Publikacje
Filtry
wszystkich: 302
Katalog Publikacji
Rok 2019
-
A COMPARISON OF WEAR PROPERTIES OF WATER LUBRICATED NBR AND PTFE SLIDING BEARINGS
PublikacjaThe excessive wear of a journal shaft can be caused by many factors, for example, working conditions (e.g., temperaturę, slip speed, the type of lubricant), pressure, the type of material used on the bearings and shafts and their roughness, as well as contamination remaining in the system. This paper presents the roughness profiles co-operating with a rubber (NBR) and polytetrafluoroethylene (PTFE) bushes. The conditions of cooperation...
-
A CONCEPT DESIGN OF DIESEL – HYDRAULIC PROPULSION SYSTEM FOR PASSENGER SHIP INTENDED FOR INLAND SHALLOW WATER NAVIGATION
PublikacjaThis paper presents an analysis of environmental and technical conditions necessary for working out a possibly most favourable propulsion system for a two – segment passenger ship intended for navigation between Berlin and Kaliningrad. There are presented various types of propulsion systems for small ships as well as analyzed their possible applications and consequences. In this work there were taken into account system’s reliability,...
-
ANALYSIS OF IMPACT of SHIP model parameters on changes of control quality index in ship dynamic positioning system
PublikacjaIn this work there is presented an analysis of impact of ship model parameters on changes of control quality index in a ship dynamic positioning system designed with the use of a backstepping adaptive controller. Assessment of the impact of ship model parameters was performed on the basis of Pareto-Lorentz curves and ABC method in order to determine sets of the parameters which have either crucial, moderate or low impact on objective...
-
Application of Intuitionistic Fuzzy Sets to the assessment of technical university students
PublikacjaThe article proposes application of artificial intelligence methods to assess students of technical universities. The level of achieved educational goals can be assessed using measurements based on the idea of Fuzzy Intuitionistic Sets (IFS). A classification algorithm was developed and an exemplary distribution of the criteria values using IFS was presented. The application of the proposed approach in online education can enrich...
Rok 2010
-
A concept of drive and control system of a novel device for people evacuating from large passenger ships
PublikacjaRosnąca z roku na rok liczba oraz wielkość i szybkość pasażerskich statków morskich wymusza szukanie nowatorskich lub doskonalenie dotychczasowych metod bezpiecznej ewakuacji ludzi z tak dużych obiektów. W artykule zaprezentowano koncepcję jednej z takich oryginalnych metod, w której między innymi, zastosowano wyciągi łańcuchowe do utrzymywania na czas rejsu oraz do opuszczania w razie ewakuacji łodzi ratunkowych. Przedstawiono...
-
Analiza podobieństwa strukturalnego w hierarchicznym modelu bazy danych automatyki siłowni okrętowej
PublikacjaW referacie przedstawiono hierarchiczną strukturę automatyki siłowni okrętowej do projektowania automatyki na podstawie rozwiązań zastosowanych na statkach podobnych w oparciu o informacje zawarte w opisie technicznym i zestawieniu aparatury kontrolno-pomiarowej. Opracowany algorytm optymalizacji wielokryterialnej umożliwia wyszukiwanie statków podobnych o możliwie dużym nasyceniu automatyką przy stosunkowo niedużych jej kosztach.
-
Analiza wytrzymałościowa fundamentu żelbetowego wraz z konstrukcją stalową stanowiska badawczego oraz opracowanie mapy dopuszczalnych obciążeń
PublikacjaPraca stanowi ekspertyzę możliwości wykorzystania dotychczasowego fundamentu stanowiska badawczego do badań dużych wciągarek linowych i łańcuchowych dla przemysłu oceanotechnicznego. Przewidziane do badań wciągarki są znacznie bardziej obciążone niż te, dla których zbudowane zostało stanowisko. Praca polegała na zamodelowaniu głównych elementów i wykonaniu obliczeń numerycznych MES dla szeregu wariantów konstrukcji oprzyrządowania...
-
Badanie problemów występujących w projektowaniu i eksploatacji elektrycznych pędników azymutalnych
PublikacjaArtykuł przedstawia kilka problemów dotyczących projektowania i eksploatacji elektrycznych układów napędowych małej mocy. Przedstawiane pędniki są projektowane i stosowane przez studentów i pracowników Politechniki Gdańskiej do napędu łodzi napędzanych energią słoneczną, które biorą udział w międzynarodowych regatach.
