Publications
Filters
total: 170
Catalog Publications
Year 2013
-
For Your Eyes Only – Biometric Protection of PDF Documents
PublicationThe paper introduces a concept of a digital document content encryption/decryption with facial biometric data coming from a legitimate user. Access to the document content is simple and straightforward, especially during collaborative work with mobile devices equipped with cameras. Various contexts of document exchange are presented with regard to the next generation pro-active digital documents proposed by authors. An important...
-
FEEDB: A multimodal database of facial expressions and emotions
PublicationIn this paper a first version of a multimodal FEEDB database of facial expressions and emotions is presented. The database contains labeled RGB-D recordings of people expressing a specific set of expressions that have been recorded using Microsoft Kinect sensor. Such a database can be used for classifier training and testing in face recognition as well as in recognition of facial expressions and human emotions. Also initial experiences...
-
Emotion recognition and its application in software engineering
PublicationIn this paper a novel application of multimodal emotion recognition algorithms in software engineering is described. Several application scenarios are proposed concerning program usability testing and software process improvement. Also a set of emotional states relevant in that application area is identified. The multimodal emotion recognition method that integrates video and depth channels, physiological signals and input devices...
-
Eigenfaces, Fisherfaces, Laplacianfaces, Marginfaces – How to Face the Face Verification Task
PublicationThis paper describes the exhaustive tests of four known methods of linear transformations (Eigenfaces, Fisherfaces, Laplacianfaces and Marginfaces) in the context of face verification task. Additionally, we introduce a new variant of the transformation (Laplacianface + LDA), and the specific interval-based decision rule. Both of them improve the performance of face verification, in general, however, our experiments show that the...
-
Edytor polityk negocjacyjnych mobilnego dokumentu elektronicznego
PublicationW artykule opisano edytor polityk negozjacyjnych umożliwiający generowanie ich specyfikacji w postaci bardzo rozległych drzew na podstawie elementów składowych ofert oraz reguł polityk i ich wartościowanie. Przedstawiono również zarys problemu negocjacji miedzy dokumentem a agentem, ktory ma ten dokument obsługiwać. Drzewa generowane przez edytor mają posłużyć za zbiory uczące dla sieci neuronowej przyspieszającej proces negocjacji.
-
Drugie Igrzyska Akademii ETI
PublicationW sobotę 2 lutego 2013 r. odbyły się drugie Igrzyska Akademii ETI zorganizowane przez Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych regionu. Celem Igrzysk było zwiększenie zainteresowania informatyką młodzieży szkół ponadgimanzjalnych i promocja studiów na Wydziale ETI PG. W tegorocznych Igrzyskach udział wzięli uczniowie z 7 szkół województwa pomorskiego.
-
Dokumenty Cyfrowe Przyszłosci
PublicationW referacie przedstawiono nowe modele architektur dokumentów elektronicznych, które pozwolą zracjonalizować wewnętrzny obieg informacji w organizacjach opartych na wiedzy i zredukować koszty ich funkcjonowania.
Year 2004
-
Finite-state lexical tools
PublicationArtykuł przedstawia trzy pakiety oprogramowania zawierające narzędzia poziomu leksykalnego wykorzystujące automaty skończone: dwa zbiory samodzielnych programów i skryptów pomocniczych - jeden używający prostych automatów skończonych, drugi używający automatów Mealy`ego oraz bibliotekę funkcji. Wszystkie przedstawione pakiety posiadają podobne funkcje. Zamiast opisywać poszczególne pakiety, opis skupiony jest na dostarczanych przez...
-
Finite automata for compact representation of tuple dictionaries.
PublicationOpisane zostaje uogólnienie struktury danych - słownika, zwane słownikiem n-tek. Słownik n-tek przedstawia odwzorowanie n-tek łańcuchów znaków na pewne wartości. Motywacją dla powstania tej struktury danych są praktyczne zastosowania w przetwarzaniu języka i mowy, w których obszerne słowniki n-tek używane są do przedstawiania modeli języka. Przedstawiona zostaje technika oszczędnej reprezentacji słowników n-tek. Ta technika...
