Publications
Filters
total: 469
Catalog Publications
Year 2012
-
Czynniki generujące zmiany w podnoszeniu konkurencyjności przedsiębiorstw
PublicationW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali podstawowe grupy czynników generujących zmiany w podnoszeniu konkurencyjności podmiotów gospodarczych. Uwzgędniono przy tym trzy kluczowe obiekty które mają wpływ na kreowanie tych czynników. Są to dostawcy, firma oraz klienci.
-
Czynniki pozacenowe wpływające na konkurencyjność łańcucha wartości usług turystycznych
PublicationW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali podstawowe aspekty zwiazane z pozacenowymi czynnikami wpływającymi na konkurencyjność usług turystycznych. Zaprezentowano badania własne mające na celu dokonanie identyfikacji czynników pozacenowych występujacych w poszczególnych grupach kreujących całokształt usługi turystycznej a także dokonali hierarchizacji składowych tych czynników z perspektywy klientów.
-
Czynniki wpływające na bezpieczeństwo zatrudnienia z perspektywy kobiet
PublicationW niniejszej publikacji zaprezentowano czynniki wpływające na bezpieczeństwo zatrudnienia z perspektywy kobiet. Autorzy przeprowadzili badania na terenie województwa pomorskiego których celem było wskazanie czynników najbardziej istotnych dla bezpieczeństwa zatrudnienia.
-
Czynniki wspierające i utrudniające ciągłe doskonalenie jakości usług gastronomicznych
PublicationW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali podstawowe aspekty związane z ciagłym doskonaleniem usług gastronomicznych. Zaprezentowano wybrane zagadnienia zwiazane z zarządzaniem zmianą jak również czynniki które wpływają napędzajaco oraz spowalniajaco na zmiany a w dalszej konsekwencji na ciągłe doskonalenie tego typu usług
-
Czynniki zmian obszaru wejścia w zarządzaniu operacyjnym usług gastronomicznych
PublicationW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali aspekty zarzadzania zmiana w usługach gastronomicznych. Omówiono kluczowe elementy zarządzania operacyjnego a nastepnie dla pierwszego elementu jakim jest wejście dla usług gastronomicznych poddano analizie czynniki zmian.
-
Determinanty obszaru poprawy jakości i bezpieczeństwa w kontekście akredytacji szpitali w Polsce
PublicationW niniejszej publikacji zaprezentowano podstawowe aspekty ciągłego doskonalenia jakości usług zdrowotnych z uwzględnieniem obszaru poprawy jakości i bezpieczeństwa jako jednego ze standardów akredytacyjnych. Głównym celem było dokonanie charakterystyki standardów elementarnych tego obszaru oraz zaprezentowanie wyników badań związanych z określeniem hierarchii ważności tych standardów z perspektywy pacjentów.
-
Determinanty percepcji jakości usług edukacyjnych w perspektywie grup interesariuszy
PublicationW nieniejszej publikacji zaprezentowano specyfikę usług edukacyjnych. Autorzy omówili kluczowe cechy tego typu usług, a nastepnie dokonali identyfikacji grup interesariuszy (wewnętrznych i zewnętrznych). Dla poszczególnych grup określone zostały oczekiwania jak i implikacje i wnioski dla realizacji usługi edukacyjnej.
-
Dobre praktyki w zarządzaniu jakością kształcenia na studiach doktoranckich uczelni technicznych - na przykładzie Politechniki Gdańskiej
PublicationW pierwszej części opracowania zaprezentowano europejskie standardy w zakresie zarządzania jakością kształcenia przyjęte przez europejskie gremia zajmujące się szkolnictwem wyższym oraz omówiono poziom zaawansowania ich implementacji w polskim systemie szkolnictwa wyższego. W części drugiej omówiono znaczenie zorientowanego procesowo systemu zarządzania dla organizacji i realizowania przez nią celów strategicznych. Rozdział trzeci...
-
Dodatki do żywności w świetle polskich i unijnych unormowań prawnych
Publication..
