Publikacje
Filtry
wszystkich: 170
Katalog Publikacji
-
Wspomaganie leczenia fobii za pomocą zanurzenia w rzeczywistość wirtualną
PublikacjaReferat prezentuje system wspomagający leczenie fobii metodą wygaszania reakcji na bodźce poprzez zanurzenie osiągane z wykorzystaniem urządzeń rzeczywistości wirtualnej, takich jak oddawana właśnie do użytku w powstającym przy Wydziale ETI Politechniki Gdańskiej Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej (LZWP) jaskinia wirtualna (CAVE) wzbogacona o sferyczny symulator chodu.
-
Otwarcie Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej
PublikacjaW piątek 5 grudnia 2014 r. odbyło się uroczyste otwarcie Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej (LZWP), zbudowanego i wyposażonego w ramach projektu „Nowoczesne Audytoria Politechniki Gdańskiej”, realizowanego w latach 2009–2014, finansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
-
Launch of the Immersive 3D Visualization Laboratory
PublikacjaThe paper presents the concept of Immersive 3D Visualization Laboratory, formed at the Faculty of Electronics, Telecommunications and Informatics at Gdańsk University of Technology under the project Gdańsk University of Technology's Modern auditoriums. The basic unit of this laboratory will be cubic CAVE (Cave Automatic Virtual Environment) enriched with spherical walk simulator. This device will allow the user unlimited walking,...
-
Techniki sprzętowej teselacji do wygładzania i uszczegóławiania modeli trójwymiarowych
PublikacjaDirectX 11 oraz OpenGL 4 wprowadziły do potoku renderującego bardzo oczekiwaną teselację. Wraz z upływem czasu coraz więcej silników graficznych zostaje dostosowywanych do wspierania tej technologii, więc nie można pozostawać wobec niej obojętnym. W artykule przedstawiona zostanie koncepcja teselacji od strony teoretycznej oraz praktycznej. Opisany zostanie nowy potok renderujący, a w szczególności dedykowane teselacji programy...
-
The Application of the IODA Document Architecture to Music Data
PublikacjaThis paper is concerned with storing music data with the use of document architecture called Interactive Open Document Architecture (IODA). This architecture makes it possible to create documents which are executable, mobile, interactive and intelligent. Such documents consist of many files that are semantically related to each other. Semantic links are defined in XML files which are a part of a document. IODA documents with music...
-
Propozycja silnika fizyki bryły sztywnej dla trójwymiarowej gry komputerowej
PublikacjaReferat prezentuje autorski silnik dynamiki brył sztywnych działający w czasie rzeczywistym i przeznaczony do symulacji fizycznych na potrzeby gier komputerowych. Ze względu na przeznaczenie silnika przyjęto, że wiarygodność efektów symulacji będzie ważniejsza niż dokładne odwzorowanie zjawisk fizycznych. Pozwoliło to na zastosowanie uproszczonego modelu fizycznego i uzyskanie dzięki temu efektywnego silnika, radzącego sobie w...
-
Drugie Igrzyska Akademii ETI
PublikacjaW sobotę 2 lutego 2013 r. odbyły się drugie Igrzyska Akademii ETI zorganizowane przez Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych regionu. Celem Igrzysk było zwiększenie zainteresowania informatyką młodzieży szkół ponadgimanzjalnych i promocja studiów na Wydziale ETI PG. W tegorocznych Igrzyskach udział wzięli uczniowie z 7 szkół województwa pomorskiego.
-
Optimization of Automata
PublikacjaThis book is conceived as an effort to gather all algorithms and methods developed by the author of the book that concern three aspects of optimization of automata: incrementality, hashing and compression. Some related algorithms and methods are given as well when they are needed to complete the picture.
-
Uruchomienie Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej
PublikacjaArtykuł przedstawia koncepcję Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej (ang. Immersive 3D Visualization Laboratory), powstającego właśnie przy Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki (ang. Faculty of Electronics, Telecommunications and Informatics) Politechniki Gdańskiej (ang. Gdańsk University of Technology) w ramach grantu Nowoczesne Audytoria Politechniki Gdańskiej (ang. project Gdansk University of Technology’s...
