prof. dr hab. inż. Krzysztof Wilde
Employment
- Rector at Gdańsk University of Technology
- Professor at Katedra Wytrzymałości Materiałów
Publications
Filters
total: 263
Catalog Publications
-
Multipoint Ultrasonic Diagnostics System of Prestressed T-Beams
PublicationThis paper is devoted to the application of ultrasonic wave propagation phenomena for the diagnostics of prestressed, concrete, bridge T-beams. A multi-point damage detection system is studied with use of numerically obtained data. The system is designed to detect the presence of the material discontinuities as well as their location.
-
THE METHOD OF MEASURING THE MEMBRANE COVER GEOMETRY USING LASER SCANNING AND SYNCHRONOUS PHOTOGRAMMETRY
PublicationThe authors present the experience and results of field studies carried out at the technical acceptance of Forest Opera (name in Polish: Opera Leśna) in Sopot (Poland). An unusual design of covering made in the form of “Sheerfill I” technical fabric membrane required spanned in the form of sails, required the use of terrestrial laser scanning. Such approach allowed for the fast and accurate record of the surface of individual panels...
-
Wyznaczanie wytrzymałości betonu na podstawie funkcji dojrzałości wg amerykańskiej normy ASTM C1074-11
PublicationArtykuł poświęcono wyznaczaniu wytrzymałości betonu na podstawie funkcji dojrzałości wg normy ASTM C1074-11 (ang. Maturity Method). Metoda bazuje na rejestracji zmian tem - peratury w trakcie hydratacji dojrzewającego betonu. Wartykule zaprezentowano procedurę badawczą służącą wyznaczeniu funk - cji dojrzałości dla wybranej mieszanki betonowej oraz zależności wytrzymałość-dojrzałość. Celem badań jest wyznaczanie zmian w czasie...
-
Dynamic Response of the Suspended on a Single Cable Footbridge
PublicationThe article presents numerical simulations, dynamic in situ load tests and a structural health monitoring (SHM) system installed in a suspended on a single cable footbridge. Numerical simulations performed prior to construction indicated the possibility of structural dynamics problems, finally confirmed in the course of dynamic test loading. In the dynamic load course the bridge deck developed vibrations displaying accelerations...
-
Zastosowania monitoringu technicznego w konstrukcjach budowlanych
PublicationW artykule przedstawiono najnowsze rozwiązania stosowane w systemach monitorin-gu technicznego konstrukcji budowlanych ze szczególnym uwzględnieniem modułów ultra-dźwiękowych, systemów bazujących na drganiach konstrukcji oraz systemów światłowodowych.
-
Zastosowanie metody elementów spektralych do modelowania zjawisk propagacji fal sprężystych dla celów diagnostyki
PublicationW artykule przedstawiono modelowanie propagacji fal sprężystych przy pomocy metody elementów spektralnych na bazie płytowych elementów Mindlina. Zaletą tego sformułowania jest diagonalizacja macierzy mas wynikająca ze zgodności rozkładu węzłów elementu wzorcowego i fizycznego z położeniem punktów całkowania kwadraturą Gaussa-Lobatto-Legendre'a. W pracy przedstawiono symulacje propagacji fal giętnych wzbudzonych na jednej krawędzi...
-
Neuro-wavelet damage detection technique in beam, plate and shell structures with experimental validation
PublicationNiniejsza praca poświęcona jest technice diagnostyki konstrukcji bazującej na transfor-macie falkowej oraz sztucznych sieciach neuronowych (tzw. system neuro-wavelet). Zastosowanie analizy falkowej pozwala na lokalizację uszkodzeń wymagającą mini-malnej ilości danych wejściowych. W tym celu niezbędna jest tylko odpowiedź kon-strukcji pomierzona w wielu punktach. Poprawę efektywności lokalizacji zniszczeń uzyskano poprzez użycie...
-
Orzeczenie techniczne dotyczące badań kontrolnych zmienności stanu konstrukcji stalowej i żelbetowej stropu nad parkingiem obiektu REAL w Gdańsku przy ul. Kołobrzeskiej
PublicationPrzedmiotem orzeczenia jest ocena zmiany stanu konstrukcji stalowej i żelbetowej stropu nad parkingiem w Centrum Usługowo-Administracyjnym REAL w Gdańsku.
