Publikacje
Filtry
wszystkich: 349
Katalog Publikacji
-
Rola menedżera w procesie komunikacji
PublikacjaRozdział dotyczy roli, jaką pełni każdy menedżer w procesach komunikacyjnych odbywających się w organizacji.
-
Kapitał psychologiczny a współpraca zawodowa z obcokrajowcami
PublikacjaOrganizacje nastawione na rozwój odkrywają, że kapitał psychologiczny personelu ogrywa coraz ważniejsza rolę. Kapitał psychologiczny jest karawaną zasobów: skuteczności, elastyczności, nadziei i optymizmu, które wspierając się wzajemnie skutkują efektywnym funkcjonowaniem w pracy. Wielokulturowe środowisko pracy w swej naturze jest pełne specyficznych wymagań, które wymagają dodatkowych wysiłków. Jednak pozytywne efekty tej pracy...
-
Thriving in multicultural work settings
PublikacjaOwing to globalization and the global mobility of workforce, working in multicultural environments has become a daily reality for an increasing number of manpower. Such an environment does introduce unique challenges to individuals, enabling some of them to thrive. The aim of the paper, therefore, is to explore the antecedents of thriving and its components in multicultural work settings of multinational corporations (MNCs). The...
-
Individual Resources and Intercultural Interactions
PublikacjaThe work environment in multinational corporations (MNCs) is specific and demanding including intercultural interactions with co-workers and clients and using a foreign language. Some individual resources can help in dealing with these circumstances. Individual resources refer to personal dispositions, competencies and prior experiences. With regard to previous studies, a caravan of personal resources, namely Psychological Capital...
-
The work-family interface: Job demands, work engagement and turnover intentions of Polish nurses
PublikacjaA conflict between one's professional life and one's family life may lead to lower well-being both at work and home. Most nurses are women who have traditionally reconciled their professional life with family life. One aim of this study was to examine the relationships between the work-family conflict (WFC),the family-work conflict (FWC), and the perception of job demands (quantitative workload and interpersonal conflicts at work)....
-
Paradygmat jakościowy w analizie interakcji międzykulturowych – interpretacja na bazie wybranych teorii psychologicznych
PublikacjaIntercultural interactions in a multicultural work environment are a peculiar type of social interactions. The results of prior research on the effects of interactions in such environment are inconclusive. The majority of the previous studies have emphasized problems, applied a quantitative methodology and interpreted the results with regard to social identity and categorization theory, information-processing theory and intergroup contact...
-
Intercultural interactions at multinational corporations' workplace: Grounded theory.
Publikacjaenvironments is a new challenge for employees and managers. The aim of the paper is to analyze the social interactions in multicultural environments of multinational corporations (MNCs) as well as to propose a model of intercultural social interactions in MNCs’ specifi c context. Design/methodology/approach: The grounded theory approach was applied to create a model of intercultural interactions in MNCs. The data was obtained during...
-
Wartość marki jako wskaźnik. Metody pomiaru
PublikacjaCelem artykułu jest przedstawienie znaczenia wskaźnika „wartość marki”1 dla celów optymalizacji strategii marketingowych w oparciu o przegląd metod pomiaru zarówno pod kątem zarządczym, jak i raportowania. Wartość marki stanowi najbardziej obiektywny wskaźnik oceny przyjętej strategii marketingowej oraz sprawności skonfigurowanej sieci wartości marki z powodu możliwości jednoznacznej oceny, czy przyjęty „marketing mix” zapewnił...
-
Strategiczne i operacyjne uwarunkowania wdrożeń innowacji w kontekście gospodarki sieciowej
PublikacjaInnowacyjność, relacje, współpraca i wiedza stanowią kluczowe czynniki determinujące przewagę konkurencyjną w gospodarce sie- ciowej [Tapscott 1999; Perechuda 2007; Mazurek 2012]. Celem artykułu jest wskazanie elementów wpływających na sukces procesu identyfikacji, a następnie wdrożenia nowych produktów na podstawie zidentyfikowanych powyżej determinant. Autorzy wskazują, iż nie każda innowacja jest źródłem wartości, podają definicję...
