Publikacje
Filtry
wszystkich: 2495
wyświetlamy 1000 najlepszych wyników Pomoc
Katalog Publikacji
Rok 2019
-
The CFD analysis of influence the start of fuel injection (SOI) on combustion parameters and exhaust gas composition of the marine 4-stroke engine
PublikacjaThe paper presents a theoretical analysis of the impact of injection timing on the parameters of the combustion process and the composition of exhaust gas from a 4-stroke engine designed to shipbuilding. The analysis was carried out based on a three-dimensional multi-zone model of the combustion process. This model has been prepared on the basis of properties of the research facility. The input data to the model were obtained through...
-
The delocalization of production to Poland
Publikacja -
The Influence of Iron Doping on Performance of SrTi1-XFexO3-δ Perovskite Oxygen Electrode for SOFC
PublikacjaSolid Oxide Fuel Cells (SOFC) are based on electrolytes and mixed ionic and electronic conductivity (MIEC) materials. The need to reduce costs causes an increase in interest of new compounds suitable for operating temperatures between 600 °C and 800 °C. The SrTi1-xFexO3 (STF) perovskite material is a perspective material that could be used for the oxygen electrodes. In this work STF materials with different content of iron (x =...
-
Thermal efficiency investigations on the self-ignition test engine fed with marine low sulfur diesel fuels
PublikacjaWithin the article an issues of implementing the new kinds of marine diesel fuels into ships’ operation was described taking into ac-count restrictions on the permissible sulphur content introduced by the International Maritime Organization. This is a new situation for ship owners and fuel producers, which forces the necessity to carry out laboratory research tests on especially adapted engine stands. How to elaborate the method...
-
Toward a hybrid model of ship performance in ice suitable for route planning purpose
Publikacja -
Toward a Method Evaluating Control Actions in STPA-Based Model of Ship-Ship Collision Avoidance Process
Publikacja -
Uncertainty assessment of ultimate strength of corroded stiffened plates subjected to different maintenance actions
PublikacjaThe study deals with the uncertainty assessment of different governing factors related to the ultimate strength of the corroded stiffened plates. The load-carrying capacity is predicted with the use of the nonlinear Finite Element Method. The most influencing governing factors in the non-linear FE analysis, such as material properties and initial imperfections are modeled and analysed as stochastic variables. The ultimate strength...
-
Wpływ produkcji butelek z tworzyw sztucznych na środowisko naturalne. Cz. I. Zastosowanie metody oceny ReCiPe 2016 w celu identyfikacji problemów środowiskowych
PublikacjaDokonano oceny wpływu opakowań na środowisko naturalne. Głównym celem było przeprowadzenie analizy cyklu życia (LCA) butelki do napojów wykonanej z poli(tereftalanu etylenu) (PET). Za jednostkę funkcjonalną przyjęto łącznie 1000 szt. butelek PET o pojemności 1 L. Granica przyjętego systemu obejmowała kroki od momentu dostarczenia preform do zakładu produkcyjnego aż do ich prawidłowego ukształtowania w procesie produkcyjnym. Z systemu...
-
Wytwarzanie powłok hydroksyapatytowych z osłoną biologiczną na stopie tytanu
PublikacjaObecnie powłoki hydroksyapatytowe wytwarzane na implantach ze stopów tytanu nie w pełni spełniają stawiane im wymagania. Charakteryzują się dużą grubością i słabą adhezją do metalicznego podłoża. Ponadto nie posiadają właściwości antybakteryjnych, a tworzenie biofilmu na powierzchni implantu jest jedną z głównych przyczyn odrzucenia implantu i potrzeby jego rewizji. Celem naukowym pracy było określenie wpływu składu roztworu oraz...
Rok 2018
-
A concept for reducing PM 10 emissions for car brakes by 50%
PublikacjaWith regard to airborne particles with an aerodynamic diameter of less than 10 μm (PM10), in countries in the European Union, the mass of brake emissions equals approximately 8–27% of the total traffic-related emissions. Using a research methodology combining tests at different scale levels with contact mechanics simulations and PM10 chemical characterization, the REBRAKE EU-financed project had the following aims: i) to demonstrate...
