Publications
Filters
total: 1040
displaying 1000 best results Help
Catalog Publications
Year 2017
-
Photoelectron spectroscopy of a series of acetate and propionate esters
PublicationThe electronic state and photoionization spectroscopy of a series of acetate esters: methyl acetate, isopropyl acetate, butyl acetate and pentyl acetate as well as two propionates: methyl propionate and ethyl propionate, have been determined using vacuum-ultraviolet photoelectron spectroscopy. These experimental investigations are complemented by ab initio calculations. The measured first adiabatic and vertical ionization energies...
-
Podejście nauczycieli akademickich do rozwoju narzędzi e-learningowych na wyższych uczelniach technicznych
PublicationPlatforma edukacyjna na uczelni wyższej stała się już standardem. Jest wyznacznikiem nowoczesno- ści danej uczelni. Wpływa na jej konkurencyjność. Mimo to, istnieje przekonanie że środowisko nauczycieli akademickich nie jest gotowe do akceptacji nowych środków nauczania. Postanowiono zbadać ten problem. Artykuł zawiera odpowiedź na pytanie jaki stosunek do metod e-nauczania panuje wśród nauczycieli akademickich, nie posiadających...
-
PODEJŚCIE WARIANTOWE WE WSTĘPNYM PROJEKTOWANIU STATKÓW Variant methods approach to the preliminary ship design.
PublicationKlasyczna metoda projektowania okrętów jest metodą iteracyjną, bazującą na zgromadzonym doświadczeniu ze statków już zbu-dowanych. Natomiast w przypadku statku całkowicie nowego typu, bez „posagu wcześniejszych doświadczeń”, projektowanie polega na opracowaniu szeregu równoległych, wariantowych rozwiązań z wykorzystaniem optymalizacji. Artykuł wskazuje wybrane metody projektowe wykorzystujące optymalizacje, używane we wstępnym...
-
Polymer journal bearings behaviour research under limited lubrication and cooling conditions conducted on high torque test rig
PublicationPolymer journal bearings are frequently used as a water-lubricated bearings of small marine units’ propeller shafts . Choice of these bearings is based on their simple construction and relatively low purchase and maintenance costs. Although properly designed and installed water lubricated bearings may well last for over a decade, rapid wear or failure of these bearings can be observed...
-
Predicting Thrust Loss of Ship Propellers Due to Ventilation and Out-of-Water Effect
Publication -
Prediction of Ship Resonant Rolling - Related Dangerous Zones with Regard to the Equivalent Metacentric Height Governing Natural Frequency of Roll
PublicationPotentially dangerous zones corresponding to dynamical stability phenomena, possibly encountered by ships sailing in rough sea, are estimated nowadays with the use of the method recommended by IMO in the guidance coded MSC.1/Circ.1228. In this IMO method the parameter governing the natural period of roll is the initial metacentric height. Some earlier studies revealed that the initial metacentric height...
-
PROBLEMATYKA WYZNACZANIA WARTOŚCI OPAŁOWEJ MODYFIKOWANYCH PALIW ŻEGLUGOWYCH
PublicationW artykule przedstawiono krótką charakterystykę modyfikowanych paliw żeglugowych wprowadzanych na rynek przez koncerny paliwowe PKN ORLEN S.A., LOTOS Asfalt Sp. z o.o. oraz STENA OIL (Szwecja) oraz ich podstawowe własności fizykochemiczne. Zwrócono szczególną uwagę na odpowiedni dobór lepkości paliwa zasilającego silnik okrętowy, który determinuje właściwy przebieg procesu spalania oraz odpowiednie warunki smarowania par precyzyjnych...
-
Problems of analysis of axially loaded steel behavior under laser welded panel
PublicationWprowadzanie do praktyki nowych rozwiązań konstrukcyjnych wymaga posiadania danych wejściowych do procesu modelowania ich zachowania. Takim nowym elementem jest stalowy, spawany laserowo panel typu sandwich. W pracy pokazano wy-brane problemy towarzyszące modelowaniu zachowań takiej struktury. Pokazano podstawy teoretyczne wyznaczania sztyw-ności panelu a następnie omówiono wyniki badań wyboczenio-wych serii modeli o zmiennej geometrii.
