Publications
Filters
total: 469
Catalog Publications
-
UWARUNKOWANIA DOTYCZĄCE WDRAŻANIA ZAKŁADOWEJ KONTROLI PRODUKCJI W SEKTORZE MŚP
PublicationZakładowa Kontrola Produkcji (ZKP) to branżowy system jakości, dedykowany producentom wyrobów budowlanych. System ten został ustanowiony 29 lat temu w Unii Europejskiej. W polskim systemie prawnym jest obecny od 2004 roku, przy czym w zgodzie z przepisami UE podlega zmianom i jest nowelizowany w ramach ustawy. Celem autorów przyjętym w niniejszym opracowaniu jest identyfikacja uwarunkowań wdrażania ZKP oraz newralgicznych obszarów...
-
Selected Aspect of IT Tools Application in Process Improvement in Industrial Laundry Services
PublicationThe laundry services sector in Poland is growing dynamically and currently has around 13,000 enterprises, mainly micro, small and medium size. The increasing competitiveness of this industry, causes more emphasis on solutions that can in-crease the efficiency of laundry processes and thereby strengthen the market position. One of the methods that can be used for this purpose is Lean Six Sigma, aided by specialized computer software....
-
Planowanie realizacji projektów w środowisku wieloprojektowym z wykorzystaniem metody łańcucha krytycznego
PublicationMetoda CCMPM (Critical Chain Multi Project Management) pozwala zarządzać projektami w środowisku wieloprojektowym zgodnie z zasadami teorii ograniczeń TOC. Poprzez zsynchronizowanie projektów względem terminów zadań wykorzystujących zasób ograniczający pozwala na maksymalne jego wyeksploatowanie. Bufor ograniczenia chroni termin wykonania zadania przez zasób ograniczający w kolejnym projekcie. W artykule przedstawiono...
-
Zakładowa Kontrola Produkcji w sektorze MŚP - propozycja metody zarządzania dokumentacją systemu
PublicationZakładowa Kontrola Produkcji (ZKP) to system jakości, który jest obligatoryjny dla producentów wyrobów budowlanych. Powinien on być udokumentowany i nadzorowany. Celem autorów, przyjętym w niniejszym opracowaniu, jest identyfikacja uwarunkowań dotyczących dokumentowania ZKP, analogii pomiędzy ZKP a systemem jakości według normy ISO 9001:2015 i innymi regulacjami oraz wskazanie korzyści i trudności związanych z dokumentowaniem działań...
-
INVESTIGATION OF SOUR SUBSTANCES BY FIVE-CHANNEL POTENTIOMETRIC TASTE SENSOR CONTAINING ALL-SOLID-STATE- ELECTRODES (ASSEs)
PublicationAn elaboration of taste sensor for discrimination of different food products is of great importance for food industry. Potentiometric taste sensor containing ion selective electrodes with lipid/polymer membranes has already been applied commercially in food industry. However, time-consuming and demanding preconditioning method of ions selective electrodes as well as maintenance of electrodes’ bodies are disadvantages of this taste...
-
Determinanty jakości usług zdrowotnych związane z działaniami podejmowanymi przez personel szpitala
PublicationW niniejszym rozdziale została omówiona specyfika usług zdrowotnych w kontekście jakości usług związanych z pracą personelu szpitali. Autorzy przybliżyli specyfikę usług zdrowotnych oraz podjęli próbę identyfikacji determinant jakości usług zdrowotnych o kluczowym znaczeniu dla działań podejmowanych przez personel medyczny szpitali. Zaprezentowano także charakterystykę poszczególnych determinant oraz ich podział ze względu na poszczególne...
-
TASTE QUALITIES ESTIMATION BY TASTE SENSE AND ELECTROCHEMICAL SENSORS
PublicationThe principles of taste sense and kinds of tastes (sweet, salty, sour, bitter, umami and fat) have been described. Food quality estimation by taste sense: organoleptic testing and sensory analysis has been presented. The principle of operation of potentiom etric sensor composed of several Ion Selective Electrodes or All Solid State Electrodes with polymeric membranes and macromolecular chemical compounds sensitive to substances...
-
Wsparcie informatyczne koncepcji Lean Management oraz Six Sigma
PublicationW rozdziale tym przedstawiono kluczowe aspekty integracji dwóch najważniejszych obecnie koncepcji optymalizacji procesów w organizacjach produkujących wyroby materialne oraz świadczących usługi – Six Sigma i Lean Manufacturing. Szczególną uwagę zwrócono na uwarunkowania wsparcia informatycznego tych koncepcji w mniejszych organizacjach.
