dr inż. Jacek Lebiedź
Zatrudnienie
- Zastępca kier. katedry w Katedra Inteligentnych Systemów Interaktywnych
- Profesor uczelni ze stop. nauk. dr w Katedra Inteligentnych Systemów Interaktywnych
- Kierownik Laboratorium w Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej
Publikacje
Filtry
wszystkich: 72
Katalog Publikacji
-
Virtual immersive environments
PublikacjaYet a higher level of active systems may be achieved when users are fully immersed in an interface which is a 3D computer generated virtual world and can interact with surrounding objects of that world as they were in a real one. This is the issue covered by Chapter 7. Interaction in such a world is both multidimensional and multimodal, with the possibility of free movement of the user in any direction and the simultaneous stimulation...
-
Graphical interface adaption for children to explain astronomy proportions and distances
PublikacjaMobile Science Center is a Polish project that seeks to bring astronomy knowledge to wider social groups through various applications. In its development it is necessary to design a graphical interface that explains a concept that is difficult to assimilate such as spatial proportions and distances. This paper develops a framework to create graphical representations that explain this learning to the target audience of children....
-
Featured based CAVE software factory
PublikacjaIn the paper we convey the lessons learned along the path we have gone through several years since establishing a room-sized CAVE installation at our university, from craft manufacturing and ad-hoc software reuse of VR software products to the robust feature driven software product line (SPL) implementing the Product Line Engineering (PLE) factory paradigm. With that we can serve all our departments and other entities from the...
-
Immersive Technologies that Aid Additive Manufacturing Processes in CBRN Defence Industry
PublikacjaTesting unique devices or their counterparts for CBRN (C-chemical, B-biological, R-radiological, N-nuclear) defense relies on additive manufacturing processes. Immersive technologies aid additive manufacturing. Their use not only helps understand the manufacturing processes, but also improves the design and quality of the products. This article aims to propose an approach to testing CBRN reconnaissance hand-held products developed...
-
Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej
PublikacjaW opracowaniu opisano Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej, jego wyposażenie, potencjał i zastosowania.
-
3D Scanning of Semitransparent Amber with and without Inclusions
PublikacjaThis paper is concerned with making 3D scans of semitransparent ambers with and without inclusions. The paper presents results of using a variety of devices applied for this purpose. Equipment used in the experiments includes a 3D laser scanner, a structured light scanner, a stereo camera, a camera array and a tomograph. The main object used in the experiment was an amber with a fossil of a lizard. The paper shows possibilities...
-
Współczesne wyzwania bezpieczeństwa narodowego – Zarządzanie kryzysowe, wojna informacyjna w cyberprzestrzeni, rzeczywistość wirtualna
PublikacjaPrzedmiotem niniejszej monografii są zgodnie z tytułem: zarządzanie kryzysowe, wojna informacyjna w cyberprzestrzeni i rzeczywistość wirtualna. Monografia ma charakter interdyscyplinarny i została poświęcona wybranym aspektom bezpieczeństwa narodowego. Jej celem jest ukazanie współczesnych wyzwań, które obecnie stawia bezpieczeństwu narodowemu dynamicznie zmieniający się świat. Szczególnie ważnym czynnikiem umożliwiającym zapewnienie...
-
Makrogenerator translatorów MC²
PublikacjaArtykuł prezentuje stworzony przez autorów makrogenerator translatorów MC². Makrogenerator ten po otrzymaniu definicji języka staje się translatorem tego języka. Język definiuje się podając jego składnię (produkcje gramatyki zapisane w notacji BNF) oraz znaczenie poszczególnych konstrukcji składniowych tj. opis przekształceń tekstu odpowiadającego danej konstrukcji składniowej na tekst w pewnym języku bazowym (makrodefinicje)....
-
Automatyczne odczytywanie napisów z diagnostyką ich ważności
PublikacjaPrzedstawiono koncepcję urządzenia wykrywającego i odczytującego napisy z przeznaczeniem dla osoby niewidomej. Zaprezentowano problemy jakie pojawiają się przy konstruowaniu takiego urządzenia i sposoby ich przezwyciężenia. Przedyskutowano ponadto schemat funkcjonalny oprogramowania sterującego takim urządzeniem. Dodatkowo opisano metodę badania podobieństwa figury do litery lub cyfry opartą na odwzorowaniu maksymalnego kwadratu...
