Julita Wasilczuk - Publications - Bridge of Knowledge

Search

Profile photo: dr hab. Julita Wasilczuk

dr hab. Julita Wasilczuk

Filters

total: 82

  • Category
  • Year
  • Options

clear Chosen catalog filters disabled

Catalog Publications

Year 2024
Year 2023
  • I love to write and create. Can I earn money doing it? Entrepreneurial process of bloggers
    Publication

    - Year 2023

    New technologies and a new way of looking at the life of future generations, open up new perspectives of entrepreneurial activities. One of them is to run a blog. Although the first blogs appeared many years ago and earning money from running them is also known to bloggers, little research is devoted to this form of entrepreneurship. The analysis of this phenomenon was carried out using the netnography method, which is not common...

    Full text to download in external service

Year 2022
  • CSR at HEIs: Between Ignorance, Awareness and Knowledge
    Publication

    The paper focuses on CSR education in Higher Education Institutions. It analyzes current approaches to this education and the enhancements already deployed in the international perspective. The main aim is to conceptualize CSRS education forms within the context of technology-oriented HEIs and propose the model for this education. This model has also been partially verified using the cases of four technical universities. This research...

    Full text available to download

  • How non-technological innovation saved the day by using ICT
    Publication

    - Year 2022

    Certainly, the current pandemic situation provides a lot of evidence of the need for non-technological innovations, both in the area of company organization and marketing. Socio-cultural innovations are not less important. Therefore, the role of non-technological innovation during the COVID-19 pandemic is discussed in the sixth chapter. Innovations supported by digital solutions have become a silent heroes for many companies as...

    Full text to download in external service

  • It is not OK but it works – unproductive entrepreneurship, the case of Poland

    The concept of unproductive entrepreneurs was introduced to science by Baumol, who pointed out the differences in business output between countries. Unproductive behaviour of entrepreneurs is often a consequence of ineffective institutions used by entrepreneurs for rent seeking. The aim of this article is to examine subjective norms (S.N.) and attitudes regarding specified types of unproductive entrepreneurship, which in many cases...

    Full text available to download

  • Youth attitude to entrepreneurship in Eastern and Central European countries: Gender aspect
    Publication

    Current business conditions pose new challenges to youth entrepreneurship, which is a significant component of countries’ economic growth. In addition, Generation Z differs from previous generations and requires new approaches. In this context, a comprehensive study of the peculiarities and various aspects of youth entrepreneurship development is highly-demanded and relevant. Furthermore, the lower representation of women among...

    Full text available to download

Year 2021
  • Entrepreneurial competencies and intentions among students of technical universities
    Publication

    - Problems and Perspectives in Management - Year 2021

    The study investigates the entrepreneurial competencies and intentions of students. Their formation is a requirement of modern times. The question arises whether students of modern technical universities get entrepreneurial competencies and whether they transform these competencies into their entrepreneurial intentions. More than 3.6 thousand students from six technical universities from Poland, Ukraine, Latvia, Bulgaria, and Lithuania...

    Full text available to download

  • Nietechnologiczne nie znaczy gorsze. Rzecz o innowacjach

    Innowacje nietechnologiczne nie zajmują istotnego miejsca w dyskursie naukowym jak i praktycznym. Zauważona luka badawcza oraz brak praktycznych rozwiązań wspierających innowacje nietechnologicznie, były motywem podjęcia tego tematu przez międzynarodowy zespół, składający się z badaczy z czterech krajów (Danii, Finlandii, Litwy i Polski) oraz szeregu instytucji wspierających biznes, w tych krajach, pełniących funkcje pośredników...

    Full text available to download

  • Przedsiębiorczość cyfrowa oparta na blogu – wiwisekcja
    Publication

    - Year 2021

    Postęp technologiczny oraz powszechny dostęp do sieci przyczynił się do powstania różnych form przedsiębiorczości, które nie zawsze można zamknąć w ramy dotychczasowych teorii. Możliwość zarobkowania dzięki cyfrowemu połączeniu ze społecznością zgromadzoną wokół dziennika internetowego – bloga, przyczynia się do zwiększania liczby blogerów, jednak nie wszyscy blogerzy są w stanie wygenerować ze swojej działalności zyski....

Year 2020
  • Intencje przedsiębiorcze studentów – analiza międzynarodowa oparta na rozszerzonym modelu Ajzena
    Publication

    - Year 2020

    Poszukiwanie czynników wpływających na rozpoczęcie działalności gospodarczej doczekało się opisu w wielu publikacjach. Nie ma wątpliwości, że czynnikiem kluczowym w procesie przedsiębiorczym są intencje, a dzięki pracom I. Ajzena wiadomo także, jakie grupy czynników wpływają na intencje. Jednak jego teoria planowanego zachowania wydaje się być niewystarczająca. Celem rozdziału było opracowanie propozycji rozszerzenia teorii Ajzena....

