dr hab. inż. Andrzej Wilk
Zatrudnienie
- Profesor uczelni w Katedra Inżynierii Elektrycznej Transportu
- Kierownik katedry w Katedra Inżynierii Elektrycznej Transportu
Publikacje
Filtry
wszystkich: 148
Katalog Publikacji
Rok 2012
-
Implementacja modelu histerezy Preisacha ze sprzężeniem zwrotnym do modelowania histerezy magnetycznej rdzenia transformatora zwijanego z blachy
PublikacjaW referacie przedstawiono skalarny model histerezy Preisacha (MHP) z nieliniowym sprzężeniem zwrotnym o charakterystyce jednoznacznej. W pracy zaproponowano funkcję dystrybucji Preisacha (FDP) aproksymowaną za pomocą skończonego szeregu funkcyjnego zawierającego dwuwymiarowe funkcje Gaussa. Do wyznaczenia współczynników tego szeregu zastosowano procedurę optymalizacji oparta na algorytmie Levenberga-Marquardta. Do celów identyfikacji...
-
Modelowanie obwodowo-polowe transformatorów trakcyjnych w aspekcie diagnostyki opartej na modelu referencyjnym
PublikacjaW monografii przedstawiono zagadnienia dotyczace nowoczesnej diagnostyki on-line transformatora trakcyjnego oraz zagadnienia modelowania matematycznego transformatora w charakterze układu referencyjnego dla potrzeb metody diagnostycznej. Zaproponowano metodę diagnostyki opartą na pomiarze strat mocy wewnątrz rzeczywistego transformatora i porównaniu jej ze stratami obliczonymi w tzw. modelu referencyjnym sprawnego transformatora....
Rok 2011
-
Kncepcja zastosowania klasycznego modelu {Preisacha w opisie histerezy mechanicznej toru kolejowego
PublikacjaW pracy przedstawiono implementację klasycznego, skalarnego modelu histerezy Preisacha w zastosowaniu do opisu zjawiska histerezy mechanicznej, występującej w torze kolejowym podczas procesu regulacji geometrycznej jego osi (tj. w trakcie przesuwania rusztu torowego w kierunku poprzecznym). Opisano zwięźle założenia teorii Preisacha oraz skalarny model matematyczny histerezy mechanicznej, oparty na rozkładzie statystycznym zmodyfikowanych...
-
Representation of magnetic hysteresis in tape wound core using Preisach's theory
PublikacjaW referacie przedstawiono model matematyczny histerezy magnetycznej w ujęciu klasycznej teorii Preisacha. Dokonano implementacji skalarnego modelu Preisacha w odniesieniu do rdzenia zwijanego z taśmy typu ET114-27. Do symulacji różnych stanów magnetycznych rdzenia wykorzystano jedynie dane z pomiarów głównej pętli histerezy. Wyznaczono funkcję Everetta i funkcję dystrybucji Preisacha badanego rdzenia. Uzyskano ogólnie dobrą zgodność...
-
Tests on lateral resistance in railway track during operation of tamping machine
PublikacjaArtykuł prezentuje koncepcję prowadzenia badań oporów poprzecznych w trakcie procesu regulacji geometrycznej toru kolejowego za pomocą podbijarki. Jest to zatem kontynuacja badań nad zastosowaniem podbijarki torowej w diagnostyce toru bezstykowego; wcześniej zajmowano się kwestią określania sił podłużnych w szynach. Przedstawiono sposób wyznaczania oporów poprzecznych polegający na ciągłej rejestracji przemieszczenia oraz siły...
Rok 2010
-
Determination of the transverse resistance characteristics in railway track
PublikacjaW pracy przedstawiono problem oporów poprzecznych podsypki z punktu widzenia budowy, utrzymania oraz bezpieczeństwa w eksploatacji toru kolejowego. Zaprezentowano różne sposoby analitycznego podejścia do badanego zjawiska na przykładzie modeli matematycznych spotykanych w literaturze. Scharakteryzowano aktualny stan badań doświadczalnych związanych z oporami poprzecznymi. Omówiono różne sposoby prowadzenia takich badań w eksploatowanych...