-
Doskonalenie jakości usług poprzez wykorzystanie controllingu w obszarze logistyki w zakładach opieki zdrowotnej
PublicationW niniejszej publikacji autorzy przyjęli jako cel prezentację podstaw doskonalenia jakości usług zdrowotnych z wykorzystaniem controllingu logistyki. zaprezentowano zarówno specyfikę usług zdrowotnych, jak i obszary controllingu logistyki na przykładzie szpitali i przychodni. Omówiono także podstawowe efekty doskonalenia z wykorzystaniem tego typu interdyscyplinarnego podejścia.
-
E-administracja w ujęciu jakościowym i finansowym
Publication...
-
Elements of six sigma methodoloygy in polish smes. the pomeranian region context
PublicationIn this article, it has been suggested that the effectiveness of the design and implementation of the process approach in the SMEs sector affects the effectiveness and efficiency of the application of elements of the Six Sigma ™ concept. The selected results of the research have been presented to answer the question to what extent small and medium-sized manufacturing, service and production - service companies in Pomeranian region...
Year 2011
-
Czynniki satysfakcji młodych pracowników z zatrudnienia czasowego
PublicationW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali wybrane zagadnienia z zakresu zarządzania jakością w kontekście identyfikacji oczekiwań młodych pracowników wobec pracy sezonowej i dorywczej. Autorzy zdefiniowali miejsce i rolę pracownika z punktu widzenia filozofii Kompleksowego Zarządzania Jakością. W celu identyfikacji i charakterystyki determinant wykorzystane zostały dwuetapowe badania empiryczne przeprowadzone przez autorów...
-
Determinanty elementarne rdzenia usługi turystycznej w perspektywie klientów
PublicationW niniejszym rozdziale zaprezentowano podstawowe aspekty zarządzania jakością w usługach turystycznych. Autorzy na podstawie przeprowadzonych badań dokonali identyfikacji cech charakterystycznych dla usług branży turystycznej wraz z identyfikacją determinant elementarnych. Zostały one przydzielone do obszarów ogólnych oraz poddane szczegółowej charakterystyce ze szczególnym uwzglednieniem rdzenia usługi turystycznej.
-
Doskonalenie jakości w kreowaniu sukcesu usług turystycznych
PublicationW publikacji zaprezentowano zmieniające się podejście klientów do usług turystycznych. Autorzy zaprezentowali obszary składowe usługi turystycznej wraz ze zidentyfikowanym poziomem ich ważności dla klientów. Na podstawie badań własnych dokonano także identyfikacji kierunków zmian co do wymogów wobec oferty usługowej przez turystów.
Year 2009
-
Czynniki sukcesu i ich wpływ na proces produkcji
PublicationProces produkcji jest jednym z elementów łańcucha dostaw. Z tego względu podstawš do okrelenia atrybutów procesu produkcji jest jego rola w osišgnięciu sukcesu przez cały łańcuch dostaw. W wyniku dokonanej analizy literatury dotyczšcej problematyki kluczowych czynników sukcesu łańcucha dostaw, do okrelenia atrybutów procesu produkcji został wykorzystany model SCOR (Supply-Chain Operations Referencemodel). W artykule scharakteryzowano...
-
Determinanty jakości usług w zakładach opieki zdrowotnej
PublicationNiniejsza publikacja ma na celu zaprezentowanie możliwości prowadzenia analiz dotyczących jakości usług zdrowotnych, poprzez zidentyfikowanie i scharakteryzowanie kluczowych determinant jakości usług. Przedstawione analizy ograniczono do przychodni publicznej opieki zdrowotnej, z uwagi na fakt powszechności korzystania klientów z tego typu zakładów opieki zdrowotnej, a także pewnego niedostatku opracowań związanych z przychodniami,...