-
Klasyfikacja segmentów obrazu na litery i nielitery
PublikacjaArtykuł przedstawia metody oceny podobieństwa figur do liter opracowane dla potrzeb urządzenia do lokalizacji i odczytu napisów z przeznaczeniem dla osób niewidomych. Ocena dotyczy kształtów segmentów znajdowanych na obrazie zawierającym potencjalny tekst (np. witryna sklepu, drzwi z wizytówką, autobus z numerem linii). Celem tej oceny jest wyodrębnienie segmentów obrazu reprezentujących tekst i przekazanie ich do systemu rozpoznawania...
-
Wizualizacja pomiarów z mobilnego systemu monitoringu zanieczyszczeń powietrza
PublikacjaArtykuł stanowi omówienie różnych możliwych podejść do wizualizacji pomiarów wykonywanych przez urządzenie zainstalowane na poruszającym się po mieście pojeździe. Jest on podsumowaniem nadzorowanych przez autora studenckich prac projektowych, których celem było rozpoznanie możliwości wizualizacyjnych współczesnych technologii dla potrzeb grantu badawczego pt. Mobilny system ekspertowy do badania i analizy zanieczyszczeń powietrza...
-
Letters detection in the photograph
PublikacjaUrządzenie do lokalizacji i odczytu napisów z przeznaczeniem dla osób niewidomych może wykorzystywać standardowe systemy rozpoznawania znaków OCR (ang. Optical Character Recognition). Niestety ze względu na złożoność scen w terenie systemy takie nie potrafią analizować zdjęć bezpośrednio. Zdjęcia przed uruchomieniem systemu OCR wymagają przetworzenia polegającego na segmentacji i wyszukaniu segmentów podobnych do liter. Podejście...
-
Efficiency of interactive terrain visualization with a PC-cluster
PublikacjaW artykule przedstawiono wyniki jednego z zadań krajowego projektu CLUSTERIX, poświęconego opracowaniu wydajnej aplikacji do interaktywnej wizualizacji terenu z rzeczywistych danych przestrzennych. Szczególną uwagę poświęcono praktycznym aspektom wykorzystania klastrów obliczeniowych w zastosowaniach ściśle graficznych.
-
Interakcyjna wizualizacja terenu rzeczywistego wykorzystująca klaster obliczeniowy
PublikacjaPrzedstawiono wynik jednego z zadań projektu celowego Clusterix w postaci Systemu wizualizacji trójwymiarowej terenu z punktu widzenia dynamicznego obserwatora. Opisano podstawową archtekturę systemu oraz dokonano oceny jej wydajności na przykładzie konkretnych danych satelitarnych z programu SRTM dla rejonu Gdańska.
-
Modelowanie dróg w interakcyjnym systemie wizualizacji terenu rzeczywistego
PublikacjaArtykuł zawiera dyskusję różnych metod opisu dróg i obiektów o podobnej strukturze (tory kolejowe, linie energetyczne, rzeki, itp.) w interakcyjnych systemach wizualizacji terenu rzeczywistego. Przedstawiono ponadto dwie możliwości integracji dróg z terenem w takich systemach. Wskazano wady i zalety poszczególnych rozwiązań.
-
Simple measure of typewriter prints quality
PublikacjaArtykuł przedstawia opracowaną przez autora metodę określania kształtu zaadaptowaną do szacowania jakości znaków uzyskiwanych na maszynie do pisania. Metoda ta bazuje na statystycznej analizie odwzorowania maksymalnego kwadratu (ang. Maximal Square Map) opisanej w szczegółach w artykule. Metodę opracowano celem szacowania jakości komputerowo wspomaganego pozyskiwania informacji z archiwalnych maszynopisów.
-
Interakcyjny system wizualizacji terenu rzeczywistego na podstawie danych GIS
PublikacjaArtykuł przedstawia koncepcję interakcyjnego systemu Wiz3D służącego do wizualizacji terenu rzeczywistego na podstawie danych pochodzących z Geograficznych Systemów Informacyjnych GIS (ang. Geographical Information Systems). Ze względu na złożoność i różnorodność formatów oraz niedokładność przechowywanych danych geograficznych system taki przed generacją obrazu powinien dokonywać konwersji danych z formatów GIS na postać dogodną...
