Katedra Inżynierii Wiedzy - Jednostki Administracyjne - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Katedra Inżynierii Wiedzy

Filtry

wszystkich: 143

  • Kategoria
  • Rok
  • Opcje

wyczyść Filtry wybranego katalogu niedostępne

Katalog Publikacji

  • Interfejs do algorytmu Clustering by Directions ułatwiający formułowanie zapytań w wyszukiwarkach internetowych
    Publikacja

    - Rok 2009

    Rozdział dotyczy tworzenia zapytań w wyszukiwarkach internetowych. Opisuje sposoby wspierania użytkowników wyszukiwarek w formułowaniu zapytań. Ponadto opisuje zasadę działania opracowanego przez autora algorytmu Clustering by Directions. Algorytm ten przeznaczony jest do wskazywania użytkownikom potencjalnych kierunków, w których mogą kontynuować wyszukiwanie. Kierunki są reprezentowane przez wyrazy, które użytkownik może dodawać...

  • Incremental construction of Minimal Tree Automata [online]
    Publikacja

    - ALGORITHMICA - Rok 2009

    We describe an algorithm that allows the incremental addition or removal of unranked ordered trees to minimal frontier-to-root deterministic tree automaton (DTA). The algorithm takes a tree t and a minimal DTA A as input; it outputs a minimal DTA A' which accepts the language L(A) accepted by A incremented (or decremented) with the tree t. The algorithm can be used to efficiently maintain dictionaries which store large collections...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Wyszukiwanie informacji z wykorzystaniem algorytmu Ontology Clustering by Directions
    Publikacja

    - Rok 2009

    Artykuł opisuje algorytm Ontology Clustering by Directions. Algorytm ten ma na celu wspieranie użytkowników w formułowaniu ontologicznych zapytań. Ontologiczne zapytania służą do wydobywania informacji sformułowanych za pomocą ontologii opisanych np. językiem OWL. Artykuł przedstawia rodzaje języków wykorzystywanych do formułowania ontologicznych zapytań. W szczególności opisuje języki, które mają być przyjazne użytkownikom. Na...

  • Ontology clustering by directions algorithm to expand ontology queries
    Publikacja

    - Rok 2009

    This paper concerns formulating ontology queries. It describes existing languages in which ontologies can be queried. It focuses on languages which are intended to be easily understood by users who are willing to retrieve information from ontologies. Such a language can be, for example, a type of controlled natural language (CNL). In this paper a novel algorithm called Ontology Clustering by Directions is presented. The algorithm...

  • Kopalnia pomysłów - wzorce dla projektowania gier komputerowych
    Publikacja
    • P. Rudnicki
    • R. Rudnicki

    - Rok 2009

    Referat omawia ideę wzorców dla projektowania gier komputerowych. Przedstawiona jest w nim geneza ich powstania, omówienie ich typowych elementów i konkretny przykład takiego wzorca. Podane są sposoby na tworzenie nowych wzorców, wdrażanie ich na etapie projektowania i zarządzanie nimi, a także plusy i minusy stosowania takiego podejścia do tworzenia gier komputerowych.

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Using similar classification tasks in feature extractor learning
    Publikacja

    - Rok 2009

    The article presents and experimentally verify the idea of automatic construction of feature extractors in classification problems. The extractors are created by genetic programming techniques using classification examples taken from other problems then the problem under consideration.

  • Rendering planet w czasie rzeczywistym
    Publikacja

    - Rok 2009

    Artykuł ten ma za cel przedstawić techniki dynamicznego tworzenia i renderowania planet. Opisuje on sposoby, dzięki którym można z dowolnym stopniem dokładności przedstawiać powierzchnię planety w czasie rzeczywistym, używając do tego celu takich technik, jak megateksturing, dynamiczny poziom dokładności i inne.

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Otwarta architektura dokumentu wspierającego podejmowanie decyzji w organizacjach opartych na wiedzy
    Publikacja

    - Rok 2009

    Podejmowanie decyzji w organizacjach opartych na wiedzy związane jest z koniecznością współpracy specjalistów w warunkach niepełnej wiedzy iniekompletnej informacji bądź w sytuacjach konfliktowych. Otwarta architektura dokumentu zapewniająca zautomatyzowany obieg dokumentów między pracownikami wiedzy ułatwia i usprawnia dostęp do potrzebnych informacji. Ich interakcja z systemem przetwarzania rozproszonego zapewniającym sprawny...

