Marcin Sikorski - Publikacje - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Filtry

wszystkich: 49

  • Kategoria
  • Rok
  • Opcje

wyczyść Filtry wybranego katalogu niedostępne

Katalog Publikacji

  • Usability and relational factors in user-perceived quality of online services

    The purpose of this paper is to identify the key determinants of con-sumer-perceived usability of online service websites and their impact on e-loyalty potential, expressed by customer’s willingness to return and to recommend the website to others. In this experimental usability study fifteen video-recorded users performed specific tasks in financial, travel and health online service websites. After completing the tasks users filled...

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • Can Evaluation Patterns Enable End Users to Evaluate the Quality of an e-learning System? An Exploratory Study.
    Publikacja

    - Rok 2014

    This paper presents the results of an exploratory study whose main aim is to verify if the Pattern-Based (PB) inspection technique enables end users to perform reliable evaluation of e-learning systems in real work-related settings. The study involved 13 Polish and Italian participants, who did not have an HCI background, but used e-learning platforms for didactic and/or administrative purposes. The study revealed that the participants...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Building Employer Credibility in Corporate Intranet Portals.
    Publikacja

    - Rok 2006

    Publikacja omawia rolę portalu intranetowego w kształtowaniu relacji pracodawca-pracownicy w przedsiębiorstwie. W szczególności omówiono środki budowy wizerunku i wiarygodności pracodawcy w elektronicznych kanałach komunikacji. Na podstawie wyników badań ankietowych wśród polskich przedsiębiorstw wskazano typowe profile użytkowania intranetu oraz czynniki ergonomiczne i organizacyjne budujące satysfakcję użytkowników z portali...

  • Interfejs użytkownika: praca - emocje - relacje
    Publikacja

    - Rok 2006

    Praca zawiera analizę etapów rozwoju koncepcji interfejsu użytkownika i projektowania interakcji człowiek-komputer we współczesnych systemach informatycznych. Analiza obejmuje kolejno aspekty rozwoju interfejsu użytkownika związane z pracą, emocjami, estetyką, kulturą i relacjami. Omówiono także wybrane współczesne trendy w projektowaniu komunikacji człowiek-komputer, ergonomią i użytecznością wspólczesnych systemów informatycznych.

  • Usługi on-line. Jakość, interakcje, satysfakcja klienta.
    Publikacja

    - Rok 2012

    ...

  • Evolution of End-User Participation in IT Projects.
    Publikacja

    - Rok 2013

    This chapter is aimed at presenting a review of evolutionary design paradigms which determine the end-user’s role in IT (Information Technology) projects across recent decades. This review covers different perspectives starting from technology-oriented sequential software development lifecycles, through user-centred approaches, ending finally in contemporary service design approaches supported by e-business and social media. Finally,...

  • A Cross-Team Collaborative Evaluation of a CRM System
    Publikacja

    - Rok 2013

    This paper presents an analysis of an usability evaluation a CRM (Customer Relationship Management) performed by a team composed of external usability experts jointly with a CRM staff. The evaluation process differed from a classical scheme known from former projects, including some new elements resulting from a specific context of this study. These novel elements resulted in reshaping the role of the CRM system and considering...

  • Towards Methodology for User Experience Measurement in On-line Services

    Artykuł prezentuje wyniki badań, których celem była identyfikacja czynników kształcących jakość postrzeganą wybranych usług on-line udostępnianych przez Internet oraz ocena wpływu czynników kształtujących lojalność ich użytkowników. Badania wykazały, że czynnikami najbardziej istotnymi są: ''atrakcyjna cena'', następnie ''poczucie bezpieczeństwa'' oraz ''wyczerpująca informacja'', a w dalszej kolejności ''wygoda'' korzystania z...

  • Knowledge Management Challenges in Collaborative Design of a Virtual Call Centre

    This paper presents the analysis of knowledge management issues for an user interface consulting project relevant during the development of a Virtual Call Centre. Experiences gathered by the team of designers and team of usability consultants have been described and evaluated from the knowledge management viewpoint. A concept of a knowledge-based system, potentially supporting usability consulting in subsequent IT projects has...

  • Usability in Poland
    Publikacja

    - Rok 2011

    Rozdział prezentuje przegląd aktualnej aktywności badawczej, dydaktycznej i praktycznej dotyczącej jakości użytkowej (ang. usability) systemów informatycznych. Przegląd dotyczy polskich instytucji akademickich oraz polskiej branży IT według stanu na rok 2009. Zostały kolejno omówione rys historyczny, stan aktualny oraz perspektywy na przyszłość, jak i wiodące polskie instytucje badawcze prowadzące projekty dotyczące jakości użytkowej...

