ISSN:
Wydawca:
Dyscypliny:
- inżynieria mechaniczna (Dziedzina nauk inżynieryjno-technicznych)
Punkty Ministerialne: Pomoc
Rok | Punkty | Lista |
---|---|---|
Rok 2024 | 5 | Czasopisma spoza wykazu ministerialnego 2024 |
Rok | Punkty | Lista |
---|---|---|
2024 | 5 | Czasopisma spoza wykazu ministerialnego 2024 |
2023 | 5 | Czasopisma spoza wykazu ministerialnego 2023 |
2022 | 5 | Czasopisma spoza wykazu ministerialnego (2019-2022) |
2021 | 5 | Czasopisma spoza wykazu ministerialnego (2019-2022) |
2020 | 5 | Czasopisma spoza wykazu ministerialnego (2019-2022) |
2019 | 5 | Czasopisma spoza wykazu ministerialnego (2019-2022) |
2018 | 5 | B |
2017 | 5 | B |
2016 | 3 | B |
2015 | 3 | B |
2014 | 5 | B |
2013 | 5 | B |
2012 | 6 | B |
2011 | 6 | B |
2010 | 9 | B |
Model czasopisma:
Impact Factor:
Prace opublikowane w tym czasopiśmie
Filtry
wszystkich: 158
Katalog Czasopism
Rok 2022
-
Znaczenie mocy testu statystycznego w analizie diagnostycznej okrętowego silnika o ZS
PublikacjaW artykule przedstawiono sposób interpretacji błędów pierwszego (α) i drugiego (β) rodzaju oraz wartości krytycznej Fkr rozkładu Fishera-Snedecora. Omówiono dwa sposoby weryfikacji istotności wpływu parametru wejściowego na wyjściowy. Przeanalizowano znaczenie mocy testu statystycznego M w diagnostyce parametrycznej okrętowych silników o ZS. Przeprowadzono analizę wpływu wartości poziomu istotności na wartość krytyczną statystyki...
-
WYNIKI SYMULACJI NUMERYCZNEJ CYKLU ROBOCZEGO SILNIKA O ZS W PROGRAMIE DIESEL-RK ORAZ OCENA ICH UŻYTECZNOŚCI W PROCESIE PLANOWANIA BADAŃ DIAGNOSTYCZNYCH OKRĘTOWEGO SILNIKA TŁOKOWEGO
PublikacjaW artykule przedstawiono wyniki symulacji numerycznej procesu roboczego realizowanego w silniku tłokowym o zapłonie samoczynnym. W zastosowanym programie użytkowym DIESEL-RK zaimplementowano silnik laboratoryjny Farymann Diesel typ D10. Wprowadzono wybraną niesprawność jego układu funkcjonalnego zasilania paliwem - obniżone ciśnienie otwarcia wtryskiwacza pwtr. Wyznaczono wartości adekwatnych parametrów diagnostycznych: temperaturę...
-
PORÓWNANIE DZIAŁANIA POPRZECZNYCH ŁOŻYSK ŚLIZGOWYCH NA ZMODERNIZOWANYM STANOWISKU DYDAKTYCZNYM
PublikacjaW artykule przedstawiono autorską metodę porównania działania poprzecznych łożysk ślizgowych na podstawie wyników badań wykonanych na zmodernizowanym stanowisku laboratoryjnym. Modernizacja stanowiska składającego się ze źródła mocy w postaci silnika elektrycznego napędzającego dwa wały połączone sprzęgłem i zakończone łożyskiem wzdłużnym przekazującym siłę naporu. Podłączenie przetwornika częstotliwości umożliwiło pracę silnika...
-
Ocena własności dynamicznych silnika z zapłonem samoczynnym na podstawie zmian wartości wskaźnika działania.
PublikacjaW artykule przedstawiono koncepcję metody pozwalającej na ocenę działania silnika pracującego na charakterystyce regulatorowej w nagłej zmiany obciążenia i związanej z tym akceleracji/deceleracji. Do analizy przebiegu zmian podstawowych własności użytkowych silnika w tym czasie wykorzystane zostało wartościujące (ilościowe) ujęcie działania interpretowanego jako pewna wielkość fizyczna. Podejście takie umożliwia jednoczesne uwzględnienie...
Rok 2021
-
ZASTOSOWANIE STATYSTYKI F ROZKŁADU FISHERA-SNEDECORA DO OCENY ISTOTNOŚCI WPŁYWU ZMIAN STOPNIA KOMPRESJI SILNIKA O ZS NA ŚREDNIĄ WARTOŚĆ MIĘDZYSZCZYTOWĄ TEMPERATURY SPALIN WYLOTOWYCH
PublikacjaW artykule omówiono wpływ zmian stopnia kompresji na parametry pracy silnika o ZS, m.in. na temperaturę spalin wylotowych. Przedstawiono budowę stanowiska laboratoryjnego, na którym przeprowadzono badania eksperymentalne. Scharakteryzowano, w jaki sposób w istniejącym silniku wprowadzano faktyczne zmiany stopnia kompresji. Zaprezentowano program badań eksperymentalnych uwzględniający dostępne stanowisko badawcze i jego możliwości...
-
Wpływ parametrów zewnętrznych na wytwarzanie pary w kotle opalanym
PublikacjaW artykule przedstawiono analizę statystyczną wpływu parametrów zewnętrznych na strumień ciepła zawartego w paliwie dolotowym do okrętowego kotła opalanego. Jako parametry niezależne wytypowano średnią dobową moc chwilową silnika głównego i agregatów prądotwórczych, temperaturę wody zaburtowej oraz zanurzenie. Analizę przeprowadzono dla czterech różnych stanów eksploatacyjnych badanego statku.
-
PROJEKT STANOWISKA DYDAKTYCZNEGO DO WYZNACZANIA CHARAKTERYSTYK POMP WIROWYCH
PublikacjaW artykule przedstawiono projekt oraz gotowe stanowisko do wyznaczenia charakterystyk przepływowych pomp wirowych w pracy indywidualnej oraz w wybranych wariantach współpracy szeregowej jak i równoległej. Obserwację parametrów kontrolnych pomp wirowych w różnych stanach pracy: dławienie przepływu, zmiana prędkości obrotowej. Dużą zaletą stanowiska jest wymuszanie obserwację zjawiska kawitacji.
-
MODERNIZACJA DYDAKTYCZNEGO STANOWISKA LABORATORYJNEGO UMOŻLIWIAJĄCEGO ANALIZĘ PORÓWNAWCZĄ SPRAWNOŚCI ŚRUB NAPĘDOWYCH JACHTU MOTOROWEGO
PublikacjaW artykule przedstawiono autorską metodę wyznaczania sprawności działania różnych śrub napędowych jachtu motorowego na podstawie wyników badań wykonanych na zmodernizowanym stanowisku laboratoryjnym. Modernizacja stanowiska składającego się ze źródła mocy w postaci silnika elektrycznego, części pośredniczącej i pędnika polegała na dodaniu przetwornika częstotliwości umożliwiającego starowanie silnikiem elektrycznym, czujnika do...