-
On using digital photos in a structure rehabilitation.
PublicationPraca dotyczy metody optycznego pomiaru ugięć w konstrukcjach inżynierskich na podstawie fotografii cyfrowych.
-
Identyfikacja zniszczeń belek poprzez transformatę falkową statycznej linii ugięcia.
PublicationW pracy przedstawiono technikę lokalizacji zniszczeń poprzez transformatę falkową statycznej linii ugięcia belki wspornikowej. Przedstawiono obliczenia bazujące na danych numerycznych i eksperymentalnych.Eksperymentalne pomiary ugięć wykonano metodą optyczną na podstawie forografii cyfrowych.
-
Numerical simulation of damage detection in rectangular plate by two-dimensional wavelet transform.
PublicationW pracy przedstawiono metodę lokalizacji pęknięć w płytach przy zastosowaniu transformaty falkowej.
-
Wyznaczanie modalnych parametrów dynamicznych dużych obiektów na przykładzie mostu przez rzekę Regalicę w Szczecinie.
PublicationW pracy pokazano modelowanie konstrukcji mostowej za pomocą parametrów dynamicznych.
-
Matematyczne modele konstrukcji inżynierskich w diagnostyce.
PublicationW pracy przedstawiono procedurę aproksymacji wykorzystującą funkcje spline.
-
Identyfikacja postaci drgań płyt poprzez funkcję transmitancji widmowej.
PublicationW pracy przedstawiono interpretację odpowiedzi częstotliwościowej stalowej płyty w konspekcie identyfikacji postaci drgań.
-
Identyfikacja postaci drgań obiektów mostowych na podstawie wymuszeń środowiskowych
PublicationObiekty inżynierskie o szczególnym znaczeniu, jak na przykład MOSTY, wymagają monitorowania w celu zapewnienia bezpieczeństwa ich użytkownikom. Uzupełnieniem tradycyjnych metod diagnostyki, takich jak wizualna inspekcja obiektu, mogą być metody bazujące na identyfikacji własności konstrukcji identyfikowanych z histogramów drgań. W pracy przedstawiona jest identyfikacja parametrów dynamicznych, bazująca na drganiach wywołanych obciążeniami...
-
Application of time-frequency methods for analysis of dynamic silo flow
PublicationW artykule przedstawiono możliwość stosowania metod czasowo-częstotliwościowych w analizie dynamicznego przepływu materiału sypkiego w silosie. W pracy omówiono wyniki FT (Fourier Transform), STFT (Short Time Fourier Transform) oraz WT (Wavelet Transform)
-
Identyfikacja uszkodzeń płyt dwuwymiarową transformatą falkową eksperymentalnej postaci drgań
PublicationArtykuł poświęcony jest identyfikacji zniszczeń konstrukcji płytowych. Rozważano płytę z wprowadzonym defektem o powierzchni równej 2.4% powierzchni płyty i głębokości równej 25% jej grubości. Obliczono dwuwymiarową transformatę pierwszej postaci drgań wyznaczonej eksperymentalnie i numerycznie. Lokalizację defektu wskazuje lokalne ekstremum w przestrzennym rozkładzie modułów transformaty falkowej.
-
Damage location in beam and plate structures by wavelet analysis of experimentally determined mode shapes
PublicationArtykuł dotyczy zastosowania analizy falkowej do lokalizacji uszkodzeń w konstrukcjach belkowych i płytowych. Wykonano testy dynamiczne belki wspornikowej i płyty utwierdzonej wzdłuż jednej z krawędzi. Lokalizację defektu otrzymano za pomocą transformaty falkowej eksperymentalnie wyznaczonych postaci drgań.
-
Identification of plate dynamic parameters for structural health monitoring
PublicationPraca przedstawia technikę wyznaczania parametrów modalnych wykorzystywanych w diagnostyce konstrukcji. Modalna masa, sztywność, tłumienie i postacie drgań wyznaczone są dla prostokątnej stalowej płyty na podstawie badań eksperymentalnych. Teoretyczne parametry modalne otrzymaneo z modelu MES. Omówiony został wpływ dodatkowej masy na parametry modalne konstrukcji.This paper presents a technique for modal parameters estimation for...