-
Interfejs urządzenia wykrywającego i odczytującego napisy dla osoby niewidomej
PublikacjaZadaniem projektowanego urządzenia wykrywającego i odczytującego napisy jest umożliwienie niewidomemu samodzielnego rozpoznawania treści napisów i w konsekwencji wyboru właściwego tramwaju, sklepu, ulicy czy pokoju w urzędzie. Urządzenia takiego nie można sobie oczywiście wyobrazić bez zastosowania nowoczesnych metod przetwarzania i rozpoznawania obrazów. Najlepsze jednak metody nie dadzą oczekiwanych rezultatów, o ile urządzenie...
-
Shape similarity to alphanumeric sign - proposition of new criterion.
PublikacjaArtykuł opisuje różne podejścia do określania kształtu. Zawiera analizę ich użyteczności do wyznaczania podobieństwa do litery lub cyfry (znaku alfanumerycznego). Umiejętność sprawdzenia podobieństwa kształtu do znaku alfanumerycznego jest wymagana do oszacowania jakości wstępnego przetwarzania podczas automatycznego rozpoznawaniu maszynopisów. Konieczna jest również do znajdowania ''literopodobnych'' obszarów wśród innych kształtów...
-
Określanie podobieństwa kształtu obiektu do litery lub cyfry.
PublikacjaReferat prezentuje różne metody określania na ile wydzielony z obrazu obszar składa się z linii dowolnej grubości. Wyniki tych metod można interpretować jako stopień podobieństwa badanych figur do takich kształtów jak litery czy cyfry bez odnoszenia się do konkretnego alfabetu. Najlepsze z metod znajdą zastosowanie przy lokalizacji napisów dla ręcznego aparatu do odczytywania napisów przeznaczonego dla osób niewidomych (projekt...
-
Real terrain visualisation on the basis of GIS Data.
PublikacjaArtykuł prezentuje projekt realistycznej wizualizacji terenu rzeczywistego na podstawie danych pochodzšcych z Geograficznych Systemów Informacyjnych GIS (ang. Geographical Information Systems). Ze względu na złożoność i niedokładność przechowywanych danych geograficznych od systemu takiego należy oczekiwać pracy w dwóch etapach: off-line'owym i on-line'owym. Etap off-line'owy powinien dokonywać konwersji danych z formatu GIS na...
-
Wielowymiarowa wizualizacja informacji.
PublikacjaMetody wizualizacji komputerowej stanowią obecnie podstawowe narzędzie przekazywania człowiekowi informacji, wypełniającej często obszerne zbiory danych, a będącej wynikiem obserwacji, eksperymentów czy też symulacji numerycznych. Zwykle w przypadku danych wielowymiarowych dopiero obejrzenie ich przedstawienia graficznego daje możliwość wyobrażenia sobie jakościowego charakteru zjawiska i uprawnia do stawiania hipotez jego dotyczących....
-
Pomiar wydajności systemów grafiki trójwymiarowej.
PublikacjaTworząc interakcyjny system graficzny należy mieć na uwadze wydajność zarówno sprzętu, jak i obsługującego go oprogramowania. Zaniedbanie analizy możliwości hardware'u i software'u grozi brakiem wydolności systemu i w efekcie koniecznością kosztownej modyfikacji sprzętu lub pracochłonnej (ze względu na przebudowę kodu) wymiany biblioteki graficznej. Oszacowanie wydajności systemu graficznego wydaje się zatem niezbędne w początkowym...
-
Realistic visualization of real terrain based on GIS Data.
PublikacjaArtykuł prezentuje projekt realistycznej wizualizacji terenu rzeczywistego na podstawie danych pochodzących z Geograficznych Systemów Informacyjnych (GIS). Opisano w nim koncepcję projektu, wskazano trudności w jego realizacji i wskazano drogi ich przezwyciężenia.
-
Wykorzystanie technologii cienkiego klienta w systemie informacyjnym GDASKON
PublikacjaReferat ten przedstawia propozycję adaptacji technologii cienkiego klienta do potrzeb systemu GDASKON. Propozycja ta obejmuje dwie platformy: prostszą odpowiadającą telefonom komórkowym oraz bardziej złożoną dotyczącą palmtopów. W przypadku pierwszej z platform założono, iż na wyświetlaczu telefonu komórkowego prezentowana jest jedynie informacja tekstowa, co wymusza odrzucenie generowanej przez system GDASKON informacji graficznej...
