Publications
Filters
total: 265
Catalog Publications
Year 2022
-
The impact of shipping 4.0 on controlling shipping accidents: A systematic literature review
PublicationMaritime shipping, with a significant role in global trade, confronts various accidents leading to loss of lives, properties, and the environment. Shipping 4.0 technologies are scaling up to address this problem by employing real-time data-driven technologies, including cyber-physical systems, advanced tracking and tracing, intelligent systems, and big data analytics. Despite growing attention, there is a general lack of clarity...
-
Drukowanie trwałych elementów z żywic utwardzanych światłem lasera w technologii SLA
PublicationŻywice stanowią ważny materiał służących do wytarzania określonych elementów technicznych w wielu obszarach współczesnego i nowoczesnego przemysłu. Niniejsze opracowanie poświęcono charakterystyce najstarszej z metod druku 3D na świecie – technologii stereolitografii. Omówiono zasadę działania i budowy modelu fizycznego, a także dokonano charakterystyki jej kluczowych czynników związanych z parametrami drukarki wraz z porównaniem...
-
Development of Technical Creativity Featuring Modified TRIZ-AM Inventive Principle to Support Design for Additive Manufacturing
Publicationhe design for additive manufacturing (DFAM) processing was introduced to fully utilise the design freedom provided by additive manufacturing (AM). Consequently, appropriate design methodologies have become essential for this technology. Recently, many studies have identified the importance of DFAM method utilisation to produce AM parts, and TRIZ is a strategy used to formalise design methodologies....
Year 2021
-
Simplified Method of Modelling Behaviour of Ship in Waves with Partially Flooded Compartments
PublicationThis paper contains a description of a numerical model for calculating behaviour of ships in waves. There are many models available, but the one described here can be characterised with a set of parameters that have a decisive impact on the final values of roll motion amplitude and frequency. In this paper, it is shown how a fitting of a standard-shape hull characterised by certain readily available parameters affects...
-
Marine Fuel Sulphur Limit Impact on Air Pollution
PublicationThe article presents calculation of Sulphur oxides percentage drop rate in marine industry recorded after 01.01.2020 when new limits, provided by International Maritime Organizations legislation, became effective. Ships’ SOx global emission was estimated and compared between 4th quarter 2019 and 1st quarter 2020. For more accurate estimation 3 seaside cities with big harbors were selected for statistical analysis. Noticeable...
-
HEAVE MOTION OF A VERTICAL CYLINDER WITH HEAVE PLATES
PublicationThe shape of a vertical cylinder resembles the classic form of a spar platform. Spar platforms are floating platforms that are successfully used in waters of great depths and have several advantages that mean they are readily used in the oil industry. Many of these advantages are also relevant to their application for offshore wind turbines, which is currently being considered. In the hydrodynamic analysis of spar platforms, the...
Year 2020
-
The dynamic signature verification using population-based vertical partitioning
PublicationThe dynamic signature is an attribute used in behavioral biometrics for verifying the identity of an individual. This attribute, apart from the shape of the signature, also contains information about the dynamics of the signing process described by the signals which tend to change over time. It is possible to process those signals in order to obtain descriptors of the signature characteristic of an individual user. One of the methods...
-
PROBABILISTYCZNY MODEL PROCESU OBCIĄŻEŃ MOCĄ OKRĘTOWEGO TŁOKOWEGO SILNIKA GŁÓWNEGO I JEGO PRAKTYCZNA PRZYDATNOŚĆ
PublicationW artykule przedstawiono propozycję modelu widma obciążeń mocą okrętowego silnika głównego w formie czterostanowego procesu semi-Markoawa {D(t): t ≥0} ciągłego w stanach i czasie o zbiorze stanów C = {c1, c2, c3, c4} i następującej interpretacji elementów tego zbioru: c1 – obciążenie silnika mocą częściową, c2 – obciążenie silnika mocą trwałą, c3 – obciążenie silnika mocą znamionową, c4 – obciążenie silnika mocą maksymalną. Określono...
-
POTRZEBY I MOŻLIWOŚCI UDOSKONALENIA SYSTEMÓW DIAGNOZUJĄCYCH OKRĘTOWYCH SILNIKÓW SPALINOWYCH O ZAPŁONIE SAMOCZYNNYM
PublicationW artykule przedstawiono ogólnie własności współczesnych systemów diagnozujących (SDG) okrętowych siników głównych o zapłonie samoczynnym, potrzeby zastosowania SDG do sterowania procesem eksploatacji tych silników i propozycje udoskonalenia SDG dla potrzeb realizacji racjonalnej eksploatacji tego rodzaju silników. Zwrócono uwagę na potrzebę uwzględnienia we wnioskowaniu diagnostycznych wiarygodności diagnozy. Przedstawiono też...
Year 2019
-
Modelowanie procesów energetycznych w obrotowym układzie mechanicznym dla potrzeb diagnozowania zmęczenia okrętowych wałów napędowych
PublicationW rozprawie podjęto problematykę energetycznych skutków pękania zmęczeniowego okrętowych wałów napędowych w kontekście ich diagnozowania. Dokonano parametrycznej i konstrukcyjnej klasyfikacji okrętowych układów napędowych z zawężeniem obszaru typów okrętów najbardziej podatnych na pęknięcia zmęczeniowe wałów okrętowych. Przeprowadzono badania modelowe na stanowisku wytrzymałościowym odzwierciedlającym pracę okrętowej linii napędowej...
Year 2018
-
Structural and mechanical properties of hydroxyapatite coatings formed by ion-beam assisted deposition
PublicationThe ion-beam assisted deposition (IBAD) is an advanced method capable of producing crystalline coatings at low temperatures. We determined the characteristics of hydroxyapatite Ca10(PO4)6(OH)2 target and coatings formed by IBAD using X-ray photoemission spectroscopy (XPS), X-ray diffraction (XRD), scanning electron microscopy (SEM), atomic force microscopy (AFM) and energy dispersive X-ray (EDX). The composition of the coatings'...
Year 2017
-
Utilization of the zero unitarization method for the building of a ranking for diagnostic marine engine parameters
PublicationChanging some of the parameters of the engine structure affects the emission of harmful components in the exhaust gases This primarily concerns damage in the cargo exchange system as well as in the fuel system and engine boost system. Changes in emissions of harmful compounds are often ambiguous, depending largely on the parameters that shape the combustion process. An additional problem is that often simple but undesired interactions...
