Publikacje
Filtry
wszystkich: 171
Katalog Publikacji
Rok 2015
-
Możliwości wyszukiwania dokumentów muzycznych utworzonych zgodnie z architekturą IODA
PublikacjaArtykuł przedstawia zagadnienie zastosowania dokumentów muzycznych utworzonych zgodnie z architekturą IODA (ang. Interactive Open Document Architecture). Dokumenty w architekturze IODA składają się z wielu plików powiązanych ze sobą semantycznie. Zależności te definiowane są w tzw. grzbiecie (ang. spine) dokumentu będącym plikiem w formacie XML (ang. eXtensible Markup Language). Dokumenty muzyczne tworzone zgodnie z architekturą...
-
Multiscaled Hybrid Features Generation for AdaBoost Object Detection
PublikacjaThis work presents the multiscaled version of modified census features in graphical objects detection with AdaBoost cascade training algorithm. Several experiments with face detector training process demonstrate better performance of such features over ordinal census and Haar-like approaches. The possibilities to join multiscaled census and Haar features in single hybrid cascade of strong classifiers are also elaborated and tested....
-
Preserving Trees in Automata
PublikacjaWe present a method to store additional information in a minimal automaton so that it is possible to compute a corresponding tree node number for a state. The number can then be used to retrieve additional information. The method works for minimal (and any other) deterministic acyclic finite state automata (DFAs). We also show how to compute the inverse mapping.
-
Recognizing emotions on the basis of keystroke dynamics
PublikacjaThe article describes a research on recognizing emotional states on the basis of keystroke dynamics. An overview of various studies and applications of emotion recognition based on data coming from keyboard is presented. Then, the idea of an experiment is presented, i.e. the way of collecting and labeling training data, extracting features and finally training classifiers. Different classification approaches are proposed to be...
-
Reliable Document-Centric Processing in Loosely Coupled Email-Based Systems
PublikacjaEmail is a simple way to exchange digital documents of any kind. The Mobile INteractive Document architecture (MIND) enables self-coordination and self-steering of document agent systems based on commonly available email services. In this paper, a mechanism for providing integrity and reliability of such an email based agent system is proposed to cope with message soft or hard bounces, user interrupts, and other unexpected events....
Rok 2014
-
Emotion Recognition and Its Applications
PublikacjaThe paper proposes a set of research scenarios to be applied in four domains: software engineering, website customization, education and gaming. The goal of applying the scenarios is to assess the possibility of using emotion recognition methods in these areas. It also points out the problems of defining sets of emotions to be recognized in different applications, representing the defined emotional states, gathering the data and...
-
E-technologie w diagnozie i pomiarach postępów terapii dzieci z autyzmem w Polsce
PublikacjaCelem artykułu jest przeanalizowanie możliwości wsparcia technologicznego - w szczególności z wykorzystaniem urządzeń mobilnych - diagnozy i oceny postępów terapii dzieci z autyzmem. W ramach badań dokonano przeglądu istniejących rozwiązań wspierających diagnozę i pomiar postępów terapii oraz przeprowadzono ankietę w polskich ośrodkach zajmujących się pracą z osobami dotkniętymi autyzmem. Wyniki badania wskazują na zainteresowanie...
-
E-technologie w edukacji i terapii dzieci z autyzmem w Polsce
PublikacjaArtykuł dotyczy możliwości wsparcia technologiami informacyjnymi edukacji i terapii dzieci z za - burzeniami rozwoju ze spektrum autyzmu. Szczególna uwaga zostanie poświęcona aplikacjom przeznaczonym na urządzenia mobilne (tablety). Artykuł podsumowuje przesłanki zastosowania tabletów w pracy z dziećmi auty - stycznymi oraz pokazuje kategorie aplikacji, jakie mogą wspierać terapię i edukację dzieci. Zostały przedstawione wyniki...
-
Facial data registration facility for biometric protection of electronic documents
PublikacjaIn modern world, information is crucial, and its leakage may lead to serious losses. Documents as the main medium of information must be therefore highly protected. Nowadays, the most common way of protecting data is using passwords, however it seems inconvenient to type complex passwords, when it is needed many times a day. For that reason a significant research has been conducted on biometric authentication...
-
Image projection in Immersive 3D Visualization Laboratory
PublikacjaIn recent years, many centers in the world attempted to build a virtual reality laboratory. The main idea of such laboratory is to allow the user to “immerse” into and move in a computer-generated virtual world. In the paper, the underlying principles of the system of virtual reality (VR) are described. The selected implementations constructed by the research centers of the world are also presented. The cave automatic virtual environment...
