wyniki badań współczynnika przejmowania ciepła i spadku cisnienia podczas wrzenia czynników R22, R134a i R407C w rurach gładkich, wykonanych z miedzi i ze stali nierdzewnej.Opisano stanowisko i procedurę badawczą. Temperatura wrzenia wynosiła 0 st.C, stopień suchości na wlocie do odcinka pomiarowego był równy O, a na wylocie 0,7. Badania prowadzono w zakresie gestości strumienia masy od 250 do 500 kg/m2s. Zaobserwowano...
-
Fractal analysis and modelling of gas bubble formation.
PublikacjaPrzedstawiono wyniki badań eksperymentalnych generowania pęcherzyków powietrznych z dysz o różnej średnicy, umieszczonych pod powierzchnią wody. Sygnał rejestrowany przez układ laser-fotodioda poddano analizie fraktalnej.
-
Koncepcja stanowiska do badań układów chłodzenia silników samochodowych.
PublikacjaPrzedastawiono proponowane rozwiązania konstrukcyjne stanowisk hamowni silnikowych do badań układów chłodzenia nowej generacji. Zaprezentowano wykonane w Katedrze Silników Spalinowych i Sprężarek stanowisko badawcze. Opisano wyniki pierwszych prób pracy stanowiska.
-
Model silnika spalinowego w formie grafów wiązań (GW).A model of the IC engine in the form of the bond graph (BG).
PublikacjaPrzedstawiono uzasadnienie użycia metody grafów wiązań do do modelowania silnika spalinowego jako źródła energii w systemach energetycznych składających się z elementów o różnej naturze fizycznej, na przykład w pojazdach hybrydowych. Przedstawiono propozycję formalizacji charakterystyki silników spalinowych wynikającą z przyjętej metody modelowania. Analityczną formę charakterystyki przedstawiono jako wielowymiarową funkcję wektorową....
-
Przydatność homologacyjnych testów jezdnych samochodów do badań układów chłodzenia ich silników spalinowych.
PublikacjaPrzedstawiono obecne sposoby badań samochodów pod względem sprawności emisyjnej. Opisano kryteria służące projektowaniu układów silnika, w tym układu chłodzenia. Zaprezętowano wyniki pomiarów procesu rozgrzewania silnika w warunkach laboratoryjnych i w wybranych warunkach rzeczywistej jazdy miejskiej.
-
Wyznaczanie sygnału sterowania silnikiem dla zadanych parametrów ruchu pojazdu.
PublikacjaW pracy zaprezentowano model układu napędowego pojazdu w formie grafów wiązań i równań stanu. Przedstawiono również model oporów ruchu pojazdu. Wyszczególniono parametry sterowania pojazdem oraz parametry określające ruch pojazdu. W pracy zawarto schemat wyznaczania parametru sterowania silnikiem, którego uzyskanie dla zadanych parametrów ruchu pojazdu jest niezbędnym elementem badań symulacyjnych i weryfikacyjnych opracowywanych...
-
Zastosowanie silnika elektrycznego do napędu pompy cieczy chłodzącej w silnikach samochodowych.
PublikacjaW artykule opisano układy chłodzenia nowej generacji z elektronicznym sterowaniem do silnika samochodowego. Porónano pracę konwencjonalnego układu chłodzenia z pompą napędzaną mechanicznie i pompą napądzaną silnikiem elektrycznym. Przeprowadzono symulacyję procesu rozgrzewania silnika. Zaproponowano konstrukcję pompy z napędem elektrycznym.
Rok 2003
-
Badania hałasu emitowanego przez samochodowe silniki o zapłonie samoczynnym.
PublikacjaZbadano wpływ zastosowanego układu zasilania i umieszczania osłon głuszących na silniku na emitowany przez silnik hałas. Pomiary były prowadzone dla 10 typów samochodów osobowych na postoju. Przeanalizowano widma hałasu i wyprowadzono wnioski co do uciążliwości poszczególnych składowych dźwięku.
-
Badania wrzenia czynników chłodniczych w rurach o rozwiniętej powierzchni. Część I
PublikacjaPrzedstawiono wyniki pomiarów średniego współczynnika przejmowania ciepła oraz spadków ciśnienia przy wrzeniu w przepływie R22, R134a oraz R407c w dwóch rurkach gładkich (miedzianej i stalowej) oraz w rurce niskożebrowanej i śrubowo-formowanej.
