dr hab. inż. Adam Krasiński
Zatrudnienie
- Profesor uczelni w Katedra Geotechniki i Inżynierii Wodnej
Publikacje
Filtry
wszystkich: 77
Katalog Publikacji
-
Zmienność modułu sprężystości betonu w trzonie pala przemieszczeniowego w świetle badań laboratoryjnych
PublikacjaW pracy przedstawiono problematykę dotyczącą określania właściwości materiałowych betonu w celu interpretacji wyników próbnych obciążeń pali oprzyrządowanych pomiarowo. Wykonano badania laboratoryjne modułu sprężystości betonu (Eb) na poszczególnych sekcjach wydobytego z gruntu pala przemieszczeniowego. Określona została charakterystyka zmienności modułu wraz z odkształceniem i głębokością. Przetestowano 29 próbek z 5 różnych głębokości....
-
Analiza numeryczna efektywności grupy pali przemieszczeniowych wkręcanych
PublikacjaPropozycja modelowania MES w przestrzeni 3D grupy pali przemieszczeniowych wkręcanych (SDP) w gruntach niespoistych, poddanych pionowym obciążeniom statycznym. Uwzględnienie efektów instalacji pali w analizach numerycznych. Analiza efektywności zachowania się grupy pali SDP w zależności od rozstawów pali i wpływu oczepu. Wyznaczenie efektywności pobocznic ηs i podstaw ηb pali w zależności od wartości osiadania oraz lokalizacji...
-
Static load test on concrete pile – instrumentation and results interpretation
PublikacjaFor some time (since 8-10 years in Poland) a special static load tests on instrumented piles are carried out. Such studies are usually of a scientific nature and provide detailed quantitative data on the load transfer into the ground and characteristics of particular soil layers interaction with a pile shaft and pile base. Deep knowledge about the pile-subsoil interaction can be applied for a various design purposes, e.g. numerical...
-
Pylon foundation of a cable stayed bridge at the motorway ring road of Wrocław
PublikacjaThe largest bridge of the motorway ring road of Wroclaw is a cable stayed bridge over the Odra river near Rędzin. Due to hydrogeological conditions of the ground it was not convenient to use standard bored piles of high length. Instead shorter piles were applied with additional improvement by cement injections at the pile toes. This decision was possible by extending ground investigation program and application of numerical modeling...
-
The mechanism of grouting action under the base of bored pile
PublikacjaThe grouting under the base of bored pile is carried out in order to reduce pile settlement and improve its bearing capacity. The principal aim of grouting is to introduce an initial force between the soil and the pile base. In non-cohesive soil, the grouting can also enlarge the pile base area and therefore improve the base resistance. The example of static load tests on instrumented bored piles installed with and without grouting...
-
Obliczenie dalby odbojowej metodą uogólnioną
PublikacjaOpis metody uogólnionej obliczania ustrojów palowych. Zaadaptowanie metody do obliczenia portowej dalby odbojowej terminalu gazowego. Uwzględnienie w obliczeniach współpracy dalby z urządzeniem odbojowym. Przedstawienie wyników obliczeń analityczno-numerycznych i porównanie z wynikami obliczeń klasycznych Bluma.
-
Obliczenia konstrukcji dalby odbojowej metodą analizy MES
PublikacjaOpis założeń i obliczeń MES w programie Plaxis 3D dalby odbojowej terminala gazowego. Przedstawienie danych do obliczeń i schematu obliczeniowego. Prezentacja wyników obliczeń i porównanie ich z wynikami obliczeń analityczno-numerycznych metodą uogólnioną oraz obliczeń klasyczną metodą Bluma.
-
Sprawozdanie z badań laboratoryjnych gruntu w aparacie trójosiowego ściskania
PublikacjaOpis badania gruntu niespoistego w aparacie trójosiowego ściskania metodą CID. Przedstawienie wyników badań wraz z analizą.
-
Sprawozdanie naukowo-techniczne z badań nośności pali CFA metodą próbnego obciążenia statycznego z pomiarami rozkładu siły osiowej wzdłuż trzonu pala na terenie budowy związanej z modernizacją zakładu Saint-Gobin w Dąbrowie Górniczej
PublikacjaOpis badań pali CFA z oprzyrządowaniem do pomiaru rozkładu siły osiowej w trzonach pali. Opis interpretacji pomiarów. Przedstawienie wyników badań, pomiarów i interpretacji.