-
A Framework of A Ship Domain-Based Near-Miss Detection Method Using Mamdani Neuro-Fuzzy Classification
PublikacjaSafety analysis of navigation over a given area may cover application of various risk measures for ship collisions. One of them is percentage of the so called near- miss situations (potential collision situations). In this article a method of automatic detection of such situations based on the data from Automatic Identification System (AIS), is proposed. The method utilizes input parameters such as: collision risk measure based...
-
A higher order transversely deformable shell-type spectral finite element for dynamic analysis of isotropic structures
PublikacjaThis paper deals with certain aspects related to the dynamic behaviour of isotropic shell-like structures analysed by the use of a higher order transversely deformable shell-type spectral finite element newly formulated and the approach known as the Time-domain Spectral Finite Element Method (TD-SFEM). Although recently this spectral approach is reported in the literature as a very powerful numerical tool used to solve various...
-
A pin-on-disc study of airborne wear particle emissions from studded tyre on concrete road contacts
PublikacjaStudded tyres wear surfaces of winter roads, generating inhalable airborne particles. In this study, four concrete road materials and two stud geometries were investigated in terms of wear, road material hardness and airborne particle concentration. The sliding contact between studded tyres and road materials was studied using a pin-on-disc machine in a clean chamber. The results show that the normal load and the stud size have...
-
A quantitative approach for risk assessment of a ship stuck in ice in Arctic waters
Publikacja -
A Ship Domain-Based Method of Determining Action Distances for Evasive Manoeuvres in Stand-On Situations
PublikacjaA ship encounter can be considered safe if neither of ships’ domains (defined areas around ships) is intruded by other ships. Published research on this includes optimising collision avoidancemanoeuvres fulfilling domain-based safety conditions.However, until recently there was no method, using ship’s domain to determine exact moment when a particular collision avoidance manoeuvre can still be successfully performed. The authors...
-
Analiza i ocena poprawności działania węzła tarcia w aspekcie II zasady termodynamiki
PublikacjaW artykule przedstawiono autorską metodę sprawdzania poprawności działania węzła tarcia traktowanego jako układ tribologiczny w aspekcie II zasady termo-dynamiki na podstawie analizy i oceny wyników badań laboratoryjnych wykonanych na stanowisku badawczym. Jako stanowisko wykorzystany został zmodyfikowany węzeł tarcia aparatu czterokulowego T-02. Zaprezentowano algorytm, według którego zostały wykonane badania empiryczne. Wykazano,...
-
ANALIZA I OCENA WADLIWOŚCI DZIAŁANIA WĘZŁA TARCIA W ASPEKCIE II ZASADY TERMODYNAMIKI
PublikacjaW artykule przedstawio no autorską metodę sprawdzania wadliwości działania układ u tribologicznego , którym był węzła tarcia badany w aparacie czterok ulowym T- 02 znajdującym się w Laboratorium Paliw i Smarów. Badania zostały przeprowadzone w aspekcie II zasady termodynamiki na podstawie analizy i oceny wyników badań laboratoryjnych wykonanych na stanowisku badawczym z aparatem T- 02 . Badania...
-
ANALIZA METOD STOSOWANYCH PRZY PROJEKTOWANIU OKRĘTOWYCH INSTALACJI GRZEWCZYCH
PublikacjaW artykule przedstawiono wybrane problemy dotyczące etapów projektowania instalacji grzewczych. Przedstawiono metody doboru zapotrzebowania na ciepło na statkach morskich podczas wstępnego projektowania oraz technikę sporządzania bilansu ciepła.
-
Analiza możliwości i celowości wykorzystania ciepła odpadowego silników głównych pogłębiarek ssących nasiębiernych
PublikacjaArtykuł przedstawia analizę możliwości i celowości wykorzystania ciepła odpadowego silników głównych na pogłębiarkach ssących nasiębiernych. Skoncentrowano się na cieple w spalinach wylotowych i w wodzie chłodzącej silnik. Wykorzystując wyniki własnych badań eksploatacyjnych pogłębiarek, określono zapotrzebowania na energię cieplną oraz na wodę słodką dla 6 hipotetycznych pogłębiarek ssących nasiębiernych o różnych wielkościach,...