-
Pomiar jakości procesu automatycznego rozpoznawania maszynopisów
PublikacjaAutomatyczne rozpoznawanie maszynopisów jest celem międzynarodowego projektu Memorial. Artykuł ten podejmuje temat pomiaru jakości takiego rozpoznawania. Zidentyfikowano w nim potencjalne miejsca pojawiania się błędów oraz omówiono i sklasyfikowano odpowiednie miary.
-
Quality evaluation of computer aided information retrieval from machine typed paper documents
PublikacjaCelem międzynarodowego projektu memorial jest wspomagane komputerowo rozpoznawanie maszynopisów. Referat prezentuje zagadnienie pomiaru jakości takiego procesu. Wskazano w nim potencjalne miejsca pojawiania się błędów oraz przedstawiono i sklasyfikowano odpowiednie miary.
-
Overcoming Phobias: Harnessing the Power of Immersive Virtual Reality Therapy
PublikacjaThe goal of the chapter was to review the different therapeutic techniques used in the treatment of various forms of phobias, with particular emphasis on virtual reality treatment. We define different types of phobias, including social ones. We also describe treatment techniques – adopted from behavioral therapy – which have been developed to aid the treatment of phobias. Particular emphasis has been placed on the flooding, implosive...
-
Tam gdzie fikcja spotyka się z rzeczywistością
PublikacjaNa tyłach budynku A Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki (tego z zerami i jedynkami na elewacji) mieści się laboratorium odmienne wyglądem od innych laboratoriów politechnicznych. Zajmuje ono sięgającą czwartego piętra czarną sześcienną kostkę dobudowaną 10 lat temu w bezpośrednim sąsiedztwie audytorium, któremu od dwóch lat patronuje doc. Marianna Sankiewicz, przysiadłszy na ławeczce przed jego wejściem. Wydaje...
-
Virtual reality as a tool for development and simulation. Research projects and experience of the Gdańsk University of Technology
PublikacjaBy supporting the human imagination, virtual reality technology can be applied in almost every human activity. This is evidenced by the cooperation of the Immersive 3D Visualization Lab with specialists representing such different professions from architects and artists, astronomers and chemists, through historians and museologists, criminologists and military educators, mechanical and ship engineers, up to physicians and psychologists....
-
Modelowanie budynków w interakcyjnym systemie wizualizacji terenu rzeczywistego
PublikacjaArtykuł zawiera dyskusję różnych metod opisu i prezentacji budynków w interakcyjnych systemach wizualizacji terenu rzeczywistego. Jest on wynikiem doświadczeń zebranych podczas realizacji systemu Wiz3D przeznaczonego do interakcyjnej wizualizacji terenu rzeczywistego na podstawie danych GIS. Przedstawiono wady i zalety poszczególnych rozwiązań.
-
Optymalizacja sceny dla potrzeb interakcyjnej wizualizacji terenu rzeczywistego wykorzystująca klaster obliczeniowy
PublikacjaInterakcyjny system Wiz3D przeznaczony do wizualizacji terenu rzeczywistego na podstawie danych pochodzących z Geograficznych Systemów Informacyjnych (GIS) wymaga dużych mocy obliczeniowych na etapie upraszczania sceny służącego płynnej generacji kolejnych kadrów animacji. W związku z tym zaplanowano realizację tego etapu przez klaster obliczeniowy. Aby osiągnąć jak najkrótszy czas wykonania należy zadbać o równomierne obciążenie...
-
Multimedialny interfejs cienkiego klienta dla osób niepełnosprawnych w systemie informacyjnym GDASKON
PublikacjaPo krótkiej dyskusji wymagań stawianych interfejsom przeznaczonym dla ludzi niepełnosprawnych artykuł przedstawia przykładowy interfejs zaprojektowany dla osób o różnym rodzaju niesprawności i zrealizowany dla telefonów komórkowych i palmtopów z przeznaczeniem do zdalnego korzystania z systemu informacyjnego GDASKON, służącego do znajdowania trasy między dwoma punktami w terenie. Zastosowane rozwiązanie polega na odpowiedniej adaptacji...