-
For Your Eyes Only – Biometric Protection of PDF Documents
PublikacjaThe paper introduces a concept of a digital document content encryption/decryption with facial biometric data coming from a legitimate user. Access to the document content is simple and straightforward, especially during collaborative work with mobile devices equipped with cameras. Various contexts of document exchange are presented with regard to the next generation pro-active digital documents proposed by authors. An important...
-
A document-centric processing paradigm for collaborative computing
PublikacjaKlasyczne modele przetwarzania rozproszonego zakładają, że dokumenty są biernymi obiektami, które rozsyła się w formie komunikatów lub pobiera z serwerów do przetwarzania jako pliki.W artykule przedstawiono koncepcję dokumentu jako aktywnego obiektu, zdolnego do samodzielnej migracji miedzy węzłami sieci i interakcji z użytkownikami w ich lokalnym środowisku. Takie podejście jest szczególnie przydatne do realizacji procesów biznesowych...
-
Wsparcie rzeczywistości wirtualnej dla projektów realizowanych w ASP w Gdańsku / Virtual reality support for the projects carried out in the AFA in Gdańsk
PublikacjaLaboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej (LZWP) jest unikatowym w skali kraju miejscem, gdzie w grupie kilku osób można wspólnie eksplorować świat iluzji. Na takie doświadczenie pozwalają znajdujące się tam jaskinie rzeczywistości wirtualnej (ang. Cave Automatic Virtual Environment, CAVE) umożliwiające uczestnikom eksperymentu wniknięcie w środowisko zarówno kreowane komputerowo, jak i stanowiące cyfrową kopię realnego...
-
Rozbudowa podsystemu rzeczywistości wirtualnej wspierającego system rekomendacyjny do sprzedaży ofert turystycznych w środowisku e-commerce
PublikacjaRaport ten został napisany przez pracowników Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej skupionych przy Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej (LZWP) oraz przez grupę psychologów związanych z Uniwersytetem SWPS na potrzeby wspólnego wniosku projektowego zainicjowanego przez firmę VirtuAi Sp. z o.o.
-
3D Model Preparing Patterns for Interactive Urban Visualization - Guidelines for Graphic Designers Preparing 3D Models for Virtual Reality Applications
PublikacjaWhile working on architectural visualizations, the software developer often has to work with graphic designers who create models in a different environment what can cause many complications. For this reason, it is very important to have some guidelines which can protect both the developer and the designer from commixing mistakes. The paper presents a list of such guidelines based on the authors’ experience. The reader can treat...
-
Porównywanie zdjęć roślin na podstawie miar podobieństwa różniących się wykładnikiem potęgi
PublikacjaArtykuł przedstawia studium przypadku poświęcone zastosowaniu różnych miar podobieństwa do porównywania zdjęćroślin. Miary te mają zastosowanie w przypadku użycia układu kamer składającej się z pięciu kamer umieszczonych w bliskiej odległości. Badany układ kamer, nazwany EBCA (Equal Baseline Camera Array), składa się z jednej kamery centralnej oraz kamer bocznych. Opisane miary podobieństwa...
-
Wirtualna rekonstrukcja Jaszczurki Gierłowskiej = Virtual reconstruction of Gierłowska’s Lizard
PublikacjaGdańsk znany jest z posiadania wielu osobliwości. Jedną z nich jest niewielka, choć licząca aż 44 miliony lat jaszczurka (podrząd Sauria, rodzina Lacertidae) zatopiona w trzyipółcentymetrowej bryłce bursztynu bałtyckiego – sukcynitu. Określa się ją mianem Jaszczurki Gierłowskiej, jako że w czerwcu 1997 r. znalazła ją na gdańskich Stogach bursztynniczka Gabriela Gierłowska. Obecnie bursztyn z jaszczurką oglądać można w Muzeum Bursztynu...
