Publikacje
Filtry
wszystkich: 590
Katalog Publikacji
Rok 2017
-
METODA WIELOKRYTERIALNEJ OCENY PRZEBUDOWY UKŁADÓW TOROWYCH NA SZLAKACH
PublikacjaRozprawa doktorska dotyczy zagadnienia projektowania układów geometrycznych toru kolejowego w procesie modernizacji linii kolejowych. Scharakteryzowano główne cechy dotyczące tej tematyki w oparciu o literaturę polską i zagraniczną, w tym przepisy branżowe. Przedstawiono czynniki wpływające na projektowanie modernizacji linii kolejowych. Określono wartości dopuszczalne parametrów kinematycznych i geometrycznych. Specyfika omawianego...
-
Kształtowanie toru zwrotnego rozjazdu z odcinkami krzywizny liniowej
PublikacjaW pracy została przedstawiona analityczna metoda kształtowania toru zwrotnego rozjazdu kolejowego posiadającego na swojej długości odcinki krzywizny liniowej. Odróżnia go to w istotny sposób od rozwiązania typowego, stanowiącego pojedynczy łuk kołowy bez krzywych przejściowych. W metodzie tej dokonano identyfikacji problemu rozkładu krzywizny za pomocą równań różniczkowych. Uzyskane rozwiązania mają charakter uniwersalny; m. in....
-
Improving Thermal Insulation Properties for Prefabricated Wall Components Made of Lightweight Aggregate Concrete with Open Structure
PublikacjaPorous concrete is commonly used in civil engineering due to its good thermal insulation properties in comparison with normal concrete and high compression strength in comparison with other building materials. An extremely porous concrete, called ‘lightweight aggregate concrete with open structure’ (LAC), is used in some German plants to produce prefabricated wall components. They are used mainly in hall buildings, e.g. supermarkets....
-
Identyfikacja właściwości statycznych i dynamicznych zwodzonej kładki dla pieszych na wyspę Ołowiankę w Gdańsku
PublikacjaW artykule przedstawiono wybrane wyniki badań pod próbnym obciążeniem statycznym i dynamicznym zwodzonej kładki dla pieszych przez rzekę Motławę na Wyspę Ołowiankę w Gdańsku. Dokonano porównania wyników badan z wynikami teoretycznych analiz numerycznych.
-
Footbridges. Dynamic Design – Selected Problems
PublikacjaModern footbridges create challenge in esthetic and structural design. Breaking the proven canons is a recipe for architectural success. However esthetic form has to be also a functional pedestrian bridge. Therefore a good FEM modeling is a key element in engineering part of design. The paper presents selected problems related to the modeling of the dynamic construction of footbridges. Several basic dynamic problems concerning...
-
EKSPERTYZA WSPÓŁPRACY KOŁO-SZYNA Z WYPADKU KOLEJOWEGO ZAISTNIAŁEGO Z POCIĄGIEM TMEJ NR 764014 W DNIU 07.03.2015 r. O GODZ. 20.30 NA SZLAKU KROTOSZYN – CHOJNICE ORAZ WSKAZANIE PRZYCZYN WYPADKU
PublikacjaCelem opracowania zgodnie z treścią zlecenia było sporządzenie ekspertyzy współpracy koło-szyna z wypadku kolejowego zaistniałego z pociągiem TMEJ Nr 764014 w dniu 07.03.2015 r. o godz. 20.30 na szlaku Krotoszyn – Chojnice, w torze szlakowym nr 1, w km 60,785 linii kolejowej nr 281 Oleśnica – Chojnice oraz wskazanie przyczyn wypadku.
-
Ekspertyza szyn 60E1 na stacji Grodzisk Mazowiecki
PublikacjaEkspertyza szyn kolejowych 60E1
-
Effect of Different Structure Type Traffic On Railway Line Capacity
PublikacjaThe article points to methods of analyzing railway traffic conditions based on two parameters: capacity and delay of trains. The impact of the differentiated railway type structure on the capacity of the railway line was presented. Particular attention has been paid to the assessment of commonly used simplifications in analyzes.
-
Dynamic Analysis of the Turnout Diverging Track for HSR with Variable Curvature Sections
PublikacjaThe paper presents an analytical method of identifying the curvature of the turnout diverging track consisting of sections of varying curvature. Both linear and nonlinear (polynomial) curvatures of the turnout diverging track are identified and evaluated in the paper. The presented method is a universal one, it enables to assume curvature values at the beginning and end point of the geometrical layout of the turnout. The results...