-
Experimental study on plate modal parameters
PublicationTest doświadczalny jest częścią systemu diagnostycznego. Autorzy badają wpływ dodatkowej masy na parametry modalne wolno popartej stalowej płytyi. Artykół przedstawia technikę wyznaczania parametrów modalnych dla systemów monitorowania konstrukcji.The experimental test introduced in the paper is the part of the diagnostic system. The authors investigate the influence of the additional mass on modal parameters of simply supported...
-
Characterization of Corrosion-Induced Fracture in Reinforced Concrete Beams Using Electrical Potential, Ultrasound and Low-Frequency Vibration
PublicationThe paper deals with the non-destructive experimental testing of the reinforced concrete beams under progressive corrosion. A series of experiments using electrical potential, ultrasound and low-frequency vibrations techniques are reported. Electrical potential and natural frequencies were used to characterise and monitor the corrosion process at its initial state. The P-wave velocity measurements were proved to be effective in...
-
Numerical Analysis of Mice Carotid Arteries’ Response Emphasizing the Importance of Material Law Constants’ Validation
PublicationIn this paper, a detailed validation of the passive material properties of mice carotid arteries and constants of the Fung and Holzapfel hyperelastic material laws is conducted by means of static nonlinear FEM analyses. The response of the carotid arteries in an inflation test is studied here for the following mouse models: wild-type, mdx, sgcd−/−, Eln+/+, Eln+/−, Fbln5+/+, and Fbln5−/−. All FEM computations are conducted on models...
-
Simple model of rain wind induced vibrations of stayed cables.
PublicationAnalizowano prosty, liniowy model drgań kabli mostów wantowych pod obciążeniem wiatrem i deszczem. Zakłada się, iż częstotliwość ruchu górnej kropli po powierzchni kabla i częstotliwość kabla są równe oraz iż amplituda ruchu kropli dla danej prędkości wiatru są stałe. Otrzymane rezultaty są porównane z istniejącymi w literaturze wynikami badań eksperymentalnych. Podaje się analityczne związki służące do oszacowania tłumienia...
-
Modelowanie drgań kabli wywołanych działaniem wiatru i deszczu
PublicationW referacie zaproponowano prosty, liniowy model drgań kabli mostów wantowych obciążonych wiatrem i deszczem. Założono, iż częstotliwość ruchu górnej kropli po powierzchni kabla i częstotliwość kabla są równe oraz iż amplituda ruchu kropli dla danej prędkości wiatru są stałe. Otrzymane rezultaty porównano z istniejącymi w literaturze wynikami badań eksperymentalnych. Podano analityczne związki służące do oszacowania tłumienia aerodynamicznego...
-
Flatter jednoprzęsłowej wiszącej kładki dla pieszych
PublicationPrzedstawiono analizę aerodynamiczną stateczności wybranego typu wiszącej kładki dla pieszych z uwzględnieniem zjawiska flatteru i dywergencji.
-
Crack identification in cantilever beam using wavelets
PublicationPrzedstawiono metodę identyfikacji zniszczeń przy użyciu transformacji falkowej. Rozpatrzono przykład belki wspornikowej. Pokazano, że transformacja falkowa wykrywa miejsce zniszczenia.
-
Modelowanie testów dynamicznych skokiem z progu wykonanych na moście wantowym w ciągu ulicy Sucharskiego w Gdańsku.
PublicationPrzedstawiono numeryczne symulacje testu dynamicznego przeprowadzonego na podwieszonym moście w ciągu Trasy Sucharskiego w Gdańsku. Drgania mostu wywołane były skokiem przedniej osi samochodu TATRA z progu o wysokości 7 cm. Samochód modelowano jako układ o dwóch stopniach swobody dla którego parametry określono na podstawie pomiarów dwoma akcelerometrami umiejscowionymi na przedniej masce i osi samochodu. przestrzenny model...