-
Computer analysis of multiple-choice examination documents
PublicationOpisany system AATE wyposażony jest w edytor testów, za pomocą którego egzaminator przygotowuje test egzaminacyjny. Utworzony test ze swoimi parametrami jest pamiętany w bazie danych i następnie może być wydrukowany. Po przeprowadzeniu egzaminu wypełnione formularze za pomocą skanera z podajnikiem wprowadza się do komputera. W komputerze system analizuje formularze i odczytane odpowiedzi porównuje się z wzorcami przechowywanymi...
Year 2002
-
Finite automata for compact representation of language models in NLP
PublicationPrzedstawiona zostaje technika reprezentacji modeli języka w przetwarzaniu języka naturalnego wymagająca mało pamięci. Po krótkim omówieniu przyczyn poszukiwania oszczędnej reprezentacji takich modeli języka, pokazane jest, jak automaty skończone mogą być użyte w tym celu. Technika może być postrzegana jako zastosowanie i rozszerzenie doskonałej funkcji mieszającej z wykorzystaniem automatów skończonych. Pierwsze doświadczenia...
-
Erosion of privacy in computer vision systems
PublicationW pracy przedstawiono problemy, które mogą wystąpić, gdy technologia komputerowego wzroku zostanie zaimplementowana w urządzeniach wykorzystywanych w codziennym życiu. Przeprowadzono także dyskusję socjologicznych konsekwencji stosowania biometrii, automatycznego śledzenia ruchu i interpretacji obrazu. Omówiono też problemy wynikające z połączenia komputerowego wzroku z możliwościami oferowanymi przez Internet.
Year 2022
-
Featured based CAVE software factory
PublicationIn the paper we convey the lessons learned along the path we have gone through several years since establishing a room-sized CAVE installation at our university, from craft manufacturing and ad-hoc software reuse of VR software products to the robust feature driven software product line (SPL) implementing the Product Line Engineering (PLE) factory paradigm. With that we can serve all our departments and other entities from the...
-
Feature extraction in detection and recognition of graphical objects
PublicationDetection and recognition of graphic objects in images are of great and growing importance in many areas, such as medical and industrial diagnostics, control systems in automation and robotics, or various types of security systems, including biometric security systems related to the recognition of the face or iris of the eye. In addition, there are all systems that facilitate the personal life of the blind people, visually impaired...
-
Document centric knowledge processes
Publication.
-
Computer Aided Telediagnostics System for Stoma Patients
PublicationStoma surgery may concern patients with colorectal cancer and inflammatory bowel disease. More than half of patients diagnosed with colon cancer present at an advanced stage, and palliative treatment may involve stoma formation. This type of surgery may change the patient’s life strongly, therefore they should receive special medical care. The paper presents the assumptions, concept, and architecture of the Stoma-Alert diagnosis...
-
Biometric identity verification
PublicationThis chapter discusses methods which are capable of protecting automatic speaker verification systems (ASV) from playback attacks. Additionally, it presents a new approach, which uses computer vision techniques, such as the texture feature extraction based on Local Ternary Patterns (LTP), to identify spoofed recordings. We show that in this case training the system with large amounts of spectrogram patches may be difficult, and...
Year 2016
-
Feature Reduction Using Similarity Measure in Object Detector Learning with Haar-like Features
PublicationThis paper presents two methods of training complexity reduction by additional selection of features to check in object detector training task by AdaBoost training algorithm. In the first method, the features with weak performance at first weak classifier building process are reduced based on a list of features sorted by minimum weighted error. In the second method the feature similarity measures are used to throw away that features...
-
Extraction of information from born-digital PDF documents for reproducible research
PublicationBorn-digital PDF electronic documents might reasonably be expected to preserve useful data units of their source originals that suffice to produce executable papers for reproducible research. Unfortunately, developers of authoring tools may adopt arbitrary PDF generation strategies, producing a plethora of internal data representations. Such common information units as text paragraphs, tables, function graphs and flow diagrams,...
-
Evaluation of affective intervention process in development of affect-aware educational video games
PublicationIn this paper initial experiences are presented on implementing specific methodology of affective intervention design (AFFINT) for development of affect-aware educational video games. In the described experiment, 10 student teams are to develop affect-aware educational video games using AFFINT to formalize the whole process. Although all projects are still in progress, first observations and conclusions may already be presented.