-
Experimental investigations of interturn faults in transformer winding using frequency response analysis
PublikacjaW referacie przedstawiono wyniki badań eksperymentalnych specjalnego Transformatora Trakcyjnego o Zredukowanej Skali (TTZS) z wykorzystaniem metody analizy odpowiedzi w dziedzinie częstotliwości. Pokazano wybrane wyniki analiza FRA nieuszkodzonych symetrycznych uzwojeń strony wtórnej. Zmierzono widmo amplitudowe w przypadku zwarć zwojowych pojedynczych zwojów niektórych cewek. Wykazano, że miejsce wystąpienia zwarcia zwojowego...
-
Modelowanie procesu regulacji osi toru kolejowego
PublikacjaNa bezpieczeństwo transportu kolejowego wpływa między innymi bieżący stan infrastruktury oraz jej niezawodność. Ważnym czynnikiem mającym wpływ na bezpieczeństwo jest odpowiednie ustabilizowanie rusztu torowego, przez co minimalizowane jest ryzyko utraty stateczności konstrukcji. Zarówno minimalizacji imperfekcji, jak też zapewnieniu stateczności konstrukcji służy proces regulacji osi toru. W artykule przedstawiono ideę komputerowego...
-
The experimental investigations and modelling of trak work with the use of tamping machine's diagnostic informations
PublikacjaW pracy przedstawiono realizowany w Katedrze Inżynierii Kolejowej Politechniki Gdańskiej program badawczy, którego idea zasadza się na wykorzystaniu podbijarki torowej w zakresie diagnostyki toru kolejowego. Skupiono się głównie na dwóch aspektach związanych z torem bezstykowym, tj. na siłach podłużnych występujących w tokach szynowych oraz na oporach poprzecznych rusztu torowego związanych głównie ze stopniem ustabilizowania podsypki...
-
The use of tamping machine for diagnosising the longitudinal forces in rails of CWR track
PublikacjaW pracy przedstawiono przebieg prowadzonych od kilkunastu lat w Politechnice Gdańskiej badań nad wyznaczaniem sił podłużnych w szynach toru bezstykowego. Opisano skonstruowaną aparaturę pomiarową. Badania eksperymentalne polegały na podnoszeniu, a następnie poprzecznym nasuwaniu rusztu torowego za pomocą podbijarki. Rejestrowano przy tym wartości przemieszczeń toru oraz odkształcenia siłowników hydraulicznych. W rezultacie ostatnich...
Rok 2009
-
Diagnostyka węwnętrznych uszkodzeń uzwojenia transformatora trakcyjnego w oparciu o analizę energii dyssypacji na okres
PublikacjaW referacie przedstawiono metodę diagnostyki wewnętrznych uszkodzeń transformatora trakcyjnego opartą na analizie mocy chwilowej do wyznaczenia energii strat wewnątrz transformatora. Analiza strat w transformatorze umozliwia detekcę takich uszkodzeń jak: zwrcia zwojowe, asymetria uzwojeń, relaksacja naprężeń na stykach połączeń uzwojeń i uszkodzenia rdzenia prowadzące do zwiększenia strat w żelazie. W referacie opisano szczegółowo...
-
Investigations of methods to measure longitudinal forces in continuous welded rail tracks using the tamping machine.
PublikacjaPraca przedstawia w sposób poglądowy próby znalezienia efektywnej metody określania sił podłużnych w szynach toru bezstykowego. Szczególną uwagę poświęcono metodzie wymuszonych przemieszczeń poprzecznych. Podstawowym stwierdzeniem z przeprowadzonych własnych badań była konieczność odejścia od podnoszenia odłączonego od podkładów odcinka szyny i skoncentrowanie się na przemieszczeniach poprzecznych; doprowadziło to koncepcji zastosowania...
-
Nonlinear modeling of traction transformer with coiled iron core for dynamic simulation
PublikacjaW referacie przedstawiono wyprowadzenie zastępczego modelu obwodowego transformatora trakcyjnego o rdzeniu zwijanym do analiz zachowania sie transformatora w układzie napedowym jednostki trakcyjnej. Model zakłada nieliniowa charakterystyke magnesowania B-H i anizotropowe właściwosci magnetyczne i elektryczne zwijanego rdzenia. Wyprowadzenie modelu oparto na metodzie energetycznej Lagrange'a. Uzwojenia zostały zamodelowanie jako...