  • Równoważność klasyfikatorów binarnych
    Publikacja

    - Rok 2009

    Tematem wielu prac dotyczących zagadnienia klasyfikacji jest porównanie różnych powszechnie znanych klasyfikatorów pod względem przydatności w konkretnych zastosowaniach.W artykule pokazana zostanie równoważność klasyfikatorów funkcji boolowskich ze względu na średnią liczbę błędów generalizacji,zaproponowane zostanie kryterium podobieństwa klasyfikatorów oparte o współczynnik korelacji oraz przedstawiony zostanie wpływzłożoności...

  • Automatyzacja procesu analizy odręcznych schematów blokowych i oceny ich estetyki
    Publikacja

    - Rok 2009

    W pracy przedstawiono problem konwersji ręcznie tworzonych rysunków technicznych na postać cyfrową. Skupiono się na odręcznie rysowanych schematach blokowych, ich analizie i estetycznej prezentacji. Zaprezentowano problemy wstępnego przetwarzania i segmentacji rysunków odręcznych i podano propozycje ich rozwiązania. Do celów analizy schematów blokowych zaproponowano algorytmy rozpoznawania elementów schematu. Podczas interpretacji...

  • Proces rozwoju dokumentu petycji elektronicznej wykorzystujący algorytm genetyczny
    Publikacja
    • A. Ryszewski

    - Rok 2009

    W oparciu o opracowaną przez siebie wcześniej koncepcję hybrydowej architektury systemu petycji elektronicznej, autor zaproponował wykorzystanie algorytmu genetycznego do sterowania procesu edycji dokumentu przez wielkie grupy obywateli (100 tysięcy i więcej). Z przeprowadzonych badań symulacyjnych wynika, że możliwe jest osiągnięcie wersji dokumentu spełniającego kryterium liczby zwolenników (podpisów obywateli) w niewielkiej...

  • A perfect hashing incremental scheme for unranked trees using pseudo-minimal automata
    Publikacja

    We describe a technique that maps unranked trees to arbitrary hash codes using a bottom-up deterministic tree automaton (DTA). In contrast to other hashing techniques based on automata, our procedure builds a pseudo-minimal DTA for this purpose. A pseudo-minimal automaton may be larger than the minimal one accepting the same language but, in turn, it contains proper elements (states or transitions that are unique) for every input...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Automatyczne konstruowanie ekstraktorów cech w problemach klasyfikacji
    Publikacja

    - Rok 2009

    W pracy zaproponowano i zbadano ideę automatycznego tworzenia ekstraktora cech. Ekstraktor taki uzyskiwany jest na drodze uczenia, metodami ewolucyjnymi wykorzystującymi zbiory uczące pochodzące z innych problemów klasyfikacyjnych, w określonym sensie podobnych do problemu rozpatrywanego. Uzyskiwany w ten sposób ekstraktor powinien poprawiać uogólnianie klasyfikatora uczonego niewielką liczbą przykładów z zadania rozpatrywanego,...

  • Metody formułowania ontologicznych zapytań

    Artykuł dotyczy problemu wydobywania danych wyrażonych w postaci ontologii opisanej językiem Web Ontology Language. Dane takie mogą być wydobywane przy użyciu ontologicznych zapytań. Artykuł przedstawia rodzaje języków umożliwiających formułowanie tego rodzaju zapytań. Ontologiczne zapytania mogą być formułowane przez użytkowników podobnie jak zapytania w wyszukiwarkach internetowych tworzone w celu znajdowania stron internetowych....

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • Integracja Inżynierii oprogramowania, inżynierii dokumentu i inżynierii wiedzy

    W artykule przedstawiono postępy w nowej dziedzinie inżynierii dokumentu, umożliwiające reprezentowanie i przetwarzanie informacji w postaci czytelnej równocześnie dla człowieka i komputera. Jest to nowe wyzwanie dla zmian w tradycyjnie pojmowanym cyklu życia produktu informatycznego, gdyż procesy i produkty oprogramowania stają się w sposób naturalny realizacją ludzkich przedsięwzięć.

  • Gazetteer compression technique based on substructure recognition
    Publikacja

    - Rok 2006

    Automaty skończone są najlepszą formą reprezentacji słowników do przetwarzania języka naturalnego. Przedstawiamy nową technikę kompresji, która jest szczególnie użyteczna w stosunku do pewnego rodzaju słowników. Zastępujemy wielokrotnie występujące podstruktury ich niepowtarzalnymi reprezentantami. Do ich znalezienia traktujemy wektor przejść jako tekst i stosujemy technikę kompresji tekstu w stylu Ziv-Lempel, która znajduje powtórzenia...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Teoria i praktyka testowania programów
    Publikacja

    - Rok 2006

    Książka stanowi doskonałą pomoc w nauczaniu problematyki z zakresu programowania, jakości programowania, planowanie i zarządzanie procesami wytwórczymi oprogramowania, a zawarte w niej treści są przydatne zarówno testerom, analitykom, projektantom, programistom, kierownikom projektów, jak też administratorom i osobom odpowiedzialnym za zakup, eksploatację i pielęgnacją oprogramowania w firmie.