-
Comparison of selected off-the-shelf solutions for emotion recognition based on facial expressions
PublicationThe paper concerns accuracy of emotion recognition from facial expressions. As there are a couple of ready off-the-shelf solutions available in the market today, this study aims at practical evaluation of selected solutions in order to provide some insight into what potential buyers might expect. Two solutions were compared: FaceReader by Noldus and Xpress Engine by QuantumLab. The performed evaluation revealed that the recognition...
Year 2020
-
Factors Affecting the Effectiveness of Military Training in Virtual Reality Environment
PublicationIn this paper, we explored the factors influencing the effectiveness of military trainings performed in a virtual reality environment. The rationale for taking up the topic is the fact that such trainings are often conducted under specific operational procedures. These procedures may create rigorous frameworks for all elements of the learning environment, including the teacher’s performance. Therefore, to ensure the most conducive...
-
Autonomous Ship Utility Model Parameter Estimation Utilising Extended Kalman Filter
PublicationIn this paper, a problem of autonomous ship utility model identification for control purposes is considered. In particular, the problem is formulated in terms of model parameter estimation (one-step-ahead prediction). This is a complex task due to lack of measurements of the parameter values, their time-variability and structural uncertainty introduced by the available models. In this work, authors consider and compare two utility...
Year 2015
-
Facial emotion recognition using depth data
PublicationIn this paper an original approach is presented for facial expression and emotion recognition based only on depth channel from Microsoft Kinect sensor. The emotional user model contains nine emotions including the neutral one. The proposed recognition algorithm uses local movements detection within the face area in order to recognize actual facial expression. This approach has been validated on Facial Expressions and Emotions Database...
-
Face Recognition: Shape versus Texture
PublicationThis paper describes experiments related to the application of well-known techniques of the texture feature extraction (Local Binary Patterns and Gabor filtering) to the problem of automatic face verification. Results of the tests show that simple image normalization strategy based on the eye center detection and a regular grid of fiducial points outperforms the more complicated approach, employing active models that are able to...
-
Evaluation Criteria for Affect-Annotated Databases
PublicationIn this paper a set of comprehensive evaluation criteria for affect-annotated databases is proposed. These criteria can be used for evaluation of the quality of a database on the stage of its creation as well as for evaluation and comparison of existing databases. The usefulness of these criteria is demonstrated on several databases selected from affect computing domain. The databases contain different kind of data: video or still...
-
Emotion Recognition Using Physiological Signals
PublicationIn this paper the problem of emotion recognition using physiological signals is presented. Firstly the problems with acquisition of physiological signals related to specific human emotions are described. It is not a trivial problem to elicit real emotions and to choose stimuli that always, and for all people, elicit the same emotion. Also different kinds of physiological signals for emotion recognition are considered. A set of...
-
Emotion Recognition for Affect Aware Video Games
PublicationIn this paper the idea of affect aware video games is presented. A brief review of automatic multimodal affect recognition of facial expressions and emotions is given. The first result of emotions recognition using depth data as well as prototype affect aware video game are presented
-
Document Agents with the Intelligent Negotiations Capability
PublicationThe paper focus is on augmenting proactive document-agents with built -in intelligence to enable them to recognize execution context provided by devices visited durning the business process, and to reach collaboration agreement despite of their conflicting requirements. We propose a solution based on neural networks to improve simple multi-issue negotiation between the document and the device, practically with no excessive cost...
-
Detection of Face Position and Orientation Using Depth Data
PublicationIn this paper an original approach is presented for real-time detection of user's face position and orientation based only on depth channel from a Microsoft Kinect sensor which can be used in facial analysis on scenes with poor lighting conditions where traditional algorithms based on optical channel may have failed. Thus the proposed approach can support, or even replace, algorithms based on optical channel or based on skeleton...
-
Design Elements of Affect Aware Video Games
PublicationIn this paper issues of design and development process of affect-aware video games are presented. Several important design aspects of such games are pointed out. A concept of a middleware framework is proposed that separates the development of affect-aware video games from emotion recognition algorithms and support from input sensors. Finally, two prototype affect-aware video games are presented that conform to the presented architecture...
-
Człowiek zanurzony w rzeczywistości wirtualnej na przykładzie Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej
PublicationArtykuł opisuje Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej (LZWP), które umożliwia swobodną podróż w czasie i przestrzeni. Jego podstawowym wyposażeniem jest jaskinia rzeczywistości wirtualnej, czyli pomieszczenie o ścianach, suficie i podłodze stanowiących ekrany projekcyjne, wyświetlające generowane komputerowo obrazy 3D, tworzące spójny widok jednej sceny. Człowiek znajdujący się w takiej jaskini jest zatem zanurzony...