-
METODY IDENTYFIKACJI STANÓW NIEZDATNOŚCI EKSPLOATACYJNEJ ŁOŻYSK TOCZNYCH W OKRĘTOWYCH UKŁADACH NAPĘDOWYCH Z WYKORZYSTANIEM METODY IMPULSÓW UDAROWYCH
PublikacjaRozpatrując okrętowe zespoły napędowe z punktu widzenia transmisji energii mechanicznej największym zagrożeniem dla ich niezawodności jest utrata stabilności układu mechanicznego, co zazwyczaj objawia się zwiększeniem amplitudy drgań mechanicznych. Zwiększeniu tych drgań towarzyszy wzrost amplitudy okresowo zmiennych naprężeń wewnętrznych co jest prostą i nieuniknioną drogą do uszkodzenia znajdujących się w tym układzie łożysk....
-
KLASYFIKACJA STANU TECHNICZNEGO UKŁADU WTRYSKOWEGO SILNIKA Z ZAPŁONEM SAMOCZYNNYM NA PODSTAWIE POMIARU SKŁADU SPALIN
PublikacjaArtykuł przedstawia wyniki empirycznej weryfikacji hipotezy pozwalającej na opracowanie sprzętowo – programowego klasyfikatora stanu technicznego układu wtryskowego silnika z zapłonem samoczynnym. Pozytywna weryfikacja wspomnianej hipotezy, która wiąże przebieg procesu spalania, skład chemiczny spalin oraz wybrane stany niesprawności technicznej układu wtryskowego pozwoliła na przedstawienie koncepcji klasyfikatora w rozpatrywanym...
Rok 2020
-
WYBRANE ASPEKTY ZMĘCZENIOWYCH USZKODZEŃ OKRĘTOWYCH WAŁÓW NAPĘDOWYCH
PublikacjaProblem zmęczeniowego pękania konstrukcji okrętowych w sposób istotny dla eksploatacji tychże obiektów ujawnił się na przełomie lat 70. i 80. ubiegłego stulecia. Ponieważ pęknięcia zmęczeniowe dotyczą głównie kadłubów statków i są szczególnie dotkliwe dla dużych jednostek (zbiornikowców, masowców i kontenerowców), dlatego też cała uwaga towarzystw klasyfikacyjnych i biur projektowych skupia się głównie na tym aspekcie uszkodzeń...
-
Stanowisko laboratoryjne do badania procesów wibroakustycznych w rejonie głowicy cylindrowej silnika z zapłonem samoczynnym - wyniki badań pilotażowych
PublikacjaW artykule przedstawiono założenia oraz ich praktyczną realizację w odniesieniu do stanowiska laboratoryjnego przeznaczonego do badania procesów wibroakustycznych w rejonie głowicy silnika z zapłonem samoczynnym. Podstawowym założeniem podczas realizacji tego projektu było stworzenie możliwości dydaktycznych oraz naukowo – badawczych w zakresie obserwacji i rejestracji procesów drganiowych w rejonie głowicy cylindrowej silnika...
-
PROBABILISTYCZNY MODEL PROCESU OBCIĄŻEŃ MOCĄ OKRĘTOWEGO TŁOKOWEGO SILNIKA GŁÓWNEGO I JEGO PRAKTYCZNA PRZYDATNOŚĆ
PublikacjaW artykule przedstawiono propozycję modelu widma obciążeń mocą okrętowego silnika głównego w formie czterostanowego procesu semi-Markoawa {D(t): t ≥0} ciągłego w stanach i czasie o zbiorze stanów C = {c1, c2, c3, c4} i następującej interpretacji elementów tego zbioru: c1 – obciążenie silnika mocą częściową, c2 – obciążenie silnika mocą trwałą, c3 – obciążenie silnika mocą znamionową, c4 – obciążenie silnika mocą maksymalną. Określono...
-
POTRZEBY I MOŻLIWOŚCI UDOSKONALENIA SYSTEMÓW DIAGNOZUJĄCYCH OKRĘTOWYCH SILNIKÓW SPALINOWYCH O ZAPŁONIE SAMOCZYNNYM
PublikacjaW artykule przedstawiono ogólnie własności współczesnych systemów diagnozujących (SDG) okrętowych siników głównych o zapłonie samoczynnym, potrzeby zastosowania SDG do sterowania procesem eksploatacji tych silników i propozycje udoskonalenia SDG dla potrzeb realizacji racjonalnej eksploatacji tego rodzaju silników. Zwrócono uwagę na potrzebę uwzględnienia we wnioskowaniu diagnostycznych wiarygodności diagnozy. Przedstawiono też...
-
PORÓWNANIE SPRAWNOŚCI ŚRUB NAPĘDOWYCH JACHTU MOTOROWEGO NA STANOWISKU DYDAKTYCZNYM
Publikacjaw artykule przedstawiono autorską metodę wyznaczania sprawności działania różnych śrub napędowych jachtu motorowego na podstawie wyników badań wykonanych na stanowisku laboratoryjnym. Zastosowanie takiej metody porównawczej wymagało zbudowania prostego w użytkowaniu stanowiska dydaktycznego odwzorowującego możliwe warunki działania układu napędowego jachtu motorowego, składającego się ze źródła mocy w postaci silnika elektrycznego,...
-
KONCEPCJA DIAGNOZOWANIA GNIAZD ZAWORÓW CYLINDROWYCH SILNIKÓW OKRĘTOWYCH W EKSPLOATACJI
PublikacjaW artykule przybliżono fizykę uszkodzeń eksploatacyjnych zaworów cylindrowych silników okrętowych oraz technologię ich naprawy. Zaprezentowano system diagnozujący tego typu silników, który znajduje się na wyposażeniu bazy laboratoryjnej Katedry Siłowni Morskich i Lądowych WOiO PG. Umożliwia on przeprowadzenie kompleksowej oceny stanu technicznego przestrzeni roboczych silników zabudowanych w siłowni okrętowej w bieżącej eksploatacji....
Rok 2011
-
Valuation method for operation of crankshaft-piston assembly in combustion engines in energy approach
PublikacjaPrzedstawiono propozycję wartościowania (ilościowego określenia) działania dowolnego układu korbowo-tłokowego silnika o zapłonie samoczynnym, w którym zachodzą oddziaływania energetyczne w określonym czasie. Działanie to rozumiane jest jako przekazywanie odbiornikowi energii w ustalonym czasie, w którym zachodzi przetwarzanie i przenoszenie energii w formie pracy i ciepła. Wartościowanie działania układów korbowo-tłokowych silników...
-
The system combined of low-speed marine diesel engine and steam turbine in ship propulsion applications
PublikacjaPrzedstawiono koncepcje okrętowego układu kombinowanego silnik wolnoobrotowy tłokowy- turbina parowa, wykorzystującego ciepło zawarte w spalinach wylotowych.Porównano układ kombinowany dużej mocy dla dwóch silników tłokowych porównywalnych mocy z punktu widzenia termodynamicznego.
-
The method for determining the theoretical operation of ship diesel engines in terms of energy and assessment of the real operation of such engines, including indicators of their performance
PublikacjaDziałanie dowolnego silnika o zapłonie samoczynnym rozumiane jest jako przekazywanie odbiornikowi energii w ustalonym czasie, w którym energia jest przetwarzana i przenoszona na sposób (w formie) pracy i ciepła. Wartościowanie działania silników spalinowych instalowanych w siłowniach okrętowych, zaproponowane przez autora tego artykułu, polega na przyrównaniu działania tego rodzaju silników do wielkości fizycznej, której jednostką...