Rok 2006
-
A concept of pusher - barge coupling device of two-segment ship for inland waterways and coastal service
PublikacjaW artykule przedstawiono założenia projektowe i koncepcję rozwiązania konstrukcyjnego oraz napędu i sterowania urządzenia sprzęgającego pchacz i barkę dwusegmentowego statku śródlądowego i przybrzeżnego. Zaprezentowane urządzenie umożliwia zarówno sztywne połączenie, jak i wzajemne kontrolowane wychylanie obu segmentów względem siebie, co w znacznym stopni zwiększa manewrowość, a tym samym bezpieczeństwo żeglugi, zwłaszcza na wąskich...
-
A design concept of main propulsion system with hydrostatic transmission gear for inland waterways ship
PublikacjaCelem analizy jest przedstawienie koncepcji napędu głównego statku oraz określenie jego sprawności całkowitej. Zrealizowanie zamierzenia przedstawionego powyżej wymaga spojrzenia na opis strat i sprawności energetycznej przekładni hydrostatycznej, uwzględniający jak najdalej idącą jego prostotę. Obraz wzajemnego wpływu strat we wszystkich elementach układu hydraulicznego okazuje się bardzo złożony. Przy założeniu koniecznych uproszczeń...
-
A new method of ship routing on raster grids, with turn penalties and collision avoidance
PublikacjaArtykuł przedstawia nowy algorytm znajdowania optymalnych tras na siatkach rastrowych. Szczegółowo opisano zastosowane struktury danych, dzięki którym algorytm ma liniową złożoność obliczeniową. Na podstawie algorytmu opracowano metodę wyznaczania tras dla statków, uwzględniającą kwestie unikania kolizji z innymi statkami i przeszkodami nawigacyjnymi.Przedstawiono dwa warianty metody, dedykowane odpowiednio systemom pokładowym...
-
A unified measure of collision risk derived from the concept of a ship domain
PublikacjaW artykule zaprezentowano nową miarę ryzyka kolizji dwóch statków, wywiedzioną z koncepcji domeny statku. Jej prostota oraz fakt, że uwzględnia ona kursy obydwu statków czynią ją dobrą alternatywą dla często stosowanego pojęcia odległości największego zbliżenia. Miara ta jest elastyczna, tzn. można korzystać z niej w powiązaniu z dowolną, zadaną domeną statku. Szczegółowo przedstawiono wyprowadzenia wszystkich niezbędnych wzorów...
-
Anchoring and mooring equipment for a two-segment inland waterways ship
PublikacjaW artykule dokonano przeglądu i analizy wyposażenia kotwiczno-cumowniczego współczesnych statków śródlądowych. Przedstawiono także propozycję takiego wyposażenia dla segmentowego statku pasażerskiego wraz z doborem i rozmieszczeniem na pokładzie poszczególnych urządzeń.
-
Bezpieczna ewakuacja ludzi ze statków - prace realizowane w ramach Europejskiego Projektu Badawczego SAFECRAFTS
PublikacjaPrzedstawiony referat ma na celu zapoznanie środowiska okrętowców z zakresem prac badawczych, prowadzonych w ramach Europejskiego Projektu 6 Programu Ramowego pod nazwą ''Safecrafts - bezpieczna ewakuacja ludzi ze statków''.
-
Brawo, GEORGE!
PublikacjaAutor jest opiekunem Koła Naukowego Studentów ''KORAB'', działającego przy Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej. W artykule zaprezentowano nowozbudowany katamaran GEORGE napędzany siłą ludzkich mięśni, zaprojektowany i zbudowany z myślą o starcie w międzynarodowych regatach International Waterbike Regatta Istambuł 2006. Tekst zawiera relację z regat w których studenci Politechniki Gdańskiej odnieśli zwycięstwo.
Rok 2017
-
A Framework of a Ship Domain-based Collision Alert System
PublikacjaThe paper presents a framework of a planned ship collision alert system. The envisaged system is compliant with IMO Resolution MSC.252 (83) “Adoption of the revised performance standards for Integrated Navigation Systems (INS)”. It is based on a ship domain-oriented approach to collision risk and introduces a policy of alerts on dangerous situations. The alerts will include cautions, warnings and alarms, which will be triggered...
-
A method of determining and visualizing safe motion parameters of a ship navigating in restricted waters
PublikacjaThe paper presents a method of displaying ship collision avoidance information which is based on an unconventional Collision Threat Parameters Area (CTPA) technique. The solution presented here extends CTPA's functionality from past works by supporting navigation in restricted waters and handling ship domains analytically instead of numerically. It visualizes potential navigational threats as well as possible collision avoidance...