-
Problems with modelling the strength properties of sailing vessels rigging ropes
PublicationThis article presents the basic parameters of soft ropes: natural fibre ropes, soft wire ropes and synthetic fibre ropes used for running rigging. There are only several materials still used for the production of natural fibre ropes, including cotton, jute, hemp, sisal and manila hemp. The most commonly used soft wire ropes are twisted pair ropes; for smaller diameters there is a 6x19M - FC rope and for larger diameters – 6x37M...
-
Projekt małego promu pasażerskiego z napędem hybrydowym – koncepcja napędu i wybrane problemy gospodarowania energią
PublicationNowoczesne i ekologiczne układy napędowe zyskują coraz większą popularność. Ze względu na wzrost świadomości społeczeństwa oraz restrykcyjne przepisy odnośnie ochrony środowiska w najbliższych latach konwencjonalne układy napędowe mogą nie zostać dopuszczone do dalszej eksploatacji. Dobór alternatywnego rozwiązania jest zależny od wielu czynników, jak na przykład od rodzaju akwenu, po którym porusza się jednostka pływająca, jej...
-
Projektowanie wiedzy. Relacyjne bazy danych (ISBN 978-83-7348-702-4)
PublicationZałożeniem podręcznika Projektowanie wiedzy – relacyjne bazy danych jest kształtowanie praktycznych umiejętności opartych na wiedzy z zakresu tworzenia relacyjnych baz danych z wykorzystaniem narzędzi Microsoft Access. Książka zawiera zestawy ćwiczeń i zadań wraz z rozwiązaniami, które umożliwiają skuteczną naukę prawidłowego tworzenia modelu danych. Opracowanie wyróżnia się na tle innych prac bardzo szczegółowym i dokładnym...
-
Propozycja modernizacji układu napędowego pasażerskiego statku śródlądowego z konwencjonalnego na hybrydowy
PublicationNa przestrzeni ostatnich lat zaobserwowano znaczny wzrost zainteresowania ekologicznymi układami napędowymi rekreacyjnych oraz użytkowych jednostek pływających, wpisującymi się w nurt przyjaznej środowisku, bez emisyjnej, zielonej żeglugi. Problemem jest jednak skonstruowanie bezpiecznej dla pasażerów jednostki pływającej, o możliwie niskim zapotrzebowaniu na energię, wyposażonym w wysoko sprawny, bez emisyjny układ napędowy....
-
PROTOTYPOWE STANOWISKO LABORATORYJNE DO OCENY WŁASNOŚCI MODYFIKOWANYCH PALIW ŻEGLUGOWYCH W ZAKRESIE ICH WPŁYWU NA WSKAŹNIKI PRACY SILNIKA
PublicationOd 2015 roku w Katedrze Siłowni Morskich i Lądowych Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej realizowane są badania naukowe mające na celu zbudowanie specjalistycznego stanowiska laboratoryjnego, które umożliwi kompleksowe badanie silnika o zapłonie samoczynnym zasilanego różnymi rodzajami pozostałościowych paliw żeglugowym, w tym zasiarczonych i modyfikowanych. Przewiduje się, że w ramach szerokiego programu...
-
RAPORT-EKSPERTYZA Z POMIARÓW DRGAŃ LINII WAŁÓW NA JEDNOSTCE ORP „PIORUN”
PublicationEkspertyza diagnostyczna dotycząca stanu technicznego lini transmisji mocy (linii wałów) opracowana na podstawie przeprowadzonych pomiarów drgań. Pomiary prędkości i przyspieszeń drgań generowanych przez węzły konstrukcyjne linii wałów okrętowego układu napędowego wykonano po naprawie głównej napędu okrętu w stoczni „NAUTA”, w celu określenia jego stanu dynamicznego. Rejestrację drgań przeprowadzono w: • płaszczyźnie pionowej (V)...