-
Reliability model of slide bearings with particular attention given to lubricating oil
PublikacjaThe paper presents the slide bearing with circulating lubrication as a system of series three-element structure, where lubricating oil is the weakest link. In accordance with the Pierce statement that ''strength of chain is the strength of its weakest link'', a bearing reliability model has been developed. It allows to use the lubricating oil to evaluate the probability of correct working of the whole slide bearing, i.e. the reliability....
Rok 2018
-
Uwarunkowania diagnostyczne sterowania procesem eksploatacji okrętowych silników głównych
PublikacjaZe względu na losowość czynników wymuszających podczas użytkowania urządzeń okrętowych w praktyce eksploatacyjnej okrętowych układów energetycznych wdrażanych jest coraz więcej elementów strategii eksploatacji wg stanu technicznego (ang. Condition Based Maintenance). W referacie przedstawiono wybrane problemy dotyczące diagnostyki jako niezbędnego ogniwa w ciągu czynności związanych z podejmowaniem racjonalnych, podyktowanych...
-
STANOWISKO DO BADANIA WTRYSKIWACZY W WARUNKACH ZASILANIA SILNIKA PALIWAMI MODYFIKOWANYMI
PublikacjaOd 2015 roku w Katedrze Siłowni Morskich i Lądowych Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej realizowane są badania naukowe związane z kompleksowym badaniem silnika o zapłonie samoczynnym zasilanego różnymi rodzajami pozostałościowych paliw żeglugowym, w tym zasiarczonych i modyfikowanych. Przewidywanym efektem tych badań, dofinansowanych przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Morskiej w...
-
Reliability and types of diagnosis in the process of diesel engine operation
PublikacjaThe article presents complexity of the problem concerning development of diagnosis with defined reliability by a diagnosing system (SDG) on technical condition of marine combustion engines, especially main engines. It was shown that development of the final diagnosis, the so-called initial operation diagnosis, on the operational usability (fDG on PEx) of a main engine in particular, is not possible without prior development of...
-
Propulsion and Maneuvering Systems’ Characteristics of the U.S. Flagged Great Lakes Self-Unloading Bulk Carriers
PublikacjaPaper contains an overview of the propulsion and maneuvering systems’ characteristics of United States flagged Great Lakes self - unloading bulk carriers. A contrast between the importance of the transport task carried by those vessels to their low number and considerable age suggests the need to review and understand their complexity as well as complexity of their operations in order to provide suitable energy- and operational...
-
METODY IDENTYFIKACJI STANÓW NIEZDATNOŚCI EKSPLOATACYJNEJ OKRĘTOWYCH WAŁÓW NAPĘDOWYCH – POMIARY WSPÓŁOSIOWOŚCI LINII WAŁÓW
PublikacjaW okrętownictwie, podobnie jak w innych dziedzinach związanych z budową i eksploatacją maszyn nadrzędnym czynnikiem stymulującym bezpośrednio rozwój diagnostyki technicznej jest chęć zredukowania do absolutnego minimum następujących zagrożeń: zagrożeń związanych z utratą zdrowia i życia ludzkiego, zagrożeń związanych z zanieczyszczeniem środowiska, zagrożeń związanych ze stratami ekonomicznymi. Szacuje się, że ponad 50% ogólnej...
-
METODA FILTROWANIA SYGNAŁU SZYBKOZMIENNEJ TEMPERATURY SPALIN WYLOTOWYCH SILNIKA O ZS
PublikacjaW niniejszym artykule przedstawiono problematykę wpływu zakłóceń zewnętrznych pochodzących ze stanowiska badawczego na wyniki pomiarów szybkozmiennych temperatur spalin silników o zapłonie samoczynnym (ZS). Podkreślono, jak istotnym aspektem realizacji eksperymentów jest odpowiednie dostosowanie stanowiska badawczego tak, aby te wpływy były jak najmniejsze. Jednak w niniejszym opracowaniu skupiono się na metodach obróbki matematycznej...
Rok 2014
-
USEFULNESS OF SEMI-MARKOV PROCESSES AS MODELS OF THE OPERATION PROCESSES FOR MARINE MAIN ENGINES AND OTHER MACHINES OF SHIP POWER PLANTS
PublikacjaThe paper describes the properties of semi-Markov processes and the opportunities and benefits from their use as models of the operation processes for marine combustion engines and other machines of ship power plants. The emphasis is put on the importance of the theory of semi-Markov processes for development of the theory of marine combustion engines and other machines of ship power plants, as well as for development of the operational...
-
THERMODYNAMIC ANALYSIS OF A GENERATION IV SCWR NUCLEAR POWER PLANT CYCLE
PublikacjaThis article presents a flow and thermodynamic analysis of a Generation IV nuclear cycle. An SCWR (Supercritical water reactor) is a high temperature and high pressure reactor that uses water at a temperature above its thermodynamic critical point as the working fluid. The cycle used for the calculations consists of one interstage superheater and 7 regenerative heat exchangers. Division pressure was optimized in view of the cycle efficiency,...
-
THE POSSIBILITIES OF ESTIMATING THE RELIABILITY OF SHIP PIPELINES’ ELEMENTS INCLUDING DESTRUCTIVE PHENOMENA ACTING ON THEM
PublikacjaIn the article an approach to the problem of estimating reliability data based on physical models is proposed. The possibility of reliability assessment for selected elements of ship pipelines, based on the recognition of the destructive physical phenomena taking place in them, is discussed. To do this, an overview of these phenomena has been made. In addition, a preliminary review of existing measures of destruction of materials...
-
PROJECT OF AN TDC SIGNAL DISTRIBUTOR PROTOTYPE WITH GAL-VANIC SEPARATION DESTINED FOR STUDIES OF THE BEGINNING OF SELFIGNITION USING LANGMUIR PROBE
PublikacjaThe knowledge of pistons' TDC is crucial while performing any kind of measurement beneficial to diagnostic inference of a diesel engine. The research of engines under exploitation often cause impartial difficulties with, eg. capability of probe installation. Therefore, it becomes crucial to minimalize those. The paper presents a description of a TDC impulse distributor - divider that provides signal delivery to more than one measurement...
-
POSSIBILITY OF ASSESSMENT OF OPERATION OF SLIDING BEARINGS IN PISTON-CRANK MECHANISMS OF DIESEL ENGINES WITH REGARD TO LOAD AND TIME OF CORRECT WORK OF THE BEARINGS BY APPLYING ACOUSTIC EMISSION AS A DIAGNOSTIC SIGNAL
PublikacjaAbstract: The paper presents a possibility of determining (assessing) operation of sliding bearings with multilayer bushings in crank-piston mechanisms of diesel engines. Properties of load and wear, particularly fatigue and abrasive, are characterized in general. Acoustic emission as a diagnostic signal was proved to be useful for detection of the wear of sliding and barrier layers. Results of measurements of acoustic emission...
-
OBSERVATION OF THE THERMOSIPHON EFFECT IN THE CIRCULATION OF ACETONE AS WORKING FLUID IN MODERN COOLING SYSTEM
Publikacjaplants or computer server rooms has led to the demand for new and reliable methods for electronic cooling. Because of bigger and bigger power levels and miniaturization of the electronic devices, lack of free space in such a high heat flux. The increasing integration of electronic logy that supposed to be designed for high thermal performance, low mass, and able to work in harsh environments. In this paper presented a prototype...