  • Les transducteurs à sorties variables
    Publikacja

    - Rok 2006

    W przetwarzaniu języka naturalnego słowniki elektroniczne wiążą ze słowami informacje. Najwydajniejsza reprezentacja takich słowników używa maszyn ze skończoną liczbą stanów (automatów prostych lub automatów Mealy'ego). W tym artykule wzorując się na algorytmach bezpośredniej budowy minimalnego automatu deterministycznego proponujemy nowy typ automatu Mealy'ego. Ta nowa forma pozwala na szybkie obliczanie informacji wyjściowej...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Estetyzacja schematów blokowych
    Publikacja

    - Rok 2006

    Omówiono potrzebę estetycznego prezentowania obiektów graficznych. Zaprezentowano kryterium pozwalające oceniać poziom estetyki schematu blokowego.

  • Optymalizacja sceny dla potrzeb interakcyjnej wizualizacji terenu rzeczywistego wykorzystująca klaster obliczeniowy

    Interakcyjny system Wiz3D przeznaczony do wizualizacji terenu rzeczywistego na podstawie danych pochodzących z Geograficznych Systemów Informacyjnych (GIS) wymaga dużych mocy obliczeniowych na etapie upraszczania sceny służącego płynnej generacji kolejnych kadrów animacji. W związku z tym zaplanowano realizację tego etapu przez klaster obliczeniowy. Aby osiągnąć jak najkrótszy czas wykonania należy zadbać o równomierne obciążenie...

  • WebGL - Sieć w końcu 3D
    Publikacja

    - Rok 2010

    WebGL jest specyfikacją tworzoną w ramach pracy nad standardem HTML 5. Praca ta ma za zadanie przybliżyć czytelnikowi możliwości tej technologii i zachęcić do wykorzystania jej na swoich stronach. Zawiera porady dotyczące rozpoczynania pracy z WebGL oraz przegląd technik możliwych do zaimplementowania przy jego użyciu.

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Fast Distance Vector Field Extraction for Facial Feature Detection
    Publikacja

    Praca dotyczy metody lokalizowania cech twarzy z wykorzystaniem wektorowych pól odległości (DVF), zaproponowanej przez Asteriadisa. Zawiera skrótowy opis tej koncepcji oraz prezentuje ulepszenia wprowadzone przez autorów do oryginalnego rozwiązania. Główną zaletą wprowadzonych zmian jest znacznie zredukowana złożoność obliczeniowa algorytmu, jak również zwiększona precyzja wektorowego pola odległości wyznaczanego w wyniku jego...

  • Aktywne modele wyglądu w automatycznej lokalizacji i rozpoznawaniu twarzy
    Publikacja

    - Rok 2009

    W pracy opisano metodę lokalizacji obiektów wykorzystującą koncepcję aktywnych modeli wyglądu (ang. active appearance models) i przedstawiono wyniki eksperymentów, związanych ze stosowaniem tej koncepcji do automatycznego lokalizowania oraz rozpoznawania twarzy.

  • Implementacja sferycznej metody wizualizacji terenu przy użyciu algorytmu HRTMR
    Publikacja

    - Rok 2010

    Artykuł ma na celu przedstawienie technik renderingu terenu w czasie rzeczywistym, w oparciu o najnowsze możliwości dzisiejszych kart graficznych. Głównym omawianym zagadnieniem będzie generacja sferycznej siatki terenu przy użyciu algorytmu opartego na ROAM oraz sześciennej projekcji wybrzuszeń. Ponadto zostaną poruszone takie zagadnienia jak spójność siatki terenu czy problemy związane z jej zmienno-rozdzielczościową naturą.

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Akademia ETI

    Artykuł omawia rozpoczętą w 2008 r. współpracę Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej z liceami ogólnokształcącymi Gdańska. Głównym jej celem jest podniesienie poziomu kształcenia uczniów szkół średnich (potencjalnych przyszłych studentów wydziału) oraz umożliwienie rozwoju ich kompetencji w zakresie ICT. Współpraca ta polega przede wszystkim na prowadzeniu przez nauczycieli akademickich zajęć...

