Małgorzata Zięba - Publikacje - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Filtry

wszystkich: 81

  • Kategoria
  • Rok
  • Opcje

wyczyść Filtry wybranego katalogu niedostępne

Katalog Publikacji

  • Knowledge Flows in Cluster Organizations
    Publikacja

    - Rok 2019

    This paper aims to identify knowledge flows in cluster organizations (COs). On the basis of a literature analysis on knowledge flows and cluster organizations, the following research question was formulated: What kind of knowledge flows can be identified in cluster organizations and what is their main characteristics? The paper is based on a literature analysis and Grounded Theory methodology, examining four purposefully selected...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Knowledge management in SMEs – selected issues.
    Publikacja

    - Rok 2014

    The success of a small or medium-size enterprise might be dependent on the way in which this company manages its knowledge. With limited access to other resources like land, capital or labor force, the access to knowledge and its effective application might become a source of competitive advantage for an SME. It is confirmed that organizations, which successfully implement the concept of knowledge management might achieve better...

  • WYKORZYSTANIE INNOWACYJNEJ METODYKI STUDIUM PRZYPADKU W EDUKACJI BIZNESOWEJ – PROJEKT INNOCASE, LdV, TOI

    Niniejszy artykuł przedstawia jeden z projektów dydaktycznych realizowanych w ramach programu Leonardo da Vinci, Transfer of Innovations. Projekt ten nosi tytuł INNOCASE – Transfer innowacyjnej metodyki studium przypadku w edukacji biznesowej. W artykule można znaleźć informacje na temat genezy powstania projektu, jego celów, grup docelowych, konsorcjum realizującego projekt, metodologii i planu pracy, a także znaczenia projektu...

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • Innovative e-learning approach in teaching based on case studies - Innocase project

    The article presents the application of innovative e-learning approach for the creation of case study content. Case study methodology is becoming more and more widely applied in modern education, especially in business and management field. Although case study methodology is quite well recognized and used in education, there are still few examples of developing e-learning content on the basis of case studies. This task is to be...

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • Training Services in Small and Medium-sized Enterprises: Evidence from Poland

    In the knowledge-based economy knowledge and skills are becoming more and more significant for the success of companies. This applies also to firms from small and medium-sized enterprises (SMEs) sector. As large companies in many cases posses special divisions devoted to trainings, they normally have no problems with updating the knowledge and skills of their employees. The situation is different with regard to SMEs, which often...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Application of IT tools in Educational Project Dissemination – Example of the INNOCASE Project
    Publikacja

    - Rok 2014

    The chapter presents innovative approaches (based on IT) to educational project dissemination. The appearance of the Internet and various tools based on it allowed using new methods and channels of getting to target groups and project beneficiaries. The chapter describes a great deal of dissemination means based on IT tools that are available to contemporary project manager of an educational project. These tools might be applied...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Zarządzanie wiedzą w małych przedsiębiorstwach oferujących wiedzochłonne usługi biznesowe

    Celem artykułu jest przedstawienie praktyk zarządzania wiedzą oraz czynników wpływających na sukces, bądź porażkę w ich wdrażaniu na podstawie badania jakościowego przeprowadzonego w trzech firmach działających na terenie województwa pomorskiego. Firmy te należą do sektora małych i średnich przedsiębiorstw oraz oferują wiedzochłonne usługi biznesowe (knowledge-intensive business services – KIBS). W artykule podjęto próbę odpowiedzi...

  • Knowledge Management Critical Success Factors and the Innovativeness of KIBS Companies

    The purpose of this paper is to examine the influence of two critical success factors for knowledge management (i.e. leadership and support by the management, motivational practices) on the innovativeness of knowledge-intensive business service (KIBS) companies in the SMEs sector. A sample of 400 companies (KIBS SMEs) located in the Pomeranian District in Poland was selected. The questionnaire was designed to measure knowledge...