-
Load-settlement characteristics of piles working in a group
PublikacjaLoad-settlement characteristic (Q-s) of an axially loaded pile can be empirically determined from a static pile load test or on the basis of calculations using, e.g. transfer functions or numerical methods (FEM). The transfer functions method usually rely on empirical data, i.e. the function parameters are determined on the basis of numerous pile test results. Thus this method takes into account pile installation technology and...
-
Palisady – rozwiązania, realizacje i problemy
PublikacjaZastosowania pali do obudów głębokich wykopów. Charakterystyka technologii wykonania i rozwiązań konstrukcyjnych. Przykłady realizacji z praktyki. Charakterystyka problemów związanych z wykonawstwem i zapewnieniem szczelności przed wodą.
-
Ocena działania iniekcji pod podstawą pala wierconego za pomocą badania statycznego nośności z pomiarem rozkładu siły w trzonie pala
PublikacjaOpis istoty zwiększania sztywności i nośności pali wierconych za pomocą iniekcji pod podstawą pala. Analiza zjawisk zachodzących w kontakcie pal-grunt w trakcie wykonywania iniekcji i w trakcie obciążania pala. Propozycje dotyczące badań statycznych nośności pali z iniekcją podstawy. Analiza przykładowych wyników badań pali pod posadowienie pylonu mostowego z pomiarem rozdziału obciążenia na podstawę i pobocznicę pala.
-
Fundamentowanie obiektów mostowych na palach żelbetowych
PublikacjaOgólna charakterystyka posadowień na palach obiektów mostowych. Zasady wyboru rodzaju i technologii pali do warunków gruntowych i parametrów obiektu. Wskazówki dotyczące obliczania i projektowania fundamentów palowych podpór mostowych.
-
Zastosowanie pali wierconych wielkośrednicowych w fundamentowaniu obiektów mostowych
PublikacjaCharakterystyka pali wierconych wielkośrednicowych w kontekście zastosowania do posadowienia obiektów mostowych. Opis technologii wykonania i metod wzmacniania nośności pali. Przykłady realizacji z wynikami badań nośności pali.
-
Propozycja alternatywnego podejścia do obliczania i projektowania fundamentów palowych
PublikacjaOpis i założenia nowego podejścia do obliczania i projektowania fundamentów palowych, w którym nośność pali wyrażona jest w postaci zależności obciążenie-osiadanie. Podejście przedstawiono na dwóch przykładach obliczeniowych fundamentu palowego rusztu belkowego i podpory mostowej. Wykazano, że nowe podejście jest wygodne i bardziej racjonalne od podejścia klasycznego. Zaproponowano również nowe podejście do interpretacji badań...
-
Fundamenty palowe, obliczenia z zastosowaniem zasad Eurokodu 7 i doświadczeń krajowych
PublikacjaPrzedstawiono zagadnienia obliczania fundamentów palowych w nawiązaniu do zaleceń Eurokodu 7. Zwrócono uwagę, że zgodnie z założeniami Eurokodu 7, projektant i inżynier ma swobodę w wyborze metod obliczeniowych.Przytoczono i zarekomendowano metody i propozycje miedzy innymi obliczania statycznego układów palowych, określania nośności pali, prognozowania osiadań fundamentów palowych oraz charakterystyk obciążenie-osiadanie pali...
-
Report of Eurocode 7 application for pile foundation design in Poland
PublikacjaThe EC7 rules of geotechnical design are in use in Poland for several years, even though there is no National annex. With regard to pile foundations, there are valid EC7 recommendations concerning design approaches, load partial coefficients, correlation coefficients and capacity partial coefficients. Polish designers can be quite flexible when it comes to choose a method for static, bearing capacity and settlement calculations....
-
Opinia naukowo-techniczna Analiza posadowienia obiektu MA‐09 w związku ze zmianą fundamentowania z pali wielkośrednicowych na pale prefabrykowane
PublikacjaPrzeanalizowano projekt zamienny posadowienia na palach prefabrykowanych obiektu mostowego MA-09 przez Wisłę wzdłuż drogi S7 w Kiezmarku. Na podstawie przeprowadzonych analiz stwierdzono, że zaproponowane zamienne rozwiązanie posadowienia podpór mostu jest możliwe do zastosowania i zapewni bezpieczeństwo posadowienia obiektu.