-
Innovative Solutions for Immersive 3D Visualization Laboratory
PublikacjaThe paper presents results of the work concerning the technical specification of Immersive 3D Visualization Laboratory to be opened in late summer 2014 at the Faculty of Electronics, Telecommunications and Informatics at Gdańsk University of Technology in Poland. The person immersed in VR space will be placed in a transparent sphere with a diameter of over 10 feet, supported on rollers and equipped with a motion tracking system....
-
Inteligentne hybrydowe systemy wyszukiwania informacji
PublikacjaIstnieje wiele metod wyszukiwania informacji. Artykuł przedstawia możliwości połączenia tych metod i skonstruowania uniwersalnego, hybrydowego systemu wyszukiwania. W artykule zaproponowana została architektura personalnego agenta wyszukiwania (PAW). Posiada on cechy systemu ekspertowego, wyszukiwarki oraz agenta komputerowego. PAW pozwala na pozyskiwanie informacji personalnych tj. numery telefonów osób znajomych. Ponadto umożliwia...
-
Launch of the Immersive 3D Visualization Laboratory
PublikacjaThe paper presents the concept of Immersive 3D Visualization Laboratory, formed at the Faculty of Electronics, Telecommunications and Informatics at Gdańsk University of Technology under the project Gdańsk University of Technology's Modern auditoriums. The basic unit of this laboratory will be cubic CAVE (Cave Automatic Virtual Environment) enriched with spherical walk simulator. This device will allow the user unlimited walking,...
-
On Facial Expressions and Emotions RGB-D Database
PublikacjaThe goal of this paper is to present the idea of creating reference database of RGB-D video recordings for recognition of facial expressions and emotions. Two different formats of the recordings used for creation of two versions of the database are described and compared using different criteria. Examples of first applications using databases are also presented to evaluate their usefulness.
-
Optimization of Automata
PublikacjaThis book is conceived as an effort to gather all algorithms and methods developed by the author of the book that concern three aspects of optimization of automata: incrementality, hashing and compression. Some related algorithms and methods are given as well when they are needed to complete the picture.
-
Otwarcie Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej
PublikacjaW piątek 5 grudnia 2014 r. odbyło się uroczyste otwarcie Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej (LZWP), zbudowanego i wyposażonego w ramach projektu „Nowoczesne Audytoria Politechniki Gdańskiej”, realizowanego w latach 2009–2014, finansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
-
Propozycja silnika fizyki bryły sztywnej dla trójwymiarowej gry komputerowej
PublikacjaReferat prezentuje autorski silnik dynamiki brył sztywnych działający w czasie rzeczywistym i przeznaczony do symulacji fizycznych na potrzeby gier komputerowych. Ze względu na przeznaczenie silnika przyjęto, że wiarygodność efektów symulacji będzie ważniejsza niż dokładne odwzorowanie zjawisk fizycznych. Pozwoliło to na zastosowanie uproszczonego modelu fizycznego i uzyskanie dzięki temu efektywnego silnika, radzącego sobie w...
-
Semantic Driven Table Understanding in Born-Digital Documents
PublikacjaThis paper presents a new approach to table understanding, suitable for born-digital PDF documents. Advance beyond the current state of the art in table understanding is provided by the proposed reverse MVC method, which takes advantage of only partial logic structure loss (degradation) in born-digital PDF documents, as opposed to unrecoverable loss (deterioration) taking place in scan based PDF documents.
-
Techniki sprzętowej teselacji do wygładzania i uszczegóławiania modeli trójwymiarowych
PublikacjaDirectX 11 oraz OpenGL 4 wprowadziły do potoku renderującego bardzo oczekiwaną teselację. Wraz z upływem czasu coraz więcej silników graficznych zostaje dostosowywanych do wspierania tej technologii, więc nie można pozostawać wobec niej obojętnym. W artykule przedstawiona zostanie koncepcja teselacji od strony teoretycznej oraz praktycznej. Opisany zostanie nowy potok renderujący, a w szczególności dedykowane teselacji programy...
-
The Application of the IODA Document Architecture to Music Data
PublikacjaThis paper is concerned with storing music data with the use of document architecture called Interactive Open Document Architecture (IODA). This architecture makes it possible to create documents which are executable, mobile, interactive and intelligent. Such documents consist of many files that are semantically related to each other. Semantic links are defined in XML files which are a part of a document. IODA documents with music...
-
Uruchomienie Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej
PublikacjaArtykuł przedstawia koncepcję Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej (ang. Immersive 3D Visualization Laboratory), powstającego właśnie przy Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki (ang. Faculty of Electronics, Telecommunications and Informatics) Politechniki Gdańskiej (ang. Gdańsk University of Technology) w ramach grantu Nowoczesne Audytoria Politechniki Gdańskiej (ang. project Gdansk University of Technology’s...