  • Badania użyteczności usług on-line: pozainformatyczne determinanty satysfakcji klienta
    Publikacja

    Artykuł omawia proponowaną metodykę badań użyteczności usług on-line z udziałem użytkowników oraz jej zastosowanie. Proponowana metodyka jest ukierunkowana przede wszystkim na analizę wpływu pozainformatycznych (głownie ekonomicznych) czynników na satysfakcje klientów usług on-line. Z pilotażowego zastosowania metodyki wynika możliwość przeniesienia w znacznym zakresie metod badawczych z obszaru interakcji człowiek-komputer (HCI)...

  • User-System Interaction Design in IT Projects
    Publikacja

    - Rok 2011

    Monografia omawia główne wymagania dla interfejsu użytkownika oraz przedstawia przegląd metod przydatnych do projektowania interakcji użytkownik-system, jak i do organizowania współpracy z użytkownikami w projektach informatycznych. Znaczną część monografii poświęcono zagadnieniom projektowania koncepcyjnego oraz testowania i oceny powstających rozwiązań. Szczególne miejsce zajmują różne techniki prototypownia oraz zasady prowadzenia...

  • Badania doświadczenia użytkownika (User Experience) w projektowaniu interakcji użytkownik-system

    Artykuł omawia coraz częściej używany termin "doświadczenie użytkownika" (ang. User Experience - UX) oraz je-go znaczenie dla emocjonalnych aspektów satysfakcji użytkownika produktów informatycznych i usług on-line. Dokona-no przeglądu czterech głównych podejść badawczych stosowanych obecnie w odniesieniu do tematyki UX: projektowa-nie interakcji, e-marketing, pomiary psychofizjologiczne i współprojektowanie usług. Przedyskutowano...

  • Percepcja wiarygodności internetowych serwisów handlowych w kontekście zachowań konsumenckich

    Celem pracy było sprawdzenie, w jaki sposób zachowania konsumenckie determinowane czynnikami społecznymi różnicują percepcję atrybutów kształtujących wiarygodność internetowych serwisów handlowych. Doświadczenie w transakcjach on-line oraz poczucie własnej skuteczności konsumentów nie przyczyniały się do powstawanie różnic. Kobiety, inaczej niż mężczyźni, potrzebowały więcej rekomendacji i były bardziej wyczulone na nieprofesjonalizm...

  • Usługi on-line w kontekście mobilnym - jakościowe badanie obserwacyjne

    Artykuł przedstawia wyniki badania obserwacyjnego, majacego na celu zidentyfikowanie czynników kształtujących u użytkowników chęć skorzystania z usług on-line za pomocą urządzeń mobilnych takich jak smartfon, tablet lub laptop. Przeprowadzono badania obserwacyjne, w których użytkownicy (7 osób) przez 14 dni notowali swoją aktywność w zakresie korzystania z usług on-line z dostępnych urządzeń w powiązaniu z czynnikami uznawanymi...

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • A cross-disciplinary User Experience (UX) evaluation of a CRM system
    Publikacja

    - Rok 2012

  • Projektowanie interfejsu użytkownika
    Publikacja

    - Rok 2010

    Praca omawia główne zagadnienia dotyczące projektowania interakcji użytkownik-system z perspektywy zarządzania projektem informatycznym, przedstawia stosowane w tym zakresie metody i sposób ich wykorzystania.

  • Interakcja człowiek-komputer
    Publikacja

    - Rok 2010

    Książka omawia najważniejsze zagadnienia kształtowania interakcji człowiek-komputer, występujące podczas projektowania produktu informatycznego. Tematyka książki obejmuje metody stosowane kolejno podczas określania wymagań, projektowania, testowania i oceny rozwiązań interfejsu użytkownika. Przyjęty sposób prezentacji materiału ma na celu również podkreślenie, że wysoka jakość użytkowa produktu informatycznego nie wynika wyłącznie...

  • Usability and socio-organizational context of on-line services in intranet portals
    Publikacja

    - Rok 2008

    Publikacja omawia problemy postrzeganej jakości usług on-line, dostępnych w intranetowych portalach pracowniczych. Zaproponowano poszerzone podejście ocenowe wykraczające poza typową ocenę jakości użytkowej. Poszerzenie to polega na uwzględnieniu w projektowaniu i w ocenie czynników organizacyjnych i ekonomicznych, związanych z budową relacji na linii pracodawca-pracownicy. Zaproponowano również metodykę projektowania portali intranetowych...