-
Doskonalenie jakości funkcjonowania gospodarstw domowych z uwzględnieniem działań proekologicznych
PublicationW niniejszym rozdziale zaprezentowano formy doskonalenia funkcjonowania gospodarstw domowych z uwzględnieniem działań proekologicznych. Autorzy omówili potrzebę doskonalenia, metody posziwania rozwiązań oreaz zaprezentowali badania, których celem była identyfikacja działań proekologicznych możliwych do zastosowania w gospodarstwach domowych
-
Percepcja jakości usług SPA&Wellness zperspektywy klienta
PublicationW niniejszym rozdziale aurorzy zaprezentowali specyficzny charakter usług typu SPA&Wellness wraz z głównymi formami usług oferowanych w wybranych placówkach. Na podstawie badań zaprezentowano główne determinanty wpływające na percepcję jakości tego typu usług z perspektywy klienta.
-
SELECTED ASPECTS OF THE EVALUATION OF THE QUALITY OF GRAPE WINE
PublicationDevelopment of the domestic grape wine market has been presented. The number of grape wine producing entities, acreage, and volume of production over last five years are presented. The composition of red grape wine has been discussed involving health promoting aspects. Two methods of wine quality determination: analytical and sensory meth ods have been described. Physicochemical parameters influencing wine quali ty (acidity, sweetness)...
-
Kryteria jakości usług turystycznych z uwzględnieiem specyfiki regionalnej
PublicationW niniejszym rozdziale zaprezentowano podstawowe aspekty jakości usług turystycznych. Autorzy zdefiniowali kluczowe obszary tego typu usług oraz na podstawie przeprowadzonych badań zaprezentowali kluczowe czynniki wpływające na postrzeganie jakości usług turystycznych przez klientów. Wszelkie analizy zawarte w niniejszym rozdziale wiążą się z identyfikacją kryteriów jakości usługi turystycznej z uwzględnieniem specyfiki regionalnej.
-
Kulturowe determinanty zarządzania przedsiębiorstwami klastrowymi
PublicationCelem prezentowanego artykułu jest próba określenia swoistego kulturowego profilu zarządzania specyficznym rodzajem organizacji, jaką jest tzw. przedsiębiorstwo klastrowe, czyli podmiot gospodarczy wchodzący w skład formalnie wyodrębnionej z otoczenia „nadorganizacji” (lub po prostu organizacji wyższego rzędu), za jaką uważana jest inicjatywa klastrowa.
-
The Impact of EU Funds on the Development of Business Environment Institutions – Research Results in Pomeranian Voivodeship in Poland
PublicationThe paper presents the main findings of the research conducted to assess the impact of EU funds on development of business environment infrastructure in Pomeranian Voivodeship in Poland, and – indirectly – on the growth of the innovation capacity of Pomeranian entrepreneurs. The research shows that support of ROP PV 2007-2013 contributed to the creation of multifunctional business infrastructure throughout the Pomorskie Voivodship,...
-
Kreować czy kopiować? Strategie innowacyjne firm lokatorskich trójmiejskich instytucji pomostowych w świetle badań empirycznych
PublicationNiniejszy artykuł prezentuje wyniki badań empirycznych przeprowadzonych wśród lokatorów trójmiejskich instytucji pomostowych w zakresie stosowanych przez nich strategii innowacji. Celem badania było wyłonienie dominujących postaw innowacyjnych w analizowanej grupie przedsiębiorstw, z uwzględnieniem sposobów wprowadzania innowacji na rynek (wybór między strategią ofensywną, defensywną i imitacyjną) oraz powiązań w procesie innowacyjnym...
-
Kierunki wykorzystania koncepcji design - thinking w doskonaleniu obszaru rejestracji i poczekalni przychodni
PublicationW niniejszym rozdziale przedstawiono podstawowe aspekty wykorzystania koncepcji design-thinking w doskonaleniu jakości usług zdrowotnych. Autorzy zaprezentowali specyficzny charakter usług zdrowotnych w odnisieniu do samej usługi, jej jakości oraz metod jej doskonalenia. Następnie poprzez zdiagnozowanie składowych łańcucha wydarzeń chronologicznych związanych z realizacją usługi medycznej, wydzielono obszar rejestracji i poczekalni,...
-
Standardy jakości w opiece zdrowotnej
PublicationW niniejszym rozdziale zaprezentowano podstawowe aspekty zarządzania jakością w opiece zdrowotnej ze szczególnym uwzglednieiem standardów jakości występujących w tej branży. Poruszono także temat specyfiki usług medycznych, w dużym stopniu decydującej o charakterze tworzonych standardów i narzucającej na nie wiele różnego rodzaju ograniczeń.