-
ATTEMPT AT EVALUATING THE INFLUENCE OF BENDING STRESS ON SHAFT WEAR PROCESSES IN WATER LUBRICATED SLIDING BEARING WITH A RUBBER BUSHING
PublikacjaWater lubricated bearings find increasingly wide application in shipbuilding or hydro–power industry, the popularity stemming from their numerous advantages. Unfortunately, as it turns out, water lubricated bearings do not always meet expectations, as on occasion they become subject to intense, premature wear which requires costly repair. One of the still unexplained phenomena is the process of excessive bearing wear, in particular...
Rok 2018
-
A Framework of A Ship Domain-Based Near-Miss Detection Method Using Mamdani Neuro-Fuzzy Classification
PublikacjaSafety analysis of navigation over a given area may cover application of various risk measures for ship collisions. One of them is percentage of the so called near- miss situations (potential collision situations). In this article a method of automatic detection of such situations based on the data from Automatic Identification System (AIS), is proposed. The method utilizes input parameters such as: collision risk measure based...
-
A Ship Domain-Based Method of Determining Action Distances for Evasive Manoeuvres in Stand-On Situations
PublikacjaA ship encounter can be considered safe if neither of ships’ domains (defined areas around ships) is intruded by other ships. Published research on this includes optimising collision avoidancemanoeuvres fulfilling domain-based safety conditions.However, until recently there was no method, using ship’s domain to determine exact moment when a particular collision avoidance manoeuvre can still be successfully performed. The authors...
Rok 2007
-
A method for measurements of geometry and positions of circular saw teethMetoda merania geometrie a polohy zubov v tele piloveho kotuca
PublikacjaW pracy przedstawiono sposób określania geometrii i położenia ostrzy piły tarczowej. Opisano metodę bazująca na numerycznej obróbce zarejestrowanych obrazów ostrzy pił w sposób automatyczny na automatycznym urządzeniu WKOPTar.
-
A new deterministic method of finding safe ship trajectory for any convex domain
PublikacjaW artykule wprowadzono nową deterministyczną metodę wyznaczania bezpiecznej trajektorii statku dla sytuacji spotkania z wieloma obiektami obcymi i dla dowolnej zadanej domeny. Jej prostota i fakt, że minimalizuje ona liczbę manewrów czynią ją dobrą alternatywą dla obecnie stosowanych metod. Metoda jest przedstawiona tak, aby mogła być bezpośrednio zastosowana w pokładowych systemach antykolizyjnych lub w systemach VTS.
-
Analiza możliwości wpływania na pracę promieniowego uszczelnienia ślizgowego poprzez deformowanie jego panwi = Analysis of possibility of influence on the radial sliding seals operating by deformation of the bearing sleeve
PublikacjaW referacie przedstawiono zasadę działania promieniowych uszczelnień ślizgowych oraz ukazano istotny wpływ podstawowych parametrów konstrukcyjnych na skuteczność i jakość ich pracy. Uszczelnienia te stosowane są w instalacjach okrętowych śrub nastawnych, w turbinach wodnych typu Kaplana i maszynach górniczych do drążenia tuneli. Umożliwiają one wprowadzenie oleju pod ciśnieniem do wnętrza obracającego się wału. Zapewnienie stabilnej...
-
Analiza systemów ewakuacyjnych dla współczesnych statków pasażerskich
PublikacjaReferat przedstawia charakterystykę systemów ewakuacyjnych stosowanych na współczesnych statkach, przewożących na pokładzie dużą ilość osób. Przedstawiono rozwiązania akceptowane przez przepisy i powszechnie stosowane oraz analizę ich zasadniczych cech. Uwzględniono systemy ratunkowe łodziowe i tratwowe oraz morskie systemy ewakuacyjne. Przedstawiono również przykłady opracowanych koncepcji systemów innowacyjnych.
-
Analysis of two design kind of propulsion for an inland vessel
PublikacjaW artykule przedstawiono założenia projektowe i dwa rozwiązania konstrukcyjne układu napędowego dla statku śródlądowego. W jednym z tych rozwiązań zastosowano przekładnię hydrostatyczną zaś w drugim - przekładnię elektryczną z przetwornikiem częstotliwości. Ponadto przedstawiono analizę porównawczą obu opracowanych układów.