-
Paradoks rozwoju przez innowacje produktowe
PublikacjaRozwój przez innowacje, stanowi paradygmat rozwoju we współczesnej gospodarce. Celem artykułu jest wskazanie paradoksu, iż rozwój ten zachodzi głównie na drodze wzrostu kompetencji organizacji oraz know-how, a nie poprzez dodatkowe wpływy ze sprzedaży osiągnięte w wyniku wdrożenia innowacji, co stanowi, z założenia, paradygmat tego procesu. Artykuł ma charakter teoretycznych rozważań na bazie wnioskowania z istniejących badań....
-
Customer Assessment of Brand Valuation and Social Media
PublikacjaThe research problem engaged in this article is to determine whether contemporary consumers are able to assess brand equity in the overabundance of brands and products with similar features and qualities. The author argues that in the existing circumstances when differences between brands become insignificant the consumer is not capable of assessing their equity adequately. In order to verify the thesis the author has accepted...
-
Tacit Knowledge Sharing and Creativity. How to Derive Innovation from Project Teams?
PublikacjaModern companies are increasingly likely to work in a project management environment, which ensures their success in the implementation of innovation. The aim of the study is to prove that tacit knowledge is a mediator for creativity and project performance. Creativity as one of the crucial sources of innovation is stimulated by tacit knowledge. Bearing this fact in mind, the authors studied relations between tacit knowledge, creativity...
-
Trust, Collaborative Culture and Tacit Knowledge Sharing in Project Management–a Relationship Model
PublikacjaThe aim of this research is to study the relationship between Trust, Collaborative Culture, and Tacit Knowledge Sharing in Project Management as a source of Team Creativity in the context of delivering value through knowledge. For this purpose authors conducted a study of 514 Polish professionals with different functions and experience in managing projects in construction industry. The data collected during the study has been analysed...
-
Tacit Knowledge Sharing and Personal Branding. How to Derive Innovation From Project Teams?
PublikacjaInnovation, relationships, cooperation, and knowledge are key factors which determine a competitive advantage in the networked economy. A network serves as a contemporary form of market process coordination. Network economy, according to the idea of prosumerism, is founded on collaboration of individual creators based on a network of values instead of hierarchical dependencies. Another feature of a network is that it imposes symmetry...
-
Determinanty kreowania wartości marki poprzez media społecznościowe w gospodarce sieciowej
PublikacjaGłównym problemem badawczym podejmowanym w pracy, jest określenie struktury czynników determinujących kreowanie wartości marki w mediach społecznościowych. Dla rozwiązania tego problemu wykonano dwa badania. Pierwsze z nich dotyczyło określenia relacji pomiędzy wartością marki a jej pozycją w sieciach społecznościowych (model BV). Badanie to zrealizowano w oparciu o metody ilościowe: analizę statystyczną danych wtórnych i danych...
-
Emocje w pracy: rozszerzenie teorii Wymagania – Zasoby w Pracy
PublikacjaPodjęty przeze mnie problem dotyczy optymalnego funkcjonowania w pracy, reprezentowany przez dobrostan zawodowy, który jest kierowany przez dwa procesy: deterioracji zdrowia i motywacji. Te procesy mogą być mediowane przez emocje w kontekście pracy. Emocje są odpowiedzią na nadmierne wymagania oraz na niewystarczające zasoby organizacyjne (szacunek, rozwój kariery i pewność pracy). Emocje jako funkcja walencji i aktywacji są rdzennym...
-
Żeby zwyczaj nie umarł
PublikacjaRozdział pokazuje rolę kapłana w szerszym kontekście dziedzictwa kulturowego.
-
Brand loyalty creation in the social network. Does the product category matter?
PublikacjaThe final goal of all marketers’ effort is to achieve a high level of loyalty toward their brands. Social network brand sites are increasingly attracting the attention of scientists and managers intrigued by their potential application for brand loyalty creation. The aim of this research, based on European sample, is to fill the gap in understanding the product category loyalty and brand loyalty relation as an output of brand identification...