-
OPERATION OF TWO-SHAFT GAS TURBINE IN THE RANGE OF OPEN ANTI-SURGE VALVE
PublicationThis paper presents experimental tests of full-scale two-shaft gas turbine in the range of open anti-surge valve (ASV). The tests were carried out in a laboratory gas- turbine test stand belonging to Department of Automation and Power Engineering , Faculty of Ocean Engineering and Ship Technology , Gdańsk University of Technology. The tests covered the start-up and low load operation of the turbine set in the range of open...
Year 2011
-
Application of Pierson-Moskowitz wave spectrum to solution differential equations of multihull vessel
PublicationMotion of a dynamic system can be generated by different external or internal factors. At mathematical modelling external excitation factors of the most significant effect on the system, are selected. Such external factors are usually called excitations. Response of the system to given excitations is mathematically characterized by a definite transformation called operator of a system. For a broad class of dynamic systems the...
Year 2010
-
Application of wave spectra to mathematical model of multihull vessel
PublicationDynamiczne układy mechaniczne reprezentujące obiekty pływające są ściśle związane z procesami stochastycznymi. Zmienne stanu i parametry wejścia w tych modelach mają charakter probabilistyczny. Modele matematyczne takich układów są reprezentowane przez układy stochastycznych równań różniczkowych tworząc układy równań ''Ito''. W artykule zostały wyznaczone współczynniki transmitancji dla wybranych trzech widm falowania: Kongresu...
Year 2005
-
Zastosowanie algorytmu ewolucyjnego do uczenia neuronowego regulatora napięcia generatora synchronicznego. Evolutionary algorithm for training a neural network of synchronous generator voltage controller
PublicationNajpopularniejsza metoda uczenia wielowarstwowych sieci neuronowych -metoda wstecznej propagacji błędu - charakteryzuje się słabą efektywnością. Z tego względu podejmowane są próby stosowania innych metod do uczenia sieci. W pracy przedstawiono wyniki uczenia sieci realizującej regulator neuronowy, za pomocą algorytmu ewolucyjnego. Obliczenia symulacyjne potwierdziły dobrą zbieżność algorytmu ewolucyjnego w tym zastosowaniu.
-
Zachowanie energetyczne układów hydraulicznych o sterowaniu proporcjonalnym liniowego silnika hydraulicznego
PublicationCelem opracowania jest podanie informacji na temat zamiaru badania sprawności energetycznej układów hydraulicznych z siłownikiem jako elementem wykonawczym. Zastosowanie w nich rozdzielaczy proporcjonalnych podyktowane jest potrzebą realizowania przez układ precyzyjnego sterowania liniowego silnika hydraulicznego.
-
Wykorzystanie techniki emisji akustycznej w ocenie procesów korozyjnych poszycia zbiorników na produkty ropopochodne na statkach morskich
PublicationW pracy przedstawiono zostaną podstawowe informacje związane z zastosowaniem metody Emisji Akustycznej (EA) do oceny procesów korozyjnych zachodzących w zbiornikach ładunkowych statków przeznaczonych do transportu ropy naftowej. Opisana zostanie metoda EA jako narzędzie do lokalizacji źródeł korozji, podstawowe procesy korozyjne zachodzące w zbiornikach ładunkowych tankowców, wybrane wyniki pomiarów EA na jednostkach pływających...
-
Wybrane zagadnienia hydrosprężystości zbiorników okrętowych i oceanotechnicznych. Teoria i badania.
PublicationRozprawa habilitacyjna: dotyczy zagadnień dodatkowych obciążeń konstrukcji zbiorników od ruchu cieczy znajdującej się w zbiorniku oraz obciążeń pochodzących od ruchu fali. Przeprowadzono analizy teoretyczne ruchu cieczy w zbiorniku przy założeniu potencjalnego przepływu cieczy. Rozważania teoretyczne potwierdzono badaniami na modelu zbiornika wypełnionego cieczą. Wyniki badań eksperymentalnych poddano analizie numerycznej. Wyniki...
-
Współczesne rozwiązania konstrukcyjne wybranych elementów napędów spalinowo-elektrycznych statków morskich
PublicationW referacie przedstawiono zalety stosowania układów spalinowo-elektrycznych oraz jego szybki rozwój w ostatnim czasie. Zaprezentowana została charakterystyka rozwiązań spalinowo-elektrycznego napędu jednostek pływających oraz analiza pędników stosowanych w napędach spalinowo-elektrycznych, jak również omówiono prądnice i silniki do ich napędu.
-
Wpływ stoczni na środowisko naturalne
PublicationW referacie, w sposób przeglądowy, opisano podstawowe problemy związane z wpływem stoczni na środowisko naturalne. Podpunkty 1 i 2 odnoszą się do sytuacji przeszłej i obecnej. Podpunkty 3 i 4 odnoszą się do sytuacji nowej, która wynika ze wstąpienia Polski do UE. Pociąga to za sobą konieczność wprowadzenia zmian dostosowawczych przez każdą ze stoczni.
-
Właściwości mechaniczne odlewniczych brązów niklowo-aluminiowych w zależności od grubości skrzydła śruby okrętowej
PublicationPodczas eksploatacji statku może zaistnieć konieczność naprawy śruby napędowej. W przypadku braku atestu skład chemiczny materiału nie jest znany. Sytuacja taka może być problemem znaczącym, gdyż technologia naprawy jest związana z materiałem śruby, ze względu na różne temperatury podgrzewania wstępnego dla różnych kategorii stopów miedzi. W takim wypadku istotne jest określenie właściwości mechanicznych na podstawie składu chemicznego...
-
Verification of the theoretical methods for the prediction of resistance of sailing yachts based on model test results of a yacht V.O.60
PublicationWeryfikacja opiera się głównie na serii systematycznych badań modelowych wykonanych w roku 2001 w Laboratorium Hydromechaniki Okrętu WOIO PG. Zademonstrowano prognozy oporu jachtu wykonane trzema metodami z oszacowaniem i dyskusją rozbieżności wyników. Przeprowadzone badania są zorientowane na opracowanie wiarygodnego programu komputerowego dla prognozowania prędkości i innych parametrów ruchu żaglowych, regatowych jachtów oceanicznych...
-
Uwarunkowania i cele rozwojowe problematyki europejskiego projektu INCOWATRANS E!3065
PublicationJednym z naczelnych priorytetów UE jest zrównoważony rozwój transportu, który uznano za jeden z zasadniczych czynników warunkujących planowane ożywienie gospodarcze pomiędzy krajami Wspólnoty, jak i integrujących europejską społeczność poprzez wszelkie formy transportu osobowego. Zarówno w kolejnych edycjach różnorodnych centralnych i lokalnych programów europejskich oraz międzynarodowych inicjatywach organów samorządowych, problemy...
