dr hab. inż. Krzysztof Leja
Zatrudnienie
- Prodziekan ds. nauki w Wydział Zarządzania i Ekonomii
- Pełnomocnik Rektora ds uniwersytetu przedsiębiorczego w Politechnika Gdańska
- Profesor uczelni w Katedra Zarządzania
Publikacje
Filtry
wszystkich: 125
Katalog Publikacji
Rok 2024
-
Identification of Determinants of Using Crowdfunding as a Source of Financing the Development of Social Enterprises–the Perspective of Polish Social Entrepreneurs
PublikacjaSocial enterprises face funding challenges caused, among other things, by investors focusing too much on risk and return. As traditional capital markets do not meet the needs of social entrepreneurs, crowdfunding can be an alternative way to raise funds for the development of their business. In this context, crowd-funding has not been sufficiently researched, and its growing importance in business finance makes it worth understanding...
Rok 2023
-
Nowe wyzwania, nowe rozwiązania. Jak przedsiębiorstwo branży IT odnajduje się w erze VUCA?
PublikacjaZmienność, niepewność, złożoność i niejednoznaczność, określane akronimem VUCA (volatility, uncertainty, complexity, ambiguity) towarzyszą funkcjonowaniu każdego przedsiębiorstwa. Jak wykorzystać te nieodłączne cechy otoczenia przedsiębiorstw jako szanse dla ich rozwoju to wy-zwania stojące przed nimi, a zarazem pytanie badawcze artykułu. Celem artykułu jest wykazanie, na przykładzie przedsiębiorstwa branży IT, że analiza zmienności,...
-
Współpracować i konkurować w szkolnictwie wyższym – czy to ma sens? Analiza wybranych związków statystycznych
PublikacjaCel: Celem głównym artykułu jest wykazanie, że współpraca i pozycja konkurencyjna uczelni są ze sobą powiązane. Celem szczegółowym jest wykazanie, że sukces, jakim jest uzyskanie finansowania projektu badawczego jest powiązany z poziomem współpracy międzynarodowej konkurujących uczelni, a także z relacją liczby studentów do liczby nauczycieli akademickich. Materiał i metoda: W artykule przyjęto metodę ilościową, której elementem...
Rok 2021
-
Uczelnia organizacją z domieszka turkusu - sznasa czy iluzja?
PublikacjaPo kilkuletnich dyskusjach nad przyszłym kształtem szkolnictwa wyższego w Polsce, zarówno na poziomie systemowym, jak i instytucjonalnym, w 2018 r. uchwalono ustawę Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, zwaną dalej Ustawą (2018). Regulacja ta wraz z pakietem rozporządzeń poszerzyła autonomię uczelni w zakresie organizacyjno-zarządczym, jednocześnie potęgując znaczenie ich rozliczalności. Wzmocnienie władzy rektora spowodowało zmianę...
-
Ustawa a autonomia statutowa w Polsce i w Ukrainie: rozwiązania statutowe w sferze governance wybranych uczelni polskich i ukraińskich
PublikacjaKierując się zasadą autonomii uczelni i deregulacji prawa oraz właściwym miejscem statutu w systemie źródeł prawa, w ramach tego rozdziału postanowili-śmy poddać analizie statuty wybranych uczelni w Polsce i w Ukrainie, na tle roz-wiązań ustawowych na podstawie następujących pytań badawczych:• W jaki sposób i w jakim stopniu uczelnie korzystają z uprawnień autonomicznych (w zakresie autonomii organizacyjnej) i potencjału Ustawy...
-
Аналіз положень статутів польських та українських ЗВО: дослідження особливостей статутів закладів вищої освіти у контексті університетської автономії та чинного законодавства у сфері вищої освіти в Польщі та Україні
Publikacjaдослідження, реалізоване власними силами аналітично-експертною організацією Фундація польських ректорів – Інститут суспільства знань у 2016–2018 рр., було присвячено аналізу сфери врядування/governance у вищій освіті в Україні та Польщі. Метою дослідження було дослідити думку ректорів закладів вищої освіти Спілки та KRASP щодо деяких аспектів функціонування сфери врядування у вищій освіті в обох країнах. Анкетне дослідження охоплювало...