-
Redundancja jako sposób zwiększenia niezawodności siłowni okrętowych
PublicationJednym z istotnych sposobów zapewnienia wysokiego poziomu niezawodności siłowni okrętowych jest zaprojektowanie redundancji jego elementów strukturalnych, np.: nadmiarowości strukturalnej systemów generowania energii, układów napędowych itp. W niniejszym artykule omówiono zagadnienia związane z nadmiarem, jako sposobem zwiększenia niezawodności systemów generowania energii i napędu statku. W szczególności zaś zostały zaprezentowane...
-
Research on water lubricated main shaft bearings in conditions of improper lubrication and cooling conducted on high torque real-life scale bush test rig
PublicationWater lubricated polymer bushes find increasingly popular use in the sliding bearings of marine propellers, water turbines and pump shafts. Such popularity is partly due to their simple construction which also means relatively affordable price. In addition, properly designed and installed water lubricated bearings may well last for over a decade. However, in practical experience one may also observe cases of rapid wear...
-
Review of ship safety domains: Models and applications
PublicationShip safety domain is a term which is widely used in research on collision avoidance and traffic engineering among others. Classic ship domains have been compared in multiple reports. However, up till now there has been no work summing up contemporary research in this field. The paper offers a systematic and critical review of the newer ship domain models and related research. It discusses multiple differences in approach to ship...
-
Safety Qualification Process for an Autonomous Ship Prototype – a Goal-based Safety Case Approach
Publication -
Sailing Vessel Routing Considering Safety Zone and Penalty Time for Altering Course
PublicationIn this paper we introduce new model for simulation sea vessel routing. Besides a vessel types (polar diagram) and weather forecast, travel security and the number of maneuvers are considered. Based on these data both the minimal travelling costs and the minimal processing time are found for different vessels and different routes. To test our model the applications SailingAssistance wad improved. The obtained results shows that...
-
Searching for Critical Conditions During Lifeboat Launching – Simulations
PublicationThe article describes numerical simulations of the process of lifeboat launching at the ship’s side. The research is aimed at finding the values of ship motion parameters which appear to be most dangerous for people in the lowered lifeboat due to the generated accelerations. The simplified model of ship hull motion adopted at this research stage bases on a superposition of harmonic motions with given amplitudes and periods in six...
-
Sposoby zagospodarowania ciepła odpadowego z silników jednostek pływających Cześć 2. Wykorzystanie ciepła do ogrzewania
PublicationW pierwszej części artykułu (COW 2/2017) omówiono możliwości wykorzystania nieużytkowej energii chemicznej paliwa do chłodzenia jednostek pływających. W drugiej części autorzy opisali systemy pozwalające wykorzystać tę energię do ogrzewania. Oprócz opisania budowy układów pozwalających na wykorzystanie ciepła odpadowego do ogrzewania, porównano je pod względem wydajności. Podjęto także próbę wskazania rozwiązania o najwyższej efektywności...
-
Sposoby zagospodarowania ciepła odpadowego z silników napędowych jednostek pływających Cześć 1. Wykorzystanie ciepła do napędu urządzeń chłodniczych
PublicationEnergia chemiczna paliwa jest w wielu przypadkach zaledwie w połowie wykorzystana jako energia napędowa silnika. Pozostała część jako ciepło odpadowe przekazywana jest do otoczenia. Dzięki odpowiednim układom przetwarzania ciepło ze spalin można wykorzystać do wytwarzania chłodu lub jako ciepło użytkowe, w systemach HVAC (ang. heating, ventilation, air conditioning – ogrzewanie, wentylacja, klimatyzacja). Tym samym koszty pracy...
-
Strength analysis of a large-size supporting structure for an offshore wind turbine
PublicationThe offshore wind power industry is the branch of electric energy production from renewable sources which is most intensively developed in EU countries. At present, there is a tendency to install larger-power wind turbines at larger distances from the seashore, on relatively deep waters. Consequently, technological solutions for new supporting structures intended for deeper water regions are undergoing rapid development now. Various...