-
Analiza możliwości ograniczenia emisji gazów cieplarnianych ze statków dalekomorskich
PublikacjaW artykule przedstawiono możliwości ograniczania emisji gazów cieplarnianych ze statków dalekomorskich. Przedstawiono również analizę tych rozwiązań. W ogólnym zarysie metody ograniczania emisji gazów cieplarnianych sprowadzają się do zwiększenia efektywności energetycznej statków poprzez zwiększenie efektywności działania źródeł energii w tym silników okrętowych, zwiększenie efektywności napędu statku, minimalizowanie zużycia...
-
ANALIZA PORÓWNAWCZA ROZWIĄZAŃ OKRĘTOWYCH INSTALACJI GRZEWCZYCH
PublikacjaW artykule przedstawiono opisy i schematy okrętowych instalacji grzewczych parowych i olejowych. Dokonano przeglądu ich własności oraz przeprowadzono analizę porównawczą z punktu widzenia korzyści eksploatacyjnych.
-
ANALIZA WPŁYWU WŁAŚCIWOŚCI PALIWA ŻEGLUGOWEGO TYPU MGO NA CHARAKTERYSTYKĘ ENERGETYCZNĄ SILNIKA WYSOKOPRĘŻNEGO, NIEZAWODNOŚĆ PRACY I ZUŻYCIE JEGO CZĘŚCI
PublikacjaW ramach opracowania przedstawiono wyniki badania silnika laboratoryjnego Farymann Diesel D10 zasilanego paliwem żeglugowym MGO produkowanym przez koncern paliwowy GRUPA LOTOS S.A. Badania miały na celu opracowanie charakterystyk energetycznych i emisyjnych silnika w stanie pracy ustalonej na reprezentatywnych obciążeniach wyznaczanych według charakterystyki śrubowej oraz określenie jego cech dynamicznych w procesie forsownego...
-
ANALIZA WPŁYWU WŁAŚCIWOŚCI PALIWA ŻEGLUGOWEGO TYPU RMD80 NA CHARAKTERYSTYKĘ ENERGETYCZNĄ SILNIKA WYSOKOPRĘŻNEGO, NIEZAWODNOŚĆ PRACY I ZUŻYCIE JEGO CZĘŚCI
PublikacjaW ramach opracowania przedstawiono wyniki badania silnika laboratoryjnego Farymann Diesel D10 zasilanego paliwem żeglugowym RMD80 produkowanym przez koncern paliwowy GRUPA LOTOS S.A. Badania miały na celu opracowanie charakterystyk energetycznych i emisyjnych silnika w stanie pracy ustalonej na reprezentatywnych obciążeniach wyznaczanych według charakterystyki śrubowej oraz określenie jego cech dynamicznych w procesie forsownego...
-
ANALIZA WPŁYWU WŁAŚCIWOŚCI PALIWA ŻEGLUGOWEGO TYPU RME180 NA CHARAKTERYSTYKĘ ENERGETYCZNĄ SILNIKA WYSOKOPRĘŻNEGO, NIEZAWODNOŚĆ PRACY I ZUŻYCIE JEGO CZĘŚCI
PublikacjaW ramach opracowania przedstawiono wyniki badania silnika laboratoryjnego Farymann Diesel D10 zasilanego paliwem żeglugowym RME180 produkowanym przez koncern paliwowy GRUPA LOTOS S.A. Badania miały na celu opracowanie charakterystyk energetycznych i emisyjnych silnika w stanie pracy ustalonej na reprezentatywnych obciążeniach wyznaczanych według charakterystyki śrubowej oraz określenie jego cech dynamicznych w procesie forsownego...
-
ANALIZA WPŁYWU WŁAŚCIWOŚCI PALIWA ŻEGLUGOWEGO TYPU RMG380 NA CHARAKTERYSTYKĘ ENERGETYCZNĄ SILNIKA WYSOKOPRĘŻNEGO, NIEZAWODNOŚĆ PRACY I ZUŻYCIE JEGO CZĘŚCI
PublikacjaW ramach opracowania przedstawiono wyniki badania silnika laboratoryjnego Farymann Diesel D10 zasilanego paliwem żeglugowym RMG380 produkowanym przez koncern paliwowy GRUPA LOTOS S.A. Badania miały na celu opracowanie charakterystyk energetycznych i emisyjnych silnika w stanie pracy ustalonej na reprezentatywnych obciążeniach wyznaczanych według charakterystyki śrubowej oraz określenie jego cech dynamicznych w procesie forsownego...