-
Tribological properties of tissue in biobearings and bioreactors as the histotribological parameters
PublicationReferat przedstawia stan wiedzy oraz potrzeby b+r w zakresie celów badawczych podjętych w projekcie BioBearing, finansowanym przez Komisję Europejską. Są to badania teoretyczne, numeryczne i eksperymentalne problemów tribologii tkanek jako elementów histotribologii a w szczególności smarowania stawów nienewtonowskimi cieczami synowialnymi w warunkach nieustalonych z uwzględnieniem deformacji chrząstki stawowej w opisie stochastycznym.
-
Tribologia biołożysk i inteligentnych bioreaktorów problemem grantu europejskiego = Tribology of biobearings and intelligent bioreactors as the main problem of euro-project
PublicationPraca przedstawia kluczowe problemy związane z organizacją współpracy z uczelniami niemieckimi i badaniami naukowym przeprowadzanymi w zakresie biomechaniki i biotribologii w ramach grantu europejskiego MTK-CT-2004/2008-517226, którego koordynatorem na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechnice Gdańskiej jest prof. Krzysztof Wierzcholski
-
Tragfähigkeiten für nichtstationäre Schmierung von menschlichen Hüftgelenken
PublicationPraca przedstawia numeryczne rozkłady wartości ciśnienia oraz sił nośnych występujących w stawie biodrowym człowieka w przypadku uwzględnienia niestacjonarnych warunków smarowania, nie newtonowskich właściwości cieczy synowialnej oraz przy uwzględnieniu wpływu modułu Younga chrząstki stawowej na lepkość cieczy synowialnej, która ponadto zależy od prędkości deformacji.
-
Theoretical and numerical analysis of free vibration of liquid-filled tanks
PublicationW pracy rozpatrywano drgania giętne belki o stałym przekroju prostokątnym wypełnionej cieczą idealną. Częstości drgań własnych i formy drgań belki wyznacza się z nieskończonych układów równań algebraicznych (30) i (54). Rozwiązania przedstawiono na wykresach.
-
The present state of requirements of international association of classification societies (IACS) for wrought aluminium alloys
PublicationW referacie przedstawiono aktualną sytuację w zakresie stopów aluminium z serii 5xxx i 6xxx do przeróbki plastycznej, ze szczególnym uwzględnieniem zmian w tym zakresie zapoczątkowanych przez unifikację wymagań w dokumentach nr 25 i 26 opublikowanychostatnio przez International Association of Classification Societies (IACS). Jednym z najważniejszych punktów w tych dokumentach jest wymaganie odnośnie przeprowadzania próby odporności...
-
The formal safety assessment and influence of human factor in application to chosen ship's type
PublicationTragedia jednego ze statków typu ro-ro pokazała podatność tego typu statków na utratę stateczności, przewrócenie się, a w ostateczności zatonięcie. Wszystkie ro-rowce charakteryzują się małym zanurzeniem, a wynurzona część kadłuba podatna jest na działanie wiatru. Jeżeli dodatkowo w takich warunkach dochodzi element nieprawidłowego rozmieszczenia pojazdów i ich słabego zamocowania to groźba przesunięcia ładunku staje się realna....
-
Technical diagnostics as a tool in decision control of combustion engines operation process
PublicationW referacie scharakteryzowano stochastyczną sytuację decyzyjną wynikającą z funkcjonowania silników spalinowych w dowolnym systemie eksploatacyjnym i na tym tle przedstawiono propozycje zastosowania diagnostyki technicznej do sterowania procesem eksploatacji tych silników. Podano także interpretacje modelu diagnostycznego w ujęciu semantycznym z uwzględnieniem metod diagnostycznych: klasycznej i uproszczonej, w których dany model...
-
Strength tests of steel sandwich panel
PublicationPrzedstawiono wyniki badań laboratoryjnych elementarnego, teowego złącza spawanego laserowo, których celem było określenie pola odkształceń i naprężeń w strefie przyspoinowej. Uzyskane wyniki wskazują na potrzebę bardzo starannego modelowania konstrukcji spawanych laserowo przy obliczeniach MES. W pracy zaprezentowano wyniki badań konstrukcji rzeczywistej pod statycznym obciążeniem ściskającym, które porównano z rezultatami analizy...
-
Strength tests of steel sandwich panel
PublicationPrzedstawiono wyniki badań laboratoryjnych elementarnych złączy spawanych laserowo i paneli SANDWICH, prowadzonych w Katedrze Technologii Okrętów i Obiektów Oceanotechnicznych WOiO, na konstrukcjach w skali rzeczywistej. Dokonano analizy zachowania połączenia podczas procesu obciążenia. Przedstawiono wyniki numerycznego zamodelowania własności złącza. Dokonano porównania uzyskanych rezultatów analizy numerycznej z wynikami z badań...
-
Stochastyczne nieizotermiczne smarowanie stawu biodrowego z odkształcalną chrząstką = Stochastic nonisothermic lubrication of hip joint with deformable cartilage
PublicationW niniejszej pracy przedstawiono metodę rozwiązywania problemu nieizotermicznego smarowania naturalnych stawów biodrowych człowieka oraz endoprotez z uwzględnieniem deformacji powierzchni stawowych oraz związanych z tym faktem efektów losowych. Przedstawiono również wyniki pomiarów powierzchni głów kostnych na Aparacie Rank-Taylor Hopson Talyscan 150. Uzyskane wyniki zostały opracowane z użyciem programu komputerowegoTalymap-Expert.
-
Sterowanie systemu elektroenergetycznego zasilanego układem kombinowanym silnik spalinowy - turbina gazowa = Control of electric power system suplied with combined diesel engine and gas turbine
PublicationPoddano badaniom symulacyjnym układ sterowania automatyc znego elektroenergetycznego systemu wydzielonego, zasilanego prądnicami napędzanymi przez wysokoprężny silnik spalinowy oraz turbinę gazową. Przebieg procesów symulacyjnych zależy głównie od nastawień regulatora częstotliwości systemu elektroenergetycznego. Od ustawień regulatora silnika tłokowego zależy mniej niż w przypadku turbiny gazowej. Nie odgrywa istotnej roli sposób...
-
Stability of free floating ship. Part II
PublicationJest to część II artykułu, którego I część ukazała się w PMR 2/2005. Ramiona prostujące są niejednoznaczne dla statku swobodnego, bowiem zależą od sposobu działania momentu przechylającego. Omówiono dwa przypadki, gdy moment przechylający jest równoległy do płaszczyzny symetrii statku oraz gdy wykonuje najmniejszą pracę, czyli gdy jest równoległy do głównej osi bezwładności wodnicy pływania. Pokazano, że przemieszczenia kątowe...