-
Supporting development of the smart ship technology by CFD simulation of ship behavior in close to real operational conditions
PublicationThe shipping industry is at the milestone of technological development – autonomous ships. Involving smart technologies accelerates development of green and safe shipping. Also IMO regulations, especially EEDI en-hanced application of new technologies. Meeting economic and ecological requirements future ships need to be designed with respect to increased reliability and operational performance. Design process of ships may be improved...
-
Systems for storing and reducing energy consumption in residential buildings
PublicationW pracy przeprowadzany został przegląd różnych koncepcji magazynów energii cieplnej zintegrowanych z budynkiem mieszkalnym. Przedstawione zostały warianty różniące się między sobą pod względem kształtu, rozmiaru, wypełnienia, sposobu instalacji itp. Opisany został sposób zintegrowania systemów magazynujących z odnawialnymi źródłami energii. Następnie wskazane zostały inne rozwiązania projektowe umożliwiające redukcję zapotrzebowania...
-
Technical State Assessment of Charge Exchange System of Self-Ignition Engine, Based On the Exhaust Gas Composition Testing
PublicationThis paper presents possible use of results of exhaust gas composition testing of self - ignition engine for technical state assessment of its charge exchange system under assumption that there is strong correlation between considered structure parameters and output signals in the form of concentration of toxic compounds (ZT) as well as unambiguous character of their changes. Concentration of the analyzed ZT may be hence considered...
-
Technology Concept of TLP Platform Towing and Installation in Waters with Depth of 60 m
PublicationThe article is part of the design and research work conducted at the Gdansk University of Technology, Faculty of Ocean Engineering and Ship Technology, in cooperation with a number of other research centres, which concerns offshore wind farms planned to be built in the Polish zone of the Baltic sea in the next years. One of most difficult tasks in this project is building suitable foundations for each power unit consisting of a...
-
The concept of research on ecological, energy and reliability effects of modified marine fuel oils application to supply compression-ignition engines in real conditions
PublicationWithin the article, basic assumptions of the research project financed by Regional Fund for Environmental Protection and Water in Gdansk were described. The project concerns the experimental investigations carried out on laboratory compression-ignition engine in conditions of its supply with a non-standard marine fuel oil. Configuration and measuring capability of laboratory test bed presently being constructed were introduced....
-
TOTAL SHIP OPERABILITY – REVIEW, CONCEPT AND CRITERIA
PublicationThe ship operability can be understood and analysed in different manners, and its quality is described using different indexes by different authors. Practically, there is no general and widely accepted description of total ship operability in the literature, nor in the rules of classification societies, which would include both seakeeping and manoeuvrability characteristics of a ship, and simultaneously take into account all ship...
-
Towards improved energy efficiency of future smart ships by application of advanced CFD simulations – case study
PublicationThe international trade plays crucial role in today’s globally developed world’s economy. Many people are unaware of the unimaginable volume of cargo being transported every year by oceans and seas. For most of the time invisible from land the shipping industry preserves its strong position of the most cost-efficient and environmental friendly mean of transport. However during last years the shipping industry is under great pressure...
-
Towards realistic estimation of ship excessive motions in heavy weather. A case study of a containership in the Pacific Ocean
Publication -
Towards the assessment of potential impact of unmanned vessels on maritime transportation safety
Publication -
Tradycyjna lodownia – ekoenergetyczny magazyn żywności
PublicationW artykule omówiono konstrukcję oraz zasadę działania naturalnych przechowalni żywności, tzw. lodowni. Przedstawiono kilka przykładów takich konstrukcji wraz z opisem ich budowy. Na przykładzie jednego rozwiązania szczegółowo opisano zasadę działania procesów zachodzących wewnątrz przechowalni. Podkreślono neutralność tego typu budowli wobec środowiska. Przedstawiono zalety i wady analizowanego rozwiązania na tle sprężarkowych...