-
Doskonalenie strumienia wartości
PublicationKsiążka ta ma na celu praktyczne ujęcie problemu optymalizacji przedsiębiorstwa opartej na koncepcji Lean (z ang. Lean – szczupły) i jej narzędziu Mapowania Strumienia Wartości. ---- Tu pobierzesz jej pełną treść w wersji elektronicznej: https://drive.google.com/file/d/1xNrdiuOHKpyjzG5dY3ocFG8fp2hY1b9C/view?usp=sharing ---- Prezentowane...
-
Evolution of manufacturing systems
PublicationZmiany następujące w otoczeniu przedsiębiorstw wpływają na sposób realizacji transformacji zasobów wejściowych w wyjścia w systemach produkcyjnych. XX wiek, a szczególnie jego ostatnie dekady charakteryzuje gwałtowny rozwój technologii i zmiany czynników o charakterze organizacyjnym. W niniejszym rozdziale przedstawiono ewolucję systemów produkcyjnych związaną z rozwojem automatyzacji, technologii informatycznych, komunikacyjnych...
Year 2016
-
Czynniki sukcesu w zarządzaniu inicjatywą klastrową na przykładzie inicjatywy Interizon
PublicationGłównym celem artykułu jest identyfikacja potencjalnych czynników sukcesu w inicjatywie klastrowej Interizon z uwzględnieniem czterech obszarów funkcjonowania inicjatywy: formalizacji i wewnętrznej organizacji, działań podejmowanych w ramach inicjatywy, strategii rozwoju oraz komunikacji i promocji. Przeanalizowane zostały również najważniejsze efekty wynikające z członkostwa w powyższej inicjatywie. Autorki przeprowadziły badania...
-
Doskonalenie przepływu materiału w linii produkcyjnej
PublicationLinie i gniazda produkcyjne z ciągłym przepływem są najbardziej efektywną formą organizacji procesu produkcyjnego. W niniejszym artykule przedstawiono etapy doskonalenia przepływu w gniazdach i liniach produkcyjnych wraz z charakterystyką podejmowanych w nich prac. Zaprezentowano również działania przeprowadzone w trakcie doskonalenia przepływu w linii produkcyjnej w przedsiębiorstwie branży elektronicznej.
-
Działania reakcyjne wobec sytuacji kryzysowych w logistyce przepływu pacjenta w podmiotach leczniczych
PublicationNiniejsze opracowanie poświęcone jest podstawowym aspektom zarządzania kryzysowego w pomiotach leczniczych. Autorzy na popdstawie wcześniejszych badań zaproponowali zestaw działan reakcyjnych, które moga być wykorzystane jako pewnego rodzaju wskazówki dla podmiotów leczniczych, które moga pozwolić uniknąc negatywnych skutków pojawienia się tego typu sytuacji kryzysowych.
-
Experienta jako pomost pomiędzy Kołem Naukowym Qualiteam UG a Klubem Pomorskiej Nagrody Jakości
PublicationPOMORSKIEJ NAGRODY JAKOŚCI Na przestrzeniu kilku ostatnich lat zauważono zwiększoną aktywność studentów w pracach kół naukowych. Zainteresowanie działalnością w organizacjach studenckich wynika z możliwości powiększania swojego indywidualnego dorobku naukowego a także wiedzy i umiejętności praktycznych. W niniejszym artykule zostanie krótko ukazana działalność Koła Naukowego QualiTeam funkcjonującego przy Zakładzie Zarządzania...
Year 2006
-
Czynniki wspierające oraz bariery przy wdrażaniu systemów jakości w małych organizacjach
PublicationW artykule przedstawiono charakterystykę oraz wyniki badań dotyczących uwarunkowań związanych z wdrażaniem systemów zarządzania jakością w małych organizacjach. Wyniki badań omówiono w podziale na najczęściej wskazywane przez respondentów czynniki wspierające wdrażanie oraz te stanowiące bariery.
-
Czynniki wspierające oraz bariery przy wdrażaniu systemów jakości w małych organizacjach. Cz. 2
PublicationW artykule przedstawiono wyniki badań opinii przedstawicieli małych organizacji w odniesieniu do certyfikacji i funkcjonowania systemów zarządzania jakością wg normy ISO 9001:2000. Wskazano najważniejsze czynniki pozytywne oraz problemy związane z zagadnieniami stanowiacymi przedmiot badań.