Rok 2020
-
Barriers to and Facilitators of Scientific Productivity: A Case Study from Polish Technical University
PublikacjaScientific productivity plays an essential role in the creation of innovation and it stimulates social and economic growth. This study aimed to identify the barriers to and facilitators of scientific productivity in engineering and technology field, as perceived from the perspective of academic managers. Along with quality approach, the study relied on semi-structured interviews with managing bodies, i.e. seven deans and deputy...
-
Koopetycja w trzech odsłonach
PublikacjaKsiążka ta, poświęcona dynamicznie rozwijającemu kierunkowi badań nad osobliwym zjawiskiem, jakim jest koopetycja, czyli jednoczesne występowanie konkurowania i współ¬pracy, oferuje wyprawę w nieoczywiste rejony zarządzania, w których wiedza ekspercka w ramach nurtu ekonomicznego spotyka się z poglądami humanistycznymi z ich uniwersa¬lizmami ludzkich niedoskonałości, uparcie objawiających się w środowisku nieustępliwie dążącym...
Rok 2019
-
Koopetycja uczelni - czy to ma sens?
PublikacjaCelem artykułu jest przeanalizowanie literatury dotyczącej koopetycji i próba jej odniesienia do współczesnych instytucji akademickich. Ze względu na ograniczone ramy artykułu autor skupi się na uczelniach publicznych. Tło rozważań będzie stanowiło porównanie wyróżników konkurencji, współpracy i koopetycji organizacji komercyjnych
-
Misja społecznie odpowiedzialnego uniwersytetu
PublikacjaW artykule przestawiono kilka uwag na temat znaczenia misji dla społecznej odpowiedzialności wspólczesnej uczelni
-
Positive Management of Universities: A Model of Motivation to Strive for Scientific Excellence
PublikacjaObjective: The aim of the article is to conceptualise a model of work motivation in the management of universities striving for scientific excellence. Research Design & Methods: The most relevant for our aim is the self-determina tion theory that is applied to the work and organisational domain. We used a nar rative literature review. Findings: The proposed model is derived from the self-determination theory. It includes three...
-
Zróżnicowanie uczelni a ich społeczna odpowiedzialność. Studium porównawcze stron internetowych uniwersytetów i państwowych szkół zawodowych
PublikacjaBrak wyraźnej dywersyfikacji misji polskich uczelni powoduje, że niemal wszystkie aspirują do polskiej ‘ligi bluszczowej’, nie mając odpowiednich zasobów kadrowych, aparaturowych i finansowych. Jednym z celów reformy szkolnictwa wyższego wprowadzanej od 1 października 2018 r. jest większe zróżnicowanie uczelni. Ważnym elementem misji każdej uczelni jest, zdaniem autorów artykułu, jej społeczna odpowiedzialność, o której pojawiło...
Rok 2018
-
Czy społeczna odpowiedzialność uniwersytetu może być bardziej odpowiedzialna? Szanse wynikające z koopetycji uczelni
PublikacjaWspółczesna uczelnia, prowadząc działalność dydaktyczną i badawczą, pełni ważną rolę wobec społeczeństwa. W opracowaniach naukowych dotyczących problematyki społecznej odpowiedzialności uczelni poruszane są następujące jej aspekty: społeczny, ekonomiczny, środowiskowy i edukacyjny, zarówno na poziomie instytucjonalnym, jak i systemowym. Autorzy artykułu dostrzegli natomiast brak publikacji dotyczących istotnego elementu społecznej...
-
Dekalog internacjonalizacji szkolnictwa wyższego w Polsce
PublikacjaRozwój internacjonalizacji, obok doskonalenia zarządzania i dywersyfikacji misji, jest jednym z najważniejszych zadań stojących przed współczesnymi polskimi szkołami wyższymi. Dostrzeżono to w projekcie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. W literaturze światowej można znaleźć liczne opracowania naukowe dotyczące internacjonalizacji kształcenia i badań naukowych. Brakuje natomiast publikacji, podejmujących tematykę implementacji...
Rok 2017
-
Internationalisation Applied?
PublikacjaInternationalization becomes no longer a fashion and set of activities conducted by some enthusiasts, but rather a leading topic either in terms of education and research, incorporated into the core missions and strategies of universities and influencing their management. So it is everywhere in the educational world, and so it is in Poland. Declaration of the official statements does not always result in real activities. This paper...