-
Doświadczenia europejskie w zakresie stosowania pojazdów dwusystemowych w transporcie szynowym
PublikacjaTramwaj i kolej wywodzą się zasadniczo z tej samej technologii, opartej na układzie stalowe koło – stalowa szyna, ale z różnych przyczyn w ciągu ostatnich 180 lat rozwijały się dwa główne nurty tej technologii: kolej i tramwaj. Powstały niezależne od siebie standardy techniczne oraz – w większości państw europejskich – osobne przepisy projektowe, eksploatacyjne i organizacyjne. W artykule poruszono różnych aspektów funkcjonowania...
-
Diagnostyka wibracyjna obiektów mostowych z zastosowaniem czujników rotacji
PublikacjaW pracy przedstawiono aktualizację parametrów na podstawie częstotliwości i postaci drgań własnych przy użyciu iteracyjnej procedury bazującej na macierzy wrażliwości z wykorzystaniem pomiarów rotacyjnych i translacyjnych stopni swobody. Zagadnienia zawarte w pracy koncertują się na aktualizacji parametrów modelu MES. W rozprawie zaproponowano 12 autorskich indeksów oraz autorskie definicje macierzy wag w 8 wariantach. Dokonano...
-
Determination of the optimal curvature of the turnout diverging track for HSR using dynamic analysis
PublikacjaThe paper presents an analytical method of identifying the curvature of the turnout diverging track consisting of sections of varying curvature. Such turnout is mainly applied on High Speed Railway. Both linear and nonlinear (polynomial) curvatures of the turnout diverging track are considered in the paper. Obtained solutions enable to assume curvature values at the beginning and end point of the geometrical layout of the turnout.The...
-
Bariery stosowania technologii odzysku energii w transporcie szynowym
PublikacjaNa wstępie artykułu został przedstawiony przegląd istniejących technologii odzysku energii w procesie hamowania oraz możliwości jej wykorzystania. Omówiono możliwości akumulowania rekuperowanej energii w zasobnikach stacjonarnych oraz tych zainstalowanych w pojazdach, możliwość przesyłu energii do krajowej sieci energetycznej jak również jej bezpośredniego wykorzystania przez inne pojazdy znajdujące się na sieci. W części zasadniczej...
-
Badania wstępne możliwości oceny stanu powierzchni tocznej szyn za pomocą zjawisk wibroakustycznych
PublikacjaW artykule przedstawiono wstępną koncepcję możliwości wykorzystania zjawisk wibroa-kustycznych w celu oceny stanu powierzchni tocznych szyn. Scharakteryzowano metodykę, zakres badań oraz wybór punktów lokalizacyjnych. Badania wstępne obejmowały pomiary drgań i hałasu na referencyjnym odcinku toru oraz na odcinku toru z wadą squat. Pomiary przeprowadzono na dwóch liniach kolejowych nr 213 Reda – Hel oraz 131 Chorzów Batory – Tczew....
-
Badania in situ i analizy numeryczne mostu typu extradosed w Gdańsku
PublikacjaJednym z najnowszych typów konstrukcji wśród obiektów mostowych są mosty typu extradosed. Pierwsze konstrukcje tego typu powstały w latach 70-tych XX wieku. Stanowią one hybrydę pomiędzy sprężonym mostem belkowym, a mostem podwieszonym. W pracy przedstawiono analizy numeryczne oraz przeprowadzone badania in situ dla mostu typu extradoes w Gdańsku .Przedstawiono założenia, wyniki oraz wnioski z przeprowadzonych badań oraz analiz...
-
Badania eksperymentalne słupów CFST z betonem zwykłym i ekspansywnym
PublikacjaPraca przedstawia badania eksperymentalne ponad 40 słupów CFST. Analizie poddano wyniki siły niszczącej słupy w aspekcie grubości stalowego płaszcza, smukłości słupa, rodzaju betonu wypełniającego stalową rurę (zwykły i ekspansywny) i jego wytrzymałości a także sposobu obciążania słupa (przez rdzeń lub przez cały przekrój). Sprawdzono efektywność słupów CFST z użyciem betonu ekspansywnego i zwykłego rozumianą jako stosunek nośności...