-
Bilateral Multi-Issue Negotiation Between Active Documents and Execution Devices
PublicationMobile document-agents are often in conflict with execution devices when attempting to perform activities of the business process they implement, since preferences of device owners may change depending on their current location and the actual class of the device in use. The paper proposes a bilateral negotiation mechanism based on a simple bargaining game that can effectively resolve such conflicts without any third party support.
-
Automatyczna negocjacja protokołu uzgodnień miedzy agentami
PublicationAutomatyczna negocjacja protokołu uzgodnień między agentami programowymi a urządzeniami wykonawczymi. Rozdział koncentruje się na rozszerzeniu funkcjonalności proaktywnych dokumentów(agentów) z wbudowana inteligencją o możliwości negocjacyjne.Ich celem jest umożliwienie rozpoznawania kontekstu wykonawczego urządzenia odwiedzanego przez dokument, by osiągnąć ugodę mimo skonfliktowanych wymagań urządzenia i dokumentu. Proponowane...
Year 2014
-
Facial data registration facility for biometric protection of electronic documents
PublicationIn modern world, information is crucial, and its leakage may lead to serious losses. Documents as the main medium of information must be therefore highly protected. Nowadays, the most common way of protecting data is using passwords, however it seems inconvenient to type complex passwords, when it is needed many times a day. For that reason a significant research has been conducted on biometric authentication...
-
E-technologie w edukacji i terapii dzieci z autyzmem w Polsce
PublicationArtykuł dotyczy możliwości wsparcia technologiami informacyjnymi edukacji i terapii dzieci z za - burzeniami rozwoju ze spektrum autyzmu. Szczególna uwaga zostanie poświęcona aplikacjom przeznaczonym na urządzenia mobilne (tablety). Artykuł podsumowuje przesłanki zastosowania tabletów w pracy z dziećmi auty - stycznymi oraz pokazuje kategorie aplikacji, jakie mogą wspierać terapię i edukację dzieci. Zostały przedstawione wyniki...
-
E-technologie w diagnozie i pomiarach postępów terapii dzieci z autyzmem w Polsce
PublicationCelem artykułu jest przeanalizowanie możliwości wsparcia technologicznego - w szczególności z wykorzystaniem urządzeń mobilnych - diagnozy i oceny postępów terapii dzieci z autyzmem. W ramach badań dokonano przeglądu istniejących rozwiązań wspierających diagnozę i pomiar postępów terapii oraz przeprowadzono ankietę w polskich ośrodkach zajmujących się pracą z osobami dotkniętymi autyzmem. Wyniki badania wskazują na zainteresowanie...
-
Emotion Recognition and Its Applications
PublicationThe paper proposes a set of research scenarios to be applied in four domains: software engineering, website customization, education and gaming. The goal of applying the scenarios is to assess the possibility of using emotion recognition methods in these areas. It also points out the problems of defining sets of emotions to be recognized in different applications, representing the defined emotional states, gathering the data and...
Year 2021
-
Eventual Convergence of the Reputation-Based Algorithm in IoT Sensor Networks
PublicationUncertainty in dense heterogeneous IoT sensor networks can be decreased by applying reputation-inspired algorithms, such as the EWMA (Exponentially Weighted Moving Average) algorithm, which is widely used in social networks. Despite its popularity, the eventual convergence of this algorithm for the purpose of IoT networks has not been widely studied, and results of simulations are often taken in lieu of the more rigorous proof....
-
Equal Baseline Camera Array—Calibration, Testbed and Applications
PublicationThis paper presents research on 3D scanning by taking advantage of a camera array consisting of up to five adjacent cameras. Such an array makes it possible to make a disparity map with a higher precision than a stereo camera, however it preserves the advantages of a stereo camera such as a possibility to operate in wide range of distances and in highly illuminated areas. In an outdoor environment, the array is a competitive alternative...