-
Wsparcie rzeczywistości wirtualnej dla projektów realizowanych w ASP w Gdańsku / Virtual reality support for the projects carried out in the AFA in Gdańsk
PublikacjaLaboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej (LZWP) jest unikatowym w skali kraju miejscem, gdzie w grupie kilku osób można wspólnie eksplorować świat iluzji. Na takie doświadczenie pozwalają znajdujące się tam jaskinie rzeczywistości wirtualnej (ang. Cave Automatic Virtual Environment, CAVE) umożliwiające uczestnikom eksperymentu wniknięcie w środowisko zarówno kreowane komputerowo, jak i stanowiące cyfrową kopię realnego...
-
LZWP, czyli jak zbudować CAVE
PublikacjaReferat prezentuje wyniki prac autorów dotyczących specyfikacji technicznej instalacji typu CAVE tworzonej na Wydziale ETI Politechniki Gdańskiej. Przedstawiona analiza została dokonana na pod-stawie wiedzy autorów, studiów literaturowych, wizytacji wybranych instalacji w kraju i zagranicą oraz konsultacji z firmami będącymi wiodącymi producentami lub integratorami systemów 3D.
-
Wizualizacja trójwymiarowa
PublikacjaReferat stanowi przegląd aktualnie stosowanych technik uzyskania wrażenia trójwymiarowości. Przedstawia wpierw podstawy stereopsji, czyli widzenia przestrzennego. Następnie omawia kolejne metody wizualizacji 3D: stereoskopię (dość szczegółowo), holografię i obrazowanie wolumetryczne.
-
Rozbudowa podsystemu rzeczywistości wirtualnej wspierającego system rekomendacyjny do sprzedaży ofert turystycznych w środowisku e-commerce
PublikacjaRaport ten został napisany przez pracowników Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej skupionych przy Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej (LZWP) oraz przez grupę psychologów związanych z Uniwersytetem SWPS na potrzeby wspólnego wniosku projektowego zainicjowanego przez firmę VirtuAi Sp. z o.o.
-
3D Model Preparing Patterns for Interactive Urban Visualization - Guidelines for Graphic Designers Preparing 3D Models for Virtual Reality Applications
PublikacjaWhile working on architectural visualizations, the software developer often has to work with graphic designers who create models in a different environment what can cause many complications. For this reason, it is very important to have some guidelines which can protect both the developer and the designer from commixing mistakes. The paper presents a list of such guidelines based on the authors’ experience. The reader can treat...
-
Innovative Solutions for Immersive 3D Visualization Laboratory
PublikacjaThe paper presents results of the work concerning the technical specification of Immersive 3D Visualization Laboratory to be opened in late summer 2014 at the Faculty of Electronics, Telecommunications and Informatics at Gdańsk University of Technology in Poland. The person immersed in VR space will be placed in a transparent sphere with a diameter of over 10 feet, supported on rollers and equipped with a motion tracking system....
-
Wspomaganie leczenia fobii za pomocą zanurzenia w rzeczywistość wirtualną
PublikacjaReferat prezentuje system wspomagający leczenie fobii metodą wygaszania reakcji na bodźce poprzez zanurzenie osiągane z wykorzystaniem urządzeń rzeczywistości wirtualnej, takich jak oddawana właśnie do użytku w powstającym przy Wydziale ETI Politechniki Gdańskiej Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej (LZWP) jaskinia wirtualna (CAVE) wzbogacona o sferyczny symulator chodu.
-
Otwarcie Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej
PublikacjaW piątek 5 grudnia 2014 r. odbyło się uroczyste otwarcie Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej (LZWP), zbudowanego i wyposażonego w ramach projektu „Nowoczesne Audytoria Politechniki Gdańskiej”, realizowanego w latach 2009–2014, finansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
-
Launch of the Immersive 3D Visualization Laboratory
PublikacjaThe paper presents the concept of Immersive 3D Visualization Laboratory, formed at the Faculty of Electronics, Telecommunications and Informatics at Gdańsk University of Technology under the project Gdańsk University of Technology's Modern auditoriums. The basic unit of this laboratory will be cubic CAVE (Cave Automatic Virtual Environment) enriched with spherical walk simulator. This device will allow the user unlimited walking,...
