Publikacje
Filtry
wszystkich: 61
Katalog Publikacji
Rok 2006
-
Konsumpcja jako logika znaczeń a kształtowanie kultury komsumpcji
PublikacjaW artykule omówiono koncepcję ideologizacji konsumpcji Beudrillard'a to jest potraktowanie jej jako zjawiska w którym występują cztery porządki: - funkcjonalna logika wartości użytkowej,- ekonomiczna logika wartości wymiennej,- logika wymiany symbolicznej,- logika wartości.Omówione są problemy związane z możliwością kontynuacji etapu post modernistycznej róznorodności realizacji konsumpcjonizmu.
-
Modelling of complex economic systems : toward conceptual platform
PublikacjaW artykule opisano rolę modelowania opisowego w ekonomicznych systemach złożonych w kontekście trzech funkcji naukowych: opisu, wyjaśniania i przewidywania. Fazy dekompozycji i opisu jakościowego modelowanych systemów, w tym ekonomicznych, są nieodzowne w całym procesie budowania modelu.
-
Moral problems in the process of polish economy transformation
PublikacjaArtykuł zawiera uwagi dotyczące problemów etycznych okresu transformacji w Polsce. Podane są przykłady kodeksów i zasadność ich wprowadzenia w firmach. Artykuł zawiera też informacje o realizowanym na Wydziale Zarządzania i Ekonomii PG programie ''Etyka biznesu'' oraz uwagi studentów dotyczące ciekawych problemów,o które program jest poszerzany.
-
Odpowiedzialność jako podstawa etycznej kultury firmy
PublikacjaPodstawowym problemem jest kwestia traktowania organizacji jako instancji moralnej. Przedyskutowano kwestię traktowania odpowiedzialności organizacji jako fikcji prawnej. Dokonuje się kategoryzacji rodzaju odpowiedzialności występujących działaniach organizacyjnych. Okresla się treść uniwersalnej odpowiedzialności moralnej.
-
Rola mediów w programach społecznej odpowiedzialności firm
PublikacjaRozdział traktuje o specyficznej roli mediów w realizacj programów społecznej odpowiedzialności firm, pokazując, że z punktu widzenia powodzenia tych programów, ich specyfiki, niektóre z nich nie powinny upubliczniać swoich działań, nie korzystac z mediów jako środka docierania do szerokiej rzesy odbiorców.
-
Różnice kulturowe w marketingu międzynarodowym
PublikacjaW artykule przybliżono pojęcie kultury i jej części składowych, oraz wyjaśnioniono i zilustrowano to, w jaki sposób czynniki kulturowe determinują decyzje w marketingu międzynarodowym. Rozważania teoretyczne zilustrowano krótką analizą między kulturowej strategii promocyjnej marki Absolut Vodka. Artykuł został podzielony na cztery części. Pierwsza poświęcona definicji kultury, wyodrębnieniu jej elementów i zmiennych. Druga zawierająca...
-
Społeczna odpowiedzialność firm jako narzedzie kreowania wizerunku
PublikacjaRozdział ''Społeczna odpowqiedzialność firm jako narzedzie kreowania wizerunku'' pokazuje istotę działań CSR, analizuje sposób realizacji programów w firmach, zwraca uwagę na wynaturzenia tych realizacji, traktujących CSR jako narzędzie kreowania wizerunku.
-
Spor o sušestvovanii mira : vremâ i sposób sušestvovaniâ / Roman Ingarden ; przeł. Janina Kubka, Maxim W. Lebiediew
PublikacjaPrzekład na język rosyjski paragrafu 27 ''Wstępne uwagi o czasie konkretnym'', paragraf 28 ''Sposób istnienia zdarzeń'' i paragrafu 29 ''Sposób istnienia procesu''. Pierwszego Tomu ''Sporu o istnienie świata'' Romana Ingardena, wydanie Warszawa 1987.
-
The balanced scorecard method applying in small and medium enterprise management
PublikacjaAutorzy podejmują dyskusję z poglądem, że Strategiczna Karta Wyników jako metoda zarządzania strategicznego przedsiębiorstwem powinna raczej być stosowana w sektorze dużych przedsiębiorstw, niż małych i średnich. Wskazują na istotne trudności związane z wdrażaniem BSC w aspektach: kosztów, czasochłonności, nadzwyczajnego wysiłku organizacji, nowego spojrzenia na komunikację w dół struktury, dalekiego horyzontu planowania, sceptycyzmu...
-
The reality of the ''Lower'' and the ''Higher'' man within the human being: towards the new type of philosophical anthropology of infrastructures of the personal human being
PublikacjaW artykule, pt. " The Reality of the "Lower" and the "Higher" Man within the Human Being: Towards the New Type of Philosophical Anthropology of Infrastructures of the Personal Human Being" ("Realność "niższego" i "wyższego" człowieka w obrębie ludzkiego bytu. Ku nowemu typowi antropologii filozoficznej infrastruktur osobowego bytu ludzkiego") usiłowałem pokazać, że realność "niższego" i "wyższego" człowieka w obrębie...
-
Wewnętrzne trudności strategicznej karty wyników
PublikacjaAutorzy podejmują w artykule dyskusję z powszechnie wyznawanym poglądem, że Strategiczna Karta Wyników jako metoda zarządzania strategicznego przedsiębiorstwem powinna raczej być stosowana w sektorze dużych przedsiębiorstw, niż małych i średnich. Aby to uczynić, w pierwszej części poniższego tekstu, wskazują na istotne trudności związane z wdrażaniem BSC w aspektach: kosztów, czasochłonności, nadzwyczajnego wysiłku organizacji,...