    Full text to download in external service

  • Przedsiębiorczość i finansowanie innowacji
    Publication

    - Year 2020

    Współczesne gospodarki w dużym stopniu opierają swoją działalność na rzedsiębiorczości. Sam termin, doczekał się wielu definicji i rzeczywiście można powiedzieć, że przedsiębiorczość niejedno ma imię, bo jej przejawy mogą być różnorodne. Historyczne źródła wskazują, że termin ten początkowo był utożsamiany z ponoszeniem ryzyka i chociaż w dzisiejszych czasach ryzyko to ma trochę inny wymiar, to jednak cały czas ono występuje. Problematyka...

    Full text to download in external service

  • What Potential Entrepreneurs from Generation Y and Z Lack-IEO and the Role of EE

    This paper addresses the issue of individual entrepreneurship orientation (IEO) and entrepreneurship education (EE), which are both important for modern economic development. Intergenerational differences in these areas were discussed, especially characteristics of Generations Y and Z. The results of research conducted among 757 Polish students showing their IEO are presented. 80% of respondents displayed high levels of proactivity...

    Full text available to download

Year 2018
  • Growth Orientation and the Profile of Micro-Entrepreneurs From the Pomorskie Province
    Publication

    The article begins with the presentation of the concept of Entrepreneurial Orientation. Entrepreneurial Orientation assumes that some enterprises, regardless of size, behave in an entrepreneurial way and are proactive, innovative and willing to take risks. The relationships between Entrepreneurial Orientation and the results of enterprises are also subject to research, although its results are not clear – mainly due to the different...

    Full text available to download

Year 2017
Year 2016
Year 2015
  • Dlaczego tak mało wiemy o wzroście małych i średnich przedsiębiorstw - subiektywizm w badaniach
    Publication

    Rozwój przedsiębiorstwa jako przedmiot badań, doczekał się wielu opracowań literaturowych (patrz: Birch, Storey, Davidsson, Demar, Wiklund, Coad, Wasilczuk, Matejun itd.), jednak cały czas brakuje odpowiedzi na pytanie dlaczego małe firmy wzrastają i jakie czynniki na ten wzrost wpływają. Brak wiedzy na ten temat nie wynika z braku chęci badawczych, a raczej z nadmiaru problemów z takimi badaniami związanymi. Osoby prowadzące badania...

    Full text available to download

  • Economic situation perception and the growth plans of microenterprises, case of Poland
    Publication

    - Year 2015

    Numerous scientific studies provide information on the impact of the environment on the launch, operation and growth of businesses. Reflections on the environment can result from two perspectives: the objective and the subjective one. The first relates to the economic analysis and/or sociological research, whereas the second relies on the perception of the environment by the interested parties themselves. While analysing companies...

    Full text to download in external service

  • Otoczenie instytucjonalne a innowacyjność przedsiębiorstw
    Publication

    Problematyka innowacyjności w Polsce zajmuje wiele miejsca, zarówno w badaniach, raportach oraz w konstruowanych narzędziach wsparcia. Badania literaturowe wskazują na wagę instytucji w procesie przedsiębiorczym. Wykorzystując badania prowadzone wśród mikroprzedsiębiorstw w Polsce, przeanalizowano czynniki instytucjonalne, które mogą, według badań literaturowych, wpływać na innowacyjność tych podmiotów. Z badań wynika, że przedsiębiorcy...

    Full text available to download

  • Płeć a motywacje przedsiębiorcze oraz podejmowane przez mikroprzedsiębiorców decyzje zarządcze
    Publication

    Większość doniesień literaturowych z badań nad wpływem płci na funkcjonowanie przedsiębiorstw wskazuje na gorsze wyniki kobiet w tym obszarze, zarówno pod względem liczby kobiet w biznesie, jak i osiągnięć firm prowadzonych przez kobiety. Badania te jednak często nie uwzględniają różnic w wielkości początkowej firm, nie biorą także pod uwagę celów i planów ich właścicieli. W wielu wypadkach te ostatnie nie są znane, bowiem analiza...