-
Określanie oporu poprzecznego podsypki podczas pracy podbijarki torowej
PublikacjaW Politechnice Gdańskiej od wielu lat są prowadzone prace badawcze nad wykorzystaniem podbijarki torowej w diagnostyce toru kolejowego. Chodzi o to, żeby podczas jej bieżącej pracy można było określać stan naprężeń w szynach oraz wartości oporów poprzecznych. W pracy przedstawiono opis przeprowadzonych badań eksperymentalnych dotyczących oporów rusztu torowego, zastosowany system pomiarowy oraz analizę uzyskanych wyników. Wartości...
-
Poszukiwanie metody określania sił podłużnych w szynach toru bezstykowego
PublikacjaArtykuł przedstawia w zarysie przegląd wybranych prac badawczych nad znalezieniem metody określania sił podłużnych w szynach toru bezstykowego, przeprowadzonych na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat. Rozległość tych badań jest imponująca, jednak efekty wciąż nie są do końca zadowalające. Jak dotąd nie opracowano bowiem metody bezpośredniego pomiaru sił podłużnych, dostosowanej w pełni do warunków praktyki utrzymaniowej.
-
Selected aspects of traction transformer diagnosis based on analysis of power looses in windings and the iron core
PublikacjaW rozdziale przedstawiono metodę diagnostyki detekcji uszkodzeń wewnętrznych uzwojeń transformatora trakcyjnego oparta na analizie strat mocy rozpraszanej wewnątrz transformatora. Straty mocy są powiekszane o szereg czynników świadczacych o uszkodzeniu transformatora takich jak: zwarcia zwojowe, asymetria uzwojeń, relaksacja naprężeń na stykach połaczeń, uszkodzenie izolacji pomiedzy blachami rdzenia itp. Proponowana metoda dokonuje...
Rok 2008
-
Non-linear circuit model of a single doubly-fed induction machine formulated in natural axes for drive systems simulation purposes
PublikacjaMathematical modelling and a circuit model formulated in natural axes of a single doubly-fed induction machine, with the account of magnetic circuit nonlinearity are presented in the paper. Derivation of the model differential equations was based on Lagrange's energy method. State functions of magnetic elements in the model are non-linear and depend on all currents flowing in the machine windings and on the angle of rotor position....
Rok 2007
-
Analyses of influence of the rotor slots' skew on inductances of the stator and rotor windings of a squirell-cage asynchronous motor
PublikacjaObwodowy model matematyczny silnika asynchronicznego klatkowego ujęty w osiach naturalnych zawiera indukcyjności zależne od kąta położenia wirnika. Indukcyjności te zawierają szereg wyższych harmonicznych zależnych od układu geometrycznego strefy przyszczelinowej. Jednym z elementów tego układu jest skos żłobków wirnika. W referacie przedstawiono wyniki obliczeń elektromagnetycznych silnika magnesowanego pojedynczą cewką uzwojenia...
-
Modelling and diagnostics of a traction transformer - a case study
PublikacjaW niniejszym artykule przedstawiono wyniki badań w dziedzinie diagnostyki kolei elektrycznych. Zostały one przeprowadzone przez międzynarodowe przemysłowo-akademickie konsorcjum w ramach projektu europejskiego (6-go programu ramowego). Skupiono się na modelowaniu transformatora trakcyjnego z myślą o rozwinięciu nieinwazyjnej metody diagnostycznej w czasie rzeczywistym. Model przeznaczony do badań finalnych został rozwinięty w oparciu...
-
Opór poprzeczny podsypki podczas pracy podbijarki torowej
PublikacjaW pracy opisano opracowaną koncepcjię badań i analizy oporów poprzecznych rusztu torowego, stawianych przez podsypkę tłuczniową podczas pracy podbijaki. Przedstawio-no badania eksperymentalne przeprowadzone w eksploatowanym torze oraz otrzymane na drodze tych badań rezultaty. Artykuł zawiera również wyniki symulacji wykonanej na modelu numerycznym.