-
ASPEKTY BEZPIECZEŃSTWA W PROJEKTOWANIU I BUDOWIE INFRASTRUKTURY TRAMWAJOWEJ
PublikacjaW artykule omówiono podstawowe problemy szeroko rozumianej infrastruktury tramwajowej, które wpływają na poziom bezpieczeństwa. Wskazano kierunki i przykłady działań w zakresie poprawy bezpieczeństwa w ruchu tramwajowym. Za konieczne uznano projektowanie i ciągły rozwój rozwiązań infrastrukturalnych w sposób uwzględniający wymogi bezpieczeństwa ruchu drogowego.
-
Arching of railway turnouts by analytical design method
PublikacjaThe paper involved the issue of arching of the railway turnouts. This is an issue which is given relatively less attention to scientific and research activities. Reference has been made to the book by Wladyslaw Rzepka, under the title „Curved turnouts in plan and profile”, which has been used in Poland for more than 50 years as the main source of information relating to the turnouts on the curve. The book is a compilation of elaborations...
-
Analog modelling in qualitative analysis of vibration propagation
PublikacjaThe theory of dynamic systems is usually used to model the real systems. The models are based on solving ordinary differential equations, partial or difference, which enable obtaining the relation between input signal and the system response (output signal). The analogy between those models and generalized dynamic systems or control systems can be practically used. Vibration propagation can be described in a similar way as the...
-
Analizy numeryczne i badania in situ innowacyjnego wiaduktu zespolonego VFT-WIB
PublikacjaDziedzina konstrukcji zespolonych w mostownictwie jest jedną z ciągle rozwijających się. Uwarunkowania wynikające z ciągle udoskonalanych i automatyzowanych procesów produkcji, technologii spawania oraz optymalizacji kosztów wymagają od projektantów nieustannych poszukiwań nowych rozwiązań konstrukcyjnych. Jednym z innowacyjnych obiektów wybudowanych w ostatnim czasie w Polsce jest wiadukt zespolony w ciągu drogi krajowej nr 22,...
-
Analityczne podejście do problematyki łukowania rozjazdów kolejowych
PublikacjaW pracy nawiązano do książki Władysława Rzepki pt. „Rozjazdy łukowe w planie i profilu”, będącej od ponad 50 lat w naszym kraju podstawowym opracowaniem traktującym o problematyce rozjazdów łukowych. Wskazano, że zawarta tam teoria została dostosowana do ówczesnych możliwości obliczeniowych. Jak się wydaje, podstawową wadę przedstawionych rozwiązań stanowi niejednoznaczność przyjęcia układu odniesienia. W niniejszej pracy przedstawiono...
-
Alternatywa dla elektryfikacji miejskiej linii kolejowej - elektryczne zasobnikowe jednostki trakcyjne
PublikacjaNa linii kolejowej nr 248 eksploatowane są pojazdy o napędzie spalinowym, ocenianymi powszechnie jako nie ekologiczne, mało ekonomiczne, hałaśliwe, i o małym, w porównaniu do trakcyjnych pojazdów elektrycznych, przyśpieszeniu i prędkości na wzniesieniach. W artykule przeanalizowano alternatywę dla budowy infrastruktury trakcji elektrycznej, która jest postrzegana jako kosztowna i zaburzająca walory krajobrazowe.
Rok 2018
-
Stress analysis of the bridge hangers in terms of the fatigue verification
PublikacjaThe paper presents the results of numerical stress analysis of the bridge rod hangers. Two types of hangers were taken into account, i.e. the bolted hanger and the welded hanger. A detailed FEM shell models of the connection area between the hanger and the bridge span have been developed. Local stress concentration effects have been investigated in terms of fatigue verification.
-
Shell model of multiple-row moment I-section end-plate joint
PublikacjaThe paper deals with a problem of application of shell elements in the models of multiple-row moment end-plate connections. The extended connection of I-section with a cross-section W760x265x220 made of steel S355 was analyzed. Comparison analysis of FEM, complex volume and shell models has been done. Three cases with different end-plate thickness: 14, 18 and 36 mm were analyzed and compared with the reference results. Comparison...