-
Intelligent Autonomous Vehicles
PublikacjaAdvanced mobile vehicles and robots have long been one of the main issues in engineering. They have various applications in emergency, lifeguarding and entertainment as well as in various industrial, civil and military systems. Among them, you can distinguish robots that can move in an open environment or operate only in predetermined confined spaces. Open world robots are very demanding because they have...
-
Immersive Technologies that Aid Additive Manufacturing Processes in CBRN Defence Industry
PublikacjaTesting unique devices or their counterparts for CBRN (C-chemical, B-biological, R-radiological, N-nuclear) defense relies on additive manufacturing processes. Immersive technologies aid additive manufacturing. Their use not only helps understand the manufacturing processes, but also improves the design and quality of the products. This article aims to propose an approach to testing CBRN reconnaissance hand-held products developed...
-
Klasyfikator Adaboost w detekcji i rozpoznawaniu obiektów graficznych
PublikacjaW pracy opisano metode Adaboost w zastosowaniu do detekcji obiektów graficznych, takich jak twarze lub rozpoznawania np. osób na podstawie obrazu twarzy. Przedstawiono podstawy algorytm, wersje kaskadowa, schemat przepływu danych i sterowania w zadaniu detekcji twarzy oraz sposoby adaptacji tej metody do problemów wieloklasowych. Opisano równiez zbiory cech obrazów, takie jak HAAR, LBP czy HOG stosowane w zadaniach detekcji i rozpoznawania...
-
3D Scanning of Semitransparent Amber with and without Inclusions
PublikacjaThis paper is concerned with making 3D scans of semitransparent ambers with and without inclusions. The paper presents results of using a variety of devices applied for this purpose. Equipment used in the experiments includes a 3D laser scanner, a structured light scanner, a stereo camera, a camera array and a tomograph. The main object used in the experiment was an amber with a fossil of a lizard. The paper shows possibilities...
-
Erosion of privacy in computer vision systems
PublikacjaW pracy przedstawiono problemy, które mogą wystąpić, gdy technologia komputerowego wzroku zostanie zaimplementowana w urządzeniach wykorzystywanych w codziennym życiu. Przeprowadzono także dyskusję socjologicznych konsekwencji stosowania biometrii, automatycznego śledzenia ruchu i interpretacji obrazu. Omówiono też problemy wynikające z połączenia komputerowego wzroku z możliwościami oferowanymi przez Internet.
-
Podstawy cyfrowego przetwarzania obrazów. Problemy współczesnej nauki. Teoria i zastosowania. Informatyka.
PublikacjaNiniejsza książka prezentuje podstawy cyfrowego przetwarzania obrazów. Składa się z siedmiu rozdziałów, w których omawia się operacje na pikselach obrazu, histogramy, progowanie obrazów, filtry liniowe i nieliniowe, metody szkieletyzacji, wybrane operacje morfologiczne, transformację Houga, wyznaczanie cech geometrycznych obrazu.
-
Application of discriminant analysis to feature extraction.
PublikacjaPierwotnie uzyskiwane wektory cech są wysokowymiarowe. Redukcja wymiarowości jest często osiągana poprzez transformacje przestrzeni cech. Niniejsza praca prezentuje uogólnione kryterium Fishera i jego podstawowe własności, dyskutowana jest także możliwość wyprowadzania i oceny heurystycznych metod ekstrakcji cech. Przedstawiono również nowy sekwencyjny algorytm selekcji cech dyskryminacyjnych.
-
Wykorzystanie technologii cienkiego klienta w systemie informacyjnym GDASKON
PublikacjaReferat ten przedstawia propozycję adaptacji technologii cienkiego klienta do potrzeb systemu GDASKON. Propozycja ta obejmuje dwie platformy: prostszą odpowiadającą telefonom komórkowym oraz bardziej złożoną dotyczącą palmtopów. W przypadku pierwszej z platform założono, iż na wyświetlaczu telefonu komórkowego prezentowana jest jedynie informacja tekstowa, co wymusza odrzucenie generowanej przez system GDASKON informacji graficznej...