Rok 2005
-
Problemy moralne w sprzedaży bezpośredniej
PublikacjaAutorzy uściślają szerokie i węższe ujęcie definicyjne sprzedaży bezpośredniej, jako formy handlowania. Następnie przedstawiają problemy moralne, spotykane w tego typu sprzedaży. Problemy te zostały uszeregowane w zależności od relacji pomiędzy podmiotami transakcji.
Rok 2004
-
Doskonalenie przyszłości w horyzoncie antropologicznym a etyka biznesu
PublikacjaW artykule podkreśliłem, że "homo oeconomicus" jako kategoria stosowany jest w ekonomii, w teorii organizacji i zarządzania, w socjologii i psychologii, a także w antropologii filozoficznej. Następnie pokrótce scharakteryzowałem rozmaite stanowiska wśród ekonomistów w kwestii koncepcji "homo oeconomicus". Usiłowałem pokazać, że "obecność" czynnika ludzkiego w ekonomii jako nauce nie ma charakteru peryferyjnego....
-
Ład rynkowy a etyka biznesu
PublikacjaW artykule zwróciłem uwagę najpierw na istnienie związku działalności gospodarczej z działaniem etycznym. Podkreśliłem, że głównym celem działalności gospodarczej jest zachowanie rodzaju ludzkiego. Wskazałem, że rozumienie ekonomii nie jest możliwe bez uwzględnienia udziału w nim samego człowieka zarówno z jego skłonnościami, potrzebami, jak i wiedzą zdroworozsądkową, naukową, etc. Następnie próbowałem pokazać,...
-
The productive function of the will in the pfilosophical thought of William James
PublikacjaW artykule przedstawiłem W. Jamesa koncepcję wolnej woli w jej wytwórczej funkcji. Pokazałem, że zrównuje ona ludzkie poznanie i ludzką aktywność. Następnie podkreśliłem, że wola ma wieloaspektowy charakter w formowaniu nowego "wewnętrznego człowieka". W związku z tym, zanalizowałem tzw. empiryczne 'ja' jako "niższe" i "wyższe" 'ja'. Z kolei podkreśliłem walor konsekwencji teleologicznej cechy ludzkiej...
Rok 2003
-
Koncepcja kontraktowa w ramach teorii sprawiedliwości wedle Johna Rawlsa
PublikacjaW eseju usiłowałem rozświetlić zręby J. Rawlsa koncepcji (teorii) kontraktowej. Podjąłem analizę związku koncepcji kontraktu z tzw. sytuacją pierwotną określaną jako taki stan rzeczy, gdzie osoby-strony są na równi reprezentowane jako moralne osoby, a rezultat nie jest bynajmniej determinowany ani ich arbitralnymi przymiotami, ani relatywnym bilansem sił społecznych. Następnie uwypukliłem związek pojęcia "sytuacji pierwotnej"...
-
Zagadnienia teorii stron zainteresowanych z punktu widzenia etyki biznesu
PublikacjaW eseju przedstawiłem najprzód etymologiczny sens pojęcia "strony zainteresowane" wraz z modelem firmy wedle trójstopniowego związku ze stronami zainteresowanymi. Następnie określiłem strony zainteresowane w zgodzie z myślą K. Gibsona jako "quasi-osoby". Następnie pokazałem na przykładzie twórczości K. Goodpastera, K. Gibsona i R.C. Solomona, że etycy biznesu przywiązują coraz większą wagę do moralnej/etycznej podstawy...
Rok 2002
-
Logos i etos w antropologicznej myśli Maxa Schelera (aspekt zapoczątkowania bytowego)
PublikacjaW artykule przedstawiłem związek logosu i etosu w aspekcie zapoczątkowania bytowego w obrębie antropologicznej myśli M. Schelera. Następnie pokazałem, że w tym związku logosu z etosem szczególnego znaczenia nabiera kształcenie, "paideia" ducha osoby ludzkiej. Wyjaśniłem, że tzw. komunikacja logosu i etosu jest nie tylko wyobrażalna w obrębie zasady świata, lecz również jest realna w sensie podstawy do odzyskania utraconej...
-
Próba ukonstytuowania etyki biznesu w polu działalności gospodarczej
PublikacjaW artykule dokonałem najpierw zwięzłej charakterystyki m.in. pojęć takich, jak: "biznes, "etyka biznesu", "przedsiębiorczość" oraz przytoczyłem propozycje podziału etyki biznesu na obszary. Potem zaś zinterpretowałem pojęcie "przedsiębiorstwa" wedle E. Sternberg. Z kolei dokonałem zwięzłej analizy czterech typów standardów zachowania się pracowników firmy w stosunku do tzw. stron zainteresowanych przez uwzględnienie...
-
The notion of ''the person'' in A-T. Tymieniecka's anthropological thought
PublikacjaW artykule, pt. "The Notion of "Humanity" in Anna-Teresa Tymieniecka's Anthropological Thought"("Pojęcie "człowieczeństwa" w Anny - Teresy Tymienieckiej antropologicznej myśli") przedstawiłem pojęcia "człowieczeństwa" w myśli antropologicznej filozofki. Usiłowałem pokazać, że Tymieniecka podnosi "człowieczeństwo" ludzkiego bytu na "wyższy" poziom. Następnie wskazałem, że filozofka pojmuje "człowieczeństwo" w obrębie...