  • Immersive 3D visualization laboratory concept

    Artykuł opisuje koncepcję realizowanego na Politechnice Gdańskiej urządzenia do marszu przez świat wirtualny. Będzie ono miało postać przezroczystej sfery obrotowej, którą użytkownik umieszczony w środku będzie obracał własnymi krokami (na wzór chomika biegnącego w kołowrotku). Sfera będzie umieszczona wewnątrz sześcianu zbudowanego z ekranów, na których będzie wyświetlany obraz stereoskopowy przedstawiający świat wirtualny z punktu...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Distributed MIND - A New Processing Model Based on Mobile Interactive Documents

    Obliczenia w trybie zespołowym pozwalają na integrację działań ludzi i agentów systemowych w otwartym środowisku rozproszonym w celu rozwiązywania problemów formułowanych dynamicznie w trakcie pracy systemu. Problemy te najczęściej nie mają charakteru algorytmicznego, tzn. generowane rozwiązania nie mogłyby zostać wyliczone w skończonej liczbie kroków na podstawie danych charakteryzujących uczestników obliczeń. Autorzy proponują...

  • Projekt laboratorium zanurzonej wizualizacji przestrzennej

    Artykuł prezentuje koncepcję urządzenia pozwalającego na nieograniczony terytorialnie spacer po zadanym świecie wirtualnym, które ma zostać zrealizowane na Politechnice Gdańskiej do końca 2013 roku w specjalnie zbudowanym pawilonie. Urządzenie to będzie symulować autonomiczne przemieszczanie się wewnątrz sceny generowanej komputerowo. Wrażenie samodzielnego ruchu uzyskane zostanie poprzez zastosowanie mechanizmu pozwalającego na...

  • Stanowisko demonstracyjne rzeczywistości rozszerzonej

    Artykuł przedstawia zrealizowany w Katedrze Inżynierii Wiedzy Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej prototyp eksperymentalnego stanowiska składającego się z komputera PC współpracującego z kamerą i przeznaczonego do eksperymentów z rzeczywistością rozszerzoną (ang. augmented reality). Podstawą tego systemu jest specjalnie stworzone oprogramowanie lokalizujące na obrazie z kamery w czasie rzeczywistym...

  • Workflow patterns applicable to virtual knowledge-based organizations

    Workflow is a term specifying how to automate a business process, in whole or part during which documents, information or tasks are passed from one participant to another for action, according to a set of procedural rules. Workflow is therefore directly applicable in virtual knowledge-based organizations, where information is exchanged via electronic documents. In the literature, is presented a complete list of workflow control-flow...

  • Lokalizacja i rozpoznawanie tablic rejestracyjnych na zdjęciach z fotoradarów

    Artykuł opisuje stworzoną na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej aplikację do lokalizacji i rozpoznawania numerów rejestracyjnych pojazdów samochodowych na potrzeby realizowanego na tym wydziale Radiowego systemu monitorowania i akwizycji danych z urządzeń radarowych RSMAD. Na tle dzisiaj funkcjonujących w kraju rozwiązań system RSMAD wyróżnia się automatyzacją procesu przekazywania danych...

  • Agent System for Managing Distributed Mobile Interactive Documents

    The MIND architecture of distributed mobile interactive document is a new processing model defined for facilitate informed decision-making in non-algorithmic decision-making processes carried out by knowledge-based organizations. The aim of this architecture is to change the static document to mobile agents, which are designed to implement the structure of the organization through autonomous migration between knowledge workers...

  • Modular machine learning system for training object detection algorithms on a supercomputer
    Publikacja

    - Rok 2010

    W pracy zaprezentowano architekturę systemu służącego do tworzenia algorytmów wykorzystujących metodę AdaBoost i służących do wykrywania obiektów (np. twarzy) na obrazach. System został podzielony na wyspecjalizowane moduły w celu umożliwienia łatwej rozbudowy i efektywnego zrównoleglenia implementacji przeznaczonej dla superkomputera. Na przykład, system może być rozszerzony o nowe cechy i algorytmy ich ekstrakcji bez konieczności...