    Full text available to download

  • Przedsiębiorczość internetowa w blogosferze

    Gwałtowny rozwój Internetu spowodował poszukiwanie nowych możliwości jego wykorzystania. Przedsiębiorcy, którzy z definicji cechują się kreatywnością oraz elastycznością, wykorzystują te możliwości tworząc nowe modele biznesowe przystosowane do tego medium. Obecnie wyróżnia się wiele nowych modeli biznesowych, które powstały właśnie dzięki Internetowi. Autorki szczególną uwagę zwracają na tzw. model reklamowy i specyficzny sposób...

    Full text available to download

  • Wzrost zatrudnienia w pomorskich firmach – świadome planowanie czy przypadek

    roblematyka poruszająca relację planowania w małych przedsiębiorstwach do wyników przez nie osiąganych doczekała się wielu badań, których wyniki są niejednoznaczne. Niejednoznaczność ta w dużym stopniu jest spowodowana wykorzystywaniem różnych miar tych zależności. Przeprowadzone na Pomorzu badania panelowe wskazały jednoznacznie na brak związków między planowaniem a wynikiem funkcjonowania przedsiębiorstwa mierzonego wzrostem...

    Full text available to download

Year 2014
Year 2013
Year 2012
Year 2011
  • Cel przedsiębiorstwa a jego działania podejmowanie w warunkach kryzysu gospodarczego
    Publication

    Artykuł porusza niezwykle istotny element zarządzania małym i średnim przedsiębiorstwem, jakim jest cel jego działania. W oparciu o analizę literatury dotyczącej wzrostu małych i średnich przedsiębiorstw, zaproponowano model zestawu czynników, wpływających na obieranie celów wzrostowych przez MSP. Dzięki badaniom prowadzonym w ramach Pomor-skiego Obserwatorium Gospodarczemu na próbie 2132 firm przeanalizowano zmiany celów firm...

  • Euro 2012. Czy ten mecz można wygrać?
    Publication

    Zbliżające się Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej, które w 2012 roku będą odbywały się na Ukrainie i w Polsce, od wielu lat budzą emocje, nie tylko wśród kibiców. Zaraz po ogłoszeniu wyników wyboru gospodarzy tej imprezy, pojawiło się wiele doniesień na temat korzyści gospodarczych, jakie ta impreza im przyniesie. Fala entuzjazmu trochę osłabła gdy okazało się ile musimy, jako kraj sporo zainwestować, aby te korzyści rzeczywiście...

  • Nieproduktywność w małych przedsiębiorstwach
    Publication

    Powszechne przeświadczenie o przedsiębiorczości jako remedium na wszystkie problemy ekonomiczne jest mylące, jako że nie każdy przejaw przedsiębiorczości prowadzi do wzrostu PKB. Wskazał na to Baumol, dzieląc przedsiębiorczość na produktywną, nieproduktywną i destruktywną. Podział ten jest oparty na przeświadczeniu, że niektórzy przedsiębiorcy gonią za rentą, niszcząc to co inny mogliby wytworzyć, po przez stosowanie nieetycznych...

    Full text available to download

Year 2010
Year 2009
Year 2008
  • Biznes na Pomorzu
    Publication

    - Year 2008

    Artykuł przedstawia sytuację MSP na Pomorzu. Powstał w oparciu o wyniki badan przeprowadzonych przez Pomorską Agencję Przedsiębiorczości. Autorka współprojekowała opisywane badania.

  • Female entrepreneurship in transitional economies: the case of Poland

    Polska przeszła skomplikowaną drogę przemian gospodarczych by ostatecznie wstąpić do UE. Jednę z sił, pomocnych na tej drodze była i jest przedsiębiorczość. Autorzy podjęli się charakterystyki przedsiębiorczości kobiet w okresie transformacji, porównując ją z przedsiębiorczością w pozostałych 15 krajach UE (przed akcesją Polski). Wykorzystano do tego badania przeprowadzone w 1992, 1999 i 2004 wśród przedsiębiorców regionu gdańskiego....

    Full text to download in external service

  • Human capital an analysis for firms from Wielkopolska and Pomorze
    Publication

    - Year 2008

    Rozdział analizuje zasoby ludzkie w Wielkopolsce oraz na Pomorzu, na podstawie danych statystycznych oraz badań empirycznych przeprowadzonych w tych dwóch regionach. Przebadano i opisano zasoby ludzkie w oparciu o liczbę i jakość pracowników w badanych firmach oraz zmiany obu wielkości jakie zaszły w nich w ostatnich latach. Analiza ta jest częścią składową miernika opracowanego przez zespół badawczy, pozwalającego zmierzyć tkankę...