-
Rozprzestrzenianie się w podtorzu skutków katastrof kolejowych z udziałem materiałów niebezpiecznych
PublikacjaDuża część przewozów materiałów niebezpiecznych prowadzona jest koleją. W związku z tym bezpieczeństwo tych przewozów nabiera coraz większego znaczenia. Każda katastrofa z udziałem materiałów niebezpiecznych ma negatywny wpływ na uczestników tego zdarzenia oraz na otaczające środowisko, bowiem jej zasięg na ogół nie jest lokalny. Z tego wynika, że w przypadku zaistnienia katastrofy należy minimalizować jej skutki oraz w dalszych...
-
Rozjazdy z nieliniową krzywizna toru zwrotnego dla różnych prędkości jazdy pociągów
PublikacjaW pracy podjęto kwestię kształtowania zmiennej krzywizny w torze zwrotnym rozjazdu kolejowego. Na podstawie przeprowadzonych wcześniej badań dynamicznych jako modelowe przyjęto rozwiązanie nie posiadające w strefie środkowej łuku kołowego, lecz składające się z dwóch stref krzywizny nieliniowej o jednakowej długości z zerowymi wartościami krzywizny w punktach skrajnych. Dokonano wyboru najkorzystniejszego rodzaju krzywizny z punktu...
-
Risks associated with the transportation of hazardous materials on public roads
PublikacjaA significant proportion of the transport of hazardous materials is carried out on public roads. Therefore, the safety of such transport is becoming increasingly important. Every catastrophe involving hazardous materials has a negative impact on direct road users and the surrounding environment, becauses its range is mostly not local. It follows that in the event of such catastrophe, its effects should be minimized. This is possible...
-
Projektowanie i eksploatacja dróg szynowych z wykorzystaniem mobilnych pomiarów satelitarnych
PublikacjaNiniejsza monografia zawiera szczegółowy opis aktywnych sieci geodezyjnych GNSS oraz modelowania dokładności określania pozycji w pomiarach satelitarnych. Omówiono również opracowaną technikę mobilnych pomiarów satelitarnych toru kolejowego oraz aplikacje związane z jej zastosowaniem w projektowaniu i eksploatacji dróg szynowych. Autorzy zawarli w pracy wyniki swoich badań, wykonywanych na przestrzeni lat 2009–2015. Badania przeprowadzono...
-
PROBLEMY EKSPLOATACYJNE W ROZJAZDACH KOLEJOWYCH
PublikacjaW artykule zaprezentowano pojawiające się nowe charakterystyczne formy zużyć elementów rozjazdów kolejowych, związane z odmiennymi (zwiększonymi) parametrami eksploatacyjnymi. Omówiono także problemy organizacyjne napraw elementów nawierzchni kolejowej.
-
Praktyczne efekty analizy konstrukcji żelbetowych i sprężonych z uwzględnieniem zarysowania betonu
PublikacjaW artykule zawarto wybrane przykłady problemów strukturalnych związanych z modelowaniem zarysowania betonu zbrojonego. Zaprezentowano przykłady i studia przypadku. Model zarysowanego betonu pozwala przewidzieć naprężenia charakterystyczne w zbrojeniu i betonie. Pozwala również ocenić wielkość zarysowania oraz wpływ na redystrybucję sił wewnętrznych w zarysowanej konstrukcji. Taki rodzaj analizy jest dostępny w wysokiej jakości...
-
Original footbridge in Mikolajki, Poland
PublikacjaIn summer 2016, a new footbridge in the town of Mikołajki (Poland) was built, over a stream connecting two adjacent lakes – Talty and Mikołajki. Its modern construction, based on the shape of a DN ice-boat, makes it inique in Poland, and probably in the world as well. This novel and dynamic shape became a significant landmark associated not only with Mikołajki, but also with the whole region of Mazury, as well as with sailing...
-
Optymalizacja efektywności hamowania odzyskowego w transporcie szynowym przez sterowanie czasem przyjazdu na stację
PublikacjaArtykuł nawiązuje do poprzednich prac autorów, w których przedstawiono model organizacji ruchu kooperujących pociągów z uwzględnieniem optymalizacji wykorzystania energii zwracanej do sieci jezdnej. W przedstawionej pracy zmodyfikowano model zmieniając główną zmienną sterującą, mającą wpływ na efektywne wykorzystanie energii, z czasu odjazdu na czas przyjazdu pociągu na stację lub przystanek. Optymalizacja dokonywana jest przez...
-
Optimization of the efficiency of braking energy recovery in rail transport by changing arrival time
PublikacjaThe article refers to the previous work of the authors, in which the model of traffic organization of cooperating trains including the optimization of the use of energy returned to the catenary was presented. In the presented article, the model was modified by changing the main control variable, which affects the efficient use of energy. Departure time was changed for the arrival time of the train to the stop or station. The optimization...