-
Digital document life cycle development
PublikacjaPrzedstawiono model DDLC wytwarzania interaktywnych dokumentów cyfrowych z ich pierwowzorów papierowych. Model DDLC opracowany w ramach 5 PR UE IST-2002-33441 MEMORIAL wyróżnia 6 faz i odpowiednie grupy funkcjonalności narzędzi do ich realizacji. Cykl wytwarzanie realizuje politykę całkowitej kontroli jakości, wykorzystującej specjalnie opracowaną metodę Visual GQM.
-
Zdalne monitorowanie stanu obiektów w systemach interaktywnej symulacji rozproszonej.
PublikacjaW artykule omówiony został model zarządzania informacją o stanie obiektów w systemie symulacji rozproszonej czasu rzeczywistego. Przedstawiona została nowa metoda filtracji komunikatów wymienianych przez obiekty symulacji w systemie, tworzącym scenę dynamiczną. Proponowana metoda uwzględnia takie pojęcia jak ''kontekst'' zdarzenia, ''jakość wizualizacji'' po stronie obserwatora, ''zobowiązań'' obiektów dotyczących ich przyszłego...
-
Semi- incremental construction of minimal cyclic finite state automata usingcontinuation classes.
PublikacjaMinimalne automaty skończone są często wybierane do przedstawiania słowników morfologicznych języka naturalnego. Wśród ich zalet znajdują się duża szybkość rozpoznawania i małe wymagania pamięciowe. Tłumaczenie opisów morfologicznych opartych o klasy kontynuacji na minimalne, cykliczne automaty skończone jest tradycyjnie dokonywane w kilku fazach, zawierających tworzenie automatu niedeterministycznego z przejściami etykietowanymi...
-
Projekt IST-2001-33441-MEMORIAL: zestaw narzędziowy do tworzenia dokumentów cyfrowych z zapisów osobowych
PublikacjaKonsorcjum projektu MEMORIAL zakłada osiągnięcie w 2,5 roku czterech podstawowych celów: opracowania nowych metod i narzędzi do przetwarzania i rozpoznawania dokumentów papierowych wypełnianych na maszynie, opracowanie narzędzi do interaktywnej manipulacji i oceny jakości dokumentu cyfrowego w różnych fazach jego cyklu życia, określenie prawnych, społecznych, etycznych i politycznych uwarunkowań tworzenia bibliotek cyfrowych zawierających...
-
Pomiar jakości procesu automatycznego rozpoznawania maszynopisów
PublikacjaAutomatyczne rozpoznawanie maszynopisów jest celem międzynarodowego projektu Memorial. Artykuł ten podejmuje temat pomiaru jakości takiego rozpoznawania. Zidentyfikowano w nim potencjalne miejsca pojawiania się błędów oraz omówiono i sklasyfikowano odpowiednie miary.
-
Projektowanie interfejsu użytkownika dla programów dedykowanych
PublikacjaW referacie omawia się projektowanie interfejsu dla specjalistycznych programów. Przedstawiono koncepcję inteligentnego interfejsu i zasady, które powinien realizować. Zwrócono uwagę na sposób wykorzystywania ekranu i prezentacji informacji.
-
Sequential classification.
PublikacjaOpisano uogólniony algorytm konstrukcji klasyfikatora sekwencyjnego. Uogólnienie polega na tym, że zbiór klas dzielimy na dwie grupy zamiast oddzielania po jednej klasie w każdym kroku uczenia klasyfikatora. Eksperymenty potwierdzały lepsze własności klasyfikatora.
-
Tracing of dynamic objects in distributed interactive simulation systems
PublikacjaDistributed interactive simulation systems require integration of several areas of computer science and applied mathematics to enable each individual simulation object to visualize effectively dynamic states of other objects. Objects are unpredictable,i.e., controlled by their local operators, and are remote, i.e., must rely on some transmission media to visualize dynamic scene from their local perspectives. The paper...
-
Versatile pattern recognition system based on Fisher criterion
PublikacjaZaprezentowano system rozpoznawania obrazów w postaci bitmap. Zaimplementowany algorytm ekstrakcji cech jest uniwersalny i może być używany do różnych obrazów. Cały system bazuje na kryterium Fishera.