-
Wspomaganie leczenia fobii za pomocą zanurzenia w rzeczywistość wirtualną
PublikacjaReferat prezentuje system wspomagający leczenie fobii metodą wygaszania reakcji na bodźce poprzez zanurzenie osiągane z wykorzystaniem urządzeń rzeczywistości wirtualnej, takich jak oddawana właśnie do użytku w powstającym przy Wydziale ETI Politechniki Gdańskiej Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej (LZWP) jaskinia wirtualna (CAVE) wzbogacona o sferyczny symulator chodu.
Rok 2013
-
A review of emotion recognition methods based on keystroke dynamics and mouse movements
PublikacjaThe paper describes the approach based on using standard input devices, such as keyboard and mouse, as sources of data for the recognition of users’ emotional states. A number of systems applying this idea have been presented focusing on three categories of research problems, i.e. collecting and labeling training data, extracting features and training classifiers of emotions. Moreover the advantages and examples of combining standard...
-
Augmenting digital documents with negotiation capability
PublikacjaActive digital documents are not only capable of performing various operations using their internal functionality and external services, accessible in the environment in which they operate, but can also migrate on their own over a network of mobile devices that provide dynamically changing execution contexts. They may imply conflicts between preferences of the active document and the device the former wishes to execute on. In the...
-
Dokumenty Cyfrowe Przyszłosci
PublikacjaW referacie przedstawiono nowe modele architektur dokumentów elektronicznych, które pozwolą zracjonalizować wewnętrzny obieg informacji w organizacjach opartych na wiedzy i zredukować koszty ich funkcjonowania.
-
Drugie Igrzyska Akademii ETI
PublikacjaW sobotę 2 lutego 2013 r. odbyły się drugie Igrzyska Akademii ETI zorganizowane przez Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych regionu. Celem Igrzysk było zwiększenie zainteresowania informatyką młodzieży szkół ponadgimanzjalnych i promocja studiów na Wydziale ETI PG. W tegorocznych Igrzyskach udział wzięli uczniowie z 7 szkół województwa pomorskiego.
-
Edytor polityk negocjacyjnych mobilnego dokumentu elektronicznego
PublikacjaW artykule opisano edytor polityk negozjacyjnych umożliwiający generowanie ich specyfikacji w postaci bardzo rozległych drzew na podstawie elementów składowych ofert oraz reguł polityk i ich wartościowanie. Przedstawiono również zarys problemu negocjacji miedzy dokumentem a agentem, ktory ma ten dokument obsługiwać. Drzewa generowane przez edytor mają posłużyć za zbiory uczące dla sieci neuronowej przyspieszającej proces negocjacji.
-
Eigenfaces, Fisherfaces, Laplacianfaces, Marginfaces – How to Face the Face Verification Task
PublikacjaThis paper describes the exhaustive tests of four known methods of linear transformations (Eigenfaces, Fisherfaces, Laplacianfaces and Marginfaces) in the context of face verification task. Additionally, we introduce a new variant of the transformation (Laplacianface + LDA), and the specific interval-based decision rule. Both of them improve the performance of face verification, in general, however, our experiments show that the...
-
Emotion recognition and its application in software engineering
PublikacjaIn this paper a novel application of multimodal emotion recognition algorithms in software engineering is described. Several application scenarios are proposed concerning program usability testing and software process improvement. Also a set of emotional states relevant in that application area is identified. The multimodal emotion recognition method that integrates video and depth channels, physiological signals and input devices...
-
FEEDB: A multimodal database of facial expressions and emotions
PublikacjaIn this paper a first version of a multimodal FEEDB database of facial expressions and emotions is presented. The database contains labeled RGB-D recordings of people expressing a specific set of expressions that have been recorded using Microsoft Kinect sensor. Such a database can be used for classifier training and testing in face recognition as well as in recognition of facial expressions and human emotions. Also initial experiences...
-
For Your Eyes Only – Biometric Protection of PDF Documents
PublikacjaThe paper introduces a concept of a digital document content encryption/decryption with facial biometric data coming from a legitimate user. Access to the document content is simple and straightforward, especially during collaborative work with mobile devices equipped with cameras. Various contexts of document exchange are presented with regard to the next generation pro-active digital documents proposed by authors. An important...
-
Influence of a Radio Frequency on RF Fingerprinting Accuracy Based on Ray Tracing Simulation
PublikacjaIn this paper the influence of a radio signal frequency on performance of Indoor Positioning System based on fingerprinting has been examined using ray-tracing simulations. It has been simulated how spatial distribution of an RF signal strength change with the signal’s frequency. The results were used to show its’ impact on the behavior of localization algorithms that are employing RSS measurements to determine node’s position...