-
MODELLING OF TOXIC COMPOUNDS EMISSION IN MARINE DIESEL ENGINE DURING TRANSIENT STATES AT VARIABLE PRESSURE OF FUEL INJECTION
PublikacjaTransient states are an important part of the spectrum of engine loads, especially the traction engines. In the case of marine diesel engines, transient states are of particular importance in reducing the analysis of motion units for special areas and maneuvering in port, the participation of transient states in the load spectrum significantly increases, also, the emission of toxic compounds from this period increases proportionally....
-
Modelling of some stealth features for a small navy ship at the concept design stage - part II
PublikacjaIn the paper a few problems associated with modelling the basic stealth features for a small ship at the concept design stage are introduced. One problem concerns the modification of the immersed ship hull using the rapid change of the ship loading condition. The second is associated with the modification of the ship boundary layer by the hull skin cover. The other stealth features of the ship are not presented in this paper. The...
-
MICROCOMPASS FOR SAFE SEA NAVIGATION
PublikacjaThis paper presents the results of design microcompass for safe sea navigation where navigation, electronic, programming knowledge was joined to make more safe sea navigation. In first part of article presents navigation tools which using in practise. Article underlines that mostly satellite system is used to make navigation, but recommends traditional navigation method like alternative to determinate position in case of breakdown...
-
LABORATORY STAND FOR INVESTIGATIONS OF THE QUICK - CHANGING TEMPERATURE OF GAS FLOWING IN THE PISTON COMPRESSOR OUTLET CHANNEL
PublikacjaThis paper presents a laboratory stand, created as a part of work on the doctor dissertation, intended for investigation of heat and flow processes taking place in the Espholin H3S piston compressor outlet channel. The test stand elements and their configuration within the stand are described. Discussed are also problems connected with the quick-changing measurement technique, solutions which have been proposed so far in that technology...
-
ISSUES OF ECONOMIC ANALYSIS OF ELECTRIC ENERGY GENERATION IN A FLOATING POWER PLANT
PublikacjaThis article presents basic dependences for conducting a technical and economic analysis related with investment projects. It describes a combined system of a compression ignition engine and a steam turbine, whose aim, when placed on a floating platform, is to generate electric energy in the so-called distributed generation system. Such a system involves a reciprocating internal combustion engine and a connected steam turbine system...
-
INVESTIGATION OF JOURNAL SLIDE BEARINGS UNDER THE ANGLE OF THEIR FUNCTIONING
PublikacjaPaper presents the structure and principle of operation of a stand for measurements of influence of the lubrication method and process on functioning of journal slide bearings in their various technical states. Measurements performed on the stand make it possible to take advantage of the new method of evaluating the influence of physical and chemical properties of lubricating oil on the coefficient of friction in the mixed friction...
-
EXHAUST TEMPERATURE MEASUREMENTS OF THE MARINE TURBOCHARGED DIESEL ENGINES IN OPERATION
PublikacjaThe article presents the selected metrology issues concerning the exhaust temperature of the turbocharged marine engines during operation. The special concern has been paid on existing disturbances as well as thermodynamical interpretation of the recorded measurement signal. A diagnostic informativeness of the standard exhaust temperature’s measurements has worked out while the engine runs in steady states has been also considered...
Rok 2013
-
USE OF LANGMUIR PROBE IN DIESEL ENGINE DIAGNOSTIC RESEARCH Part I MEASUREMENT TECHNOLOGY. - Part 1 : MEASUREMENT TECHNOLOGY
PublikacjaIn the paper, the basic assumptions of diesel engine cylinder system's diagnosing method, based on observation of emerging and moving electric charges of ionized gas in the combustion workspaces, using Langmuir's probe. In the first part of the paper, only the technology of the measurement and results of the preliminary diagnostic tests of laboratory engine Farymann Diesel D10 were presented. The primary purpose of the research...
-
THE MODELLING OF ACCUMULATION AND DISSIPATION OF ENERGY IN MECHANICAL DRIVE SYSTEM
PublikacjaThis paper presents a modelling of accumulation and dissipation energy in simple drive system. The simple drive system is presented by laboratory stand designed for calculate fatigue life of material for bending and rotation tests pieces. The laboratory stand was prepared to diagnosis of fatigue life of material by use energetic methods. This idea was submitted as utility model to Polish Patent Office. This laboratory stand gives...
-
POSSIBILITY OF IDENTIFICATION OF TECHNICAL CONDITION OF BEARINGS FOR SELF-IGNITION ENGINES BY APPLICATION OF ACOUSTIC EMISSION AS A DIAGNOSTIC SIGNAL
PublikacjaThis paper presents the results of empirical studies where the acoustic emission (AE) method was applied to identify the technical condition of sliding surfaces of main and crank bearings for main diesel engines. The test results indicate that the measurements of the AE parameters allow the technical condition identification for bearings of this type. The results refer to the measurements of the parameters for AE generated in the...
Rok 2010
-
Usage of Memi-Markov Process in Operation Evaluation of Diesel Engine
PublikacjaIn paper, the proposition of quantitative evaluation of operation using semi-Markov processes theories has been presented. Basic assumptions, essential for creating mathematical model on example of diesel engine were shown. Special attention was given to practical aspects of using established mathematical model. Example of characteristic of analysed process - temporary distribution of probability was assigned.
-
The Conception of Decision-Making Support System for ComplexEnergetic System on Example of Ship Propulsion System
PublikacjaIn paper, the conception of decision-making support system for complex energetic system on example of ship propulsion system has been presented. Diversity of conditions, information overload and very often contradiction of decision-making criteria and time constraints result in difficulties in making right (rational) decision without using more or less expanded information processing systems (eg. database systems, expert systems,...
-
Some adjustment and exploitation problems of the controllable pitch propeller pneumatic and hydraulic control systems
PublikacjaW artykule przedstawiono opis awarii układu regulacji pneumatyczno -hydraulicznego okrętowej śruby nastawnej, której skutkiem było uderzenie specjalistycznego statku pożarniczego w pirs paliwowy w Porcie Północnym w Gdańsku. Podjęte przez autora czynności, w tym analizy i komisyjnie przeprowadzony eksperyment, pozwoliły wyjaśnić przyczyny tego zdarzenia oraz ukazać pewne problemy na jakie powinni zwrócić uwagę projektanci i użytkownicy...
-
Selected aspects of determining the reliability of the pump subsystems with redundancy, used in main engine auxiliary systems
PublikacjaThe rules of classification societies require the use of redundancy in the systems essential for the safety of the ship. Duplication of pumps in the main engine auxiliary systems like cooling water system, lubricating oil system, fuel oil system is a good example here. Therefore, in the author's opinion, some attention should be paid to this issue. Two important questions arise here. Does duplication of pumps in marine systems...
-
Possibilities of the performance improvement of the aero- and marine propulsion units equipped with combustion piston engines
PublikacjaWithin the paper there have been presented the authors' opinions concerning possibilities and needs of the performance optimization of the aero- and marine units powered by piston engines both of ''classic'' and contemporary construction. There have been also discussed the reserves contained within combustion piston engines which enable its performance improvement (the power and specific fuel consumption) as well as the fulfillment...