-
Badania numeryczne zderzenia autobusu w układzie bariera i kratownicowa konstrukcja wsporcza
PublicationZdarzenia spowodowane wypadnięciem pojazdu z trasy stanowią 20 – 30 % ogółu zdarzeń niebezpiecznych na drogach. Najczęściej występującymi przeszkodami i niebezpiecznymi obiektami przy drodze, w które uderza wypadający z niej pojazd są: bariery na autostradach i drogach ekspresowych oraz drzewa, słupy i znaki drogowe na innych szlakach. Do opracowania metody projektowania, tj. doboru lokalizacji i rodzaju urządzeń bezpieczeństwa...
-
Most podwieszony w Rzeszowie podczas próbnego obciążenia
PublicationW artykule przedstawiono zakres i wyniki badań uzyskane podczas próbnego obciążenia mostu wantowego na rzece Wisłok w Rzeszowie. Jest to konstrukcja o zespolonym pomoście podwieszonym do pylonu w kształcie odwróconej litery Y o rozpiętościach teoretycznych przęseł 3×30 + 150 + 240 [m]. Zgodnie z projektem próbnego obciążenia obiektu zrealizowano badania statyczne i dynamiczne, wykorzystując łącznie szesnaście 4-osiowych samochodów...
-
System monitoringu technicznego w obiektach mostowych - niezbędne czy przydatne?
PublicationW pracy przedstawiono rozważania na temat zasadności stosowania systemów monitoringu technicznego w mostach. Wskazano rodzaje systemów oraz przykłady zastosowań: utrzymanie, bezpieczeństwo oraz weryfikacja założeń projektowych.
-
3 Hz – WYMÓG KONIECZNY?
PublicationReferat jest pewnym przyczynkiem do dyskusji nad formalnymi uwarunkowaniami ujętymi w różnych dokumentach, a dotyczących wymagań z zakresu dynamiki mostów. W szczególności zapisu cyt.: ,,Stany graniczne użytkowania uważa się za przekroczone, jeżeli wymagania użytkowe dotyczące konstrukcji obiektu nie są dotrzymane. Oznacza to, że w konstrukcji obiektu nie powinny wystąpić: … 4) drgania własne o częstotliwości mniejszej niż 3 Hz”;...
-
Analizy obliczeniowe sieci ciepłowniczej w ramach realizacji nowego odcinka Al. Niepodległości w Białymstoku na osiedlach: Starosielce, Zielone Wzgórza i Leśna Dolina
PublicationOpracowanie zawiera wyniki analiz obliczeniowych dot. sieci ciepłowniczych wykonanych z rurociągów klasy C.
-
Opinia techniczna nt. zachowania dynamicznego zaprojektowanej kładki nad ul. Szarych Szeregów w Radomiu
PublicationOpracowanie przedstawia opinię nt. zachowania dynamicznego kładki nad ul. Szarych Szeregów w Radomiu, która ma być realizowana przez VISTAL GDYNIA S.A.
-
Ekspertyza techniczna dot. uwarunkowań w zakresie dynamiki mostów
PublicationReferat jest pewnym przyczynkiem do dyskusji nad formalnymi uwarunkowaniami ujętymi w różnych dokumentach, a dotyczących wymagań z zakresu dynamiki mostów. W szczególności zapisu cyt.: ,,Stany graniczne użytkowania uważa się za przekroczone, jeżeli wymagania użytkowe dotyczące konstrukcji obiektu nie są dotrzymane. Oznacza to, że w konstrukcji obiektu nie powinny wystąpić: … 4) drgania własne o częstotliwości mniejszej niż 3 Hz”;...
-
Ekspertyza techniczna dotycząca drgań konstrukcji mostu w km 26,571/26,578 linii kolejowej nr 4 (CMK) w m. Huta Zawadzka
PublicationOpracowanie zawiera wyniki symulacji obliczeniowych, których celem bylo wyjaśnienie przyczyn nadmiernych drgań wieszaków wiaduktu kolejowego.
-
Analizy obliczeniowe przebudowywanej sieci ciepłowniczej w ramach realizacji zadania „Nowy przebieg drogi krajowej nr 91 – odcinek Trasy Wschodniej od pl. Daszyńskiego do ul. Grudziądzkiej w Toruniu”
PublicationOpracowanie zawiera wyniki analiz obliczeniowych dot. sieci ciepłowniczych wykonanych z rurociągów klasy C.