-
Stability of free floating ship. Part I
PublicationSformułowano problem obliczeń ramion prostujących statku swobodnie pływającego, tj. wzdłużnie zrównoważonego przy każdym kącie przechyłu. Ramiona prostujące są niejednoznaczne w takim wypadku, zależą bowiem od sposobu działania momentu przechylającego. Omówiono dwa przypadki, gdy moment przechylający jest równoległy do płaszczyzny symetrii statku, oraz gdy wykonuje najmniejszą pracę, czyli gdy jest równoległy do głównej osi bezwładności...
-
Stability criteria as constraints in a fleet of ships optimisation problem
PublicationRozwiązano problem dotyczący matematycznej optymalizacji floty statków wielozadaniowych typu rzeka-morze, przeznaczonych dla europejskiej żeglugi przybrzeżnej i eksploatowanych w obszarze Mórz Północnego i Bałtyckiego, na poziomie zadania transportowego za pomocą metod programowania nieliniowego z ograniczeniami. Zaproponowano metodę włączenia istniejących kryteriów skuteczności statków jako ograniczeń w ogólnym modelu optymalizacji...
-
Spectral criterion for high-cycle fatigue of anisotropic metals under multiaxial random loads
PublicationPraca dotyczy oceny ograniczonej trwałości zmęczeniowej metali ciągliwych, poddanych wieloosiowym obciążeniom statycznym i dynamicznym. Zakłada się, że kartezjańskie składowe tensora naprężenia są sumą losowych wartości średnich o znanych drugich momentach statystycznych i stacjonarnych procesów stochastycznych o znanych gęstościach widmowych mocy. Przyjmując, że procesy te są stacjonarnie skorelowane, różniczkowalne w sensie średnio-kwadratowym...
-
Some aspects of vibration control. Part II: An optimal active controller.
PublicationPrzedstawiono teoretyczną metodę optymalnego, z punktu widzenia przyjętego wskaźnika jakości, oddziaływania na drgania liniowego układu mechanicznego. Metoda ta może być stosowana do zmniejszenia drgań układów wirujących, np. drgań okrętowych układów napędowych z silnikami tłokowymi czy drgań wirników turbinowych wywołanych biciem filmu olejowego lub siłami aerodynamicznymi.
-
Siły aerodynamiczne powstające w uszczelnieniu nadbandażowym stopni turbinowych
PublicationOmówiono zagadnienia powstawania wymuszeń aerodynamicznych w uszczelnieniu nadbandażowym stopni turbinowych, prowadzących do drgań samowzbudnych układów wirnikowych. Przedstawiono rezultaty badań eksperymentalnych i obliczeń numerycznych
-
Semimarkowski model procesu spalania w silnikach spalinowych i jego przydatność praktyczna
PublicationW referacie zaproponowano czterostanowy model procesu spalania w formie procesu semimarkowskiego dyskretnego w stanach i ciągłego w czasie. Przyjęto następującą interpretację stanów tego procesu: stan spalania całkowitego i zupełnego, stan spalania niezupełnego, stan spalania niecałkowitego i stan spalania niecałkowitego i niezupełnego. Praktyczną przydatność tego modelu wykazano na przykładzie dotyczącego podejmowania jednej z...
-
Selected problems concerning strength of a floating dock with roof
PublicationW pracy przedstawiono modele i wyniki analizy wytrzymałości konstrukcji zadaszonego doku pływającego. Obliczono, że ścianki wiązarów zadaszenia, aby mogły przenieść obciążenia środowiskowe, muszą mieć grubość 24 mm. Ciężkie przesuwne segmenty zadaszenia generują w dennikach pontonu doku naprężenia sięgające 25% wartości dopuszczalnych. Wytężenie konstrukcji pontonu doku i podbudowy, obciążonych ciężarem zadaszenia i dokowanego...
-
Safety assessment of ships in critical conditions using a knowledge-based system for design and neural network system
PublicationW pracy opisano wybrane elementy metody oceny bezpieczeństwa statków w stanie uszkodzonym, ukierunkowanej na ocenę osiągów statku i ocenę ryzyka. Metoda analizy osiągów i zachowania się statku w stanie uszkodzonym została wykorzystana do oceny charakterystyk hydromechanicznych statku uszkodzonego. Do oceny ryzyka wykorzystano elementy metodyki Formalnej Oceny Bezpieczeństwa. System ekspertowy został wykorzystany do analziy podziału...
-
Risk characterisation of the required index R in the new probabilistic rules for damage stability
PublicationWymagany wskaźnik podziału grodziowego R jest miarą bezpieczeństwa statku w wypadku kolizji. Zwykle wyznacza się go w oparciu o wskaźniki dla wybranych, istniejących statków. W pracy podano jak ustalić ten wskaźnik w oparciu o dane dotyczące kolizji (wypadkowości) statków.
-
Random height of thin layer of rheological liquids
PublicationPraca prezentuje nowe modele funkcji gęstości w rozkładach Gaussa, opisujących losowo zmieniającą się wysokość szczeliny w stawie biodrowym człowieka przy uwzględnieniu właściwości reologicznych synowialnej cieczy smarującej.
-
Problemy przebudowy jachtu ''Gedania''
PublicationPrzedstawiono problemy technologiczne zaistniałe w trakcie procesu rewitalizacji stalowego jachtu Gedania. Pokazano założenia przebudowy, przyjęte rozwiązania realizacyjne a wreszczie metody jej wykonywania. Omówiono wybrane elementy procesu technologicznego.
-
Problematyka symulatorów neuronowych złożonych obiektów energetycznych
PublicationSymulatory neuronowe charakteryzują się bardzo krótkim czasem obliczeń. W odpowiedzi na pytanie o możliwość zastosowania tego typu urządzeń w systemach diagnostyki on-line złożonych obiektów technicznych, podjęto próbę zbudowania neuronowego symulatora parowego bloku energetycznego. W artykule zawarto ocenę powstałego symulatora pod kątem przydatności do tego typu zastosowań oraz przedstawiono proces jego budowania w celu wskazania...
-
Probabilistic concept of defining the situations possible to occur during operation of floating docks
PublicationW artykule zasygnalizowana została możliwość oszacowania bezpieczeństwa doków pływajacych, w wyniku zastosowania teorii procesów semimarkowskich, zarówno w fazie projektowania jak też eksploatacji. Przedstawiono opis formalny sytuacji, jakie mogą zaistnieć podczas funkcjonowania (działania) doków pływających, zarówno budowlanych jak również remontowych. Wyróżniono takie sytuacje jak: normalna, skomplikowana, niebezpieczna, awaryjna...