-
The Future of the University? Social Activism among Young Polish Scholars
PublikacjaThe question “Quo vadis, Academia?” is posed by scholars, research administrators, journalists and is also ofound in public opinion in Poland in different contexts. Authors of the article do not call into question the necessity of changes of contemporary universities, but they think that the source of changes should be characterized by a bottom-up approach, especially by those who have already achieved extraordinary scientific...
-
The Third Sector in the Universities’ Third Mission
PublikacjaThe interactions between the today’s university and its environment, as part of the university’s social responsibility, have been subject to many scientific papers. Their authors typically focus on interdependencies between universities, the state and the market. What is lacking are publications related to the interactions between universities and third sector organisations, and more broadly – a civil society, that may play an...
-
Tworzenie sieci współpracy uczelni z otoczeniem przy wykorzystaniu zamówień przedkomercyjnych na przykładzie projektu e-Pionier
PublikacjaAutorzy podjęli temat nowatorskiego podejścia uczelni do zamówień publicznych z wykorzystaniem modelu poczwórnej helisy opartej na zamówieniach przedkomercyjnych (pre-commercial procurement). Celem publikacji jest wskazanie możliwości praktycznego zastosowania takiego podejścia na przykładzie pilotażowego projektu e-Pionier, realizowanego w latach 2017-2020 przez Politechnikę Gdańską we współpracy z innymi uczelniami, instytucjami...
-
Uniwersytet na rozdrożu
PublikacjaW artykule pokazano różne postrzeganie społecznej odpowiedzialności uniwersytetu w literaturze przedmiotu. Omawiając pokrótce model uniwersytetu badawczego i przedsiębiorczego, starano się wyjaśnić źródła polaryzacji poglądów na miejsce i rolę uczelni oraz kierunek zmian, w którym powinny zmierzać. Korzystając z kwadrantów wiedzy D. Stokesa, zaproponowano ewolucję uniwersytetów w kierunku opisanym kwadrantem Pasteura. Podejmując...
Rok 2016
-
Budowania kapitału społecznego można się nauczyć
PublikacjaAutorzy wskazali zasadność rozszerzenia trzeciej misji uczelni o kształtowanie relacji z otoczeniem społecznym, w tym z organizacjami trzeciego sektora. Rozważania zilustrowano przykładami.
-
Kij i marchewka do lamusa
PublikacjaMierzenie osiągnięć za pomocą wskaźników ilościowych nie motywuje, lecz stresuje, gdyż powoduje skutki uboczne analogiczne do tych, które towarzyszą metodzie kija i marchewki. Dlatego autor artykułu proponuje inne podejście do motywowania nauczycieli akademickich oparte na pracy Daniela Pinka pt. "Drive"
Rok 2015
-
Analiza kultury organizacyjnej wybranej placówki sieci sklepów sportowych - raport z badań
PublikacjaW artykule podjęto próbę diagnozy kultury organizacyjnej wybranej placówki sieci handlowej branży artykułów sportowych, posługując się metodą wartości konkurujących zaproponowaną przez Kima Camerona i Roberta Quinna, która pozwala na „pomiar” istniejącej i oczekiwanej kultury organizacyjnej. Celem opracowania jest poszukiwanie odpowiedzi na pytania, jakie działania można podjąć, aby kultura organizacyjna wybranej firmy stała się...
-
Ku zarządzaniu humanistycznemu uniwersytetem
PublikacjaW opracowaniu zarysowano obraz polskiej uczelni, wskazując ich mankamenty. Zastanawiając się nad zmianami w organizacji zarządzaniu uniwersytetem zaproponowano sięgnięcie do prac Mary Parker Follet (1927) oraz projektowania holograficznego Garetha Morgana (2007).
-
Metody interdyscyplinarne
PublikacjaW rozdziale przedstawiono metody interdyscyplinarne jako złożenie metod ilościowych i jakościowych w zarządzaniu humanistycznym na przykładzie badań nad polskimi instytucjami akademickimi.