  • Modelling the context of use for Intranet portals design
    Publikacja

    - Rok 2007

    Intranet portals in contemporary enterprises affect the way how people work, communicate and build relationships within teams and organizations. Developing high usability in Intranet projects requires analysing context of use and including many additional organizational and cultural factors, normally not present in regular software projects. A modelling framework presented in this paper is useful for analysing context of use for...

  • Designing intranet portals as electronic workplaces
    Publikacja

    - Rok 2007

    This paper highlights the most important requirements for developing intranet portals, especially in the areas of user interface ergonomics and usability. In specifying relevant usability requirements both perspectives are considered: of company employees and of executives. Best practices are reviewed, regarding successes and failures in intranet absorption, basing on the results on recent research in a number of surveyed Polish...

  • User satisfaction model
    Publikacja

    - Rok 2007

    Raport techniczny - opis metody ''User Satisfaction Methods'' wykorzystywanej w projektowaniu komunikacji człowiek-komputer oraz doskonaleniu interfejsu użytkownika.

  • Portale intranetowe jako elektroniczne stanowiska pracy
    Publikacja

    - Rok 2007

    W ostatnich latach prawie wszystkie duże przedsiębiorstwa wprowadziły portale intranetowe, przeznaczone dla pracowników. Portale te maja przede wszystkim wspomagać realizację zadań roboczych opartą na obiegu dokumentów elektronicznych, zatem stanowią elektroniczne stanowiska pracy dla pracowników umysłowych współczesnych przedsiębiorstw i korporacji. Portale intranetowe na swoje otoczenie wywierają wpływ organizacyjny i behawioralny,...

  • Context of Use
    Publikacja

    - Rok 2007

    Raport techniczny - opis metody ''Context of Use'' wykorzystywanej w projektowaniu komunikacji człowiek-komputer oraz doskonaleniu interfejsu użytkownika.

  • Wpływ usług on-line na budowanie pozytywnych relacji i lojalności klienta

    W artykule omówiono wybrane problemy projektowe dotyczące współczesnych usług on-line w kontekście budowania trwałej lojalności klienta. Przedstawiono model warstwowego rozwoju usług on-line wraz z zaleceniami projektowymi zorientowanymi na budowanie i wzmacnianie lojalności klienta. Przedstawiono przykłady scenariuszy rozwoju usług e-zdrowia online. Przedstawiono możliwości dalszego rozwoju prezentowanego podejścia i plany dalszych...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Impact of Usability Website Attributes on Users’ Trust, Satisfaction and Loyalty

    This paper presents the results of an experimental study aimed at identifying possible relationships among website usability characteristics, consumer satisfaction, trust and loyalty. These factors regard not only customer satisfaction in a transactional sense, but in the long term they may affect e-customer behavior, opinions, recommendations and attitudes toward using on-line services in general. The study was performed with...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Serwisy WWW jako instrument kształtowania relacji z klientem usług medycznych

    Wprowadzenie: W artykule podjęto problem oceny użyteczności serwisów WWW i badania postaw lojalnościowych e-klientów korzystających z serwisów WWW usług medycznych. Celem badania była wstępna walidacja metody do oceny jakości użytkowej serwisów WWW usług medycznych oraz określenie związków pomiędzy cechami jakości użytkowej serwisów WWW a cechami relacyjnymi, takimi jak: satysfakcja, chęć powrotu oraz zamiar rekomendowania serwisu...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Interactive Prototypes in Teaching User-Centred Design and Business Process Modelling
    Publikacja

    - Rok 2014

    This publication describes experiences gathered during the use of interactive prototyping in two areas: design of user interfaces for a touch screen information kiosk and interactive prototyping of business processes. Prototyping is promoted here as a technique useful for both visualizing design concepts and for stimulating communication within relevant teams. Developing interactive prototypes of use interfaces is discussed here...

  • Jakość usług interaktywnych: projektowanie, ocena, doskonalenie
    Publikacja

    - Rok 2014

    W publikacji poddano analizie główne koncepcje jakości usług on-line, zorientowane na następujące cele: jakość techniczno-funkcjonalna, interakcja użytkownik-system, doświadczenie użytkownika (User Experience), satysfakcja klienta oraz budowa relacji i lojalności klienta. Omówiono związek tych koncepcji z pięcioma perspektywami projektowymi jako środkami realizacji wspomnianych celów jakościowych. Przeanalizowano istotę i zawartość...