-
Tacit Knowledge Sharing and Project Performance. Does the Knowledge Workers' Personal Branding Matter?
PublikacjaTacit knowledge sharing is the real challenge for knowledge management today. Network economy has completely changed the role of knowledge workers who now become independent tacit knowledge producers. Bearing this fact in mind, the author studied how tacit knowledge sharing affects the process of building a personal brand and project performance. For this purpose, the authors conducted a study among Polish professionals with different...
-
Selfie and Personal Branding Phenomena in the Context of the Network Economy. A Literature Review
PublikacjaSelf-taken pictures called “selfies” shared in social media have become a worldwide phenomenon. This is due to the increased need of human being to share to other people their daily lives and to build their own personal brand in the networked world. Despite that, the subject of personal branding has not been sufficiently discussed in academic marketing literature over the past decade. The objective of the study is to present the...
-
Personal Branding and Brand Loyalty, Social Network Users Brand Identification: Polish-French Model
PublikacjaSocial network brand sites are increasingly attracting the attention of scientists and managers intrigued by their potential application for brand value creation. The aim of this research, based on a multinational sample, is to fill the gap in understanding how users choose among social networking sites as an act of brand identification. The authors of the paper point to the fact that creating a personal brand is becoming more...
-
THRIVING AND JOB SATISFACTION IN MULTICULTURAL ENVIRONMENTS OF MNCS
PublikacjaPurpose of the article The aim of the paper is to analyze the relationship between thriving and job satisfaction in multicultural environments of multinational corporations (MNCs). Methodology/methods The quantitative cross-sectional study was conducted on the sample of 128 individuals from subsidiaries of various MNCs located in Poland involved in intercultural interactions. Scientific aim The aim of this study was to examine...
-
Facebook : zagmatwany świat relacji międzyludzkich
PublikacjaRozdział dotyczy wpływu Internetu, mediów społecznościowych na już funkcjonujące oraz dopiero tworzące się relacje między ludźmi. Odnosi się także do sposobów użycia współczesnych narzędzi komunikacji.
-
POSITIVE PSYCHOLOGICAL CAPITAL ENHANCES THRIVING IN THE MULTICULTURAL WORK ENVIRONMENT OF MULTINATIONAL CORPORATIONS
PublikacjaThe aim of the paper is to examine positive psychological capital (PsyCap) as well as individual factors in the relationship with thriving in the multicultural work environment of multinational corporations (MNCs). We conducted a quantitative study on the sample of 127 individuals from subsidiaries of various MNCs located in Poland and involved in intercultural interactions. The results of cross-sectional study show that employees...
-
PSYCHOLOGICAL CAPITAL AND CHALLENGE APPRAISAL FOSTER THRIVING IN THE GLOBALIZED MULTICULTURAL WORKPLACE
PublikacjaThe purpose of the study was to examine the psychological resources which foster thriving in multicultural work settings of multinational corporations (MNCs) - the companies that are evident manifestation of globalization. Although globalized multicultural workplace creates specific job demands that pose unique occupational stress to individuals, some personal resources enable them to deal with these demands and to thrive. Thriving...
-
Absolwent uczelni technicznej na rynku pracy - na przykładzie badań absolwentów Politechniki Gdańskiej z rocznika 2010
Publikacja...
-
Wpływ udziału użytkownika na jakość użytkową w projektach informatycznych.
PublikacjaArtykuł przedstawia wyniki badań przeprowadzonych wśród 30 uczestników projektów informatycznych, reprezentujących różnorodne przedsiębiorstwa. Uzyskane dane zostały poddane analizie ilościowej z wykorzystaniem metody chi^2, której zadaniem było ocena stopnia korelacji występującego pomiędzy udziałem użytkowników końcowych, a jakością użytkową produktu. Wyniki badań skupiają się wokół poszukiwań rozwiązania problemu określanego...