-
Na skrzyżowaniu, czy na rondzie
PublikacjaOd pewnego czasu obserwuję polaryzację poglądów na temat roli uniwersytetu. Jest ona widoczna zarówno w środowisku akademickim, jak i w jego otoczeniu. Oto kilka przykładów: Wyznawcy krajowych ram kwalifikacji (krk) okopali się na swoich stanowiskach i nie przyjmują do wiadomości opinii znaczącej części środowiska akademickiego, która widzi w krk wyłącznie biurokratyczne uciążliwości. Na szczęście ci pierwsi dostrzegli już pewne...
-
Positive management of the university
PublikacjaPurpose: To demonstrate that contemporary universities may be improved by synthesis of strategic antinomies, i.e. seeking the possibility of combining opposite approaches to solving problems concerning university organization and management. Findings: That approach discounts the importance of building positive relationships between members of staff and undertaking activities intended to create a situation where the...
-
Positive management of the university
PublikacjaAbstract: The prevailing view held at contemporary Polish universities is that their main goal is to achieve effects measured by indicators, which applies to each element of their mission: education, research and the third mission, whereas the means to accomplish this goal consists of increasing the requirements and motivating by the “carrot and stick” approach. That approach discounts the importance of building a positive relationship...
-
Projektowanie ideału, czyli wizja uniwersytetu przyszłości
PublikacjaW artykule zaprezentowano cechy uniwersytetu przyszłości, wykorzystując projektowanie ideału Ackoffa oraz projektowanie holograficzne Morgana.
-
Rozszerzona trzecia misja uniwersytetu na przykładzie jego relacji z podmiotami trzeciego sektora
PublikacjaRelacje współczesnego uniwersytetu z otoczeniem są przedmiotem wielu opracowań naukowych, których autorzy koncentrują się zwykle na współzależnościach między uczelnią, państwem i rynkiem2. Współczesny uniwersytet, oprócz funkcji dydaktycznej i badawczej, nazywanych w piśmiennictwie naukowym pierwszą i drugą misją, ma ważne zadanie, jakim jest budowanie i rozwijanie relacji z otoczeniem, określane jako trzecia misja. Autorzy artykułu...
-
Trzy misje, trzy ścieżki kariery
PublikacjaWspółczesna uczelnia ma do wypełnienia trzy misje, z których pierwszą jest kształcenie, drugą działalność naukowo-badawcza, a trzecią kreowanie wzajemnych relacji z otoczeniem, których efektem ma być upowszechnianie i popularyzacja wyników badań oraz ich wdrażanie, w tym komercjalizacja. Trzecia misja ma służyć większemu niż dotychczas angażowaniu się instytucji akademickich w procesy rozwoju społecznego na różnych poziomach: ekonomicznym,...
Rok 2014
-
Ku zarządzaniu humanistycznemu uniwersytetem
PublikacjaW opracowaniu zarysowano obraz polskiej uczelni, wskazując ich mankamenty. Zastanawiając się nad zmianami w organizacji zarządzaniu uniwersytetem zaproponowano sięgnięcie do prac Mary Parker Follet (1927) oraz projektowania holograficznego Garetha Morgana (2007).
Rok 2013
-
Doktorat akademicki czy zawodowy. Na marginesie badań sondażowych w Politechnice Gdańskiej
PublikacjaW artykule zaproponowano nowy typ doktoratu, nazywany zawodowym lub profesjonalnym i uzasadniono konieczność poszukiwania rozwiązań prawnych, które doprowadzą do jego wprowadzenia w ramach dziedziny naukowej.
-
Doskonalenie relacji z interesariuszami jako wyraz społecznej odpowiedzialności uczelni
PublikacjaW artykule zastanawiano się na związkiem pomiędzy społeczną odpowiedzialnością uczelni a budowaniem relacji z interesariuszami. Misję uczelni można, korzystając z zasady zawiasa Ob łója, „zawiesić zarówno na kształtowaniu relacji z interesariuszami, aby ci włączyli się we współtwo-rzenie wartości przez uniwersytet, jak również na normach akademickich. Takie podejście zapewni stabilny fundament i możliwość elastycznego kształtowania...
-
Garść refleksji o parametryzacji w nauce i szkolnictwie wyższym w Polsce
PublikacjaW artykule zawarto uwagi o parametryzacji jednostek organizacyjnych uczelni przeprowadzonej w 2013 r., dostrzegając jej zasadność i koncentrując się głównie na słabościach.