-
Posadowienie obiektów mostowych na palach przemieszczeniowych formowanych w gruncie.
PublikacjaPrzegląd i charakterystyka technologii pali przemieszczeniowych formowanych w gruncie. Zalety i wady tego rodzaju pali oraz korzyści ze stosowania ich w fundamentowaniu obiektów mostowych. Przykłady realizacji obiektów mostowych posadowionych na palach przemieszczeniowych formowanych w gruncie wraz z wynikami badań nośności i osiadań pali.
-
Opinia naukowo-techniczna. Południowa Obwodnica Gdańska. Analiza wyników próbnych obciążeń statycznych i testów dynamicznych pali prefabrykowanych w podporach Estakady WE-1 w ciągu Południowej Obwodnicy Gdańska.
PublikacjaPraca dotyczy oceny nośności pali prefabrykowanych żelbetowych wykonanych w ramach Obwodnicy południowej Gdańska na podstawie próbnych obciążeń statycznych oraz badań dynamicznych.
-
Próbne obciążenia statyczne i dynamiczne pali w odniesieniu do zaleceń Eurokodu 7
PublikacjaOmówiono metody badań oraz zalecenia formalne Eurokodu 7. Na przykładach przedstawiono interpretacje badań nośności pali wg PN-83/B-02482 porównując je do Eurokodu 7.
-
Wykorzystanie pomiaru pionowego rozkładu siły w palu do interpretacji testów statycznych
PublikacjaOpis nowoczesnej metody pomiaru rozkładu siły osiowej w trzonie pala opartej na ekstensometrycznych czujnikach strunowych. Opis interpretacji pomiarów oraz korzyści wynikających z informacji jakie one dostarczają do analizy pracy pali w gruncie. Przykłady zastosowań systemu pomiarowego w badaniach pali na kilku polskich budowach.
-
Pomiar pionowego rozkładu siły w palu podczas testów statycznych
PublikacjaScharakteryzowano budowę aparatury i zasadę pomiaru rozkładu pionowego siły w trzonie pala w czasie badania statycznego nośności. Wymieniono korzyści ze stosowania systemu pomiarowego opartego na czujnikach strunowych oraz podano możliwości jego zastosowań. Przedstawiono przykłady zrealizowanych w praktyce badań pali z wykorzystaniem opisywanego systemu pomiarowego.
-
Posadowienie obiektów mostowych na palach przemieszczeniowych formowanych w gruncie
PublikacjaPraca dotycząca posadowienia obiektów mostowych na palach przemieszczeniowych formowanych w gruncie. W pracy omówiono technologie pali Franki, Vibro-Fundex, Vibrex, Tubex i FDP oraz podano przykłady realizacji obiektów mostowych na tych palach.
-
Fundament pylonu mostu podwieszonego w ciągu Autostradowej Obwodnicy Wrocławia (A8)
PublikacjaW artykule przedstawiono praktyczne aspekty fundamentowania ciężkich obiektów mostowych w rejonie koryta rzeki Odry na przykładzie fundamentu płytowo palowego pylonu mostu MA21 w Rędzinie w ciągu Autostradowej Obwodnicy Wrocławia (A8). Wskazano na potrzebę zastosowania niestandardowej charakterystyki materiałowej podłoża gruntowego. Współpracę przedmiotowego fundamentu z gruntem przeanalizowano jako zagadnienie brzegowo-początkowe...
-
Doświadczenia ze stosowania pali wkręcanych ''Atlas''
PublikacjaNowoczesna technologia pali przemieszczeniowych typu Atlas jest coraz częściej stosowana w praktyce. Stosowanie tego rozwiązania w praktyce wymaga jednak dobrej znajomości szczegółów technologicznych i uwzględnienia parametrów, które w praktyce mogą ograniczać długość pali. Na przykładzie budowy budynku w Politechnice Gdańskiej omawiano wpływ parametrów geometrycznych pali na ich nośność oraz wpływ średnicy na krzywą osiadania.