-
Badania wrzenia czynników chłodniczych w rurach o rozwiniętej powierzchni. Część II
PublikacjaPrzedstawiono porównanie wyników eksperymentalnych dla trzech badanych czynników chłodniczych: R22, R134a oraz R407c. Omówiono zgodność przewidywań teoretycznych wybranych korelacji z danymi doświadczalnymi.
-
Flow boiling of oil-refrigerant mixtures in smooth tubes
PublikacjaPrzedstawiono wyniki badań współczynnika przejmowania ciepła i spadku ciśnienia podczas wrzenia czynników R 22, R 134a i R 407C i ich mieszanin z olejem w rurach gładkich. Opisano procedurę badawczą. Udział masowy oleju w mieszaninie z czynnikiem wynosił 0,1% i 5%. Zaobserwowano negatywny wpływ obecności środka smarnego we wrzącym czynniku chłodniczym.
-
Flow boiling of R22 and R134 a in enhanced tubes.
PublikacjaPrzedstawiono wyniki badań wrzenia R22 oraz R134a w rurkach gładkich i o rozwiniętej powierzchni: mikrożebrowanej i śrubowo-formowanej. Podano opis stanowiska badawczego, procedury pomiarowej oraz metody obliczania średniego współczynnika przejmowania ciepła. Omówiono wyniki badań eksperymentalnych na tle danych cytowanych w literaturze, a także w porównaniu do wybranych korelacji.
-
Influence of wall temperature on heat transfer coefficient during R 22 boiling in microfin tube
PublikacjaPrzedstawiono wyniki badań współczynnika przejmowania ciepła i spadku ciśnienia podczas wrzenia czynnika R 22 w rurze nisko żebrowanej. Opisano stanowisko i procedurę badawczą. Zaobserwowano spadek współczynnika przejmowania. Opisano stanowisko i procedurę badawczą. Zaobserwowano spadek współczynnika przejmowania ciepła wraz ze wzrostem temperatury ścianki rury.
-
Investigation of R 22 and R 134a flow boiling in enhanced tubes
PublikacjaPrzedstawiono wyniki pomiarów współczynnika przejmowania ciepła i spadków ciśnienia podczas wrzenia w przepływie R22 oraz R134a. Do badań użyto dwie rurki o rozwiniętej wewnętrznej powierzchni, tj. rurkę śrubowo-formowaną i rurkę niskożebrowaną oraz dwie rurki gładkie, jako rurki referencyjne. Eksperymenty przeprowadzono przy temperaturze nasycenia ok. zero stopni Celsjusza i końcowym stopniu suchości ok. 0.7. Wyniki badań eksperymentalnych...
-
Wpływ załączonych dodatkowych odbiorników mocy na testowe wyniki analizy spalin samochodu osobowego.
PublikacjaW artykule przedstawiono opracowane wyniki testów spalin przy załączonych w czasie testu dodatkowych odbiornikach energii. Badania przeprowadzono w wytwórni samochodów osobowych. Przebadano jeden samochód, po przebiegu 30 tys. km specjalnie opracowanym testem, powtarzanym pięciokrotnie dla każdego załączonego odbiornika. Wykazano wyraźny związek dodatkowej mocy pobieranej z wału silnika ze zwiększeniem ilości składników toksycznych...
-
Wrzenie mieszanin czynnika chłodniczego i oleju w rurach gładkich.
PublikacjaPrzedstawiono wyniki badań współczynnika przejmowania ciepła i spadku ciśnienia podczas wrzenia czynników R22, R134a i R407C oraz ich mieszanin z olejem w rurach gładkich. Opisano procedurę badawczą. Podczas badań udział masowy oleju w mieszaninie z czynnikiem wynosił 0,1% i 5%. Zaobserwowano negatywny wpływ obecności środka smarnego we wrzącym czynniku chłodniczym.
-
Wykorzystanie diagnostyki pokładowej typu OBD II/EOBD dla okresowej kontroli pojazdów
PublikacjaOpisano przepisy dotyczące kontroli układów typu OBD w różnych krajach. Zwrócono uwagę na wykorzystanie tak zwanych monitorów jako narzędzia lepszego niż analiza spalin w czasie kontroli na stacji kontroli pojazdów. Opisano sposoby odczytu informacji o kodach błędów z pamięci sterowników układu napędowego samochodu. Oceniono trudności wprowadzenia tego sposobu sprawdzania pojazdów w Polsce.