-
Application of guided waves in the evaluation of steel-concrete adhesive connection
PublikacjaThe aim of the paper is the application of guided waves in the evaluation of a condition state of adhesive connection between steel and concrete. The study concerns a push-out specimen consisting of two steel plates glued to opposite faces of a concrete cube with the use of structural adhesive. Wave propagation in the specimen without external load is investigated both experimentally and numerically. The second stage of the investigation...
-
Application of Rapid Prototyping technology in the manufacturing of turbine blade with small diameter holes
PublikacjaThe article presents the possibilities of using Rapid Prototyping (RP) technology in the manufacturing of turbine blades with small diameter holes. The object under investigation was gas turbine blade with small diameter cooling holes and holes for generating longitudinal vortices. A turbine blade model was produced by means of Direct Metal Laser Sintering (DMLS) technology and subsequently validated in terms of detection and accuracy...
-
BADANIA EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ NOWO PRODUKOWANYCH PALIW ŻEGLUGOWYCH Z ZASTOSOWANIEM SILNIKA DIESLA
PublikacjaW artykule prz ybliżono jedno z zagadnień naukowych rozwiązywanych w ramach projektu badawczego finansowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Morskiej w Gdańsku, a mianowicie metodę badań energetycznych silnika o zapłonie samoczynnym w warunkach zasilania niestandardowym (modyfikowanym) paliwem żeglugowym. Zaprezentowano reprezentatywne wyniki te stów silnikowych realizowanych...
-
Basic evaluation of limb exercises based on electromyography and classification methods
PublikacjaSymptoms caused by cerebral palsy or stroke deprive a person partially or even completely of his ability to move. Nowadays we can observe more technologically advanced rehabilitation devices which incorporate biofeedback into the process of rehabilitation of such people. However, there is still a lack of devices that would analyse, assess, and control (independently or with limited support) specialised movement exercises. Here...
-
Comparative analysis of thermodynamic cycles of selected nuclear ship power plants with high-temperature helium-cooled nuclear reactor
PublikacjaThis paper presents a comparative analysis of thermodynamic cycles of two ship power plant systems with a high-temperature helium- cooled nuclear reactor. The first of them is a gas system with recuperator , in which classical gas chamber is substituted for a HTGR reactor (High Temperature Gas-cooled Reactor) . The second of the considered cycles is a combined gas-steam system where working medium flux from gas turbine outlet...
-
Comparison analysis of selected nuclear power plants supplied with helium from high-temperature gas-cooled reactor
PublikacjaThe article presents results of efficiency calculations for two 560 MW nuclear cycles with high-temperature gas-cooled reactor (HTGR). An assumption was made that systems of this type can be used in so-called marine nuclear power plants. The first analysed system is the nuclear steam power plant. For the steam cycle, the efficiency calculations were performed with the code DIAGAR, which is dedicated for analysing this type of systems....
-
Damage Control in Warships
PublikacjaAs a result of dynamic quantitative and qualitative developments in the maritime industry its participants face harder and harder challenges pertaining to safety of ships and navigation. Practice has shown that even very well organised fleets are harassed by emergencies and accidents that can be neither predicted nor absolutely avoided. In order to counter the occuring emergencies and accidents, and to minimize their effects damage...
-
Detection of Delamination in Laminate Wind Turbine Blades Using One-Dimensional Wavelet Analysis of Modal Responses
PublikacjaThis paper demonstrates the effectiveness of a nondestructive diagnostic technique used to determine the location and size of delamination in laminated coatings of wind turbine blades. This is realized based on results of numerical and experimental investigations obtained by the use of the finite element method (FEM) and laser scanning vibrometry (LSV). The proposed method is based on the one-dimensional continuous wavelet transform...