-
VARIANT DESIGNING IN the PRELIMINARY SMALL SHIP DESIGN PROCESS
PublicationShip designing is a complex process, as the ship itself is a complex, technical multi-level object which operates in the air/water boundary environment and is exposed to the action of many different external and internal factors resulting from the adopted technical solutions, type of operation, and environmental conditions. A traditional ship design process consists of a series of subsequent multistage iterations, which gradually...
-
Visualization of a lifeboat motion during lowering along ship’s side
PublicationThis paper presents description of a computer program for motion visualization of a lifeboat lowered along ship’s side. The program is a post-processor which reads results of numerical calculations of simulated objects’ motions. The data is used to create scene composed of 3D surfaces to visualize mutual spatial positions of a lifeboat, ship’s side and water waving surface. Since the numerical data contain description of a simulation...
-
Wytrzymałość pętli wplatanych na linach podwójnie plecionych
PublicationCechą wyróżniającą statki żaglowe z grona innych obiektów pływających są żagle. To cecha widoczna, za którą kryją się mniej romantyczne elementy, takie jak maszty, liny i osprzęt. Rozpostarcie białych płócien na maszcie i następnie żeglowanie wymaga sprawnego operowania nimi, co wiąże się z doborem odpowiedniego ich zestawu, ułożenia i napięcia. To maszty są kręgosłupem takielunku, a liny jego mięśniami i ścięgnami. Do poprawnego...
-
WYZNACZANIE TRASY STATKU ŻAGLOWEGO Z OGRANICZENIEM ZMIAN KURSU
PublicationW artykule przedstawiono propozycję rozwiązania problemu planowania trasy statku żaglowego z zadanej pozycji startowej do pozycji docelowej w przestrzeni dyskretnej. Artykuł jest kontynuacją rozważań autora nad planowaniem trasy statku żaglowego. Proponowana wersja metody jest odpowiednia dla użytkowników statków żaglowych o przeznaczeniu rekreacyjnym lub dla początkujących żeglarzy. Jako kryterium optymalizacji przyjęto czas żeglugi,...
-
Zastosowanie redundancji w siłowniach okrętowych statków oceanotechnicznych
PublicationSystemy wytwarzania energii i napędu statków oceanotechnicznych muszą mieć bardzo wysoki poziom niezawodności. Utrata zdolności do wykonywania funkcji przez ich elementy strukturalne z reguły powoduje bardzo wysokie straty ekonomiczne. Straty te mogą być zwiększone przez niemożność wykorzystania tzw. okna pogodowego, skutkującego odłożeniem w czasie zaplanowanych operacji oceanotechnicznych. W celu zapewnienia niezawodnej realizacji...
-
Zirconia ceramics with additions of Alumina for advanced tribological and biomedical applications
PublicationThe results of an investigation on slip cast and sintered Y2O3 (3 wt%)- stabilized ZrO2 with additions of 5, 10, 15 wt% Al2O3 are reported. The surface roughness, porosity and density of the samples were measured. The hardness HRc and Hv, fracture toughness K1C, and friction coefficients were also measured using standard methods. The structural properties of the samples were observed by Scanning Electron Microscopy (SEM). The surface...
Year 2016
-
A decision-making system supporting selection of commanded outputs for a ship's propulsion system with a controllable pitch propeller
PublicationThe ship's operators have to make decisions regarding the values of commanded outputs (commanded engine speed and pitch ratio) which ensure maximum vessel speed and minimum fuel consumption. Obviously, the presented decision problems are opposed. Therefore, there is a need for a compromise solution that enables more flexible vessel voyage planning. This paper deals with development of a computer-aided system supporting selection...
-
A Fuzzy Event Tree Model for Accident Scenario Analysis of Ship Stuck in Ice in Arctic Waters
Publication -
A Method for The Assessing of Reliability Characteristics Relevant to an Assumed Position-Fixing Accuracy in Navigational Positioning Systems
PublicationThis paper presents a method which makes it possible to determine reliability characteristics of navigational positioning systems, relevant to an assumed value of permissible error in position fixing. The method allows to calculate: availability , reliability as well as operation continuity of position fixing system for an assumed, determined on the basis of formal requirements - both worldwide and national, position-fixing accuracy....