-
Analysis of two design kind of propulsion for an inland vessel
Publikacjaw artykule przedstawiono dwa rodzaje układu napędowego dla statku śródlądowego. Pierwszy układ diesel-elektryczny z przetwornikiem częstotliwości i drugi układ diesel-hydrauliczny z przekładnią hydrostatyczną. Przeprowadzono wstępną analizę porównawczą obu układów z uwzględnieniem gabarytów, mas, kosztów inwestycyjnych i sprawności.
-
Badania wpływu podstawowych parametrów konstrukcyjnych na pracę promieniowego uszczelnienia ślizgowego
PublikacjaW referacie przedstawiono zasadę działania promieniowych uszczelnień ślizgowych oraz pokazano istotny wpływ podstawowych parametrów konstrukcyjnych na skuteczność i jakość ich pracy. Uszczelnienia te stosowane są w instalacjach okrętowych śrub nastawnych i w turbinach wodnych typu Kaplana. Umożliwiają one wprowadzenie oleju pod ciśnieniem do wnętrza obracającego się wału. Jakość ich pracy może być zasadniczo różna, zależnie od...
Rok 2011
-
A new design of the poded azimuth thruster for a diesel-hydraulic propulsion system of a small vessel
PublikacjaW artykule przedstawiono analizę różnych rodzajów okrętowych systemów napędowych z pędnikami azymutalnymi oraz rozwiązanie konstrukcyjne pędnika przeznaczonego dla małego statku z napędem diesel-hydraulicznym.Cechą charakterystyczna tego rozwiązania jest umieszczenie pod wodą głównego hydraulicznego silnika, napedzającego śrubę o skoku stałym mieszczoną w dyszy. Silnik zamocowany do gondoli połączonej sztywno z pionowową kolumną...
-
Analiza numeryczna i projekt koncepcyjny oprzyrządowania, umożliwiającego realizację badań hamulców dużych wciągarek (np. Winch CU 84 NVR4E)
PublikacjaW pracy przedstawiono analizę numeryczną oraz projekt koncepcyjny przyrządu umożliwiającego prowadzenie badań hamulców taśmowych dużych wciągarek na stanowisku badawczym w firmie Rolls -Royce Marine Poland Sp. z o.o.
-
Azymutalny pędnik podowy z napędem hydraulicznym dla małej jednostki pływającej
PublikacjaW pracy przedstawiono projekt konstrukcyjny okrętowego pędnika azymutalnego z napędem hydraulicznym przeznaczonego dla małej jednostki pływającej. Cechą charakterystyczną tego pędnika jest to, że hydrauliczny silnik napędzający śrubę o skoku stałym zamocowany jest do znajdującej się pod wodą gondoli, a jego wał sprzęgnięty jest bezpośrednio z wałem tej śruby umieszczonej dyszy. Pionowa kolumna pędnika wraz z dyszą i gondolą może...
Rok 2014
-
A numerical model to simulate the motion of a lifesaving module during its launching from the ship’s stern ramp
PublikacjaThe article presents a numerical model of object motion in six degrees of freedom (DoF) which is intended to be used to simulate 3D motion of a lifesaving module during its launching from a ship using a stern ramp in rough sea. The model, of relatively high complexity, takes into account both the motion of the ship on water in changing sea conditions, and the relative motion of the ramp with respect to the ship. The motion of the...
-
Assessment of under power ed propulsion machinery in electrically driven small inland waterway passenger ships from classification society point of view
PublikacjaPaper presents short operat ional a nd engineering analysis of underpowered propulsion in small electrically propelled small inland passenger ships. There is evidence that in certain weather conditions the phenomena of added aerodynamic resistance of small water crafts may have seriou s influence on their speed and manoeuvrability. Existing regulations like class societies rules for ship classification and construction or EU Directive 2006/87/EC do...
-
ASSESSMENT OF UNDERPOWER ED PROPULSION MACHINERY IN ELECTRICALLY DRIVEN SMALL INLAND WATERWAY PASSENGER SHIPS FROM CLASSIFICATION SOCIETY POINT OF View
PublikacjaPaper presents short operat ional a nd engineering analysis of underpowered propulsion in small electrically propelled small inland passenger ships. There is evidence that in certain weather conditions the phenomena of added aerodynamic resistance of small water crafts may have serious influence on their speed and manoeuvrability. Existing regulations like class societies rules for ship classification and construction or EU Directive 2006/87/EC do...