-
Determining and visualizing safe motion parameters of a ship navigating in severe weather conditions
PublikacjaThe paper presents a method of determining, organizing and displaying ship collision avoidance information, which is based on the Collision Threat Parameters Area (CTPA) technique. The method makes it possible to visualize navigational threats as well as possible collision avoidance manoeuvres. The solution is focused on supporting navigation in severe weather conditions. Normally collision avoidance decisions are made taking into...
-
Dynamically positioned ship steering making use of backstepping method and artificial neural networks
PublikacjaThe article discusses the issue of designing a dynamic ship positioning system making use of the adaptive vectorial backstepping method and RBF type arti cial neural networks. In the article, the backstepping controller is used to determine control laws and neural network weight adaptation laws. e arti cial neural network is applied at each time instant to approximate nonlinear functions containing parametric uncertainties....
-
Ekologiczne skutki zastąpienia zespołu prądotwórczego baterią akumulatorów
PublikacjaW artykule przedstawiono rozważania dotyczące modyfikacji klasycznej siłowni okrętowej, polegającej na zastąpieniu jednego z zespołów prądotwórczych baterią akumulatorów. Miałoby to ograniczyć zużycie kosztownego paliwa odsiarczonego w obszarach chronionych. Podczas żeglugi poza obszarem chronionym bateria akumulatorów ładowana by była przez zespół prądotwórczy zasilany paliwem ciężkim, podczas postoju w porcie...
-
Ekspertyza z pomiarów drgań linii wałów na jednostce ORP "ORKAN"
PublikacjaEkspertyza diagnostyczna dotycząca stanu technicznego trzech linii transmisji mocy (linii wałów) opracowana na podstawie przeprowadzonych pomiarów drgań w 14 punktach pomiarowych, przy jednoczesnej pracy silników napędowych L, ŚR i PB (wspólnej pracy wszystkich linii wałów), w III zakresach ustalonego obciążenia. Pomiary prędkości i przyspieszeń drgań generowanych przez węzły konstrukcyjne okrętowego układu napędowego wykonano...
-
Ekspertyza z pomiarów drgań linii wałów na jednostce TRB631
PublikacjaEkspertyza diagnostyczna dotycząca stanu technicznego dwóch linii transmisji mocy (linii wałów) opracowana na podstawie przeprowadzonych pomiarów drgań w 26 punktach pomiarowych, przy jednoczesnej pracy silników napędowych L i PB (wspólnej pracy linii wałów obu burt), w II zakresach ustalonego obciążenia „pół-naprzód” i „cała-naprzód”. Pomiary prędkości i przyspieszeń drgań generowanych przez węzły konstrukcyjne okrętowego układu...
-
ENERGY ANALYSIS OF PROPULSION SHAFT FATIGUE PROCESS IN ROTATING MECHANICAL SYSTEM PART I TESTING SIGNIFICANCE OF INFLUENCE OF SHAFT MATERIAL FATIGUE EXCITATION PARAMETERS
PublikacjaThe article discusses the problem of mathematical modelling of energy conversion processes in a rotating mechanical system for the purpose of identifying fatigue states of propulsion shafts in this system. A simplified physical model of the analysed system, constructed in an appropriate scale, has made the basis for the experimental research. The research programme took into consideration mechanical fatigue excitation of the model...
-
Energy-based fatigue failure characteristics of materials under random bending loading in elastic-plastic range
Publikacja -
EXPERIMENTAL RESEARCH ON INFLUENCE OF THE FUEL NOZZLE GEOMETRY ON THE FUEL CONSUMPTION OF THE MARINE 4-STROKE DIESEL ENGINE
PublikacjaThe article presents experimental research that has been carried out on a marine, 4-stroke, 3-cylinder, turbocharged engine. During testing, the engine operated at a constant rotational speed of 750 rpm and a load from 0 kW to 280 kW. The engine was fuelled by diesel oil of known specification and loaded by electric generator with water resistance. The fuel consumption was measured during the engine operation with fuel nozzles...
-
Guided ultrasonic waves for detection of debonding in bars partially embedded in grout
PublikacjaThis paper deals with theoretical, numerical and experimental investigations of guided wave propagation in multilayered cylindrical bars with pre-existing debonding. The research focuses on a complex description of the nature of the wave phenomena occurring in a debonded specimen with a special emphasis on the influence of the location of damage on the wave conversion and diffraction. Experimental non-destructive and destructive...