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • Critical Success Factors for Knowledge Management in SMEs in the KIBS Sector
    Publikacja

    - Rok 2014

    The purpose of this paper is to examine knowledge management practices and critical success factors (CSFs) for their introduction in small and medium-sized enterprises (SMEs) in the knowledge-intensive business services (KIBS) sector. Methodology: The paper is based on the results of an exploratory qualitative survey involving owners and managers of small and medium-sized companies operating in the KIBS sector. In the survey, eight...

  • Wykorzystanie platformy Moodle na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej - studium przypadku
    Publikacja

    - e-mentor - Rok 2010

    W opracowaniu opisano wykorzystanie platformy Moodle do wsparcia procesu dydaktycznego na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej (WZiE PG). Platforma jest tam obecnie stosowana do wspierania zajęć prowadzonych w trybie tradycyjnym. W opracowaniu przedstawiono historię wdrożenia platformy Moodle na Wydziale, a także zaprezentowano wyniki badań dotyczących oceny jej wykorzystania przez studentów i ich opinii na temat...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Knowledge management in SMEs - theoretical considerations.
    Publikacja

    - Rok 2010

    The purpose of this chapter is to present an analysis of knowledge management concept with regard to small and medium-sized enterprises. It is aimed to propose an overview for SMEs to apply this above-mentioned concept. This overview can be used by managers and owners of SMEs to introduce knowledge management into their organizational structures.

  • Sektor usług wiedzochłonnych oraz jego dynamika i struktura zatrudnienia w krajach Unii Europejskiej

    Niniejszy artykuł dotyczy sektora usług wiedzochłonnych oraz jego dynamiki i struktury zatrudnienia. W części teoretycznej opracowania przedstawiono zagadnienia definicyjne oraz klasyfikacyjne związane z sektorem usług wiedzochłonnych, a także omówiono kwestie wiedzochłonności tego sektora. W części badawczej zaprezentowano analizę dynamiki i struktury zatrudnienia w sektorach usług wiedzochłonnych krajów należących do Unii Europejskiej....

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • Podejścia i strategie zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwach
    Publikacja

    Artykuł przedstawia przegląd różnego rodzaju strategii zarządzania wiedzą.Jak powszechnie wiadomo, charakterystyka firmy (np. jej wielkość) wpływa na tworzoną i realizowaną w danym przedsiębiorstwie strategię. Należy więc założyć, że charakterystyka ta będzie również wpływała na wybór strategii zarządzania wiedzą, która będzie realizowana w danej firmie. Inne podejście do strategii zarządzania wiedzą będzie potrzebne w małej czy...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • How Small KIBS Companies Manage Their Intellectual Capital? Towards an Emergent KM Approach
    Publikacja

    - Rok 2015

    The growing interest in Intellectual Capital management and Knowledge Management is now reaching small companies, especially those in the Knowledge-Intensive Business Services (KIBS) sector. This paper aims to explore this issue, starting from the assumption that a planned and systematic approach to KM, as is used in large companies, is rarely applicable in small organizations. It is more likely that small companies adopt an approach...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Zastosowanie metody studium przypadku w kształceniu menedżerów
    Publikacja

    Kształcenie z wykorzystaniem metod rozwiązywania problemów (problem-based learning) staje się coraz bardziej popularne na wszystkich poziomach kształcenia, również w edukacji biznesowej. Przykładem takiej metody jest studium przypadku (case study). Metoda studium przypadku pozwala na rozwijanie umiejętności i kompetencji wykorzystywanych przez menedżerów w ich pracy, np. umiejętności syntezy, identyfikacji problemów, czy podejmowania...

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • Jak firmy z sektora wiedzochłonnych usług biznesowych zarządzają wiedzą? Prezentacja wyników badań.