-
Method of evaluation of lubricating ability of lube oils and fuels in energetistic formulation
PublikacjaThe paper presents an interpretation of operation of a boundary layer of a lubricating medium. A model of the homogeneous Poisson process has been proposed to assess the deterioration process of the layer's operation. The assessment considers the original interpretation of operation of a boundary layer, as a lubricity measure of a boundary layer of any lubricant. In the submitted proposal the operation of a boundary layer is understood...
Rok 2016
-
TWO-SHAFT GAS TURBINE TEACHING AND TESTING STATION
PublikacjaThe station was established as part of a project co-financed by the European Union with the funds of the European Regional Development Fund as part of the Infrastructure and Environment Operational Programme titled: “Establishment of state-of-the-art technical infrastructure for the Engineers of the Future learning programme at the Gdańsk University of Technology” executed in 2013-2015.
-
Simplified method of water cooled exhaust system design.
PublikacjaThe water cooled exhaust systems are not often used onboard ships. Prime goal is to lower temperature of exhaust gas from main propulsion and auxiliary engines to the defined limit. The design of such systems require detailed analysis of propulsion system operational parameters to meet designer expectations. The paper outlines the cooled exhaust system design problems in specific application. The simplified method of evaluation...
-
PROBLEMS OF EXPERIMENTAL DETERMINATION OF COEFFICIENTS OF THE WEAR OF SHIP PIPING SYSTEMS
PublikacjaThe article presents series of considerations relating to experimental evaluation of the reliability of ship piping systems. The aim of this study is to attempt to answer the following questions: What should be the tested element? How to choose the diameter of the tested item? What should be the result of measurements and calculations? How to measure? How to choose the duration of the test? How to choose the sample size and elaborate...
-
POWER EFFICIENCY OF POWER PLANTS ON TRAILING SUCTION HOPPER DREDGERS
PublikacjaThis paper presents the notion of operational power efficiency and compares it with the classical definition of power efficiency. There are presented also calculation results of power efficiency for a selected suction hopper dredger and also influence of power system type of suction hopper dredger on magnitude of power efficiency of its power plant has been highlighted.
-
PHYSICAL MODEL OF ENERGY-RELATED PROCESSES IN A ROTATING MECHANICAL SYSTEM FOR THE PURPOSES OF DIAGNOSIS OF TRANSMISSION SHAFTS
PublikacjaIn the present article, selected problems connected with identification of slowly changing energy-related processes accompanying high cyclic fatigue of construction materials of simple mechanical systems, with special consideration of transmission shafts, are mentioned for diagnostic purposes. The article also presents physical models of object and processes that in a simplified way reflect mechanical energy transmission from transmission...
-
LEGAL ASPECTS OF ELECTRIC ENERGY GENERATION IN A FLOATING POWER PLANT
PublikacjaThis paper discusses the characteristics of pollution and legal regulations governing investment projects affecting the environment. It describes a combined system of a compression ignition engine and a steam turbine, whose aim, when placed on a floating platform, is to produce electric energy in a so-called distributed generation system. Such a system involves a reciprocating internal combustion engine and a connected steam turbine...
Rok 2008
-
The use of spectrometric diagnostics in identification of the technical condition of tribological systems
PublikacjaThe paper presents, as an effect of the analysis of investigation results, a possibility of using the spectrometric diagnostics in the tribological system technical condition supervision arrangement. A model, based on the emission of solid particles in tribological system operation, allows to identify the system technical condition. After the analysis of tests carried out with the use of that model, it has been found that the content...
-
The conception of uncertainty analysis of reliability assessment of the MC type diesel engine lubricating oil system
PublikacjaOmówiono elementy składające się na niepewność oszacowania niezawodności instalacji oleju smarowego dla silników typu MC. Przedstawiono, posługując się przykładem obliczeniowym, koncepcję analizy niepewności oceny rozpatrywanej instalacji. Ponadto zaproponowano sposób interpretacji otrzymanego wyniku, obarczonego dużą niepewnością, przy użyciu liczb rozmytych.
-
Stochastic model of the process of starting combustion engines and practical application of the process
PublikacjaW atrykule zaproponowano model procesu rozruchu silników o zapłonie samoczynnym w formie procesu semimarkowskiego dyskretnego w stanach i ciągłego w czasie. Zaproponowano również koncepcję zastosowania opracowanego modelu do określenia ilości substancji szkodliwych, jakie są emitowane wraz z spalinami do otoczenia podczas rozruchu każdego silnika. W rozważaniach tych przyjęto, że statystyka zmiennej losowej, rozumianej jako masa...
-
Quantitative interpretation of energy-based systems and index of their reliability
PublikacjaW artykule zaproponowano interpretację wartościującą działania, które rozumiane jest jako wielkość fizyczna o jednostce miary zwanej dżulosekundą. Przedstawiono oryginalną metodę analizy i oceny tak rozumianego działania dowolnego systemu energetycznego z uwzględnieniem jego niezawodności i bezpieczeństwa. Do uzasadnienia przydatności tak interpretowanego działania zastosowano jednorodny proces Poissona. Proces ten umożliwił skonstruowanie...
-
Operational loads of dredge pumps in their basic service states on selected types of dredgers
PublikacjaArtykuł przedstawia wyniki badań eksploatacyjnych dotyczący jednego z najważniejszych odbiorników energii mechanicznej na pogłębiarkach - pomp gruntowych. Badania eksploatacyjne obejmowały pomiary parametrów charakteryzujących obciążenia pomp gruntowych w dwóch podstawowych stanach ich eksploatacji, a mianowicie podczas załadunku ładowni gruntowej (pogłębiarki lub szalandy) oraz podczas refulowania gruntu na ląd.
-
Operational loads of diesel engines on trailing suction hopper dredgers in their main service states
PublikacjaArtykuł przedstawia wyniki badań eksploatacyjnych ośmiu pogłębiarek ssących nasiębiernych. Badania eksploatacyjne obejmowały pomiary parametrów charakteryzujących warunki pracy dwóch podstawowych elementów układów energetycznych pogłębiarek: silników głównych i pomocniczych.
-
Loads of ship main diesel engine in the aspect of practical assessment of its operation
PublikacjaW artykule przedstawiono koncepcję metody pozwalającej na ocenę działania silnika pracującego na obciążeniu częściowym. Do określenia istniejącego zapasu parametrów użytkowych silnika oraz związanych z degradacją jego stanu technicznego dodatkowych kosztów ponoszonych przez użytkownika wykorzystane zostało wartościujące (ilościowe) ujęcie działania interpretowanego jako pewna wielkość fizyczna.
-
Four-stroke engine with central located, dyvided combustion chamber
PublikacjaW artykule przedstawiono oryginalne rozwiązanie konstrukcyjne nowoczesnego czterosuwowego silnika spalinowego z centralnie umieszczoną, dzieloną komorą spalania. Rozwiązanie takie umożliwia znacznie lepsze wykorzystanie ciepła, co oznacza wyższą sprawność i mniejsze zużycie paliwa oraz niższą emisję szkodliwych gazów takich, jak tlenki azotu (NO2), węglowodory (HC) i dwutlenek węgla (CO2). Silnik może pracować na paliwo płynne...
Rok 2009
-
The use of Acoustic Emission to identification damages bearings the main and crank engines about the automatic ignition
PublikacjaThe article describes the laboratory tests, which make the first stage of the study concerning the use of the AE method to determine the technical state of the slide bearings in engines with self-ignition. The aim of the present tests was to compare the recorded signals in relation to the technical state of the material of the bearing bush and to check the possibility of using the AE method in determining the transition moment...
