dr hab. inż. Tadeusz Falencikowski
Zatrudnienie
Publikacje
Filtry
wszystkich: 16
Katalog Publikacji
Rok 2018
-
Model biznesu przedsiębiorstwa wodociągowego
PublikacjaW artykule przedstawiono badania nad wartościami modelu biznesu przedsiębiorstw wodociągowych w Polsce oraz przeprowadzono dyskusję nad ich postrzeganiem przez same przedsiębiorstwa. Wartości te w wielu aspektach postrzegane są w zbliżony sposób przez klientów. O ile jednak przedsiębiorstwa, jako istotne wartości postrzegały elementy związa-ne ze sprawnością i ciągłością procesu o tyle klienci kładli nacisk na sferę społeczną doty-czącą...
-
Od modelu biznesu przedsiębiorstwa do modelu biznesu organizacji publicznej
PublikacjaZadowolenie obywateli z jakości życia jest związane z poziomem zaspokajania ich potrzeb, wśród których występuje możliwość korzystania z dóbr publicznych. Wiąże się to z dostępem do usług publicznych. Gospodarzami w zakresie świadczenia tych usług są organizacji publiczne. Zatem z rozumowania logicznego wynika, że wzrost zadowolenia mieszkańców może nastąpić wówczas, gdy podniesie się dostępność i poziom jakości usług publicznych....
-
Wykorzystanie słabych sygnałów, foresightu i ciągu zarządzania strategicznego w konfiguracji biznesu przyszłości
PublikacjaBurzliwość współczesnego otoczenia wyostrza zagadnienie przystosowania prowadzonej działalności gospodarczej do funkcjonowania w przyszłości. Do osiągnięcia sukcesu w biznesie przyszłości przyczynić się może wykorzystanie dostępnej już obecnie wiedzy. Na szczególną uwagę zasługuje teoria słabych sygnałów, metoda foresight oraz ciąg zarządzania strategicznego, które w połączeniu umożliwiają wypracowanie stanowiska w sprawie kształtu...
-
Zdolności dynamiczne do budowania chmury wartości w modelach biznesów
PublikacjaObserwacja współczesnych metod tworzenia wartości daje podstawy do wyłonienia nowej logiki ich generowania. Analiza modeli wytwarzania wartości przez przedsiębiorstwa np. sieciowe wykazała, że formułują one chmury wartości. Struktury tych chmur są różnorodne, niejednolite, kłębiaste. Przeprowadzone prace pozwoliły na sformułowanie obrazów wartości generowanych przez twarde komponenty modeli biznesów. Osiągnięcie tych wyników pozwoliło...
Rok 2017
-
Modele budowy wartości dla klienta - charakterystyka i rozwinięcie
PublikacjaRozwój form realizacji biznesu umożliwił zbadanie nowych obiektów związanych z generowaniem wartości dla klienta i przedsiębiorstwa. W pracy scharakteryzowano logiki tworzenia wartości będące podstawą modeli łańcucha wartości, sklepu wartości, sieci wartości oraz chmury wartości. Zaproponowano także wprowadzenie nowego składnika do struktury tych modeli w postaci węzła wartości.
-
Rozumienie cechą inteligentnego przedsiębiotstwa
PublikacjaW artykule podniesiono istotę pojęcia ‘rozumienie’ w aspekcie inteligentnego przedsiębiorstwa. Przeprowadzone badania teoretyczne i empiryczne pozwoliły na wyłonienie rozumienia wewnętrznego i zewnętrznego. Rozumienie wewnętrzne w inteligentnym przedsiębiorstwie dotyczy sfer: pracowników oraz całego przedsię-biorstwa. Natomiast rozumienie zewnętrzne skierowane jest na otoczenie i potrze-bę dostosowania przedsiębiorstwa.
-
Rozumienie podstawą inteligentnego przedsiębiorstwa
PublikacjaW artykule podjęto próbę naświetlenia koncepcji przedsiębiorstwa inteligentnego oraz wyszczególnienia jego cech charakterystycznych. Zidentyfikowano trzy kluczowe cechy inteligentnego przedsiębiorstwa: uczenie się, kojarzenie oraz rozumienie. Szczegółowym badaniom poddano cechę rozumienia. W tym celu wykorzystano wyniki badań empirycznych przeprowadzonych wśród studentów Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej. Doskonalenie...
-
Wartości dla klientów i organizatorów sympozjum naukowego. Perspektywa modelu biznesu
PublikacjaPrezentowane w pracy wyniki badań są efektem kontynuowania przez nas badań nad modelem biznesu sympozjum naukowego . Ponieważ podstawą każdego modelu biznesu, w ujęciu aksjologicznym, są wartości, przeto obecnie dążyliśmy do sformułowania odpowiedzi na postawione uprzednio pytanie problemowe: jakie wartości są możliwe do osiągnięcia przez organizatorów i uczestników sympozjum naukowego? Dążąc do osiągnięcia tego celu zbudowaliśmy...