-
Information Retrieval with the Use of Music Clustering by Directions Algorithm
PublikacjaThis paper introduces the Music Clustering by Directions (MCBD) algorithm. The algorithm is designed to support users of query by humming systems in formulating queries. This kind of systems makes it possible to retrieve songs and tunes on the basis of a melody recorded by the user. The Music Clustering by Directions algorithm is a kind of an interactive query expansion method. On the basis of query, the algorithm provides suggestions...
-
LZWP, czyli jak zbudować CAVE
PublikacjaReferat prezentuje wyniki prac autorów dotyczących specyfikacji technicznej instalacji typu CAVE tworzonej na Wydziale ETI Politechniki Gdańskiej. Przedstawiona analiza została dokonana na pod-stawie wiedzy autorów, studiów literaturowych, wizytacji wybranych instalacji w kraju i zagranicą oraz konsultacji z firmami będącymi wiodącymi producentami lub integratorami systemów 3D.
-
Model otwartej architektury rozproszonych dokumentów elektronicznych wspierającej proces podejmowania decyzji w trybie obliczeń zespołowych
PublikacjaModel otwartej architektury mobilnych dokumentów interaktywnych MIND, został opracowany w celu efektywnego zarządzania informacją w procesach podejmowanych przez organizacje oparte na wiedzy. Architektura ta stanowi całościowy opis struktury i funkcjonalności dokumentu, zaprojektowanego w celu realizacji rozproszonego przetwarzania zespołowego i pracy grupowej. Umożliwia automatyczne przejście od statycznej postaci dokumentów...
-
Next Generation Digital
PublikacjaThe paper outlines the major objectives of the MENAID research project, eimed at novel architectures of digital documents. Such documents will enable reduction of information overflow and strain, a major threat to the growth of a digital society. They will be forward compatible, technology neutral and lightweight, allowing workers of network organizations to use personal devices of any type.
-
Smart Email - Almost an Agent Platform
PublikacjaNetwork organizations suffer today of information overload and strain that rise their operational costs. One of the reasons of that is the dominance of email messaging as the princi-pal means of document exchange between their workers. Proac-tive documents can rationalize these costs and augment email systems with a process view based on collaboration patterns.
-
System animacji szkieletów o dowolnej topologii oparty na systemie cząstek
PublikacjaTworzenie animacji postaci opartych na szkielecie jest jednym z kluczowych problemów w grafice komputerowej. W niniejszym artykule proponowany jest system tworzenia proceduralnych animacji szkieletów o dowolnej topologii wymagający na wejściu określenia ruchu jedynie niewielkiego zbioru punktów kontrolnych. Wykorzystanie algorytmu Verleta zapewnia wysoką wydajność, a odpowiedni automatyczny dobór dodatkowego zestawu warunków pozwala...
-
Using Physiological Signals for Emotion Recognition
PublikacjaRecognizing user’s emotions is the promising area of research in a field of human-computer interaction. It is possible to recognize emotions using facial expression, audio signals, body poses, gestures etc. but physiological signals are very useful in this field because they are spontaneous and not controllable. In this paper a problem of using physiological signals for emotion recognition is presented. The kinds of physiological...
-
Widzenie komputerowe oparte na mnogości widoków
PublikacjaArtykuł poświęcony jest tematowi tworzenia map głębokości na podstawie obrazów z wielu kamer. Zwykle mapy głębokości oparte na widzeniu stereoskopowym wyznaczane są na podstawie obrazów z dwóch kamer. Artykuł przedstawia możliwości wykorzystania większej liczby kamer w celu zwiększenia dokładności map głębokości. Badania przedstawione w artykule ukierunkowane są na zastosowanie w autonomicznych robotach, będących w stanie samodzielnie...
-
Wizualizacja trójwymiarowa
PublikacjaReferat stanowi przegląd aktualnie stosowanych technik uzyskania wrażenia trójwymiarowości. Przedstawia wpierw podstawy stereopsji, czyli widzenia przestrzennego. Następnie omawia kolejne metody wizualizacji 3D: stereoskopię (dość szczegółowo), holografię i obrazowanie wolumetryczne.
Rok 2012
-
A document-centric processing paradigm for collaborative computing
PublikacjaKlasyczne modele przetwarzania rozproszonego zakładają, że dokumenty są biernymi obiektami, które rozsyła się w formie komunikatów lub pobiera z serwerów do przetwarzania jako pliki.W artykule przedstawiono koncepcję dokumentu jako aktywnego obiektu, zdolnego do samodzielnej migracji miedzy węzłami sieci i interakcji z użytkownikami w ich lokalnym środowisku. Takie podejście jest szczególnie przydatne do realizacji procesów biznesowych...