-
Te use of acoustic emission for assessment of the oil lubricity in a four-ball tester
Publikacjain view of the increased dynamic and temperature load in the compression-ignition engine tribological systems, particular attention is drawn to the problem of such lubrication of the friction nodes that after breaking the boundary layer it could be restored without any wear occurring. therefore, an idea has been devised of introducing to friction nodes, with the lubrication oils, of new substances (operational preparations) modifying...
-
Possibility of valuation of operation of marine diesel engines
PublikacjaW artykule zaproponowano interpretację wartościującą działania okrętowych silników spalinowych, które (podobnie jak przedstawione mechanice klasycznej działania Hamiltona i Maupertiusa oraz działanie wynikające ze zmiany pędu ciała) jest rozpatrywane jako wielkość fizyczna o jednostce miary zwanej dżulosekundą [dżulsekunda]. Przedstawiono oryginalną metodę analizy i oceny działania silników o zapłonie samoczynnym w ujęciu energetycznym...
-
On making operational decisions with taking into account value of operation applied to ship main propulsion engine as an example
PublikacjaObiektywizm i racjonalność w podejmowaniu decyzji eksploatacyjnych, są podstawowymi warunkami umożliwiającymi ich optymalny wybór. Zmusza to, do stosowania ocen ilościowych rozpatrywanych kryteriów, a tym samym do poszukiwania takich wskaźników, które w danej sytuacji pozwolą uznać jedną z wielu rozpatrywanych decyzji za najbardziej odpowiednią.Dokładne określenie zadania dla systemu energetycznego (np. zadania transportowego dla...
Rok 2015
-
THE PROBLEM OF THE CALCULATION OF THE FREQUENCY OF DIAGNOSTIC EXAMINATIONS BASED ON DEVICE’S PROPER OPERATION TIME
PublikacjaThe paper presents the proposal to apply the normal distribution to solve the problem of the frequency of diagnostic tests. Particular emphasis is placed on simplicity of the method. This method may be useful for the average user technical system. The method reduces the number of assumptions to a minimum. The results do not raise of serious doubts but they require verification of course.
-
THE IDENTIFICATION OF TOXIC COMPOUND EMISSION SENSITIVITY AS A DIAGNOSTIC PARAMETER DURING DYNAMIC PROCESSES OF THE MARINE ENGINE
PublikacjaChanging some parameters of the engine structure alters the emission of harmful components in the exhaust gas. This applies in particular to the damage of charge exchange system as well as fuel system and engine supercharger. These changes are much greater during the dynamic states and their accompanying transitional processes. The different sensitivity of diagnostic parameters to the same force, coming from the engine structure,...
-
Small wood waste fired combined heat and power plant. Possible use of wood biomass for the generation of electric and heat energy as an alternative to fossil fuels
PublikacjaThis article discusses the possibility of burning wood biomass instead of fossil fuels in boilers. It describes the properties of wood biomass, including the variation of its calorific value depending on the moisture content of wood. The article proposes several variants of a combined heat and power plant (CHP) system burning wood biomass for the generation of electric and heat energy, using the energy contained in exhaust gases...
-
INFLUENCE OF DREDGER POWER PLANT TYPE AND DREDGER SIZE ON OUTPUT OF POWER PLANT INSTALLED ON TRAILING SUCTION HOPPER DREDGER
PublikacjaThis paper presents results of investigations dealing with influence of parameters characterizing size of suction hopper dredger as well as type of power system on magnitude of total output of combustion engines installed in dredger power plant.
Rok 2012
-
The issues of quantum in empirical research on machines and other power systems
PublikacjaW pracy uzasadniono, że w badaniach naukowych systemów empirycznych, zwłaszcza maszyn jak również i innych urządzeń energetycznych, należy uwzględnić istniejącą w ich eksploatacji przypadkowość i nieprzewidywalność zdarzeń. Nawiązano do osiągnięć mechaniki kwantowej wskazując na wynikający z nich postulat, że wielkości nazywane komplementarnymi, mają istotną własność, która polega na tym, że niemożliwy jest jednoczesny i zarazem...
-
The evaluation of the vibration measurement usability of electronic indicator lemag "premet C"
PublikacjaThe measuring possibilities of modern compression and combustion pressure analyzers are extended with additional functions. One of them is parallel to the pressure measurement, the measurement of vibrations in the region of the cylinder head. The paper presents a general assessment of the vibration measurement function of the electronic indicator LEMAG "PREMET C". This feature is very rarely offered by manufacturers of these devices....
-
The conception of energetic investigations of the multisymptom fatigue of the simple mechanical systems' constructional materials
PublikacjaThe article presents the basic assumptions of the research project aimed, as the main scientific purpose, an identification of the slow-changeable energy processes surrounding the high-cycle fatigue of constructional materials within the plain mechanical system, especially the marine one, for diagnostic purposes. There is foreseen an application of alternative diagnostic methods based on energetic observations of the multi-symptom,...
-
Selection of drive engines for dredge pumps
PublikacjaThis paper presents the principles of selecting drive engines for dredge pumps, formulated by this author. In order to formulate them influence of drive engines on dredge pump characteristics and dredger effectiveness, have been analyzed. Also, an analysis of results of the author's operational investigations concerning energy consumption and parameters of excavated soil transport on board dredgers has been performed.
-
Risk criteria for sea-going ships arising from the operation of the main engines' crankshaft - conecting rod - piston systems
PublikacjaIn the article the risk criterion for sea-going ships arising from the operation of the main engines' crankshaft - connecting rod - piston systems is proposed. These criterion is based on the procedures recommended in the Formal Safety Assessment method developed under the auspices of International Maritime Organization (IMO). First of all the collective risk criterion for ship has been proposed. In the next step, the share of...
-
Necessity for and possibility of application of the theory of semi-markov processes to determine reliability of diagnising systems
PublikacjaW opracowaniu uzasadniono konieczność określenia niezawodności systemów diagnozujących (SDG) do sformułowania diagnozy o stanie dowolnego urządzenia technicznego jako systemu diagnozowanego (SDN). Wykazano, że znajomość niezawodności SDG umożliwia określenie wiarygodności diagnozy. Przyjęto, że wiarygodność diagnozy może być określona jako właściwość diagnozy określająca stopień rozpoznania przez system diagnozujący (SDG) rzeczywistego...
-
Failure model of main elements of the ship engine crankshaft-piston assembly
PublikacjaThe paper presents a failure model of main elements of the crankshaft-piston assembly, based on failures ofcrankshaft-piston assembly and timing gear system of the Sulzer RD engines, retrieved from the equipment reliabilitydata of selected ships.
Rok 2007
-
Technical and economical analysis of combined cycles of gas turbine -steam turbine on pipeline compressor stations. Part II - Economic analysis
PublikacjaW pracy przedstawiono zagadnienie nadbudowy zespołów turbosprężarkowych, znajdujących się na tłoczni gazu ziemnego, odzyskowymi blokami parowymi. W analizie tego przedsięwzięcia wzięto pod uwagę kilka wariantów konfiguracji układu parowego oraz kilka wariantów uwzględniających zmienność obciążenia turbin gazowych napędzających kompresory. Dla układu parowego dobrano wszystkie podstawowe parametry, a następnie wykonano obliczenia...