    W artykule przedstawiono praktyki zarządzania wiedzą stosowane przez przedsiębiorstwa z sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MSP), oferujące wiedzochłonne usługi biznesowe. Tematyka ta jest wciąż mało rozpoznana, zwłaszcza w krajach Europy Środkowej, takich jak Polska. W pierwszych dwóch podrozdziałach artykułu zaprezentowano krótki przegląd literatury światowej, dotyczącej zarządzania wiedzą w MSP i sektorze usług wiedzochłonnych....

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • Knowledge management driven leadership, culture and innovation success – an integrative model
    Publikacja

    Purpose – This article examines the relation between knowledge management (KM) driven leadership, culture and innovation success of knowledge-intensive small and medium sized companies. By building on the previously reported research on leadership, culture, innovation, and knowledge management, we synergistically integrated KM-driven leadership and innovation success while exploring the meditational role of culture in that. Design/methodology/approach...

  • Emergent Versus Deliberate Knowledge Management Strategy: Literature Review and Case Study Analysis
    Publikacja

    - Rok 2015

    This paper discusses emergent and deliberate knowledge management (KM) strategies on the basis of literature review and case study analysis. It grounds on the results of a comprehensive analysis of the literature on KM strategies and approaches adopted by companies of various sizes. Although KM strategies have been abundantly examined by scholars, not many studies compare deliberate and emergent approaches. By examining the case...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Innowacyjność firm z sektora wiedzochłonnych usług biznesowych.

    Artykuł przedstawia zagadnienia związane z innowacjami w firmach oferujących wiedzochłonne usługi biznesowe (KIBS – knowledge intensive business services). Sektor biznesowych usług wiedzochłonnych ma rosnące znaczenie nie tylko z punktu widzenia firm, którym dostarcza swoje usługi, przyczyniając się do wzrostu ich konkurencyjności, ale również jako źródło innowacji. W artykule sformułowanie dwie hipotezy badawcze: H1. Firmy z...

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • Zarządzanie zmianą w małych i średnich przedsiębiorstwach

    Niniejszy artykuł przedstawia zagadnienia związane z zarządzaniem zmianą w przedsiębiorstwach, w tym również tych z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. W części pierwszej przedstawiono wybrane sposoby wprowadzania zmian w organizacjach, a także czynniki wywołujące zmiany (endogeniczne i egzogeniczne). Druga część artykułu dotyczy czynników wpływających na powodzenie inicjatyw wdrażania zmian w firmie. Omówiono w niej między...

  • Innowacyjność w małych i średnich przedsiębiorstwach.
    Publikacja

    - e-mentor - Rok 2011

    W niniejszym opracowaniu przedstawiono zagadnienia związane z innowacjami w małych i średnich przedsiębiorstwach (MSP). W jego pierwszej części omówiono kwestie definicyjne oraz przedstawiono charakterystykę innowacji w MSP. Druga część artykułu zawiera opis czynników oraz barier wpływających na innowacje w tego rodzaju przedsiębiorstwach.

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Challenges for universities in the face of the knowledge-based economy - Directions for higher education institutions in the Baltic Sea Region
    Publikacja

    - Rok 2011

    The aim of this paper is to present new challenges that are faced by universities in the knowledge-based economy. There are several phenomena that can presently be observed like the need for life-long learning or interdisciplinary approach, and universities should prepare their graduates for those challenges. One of the crucial questions that universities need to ask is how to teach and what to teach. Knowledge becomes obsolete...

  • Innowacyjność mikro i małych przedsiębiorstw na przykładzie firm z województwa pomorskiego
    Publikacja

    Jak pokazuje przegląd literaturowy przedstawiony w pierwszej części artykułu, wdrażanie innowacji w przedsiębiorstwach stało się koniecznością nie tylko w przypadku dużych podmiotów, ale również tych niewielkich. Co prawda małe i mikroprzedsiębiorstwa mają ograniczone zasoby i często napotykają na szereg barier na swojej drodze do innowacyjności, to jednak - jak pokazuje przykład przedsiębiorstw z województwa pomorskiego - w większości...