-
Preliminary analysis of proposed ship docking systems for a designed floating dock
PublicationW artykule przedstawiono alternatywne koncepcje, wraz z ich analizą porównawczą, urządzeń dokujących statek na doku pływającym. Dok ten projektowany był na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej w ramach projektu ECOLOGICAL DOCK E!2968. Zaprezentowane rozwiązania różnią się głównie rodzajem zastosowanych w nich urządzeń: w pierwszym przypadku są to przewijarki i wózki dokujące, zaś w drugim - wciągarki...
-
Prediction of corrosion fatigue crack propagation life for welded joints under cathodic potentials
PublicationPrzy ochronie katodowej poniżej potencjału optymalnego obserwuje się przyspieszenie propagacji pęknięcia korozyjno-zmęczeniowego w porównaniu do konstrukcji nie chronionej. Zaproponowano własną formułę empiryczną na wpływ potencjału ochronnego na prędkość propagacji pęknięcia oraz własny wzór na [delta]K w złączu pachwinowym. Wyprowadzono wzór na krzywą ''S-Np'' (naprężenie - długość okresu propagacji pęknięcia). Zaprezentowana...
-
Possibilities of detection and identification objects located on the sea bottom by means of a simple sidescan sonar
PublicationPraca zawiera omówienie zagadnień związanych z wykrywaniem i identyfikacją obiektów leżących na dnie przy pomocy sonaru bocznego, umieszczonego na zdalnie sterowanym pojeździe głębinowym.
-
Portable computer measurement system of machine tools in wood industry
PublicationW pracy przedstawiono przenośny system diagnostyczny przeznaczony do oceny pracy obrabiarek skrawających i urządzeń przemysłu drzewnego. Ocena procesu obróbczego odbywa się na podstawie pomiaru wielkości mechanicznych, takich jak: prędkość obrotowa , przemieszczenia oraz przyspieszenia. Korzystanie z programów komputerowych, w które system jest wyposażony, pozwala użytkownikowi maszyn na przeprowadzanie szczegółowych analiz, dzięki...
-
Podejście adaptacyjne do problemu unikania kolizji na morzu
PublicationW referacie przedstawiono koncepcję podejścia adaptacyjnego do problemu unikania kolizji na morzu. Omawiany problem został zidentyfikowany jako należący do klasy problemów uczenia się ze wzmocnieniem. Zamieszczono opis podstawowych technik uczenia się ze wzmocnieniem, ich ograniczeń w omawianym zastosowaniu i sposobu w jaki można zapewnić efektywne uczenie się mimo wspomnianych ograniczeń. Zaprezentowana metoda została zilustrowana...
-
Parametric method of preliminary prediction of the ship building costs
PublicationPrzedstawiono założenia koncepcyjne i teoretyczne metody, opracowano wzory aproksymacyjne służące odpowiednio do wyznaczania jednostkowych kosztów budowy: kadłuba, wyposażenia okrętowego oraz siłowni z układem napędowym. Utylitarny charakter metody zilustrowano przykadami prognoz kosztów budowy czterech różnych typów statków zaprojektowanych w ramach projektu EUREKA BALTECOLOGICALSHIP E!3065.
-
On delamination threshold loads in low velocity impact on glass-carbon/epoxy composites.
PublicationZbadano możliwości zastąpienia badań udarowych o niskiej energii ze spadającą masą badaniami quasi-statycznymi przy analogicznym obciążeniu próbki dla laminatów epoksydowych wzmocnionych włóknami węglowymi i szklanymi oraz węglowymi. Uzyskano dobrą zgodność wyników obu typów badań , co znajduje potwierdzenie w wynikach innych badaczy.
-
On application of some artificial intelligence methods in ship design
PublicationWprowadzenie odrębnego etapu badań własności strukturalnych do analizy i syntezy układów sterowania o złożonej strukturze, umożliwia wyznaczenie i analizę nieprzesuwnych biegunów układów. Te bieguny charakteryzują się zerową wrażliwością na zmianę szeregu parametrów modelu układu.
-
O wyszukiwaniu niepoprawnych pomiarów w systemach DCS obiektów energetycznych = On search for incorrect measurement results in distributed control systems (DCS) of power objects
PublicationPrzedyskutowano problem rozpoznawania degradacji mierników pomiarowych w systemach DCS dużych obiektów energetycznych, przy równoczesnym występowaniu degradacji eksploatacyjnej urządzeń składowych tych obiektów. Zastosowano sieć neuronową (SNN) o skokowych funkcjach przejścia. Zastosowana SNN wykazała wysoką jakość. Sprawdzono możliwości rozpoznawania obu typów degradacji występującej w zastosowaniu do tzw. degradacji dwukrotnych.
-
Niektóre aspekty kształtowania niezawodności eksploatacyjnej urządzeń siłowni okrętowych
PublicationPraca dotyczy kształtowanie niezawodności urządzeń siłowni okrętowych podczas eksploatacji. Przedstawiono strukturę działań przy kształtowaniu niezawodności tych urządzeń oraz wpływ realizacji ich obsług profilaktycznych na niezawodność i bezpieczeństwo pracy. Wskazano możliwość przekształcenia rozkładów intensywności zużywania elementów urządzeń na rozkłady czasu ich poprawnego działania do osiągnięcia stanu granicznego w celu...
-
Neuronowa implementacja markowskiego modelu niezawodnościowego siłowni okrętowej.
PublicationW artykule przedstawiono wyniki badań dotyczących weryfikacji hipotezy zakładającej celowość implementacji markowskiego modelu niezawodnościowego siłowni okrętowej z wykorzystaniem sztucznych sieci neuronowych.Badania przeprowadzono z wykorzystaniem metod symulacyjnych.
-
Neural reliability model of diesel engines
PublicationW artykule przedstawiono wyniki weryfikacji hipotezy zakładającej celowość zastosowania modelu niezawodnościowego silnika tłokowego z zapłonem samoczynnym w postaci sztucznej sieci neuronowej. Weryfikację przeprowadzono w oparciu o wyniki badań eksploatacyjnych.
-
Napęd strugowodny statku - Prolegomena = Waterjet propulsion system
PublicationW pracy zaprezentowano wstępne obliczenia sprawności wewnętrznej pędnika strugowodnego, obejmującego dyfuzor wlotowy, pompę wirową oraz dyszę wylotową (konfuzor). Wykresy sprawności ηU wyznaczono - posługując się wzorami A. Fliegnera, jako funkcje wskaźnika prędkości Ū=U/W2 oraz sumarycznego współczynnika strat Σζsi. Ponadto określono główne wymiary pędnika w funkcji mocy napędowej statku Ns i prędkości U. We wnioskach podsumowujących...