-
Ocena uszkodzeń powierzchni tocznej szyn kolejowych za pomocą zjawisk wibroakustycznych
PublikacjaNarastającym problemem diagnostyki nawierzchni kolejowej stały się wady (uszkodzenia) powierzchni tocznej szyn, które w konsekwencji pęknięcia lub złamania szyny prowadzą do wykolejenia pociągu. Prowadzona dotychczas diagnostyka szyn jest niewystarczająca do jednoznacznej oceny występowania uszkodzenia na powierzchni tocznej, stąd pojawiła się koncepcja pracy doktorskiej, której celem jest zbadanie możliwości oceny wybranych uszkodzeń...
-
Możliwości oceny kształtu toru z wykorzystaniem mobilnych pomiarów GNSS
PublikacjaW artykule podjęto zagadnienie możliwości wykorzystania nowoczesnych technik GNSS do identyfikacji i oceny ukształtowania torów kolejowych i tramwajowych. Zagadnienie to jest kluczowe w kontekście zarządzania oraz modernizacji i budowy dróg szynowych.
-
Model organizacji ruchu na sieci kolejowej z uwzględnieniem rekuperacji energii
PublikacjaNa wstępie przeanalizowano aktualny stan wiedzy z zakresu metod wykorzystywania energii z rekuperacji oraz istniejących modeli optymalizujących ich efektywność. Na tej podstawie za główny cel pracy wyznaczono opracowanie metody modyfikacji kolejowego rozkładu jazdy, która doprowadzi do zwiększenia efektywności wykorzystania energii pochodzącej z rekuperacji. W związku z powyższym postawiono tezę, że możliwe jest zwiększenie efektywności...
-
Metodyka projektowania i eksploatacji dróg szynowych z wykorzystaniem mobilnych pomiarów satelitarnych
PublikacjaW pracy zostały przedstawione aplikacyjne możliwości metody mobilnych pomiarów satelitarnych w projektowaniu i eksploatacji dróg szynowych. Pokazano wizualizację położenia toru kolejowego, omówiono sposoby oceny odcinków prostych toru i odcinków położonych w łuku oraz tworzenie poligonu kierunków głównych trasy. Szczególną uwagę poświęcono opracowanej analitycznej metodzie projektowania, omawiając jej algorytmy obliczeniowe: projektowania...
-
Metodyka projektowania, budowy i utrzymania torów tramwajowych z wykorzystaniem techniki Mobilnych Pomiarów Satelitarnych
PublikacjaPodstawowym problemem badawczym przedstawionym w dysertacji była analiza metod projektowych stosowanych w Polsce w porównaniu do reszty Świata. Prace wykazały, że stosowana w naszym kraju metodyka odbiega od zaleceń, które można znaleźć w przepisach zagranicznych. Brak jest analizy parametrów decydujących o komforcie jazdy, jak również kompleksowej metody oceny jakości projektowanego układu geometrycznego. Mając ten fakt na uwadze,...
-
Load-carrying capacity of axially loaded concrete-filled steel tubular columns made of thin tubes
PublikacjaAn experimental investigation was conducted on 30 CFST columns. An influence of the following factors on load-carrying capacity of the investigated columns was analyzed: the column slenderness (l1 = 42, l2 = 27 and l3 = 15), the tube thickness (the reinforcement ratio was equal to 4% or 6%), the way of applying the load to CFST columns (through the concrete core or through the entire cross-section), the bond strength between a...
-
Launching of steel bridge girder. Application of nonlinear shell models
PublikacjaThe paper describes the final technology of launching the steel bridge superstructure. The original technology failed in the first construction stage. Local damage of steel webs caused by plastic buckling stopped the procedure. In the effect of damage a new consulting team was employed to solve the problem and redesign a technology of constructing. The key element of the new solution was developed with great help of non-linear...
-
Influence of geotechnical conditions on damage states of Gdansk Bay Coast cliff formations
PublikacjaA geotechnical aspect of destruction processes of seashores was identified based on the case of erosion of Gdansk Bay Coast cliff formations. Causative factors of landslide were described in the context of natural phenomena, land development and its anthropogenic transformations. Possible directions of theoretical analysis of changes in groundwater relations were indicated.