-
Guided waves for nondestructive diagnostics of embedded waveguides
PublikacjaThe thesis concentrates on comprehensive theoretical, numerical and experimental analysis of guided wave propagation in bars embedded in concrete or mortar. The investigations are focused on a particular type of objects representing a laboratory model of a ground anchor. Complex description of wave propagation phenomena in partially embedded bars is given and its application in...
-
Hydro Lubricants: Water-based lubricants for hydropower applications
PublikacjaSeveral different base oil types exist in the market including mineral and synthetic oils (e.g. polyalphaolefins, ester, polyglycol, etc.) and are currently widely in use. Although synthetic oils have drawn great attention over the past few decades in terms of their tribological benefits, mineral oils are still widely used in hydropower applications due primarily to their low cost and easy miscibility with other oils. However,...
-
Hydroperoxyl radical and formic acid formation from common DNA stabilizers upon low energy electron attachment
Publikacja2-Amino-2-(hydroxymethyl)-1,3-propanediol (TRIS) and ethylenediaminetetraacetic acid (EDTA) are key components of biological buffers and are frequently used as DNA stabilizers in irradiation studies. Such surface or liquid phase studies are done with the aim to understand the fundamental mechanisms of DNA radiation damage and to improve cancer radiotherapy. When ionizing radiation is used, abundant secondary electrons are formed...
-
INCREASING POWER SUPPLY SAFETY IN THE ASPECT OF SUPPORTING THE RENEWABLE ENERGY SOURCES BY CONVENTIONAL AND VIRTUAL POWER STORES
PublikacjaThis paper presents characteristics and purposefulness of supporting the renewable energy sources (OZE) by means of energy stores. The main emphasis was placed on analysis of virtual energy stores available for implementation in Polish economy conditions. A role which management of Demand Side Response (DSR) may play in balancing Polish electric power system, is discussed. Implementation of such solutions together with conventional...
-
INDICES FOR ASSESSING POTENTIAL ENVIRONMENTAL HAZARD FROM FUTURE SHIP SCRAPPING PROCESS, DETERMINABLE IN SHIP DESIGN STAGE
PublikacjaThis paper shortly presents the issue of utilization of ships after their withdrawal from service. Information on number of floating units liquidated in previous years was presented. Hazards to the environment , health and life of workers employed in the Far East ship scrapping yards operating on the beaches, were indicated. Then, the most important rules which have to make the ship recycling process safe were referred to. This...
-
Influence of lubricating oil improvers on performance of crankshaft seals
PublikacjaThis paper presents an original method for checking influence of lubricating oil improvers on performance of crankshaft seals of combustion piston engine. Crankshaft seals were tested with the use of a modified friction node of T-02 four- ball apparatus in laboratory conditions. The tests were conducted according to a worked-out algorithm. Their results confirmed usefulness of the method for determining „harmful” performance...
-
Investigation method and mathematical model of pressure losses in hydraulic rotary motor
PublikacjaTis paper presents a way of determining the coefcient k of the pressure losses Δp (fow drag) in internal ducts 8 Mp of SWSB-63 hydraulic motor. Te coefcient is determined at a fow rate equal to the theoretical capacity Q of the Pt pump feeding the motor , the losses are related to the nominal pressure p in the hydraulic system. Te investigations n followed a model of energy performance of hydraulic rotary motor, proposed by...
-
Istotność procesu selekcji przy wykorzystaniu algorytmów genetycznych do diagnostyki cieplno-przepływowej
PublikacjaArtykuł ten ma za zadanie przedstawić istotność zastosowania procesu selekcji przy diagnozowaniu turbin parowych. Możliwość zastosowania algorytmów genetycznych w diagnostyce cieplno-przepływowej wiąże się z zastosowaniem selekcji występujących parametrów, proces selekcji jest najtrudniejszy ze względu na liczbę parametrów. Liczba degradujących się parametrów może być różna tzn. możemy mówić o degradacji jednokrotnej lub wielokrotnej....