-
Zdolności dynamiczne do rozpoznawania nowych możliwości generowania wartości w modelu biznesu
PublikacjaStrategiczne zarządzanie biznesem opiera się na ciągu zarządzania strategicznego. W zakresie przedmiotowymi istotnym jego składnikami są wartości. Ich doprecyzowanie następuje w trakcie formułowania modelu biznesu, zwłaszcza obejmując wartości dla klienta i przedsiębiorstwa. Zatem istotne jest, aby menedżerowie posiadali zdolności do wyczuwania i wykrywania wartości, zwłaszcza nowych. Jednym z podstawowych problemów w prowadzeniu...
Rok 2016
-
Odpowiedzialność kierownicza w biznesie – zagadnienia procesowe i rodzajowe
PublikacjaCelem podjętych prac było przeprowadzenie rozważań nad zagadnieniami powstawania, ponoszenia, podejmowania oraz pociągania do odpowiedzialności kierowniczej. Kontynuacja badań nad odpowiedzialnością kierowniczą została oparta na sformułowanej wcześniej definicji. Umożliwiło to procesowe ujęcie przedmiotu eksploracji. W procesie tym wyróżniono fazy: przywołania, przyjęcia oraz poniesienia odpowiedzialności kierowniczej. Przeprowadzone...
-
Wyróżniki modelu biznesu przedsiębiorstwa inteligentnego
PublikacjaBurzliwa zmiana środowiska biznesowego wpływa na ludzi tak, że generują oczekiwania na wyroby i usługi zaspokajające ich dotychczasowe i nowe potrzeby w coraz większym stopniu. W ten sposób przed menedżerami powstają wciąż nowe, bardziej skomplikowane i wysublimowane wymagania. W takich uwarunkowaniach prowadzenia biznesu sukces osiąga to przedsiębiorstwo, które jest inteligentne. W takiej perspektywie celem badań było wyłonienie...
-
Założenia modelu biznesu sympozjum naukowego
PublikacjaCelem pracy było sformułowanie podstaw modelu biznesu sympozjum naukowego. realizując ten cel określono istotę (definicja, wartości, cele) sympozjum naukowego. Wykorzystując uprzednio sformułowane pojęcie modelu biznesu dokonano transpozycji do istoty sympozjum naukowego. Umożliwiło to odkrycie nowego rodzaju wartości występujących w modelach biznesów - organizacyjnych.
Rok 2015
-
Istota chmury wartości - założenia podstawowe
PublikacjaObserwacje efektów działań gospodarczych przedsiębiorstw wsparte badaniami literatury pozwoliły na zdiagnozowanie niedostatku w zakresie ogólnych modeli tworzenia wartości. Punktem wyjścia było określenie celu działania przedsiębiorstwa, który wykazuje immanentną dychotomię. Dążenie do realizacja tak ujętego celu jest podstawą do konfigurowania wartości generowanych przez przedsiębiorstwo. W tym zakresie wykorzystujące wyniki prac...
-
Modele biznesów jako nowy obszar badań w naukach o zarządzaniu
PublikacjaProwadzone od jakiegoś czasu badania modeli biznesu oraz zbliżająca się 15 rocznica pojawienia się tego zagadnienia w Polsce stały się impulsem do podjęcia próby podsumowania dotychczasowych głównych obszarów badań oraz nakreślenia kierunków dalszych prac eksploracyjnych. Określono cztery nurty dotychczasowych badań modeli biznesu: definiowanie i struktura modelu biznesu, typologia modeli biznesów, innowacyjność modeli biznesów...
-
Odnowa modelu biznesu
PublikacjaW artykule przedstawiono wyniki badań teoretycznych nad istotą odnowy strategicznej biznesu. Odnowę tę oparto na restauracji ciągu zarządzania strategicznego.
-
Przechwytywanie wartości w modelu biznesu sieci przedsiębiorstw - osnowa teoretyczna i przypadki praktyczne
PublikacjaPodejmując prace nad zagadnieniem przechwytywania wartości w modelach biznesów sieci przedsiębiorstw Autorzy sformułowali dwa cele. Pierwszy nakierowany był na sformułowanie osnowy teoretycznej przechwytywania wartości przez sieć przedsiębiorstw. Drugi obejmował przedstawienie przypadków praktycznych przechwytywania wartości. Dążąc do osiągnięcia pierwszego celu sformułowano definicję sieci przedsiębiorstw przyjmując, że sieć przedsiębiorstw...
wyświetlono 1813 razy