-
Online stores' credibility: the moderating role of customers' gender and self-efficacy
PublikacjaThe evaluation of online stores’ credibility by customers in regard of gender and self-efficacy is presented. Two groups of attributes, usability and informational content, were characteristics of credibility. The survey involved students as representatives of the largest group of the Internet users. As shown by the results obtained, the informational content of online stores (such as recommendations) and its professionalism was...
-
The role of rewards and demands in burnout among surgical nurses
PublikacjaObjective: Job rewards have both, an intrinsic and an extrinsic motivational potential, and lead to employees’ development as well as help them to achieve work goals. Rewards can balance job demands and protect from burnout. Due to changes on the labour market, new studies are needed. The aim of our study was to examine the role of demands and individual rewards (and their absence) in burnout among surgical nurses. Materials and...
-
An Adaptive Network Model Simulating the Effects of Different Culture Types and Leader Qualities on Mistake Handling and Organisational Learning
PublikacjaThis paper investigates computationally the following research hypotheses: (1) Higher flexibility and discretion in organizational culture results in better mistake management and thus better organizational learning, (2) Effective organizational learning requires a transformational leader to have both high social and formal status and consistency, and (3) Company culture and leader's behavior must align for the best learning effects....
-
Adaptive Dynamical Systems Modelling of Transformational Organizational Change: with Focus on Organizational Culture and Organizational Learning
PublikacjaTransformative Organizational Change becomes more and more significant both practically and academically, especially in the context of organizational culture and learning. However computational modeling and a formalization of organizational change and learning processes are still largely unexplored. This paper aims to provide an adaptive network model of transformative organizational change and translate a selection of organizational...
-
Wpływ stresu pracy mundurowych na funkcjonowanie ich rodzin
PublikacjaW niniejszym artykule podjęto problem zagrożeń w funkcjonowaniu rodzin policjantów jako skutku stresu pracy . Głównie niestabilność oraz niedostępność emocjonalna funkcjonariuszy sprzyjają gorszemu funkcjonowaniu zarówno związku małżeńskiego, jak i całej rodziny. Ryzykowne zachowania wynikające ze stresu pracy wiązały się z agresją i spożywaniem alkoholu. Koszty stresu pracy męża ponoszą głównie ich żony, które równocześnie odgrywają...
-
Set of experience : a knowledge structure for formal decision events
PublikacjaOmówiono strukturę wiedzy w obszarze formalnych zadań decyzyjnych. Zaproponowano zbiór doświadczeń jako podstawę tej struktury.
-
Problemy projektowania i oceny organizacji projektowych realizujących przedsięwzięcia informatyczne
PublikacjaW pracy zaprezentowano problematykę planowania i oceny organizacji projektowych realizujących przedsięwzięcia informatyczne. Wydaje się, bowiem, że przy realizacji przedsięwzięcia planowanie, organizowanie i kontrolowanie pracy zespołu ma 'kluczowe' znaczenie dla zakończenia przedsięwzięcia w założonym czasie i przyjętych środkach (przy określonych standardach jakości). Omówiono, więc metody oceny poziomu dojrzałości zespołu a...
-
Hard and Soft Modeling Tools and Approaches to Data and Information Management in Real-Life Projects and Systems : special issue editorial
PublikacjaOmówiono różne metody modelowania w zakresie zarządzania danymi i informacją w złożonych systemach rzeczywistych. Podkreślono szczególnie znaczenie modelowania miękkiego w tym zakresie.
-
Technologia informacyjna w małych i średnich przedsiębiorstwach - wybór czy konieczność?
Publikacja -
Why set of experience knowledge structure can be considered a knowledge representattion for formal decision events?
PublikacjaOmówiono zasady reprezentacji wiedzy przy pomocy zbioru dośwadczeń. Uzasadniono wybór takiej reprezentacji na tle badańliteraturowych.
-
Zarządzanie wiedzą w organizacjach pozarządowych
PublikacjaOmówiono specyfikę funkcjonowania organizacji pozarządowych. W ramach tej specyfiki wskazano na problemy związane z zarządzaniem wiedzą w takich organizacjach.