-
INCREASING THE COUNTRY'S SECURITY AND PUBLIC TRANSPORT ACCESSIBILITY BY CREATING A NETWORK OF SMALL AIRPORTS
PublikacjaIt has been shown that by creating a network of small airports, it is possible to increase the communication accessibility of large population groups and the country's security, including safety at sea. The airports mentioned above may also be located on land considered to be weak from an engineering point of view. These include, for example, wetlands, swamps, flood embankments, poor coastal belt grounds, and reclaimed land. A...
-
Identyfikacja własności dynamicznych cięgien jako element diagnostyki wybranych konstrukcji mostowych
PublikacjaW artykule opisano doświadczenia autorów związane z identyfikacją siły w cięgnach mostów. Główna uwaga poświęcona została sprężeniu zewnętrznemu w mostach betonowych. Rozpatrzono wpływ błędów pomiarowych występujących w trakcie badań identyfikujących siłę na podstawie parametrów modalnych. Zwrócono wpływ trudności związanych z określeniem długości cięgna, jego masą i warunkami brzegowymi. Opisany przypadek uszkodzonego kabla sprężającego...
-
Identification of safety hazards and their sources in tram transport
PublikacjaBoth in Poland and in most countries of the European Union, the tram infrastructure is extensively expanding. Contemporary low-floor trams are constructed according to different technical assumptions than typical railway vehicles or high floor trams. In Poland such vehicles rides often on lines designed according to standards developed to the classical vehicles. At the same time, the intensity of road traffic and the number of...
-
Hazardous material-related propagation of the effects of train accidents in the subgrade
PublikacjaA large part of the transport of hazardous materials is carried out by rail. Therefore, the security of these transports is becoming increasingly important. Every catastrophe involving dangerous materials has a negative impact on the participants of the incident and the surrounding environment, because its range is generally not local. It follows that in the event of a catastrophe, its effects should be minimized and remediation...
-
Generalized Taylor formula and shell structures for the analysis of the interaction between geosythetics and engineering structures of transportation lines
PublikacjaThe analysis of the interaction between geosynthetics and engineering structures (e.g. railroad bed, soil foundation, pipeline) assumes that the geosynthetic form elastic membranes or shell laid on different types of foundations. The mathematical description of that problems in continuous domain employs Laplace operator Δ or d’Alembert operator □. In this paper we demonstrate the analysis based on generalize Taylor formula, and...
-
Forecasting of railway track tamping based on settlement of sleepers using fuzzy logic
PublikacjaThe sleepers in a railway track transfer vertical, transverse and longitudinal loads to the track ballast and subgrade. The sleepers allow for keeping the distance between the rails constant. The thickness of ballast should be between 16 and 35 cm depending on the design standard of the track, and it should be densified where the ballast supports the sleeper. The exploitation causes contamination of the ballast, crushing the material...
-
Estakada E2 - kluczowy obiekt Obwodnicy Wałcza
PublikacjaW artykule przedstawiono uwarunkowania i przebieg projektowania estakady E2 z betonu sprężonego w ciągu Obwodnicy Wałcza. Pokazano efekt procesu optymalizacji projektu pierwotnego. Opisano przeprowadzone analizy wynikające z przyjętej technologii nasuwania podłużnego oraz istotne aspekty, które należy poruszyć przy wyborze tej technologii. Zaprezentowano modele numeryczne konstrukcji przęseł i metodę analizy z uwzględnieniem pracy...
-
Estakada E1 w ciągu obwodnicy Wałcza. Konsekwencje przyjętej technologii sprężenia
PublikacjaW referacie opisano przypadek liniowej i nieliniowej analizy sprężonego dźwigara mostowego. W czasie budowy zauważono zarysowania na spodniej stronie dźwigara. Były to miejscowe zjawiska zlokalizowane w okolicy połączeń technologicznych. Analiza liniowa modelu belkowego nie dostarczyła informacji o ryzyku zarysowania. Liniowa analiza modelu powłokowego ujawniła naprężenia większe niż wytrzymałość betonu przy rozciąganiu. Nieliniowa...
-
Elastic waves in the railroad track substructures and its surroundings analyzed with non-classical operational methods
PublikacjaWe analyze the propagation of the waves generated by the rolling stock and the interaction of those waves on the medium and its surroundings. We use non-classical operational methods for monitoring construction of the railway infrastructure and for noise damping.