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • Innowacje w małych i średnich przedsiębiorstwach - rozważania teoretyczne
    Publikacja

    Niniejszy artykuł ma za zadanie przybliżyć pojęcie innowacji w kontekście małych i średnich przedsiębiorstw, ze szczególnym uwzględnieniem koncepcji innowacji otwartych. W artykule przedstawiono również główne bariery, jakie napotykają przedsiębiorstwa z sektora MSP we wdrażaniu innowacji.

  • Challenges for universities in the face of knowledge-based economy - directions for higher education institutions in the Baltic Sea Region
    Publikacja

    - Rok 2011

    The aim of this paper is to present new challenges that are faced by universities in the knowledge-based economy. There are several phenomena that can presently be observed like the need for life-long learning or interdisciplinary approach, and universities should prepare their graduates for those challenges. One of the crucial questions that universities need to ask is how to teach and what to teach. Knowledge becomes obsolete...

  • Pozyskiwanie wiedzy zewnętrznej przez pomorskie firmy z sektora MSP w świetle badań empirycznych.
    Publikacja

    W opracowaniu przedstawiono zagadnienia związane z pozyskiwaniem wiedzy zewnętrznej przez firmy z sektora MSP działające na terenie województwa pomorskiego. W pierwszej części zaprezentowano krótki przegląd kwestii dotyczących wiedzy i jej znaczenia dla MSP, w drugiej omówiono czynniki determinujące wzrost popytu na usługi doradcze wśród tego rodzaju przedsiębiorstw, w następnej określono potencjalny wpływ korzystania z tego rodzaju...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Knowledge‐Intensive Business Services (KIBS) and Their Role in the Knowledge‐Based Economy
    Publikacja

    - Rok 2013

    The importance of the knowledge‐intensive business services sector for the development of the economy is growing. In the 80s and 90s this sector became the fastest growing sector in the OECD countries (OECD, 2001). Many publications stress its close relationship to the levels of innovation and performance of the whole economy (e.g. Hipp, 1999; Tomlinson, 1999; Aslesen and Isaksen, 2007). It is an increasingly common belief that...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Knowledge Safety in Small and Medium Sized Service Companies:Case Study Analysis
    Publikacja

    - Rok 2016

    Purpose: This paper aims to explore the topic of knowledge safety, defined as the state of knowledge being safe from loss, attrition, oblivion or theft. The paper first presents a theoretical background and review of previous studies on knowledge loss and retention and then illustrates the topic of knowledge safety with ten case studies from the small and medium-sized enterprises (SMEs) sector. Methodology: The paper is based...

  • Client co-production in knowledge-intensive business services (KIBS): Case study analysis
    Publikacja

    Purpose: This paper aims to explore the topic of client co-production in knowledge-intensive business services (KIBS). The paper first sketches a theoretical background and reviews previous studies on factors affecting successful client co-production in such companies and then examines these factors via case study research among a small KIBS company and its five customers. Methodology: The paper is based on an in-depth analysis...

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • Knowledge management strategies in KIBS companies: A preliminary analysis
    Publikacja

    - Rok 2017

    Purpose – The aim of this paper is to perform a preliminary analysis concerning the detection and examination of two possible opposite approaches to KM planning which will be referred to as deliberate and emergent KM strategies. The goal is to enhance our understanding of the variety of features KM strategies possess and, accordingly, to formulate categorisations that are in line with such characteristics. Design/methodology/approach...

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • Age management in the Baltic Sea Region
    Publikacja

    - Rok 2011

    This chapter takes a broader view on the issues connected with age management. In its first part, some demographic processes in the European Union countries are described. Those processes contribute to the ageing of the society and an increasing need for age management at various levels. Furthermore, situation in selected Baltic Sea Region countries is presented. In the next section, age management from organizational perspective...

wyświetlono 2325 razy