-
Tor kolejowy w procesie regulacji geometrycznej
PublikacjaKoncepcja badań nad stanem naprężeń w szynach toru kolejowego, przeprowadzonych dotychczas w Politechnice Gdańskiej, polega na wymuszaniu przemieszczeń poziomych całego rusztu torowego za pomocą podbijarki. Podjęto próbę weryfikacji wcześniejszych ustaleń na drodze eksperymentów o bardziej szczegółowym charakterze. Stworzono odpowiednie stanowisko badawcze, usytuowane w eksploatowanym torze. Przyjęto sposób szacowania wielkości...
-
Wpływ skosu żłobków wirnika silnika klatkowego na widmo momentu elektromagnetycznego
PublikacjaW referacie przedstawiono wyniki badań wpływu skosu żłobków silnika asynchronicznego klatkowego na widmo momentu elektromagnetycznego. Opracowano obwodowy model matematyczny silnika w osiach naturalnych. Do budowy modelu zastosowano metodę energetyczną Lagrange'a. Dokonano dyskretyzacji obwodu magnetycznego silnika na poziomie jednej cewki stojana i jednego oczka klatki wirnika. Przeprowadzono symulacje polowe dla kilku wartościach...
Rok 2006
-
2D Mathematical Model of the Commutator Sliding Contact of an Electrical Machine
PublikacjaW artykule przedstawiono model matematyczny 2D komutatorowego zestyku ślizgowego z wieloma stopniami swobody. W modelu uwzględniono zmienne wymuszenia działające na szczotkę. Wymuszenia te są wynikiem falistości wirującego komutatora. Szczotka została zamodelowana jako system wielu mas, elementów sprężystych i tłumików rozłożonych w kierunku stycznym i promieniowym. Zamodelowano wszystkie oddziaływania lepkosprężyste pomiędzy komutatorem...
-
Badania symulacyjne drgań szczotki z wykorzystaniem matematycznego modelu 2D komutatorowego zestyku ślizgowego maszyny elektrycznej
PublikacjaW referacie przedstawiono model matematyczny komutatorowego zestyku ślizgowego i jego zastosowanie do badań symulacyjnych drgań szczotki. Jest to mechaniczny model obwodowy z uwzględnieniem rozkładu elementów skupionych szczotki w przestrzeni 2D. W szczotce wyróżniono liniowe elementy zachowawcze oraz elementy dyssypatywne. Przestrzeń międzystykowa jest zamodelowana układem nieliniowych elementów sprężystych i dyssypatywnych. Pomiędzy...
-
Calculation of self and mutual inductances of the switched reluctance machine mathematical model.
PublikacjaA mathematical model of the switched reluctance machine (SRM) in a drive system obtained using Lagrange's energy method and a method of calculation of self and mutual inductances of the SRM are presented in the paper. The self and mutual inductances are elements of Lagrange's function in generalised coordinates and have been calculated using the finite element method (FEM). Selected calculation results for the particular machine...
-
Modelowanie 3d uzwojenia maszyny elektrycznej wspomagane obwodowym modelem mechanicznym cewki giętkiej
PublikacjaW pracy przedstawiono założenia i sposób wyprowadzenia równań modelu mechanicznego cewki giętkiej uzwojenia dwuwarstwowego prądnicy synchronicznej. Opracowano również model 3D całego uzwojenia maszyny synchronicznej. Wyznaczono odkształcnia w uzwojeniu przy zastosowaniu wirtualnych napręrzeń wewnętrznych pomiędzy powieszchniami przenikajęcych się cewek. Mechaniczny model obwodowy cewki tego uzwojenia można scharakteryzować jako...
-
Modelowanie 3d uzwojenia maszyny elektrycznej z wykorzystaniem obwodowego modelu mechanicznego cewki giętkiej
PublikacjaW pracy przedstawiono założenia i sposób wyprowadzenia równań różniczkowych modelu mechanicznego cewki giętkiej. Do analizy przyjęto uzwojenie dwuwarstwowe prądnicy synchronicznej. Opracowany mechaniczny model obwodowy cewki tego uzwojenia można scharakteryzować jako model rurkowy o regulowanej grubości. Pozwala on na uwzględnienie sztywności podłużnej i poprzecznej przy mniejszej liczbie równań różniczkowych modelu. Model ten...