-
Mechanizm współpracy z gruntem pali prefabrykowanych wbijanych w świetle próbnych obciążeń pali oprzyrządowanych
PublikacjaOpis badań i wyniki próbnych obciążeń statycznych dwóch pali prefabrykowanych wbijanych oprzyrządowanych w aparaturę do pomiaru rozkładu siły osiowej wzdłuż trzonu pala. Analiza wpływu czasu i procesu wbijania na charakterystykę osiadania pali prefabrykowanych wbijanych. Identyfikacja siły rezydualnej w palu prefabrykowanym wbijanym i jej wpływ na interpretację pomiarów ekstensometrycznych w próbnym obciążeniu pala. Wnioski na...
-
Retrievable strain measuring system in screw displacement piles - readings and results interpretation problems
PublikacjaStatic load tests on foundation piles are generally carried out in order to determine load – displacement characteristic of the pile. For more detailed information, e.g. force distribution along the shaft, load transfer mechanism and characteristics of soil-structure interaction (unit resistance curves t-z, q-z) additional pile instrumentation is required. Most popular techniques focus on direct concrete strain measurements and...
-
Opinia naukowo-geotechniczna dotycząca oceny nośności pali SDP wykonanych pod posadowienie silosu na cukier w Cukrowni Gostyń na podstawie wyników próbnych obciążeń statycznych pali
PublikacjaOpis i wyniki badań statycznych nośności czterech pali SDP o średnicy 400 mm. Określono nośności projektowane pali i osiadania, przy których nośności się mobilizują.
-
Charakterystyka badań i metod projektowania pali przemieszczeniowych wkręcanych
PublikacjaCharakterystyka dotychczasowych badań pali przemieszczeniowych wkręcanych, zrealizowanych za granicą i w kraju. Przedstawienie kilku metod obliczania nośności pali przemieszczeniowych wkręcanych, zaproponowanych przez autorów zagranicznych. Porównanie wyników obliczeń na przykładzie rzeczywistym z praktyki i weryfikacja z wynikami badania pala w terenie.
-
Problematyka interpretacji pomiarów rozkładu siły osiowej w trzonie pala podczas próbnych obciążeń statycznych
PublikacjaCharakterystyka problemów występujących przy pomiarach rozkładu siły w palach podczas próbnych obciążeń, realizowanych za pomocą strunowych czujników ekstensometrycznych. Ustosunkowanie się do dyskusji na temat interpretacji wyników pomiarów z uwzględnieniem wpływu zmienności modułu betonu i przekroju pala z głębokością oraz wpływu sił resydualnych. Propozycja metody identyfikacji wartości siły rezydualnej w palu i prezentacja...
-
Charakterystyka badań i metod projektowania pali przemieszczeniowych wkręcanych
PublikacjaTechnologia pali przemieszczeniowych wkręcanych na polskim rynku usług geotechnicznych jest stosunkowo nowa i ciągle znajduje się na etapie rozwoju. Skłoniło to autorów artykułu do przeanalizowania stanu wiedzy na temat tego rodzaju pali oraz zebranie doświadczeń badawczych i praktycznych z nimi związanych. Autorzy liczą, że informacje zawarte w pracy poszerzą wiedzę dotyczącą rozpatrywanej technologii palowania i przyczynią się...
-
Badania terenowe przemieszczeniowych pali i kolumn wkręcanych typu SDP i SDC
PublikacjaPrzedstawiono opis badań pali i kolumn wkręcanych typu SDP i SDC na terenowym poletku doświadczalnym, wykonanych w ramach projektu badawczego MNiSW. Badania statyczne pali i kolumn wykonano z pomiarem rozdziału siły w trzonach i w powiązaniu z badaniami CPT podłoża gruntowego. Określono wartości oporów jednostkowych gruntów niespoistych wzdłuż pobocznicy i pod podstawą pali wkręcanych oraz przedstawiono je w relacji do oporów gruntu...
-
Zasady projektowania przemieszczeniowych pali wkręcanych w gruntach niespoistych
PublikacjaW pracy scharakteryzowano współpracę pali przemieszczeniowych wkręcanych z niespoistym podłożem gruntowym na podstawie wyników własnych badań terenowych. Przedstawiono procedurę badań terenowych i zaprezentowano wyniki. Opisano prawidłowości i zależności zaobserwowane w wynikach badań pali w odniesieniu do wyników badań CPT podłoża gruntowego. Zaproponowano metody szacowania nośności i osiadań pali przemieszczeniowych wkręcanych...