-
Weighted sequential classifier
PublikacjaZaproponowano wieloklasowe ważone kryterium Fishera i uzasadniono potrzebę jego wprowadzenia. Na bazie tego kryterium skonstruowano sekwencyjny algorytm uczenia klasyfikatora. Przedstawiono wyniki eksperymentów.
-
Comparison of construction algorithms for minimal, acyclic, deterministicfinite state automata from sets of strings.
PublikacjaArtykuł porównuje różne metody tworzenia minimalnych, acyklicznych, deterministycznych automatów skończonych ze zbiorów słów. Wdrożone i porównane zostały metody przyrostowe, prawie przyrostowe i nieprzyrostowe.
-
Definition gleichartiger Dokumententypen zur Verbesserung der Erkennbarkeit und ihre XML-Beschreibung
PublikacjaPrzedstawiono krokowe podejście do projektowania interaktywnych, elektronicznych dokumentów z ich analogowej postaci. Postać analogowa rozumiana jest jako typowa kartka papieru, natomiast jako interaktywny, elektroniczny dokument rozumiemy dokument zdefiniowany w formacie XML przystępnym do przetwarzania przez dowolną przeglądarkę internetową. Wprowadza się pojęcie - cyklu życia dokumentu cyfrowego - składającego się z faz zawierających...
-
Quality evaluation of computer aided information retrieval from machine typed paper documents
PublikacjaCelem międzynarodowego projektu memorial jest wspomagane komputerowo rozpoznawanie maszynopisów. Referat prezentuje zagadnienie pomiaru jakości takiego procesu. Wskazano w nim potencjalne miejsca pojawiania się błędów oraz przedstawiono i sklasyfikowano odpowiednie miary.
-
Komponenty strony internetowej. Zastosowanie Komputerów w Nauce i Technice
PublikacjaArtykuł dotyczy technologii budowania stron, a także całych serwisów internetowych. Opisano różnorodność komponentów, jakie wchodzą w skład strony internetowej. Poruszono kwestie różnorodności technologicznej komponentów.Aplikacje internetowe podzielono na trzy rodzaje w zależności od typu komponentów, jakie zawierają. Szczegółowo omówiono model dla najprostszego typu stron internetowych i ich komponenty. Pokazano także...
-
Nowoczesne technologie dla systemów zdalnej edukacji. Zastosowanie Komputerów w Nauce i Technice.XIII cykl seminariów zorganizowanych przez PTETiS, Oddział Gdańsk.
PublikacjaInternet w przyszłości może stać się podstawowym źródłem materiałów do nauczania w szkolnictwie. Problemami w tej dziedzinie są sposoby tworzenia i przechowywania danych oraz metody poszukiwania materiałów na ściśle określony temat. Obecnie istnieją międzynarodowe standardy do tworzenia materiałów edukacyjnych, które zostaną opisane w niniejszym artykule. W publikacji zostanie również przedstawiona całościowa koncepcja...
-
Polityka bezpieczeństwa sieci korporacyjnej w reorganizacji procesów gospodarczych i tworzenia zintegrowanych systemów informacyjnych.
PublikacjaW artykule przedstawione zostały techniki zabezpieczeń stosowane przy ochronie systemu informacyjnego. Dokonano analizy najpopularniejszych metod ochrony informacji stosowanych w sieciach korporacyjnych. Celem pracy jest podkreślenie konieczności stosowania przemyślanej koncepcji zabezpieczania informacji w przedsiębiorstwach formułowanej i wdrażanej jako polityka bezpieczeństwa.
-
Overcoming Phobias: Harnessing the Power of Immersive Virtual Reality Therapy
PublikacjaThe goal of the chapter was to review the different therapeutic techniques used in the treatment of various forms of phobias, with particular emphasis on virtual reality treatment. We define different types of phobias, including social ones. We also describe treatment techniques – adopted from behavioral therapy – which have been developed to aid the treatment of phobias. Particular emphasis has been placed on the flooding, implosive...