-
Trójpoziomowy falownik typu Z-NPC
PublikacjaW artykule omówiono budowę, zasadę działania oraz właściwości i możliwości niekonwencjonalnych 3-fazowych układów falowników typu Z. W szczególności przedstawiono układ podstawowy oraz autorską propozycję 3-poziomowego układu Z-falownika typu NPC. Przeprowadzona w pracy uproszczona analiza teoretyczna obydwu układów została zweryfikowana szczegółowymi badaniami symulacyjnymi. W podsumowaniu pokazano możliwość budowy wielopoziomowych...
-
Wyznaczanie parametrów modelu obwodowego maszyny komutatorowej prądu przemiennego z wykorzystaniem programu polowego Opera3D
PublikacjaW referacie przedstawiono liniowy model matematyczny silnika komutatorowego z więzami holonomicznymi. Taki model wymaga zastosowania większej liczby stopni swobody, ale umożliwia uwzględnienie asymetrii i zjawisk zachodzących w zestyku ślizgowym. W modelu tym wymagane są macierze indukcyjności, które uwzględniają sprzężenia magnetyczne pomiędzy elementarnymi cewkami. Do wyznaczenia tych macierzy zastosowano program Opera3D. Aby...
Rok 2005
-
Automatyzacja procesu modelowania geometrycznych obiektów 3Dz wykorzystaniem "Modellera" programu polowego Opera 3D
PublikacjaW zagadnieniach optymalizacyjnych, w których wykorzystuje się programy polowe istnieje konieczność wprowadzenia zmian w geometrii obiektu i wykonania ponownych obliczeń. Często zachodzi potrzeba budowy modelu 3D od podstaw. Rozwiązaniem jest automatyzacja tego procesu.W pracy omówiono sposób automatycznego załadowania instrukcji wykonywanych automatycznie przez "Modeller" programu Opera 3D. Pokazano sposób parametryzowania geometrii...
-
Determination of CWR track's durability characteristics
PublikacjaW pracy przedstawiono wyniki badań nad wyznaczaniem sił osiowych w szynie kolejowej z zastosowaniem metody wymuszonych przemieszczeń poprzecznych. Badania przeprowadzone na stacjonarnym stanowisku badawczym wykazały, że siłę podłużną w szynie można znacznie dokładniej określić na podstawie zmiany nie pionowej, lecz poziomej siły poprzecznej. Pozwoliło to właściwie ukierunkować prace nad określaniem sił osiowych w szynach toru...
-
Determination of equivalent circuit parameters of an induction motor using field calculation software
PublikacjaSimulation of the drive system comprising a power electronic converter and an induction motor requires that the equivalent circuit parameters of the motor are known. These parameters can be either measured or calculated. A method of calculation of self and mutual inductances that are parameters of a polyphase model of the motor is presented in the paper. All self-inductances and mutual inductances have been calculated using the...
-
Model matematyczny przełączalnego silnika reluktancyjnego w układach napędowych
PublikacjaW artykule przedstawiono metodę modelowania i model matematyczny przełączalnego silnika reluktancyjnego w układach napędowych. Do modelowania wykorzystano metodę energetyczną Lagrange'a. Współczynniki równania Lagrange'a układu napędowego z przełączalnym silnikiem reluktancyjnym MRV160 wyznaczono na podstawie wyników obliczeń silnika metodą elementów skończonych w programie Flux2D. Zamieszczono wybrane wyniki pomiarów i symulacji...
-
Model matematyczny przełączalnego silnika reluktancyjnego w układzie napędowym
PublikacjaPrzedstawiono sposób modelowania i opracowany model matematyczny przełączalnego silnika reluktancyjnego w układzie napędowym wyprowadzony z metody energetycznej Lagrange'a. Dokonano odpowiedniego podziału przełączalnego silnika reluktancyjnego na elementy skupione, sformułowano funkcje stanu elementów zachowawczych i rozpraszających. Wyznaczono funkcję Lagrange'a i funkcję dyssypacji Rayleigha we współrzędnych uogólnionych oraz...