-
Pale przemieszczeniowe wkręcane. Współpraca z niespoistym podłożem gruntowym
PublikacjaW pracy zawarto obszerną analizę współpracy pali przemieszczeniowych wkręcanych z niespoistym podłożem gruntowym, opartą głównie o wyniki własnych badań modelowych i terenowych. Szczegółowo opisano technologię wykonywania pali, scharakteryzowano krajowe doświadczenia w stosowaniu tego rodzaju pali i obserwowane problemy. Przeanalizowano prace innych autorów. Przedstawiono procedurę badań modelowych i terenowych. Wyniki badań poddano...
-
Opinia geotechniczna dotycząca projektu budowlanego Ocena rozwiązań konstrukcyjnych elementów posadowienia obiektów inżynierskich w ciągu drogi ekspresowej S7 na odcinku Koszwały – Kazimierzowo
PublikacjaPrzedmiotem opracowania jest ocena rozwiązań posadowienia obiektów inżynierskich w ciągu drogi ekspresowej S7 na odcinku Koszwały – Kazimierzowo, przedstawionych przez Transprojekt Gdański Sp. z o.o., ul. Partyzantów 72A, 80-254 Gdańsk. Weryfikacja obejmuje: Zadanie 1: Koszwały– Nowy Dwór Gdański; Zadanie 2: Nowy Dwór Gdański – Kazimierzowo
-
Wyniki badań terenowych pali i kolumn wkręcanych
PublikacjaOpisano badania pali i kolumn wkręcanych na kilku terenowych poletkach doświadczalnych, wykonanych w ramach projektu badawczego MNiSW. Badania statyczne pali i kolumn wykonano z pomiarem rozdziału siły na podstawę i pobocznicę oraz w powiązaniu z badaniami CPT podłoża gruntowego. Przedstawiono wyniki badań. Określono wartości oporów jednostkowych gruntów niespoistych wzdłuż pobocznicy i pod podstawą pali wkręcanych oraz przedstawiono...
-
Opinia naukowo-techniczna dotycząca przyczyn obniżonej nośności pali CFA 800 mm wykonanych pod posadowienie podpory P10 wiaduktu drogowego nad linią kolejową w Cieplewie k. Pruszcza Gdańskiego wraz z propozycją zapewnienia nośności fundamentu podpory
PublikacjaPrzeprowadzono analizę wyniku próbnego obciążenia pala CFA pod posadowienie przyczółka wiaduktu. Przeanalizowano budowę podłoża gruntowego na podstawie dokumentacji archiwalnych i na podstawie własnych badań metodą CPT. Określono przyczyny obniżonej nośności wykonanych pali. Zaproponowano sposób zapewnienia wymaganej nośności fundamentu przyczółka.
-
Bearing capacity of piles based on static load tests and calculation principles provided by EN 1997-1
PublikacjaW artykule scharakteryzowano i przeanalizowano ogólne zalecenia Eurokodu 7 dotyczące wyznaczania nośności pali na podstawie próbnych obciążeń statycznych. Porównano je z zaleceniami dotychczasowej polskiej normy PN-83/B-02482. Przedstawiono kilka przykładów interpretacji rzeczywistych wyników próbnych obciążeń pali według zaleceń wyżej wymienionych dwóch norm wraz z analizą porównawczą.
-
The improvement of axial bearing capacity of open-end pipe piles
PublikacjaZaproponowano sposób zwiększania nośności osiowej pali rurowych z otwartym dnem za pomocą wewnętrznych pierścieni. Przedstawiono wyniki badań w skali naturalnej i badań modelowych. Przeprowadzono analizę teoretyczną zjawiska metodą analityczną i numeryczną. Badania i analizy potwierdziły skuteczność proponowanego rozwiązania technicznego.
-
Zastosowanie przemieszczeniowych pali wkręcanych w podłożu uwarstwionym na przykładzie realizacji obiektu w warunkach gruntowych delty Wisły
PublikacjaPrzedstawiono rozwiązanie posadowienia budynku na palach oraz wyniki statycznych badań zastosowanych pali. Zaobserwowano, że pale wkręcane charakteryzują się nietypowymi warunkami wykonania oraz specyficzną pracą w gruncie. Do opisu krzywych osiadania zastosowano analizę z wykorzystaniem funkcji transformacyjnych oraz wyników sondowań CPT. Poprawność rozwiązań projektowych została potwierdzona pomiarami geodezyjnymi osiadań budynku.