Rok 2005
-
Automatyczna konwersja ręcznie tworzonych rysunków technicznych na postać elektroniczną
PublikacjaW pracy przedstawiono ogólne spojrzenie na problem automatycznego przetwarzania dokumentów cyfrowych, ze szczególnym uwzględnieniem rysunków technicznych. Podano klasyfikację dokumentów technicznych oraz poszczególne etapy i poziomy ich przetwarzania na postać elektroniczną. Przedstawiono również różne podejścia do problemu konwersji oraz klasyfikację metod wykorzystywanych przy rozpoznawaniu elementów rysunków technicznych. Na...
-
Determining coinsistent states of distributed objects paricipating in a remote method call
PublikacjaPrzedstawiono metodę testowania obiektów w systemie rozprzoszonym z wykorzystaniem replikacji stanu obiektów. W szczególności zaproponowano technikę zegarów haszujących do identyfikacji zdarzeń w systemach zawierających nieznaną a'priori liczbą obiektów oraz E-drzewo do identyfikacji stanu tych obiektów.
Rok 2004
-
Computer analysis of multiple-choice examination documents
PublikacjaOpisany system AATE wyposażony jest w edytor testów, za pomocą którego egzaminator przygotowuje test egzaminacyjny. Utworzony test ze swoimi parametrami jest pamiętany w bazie danych i następnie może być wydrukowany. Po przeprowadzeniu egzaminu wypełnione formularze za pomocą skanera z podajnikiem wprowadza się do komputera. W komputerze system analizuje formularze i odczytane odpowiedzi porównuje się z wzorcami przechowywanymi...
-
Finite automata for compact representation of tuple dictionaries.
PublikacjaOpisane zostaje uogólnienie struktury danych - słownika, zwane słownikiem n-tek. Słownik n-tek przedstawia odwzorowanie n-tek łańcuchów znaków na pewne wartości. Motywacją dla powstania tej struktury danych są praktyczne zastosowania w przetwarzaniu języka i mowy, w których obszerne słowniki n-tek używane są do przedstawiania modeli języka. Przedstawiona zostaje technika oszczędnej reprezentacji słowników n-tek. Ta technika...
-
Finite-state lexical tools
PublikacjaArtykuł przedstawia trzy pakiety oprogramowania zawierające narzędzia poziomu leksykalnego wykorzystujące automaty skończone: dwa zbiory samodzielnych programów i skryptów pomocniczych - jeden używający prostych automatów skończonych, drugi używający automatów Mealy`ego oraz bibliotekę funkcji. Wszystkie przedstawione pakiety posiadają podobne funkcje. Zamiast opisywać poszczególne pakiety, opis skupiony jest na dostarczanych przez...
-
Semi-incremental addition of strings to a cyclic finite automaton
PublikacjaMaszyny o skończonej liczbie stanów są szeroko stosowane jako słowniki w przetwarzaniu języka naturalnego. Odznaczają się szybkim czasem przetwarzania i małymi wymaganiami pamięciowymi. Przedstawiamy nowy algorytm dodawania nowych słów do języka cyklicznego automatu skończonego. Algorytm jest rozszerzeniem na automaty cykliczne półprzyrostowego algorytmu Watsona dla automatów acyklicznych. Przekształcenie jest dokonane w duchu...
Rok 2003
-
An efficient incremental DFA minimization algorithm
PublikacjaW tym artykule przedstawiamy nowy algorytm minimalizacji deterministycznego automatu skończonego. Algorytm jest przyrostowy - może być zatrzymany w dowolnym momencie, dając częściowo zminimalizowany automat. Wszystkie inne (znane) algorytmy minimalizacji dają wyniki pośrednie nieprzydatne dla częściowej minimalizacji. Ponieważ pierwszy algorytm jest łatwo zrozumiały ale mało wydajny, rozważamy trzy praktyczne, znaczące usprawnienia....
-
Application of discriminant analysis to feature extraction.
PublikacjaPierwotnie uzyskiwane wektory cech są wysokowymiarowe. Redukcja wymiarowości jest często osiągana poprzez transformacje przestrzeni cech. Niniejsza praca prezentuje uogólnione kryterium Fishera i jego podstawowe własności, dyskutowana jest także możliwość wyprowadzania i oceny heurystycznych metod ekstrakcji cech. Przedstawiono również nowy sekwencyjny algorytm selekcji cech dyskryminacyjnych.