-
Implementing the Knowledge Supply Chain System
PublikacjaOmówiono zasady konstrukcji łańcucha zaopatrzenia w wiedzę. Podano zasady implementacji łańcucha w rzeczywistych systemach zarządzania.
-
Knowledge Management in Non-Government organizations, Preliminary Report 2005
PublikacjaPrzedstawiono wyniki ankiety na temat stanu zarządzania wiedzą w organizacjach pozarządowych.
-
A complete example of experience konowledge structure on XML
PublikacjaPrzedstawiono kompletny przykład reprezentacji struktury wiedzy w języku XML. Omówiono cztery podstawowe składniki tej reprezentacji: dane, funkcje, ograniczenia i zasady.
-
Information- and Knowledge-Based Approaches to Improve Performance in Organizations : special issue editorial
PublikacjaOmówiono podejścia oparte na bazie informacji i bazie wiedzy w zagadnieniach związanych z usprawnianiem funkcjonowania organizacji. Szczególny nacisk położono na mozliwości usprawnień w aspekcie ekonomicznym.
-
Managing Knowledge in the new society
PublikacjaOmiono cechy społeczeństwa informacyjnego. Na tle tych cech wyszczególniono najwazniejsze zagadnienia związane z zarządzaniem wiedzą w tym społeczeństwie.
-
Dwustopniowe studia ekonomiczne na uczelni technicznej
Publikacja -
Zarządzanie ''środek-góra-dół'' w uczelni
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono propozycję adaptacji modelu zarządzania ''środek - góra - dół'', autorstwa Nonaki i Takeuchiego, do realiów uczelni. Celem autora jest próba wykazania, że model ten korzystnie może wpływać na przepływ wiedzy we współczesnej uczelni określanej przez Mintzberga jako profesjonalna biurokracja. Sprzyja on bowiem w znacznie większym stopniu niż modele ''góra - dół'' i ''dół - góra'' doskonaleniu kultury organizacyjnej...
-
Organizacja sieciowa uczelni - studium wykonalności
PublikacjaW artykule przedstawiono uwarunkowania organizacyjne działalności uczelni w zmieniającym się otoczeniu. Wskazano bariery organizacyjne utrudniające elastyczne funkcjonowanie uczelni. Zaproponowano zmiany w uczelni w kierunku organizacji sieciowej. Sprzyja temu struktura biurokracji profesjonalnej uczelni, przeszkadza opór wobec zmian. W podsumowaniu podkreślono za Clarkiem konieczność podtrzymania i utrwalania zmian w uczelniach.
-
Elastyczność studiów dwustopniowych na przykładzie Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej
PublikacjaW komunikacie starano się udowodnić tezę, że zasadniczą cechą studiów dwustopniowych powinna być ich elastyczność. Przemawiają za tym: oczekiwania europejskiego rynku pracy dotyczące absolwentów o szerokich kwalifikacjach, dobre przygotowanie absolwentów studiów I stopnia (innych kierunków niż ekonomiczne) do podjęcia studiów II stopnia na kierunkach ekonomicznych oraz przykład połączenia wiedzy menedżerskiej i inżynierskiej stwarzającej...
-
Czynniki warunkujące efektywność kształcenia w publicznej szkole wyższej
PublikacjaPraca poświęcona jest zagadnieniom efektywności publicznej szkoły wyższej. Zwrócono uwagę na czynniki związane z realizacją procesu kształcenia, wpływające na efektywnośc działalności szkoły wyższej. Rozważania teoretyczne ilustrowane są przykładami.
-
Uniwersytet przyszłości organizacją fraktalną?
PublikacjaAutor proponuje wdrożenie idei organizacji fraktalnej do realiów uniwersytetu, w celu ograniczenia znaczenia barier kulturowych i organizacyjnych i przekształcenia uczelni w kierunku elastycznej organizacji. Takie cechy organizacji fraktalnej jak samoorganizacja, samopodobieństwo, witalność, dynamika i nawigowanie odniesiono do realiów współczenej uczelni wskazując ich znaczenie dla wsparcia rozwoju uczelni w społeczeństwie wiedzy....