-
Kilka uwag o doskonaleniu zarządzania uczelnią publiczną (artykuł dyskusyjny)
PublikacjaW artykule zaproponowano adaptację koncepcji organizacji oburęcznej w uczelni publicznej. Istotą jest propozycja zmiany organizacji uczelni o „90o”, tj. z takiej, w której wydziały tworzą oś organizacyjną, a zespoły projektowe oś koordynacyjną do takiej, w której role te są zamienione. Wydziały zajmują się głównie masowym kształceniem studentów na I stopniu studiów, a zespoły kształcą elity studentów II i III stopnia studiów, prowadząc...
-
Kreatywna destrukcja uniwersytetu = Creative destruction of the university
PublikacjaAutorzy podejmują problematykę zmian we współczesnym uniwersytecie. Wychodząc z założenia, że celem uniwersytetu jest, obok kształcenia masowego, wykształcenie elity przedsiębiorców intelektualnych przyszłych liderów społeczeństwa wiedzy, zaproponowano twórczą destrukcję organizacji uczelni, której istotą jest przeniesienie osi organizacyjnej z podstawowych jednostek uczelni, jakimi są wydziały na zespoły, a osi koordynacyjnej...
-
Newralgiczne odwołania
PublikacjaW artykule podniesiono problem znaczenia odwołań w parametryzacji jednostek naukowych, sugerując, aby nie traktować go zbyt biurokratycznie
-
Paradoksy w zarządzaniu organizacją - wejście do czy wyjście z labiryntu
PublikacjaW artykule przedstawiono cechy zarządzania współczesną organizacją konstatując, że nieodłącznym elementem każdej organizacji są paradoksy strategiczne. Przedstawiono konstrukcję paradoksu według M. Lewis, na którą składa się identyfikacja: źródeł występujących napięć, przyczyn ich wzmacniania towarzyszących poszukiwaniu rozwiązań lub będących wynikiem reakcji obronnych oraz propozycja wykorzystania paradoksów jako źródła wiedzy...
-
Uczelnie jako generatory wiedzy
PublikacjaW opracowaniu zaproponowano dwa warianty rozwoju uczelni. Pierwszy to ewolucja w kierunku modelu uniwersytetu przedsiębiorczego Clarka, którego elementy są realizowane w niektórych uniwersytetach. Wymaga to przede wszystkim wzmocnienia roli rektora i zmniejszenia znaczenia ciał kolegialnych oraz zapisów ustawowych sprzyjających tworzeniu firm typu spin out i spin up. Drugi to wariant dalej idący ewolucji uczelni w kierunku modelu...
-
Zarządzanie uczelnią. Koncepcje i współczesne wyzwania
PublikacjaTematem książki jest analiza wybranych koncepcji zarządzania uczelnią oraz propozycje rozwiązań, które byłyby najlepsze w dynamicznym, niepewnym i nieprzewidywalnym współczesnym otoczeniu. Autor opiera się na wynikach własnych badań przeprowadzonych w polskich publicznych uczelniach technicznych oraz na wybranych statystykach dotyczących szkolnictwa wyższego. Rozważania te stanowią inspirację do zaprezentowania dwóch nowych koncepcji:...
Rok 2012
-
Czy uniwersytet jest potrzebny biznesowi?
PublikacjaW artykule stanowiącym element dwugłosu przedstawiciela biznesu i uczelni w sprawie nazwanej w tytule, zastanowiano się nad tym, czy uniwersytet jest biznesowi nieodzowny, czy też może niekonieczny?
-
Looking for a model of the contemporary university
PublikacjaPunktem wyjścia jest dokument Manifesto Empower European Universities dignozujący najważniejsze zadania czekające współczesne uczelnie europejskie. Są nimi: dywersyfikacja, umiędzynarodowienie i doskonalenie zarządzania. W tym kontekście autor artykułu zastanawia się na tym: gdzie jesteśmy?, dokąd zmierzamy? oraz jak tam dojść?, odnosząc pytania do polskich uniwersytetów. W konkluzji proponuje model uniwersytetu społecznie odpowiedzialnego.
-
Normy akademickie wyznacznikami tworzenia strategii uniwersytetu?