Rok 2020
-
A Population-Based Method with Selection of a Search Operator
PublikacjaThis paper presents a method based on a population in which the parameters of individuals can be processed by operators from various population-based algorithms. The mechanism of selecting operators is based on the introduction of an additional binary parameters vector located in each individual, on the basis of which it is decided which operators are to be used to modify individuals’ parameters. Thus, in the proposed approach,...
-
APPLICATION OF APRIORI ALGORITHM IN THE LAMINATION PROCESS IN YACHT PRODUCTION
PublikacjaThe article specifies the dependence of defects occurring in the lamination process in the production of yachts. Despite great knowledge about their genesis, they cannot be completely eliminated. Authentic data obtained through cooperation with one of the Polish yacht shipyards during the years 2013–2017 were used for the analysis. To perform a simulation, the sample size was observed in 1450 samples, consisting of 6 models of...
-
Badania tribologicznych właściwości nanokompozytowych warstw Ni-P/Si3N4 osadzanych metodą redukcji chemicznej na stopie aluminium AW-7075
PublikacjaPrzedstawiono wyniki tribologicznych badań warstw nanokompozytowych Ni-P/Si3N4 i niklowych Ni-P osadzonych na stopie aluminium AW-7075 metodą redukcji chemicznej, a także stopu AW-7075 bez powłoki. Warstwy nanokompozytowe wytworzono, stosując azotek krzemu Si3N4 w postaci polidyspersyjnego proszku o wielkości cząstek 20–25 nm. Analizowano wpływ zawartości w materiale warstwy fazy dyspersyjnej na twardość i zużycie ścierne, którą...
Rok 2015
-
A Simulative Comparison of Ship Domains and Their Polygonal Approximations
PublikacjaThe paper investigates the impact of a precise ship domain shape on the size of collision avoidance manoeuvres. The considered collision avoidance manoeuvres include both course and speed alterations. Various ship domains are compared with their polygonal approximations, which vary in the number of points of a domain contour and placement of these points. The best of all considered approximations is determined in the course of...
-
A Target Information Display for Visualising Collision Avoidance Manoeuvres in Various Visibility Conditions
PublikacjaThe paper introduces a new approach to displaying information on targets. The proposed display visualises three types of information: targets’ motion parameters (typical for target tracking), combinations of own course and speed which collide with those targets (typical for Collision Threat Parameters Area display by Lenart (1983)) and combinations of own course and speed which are not compliant with COLREGS in this case (based...
Rok 2008
-
Algorithm for searching out similar ships within expert system of computer aided preliminary design of ship power plant
PublikacjaW pracy zaprezentowano algorytm wyszukiwania statków podobnych zaimplementowany w hybrydowym systemie wspomagania projektowania wstępnego siłowni okrętowej na podstawie nowych funkcji podobieństwa oraz zaadaptowanych z literatury. Do wyszukiwania statków podobnych została zastosowana metoda optymalizacji wielokryterialnej ważonych zysków.
-
Badania wpływu wymuszeń kinematycznych na pracę hydraulicznej wciągarki trałowej
PublikacjaW pracy przedstawiono wyniki badań eksperymentalnych wpływu wymuszeń kinematycznych na pracę hydraulicznej wciągarki trałowej. Badania te przeprowadzono na stanowisku laboratoryjnym dla czterech stanów pracy, jakie występują podczas eksploatacji tego typu wciągarek. Uzyskane wyniki potwierdziły występowanie, w pewnych warunkach pracy wciągarki niekorzystnych zjawisk dynamicznych objawiających się hałaśliwą pracą i drganiami. Wykazano,...
Rok 2016
-
An analysis of domain-based ship collision risk parameters
PublikacjaAccording to a lot of contemporary research on ship collision avoidance the classic approach parameters – distance at closest point of approach (DCPA) and time to the closest point of approach (TCPA) – are not sufficient for estimating ship collision risk and for planning evasive manoeuvres. Consequently new measures are introduced, often utilizing the concept of a ship domain. Their drawback, up to this point, was the lack of...
-
Analiza konstrukcji ramy nośnej wyczynowego roweru wodnego Rektor na przykładzie wybranego węzła
PublikacjaW pracy poruszono problem zmniejszenia masy wyczynowego roweru wodnego Rektor bez utraty jego wytrzymałości. W tym celu przeprowadzone zostały wieloetapowe obliczenia wybra- nego węzła konstrukcyjnego. Ponadto omówiono technologię wykonania rur kompozytowych. Podczas analizy sprawdzono trzy przypadki różniące się materiałem, z którego wykonano ramę, odpowiednio: z aluminium, laminatu zbrojonego włóknem szklanym oraz laminatu zbrojonego...