-
Projektowanie usług z wykorzystaniem koncepcji design - thinking
PublicationW niniejszym opracowaniu autorzy zaprezentowali uwarunkowania dotyczące projektowania usług z wykorzystaniem koncepcji design-thinking. W tym celu przybliżono specyficzne cechy działalności usługowej wraz z podstawami realizacji przedsiewzięć opartych na myśleniu projektowym. Wskazano także podstawowe korzyści jakie wynikają z wdrożenia metody, w szczególności aspekt kreatywnego myślenia generującego nowe usługi dla odbiorców.
-
Old Problems - New Solutions: Conversion of Capitals as a Tool for Shaping the Competitive Position in the Economic Field
PublicationThe acts and operations any social actor effectuates in each of the logically distinguished spheres of reality are conditioned by many factors, among which a reliable analysis of the strengths and weaknesses of an agent should be considered of utmost importance. The concept of capitals presented in this article divides the quantity of resources available to all acting agents into four main categories (which allows for determining...
-
Generatory zmian służące doskonaleniu usług medycznych
PublicationW rozdziale zaprezentowano podstawowe aspekty usług medycznych. Opisano typowe cechy usług, które odniesiono do usług medycznych, a także wyznaczono specyficzne cechy dla tego rodzaju usług. Następnie podjęto próbę zdefiniowania pojęcia jakość w usługach medycznych w nawiązaniu do potrzeb pacjenta. W rozdziale przybliżono najważniejsze z obecnie stosowanych, mechanizmów zapewnienia jakości w usługach medycznych, którymi są: Certyfikacja...
-
Błędy w działaniach zarządczych ukierunkowanych na kryzys w podmiotach leczniczych i ich wpływ na jakość usług
PublicationW niniejszym opracowaniu zaprezentowano podstawowe aspekty doskonalenia jakości w podmiotach leczniczych. Na podstawie przychodni zidentyfikowano mozlwie błędy związane z działaniami zarządczymi ukierunkowanymi na kryzys a także powiązania i ich wpływ na jakość świadczenia usługi zdrowotnej.
-
UWARUNKOWANIA APLIKACYJNE KONCEPCJI PUNKTÓW STEROWANIA JAKOŚCIĄ NA PRZYKŁADZIE USŁUG PRALNICZYCH
PublicationW artykule tym zaprezentowano charakterystykę procesu w profesjonalnej pralni chemicznej. Jako cel przyjęto identyfikację i opis zasadniczych punktów sterowania jakością (PSJ) w tego typu procesach. Przedstawiono też informacje, jak działania formalizujące PSJ przełożyły się na efekty konkretnej organizacji świadczącej usługi pralnicze
-
BASIS FOR INNOVATIVE TRANSFORMATION OF POLISH UNIVERSITIES – BACKGROUND AND SELECTED SOLUTIONS
PublicationThe article presents the background of the current pro-innovation and pro-quality transformation suggested in Polish universities. The first part contains a concise description of Polish higher education system. In the second part, an example of an internal quality assurance system was presented, which was implemented in the Gdańsk University of Technology. The summary indicates recommendations resulting from previous negative...
-
GDAŃSKA SZKOŁA JAKOŚCI - PRZYCZYNEK DO POMORSKIEJ I POLSKIEJ NAGRODY JAKOŚCI
PublicationPRZESTAWIONO ZARYS DOROBKU GDAŃSKIEJ SZKOŁY JAKOŚCI
-
Wykorzystanie narzedzi jakości w przedsiebiorstwach produkcyjnych i usługowych
PublicationW niniejszym opracowaniu autorzy zaprezentowali możliwość wykorzystania narzędzi jakości przez przedsiębiorstwa usługowe i wytwórcze. W tym celu przedstawione zostały wieloetapowe badania, na podstawie których wskazano znajomość narzędzi wśród przedsiębiorstw wraz z identyfikacją narzędzi, które nie wchodzą do klasycznego podziału narzędzi jakości. W kolejnym etapie badań dokonano identyfikacji obszarów, w których przedsiębiorstwa...
-
Ciągłe doskonalenie w zarządzaniu ciągłością działania
PublicationPrzedsiębiorstwa chcąc osiągnąć przewagę konkurencyjną poszukują nowych sposobów wyróżnienia się na rynku. Starają się doskonalić swoje procesy i zapewnić im ciągłość. Oznacza to, że powinny one zarządzać ciągłością działania. Jednak samo utrzymanie ciągłości działania nie wystarczy, aby móc sprawnie funkcjonować na dynamicznie zmieniającym się rynku. Celem artykułu jest przedstawienie powiązań pomiędzy ciągłym doskonaleniem oraz...