-
Modelowanie bezpieczeństwa środowiskowego siłowni statku
PublicationCelem naukowym rozprawy doktorskiej było opracowanie probabilistycznych modeli niezawodności i ryzyka środowiskowego siłowni podstawowego statku towarowego o nępedzie realizowanym przez silnik lub silniki spalinowe tłokowe. Modele te służą do analiz projektowych odpowiednich systemów, określania wymagań natury niezawodnościowej względem tych systemów z uwzględnieniem czynnika ludzkiego oraz umożliwiają holistyczną ocenę bezpieczeństwa...
-
Model zużycia łożysk ślizgowych silnika o zapłonie samoczynnym
PublicationW artykule przedstawiona została możliwość zdobycia i wykorzystania informacji określających podstawowe własności fizyko-chemiczne oleju smarowego dla kształtowania zużycia łożysk ślizgowych.
-
Model zmian stanu technicznego ślizgowych układów tribologicznych silników o zapłonie samoczynnym i jego zastosowanie przy podejmowaniu decyzji
PublicationW publikacji przedstawiono formalny opis procesu zmian stanu technicznego ślizgowych układów tribologicznych silników o zapłonie samoczynnym i uzasadniono, że modelem tego procesu może być proces semimarkowski o skończonym zbiorze stanów. Przydatność tego modelu została wykazana na przykładzie często spotykanej w praktyce eksploatacyjnej sytuacji decyzyjnej, w której należy podjąć najlepszą decyzję spośród możliwych do podjęcia....
-
Model pojawiania się sytuacji odmiennych od normalnej podczas pobytu statku na morzu
PublicationW referacie przedstawiono model zmian sytuacji, które mogą pojawiać sie w czasie ruchu statku. Model ten został opracowany w formie procesu semimarkowskiego. W modelu tym wyróżniono takie sytuacje, jak normalną, skomplikowaną, niebezpieczną, awaryjną i katastroficzną. Przedstawiono wzory określające prawdopodobieństwa pojawienia się wymienionych sytuacji. Zasygnalizowano, że w sytuacjach tych, jest możliwe podejmowanie racjonalnych...
-
Model optymalizacyjny doboru głównych parametrów układu napędowego okrętu z kompromisową śrubą o stałym skoku
PublicationPraca zawiera sformułowania modeli matematycznych przydatnych do budowy algorytmu obliczeniowego, służącego do wstępnego wyznaczania parametrów układu napędowego okrętu ze śrubami o skoku stałym, w przypadku zadania niestandardowego - gdy charakterystyki oporu kadłuba są zmienne. Argumentami modeli są te parametry okrętu które identyfikowane są na etapie projektowania wstępnego. Struktura prezentowanych modeli spełnia formalizm...
-
Model of process of wear sidle bearings of self ignition combustion engine
PublicationW artykule została podjęta próba przeanalizowania praktycznej przydatności modelu procesu zużycia głównych łożysk ślizgowych silnika spalinowego o ZS, opisującego zmienną szybkość ich zużycia. Analizie został poddany problem częstych zatrzymań i rozruchów silnika, gdyż z badań statystycznych wynika, że w tym czasie występuje największe zużycie łożysk ślizgowych.
-
Miara ryzyka kolizji statków oparta na koncepcji domeny statku
PublicationW referacie zaprezentowano nową miarę ryzyka kolizji dwóch statków wywiedzioną z koncepcji domeny statku. Jej prostota oraz fakt, że uwzględnia ona kursy obydwu statków czynią ją dobrą alternatywą dla często stosowanego pojęcia odległości największego zbliżenia. Miara ta jest elastyczna, tzn. można korzystać z niej w powiązaniu z dowolnie zadaną domeną statku. Szczegółowo przedstawiono wyprowadzenia wszystkich niezbędnych wzorów...
-
Metodyka obliczeń przepływu pary przez układy łopatkowe turbin dla celów diagnostycznych
PublicationPrzedstawiono ogólne metody wyznaczania natężenia przepływu strat energii w turbinach parowych w zmiennych warunkach ruchu. Zaproponowano metodę wyznaczania tych parametrów dla potrzeb diagnostyki turbozespołu.
-
Methodology of assessing the production capacity of selected shipyards
PublicationW ramach projektu EUREKAΣ!2772 powstały projekty wstępne czterech statków dowozowych (Short Shiping). Dla jednego z nich należało zdefiniować optymalne warunki wykonania, wskazać wstępnie stocznie spełniające kryterium minimum zdolności wykonawczych. Do tego celu opracowano metodykę wskaźnikową, bazującą na wskaźnikach technologicznych i konstrukcyjnych. W oparciu o nie przeprowadzono analizę możliwości produkcyjnych wybranych...
-
Measurements of surface roughness of heads of human hip joints in lubrication aspects
PublicationW niniejszej pracy przedstawiono wyniki pomiarów chropowatości chrząstki stawowej na powierzchniach głów kostnych stawu biodrowego człowieka. Pomiarów dokonano przy pomocy czujników mechanicznych i laserowych. Praca zawiera wyniki analizy statystycznej.
-
Laboratoryjne stanowisko badawcze układów hydraulicznych z siłownikiem sterowanym proporcjonalnie
PublicationReferat zawiera założenia wstępne laboratoryjnego stanowiska badawczego hydraulicznych układów z siłownikiem sterowanym proporcjonalnie. Obejmuje problem celowości prowadzenia badań, metodę i zakres pomiaru strat i sprawności energetycznej układów z hydraulicznym silnikiem liniowym. W pracy przedstawiono dwie struktury sterowania układów z siłownikiem: typową - stałociśnieniową i drugą - zmiennociśnieniową, korzystną z...
-
Kształcenie w zakresie transportu lądowo-wodnego w Politechnice Gdańskiej
PublicationW artykule przedstawiono przesłanki dla uruchomienia międzywydziałowego kierunku kształcenia: transport w Politechnice Gdańskiej. Wskazano na uwarunkowania związane z wdrażaniem Deklaracji Bolońskiej oraz omówiono zasady opracowywania standardów nauczania. Sformułowano założenia do uruchomienia kierunku trasport opracowane przez komisję powołaną przez dziekanów wydziałów: Inżynierii Lądowej i Środowiska, Mechanicznego oraz Oceanotechniki...
-
Kontrola pomiarów cieplno-przepływowych w systemach DCS złożonych obiektów energetycznych
PublicationPrzedstawiono rozwiniętą metodykę rozpoznawania degradacji mierników pomiarowych w systemach DCS dużych obiektów energetycznych, przy równoczesnym występowaniu degradacji eksploatacyjnej urządzeń składowych tych obiektów. Zastosowano sieć neuronową (SSN) o skokowych funkcjach przejścia. Zastosowana SSN wykazała wysoką jakość. Sprawdzono możliwości rozpoznawania obu typów degradacji występującej w zastosowaniu do tzw. degradacji...