Rok 2012
-
An integrated hydraulic drive system of a novel device for launching lifeboats from large passenger ship
PublikacjaArtykuł przedstawia zintegrowany układ napędu i sterowania hydraulicznego systemu ewakuacyjnego składającego się z wyciągu łańcuchowego z zamocowanymi na nim łodziami ratunkowymi oraz furto-rampy rufowej. Zastosowana tu furto-rampa z elementem wypornościowym umożliwia zwiększenie jej funkcji do samoczynnego dostosowania kąta jej wychylenia roboczego w przypadku znacznego przegłębienia statku na dziób. Przedstawiony układ hydrauliczny...
-
Assessment of possible application of water lubricated sintered brass slide bearing for marine propeller shaft
PublikacjaW artykule przedstawiono wyniki badań eksperymentalnych smarowanego wodą łożyska poprzecznego z panwią wykonaną ze spieku brązu.Przedstawiono wyniki pomiarów rozkładu ciśnienia w filmie smarnym, trajektorie osi wału oraz oporów ruchu.Przeprowadzono ocenę przydatności tego typu łożyska do łożyskowania okrętowych wałów śrubowych.
-
Azymutalny pędnik podowy z napędem hydraulicznym do małych statków
PublikacjaW artykule przedstawiono opis konstrukcji wraz z rysunkiem złożeniowym oraz rysunkami trójwymiarowymi oryginalnego podowego pędnika azymutalnego dla małego statku rybackiego. Pędnik ten z napędem hydraulicznym zaprojektowany na Politechnice Gdańskiej został wykonany i częściowo przebadany. Wystawiony na 16th International Maritime Exhibition BALTEXPO-2011, spotkał się z dużym zainteresowaniem zwłaszcza armatorów małych statków...
Rok 2009
-
Analysis of ship shaft line coupling bolts failure
PublikacjaW artykule przedstawiono dane statystyczne dotyczące uszkodzeń linii wałów okrętowych, w tym także pęknięć zmęczeniowych śrub sprzęgieł kołnierzowych wałów. Wyjaśniono także mechanizm powstawania tego typu uszkodzeń i zagrożenia jakie niosą ze sobą. Opisano przypadki takich uszkodzeń oraz badania jakie są prowadzone dla lepszego poznania zjawisk zmęczeniowych w omawianych uszkodzeniach.
Rok 2002
-
Aspects nergtiques des transmissions hydrostatiques.
PublikacjaPrzedstawiono podstawy teoretyczne, wyniki badań laboratoryjnych oraz algorytmy umożliwiające symulacyjne określanie sprawności energetycznej napędów i sterowań hydrostatycznych. Programy komputerowe, oparte na opracowanych przez autora zależnościach, umożliwiają określanie wpływu na sprawność energetyczną: struktury układu umożliwiającej zmianę prędkości silnika hydraulicznego, współczynników strat energetycznych w elementach...
-
Badania polimerowych łożysk ślizgowych wału śrubowego małej jednostki pływającej.
PublikacjaReferat prezentuje założenia oraz wyniki wstępnych badań teoretycznych i eksperymentalnych smarowanych wodą polimerowych łożysk ślizgowych wału śrubowego małej jednostki pływającej. Głównym problemem badawczym jest wyjaśnienie czy w smarownych wodą panwiach wału śrubowego możliwe jest uzyskanie stabilnego smarowania hydrodynamicznego. Autor przedstawia model obliczeń teoretycznych oraz specjalnie zaprojektowane i wykonane...
-
Badania symulacyjne polimerowych łożysk ślizgowych wału śrubowego małej jednostki pływającej.
PublikacjaReferat prezentuje założenia oraz wyniki wstępnych badań symulacyjnych smarowanych wodą polimerowych łożysk ślizgowych wału śrubowego małej jednostki pływającej. Prezentowany jest model teoretyczny izotermiczny oraz wyniki obliczeń numerycznych wykonanych za jego pomocą.
Rok 2003
-
Badania eksperymentalne polimerowego łożyska smarowanego wodą okrętowego wału śrubowego.
PublikacjaReferat prezentuje część wyników uzyskanych w trakcie badań eksperymentalnych polimerowego łożyska okrętowego wału głównego smarownego wodą. Zademonstrowano uzyskane w trakcie pracy badawczej wykresy współczynnika tarcia,rozkładu ciśnienia na obwodzie pomiędzy czopem a panwią oraz trajektorii środka czopa.