-
Innowacje w wymiarach jakości usług zdrowotnych w percepcji pacjentów przychodni publicznej opieki zdrowotnej
PublicationW niniejszym artykule zaprezentowano podstawowe aspekty związane z doskonaleniem jakości usług zdrowotnych. Omówiona została specyfika usług zdrowotnych wraz ze specyficznym podejściem do jakości tego typu branży. Autor zaprezentował także główne wymiary jakości usług a następnie dla tak zidentyfikowanych wymiarów zaprezentowane zostały badania przeprowadzone w odniesieniu do głównej grupy interesariuszy jaką są pacjenci podmiotów...
-
Percepcja jakości projektów usługowych
PublicationW nineijszym opracowaniu zaprezentowano kluczowe aspekty jakości w projektach usługowych. Przedstawiono charakterystykę determinant jakości w percepcji członków zespołu projektowego, jak również użytkowników wyniku. Determinanty zostały zaprezentowane w podziale na dwie grupy. Pierwsza grupa dotyczy determinant wystepujących we wszystkich projektach usługowych, druga zaś - determinant jakości uwzgledniających specyfikę danego rodzaju...
-
Identyfikacja czynników zmian procesu planowania i sterowania produkcją - aspekty metodyczne
PublicationProces planowania i sterowania produkcją pełni istotną funkcję w koordynowaniu przepływu materiałów i informacji w całym strumieniu wartości produktów. Ponadto w znaczny sposób wpływa na efektywność współzależnego procesu produkcyjnego. Wynika z tego konieczność dostosowania tego procesu do wymagań i możliwości płynących z otoczenia tego procesu i samego procesu. Wiąże się to z potrzebą identyfikowania czynników jego zmiany. Celem...
-
Opinie młodych konsumentów na temat oznakowani opakowań kawy i herbaty
PublicationCelem pracy jest poznanie opinii i świadomości młodych konsumentów w zakresie oznakowania opakowań herbaty i kawy w świetle obowiązujących regulacji prawnych. Badanie przeprowadzono wśród 78 studentów trójmiejskich uczelni deklarujących nabywanie i konsumpcję herbaty oraz kawy. Zdecydowana większość respondentów (ponad 90%) stwierdziła, że informacje umieszczane na opakowaniach kawy i herbaty są napisane czytelnie oraz zrozumiałym...
-
Uwarunkowania związane z wykorzystaniem outsourcingu w systemach zakładowej kontroli produkcji
PublicationOutsourcing znajduje coraz częściej zastosowanie w polskich przedsiębiorstwach jako koncepcja służąca poprawie skuteczności i efektywności procesów, w tym w organizacjach sektora budowlanego stosujących Zakładową Kontrolę Produkcji (ZKP). Celem autorów, przyjętym w niniejszym opracowaniu, jest identyfikacja newralgicznych obszarów ZKP narażonych na zagrożenia wynikające z wykorzystania outsourcingu, a także określenie podstawowych...
-
Zastosowanie Modelu Pomorskiej Nagrody Jakości w organizacji pozarządowej na przykładzie Gdańskiej Spółdzielni Socjalnej
PublicationCelem przyjętym w tym opracowaniu jest przedstawienie uwarunkowań związanych z wykorzystaniem przez organizację pozarządową - Gdańską Spółdzielnię Socjalną modelu doskonałości będącego podstawą ubiegania się o Pomorską Nagrodę Jakości. W szczególności przeprowadzono diagnozę tej organizacji opartą na kryteriach tworzących „Potencjał” według wspomnianego modelu.
-
Application of Potentiometric Taste Sensor with All Solid State Electrodes for Distinguishing of Red Dry Wines from Polish and French Vineyards
PublicationOpracowano nowy potencjometryczny czujnik smaku z sześcioma różnymi elektrodami typu All Solid State Electrode (ASSE). Każda z elektrod zawiera dwie warstwy: polimer przewodzący i membranę lipidowo-polimerową, w której rozpuszczone są poszczególne związki lipidowe. Potencjometryczny sensor smaku charakteryzuje się globalną selektywnością. Zastosowano go w celu odróżnienia próbek wytrawnych czerwonych win pochodzących z różnych...
-
Współpraca w inicjatywach klastrowych. Rola bliskości w rozwoju powiązań kooperacyjnych
PublicationPodjęty w niniejszej publikacji problem badawczy dotyczy rozwoju powiązań kooperacyjnych w inicjatywach klastrowych. Chęć eksploracji obszaru współpracy w inicjatywach klastrowych wynikała z niedostatecznego rozpoznania i słabego opisania w literaturze przedmiotu problematyki dotyczącej rozwoju współpracy w inicjatywach klastrowych, a także ze słabości wielu inicjatyw klastrowych działających w Polsce, w których nie rozwinęły się...