-
Technical and economical analysis of combined cycles of gas turbine - steam turbine on pipeline compressor stations. Part II - Economic analysis
PublikacjaW pracy przedstawiono zagadnienie nadbudowy zespołów turbosprężarkowych, znajdujących się na tłoczni gazu ziemnego, odzyskowymi blokami parowymi. W analizie tego przedsięwzięcia wzięto pod uwagę kilka wariantów konfiguracji układu parowego oraz kilka wariantów uwzględniających zmienność obciążenia turbin gazowych napędzających kompresory. Dla układu parowego dobrano wszystkie podstawowe parametry, a następnie wykonano obliczenia...
-
Technical and economical analysis of combined cycles of gas turbine - steam turbine on pipeline compressor stations. Part I - Technical analysis
PublikacjaW pracy przedstawiono zagadnienie nadbudowy zespołów turbosprężarkowych, znajdujących się na tłoczni gazu ziemnego, odzyskowymi blokami parowymi. W analizie tego przedsięwzięcia wzięto pod uwagę kilka wariantów konfiguracji układu parowego oraz kilka wariantów uwzględniających zmienność obciążenia turbin gazowych napędzających kompresory. Dla układu parowego dobrano wszystkie podstawowe parametry, a następnie wykonano obliczenia...
-
Statistic and probabilistic measures of diagnosis likelohood on the state of self-ignition combustion engines
PublikacjaW artykule zaproponowano, aby wiarygodność diagnozy o stanie technicznym silników o zapłonie samoczynnym była rozpatrywana jako losowa cecha tej diagnozy. Wykazano możliwość oceny wiarygodności diagnozy za pomocą liczb rzeczywistych z przedziału [0, 1]. Uzasadniono potrzebę rozróżniania wiarygodności diagnozy i trafności diagnozy. Wyprowadzono wzór na prawdopodobieństwo sformułowania prawidłowej diagnozy jako miary wiarygodności...
-
Operational loads of power systems of bucket dredgers in main service states
PublikacjaW artykule zaprezentowano wyniki badań eksploatacyjnych silników spalinowych układów energetycznych pogłębiarek wieloczerpakowych. Badania dotyczyły obciążeń silników głównych i pomocniczych w podstawowych stanach eksploatacji pogłębiarki wieloczerpakowej.
-
Influence of redundancy and ship machinery crew manning on reliability of lubricating oil system for the MC-Type diesel engine
PublikacjaW referacie przedstawiono wyniki rozważań na temat wpływu zastosowania redundancji i prewencyjnych działań załogi na niezawodność instalacji oleju smarowego dla silników spalinowych, wysokoprężnych typu MC. Uwzględniono przy tym trzy poziomy wyszkolenia załogi: wysoki, przeciętny oraz niski.
Rok 2019
-
STATYSTYKA F ROZKŁADU FISHERA-SNEDECORA JAKO NARZĘDZIE DO OCENY ISTOTNOŚCI WPŁYWU MOCY SILNIKA O ZS NA WYBRANE MIARY DIAGNOSTYCZNE
Publikacjaniniejszym opracowaniu przedstawiono zastosowanie statystyki F rozkładu Fishera-Snedecora do oceny istotności wpływu obciążenia silnika o ZS, na obserwowany parametr diagnostyczny, wyznaczany na podstawie pomiarów szybkozmiennej temperatury spalin w kanale wylotowym, jakim jest entalpia właściwa strumienia spalin wylotowych w zakresie jednego cyklu pracy silnika. Przedstawiono plan badań eksperymentalnych przeprowadzonych na jednocylindrowym...
-
PRZEGLĄD DZIAŁALNOŚCI NAUKOWO-DYDAKTYCZNEJ KATEDRY SIŁOWNI MORSKICH I LĄDOWYCH WYDZIAŁU OCEANOTECHNIKI I OKRĘTOWNICTWA POLITECHNIKI GDAŃSKIEJ
PublikacjaW artykule zaprezentowanoprofil statutowej działalnościKatedry Siłowni Morskich i Lądowych Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiejw zakresie badań naukowych oraz dydaktyki. Przybliżono, specyfikę funkcjonowania Katedry, którątradycyjnie charakteryzują bliskiezwiązkiz marynarką wojenną(początkowo niemiecką, a następnie polską), dla której zawsze stanowiła ważnezapleczeintelektualne...
-
PROBABILISTYCZNE ASPEKTY ZUŻYCIA SKOJARZEŃ CIERNYCH UKŁADÓW KORBOWO-TŁOKOWYCH NA PRZYKŁADZIE OKRĘTOWYCH SILNIKÓW SPALINOWYCH DWUSUWOWYCH NAPĘDU GŁÓWNEGO
PublikacjaW artykule przestawiono propozycję rozpatrywania zarówno obciążenia jak i zużywania ślizgowych skojarzeń ciernych (łożysk głównych i korbowych) układów korbowo-tłokowych silników spalinowych, zwłaszcza głównych, a także skojarzeń „tłok-tuleja” tych silników, jako procesów stochastycznych. Propozycję tę uzasadniono tym, że deterministyczne podejście do badania zarówno obciążenia jak i zużycia wspomnianych skojarzeń uniemożliwia...
-
POSZUKIWANIE RELACJI DIAGNOSTYCZNYCH POMIĘDZY USZKODZENIAMI W KANALE SPALIN WYLOTOWYCH SILNIKA O ZS A SZYBKOZMIENNĄ TEMPERATURĄ SPALIN
PublikacjaTemperatura spalin wylotowych tłokowego silnika spalinowego o zapłonie samoczynnym, mierzona w charakterystycznych przekrojach kontrolnych jego układu cieplno-przepływowego, może stanowić cenne źródło informacji diagnostycznej o stanie technicznym elementów ograniczających wydzielone w ten sposób przestrzenie robocze, wraz z układem turbodoładowania, ale także jego układu zasilania paliwem i wymiany czynnika roboczego. W standardowych...
-
OBTAINING FLUID FLOW PATTERN FOR TURBINE STAGE WITH NEURAL MODEL.
PublikacjaIn the paper possibility of applying neural model to obtaining patterns of proper operation for fluid flow in turbine stage for fluid-flow diagnostics is discussed. Main differences between Computational Fluid Dynamics (CFD) solvers and neural model is given, also limitations and advantages of both are considered. Time of calculations of both methods was given, also possibilities of shortening that time with preserving the accuracy...
-
Niekonwencjonalne metody odzysku ciepła odpadowego na statkach
PublikacjaW artykule opisano kilka metod odzysku ciepła odpadowego, które nie znalazły jeszcze szerokiego zastosowania na statkach. Obecnie, powszechnie wykorzystuje się ciepło spalin do wytwarzania pary wodnej grzewczej, a ciepło wody chłodzącej cylindry silników głównych - do wytwarzania wody słodkiej w wyparownikach podciśnieniowych. Znacznie rzadziej, para wodna lub spaliny służą do napędu turbogeneratorów. Metody te są jednak wykorzystywane...