-
An analysis of domain-based ship collision risk parameters
PublicationAccording to a lot of contemporary research on ship collision avoidance the classic approach parameters – distance at closest point of approach (DCPA) and time to the closest point of approach (TCPA) – are not sufficient for estimating ship collision risk and for planning evasive manoeuvres. Consequently new measures are introduced, often utilizing the concept of a ship domain. Their drawback, up to this point, was the lack of...
-
An Experimental Study of Emission and Combustion Characteristics of Marine Diesel Engine with Fuel Injector Malfunctions
Publication -
Analiza konstrukcji ramy nośnej wyczynowego roweru wodnego Rektor na przykładzie wybranego węzła
PublicationW pracy poruszono problem zmniejszenia masy wyczynowego roweru wodnego Rektor bez utraty jego wytrzymałości. W tym celu przeprowadzone zostały wieloetapowe obliczenia wybra- nego węzła konstrukcyjnego. Ponadto omówiono technologię wykonania rur kompozytowych. Podczas analizy sprawdzono trzy przypadki różniące się materiałem, z którego wykonano ramę, odpowiednio: z aluminium, laminatu zbrojonego włóknem szklanym oraz laminatu zbrojonego...
-
ANALIZA PORÓWNAWCZA WYNIKÓW ZASTOSOWANIA PROCESÓW MARKOWA I SEMIMARKOWSKICH, JAKO MODELI NIEZAWODNOŚCIOWYCH, WIELOSTANOWYCH OBIEKTÓW TECHNICZNYCH
PublicationW czasie racjonalnej eksploatacji obiektów i systemów technicznych, podejmowane są różnorakie decyzje eksplo-atacyjne a sam proces decyzyjny powinien polegać na wyborze tej, spośród możliwych do podjęcia, która uznana zostanie za najlepszą. Wybór takiej decyzji, możliwy jest po uwzględnieniu szeregu różnych informacji, lecz nigdy nie będzie wybo-rem do końca prawidłowym bez uwzględnienia danych i wskaźników dotyczących niezawodności. W...
-
Analiza wpływu ilości i jakości oleju smarowego na poprawność działania korbowych łożysk ślizgowych
PublicationW artykule przedstawiono wpływ ilości i jakości oleju smarowego na działanie korbowego łożyska ślizgowego i opisano stanowisko badawcze, na którym zostały przeprowadzone badania własności oleju smarowego w aspekcie wpływu tych własności oleju na poprawność działania wspomnianego łożyska. Przedstawiono także analizę wyników badań i w oparciu o te wyniki sformułowano wniosek, że ilość i jakość oleju smarowego wpływa na poprawność...
-
ANALYSIS OF THE IMPACT OF MASS FLOW EXTRACTION ON THE CHANGE OF PARAMETERS IN A LABYRINTH SEAL USING THE STODOLA METHOD
PublicationLabyrinth seals are an important element of a steam turbine set design. The use of diagnostic extraction makes it possible to control the operation of a seal by providing information on the thermodynamic parameters along the length of the seal. Diagnostic extraction has a considerable impact on the change of the parameters, the amount of the extracted mass. This article describes the dependence of pressure in the clearance downstream...
-
ANALYSIS OF THE IMPACT OF MASS FLOW EXTRACTION ON THE CHANGE OF PARAMETERS IN A LABYRINTH SEAL USING THE STODOLA METHOD
PublicationLabyrinth seals are an important element of a steam turbine set design. The use of diagnostic extraction makes it possible to control the operation of a seal by providing information on the thermodynamic parameters along the length of the seal. Diagnostic extraction has a considerable impact on the change of the parameters, the amount of the extracted mass. This article describes the dependence of pressure in the clearance downstream...
-
Assessment of damage causes of a 17 m long wind turbine blade model
PublicationThe subject matter is to verify the stiffness of the steel supporting structure and assess the causes of cracks in the 17 m long wind turbine blade model