  • Przedsiębiorczość i zarządzanie w małej firmie - studia podyplomowe
    Publication

    - Year 2008

    POzycja zawiera propozycję standardu kształcenia na studiach podyplomowych Przedsiębiorczość i zarządzanie małą firmą. Jest to jeden z 13 standardów zawartych w opracowaniu zbiorczym, recenzowanym.

  • Przedsiębiorczość na Pomorzu - analiza jakościowa
    Publication

    - Year 2008

    Artykuł przedstawia analizę przedsiębiorczości na Pomorzu w oparciu podejście behawioralne. Na podstawie badań przeprowadzonych wśród 1 584 małych firm określono strategię, cele oraz sposób zarządzania tymi przedsiębiorstwami.

  • Rozwój małych firm na Pomorzu - teoria i wyniki badań
    Publication

    - Year 2008

    Artykuł przedstawia współczesne teorie wzrostu małych przedsiębiorstw. Ich analiza służy do przedstawienia wyników dotyczących zmian zatrudnienia oraz wielkości sprzedaży w 1 584 firmach przebadanych na Pomorzu.

  • Strategy in small firms
    Publication

    - Year 2008

    Rozdział w monografii opisujący problemy związane z formułowaniem oraz realizowaniem strategii w małych przedsiębiorstwach. Opisano w nim także wyniki badań empirycznych dotyczących strategii wzrostu firm funkcjonujących w regionie gdańskim.

Year 2007
  • Szklany sufit i ruchome schody : kobiety na rynku pracy
    Publication

    - Year 2007

    Niniejsza publikacja stanowi próbę udzielenia odpowiedzi na kilka pytań, a mianowicie czy po 1995 roku na rynku pracy w Polsce pojawiły się nowe tendencje pozwalające na poprawę sytuacji kobiet na rynku pracy, czy nadal kobiety znajdują się w trudniejszej sytuacji aniżeli mężczyźn, czy można mówić o dyskryminacji kobiet, jakie możliwości niesie z sobą rozpoczęcie działalności gospodarzcej na własny rachunek? Praca składa się z...

Year 2006
  • Strategie rozwoju mikroprzedsiębiorstw

    Literatura dotycząca strategii wzrotu firm opisuje przede wszystkim duże organizacje. Proces formułownania strategii oraz jej implementacji w przypadku małych firm jest jednak odmienny, przede wszystkim nieformalny. Dużym problemem staje się dopasowanie subiektywnych odczuć właścicieli dotyczących otoczenia i możliwości firmy oraz obiektywnych uwarunkowań. Artykuł opisuje ponadto wyniki badań przeprowadzone wśród mikroprzedsiębiorców...

Year 2005
Year 2004
  • Czynniki wzrostu małych firm w świetle badań empirycznych.
    Publication

    - Year 2004

    Tekst prezentuje anlizę wybranych czynników wzrostu związanych z właścicielem-menedżerem i ich wpływ na tenże wzrost. Analiza powyższa została oparta na badaniach empirycznych przeprowadzonych w regionie gdańskim w 1992 i 1999 roku.

  • Determinanty wzrostu małych i średnich przedsiębiorstw.
    Publication

    - Year 2004

    Czynniki wzrostu MSP usystematyzowano w czterech grupach: właściciel-menedżer, przedsiebiorstwo, strategia, otoczenie.Model czynników jest układem dynamicznym, w którym centralnym czynnikiem jest strategia zarządzania firmą a pozostałe determinanty tworzą trzy pary sprzężone ze sobą.

  • Fazy rozwoju przedsiębiorstwa - podejście modelowe.
    Publication

    Omowiono wybrane teorie faz rozwoju przedsiebiorstwa. Szczególna uwagę poświęcono ewolucji kompetencji właściciela-menedżera w poszczególnych etapach rozwoju firmy. Dokonano oceny podobieństw i różnic miedzy modelami oraz ich uwarunkowania w badaniach małych i średnich firm.

  • Searching the growth factors.
    Publication

    - Year 2004

    W części literaturowej przedstawiono dotychczasową wiedzę na temat dotych-czasowych czynników wzrostu małych przedsiębiorstw, tworząc model badawczy. W części literaturowej opisano wyniki badań przeprowadzonych na próbie 28 właścicieli małych firm w regionie Gdańskim w latach 1996 i 2003.

  • Wybór miernika wzrostu a wyniki badań.
    Publication

    - Year 2004

    Artykuł opisuje probemy badawce występujące w trakcie badania wzrostu MSP. Ukazuje na przykładach, różnice w uzyskiwanych wynikach w zależności od wybranych parametrów badawczych

Year 2003
Year 2002

seen 3135 times