-
Ewolucja koncepcji projakościowych
PublicationNiniejszym rodziale przedstawiono podstawowe aspekty związane z pojmowaniem jakości w rozwoju historycznym. Ukazano działania projakosciowe w ujęciu chronologicznym od poczatku istnienia ludzkosci po przez kolebki cywilizacji starozytnych, okresy historyczne dziejów preindutrialnych, rewolucję przemysłową, aż po czasy dzisiejsze. Zwrócono szczegulna uwagę na tworzenie i rozwój zarządzania jakością od inspekcji jakosci po przez...
Year 2013
-
Determinanty jakości usług zdrowotnych związane z działaniami podejmowanymi przez personel szpitala
PublicationW niniejszym rozdziale została omówiona specyfika usług zdrowotnych w kontekście jakości usług związanych z pracą personelu szpitali. Autorzy przybliżyli specyfikę usług zdrowotnych oraz podjęli próbę identyfikacji determinant jakości usług zdrowotnych o kluczowym znaczeniu dla działań podejmowanych przez personel medyczny szpitali. Zaprezentowano także charakterystykę poszczególnych determinant oraz ich podział ze względu na poszczególne...
-
Determinanty orientacji na klienta w nowoczesnym zarządzaniu zkładem opieki zdrowotnej
PublicationCelem niniejszego opracowania jest prezentacja podstawy orientacji na klienta w zakładach opieki zdrowotnej leczenia otwartego realizowanego w przychodniach. Autor dokonał identyfikacji miejsca orientacji na klienta w Komplekswym Zarządzaniu Jakością, a także wskazał kluczowe determinanty wpływające na zorientowanie na klienta zakładów opieki zdrowotnej.
-
Doskonalenie jakości funkcjonowania gospodarstw domowych z uwzględnieniem działań proekologicznych
PublicationW niniejszym rozdziale zaprezentowano formy doskonalenia funkcjonowania gospodarstw domowych z uwzględnieniem działań proekologicznych. Autorzy omówili potrzebę doskonalenia, metody posziwania rozwiązań oreaz zaprezentowali badania, których celem była identyfikacja działań proekologicznych możliwych do zastosowania w gospodarstwach domowych
-
Doskonalenie jakości usług edukacyjnych poprzez ocenę wyniku działalności instytucji akademickiej
PublicationW niniejszym opracowaniu autorzy zaprezentowali podstawowe aspekty usług edukacyjnych. Dokonano charakterystyki podstaw zarządzania jakością w tym sektorze, jak również poddano analizie role klientów oraz głównych grup interesariuszy w doskonaleniu jakości usług edukacyjnych. Podstawową częścią niniejszego opracowania jest charakterystyka Indeksu Wyceny Rynkowej Absolwenta, któy może okazać się pomocny w pomiarze wyniku działalności...
-
Factors determining selection of production planning and control system
PublicationThe article contains a comparative characteristics of selected systems of production planning and control, such as: MRP, kanban/JiT, DBR/TOC. The results of the performed analyses served as a basis for determining key market factors related to production planning and control functions, which determine the choice of an appropriate system.
Year 2010
-
Determinanty socjologiczne w ocenie jakości życia
PublicationW niniejszym rozdziale autorzy przedstawili kluczowe aspekty wpływajace na ocenę jakości życia w obszarze socjologicznym. Zaprezentowano miejsce tego obszaru w klasycznych modelach oceny jakości życia, a także sklasyfikowano kluczowe kryteria obszaru, będące podstawą przeprowadzonych badań. Wynikiem dokonanej analizy jest uszczegółowienie determinant elementarnych obszaru socjologicznego w ocenie jakości życia
-
Doskonalenie funkcjonowania firm produkcyjnych z wykorzystaniem połączonego modelu planowania potrzeb materiałowych i heijunki
PublicationW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali koncepcję połączenia planowania potrzeb materiałowych z harmonogramem heijunka. Przybliżono kluczowe założenia MRP oraz zasady budowy planu produkcji z wykorzystaniem heijunka box. Zaprezentowana przez autorów koncepcja wiąże się z realizacją algorytmu postępowania obejmującego siedem podstawowych kroków. Tego typu połączenie pozwoli na wzrost efektywności realizowanych działań przez...