-
Koncepcje decyzyjnego sterowania procesem eksploatacji urządzeń technicznych z uwzględnieniem diagnostyki.
PublicationW artykule przedstawiono propozycję decyzyjnego sterowania procesem eksploatacji dowolnych urządzeń technicznych, np. silników spalinowych (tłokowych lub turbinowych) z zastosowaniem modelu tego procesu w formie decyzyjnego (sterowanego) procesu semi-markowskiego. Przedstawiono dowolne urządzenie techniczne jako obiekt sterowania. Zwrócono uwagę na potrzebę jednoczesnego sterowania procesem zmian stanów technicznych i procesem...
-
Komputerowe stanowisko pomiarowe do analizy dokładności wykonania krawędzi ostrzy narzędzi z wykorzystaniem obrazów z kamer.
PublicationW referacie przedstawiono zaprojektowane, wykonane i wdrożone komputerowe stanowisko pomiarowe do analizy dokładności wykonania krawędzi ostrzy narzędzi. Analiza dokładności zrealizowana została na podstawie zarejestrowanych obrazów z kamer. Przedstawiono opisy konstrukcji części mechanicznej stanowiska, układu sterowania, a także ogólną charakterystykę algorytmów sterowania.
-
Intelligent artificial joint and regeneration problems in articular joints
PublicationPraca przedstawia zasady działania inteligentnych sztucznych stawów biodrowych człowieka oraz problemy regeneracji chrząstek stawowych w stawach naturalnych człowieka. Postuluje się wagę podjętych badań w powyższym problemie.Zwrócono uwagę na problemy związane ze sterowaniem własności sztucznych stawów biodrowych oraz z identyfikacją impulsów przekazywanych naturalnym połączeniom stawowym człowieka.
-
Information significance in engineering design processes in shipyards
PublicationW artykule zwrócono uwagę na aspekt zarządzania procesem budowy statku, zarządzania informacją w procesie projektowania oraz znaczeniu systemów informacyjnych w transmisji informacji pomiędzy biurem projektowym a organizacjami współpracującymi. Dzięki jednolitej informacji projektowej we wszystkich fazach projektowania uzyskujemy ciągłość procesu projektowego, eliminację niepotrzebnych kosztów związanych z poprawą błędów oraz lepszą...
-
Impul'snaiâ smazka w tazobiedriennom sustave dlâ gipouprugoj modeli hrâšča
PublicationRozwiązanie problemu smarowania stawu biodrowego człowieka odkształcalną hypo-elastyczną chrząstką przeprowadzone zostało przy wykorzystaniu pomierzonych wysokości chropowatości chrząstki stawowej oraz wysokości szczeliny stawu biodrowego człowieka.
-
Impulsive lubrication of hip joint for hypo-elastic cartilage model
PublicationPraca rozwiązuje problem smarowania stawu biodrowego człowieka w warunkach niestacjonarnych z uwzględnieniem hypo-sprężystych (pod-sprężystych) właściwości odkształcalnej szkieletu chrząstki stawowej. Prezentowane są rozkłady wartości ciśnienia hydrodynamicznego oraz zmienne w czasie rozkłady wartości sił nośnych.
-
Hydrodynamical loads on a floating dock towed in sea conditions
PublicationPrzedstawiono i analizowano charakterystyki amplitudowe (RAO) oraz prognozy krótko i długoterminowe hydrodynamicznych reakcji doku pływającego holowanego w warunkach morskich na akwenach Bałtyku i Morza Północnego. Przedmiotem badań były: nurzania i kołysania wzdłużne, ciśnienia dynamiczne indukowane w różnych częściach dna doku, pionowy moment gnący i opór doku holowanego na falach czołowych. Charakterystyki RAO rozpatrywanych...
-
Hull strength assessment of the designed ships
PublicationPrzedstawiono metody i wyniki analizy wytrzymałości konstrukcji kadłubów czterech statków zaprojektowanych w ramach EUREKA Project E!2772: zbiornikowca, kontenerowca, Ro-Ro i statku rzeka-morze. Obliczenia wykonano według zaleceń i wymagań przepisów Det Norske Veritas.
-
High-cycle fatique criterion for anisotropic metals under multiaxial constant and periodic loads
PublicationPrzedmiotem rozważań jest okresowe naprężenie, którego kartezjańskie składowe są dane w postaci szeregów Fouriera. Dla uwzględnienia wpływu składowych stałych zastosowano zmodyfikowaną formułę Soderberga. Zdefiniowano naprężenie równoważne o synchronicznych składowych i sformułowano kryterium ograniczonej trwałości zmęczeniowej. Kryterium to obejmuje warunki wytrzymałości statycznej i bezpieczeństwa zmęczeniowego z zakresie wysokocyklowym...
-
Formalna metoda oceny bezpieczeństwa statków w stanie uszkodzonym na podstawie analizy przyczyn i skutków wypadków
PublicationW pracy przedstawiono elementy formalnej analizy bezpieczeństwa statków w oparciu o analizę przyczyn i skutków wypadków. Do analizy bezpieczeństwa zastosowano metodykę Formalnej Oceny Bezpieczeństwa FSA. Zgodnie z metodyką FSA analize bezpieczeństwa przeprowadzono w następującym zakresie: identyfikacja zagrożeń, ocena zagrożeń, identyfikacja scenariuszy wypadków, ocenaę ryzyka i kontrola ryzyka. Metoda umożliwia podejmowanie decyzji...
-
Environmental reliability model of a bilge water purifying installation
PublicationW referacie przedstawiono probabilistyczny model, służący do wyznaczania niezawodności środowiskowej instalacji oczyszczania wód zęzowych z zanieczyszczeń olejowych. Jest to model przyczynowo - skutkowy. Struktura modelu ma formę drzewa zdarzeń i odpowiednich drzew niezdatności. Niezawodność środowiskowa instalacji zdefiniowana została jako prawdopodobieństwo, że w wyniku jej eksploatacji nie nastąpi zagrożenie dla środowiska morskiego....
-
Environment friendly ships for Baltic area
PublicationPrzedstawiono końcowy efekt projektu europejskiego grupy Eureka E!2772. Scharakteryzowano zagrożenia stwarzane przez żeglugę oraz ekologiczne wymagania stawiane statkom. Przedstawiono plany generalne jednostek.