Rok 2002
-
Circumferential temperature distribution during pool boiling of R 141b onhorizontal modified tubes.
PublikacjaZaproponowano własną bierną, metodę intensyfikacji przejmowania ciepła w obszarze górnej tworzącej rurki w celu zminimalizowania obwodowego rozkładu temperatury. Metoda polega na naniesieniu aluminiowej warstwy porowatej tylko na części powierzchni rurki - właśnie w obszarze górnej tworzącej.
-
Experimental investigations of R22 flow boiling in enhanced tubes.
PublikacjaPrzedstawiono wyniki badań eksperymentalnych wrzenia R22 podczas wrzenia w przepływie wewnątrz rur o rozwiniętej powierzchni przejmowania ciepła: miedzianej rury niskożebrowanej wewnętrznie, stalowej rury formowanej śrubowo oraz stalowej rury z pokryciem porowatym. Przeprowadzono także badania na dwóch rurach gładkich, o średnicy odpowiadającej maksymalnej średnicy wewnętrznej rur o rozwiniętej powierzchni. Średnie wartości...
-
Formation of bubbles from a single nucleation site.
PublikacjaPrzedstawiono wyniki systematycznych badań eksperymentalnych wrzenia wody destylowanej i metanolu z pojedynczego, sztucznego centrum nukleacji. Jako centra nukleacji służyły otwory wywiercone na czołowej powierzchni miedzianego pręta. Średnice otworów wynosiły: 0.25 mm, 0.60 mm oraz 1.0 mm. Do pomiaru częstotliwości odrywania się pęcherzyków zastosowano układ laser diodowy-fotodioda. Sygnał z fotodiody był rejestrowany za...
-
Nucleate pool boiling on porous metallic coatings
PublikacjaPrzedstawiono wyniki systematycznych badań eksperymentalnych przejmowania ciepła podczas wrzenia pęcherzykowego wody destylowanej w stanie nasycenia od płaskich i cylindrycznych powierzchni o specjalnie przygotowanej powierzchni: gładkiej, chropowatej oraz pokrytej warstwą porowatą.
-
Obwodowy rozkład temperatury przy wrzeniu wody na rurkach ze zmodyfikowaną powierzchnią
PublikacjaPrzedstawiono wyniki badań eksperymentalnych przejmowania ciepła podczas wrzenia w dużej objętości na poziomych rurkach ogrzewanych elektrycznie. Badania przeprowadzono dla małych gęstości strumienia ciepła, a czynnikiem roboczym była woda destylowana w stanie nasycenia. Fragment powierzchni grzejnej badanych rurek został zmodyfikowany przez naniesienie metalicznej warstwy porowatej.
-
Technisch-wirtschaftliche Analyse verschiedener Moglichkeiten zur Energie versorgung einer historischen Stadtvilla.
PublikacjaW pracy rozważono kilka wybranych wariantów systemów grzewczych i grzewczo-elektrycznych możliwych do zainstalowania w willi o znaczeniu historycznym. Przedstawiono wyniki analizy technicznej i ekonomicznej systemów opartych na: klasycznym kotle wodnym opalanym gazem ziemnym, module termomechanicznym(silnik spalinowy+generator energii elektrycznej), pompie ciepła napędzanej silnikiem spalinowym na gaz ziemny, ogniwie paliwowym....
-
The possibilities of using of the engine multidimensional charakteristics in fuel consumption prediction
PublikacjaDokument przedstawia możliwości prognozowania zużycia paliwa z wykorzystaniem wielowymiarowej charakterystyki zużycia silnika. Zdefiniowane zostały charakterystyki wielowymiarowe silnika.
-
Wpływ rozwinięcia powierzchni na przenoszenie ciepła podczas wrzenia R 22 wewnątrz rur
PublikacjaPrzedstawiono wyniki badań przejmowania ciepła i spadku ciśnienia podczas wrzenia czynnika chłodniczego R 22 w przepływie wewnątrz rur poziomych. Badanymi rurami były: rura miedziana niskożebrowana typu "micro-fin", rura ze stali nierdzewnej śrubowoformowana, a także miedziana i stalowa rura gładka. Średnica zewnętrzna rur wynosiła 10 mm. Eksperymenty prowadzono przy temperaturze nasycenia 0 stopni C, stopniu suchości na wlocie...