-
Evaluation of change in planning and control process
PublicationSpecyfikacja kryteriów i obszarów system pomiaru i oceny zmiany procesu planowania i sterowania oraz przypisanie kluczowych wskaźników poszczególnym obszarom stanowi podstawowy cel rozdziału. Wybrane wskaźniki umożliwiają ocenę cząstkowych efektów zmian w procesie planowania i sterowania. Dokonanie kompleksowej oceny wymaga budowy modelu oceny efektywności zmian w procesie planowania i sterowania. Jego ogólne założenia zostały...
Year 2014
-
Detrminanty jakości promocji usług turystycznych na przykładzie ofert wystawienniczych
PublicationW niniejszym rozdziale zaprezentowano kluczowe determinanty jakości promocji usług turystycznych w przypadku wykorzystania stoisk wystawienniczych. Wnioski zostały wyprowadzone na podstawie badania praeprowadzonego w grupie 93 wystawców związanych z branża turystyczną.
-
Detrminanty jakości usług edukacyjnych
PublicationW nieniejszym opracowaniu autorzy podjęli próbę identyfikacji kluczowych determinant jakości usłuigi edukacyjnej z punktu widzenia klasycznego modelu zarządzania operacyjnego. Wyróżniono determinanty obszaru wejścia, działań operacyjnych, jak i wyjścia, ułatwiające dalsze badania w kierunku bardziej szczególowej oceny jakości usługi edukacyjnej. W trakcie analizy zwrócono uwagę na obszar zasobów ludzkich, w tym przede wszystkim...
-
Dilemmas associated with the implementation of quality management systems in Polish smaller health care units
PublicationThe article presents the considerations and recommendations for the implementation of the process-oriented quality management systems (QMS) in small health care units. As an example, the unit providing services for children with disabilities (therapy and rehabilitation) localized in northern part of Poland have been selected. The essential elements of the implementation of the quality system, taking into account the objectives...
-
Doskonalenie strumienia wartości
PublicationKsiążka ta ma na celu praktyczne ujęcie problemu optymalizacji przedsiębiorstwa opartej na koncepcji Lean (z ang. Lean – szczupły) i jej narzędziu Mapowania Strumienia Wartości. Prezentowane podejście do Mapowania Strumienia Wartości jest spójne z innymi pozycjami literaturowymi w tym zakresie. Jednak moje dziesięcioletnie doświadczenie zdobywane w toku kilkudziesięciu projektów wskazało mi dodatkowe kierunki analiz, które warto...
-
DYLEMATY REORIENTACJI PROJAKOŚCIOWEJ W REGULACJACH DOTYCZĄCYCH POLSKIEGO SZKOLNICTWA WYŻSZEGO
PublicationW opracowaniu przedstawiono ocenę procesu wprowadzania zmian w zakresie regulacji prawnych dotyczących jakości kształcenia oraz doskonalenia procesów projakościowej transformacji polskich instytucji szkolnictwa wyższego. Kontekst oceny dotyczy zestawienia tych regulacji z bogatym i niekwestionowanym dorobkiem zarządzania jakością. Na podstawie analizy stanu istniejącego zaproponowano rozwiązania mogące skutecznie wesprzeć uczelnie...
Year 2021
-
Developing Methods for Building Intelligent Systems of Information Resources Processing Using an Ontological Approach
PublicationThe problem of developing methods of information resource processing is investigated. A formal procedure description of processing text content is developed. A new ontological approach to the implementation of business processes is proposed. Consider that the aim of our work is to develop methods and tools for building intelligent systems of information resource processing, the core of knowledge bases of which are ontology’s, and...