-
Opracowanie ekspertyzy technicznej dot. nośności kompozytowego przęsła mostu dla pieszych
PublicationW opracowaniu przedstawiono charakterystyki materiałów oraz wyniki badań i obliczeń statyczno – wytrzymałościowych przekazanego Gminie Miasta Pruszcz Gdański kompozytowego przęsła mostu dla pieszych wykonanego jako obiekt badawczy w ramach projektu FOBRIDGE pt. ,,Opracowanie kompozytowych przęseł mostów dla pieszych do zastosowania nad drogami GP” współfinansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach umowy nr PBS1/B2/6/2013,...
-
Ekspertyza techniczna dot. wpływu drgań na obiekt „Targ Rakowy i Sienny” w kompleksie Forum Gdańsk
PublicationEkspertyza dotyczy obiektu przekrywającego tory kolejowe w rejonie Targu Siennego i Targu Rakowego w Gdańsku stanowiącego część kompleksu Forum Gdańsk określającej wpływ ruchu kolejowego na konstrukcję oraz na użytkowników obiektu.
-
Ekspertyza techniczna dot. belek strunobetonowych typu MG
PublicationOpracowanie ma na celu zaopiniowanie rozwiązań projektowych dotyczących prefabrykowanych (reprezentatywnych) belek strunobetonowych typu MG. Belki mają być stosowane w obiektach zespolonych beton-beton o schematach statycznych swobodniepodpartych, uciąglonych (dwuprzęsłowych) oraz ramowych.
-
Przeprowadzenie pomiarów i wykonanie opinii mającej na celu określenie wpływu drgań na halę magazynową oraz przebywających w niej i pomieszczeniach biurowych ludzi
PublicationW opracowaniu przedstawiono rezultaty prac eksperckich, kóre polegały na przeprowadzeniu pomiarów i wykonaniu opinii mającej na celu określenie wpływu drgań wywołanych przez pracujące urządzenia na halę magazynową zlokalizowaną przy ul. Energetycznej 9 w Kowalach oraz przebywających w pomieszczeniach biurowych ludzi.
-
Ekspertyza techniczna dot. stref zakotwień kabli sprężających – obiekt MS-6 w ciągu S7
PublicationOpracowanie zawiera wyniki badań i symylacji MES na temat stref zakotwień wewnętrznych kabli sprężenia podłużnego oraz wskazuje na przyczyny przemieszczenia biernych bloków kotwiących wewnętrznych kabli sprężenia podłużnego przęsła 7-8 mostu MS-6 zlokalizowanego w drogi krajowej S-7 na odcinku Miłomłyn – Olsztynek.
-
Ekspertyza na temat określenia przyczyn powstania spękań poprzecznych nawierzchni
PublicationCelem opracowania jest określenie prawdopodobnych przyczyn powstania spękań poprzecznych przy dylatacjach obiektów inżynierskich położonych w ciągu odcinków drogi ekspresowej S8 oraz drogi krajowej nr 63, których przebudowa była objęta kontraktem „Przebudowa do parametrów drogi ekspresowej S8, odcinek Wyszków-Białystok, odc. Jeżewo-Choroszcz-Białystok, obw. m. Zambrów i m. Wiśniewo.” Zakres ekspertyzy obejmował analizę dokumentacji...
-
Badania odbiorowe obiektu gruntowo-powłokowego rekordowej rozpiętości
PublicationMosty o konstrukcji gruntowo-powłokowej są atrakcyjne, m.in. ze względu na specyficzne walory architektoniczne. Wiadukt tego typu został wzniesiony między innymi w ciągu drogi krajowej nr 16 Grudziądz - Olsztyn na obwodnicy Ostródy. Charakteryzuje się on unikalnym rozmiarem, niespotykanym dla tego typu konstrukcji. W artykule zaprezentowano wybrane wyniki powierzchniowego pomiaru przemieszczeń 3D z wykorzystaniem skanera laserowego.
-
Opracowanie opinii naukowo-technicznej w zakresie możliwości przeprowadzenia próbnego obciążenia statycznego konstrukcji wiaduktu kolejowego WK-1 oraz konstrukcji odciążających bypassu przy wiadukcie kolejowym WK-1 z wykorzystaniem płyt betonowych.