-
Projekt zastosowania automatycznej podbijarki w diagnostyce toru kolejowego
PublikacjaPrzedstawiono założenia nowego projektu badawczego pt. ''Zastosowanie automatycznej podbijarki w diagnostyce toru kolejowego'', zgłoszonego na kolejny konkurs Komitetu Badań Naukowych. Celem omawianego projektu jest m. in. kontynuowanie prac nad zagadnieniem wyznaczania sił podłużnych w szynach z wykorzystaniem podbijarki torowej. Zakłada się jednak znaczne rozszerzenie zakresu zastosowania podbijarki w diagnostyce toru kolejowego....
-
Simulation of influence of the air gap asymmetryon voltage waveforms of a synchronous machine
PublikacjaResults of simulation of a synchronous generator with the air gap asymmetry characterised by eccentricity are presented in the paper. The Lagrange's energy method has been used in derivation of the model equations. Analysis of influence of the air gap asymmetry on characteristics of self and mutual inductances of windings, as well as analysis of induced voltage waveforms as a function of the air gap asymmetry have been performed....
-
Wpływ falistości pierścienia ślizgowego na rozpływ prądu w zestyku ślizgowym maszyny synchronicznej = Influence of slip-ring waviness on current distribution in the sliding contact of a synchronous machine
PublikacjaZestyk ślizgowy maszyny synchronicznej średniej i dużej mocy zawiera na ogół szereg równolegle pracujących szczotek na każdym z pierścieni. Szczotki znajdują się w oprawkach szczotkowych rozmieszczonych przestrzennie wzdłuż obwodu pierścienia. To sprawia, że pracują one w tej samej chwili czasowej na różnych fragmentach pierścienia ślizgowego. Nierównomierny rozpływ prądu może spowodować nadmierne obciążenie niektórych szczotek....
-
Zastosowanie elementów "węzłowych" do budowy modelu 3D cewki giętkiej w programie polowym OPERA 3D = Application of "nodal" elements for creation of a 3D model of a flexible coil in the program Opera 3D
PublikacjaNiniejsza praca jest kontynuacją serii artykułów dotyczących modelowania 3D uzwojenia maszyn elektrycznych z cewkami giętkimi. Istotnym problemem dotyczącym modelowania takiego uzwojenia jest zmienność kształtu przekroju poprzecznego zwłaszcza w części czołowej. Powoduje to problemy w utworzeniu uzwojenia bez konfliktów wymiarowych (nie przenikanie się wierzchołków, przyleganie boków cewek, odpowiednie położenie). Niektóre programy...
Rok 2004
-
Analiza topologii uzwojenia stojana w części czołowej maszyny indukcyjnej przy wykorzystaniu algorytmu genetycznego.
PublikacjaW pracy przedstawiono zagadnienia analizy topologii uzwojenia stojana silnika asynchronicznego posiadającego uzwojenie wykonane z cewek giętkich. Znajomość geometrii takich uzwojeń jest niezbędna w celu wykonania dokładniejszych obliczeń cieplnych, elektromagnetycznych i mechanicznych wykonanych za pomocą programów polowych. W celu odwzorowania rzeczywistej topologii uzwojenia autorzy zaproponowali wykorzystanie algorytmu genetycznego...
-
Model elektromechaniczny hydrogeneratora z uwzględnieniem asymetrii wewnętrznych.
PublikacjaW artykule przedstawiono model matematyczny hydrogeneratora, który powstał w wyniku prac dotyczących badania wpływu obwodu elektromagnetycznego na poziom drgań elementów maszyny. Istotą modelu jest uwzględnienie asymetrii wewnętrznej dotyczącej uzwojenia stojana, uzwojenia wzbudzenia i szczeliny powietrznej. Uwzględniono zmienność istotnych sprzężeń elektromechanicznych wynikających z drgań giętnych wału.Ze względu na złożoność...
-
Modelowanie 3D uzwojeń twornika maszyny elektrycznej wykonanych z drutu o przekroju prostokątnym - aplikacja programu AutoCAD.
PublikacjaW artykule zaprezentowano program komputerowy służący do trójwymiarowego modelowania uzwojenia twornika maszyny elektrycznej wykonanego z drutów o przekroju prostokątnym. Program ten pracuje w środowisku graficznym pakietu AutoCAD. Użytkownik definiuje kształt uzwojenia na podstawie zbioru parametrów. Na tej podstawie powstaje w sposób automatyczny rysunek 3D uzwojenia. Program zawiera szereg funkcji wspomagającej użytkownika...