Year 2020
-
Development of cooperation in localized cooperation networks: A comparative study of cluster organizations and technology parks
PublicationThe main aim of the paper is to analyze the level of development of cooperative relationships in localized cooperation networks – among enterprises associated in cluster organizations and park tenants. The author reports the findings from the quantitative study carried out in the selected cluster organizations and technology parks functioning in Poland. The basic method of data collection was a survey questionnaire. The research...
-
Development of proximity in cluster organizations
PublicationSustainable development in cluster organizations (COs) is most fully manifested in the synergy effect. In turn, the synergy effect is achieved thanks to the development of proximity among cluster entities. The purpose of the paper is to test two conceptual models reflecting relations between selected dimensions of proximity in cluster organizations. The author reports the findings of a quantitative study conducted in four COs....
Year 2017
-
Diagnoza oferty wybranych jednostek certyfikacyjnych
PublicationCelem autorów przyjętym w tym artykule jest ocena porównawcza zakresu usług oferowanych przez wybrane, kluczowe jednostki certyfikujące normatywne systemy zarządzania, działające na rynku Pomorza Gdańskiego. Opracowane wyniki badań mogą ułatwić potencjalnym klientom tych organizacji wybór jednostki oferującej certyfikację stosownie do profilu działalności. Wyniki te określają także aktualne tendencje związane z certyfikacją systemów...
-
Działania doskonalące jakość usług zdrowotnych
PublicationW niniejszym opracowaniu zaprezentowane zostały podstawowe aspekty dotyczące doskonalenia jakości w usługach zdrowotnych. Specyfika zarówno branży usług zdrowotnych, jak i powszechność wykorzystania przez pacjentów właśnie tego typu placówek generuje potrzebę ustawicznego poszukiwania zmian doskonalących. Zaprezentowano także wyniki badań dotyczące częstotliwości i percepcji efektów wdrażanych działań doskonalących. Rozważania...
Year 2005
-
Diagnoza systemu jakości poprzez audit wewnetrzny. Podejście procesowe i dokumentacja
PublicationW artykule przedstawiono informacje dotyczące celu i zasad prowadzenia wewnętrznych auditów systemu jakości. Przedatawiono wskazówki związane z auditowaniem wymagań należących do rozdziału 4 normy ISO 9001.
-
Dokumentacja systemu jakości w małych organizacjach
PublicationW artykule przedstawiono zarys metodyki projektowania dokumentacji systemu zarządzania jakością opartej na podejściu procesowym, dostosowanej do potrzeb małych organizacji.
Year 2004
-
Dokumentacja systemu zarządzania jakością. Co to takiego?
PublicationArtykuł stanowi pierwszą część rozważań dotyczących dokumentacji systemu zarządzania jakością. Podano w nim informacje o strukturze dokumentacji systemowej, możliwych jej formach oraz sugerowanej zawartości po-szczególnych rodzajów dokumentów.
-
Ekspert wyjaśnia: Jak wyzwolić aktywność urzędników
PublicationArtykuł przedstawia podstawowe korzyści płynące z wdrożenia w jednostkach samorządu terytorialnego systemu zarządznia jakością wg normy ISO 9001 oraz czynniki, które te korzyści warunkują,
Year 2015
-
Evaluating the effectivness of an outsourced processes on the basis of key performance indicators
PublicationAccording to the statistics outsourcing has become typical solution for mature economies. Besides short run attempt based on cost reduction, getting popular is the method of increasing the effectiveness by implementing outsourced process. Authors in this article present the methods of measuring outsourcing performance on the basis of key performance indicators.
-
Evaluation of Selected Innovation Policy Instruments on the Example of Poland
PublicationThe main purpose of the paper is to analyze and evaluate the selected instruments of innovation policy in Poland: cooperative relations, business environment institutions and innovation centers, supported within Priority Axis V of OP IE 2007-2013. The evaluation was made on the basis of the four criteria: complementarity, adapting to the needs of businesses, the impact on the innovation and durability of the provided support. The...