  • Features of a radial user interface to search engines

    The paper is concerned with a new type of user interface to search engines. Instead of presenting search results in a form of a ranked list, the results are presented in radial arrangement. In the center of the interface the most relevant web page is presented. Other web pages are located around the central one. The location of a web page depends on two factors: its relevance to the query and its content. The relevance has influence...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Reconstruction of 3D image of corona discharge streamer
    Publikacja
    • M. Kocik
    • M. Tański
    • J. Mizeraczyk
    • R. Ichiki
    • S. Kanazawa
    • J. Dembski

    - Rok 2010

    In this paper, the method of reconstruction of the 3D structure of streamers in DC positive corona discharge in nozzle-to-plate electrode configuration is presented. For reconstructing of 3D image of corona discharge streamer we propose a stereographical method, where streamers are observed from several directions simultaneously. The multi-directional observation enabled to obtain fine positional coordinates of streamers for a...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Feature type and size selection for adaboost face detection algorithm
    Publikacja

    - Rok 2010

    The article presents different sets of Haar-like features defined for adaptive boosting (AdaBoost) algorithm for face detection. Apart from a simple set of pixel intensity differences between horizontally or vertically neighboring rectangles, the features based on rotated rectangles are considered. Additional parameter that limits the area on which the features are calculated is also introduced. The experiments carried out on...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Reconstruction of 3D structure of positive corona streamer by local methods
    Publikacja
    • M. Kocik
    • M. Tański
    • J. Mizeraczyk
    • R. Ichiki
    • S. Kanazawa
    • J. Dembski

    - Rok 2009

    The computer algorithms were used for reconstruction of streamer 3D structure. We propose the 3D tree structure model of corona discharge streamer composed with nodes and edges between chosen couples of nodes, which enables easy computation of some important parameters ofstreamers. The 3D model can be derived directly from two projection images by global methods like evolutionary searching or particle simulations. In this paper...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Estetyzacja schematów blokowych

    W artykule zwrócono uwagę na problem estetycznego prezentowania informacji. Skupiono się na prezentowaniu rozpoznanych ręcznie rysowanych schematów blokowych. Przedstawiono kryterium pozwalające oszacować estetykę schematu blokowego i wykorzystano je do automatycznej poprawy wyglądu schematu blokowego. Zaprezentowane zagadnienia zilustrowano przykładami.

  • Quality control procedures in Pomeranian Digital Library

    This paper concerns a quality control in digital libraries projects. At first, general goals of such projects are presented together with some restrictions concerning non-commercial projects. Then some quality factors for digital objects are presented. Finally, a quality control model for Pomeranian Digital Library (PDL) is proposed. The model assumes three levels of quality control and takes into account specific features of PDL....

  • Generating training data for SART-2 keystroke analysis module

    Analiza dynamiki pisania na klawiaturze jest jedną z technik biometrycznych, które uwzględniają cechy behawioralne. Trudność związana z informacja na temat dynamiki pisania na klawiaturzepolega na tym, że są to dane bardzo niestabilne. Artykuł prezentuje krótko rozwiązanie wykorzystane w celu zbierania danych uczących oraz ekstrakcji cech dla systemu uwierzytelniania użytkownika na podstawie sposobu korzystania z klawiatury. Następnie...

  • Integracja usług sieciowych z uwzględnieniem poziomu wiarygodności ich dostawców

    Artykuł porusza temat wiarygodności danych pobieranych z usług sieciowych. Przedstawiona została metoda oceny wiarygodności takich danych opierająca się na czterech metrykach: powszechności informacji, niezależności źródła informacji, prestiżu źródła oraz doświadczenia ze współpracy ze źródłem. Metoda ta ma zastosowanie przy integracji usług sieciowych pochodzących od wielu różnych dostawców. Metoda pozwala na automatyczną ocenę...

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • Modelowanie budynków w interakcyjnym systemie wizualizacji terenu rzeczywistego

    Artykuł zawiera dyskusję różnych metod opisu i prezentacji budynków w interakcyjnych systemach wizualizacji terenu rzeczywistego. Jest on wynikiem doświadczeń zebranych podczas realizacji systemu Wiz3D przeznaczonego do interakcyjnej wizualizacji terenu rzeczywistego na podstawie danych GIS. Przedstawiono wady i zalety poszczególnych rozwiązań.

  • Multimedialny interfejs cienkiego klienta dla osób niepełnosprawnych w systemie informacyjnym GDASKON

    Po krótkiej dyskusji wymagań stawianych interfejsom przeznaczonym dla ludzi niepełnosprawnych artykuł przedstawia przykładowy interfejs zaprojektowany dla osób o różnym rodzaju niesprawności i zrealizowany dla telefonów komórkowych i palmtopów z przeznaczeniem do zdalnego korzystania z systemu informacyjnego GDASKON, służącego do znajdowania trasy między dwoma punktami w terenie. Zastosowane rozwiązanie polega na odpowiedniej adaptacji...