-
Propozycja silnika fizyki bryły sztywnej dla trójwymiarowej gry komputerowej
PublikacjaReferat prezentuje autorski silnik dynamiki brył sztywnych działający w czasie rzeczywistym i przeznaczony do symulacji fizycznych na potrzeby gier komputerowych. Ze względu na przeznaczenie silnika przyjęto, że wiarygodność efektów symulacji będzie ważniejsza niż dokładne odwzorowanie zjawisk fizycznych. Pozwoliło to na zastosowanie uproszczonego modelu fizycznego i uzyskanie dzięki temu efektywnego silnika, radzącego sobie w...
-
Drugie Igrzyska Akademii ETI
PublikacjaW sobotę 2 lutego 2013 r. odbyły się drugie Igrzyska Akademii ETI zorganizowane przez Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych regionu. Celem Igrzysk było zwiększenie zainteresowania informatyką młodzieży szkół ponadgimanzjalnych i promocja studiów na Wydziale ETI PG. W tegorocznych Igrzyskach udział wzięli uczniowie z 7 szkół województwa pomorskiego.
-
Uruchomienie Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej
PublikacjaArtykuł przedstawia koncepcję Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej (ang. Immersive 3D Visualization Laboratory), powstającego właśnie przy Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki (ang. Faculty of Electronics, Telecommunications and Informatics) Politechniki Gdańskiej (ang. Gdańsk University of Technology) w ramach grantu Nowoczesne Audytoria Politechniki Gdańskiej (ang. project Gdansk University of Technology’s...
-
Urban Prototyping in CAVE Cooperation Between the Academy of Fine Arts in Gdansk and the Gdansk University of Technology
PublikacjaThe paper describes results of cooperation between the Passive Architecture Laboratory at the Academy of Fine Arts in Gdańsk and the Immersive 3D Visualization Lab at the Gdańsk University of Technology. The authors as the design supervisors (respectively for a team of architects and a team of IT specialists) present advantages and disadvantages of urban design with use of virtual reality.
-
Akademia ETI
PublikacjaArtykuł omawia rozpoczętą w 2008 r. współpracę Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej z liceami ogólnokształcącymi Gdańska. Głównym jej celem jest podniesienie poziomu kształcenia uczniów szkół średnich (potencjalnych przyszłych studentów wydziału) oraz umożliwienie rozwoju ich kompetencji w zakresie ICT. Współpraca ta polega przede wszystkim na prowadzeniu przez nauczycieli akademickich zajęć...
-
Immersive 3D visualization laboratory concept
PublikacjaArtykuł opisuje koncepcję realizowanego na Politechnice Gdańskiej urządzenia do marszu przez świat wirtualny. Będzie ono miało postać przezroczystej sfery obrotowej, którą użytkownik umieszczony w środku będzie obracał własnymi krokami (na wzór chomika biegnącego w kołowrotku). Sfera będzie umieszczona wewnątrz sześcianu zbudowanego z ekranów, na których będzie wyświetlany obraz stereoskopowy przedstawiający świat wirtualny z punktu...
-
Projekt laboratorium zanurzonej wizualizacji przestrzennej
PublikacjaArtykuł prezentuje koncepcję urządzenia pozwalającego na nieograniczony terytorialnie spacer po zadanym świecie wirtualnym, które ma zostać zrealizowane na Politechnice Gdańskiej do końca 2013 roku w specjalnie zbudowanym pawilonie. Urządzenie to będzie symulować autonomiczne przemieszczanie się wewnątrz sceny generowanej komputerowo. Wrażenie samodzielnego ruchu uzyskane zostanie poprzez zastosowanie mechanizmu pozwalającego na...
-
Stanowisko demonstracyjne rzeczywistości rozszerzonej
PublikacjaArtykuł przedstawia zrealizowany w Katedrze Inżynierii Wiedzy Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej prototyp eksperymentalnego stanowiska składającego się z komputera PC współpracującego z kamerą i przeznaczonego do eksperymentów z rzeczywistością rozszerzoną (ang. augmented reality). Podstawą tego systemu jest specjalnie stworzone oprogramowanie lokalizujące na obrazie z kamery w czasie rzeczywistym...
wyświetlono 2938 razy