-
Tam gdzie fikcja spotyka się z rzeczywistością
PublikacjaNa tyłach budynku A Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki (tego z zerami i jedynkami na elewacji) mieści się laboratorium odmienne wyglądem od innych laboratoriów politechnicznych. Zajmuje ono sięgającą czwartego piętra czarną sześcienną kostkę dobudowaną 10 lat temu w bezpośrednim sąsiedztwie audytorium, któremu od dwóch lat patronuje doc. Marianna Sankiewicz, przysiadłszy na ławeczce przed jego wejściem. Wydaje...
-
Virtual reality as a tool for development and simulation. Research projects and experience of the Gdańsk University of Technology
PublikacjaBy supporting the human imagination, virtual reality technology can be applied in almost every human activity. This is evidenced by the cooperation of the Immersive 3D Visualization Lab with specialists representing such different professions from architects and artists, astronomers and chemists, through historians and museologists, criminologists and military educators, mechanical and ship engineers, up to physicians and psychologists....
-
The Usage of the BP-Layers Stereo Matching Algorithm with the EBCA Camera Set
PublikacjaThis paper is concerned with applying a stereo matching algorithm called BP-Layers to a set of many cameras. BP Layers is designed for obtaining disparity maps from stereo cameras. The algorithm takes advantage of convolutional natural networks. This paper presents using this algorithm with a set called Equal Baseline Camera Array. This set consists of up to five cameras with one central camera and other ones aground it. Such a...
-
Autonomous Ship Utility Model Parameter Estimation Utilising Extended Kalman Filter
PublikacjaIn this paper, a problem of autonomous ship utility model identification for control purposes is considered. In particular, the problem is formulated in terms of model parameter estimation (one-step-ahead prediction). This is a complex task due to lack of measurements of the parameter values, their time-variability and structural uncertainty introduced by the available models. In this work, authors consider and compare two utility...
-
Just look at to open it up: A biometric verification facility for password autofill to protect electronic documents
PublikacjaElectronic documents constitute specific units of information, and protecting them against unauthorized access is a challenging task. This is because a password protected document may be stolen from its host computer or intercepted while on transfer and exposed to unlimited offline attacks. The key issue is, therefore, making document passwords hard to crack. We propose to augment a common text password authentication interface...
-
Bilateral multi-issue negotiation of execution contexts by proactive document agents
PublikacjaA proactive document can react to its actual environment by autonomously selecting and performing actions integrated into its body and interact with its user. When migrating over a network of execution devices it may encounter diverse execution contexts, each one set up according to temporal characteristics of a receiving device and preferences of its owner. A concept to augment proactive documents with negotiation capability is...
-
Współczesne wyzwania bezpieczeństwa narodowego – Zarządzanie kryzysowe, wojna informacyjna w cyberprzestrzeni, rzeczywistość wirtualna
PublikacjaPrzedmiotem niniejszej monografii są zgodnie z tytułem: zarządzanie kryzysowe, wojna informacyjna w cyberprzestrzeni i rzeczywistość wirtualna. Monografia ma charakter interdyscyplinarny i została poświęcona wybranym aspektom bezpieczeństwa narodowego. Jej celem jest ukazanie współczesnych wyzwań, które obecnie stawia bezpieczeństwu narodowemu dynamicznie zmieniający się świat. Szczególnie ważnym czynnikiem umożliwiającym zapewnienie...
-
Urban Prototyping in CAVE Cooperation Between the Academy of Fine Arts in Gdansk and the Gdansk University of Technology
PublikacjaThe paper describes results of cooperation between the Passive Architecture Laboratory at the Academy of Fine Arts in Gdańsk and the Immersive 3D Visualization Lab at the Gdańsk University of Technology. The authors as the design supervisors (respectively for a team of architects and a team of IT specialists) present advantages and disadvantages of urban design with use of virtual reality.
-
Using Different Information Channels for Affect-Aware Video Games - A Case Study
PublikacjaThis paper presents the problem of creating affect-aware video games that use different information channels, such as image, video, physiological signals, input devices, and player’s behaviour, for emotion recognition. Presented case studies of three affect-aware games show certain conditions and limitations for using specific signals to recognize emotions and lead to interesting conclusions.