-
Nowe możliwości w zakresie monitorowania pracy podbijarki.
PublikacjaPrzedstawiono wyniki badań nad zastosowaniem podbijarki w diagnostyce toru kolejowego. Opisano skonstruowaną aparaturę pomiarową oraz przebieg weryfikacji urządzeń pomiarowych i przyjętych koncepcji podczas badań eksperymentalnych. Zainstalowanie wykonanej aparatury pomiarowej na podbijarce sprawia, że maszyna ta - w położeniu transportowym - może wykonywać pewne funkcje drezyny pomiarowej, rejestrując występujące w torze nierówności...
-
Parametrical 3D model of an asynchronous motor - AutoCAD application.
PublikacjaA computer program for automatic drawing of 3D models of squirrel-cage induction motors is presented in this paper. The created model of a machine is of parametrical nature, which means that the user defines geometry of particular elements (shaft, stator core, bearing, windings etc.) on the basis dimensions and some other parameters e.g. type of bearing, kind of winding, number of slots. This program is useful for 3D modelling...
-
Wpływ topologii cewki giętkiej na rozkład indukcji magnetycznej w części czołowej uzwojeń silnika asynchronicznego.
PublikacjaW pracy przedstawiono zagadnienia dotyczące wpływu geometrii cewki giętkiej na rozkład pola magnetycznego w części czołowej silnika indukcyjnego. Aby wyznaczyć możliwie dokładnie rozkład pola magnetycznego należy we właściwy sposób odwzorować geometrię uzwojenia. Czynność ta na ogół wykonywana jest w tzw. modułach preprocesora lub modellera programów polowych. W przypadku cewki giętkiej pojawiają się dwa zasadnicze problemy. Pierwszy...
Rok 2003
-
Parametryczny, przestrzenny model silnika asynchronicznego - aplikacja programu AutoCad.
PublikacjaW pracy przedstawiono program komputerowy, który w sposób kompleksowy wspomaga użytkownika w automatycznym narysowaniu trójwymiarowego modelu silnika asynchronicznego klatkowego. Model maszyny jest parametryczny, co oznacza, że użytkownik definiuje topologię poszczególnych elementów na podstawie: wymiarów geometrycznych, typu łożyska, rodzaju uzwojenia, liczby żłobków itp. Zakres modelowania dotyczy silników indukcyjnych małej...
-
Teoretyczne i empiryczne aspekty metody wymuszonych przemieszczeń poprzecznych toru kolejowego.
PublikacjaPraca zawiera ogólną charakterystykę pracy szyny, wyginanej w trakcie procesu regulacji geometrycznej toru kolejowego, z punktu widzenia analizy wytrzymałościowej konstrukcji. Omówiono efekty zastosowania wybranych programów polowych oraz własne rozwiązanie, wykorzystujące model toru składający się z elementów skupionych oraz metodę energetyczną Lagrange´a. Określono również założenia dla wyznaczania krzywizny toru podczas pracy...
-
Zagadnienia diagnostyki toru kolejowego z wykorzystaniem metody wymuszonych przemieszczeń poprzecznych.
PublikacjaW pracy przedstawiono krótki przegląd podejmowanych prób nad znalezieniem efektywnej metody określania wielkości sił podłużnych w szynach toru bezstykowego. W szczególnym stopniu skupiono się nad metodą wymuszonych przemieszczeń poprzecznych. Omówiono wyniki weryfikacji tejże metody przeprowadzonej w Politechnice Gdańskiej. Podstawowe stwierdzenie, jakim było wykazanie celowości skoncentrowania się na przemieszczeniach poziomych,...
Rok 2002
-
The wave character of commutator wear in electrical machines
PublikacjaW pracy przedstawiono wyniki badań doświadczalnych zużycia elementów ze styku ślizgowego silnika komutatorowego prądu przemiennego małej mocy. Zakres badań obejmował okresowe pomiary profilu powierzchni ślizgowej komutatora w przekroju poprzecznym oraz profilu powierzchni wycinków komutatora w przekroju podłużnym względem osi wirowania. Ponadto zmierzono okresowe wielkości zużycia powierzchni ślizgowej komutatora oraz szczotek...
wyświetlono 4542 razy