-
Ecological floating dock
PublicationZaprezentowano efekt końcowy projektu europejskiego grupy EUREKA pn. ''Przyjazne środowiskowo doki pływające''. Przedstawiono konsorcjum realizacyjne projektu, scharakteryzowano zagrożenia ekologiczne, wskazano najważniejsze uregulowania prawne oraz scharakteryzowano projekt proekologicznego doku pływającego SINE 212CD i koncepcję przebudowy doku istniejącego SINE 126 CD. Artykuł zawiera też kompletną bibliografię prac wykonanych...
-
Diesel electric a new trend on the ship propulsion
PublicationW artykule przedstawiono rozwój napędu "diesel elektrycznego" oraz argumentację zastosowania tego napędu na różnych typach statków. Referat zawiera również rozwiązania układu transmisji mocy oraz sprawność, jaka cechuje napęd elektryczny. W artykule zawarto również zalety tego napędu, oraz zwrócono uwagę na nowe koncepcje i rozwiązania korzystne dla wytwarzania i transmisji mocy w napędzie elektrycznym.This article presents development...
-
Demand determination for electrical energy for trailing suction hopper dredgers
PublicationPrzedstawiono metodę określania obciążeń elektrowni w typowych stanach eksploatacji pogłębiarki ssącej nasiębiernej. Przedstawiono sposób określania średniego zapotrzebowania energii elektrycznej i jego odchylenia standardowego. Wykorzystano dane dokumentacji projektowych 10 pogłębiarek ssących nasiębiernych oraz wyniki badań eksploatacyjnych pogłębiarek zawarte w bazie danych DRAGA.
-
Conception of taking decisions with regard to reliability and safety of combustion engines
PublicationW referacie przedstawiono jedną z najprostszych sytuacji decyzyjnych, która może pojawić sie w czasie eksploatacji silników spalinowych. Zaproponowano możliwość podejmowania decyzji w takiej sytuacji. Wynika z niej, że nawet w złożonej sytuacji decyzyjnej rozpatrywanie oczekiwanych konsekwencji umożliwia bardzo łatwe przyporządkowanie każdemu rodzajowi decyzji, pojedynczej liczby oznaczającej wartość oczekiwaną konsekwencji. Umożliwia...
-
Comparisson between impulsive and periodic non-newtonian lubrication of human hip joint
PublicationOpis smarowania powierzchni sferycznych stawu biodrowego człowieka przedstawiono w aspektach hydromechaniki, przy pomocy równań zachowania pędu i ciągłości strugi dla osiowo niesymetrycznego przepływu cieczy lepkosprężystej z wykorzystaniem związków konstytutywnych Rivlina Ericksena we współrzędnych sferycznych.
-
Comparative analysis of trailing suction hopper dredger's various types of power plants
PublicationArtykuł przedstawia analizę porównawczą różnych typów układu energetycznego pogłębiarki ssącej nasiębiernej przeznaczonej na Bałtyk południowy. Jako kryterium oceny analizowanych wariantów układu energetycznego pogłębiarki przyjęto koszty inwestycyjne oraz koszty paliwa. Wykorzystano wskaźniki ekonomiczne: AAC oraz NPV.
-
Challenges of modern assessment of safety of ships in critical conditions. Options for preliminary design
PublicationW pracy przedstawiono wyniki badań na temat zastosowania formalnej metody oceny bezpieczeństwa statków w stanie uszkodzonym w stosunku do obecnej metody, opartej na przepisach zawartych w konwencji SOLAS rozdział II-1, części A, B i B-1. Przedstawiono elementy analizy bezpieczeństwa obejmujące identyfikację zagrożeń i scenariuszy wypadków, ocenę zagrożeń, ocenę ryzyka i kontrolę ryzyka. Podano przykłady obliczeniowe i wnioski praktyczne.
-
CBR methodology application in an expert system for aided design ship's engine room automation
PublicationW artykule przedstawiono metody obliczania podobieństwa na podstawie przypadków, zastosowane w opracowanym systemie ekspertowym do wspomagania projektowania siłowni okrętowej. Do realizacji metody na przykładzie automatyki napędu głównego zastosowano oprogramowanie bazy danych i system ekspertowy. Uzyskane wyniki wyszukiwania w bazie danych statków podobnych zostały porównane i przeanalizowane. Do weryfikacji zastosowanych w bazie...
-
Biotribology of bioreactors in electrorheology aspects = Biotribologia bioreaktorów w aspektach reologicznych
PublicationPrzedstawiony został mechanizm zmian lepkości w cieczach elektroreologicznych stosowanych w bioreaktorach przy wykorzystaniu nano-skali. Praca przedstawia również nowe kierunki badawcze w zakresie problemów biotribologii, występujących w bioreaktorach.
-
Bio and slide biobearings, their lubrication by non-newtonian fluids and application in non-conventional systems. Vol. 1, Principles of human joint lubrication with non-newtonian liquids for deformable bone and cartilage in magnetic field
PublicationW monografii przedstawiono zasady smarowania stawów człowieka o odkształcalnych chrząstkach i powierzchniach kostnych w polach indukcji magnetycznej. Uwzględnione zostały nienewtonowskie, lepkosprężyste właściwości cieczy synowialnych jako czynnika smarującego. Monografia prezentuje rozkłady wartości ciśnienia i nośności stawów człowieka w warunkach niestacjonarnego smarowania dla drgań o różnych amplitudach i częstotliwościach...
-
Bio and slide bearings, their lubrication by non-Newtonian oils and applications in non-conventional systems
PublicationProject MTK-CT-2005-2008-517226Praca opisuje główne kierunki badawcze projektu europejskiego ToK, którego autor jest koordynatorem z ramienia Politechniki Gdańskiej.
-
Badania niezawodności środowiskowej okrętowej instalacji sanitarnej
PublicationPrzedstawiono wyniki badań, które wykonano w oparciu o opracowany przez autora probabilistyczny model do oceny niezawodności środowiskowej okrętowej instalacji sanitarnej. Badano jaki jest wpływ poziomu niezawodności poszczególnych elementów technicznych, wchodzących w skład instalacji, na roczną niezawodność środowiskową całej instalacji. Roczna niezawodność środowiskowa oznacza prawdopodobieństwo, że w ciągu roku nie zostaną...
-
Badania laboratoryjne zachowania energetycznego wybranych elementów układu hydraulicznego o sterowaniu proporcjonalnym siłownika zasilanego pompą o stałej wydajności
PublicationCelem referatu są wybrane badania związane z określaniem sprawności energetycznej układu hydrostatycznego o sterowaniu proporcjonalnym, zasilanego pompą o stałej wydajności. Referat zawiera opis badań laboratoryjnych prowadzonych na stanowisku badawczym. W pracy przedstawiono zasadę działania stanowiska oraz problematykę badań strat ciśnieniowych w pompie oraz strat mechanicznych w siłowniku.