-
MOŻLIWOŚCI WYKORZYSTANIA METOD I MODELI PROBABILISTYCZNYCH W PROJEKTOWANIU OKRĘTOWYCH INSTALACJI PAROWYCH
PublikacjaArtykuł przedstawia możliwości wykorzystania metod i modeli probabilistycznych w projektowaniu okrętowych instalacji parowych w siłowniach spalinowych. Zaproponowano dwie możliwości opisu eksploatacyjnych wydajności kotłów utylizacyjnych oraz eksploatacyjnego zapotrzebowania ciepła. Pierwsza to zastosowanie do opisu rozkładu normalnego, drugą jest zamodelowanie okrętowej instalacji parowej jako systemu masowej...
-
MODERNIZACJA STANOWISKA DO BADANIA WTRYSKIWACZY W WARUNKACH ZASILANIA SILNIKA PALIWAMI MODYFIKOWANYMI
PublikacjaArtykuł przedstawia tematykę stanowiącą kontynuację podjętej przez zespół badawczy Katedry Siłowni Morskich i Lądowych Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej problematyki oceny charakterystyk przepływowych wtryskiwaczy zasilanych modyfikowanymi paliwami żeglugowymi w skrajnie różnych warunkach otoczenia. Przeprowadzone na prototypowym stanowisku badania pilotażowe [8, 9] pozwoliły na doprecyzowanie założeń...
-
METODY IDENTYFIKACJI STANÓW NIEZDATNOŚCI EKSPLOATACYJNEJ OKRĘTOWYCH WAŁÓW NAPĘDOWYCH – POMIARY DRGAŃ MECHANICZNYCH LINII WAŁÓW
PublikacjaAnalizując eksploatacyjne przyczyny utraty współosiowości linii okrętowych wałów napędowych należy zauważyć, że jedynie systematyczna kontrola wzajemnego posadowienia elementów linii napędowej (silnika, linii wałów pośrednich i wału śrubowego) prowadzi do zwiększenia niezawodności okrętowego układu napędowego. Wstępnej oceny stanu współosiowości linii wałów okrętowych, w zakresie ich przesunięcia i załamania dokonuje się podczas...
-
METODA POŚREDNIEGO WYZNACZANIA MOCY EFEKTYWNEJ WOLNOOBROTOWEGO SILNIKA OKRĘTOWEGO NA PODSTAWIE EKSPLOATACYJNYCH POMIARÓW CIŚNIENIA POWIETRZA DOŁADOWUJĄCEGO
PublikacjaW artykule przedstawionometodę, która pozwala w przybliżony sposób wyznaczyć względną moc okrętowego silnika głównego w warunkach eksploatacji na podstawie standardowego pomiaru ciśnienia powietrza doładowującego wkanaledolotowym. Metoda oparta jest na określaniuwspółczynnikówaproksymującej funkcji liniowej, przy znanym ciśnieniu doładowania oraz rodzaju i mocy nominalnejsilnika.Jest ona uzupełnieniem innych metodpośredniego...
Rok 2017
-
PROTOTYPOWE STANOWISKO LABORATORYJNE DO OCENY WŁASNOŚCI MODYFIKOWANYCH PALIW ŻEGLUGOWYCH W ZAKRESIE ICH WPŁYWU NA WSKAŹNIKI PRACY SILNIKA
PublikacjaOd 2015 roku w Katedrze Siłowni Morskich i Lądowych Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej realizowane są badania naukowe mające na celu zbudowanie specjalistycznego stanowiska laboratoryjnego, które umożliwi kompleksowe badanie silnika o zapłonie samoczynnym zasilanego różnymi rodzajami pozostałościowych paliw żeglugowym, w tym zasiarczonych i modyfikowanych. Przewiduje się, że w ramach szerokiego programu...
-
PROBLEMATYKA WYZNACZANIA WARTOŚCI OPAŁOWEJ MODYFIKOWANYCH PALIW ŻEGLUGOWYCH
PublikacjaW artykule przedstawiono krótką charakterystykę modyfikowanych paliw żeglugowych wprowadzanych na rynek przez koncerny paliwowe PKN ORLEN S.A., LOTOS Asfalt Sp. z o.o. oraz STENA OIL (Szwecja) oraz ich podstawowe własności fizykochemiczne. Zwrócono szczególną uwagę na odpowiedni dobór lepkości paliwa zasilającego silnik okrętowy, który determinuje właściwy przebieg procesu spalania oraz odpowiednie warunki smarowania par precyzyjnych...
-
OSŁONA TERMOPARY CHŁODZONA WODĄ JAKO NARZĘDZIE ZAPOBIEGAJĄCE ZAKŁÓCENIOM ZEWNĘTRZNYM PODCZAS POMIARÓW TEMPERATUR SZYBKOZMIENNYCH SPALIN W KANALE WYLOTOWYM SILNIKA OKRĘTOWEGO
PublikacjaW artykule przedstawiono problematykę wpływu zakłóceń ze stanowiska badawczego na wyniki pomiarów temperatur szybkozmiennych gazów wylotowych maszyn tłokowych. Pokazano wykonaną przez autorów niniejszego artykułu osłonę termopary chłodzoną wodą, mającą na celu minimalizację jednego z wymienionych zakłóceń, jakim jest nagrzewanie się obudowy termopary od kanału wylotu spalin, w którym jest zamontowana. Przedstawiono wyniki pilotażowych...
-
OPTIMALIZATION OF SORBENT FEEDING IN THE DRY METHOD OF FLUE GAS DESULFURIZATION
PublikacjaThe swiftly developing sea transport contributes to a considerable increase of fuel usage in the international shipping, which results in the escalation of toxic compounds emitted into the atmosphere. It is followed by the constantly heightened requirements limiting those emissions. In the case of sulfur oxide emission, inside of SECA (Sulfur Emission Control Area), the maximum content of sulfur in the shipping fuels used on the...
-
MULTIEQUATION MODELS AS DIAGNOSTIC TOOLS FOR MEASURING THE OPERATIONAL FLUIDITY OF THE CONTAINER HANDLING TERMINAL
PublikacjaThe article presents the continuation of the authors’ research on the problem of the operational fluidity of cargo handling sea terminals, based on the example of the DCT. The article presents a solution based on the multiequation models and applied to analyze the operational fluidity of terminals in the transshipment and feeder relation. To provide a solution to the problem of the functioning of sea-land supply chains at the terminal,...
-
HYBRID ENERGY SYSTEM FOR A CLASSIC SHIP POWER PLANT
PublikacjaThe article presents a brief overview of hybrid energy systems used on ships. The area of their application is outlined. The benefits of using such systems are also indicated. Then, the classic ship power plant is defined. The most important part of the article is a proposal how to modify a classic engine room by using a hybrid energy system. The idea is: to accumulate a part of electricity in areas where it is allowed to burn...
Rok 2023
-
PROGRAM BADAŃ DIAGNOSTYCZNYCH MODELU TURBOZESPOŁU WIATROWEGO W MAŁEJ SKALI
PublikacjaW artykule przybliżono wybrane problemy eksploatacyjne morskich turbozespołów wiatrowych uzasadniających podjęcie badań diagnostycznych na modelu w małej skali w zakresie identyfikacji symptomów i syndromów najczęściej występujących uszkodzeń ich układów mechanicznych. W zaproponowanym programie badań eksperymentalnych przyjęto koncepcję obserwacji realizowanych procesów energetycznych: podstawowych i towarzyszących, przy zastosowaniu...
wyświetlono 1163 razy