-
Fundament pylonu mostu podwieszonego w ciągu autostradowej obwodnicy Wrocławia (A8)
PublikacjaPrzedstawiono opis konstrukcji fundamentu pylonu mostu podwieszonego w ciągu Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Ze względu na znaczne obciążenia analiza współpracy fundamentu z podłożem gruntowym wymagała zastosowania niestandardowego podejścia obliczeniowego. Dotyczyło to modelu zachowania się podłoża gruntowego, jak również dyskretyzacji konstrukcji układu fundamentowego. Przedstawiono wyniki obliczeń w układzie przestrzennym...
-
Sprawozdanie naukowe z badania nośności pala CFA Nr T13 mm metodą próbnego obciążenia statycznego z pomiarem rozkładu siły osiowej wzdłuż trzonu na terenie budowy Inteligentnego Centrum Logistycznego w Pustyni k. Dębicy
PublikacjaOpracowanie wyników badania nośności pala wierconego świdrem ciągłym CFA ∅630 mm, nr T13, wykonanego na terenie budowy Inteligentnego Centrum Logistycznego dla Nutrifarm Sp. z o.o., zlokalizowanego w miejscowości Pustynia k. Dębicy. Badanie pala wykonano metodą próbnego obciążenia statycznego z pomiarem rozkładu siły osiowej wzdłuż trzonu pala, zrealizowanym za pomocą ekstensometrów strunowych.
-
Obliczanie statyczne palowych konstrukcji portowych obciążonych siłami poziomymi
PublikacjaAnalizy obliczeniowe przykładowych palowych konstrukcji portowych. Wyniki obliczeń statycznych dalby odbojowej i dalby cumowniczej terminalu w Porcie Północnym w Gdańsku. Podano wskazówki i zalecenia dotyczące przyjmowania założeń i sposobu obliczania palowych konstrukcji portowych obciążonych siłami poziomymi.
-
Experience gained at the application of Atlas piles in Poland
PublikacjaAnaliza współpracy pali ATLAS z uwarstwionym podłożem gruntowym na podstawie obliczeń oraz próbnych obciążeń statycznych. Przydatność pali ATLAS w terenach zurbanizowanych.
-
Propozycja zwiększania nośności pali rurowych z otwartym dnem
PublikacjaPoprawianie pracy i nośności pali rurowych z otwartym dnem za pomocą żeber wewnętrznych. Wyniki badań terenowych w skali naturalnej i modelowych w laboratorium.
-
Obliczenia statyczne fundamentów palowych.
PublikacjaKlasyfikacja i analiza metod obliczania statycznego fundamentów palowych. Szczegółowe przedstawienie wraz z podaniem zakresu stosowalności metody sztywnego oczepu, metody sprężystego oczepu i metody uogólnionej. Przedstawienie kilku przykładów obliczeniowych.
-
Błędy występujące w projektowaniu i wykonawstwie pali.
PublikacjaPrzedstawiono i omówiono podstawowe błędy w projektowaniu i wykonawstwie pali. Opracowanie podzielono na dwie części: część I ogólną oraz część II, w której opisano przykłady popełnionych błędów.
-
Na jakich palach posadawiać podpory obiektów mostowych.
PublikacjaAnaliza zasadności stosowania pali wierconych wielkośrednicowych i pali wbijanych w posadowieniach mostów. Przykład obliczeniowy posadowienia mostu w dwóch wariantach: na palach wielkośrednicowych i na palach wbijanych Vibro. Analiza porównawcza obu wariantów wykazała przewagę wariantu na palach wbijanych Vibro, zarówno pod względem technicznym jak i ekonomicznym.
-
Analiza sztywności pali w warunkach gruntowych Portu Północnego w Gdańsku
PublikacjaOceniono rzeczywistą sztywność podpór palowych na podstawie próbnych obciążeń pali w warunkach geotechnicznych Portu Północnego. Rozpatrzono stalowe pale rurowe z dnem zamkniętym, z dnem otwartym oraz wielkośrednicowe pale wiercone.
wyświetlono 3881 razy