PublicationCelem opracowania jest wstępna analiza możliwości technicznych przeprowadzenia próbnych obciążeń statycznych obiektów – stałego WK-1 oraz wymaganych do jego wykonania konstrukcji tymczasowych Lt=30m, za pomocą żelbetowych płyt drogowych. Obiekty wykonywane są przez Budimex S.A. w ramach zadania „Budowa drogi ekspresowej S17 Warszawa (w. Zakret) – Garwolin na odcinku węzeł „Lubelska” (bez węzła) – Garwolin (początek obwodnicy) z...
-
Opinia techniczna dot. budowy obiektu MCK w Katowicach (sygn. akt II C 889/13/4)
PublicationCelem opracowania było wykonanie przeglądu akt sprawy II C 889/13/7 prowadzonej przez Sąd Okręgowy w Katowicach dotyczącej budowy obiektu Międzynarodowego Centrum Kongresowego w Katowicach oraz wykonanie wymaganych symulacji obliczeniowych, a ostatecznie wydanie opinii zawierającej odpowiedzi na pytania Sądu
-
Opracowanie opinii dot. wpływu drgań wywołanych ruchem taboru kolejowego na konstrukcję części garażowej obiektu „Targ Rakowy i Sienny" w kompleksie Forum Gdańsk oraz przebywających w niej ludzi po zmianie układu konstrukcyjnego
PublicationCelem opracowania jest wykonanie opinii dotyczącej wpływu drgań wywołanych ruchem taboru kolejowego na konstrukcję sekcji garażowej obiektu „Targ Rakowy i Sienny" w kompleksie Forum Gdańsk oraz przebywających w niej ludzi po zmianie układu konstrukcyjnego.
-
Ekspertyza techniczna dotycząca dynamiki mostu MD7 w ciągu S-7 nad rzeką Wisłą
PublicationCelem opracowania jest analiza odpowiedzi dynamicznej mostu podwieszonego MD7 w ciągu S-7 nad rzeką Wisłą wraz z estakadami dojazdowymi pod kątem interpretacji wyników pozyskanych z badań pod próbnym obciążeniem dynamicznym, wyników symulacji numerycznych oraz danych pomiarowych z systemu monitoringu technicznego.
-
Optymalizacja projektu montażu obiektu MS-4/B realizowanego w ramach zadania „Budowa drogi ekspresowej S7 na odc. Miłomłyn-Olsztynek, Pododcinek Ostróda Północ - Ostróda Południe, w ciągu drogi S7 wraz z budową obwodnicy Ostródy w ciągu DK 16 (Pododcinek "B")” wraz z uzgodnieniami z nadzorem autorskim i nadzorem naukowym
PublicationCelem opracowania jest przeprowadzenie optymalizacji projektu montażu obiektu MS-4/B realizowanego w ramach zadania „Budowa drogi ekspresowej S7 na odc. Miłomłyn-Olsztynek, Pododcinek Ostróda Północ - Ostróda Południe, w ciągu drogi S7 wraz z budową obwodnicy Ostródy w ciągu DK 16 (Pododcinek "B")” oraz uzgodnienie wprowadzonych zmian z Nadzorem Autorskim (NA).
-
Zastosowanie metod nieniszczących w diagnostyce nawierzchni drogowych w rejonie obiektów mostowych
PublicationW artykule przedstawiono możliwość wykorzystania metod nieniszczących w diagnostyce nawierzchni drogowych jako alternatywę do metod tradycyjnych w celu wyjaśnienia przyczyn powstawania zarysowań poprzecznych nawierzchni w sąsiedztwie obiektów mostowych. Wykorzystano dwie metody skanowania: laserowe w celu szczegółowej inwentaryzacji powierzchni nawierzchni oraz georadarowe (GPR) w celu inwentaryzacji struktury nawierzchni. W wyniku...
-
Odpowiedź na Kilka uwag do artykułu nt. Mostu Uniwersyteckiego w Bydgoszczy
PublicationW materiale zawarto odpowiedź do artykułu "Kilka uwag do artykułu nt. Mostu Uniwersyteckiego w Bydgoszczy" opublikowanego w ne 1/2023 czasopisma "Mosty" na str. 8.
seen 10084 times