-
BASICS OF THE MANAGEMENT SYSTEM FOR TRANSFORMATIONS OF PRODUCTION PLANNING AND CONTROL PROCESSES
PublicationIntensive development of technologies, in particular of the spinotronics, nanotechnology, robotics, and ICT, shapes the new generation production systems. Their distinctive feature is the flexi-bility associated with production intelligence. It is required from all processes, including the production planning and control processes (PPCP). The article is of conceptual character. It was prepared based on literature research. It encompasses...
-
Assessment of the Small Enterprise’s Maturity to Improvement Projects Based on the Lean Six Sigma Concept
Publication -
Satysfakcja pracowników. Jak badać i dlaczego? (ebook)
Publication -
Yamazumi. Sposób na wyznaczanie celów dla gniazda (ebook)
Publication -
Podstawowe narzędzia Lean Manufacturing
PublicationNiniejsza książka powstała w oparciu o doświadczenia wdrożeniowe LeanQ Team i samej autorki zdobywane na przestrzeni dziesięciu lat we współpracy z kilkuset firmami. Książka ta jest podręcznikiem dla poczatkujących, ale wierzę, że i doświadczeni praktycy znajdą w niej kilka inspiracji. Pisząc tę książkę starałam się odpowiedzieć na potrzeby tych, którzy zauważyli, że są na rynku konkurencyjne firmy, które uzyskują lepsze...
-
Wybrane aspekty wykorzystania projakościowych systemów zarządzania w szkolnictwie wyższym
Publication -
Narzędzia podnoszenia produktywności (ebook)
Publication -
Zarządzanie zapasami dla praktyków
PublicationDążenie do redukcji zapasów jest naturalnym trendem wszystkich przedsiębiorstw dbających o dostęp do tzw. wolnej gotówki. 11 lat prowadzonych przeze mnie obserwacji w toku realizowanych kilkuset projektów wskazuje, że tylko ok 0,5% przedsiębiorstw (w danym momencie) nie zajmuje się pracą nad obniżeniem zapasów. Jak ta redukcja zapasów zazwyczaj się odbywa? Szef stawia cel swojemu zespołowi: „dziś rotacja naszego zapasu...
-
Business process management - integracja reinżynierii procesów gospodarczych z kompleksowym zarządzaniem jakością
Publication -
Metoda określania wpływu procesów na realizację celów strategicznych jako narzędzie doskonalenia organizacji
Publication -
Organizacja przepływu jednej sztuki w gnieździe (e-book)
Publication -
Pozwól płynąć swojemu produktowi
PublicationAutor: Joanna Czerska Autorki i współautorki rozdziałów: Anna Sarbiewska:15.2 OEE dla maszynMarzena Leszczyk-Kabacińska:18. 5S i wizualizacja pracy w gnieździe19. Standaryzacja pracy w gnieździe22. Program ciągłego doskonalenia Recenzja naukowa:Prof. zw. ds. hab. Bogdan Nogalski, Uniwerystet Gdański, 27.02.2010 --- Jeśli poszukujesz...
-
Doskonalenie strumienia wartości
PublicationKsiążka ta ma na celu praktyczne ujęcie problemu optymalizacji przedsiębiorstwa opartej na koncepcji Lean (z ang. Lean – szczupły) i jej narzędziu Mapowania Strumienia Wartości. ---- Tu pobierzesz jej pełną treść w wersji elektronicznej: https://drive.google.com/file/d/1xNrdiuOHKpyjzG5dY3ocFG8fp2hY1b9C/view?usp=sharing ---- Prezentowane...
-
"Just Culture" From the Perspective of Nursing Personnel
Publication -
Percepcja jakości usług zdrowotnych w ujęciu relacyjnym
PublicationW artykule zostały zaprezentowane podstawowe aspekty dotyczące jakości usług zdrowotnych. Autor odniósł się do głównych grup interesariuszy tego typu usług, a nastepnie zaprezentował model powiązań pomiędzy tego typu grupami a pacjentem. Zaprezentowane zostały także badania związane z głównymi determinantami jakości usług zdrowotnych w percepcji pacjentów, odnosząc się jednocześnie do ich oczekiwań względem poszczególnych grup...
-
TQM tools in crisis management
PublicationThe current article is concerned with basic aspects connected with improvement of crisis management activities employed by economic operators. The work presents the crisis management model with its fundamental phases and identifies TQM tools that might be applied in all of these phases. The analysis included in the work has been supported with research conducted on companies located in northern Poland