  • Exploring the Usability and User Experience of Social Media Apps through a Text Mining Approach

    This study aims to evaluate the applicability of a text mining approach for extracting UUX-related issues from a dataset of user comments and not to evaluate the Instagram (IG) app. This study analyses textual data mined from reviews in English written by IG mobile application users. The article’s authors used text mining (based on the LDA algorithm) to identify the main UUX-related topics. Next, they mapped the identified topics...

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • Interaction Design in Agile IT Projects
    Publikacja

    - Rok 2021

    In recent years, interactive systems, such as various types of software, online services or mobile applications, have become an integral part of everyday life. Interactive systems and digital services should be easy to use and provide a positive User Experience (UX). For this reason, interaction design has recently emerged as a distinct professional area of information technology (IT). Easy interaction and user experience (UX)...

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • From user satisfaction to customer loyalty: addressing economic values in user-centered design of on-line services
    Publikacja

    - Rok 2009

    artykuł omawia czynniki ekonomiczne wpływające na satysfakcję użytkownika w usługach on-line, a zwłaszcza te, które wpłacają w dłuższej perspektywie na kształtowanie lojalności klienta w stosunku do dostawcy określonych usług on-line. Przeprowadzono oceny eksperckie oraz badania z udziałem użytkowników, które pozwoliły na wskazanie preferencji użytkowników odnośnie czynników ekonomicznych. wykazano, że czynnikiem krytycznych dla...

  • Towards the value-based design of on-line services
    Publikacja

    The paper identifies economic factors shaping customer bahaviour in on-line services in two interrelated dimensions; (1) economic needs and requirements, relevant to expected benefits and values perceived by customers; (2) technical components, allowing technical realization of on-line services. Technical components were cathegorized into four groups, creating so-called VIPR model: Visual, Interactive, Process and Relationship-relevant...

  • Zastosowanie metody QFD do doskonalenia jakości użytkowej serwisów WWW

    W artykule przedstawiono zastosowanie metody QFD do doskonalenia jakości użytkowej serwisów WWW o charakterze handlowym. W omawianym podejściu zostają zidentyfikowane wymagania klienta-użytkownika oraz czynniki techniczne, które budują sukces serwisu WWW oraz związanego z nim przedsięwzięcia gospodarczego. Następnie w macierzy domu jakości zostaje wydzielony ''rdzeń'' serwisu, zawierający najważniejsze dla klienta funkcje, oraz...

  • Measuring the immeasurable: system usability, user satisfaction, and quality management.
    Publikacja

    - Rok 2003

    Zmierzyć niemierzalne: funkcjonalność systemu, satysfakcja użytkownika a zarządzanie jakością.W artykule przedyskutowano możliwości opracowania nowego podejścia badawczego łączącego badania funkcjonalności, badania konsumenckie oraz wybrane techniki zarządzania jakością. Perspektywa badań konsumenckich jest postrzegana jako szczególnie obiecująca w kontekście rozwijającego się rynku produktów interaktywnych oraz dalszego rozwoju...

  • Zastosowanie metody AHP do oceny zagrożeń na stanowiskach pracy.
    Publikacja

    - Rok 2003

    W artykule przedstawiono podstawy wielokryterialnej metody wspomagania decyzji AHP (ang. Analytic Hierarchy Process) oraz jej zastosowanie do oceny zagrożeń na stanowiskach pracy.

  • Z punktu widzenia uzytkownika.
    Publikacja

    - Rok 2004

    W artykule przedstawiono wspólczesne podejscia stosowane w zakresie zapewnienia jakosci uzytkowej oprogramowania i uslug interaktywnych. Omowiono projektowanie zorientowane na uzytkownika (UCD - User Centred Design) jako widodacy kierunek w zapewnieniu satysfakcji uzytkownika koncowego oraz dokonano przegladu technik projektowo-ewaluacyjnych stosowanych w tym zakresie.

  • Wygnij swój komputer.
    Publikacja

    - Rok 2004

    W artykule przedstawiono wspolczesne trendy w rozwoju interfejsów uzytkownika wybranych rozwiazan infomatycznych.