Year 2003
-
Digital document life cycle development
PublicationPrzedstawiono model DDLC wytwarzania interaktywnych dokumentów cyfrowych z ich pierwowzorów papierowych. Model DDLC opracowany w ramach 5 PR UE IST-2002-33441 MEMORIAL wyróżnia 6 faz i odpowiednie grupy funkcjonalności narzędzi do ich realizacji. Cykl wytwarzanie realizuje politykę całkowitej kontroli jakości, wykorzystującej specjalnie opracowaną metodę Visual GQM.
-
Definition gleichartiger Dokumententypen zur Verbesserung der Erkennbarkeit und ihre XML-Beschreibung
PublicationPrzedstawiono krokowe podejście do projektowania interaktywnych, elektronicznych dokumentów z ich analogowej postaci. Postać analogowa rozumiana jest jako typowa kartka papieru, natomiast jako interaktywny, elektroniczny dokument rozumiemy dokument zdefiniowany w formacie XML przystępnym do przetwarzania przez dowolną przeglądarkę internetową. Wprowadza się pojęcie - cyklu życia dokumentu cyfrowego - składającego się z faz zawierających...
-
Comparison of construction algorithms for minimal, acyclic, deterministicfinite state automata from sets of strings.
PublicationArtykuł porównuje różne metody tworzenia minimalnych, acyklicznych, deterministycznych automatów skończonych ze zbiorów słów. Wdrożone i porównane zostały metody przyrostowe, prawie przyrostowe i nieprzyrostowe.
Year 2005
-
Determining coinsistent states of distributed objects paricipating in a remote method call
PublicationPrzedstawiono metodę testowania obiektów w systemie rozprzoszonym z wykorzystaniem replikacji stanu obiektów. W szczególności zaproponowano technikę zegarów haszujących do identyfikacji zdarzeń w systemach zawierających nieznaną a'priori liczbą obiektów oraz E-drzewo do identyfikacji stanu tych obiektów.
-
Automatyczna konwersja ręcznie tworzonych rysunków technicznych na postać elektroniczną
PublicationW pracy przedstawiono ogólne spojrzenie na problem automatycznego przetwarzania dokumentów cyfrowych, ze szczególnym uwzględnieniem rysunków technicznych. Podano klasyfikację dokumentów technicznych oraz poszczególne etapy i poziomy ich przetwarzania na postać elektroniczną. Przedstawiono również różne podejścia do problemu konwersji oraz klasyfikację metod wykorzystywanych przy rozpoznawaniu elementów rysunków technicznych. Na...
Year 2019
-
Building Polish space sector – from small islands of excellence to a national innovation ecosystem
PublicationIn the paper a national potential of Poland to build its space industry after joining the European Space Agency (ESA) in 2012 is assessed, based on the series of survey reports published annually by POLSA since 2016. Their methodology was based on the ESA technology tree, classifying all the space-related technical knowhow and allowed identification of the most promising strengths to exploit and shortages to challenge by policymakers...
-
Bilateral multi-issue negotiation of execution contexts by proactive document agents
PublicationA proactive document can react to its actual environment by autonomously selecting and performing actions integrated into its body and interact with its user. When migrating over a network of execution devices it may encounter diverse execution contexts, each one set up according to temporal characteristics of a receiving device and preferences of its owner. A concept to augment proactive documents with negotiation capability is...
-
Bees Detection on Images: Study of Different Color Models for Neural Networks
PublicationThis paper presents an approach to bee detection in video streams using a neural network classifier. We describe the motivation for our research and the methodology of data acquisition. The main contribution to this work is a comparison of different color models used as an input format for a feedforward convolutional architecture applied to bee detection. The detection process has is based on a neural binary classifier that classifies...
Year 2017
-
Behaviometrics of Digital Games for Children with Autism Spectrum Disorder
PublicationTe paper reports current stage of the project Automated Terapy Monitoring for Children with Developmental Disorders of Autism Spectrum (AUTMON), that aims at development of methods and tools to allow for the automatic evaluation of the therapy progress among children with autism. Finding objective measures suitable for evaluating therapy progress would let create a system supporting those who diagnose autism and the therapists...
-
Automatic recognition of therapy progress among children with autism
PublicationThe article presents a research study on recognizing therapy progress among children with autism spectrum disorder. The progress is recognized on the basis of behavioural data gathered via five specially designed tablet games. Over 180 distinct parameters are calculated on the basis of raw data delivered via the game flow and tablet sensors - i.e. touch screen, accelerometer and gyroscope. The results obtained confirm the possibility...