PublikacjaW opracowaniu postawiono tezę, że zmianom w uczelniach powinna towarzyszyć szersza refleksja na miejscem i rolą norm akademickich. Porównując normy akademickie zaproponowane przez Mertona i post-akademickie autorstwa Zimana wskazano, na przykładzie polskich publicznych uczelni technicznych, że w podstawowych dokumentach uczelni dominują odniesienia do norm post-akademickich. W podsumowaniu stwierdzono, że celowa byłaby szersza...
-
Uczelnia społecznie odpowiedzialna
PublikacjaW artykule pokrótce zwrócono uwagę na implikacje zmian wdrażanych obecnie w polskich wyższych uczelniach uznając, że proponowana koncepcja uczelni społecznie odpowiedzialnej łączy cechy uczelni humboldtowskiej i przedsiębiorczej.
Rok 2011
-
Kilka uwag o misjach i strategiach uczelni technicznych
PublikacjaW artykule przedstawiono poglądy wybranych badaczy szkolnictwa wyższego na temat wyzwań stojących przed współczesnymi szkołami wyższymi.Opierając się na pracy de Wita i Meyera, wskazano wybrane napięcia strategiczne w obszarze tworzenia strategii na uczelniach oraz pokazano możliwości zarządzania nimi. W dalszej części scharakteryzowano misje i strategie kilku wybranych uczelni technicznych.W podsumowaniu stwierdzono,że misje...
-
Kompetencje absolwenta kierunku unikatowego - zarządzanie inżynierskie
PublikacjaW artykule przedstawiono założenia kierunku unikatowego zarządzanie inżynerskie oraz kompetencje przypisane poszczególnym przedmiotom programu studiów. W konkuzji podkreślono wyjątkowe znaczenie kompetencji społecznych oraz wskazano na trudność ich oceny.
-
Koncepcje zarządzania współczesnym uniwersytetem
PublikacjaRozprawa koncentruje się na poszukiwaniu nowych koncepcji zarządzania współczesnym uniwersytetem. Problematykę podjęto ze względu na to, że masowość kształcenia i chroniczne niedofinansowanie nauki i szkolnictwa wyższego z jednej strony, a turbulencja otoczenia oraz związane z niąrosnące oczekiwania społeczne z drugiej powodują, że uczelnie są zmuszone do poszukiwań nowych rozwiązań w zakresie organizacji i zarządzania. Celem rozprawy...
-
Koopetycja metodą doskonalenia zarządzania współczesną szkołą wyższą
PublikacjaW artykule zwrócono uwagę na ewolucję instytucji szkolnictwa wyższegowymuszającą konieczność poszukiwania nowych, niekonwencjonalnych metoddoskonalenia zarządzania współczesnym uczelnią. Przyjmując, że w najbliższych latach konkurencja pomiędzy szkołami wyższymi przeniesie się na poziom sieci międzyorganizacyjnych, zaproponowano implementację koopetycji jako narzędzia wspomagającego zarządzanie uczelnią. Zidentyfikowano klientów,...
-
Uniwersytet-droga ku społecznej odpowiedzialności
PublikacjaW artykule autor podejmuje problematykę ewolucji uniwersytetu od modelu liberalnego do społecznie odpowiedzialnej organizacji. Autor dostrzega elementy społecznej odpowiedzialności na każdym etapie rozwoju uniwersytetu, jednak ich kumulacja pojawia się współcześnie, co jest związane z postrzeganiem interesariuszy uczelni jako współtwórców oferowanych usług. Kluczem do sukcesu współczesnego uniwersytetu jest podejście do tworzenia...
-
Urząd Miasta organizacją uczącą się? Raport z badań
PublikacjaW artykule podjęto próbę oceny, w jakim stopniu wybrane instytucje publiczne są organizacjami uczącymi się. Wykorzystano metodę pomiaru opisaną przez D.A. Garvin, A.C. Edmondson, F. Gino, a pomiar przeprowadzono w UM w Sopocie i Zawierciu. Konkludując, w badanych urzędach administracji publicznych występuje szereg elementów, stanowiących zaczątki organizacji uczącej się. Wyniki ankiety pokazując lustrzane odbicie urzędów mogą być...
wyświetlono 4417 razy