  • Forecasting risks and challenges of digital innovations
    Publikacja

    - Rok 2020

    Forecasting and assessment of societal risks related to digital innovation systems and services is an urgent problem, because these solutions usually contain artificial intelligence algorithms which learn using data from the environment and modify their behaviour much beyond human control. Digital innovation solutions are increasingly deployed in transport, business and administrative domains, and therefore, if abused by a malicious...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Dirk Dreheim, Gerald Weber: Form-oriented analysis : a new methodology to model form-based applications
    Publikacja

    - Rok 2005

    Artykuł stanowi omówienie nowej metodyki modelowania interfesu użytkownika, przeznaczonej do projektowania aplikacji opartych na pracy z formularzami elektronicznymi. Metodyka ta, przedstawiona w książce Dreheima i Webera, stanowi interesującą notacje graficzną, która umożliwia projektowanie interfejsu użytkownika o wysokich własciwościach ergonomicznych i użytkowych. Szczególnie interesujace sa w tej metodyce możliwości elastycznego...

  • Udany portal intranetowy
    Publikacja

    - Rok 2005

    Artykuł prezentuje najważniejsze czynniki wpływające na efekt wdrożenia portali intranetowych w przedsiębiorstwach. Przedstawiono wpływ najważniejszych czynników organizacyjnych, użytkowych i społecznych na sposób realizacji przedsięwzięć portalowych, w tym szczególną rolę współpracy z docelowymi użytkownikami planowanego systemu.

  • User interface prototyping. Techniques, methods and tools

    Currently, for interactive applications their usability and ergonomics of the user interface (UI) are critical factors for achieving users' acceptance.

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • Exploring ontological approach for user requirements elicitation in design of online virtual agents

    Effective user requirements elicitation is a key factor for the success of software development projects. There are many qualitative and quantitative research studies that promulgate particular methods and show the application of user requirements elicitation in particular domains. However, few try to eliminate the burden of ambiguity in gathered data, naturally occurring in different groups of stakeholders. This paper deals with...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Digital Innovations and Smart Solutions for Society And Economy: Pros and Cons
    Publikacja

    Recent developments in artificial intelligence (AI) may involve significant potential threats to personal data privacy, national security, and social and economic stability. AI-based solutions are often promoted as “intelligent” or “smart” because they are autonomous in optimizing various processes. Be-cause they can modify their behavior without human supervision by analyzing data from the environ-ment, AI-based systems may be...

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • Language of Benefits as a Novel Tool for Improving Website Personalization

    A properly designed website allows the user to search for information faster, and more accurately. The information content of the website should be also adapted to the needs of the user. The purpose of this article is to present a novel Language of Benefits (LoB) approach to facilitate the use of websites for individual user groups. The LoB approach is an approach addressed to IT Analysts, to facilitate the process of web design,...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Oddziaływanie portali intranetowych na zarządzanie wiedzą w nowoczesnych organizacjach

    Artykuł przedstawia wyniki badania przeprowadzonego wśród ekspertów ds. komunikacji wewnętrznej i intranetu na temat postrzeganego w ich praktyce oddziaływania portali intranetowych na zarządzanie wiedzą w organizacjach. Zdaniem ekspertów-respondentów portale intranetowe najsilniej oddziaływają na transfer wiedzy i wykorzystywanie wiedzy, a w mniejszym, ale zauważalnym stopniu na ewaluację i rozwój wiedzy, innowacyjność w organizacji...

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • Digital Interaction and Machine Intelligence. Proceedings of MIDI’2021 – 9th Machine Intelligence and Digital Interaction Conference, December 9-10, 2021, Warsaw, Poland
    Publikacja

    - Rok 2022

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • HCI and the economics of user experience
    Publikacja

    - Rok 2008

    Rodział przezentuje możliwości rozwinięcia zakresu tradycyjnych badań HCI (Human-Computer Interaction) o zagadnienia ekonomiczne, związane z jakością usług on-line, postrzeganą przez użytkownika/klienta. Praca zawiera modele jakości usług on-line oparte na elementach marketingu relacji i na wykorzystaniu ekonomicznych determinant zachowań konsumenckich w usługach on-line. Rozdział prezentuje modele projektowania i rozwoju przykładowych...

  • Creative sprints: an unplanned broad agile evaluation and redesign process.
    Publikacja

    - Rok 2014

    We report how a request for routine usability work rapidly evolved into a novel agile process for evaluation and redesign. This process is described and then analysed to identify reasons for success. This analysis supports realistic knowledge transfer between User Experience professionals by outlining how similar future processes could succeed.

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

wyświetlono 2412 razy