Publikacje
Filtry
wszystkich: 476
Katalog Publikacji
Rok 2012
-
Analiza kapitałów jako narzędzie konkurencyjności przedsiębiorstw w klastrze
PublikacjaNiniejszy artykuł stanowi refleksję nad zagadnieniem konkurencyjności przedsiębiorstw, a ściśle - nad nowym sposobem analizy potencjału firmy, opartym w swych teoretycznych założeniach na teorii kapitałów Pierre'a Bourdieu. Autorzy proponują aplikację koncepcji kapitałów do działań skierowanych na wykonanie analiz potencjału przedsiębiorstw funkcjonujących w klastrach.
-
Analiza zgodności wybranych sieci współpracy z definicyjnymi wyznacznikami klastra
PublikacjaCelem artykułu jest analiza wyróżnionych form współpracy, tj. inicjatyw klastrowych, grup producentów rolnych, parków technologicznych i naukowych oraz sieci opartych na systemach produkcji szczupłej (z ang. Lean Manufacturing) pod kątem ich zgodności z definicyjnymi wyznacznikami klastra.
-
Automatyzacja procesów pomiarowych w metodyce Six Sigma w sektorze MŚP
PublikacjaCelem niniejszego artykułu jest przedstawienie metrologicznych aspektówmetodyki Six Sigma w świetle nowoczesnych rozwiązań technologicznych.Pomiary są nieodłącznym elementem metodyki Six Sigma, gdyż na ich bazieprowadzi się nadzorowanie procesów produkcyjnych. Tradycyjne metody pomiarowe mogą występować w produkcji jednostkowej, natomiast produkcjaseryjna i masowa wymaga automatyzacji procesów pomiarowych.
-
Badanie instytucji pomostowych w kontekście współpracy z sektorem badawczo-rozwojowym w USA
PublikacjaNiniejszy rozdział koncentruje się wokół zagadnień związanych ze współpracą instytucji pomostowych z ośrodkami badawczo-rozwojowymi. Autorka, na podstawie badań przeprowadzonych w USA wskazuje na rolę, jaką powyższe instytucje pełnią w procesach transferu technologii i komercjalizacji wyników prac B+R - analizuje siłę i rodzaj interakcji występujących między parkami naukowymi i inkubatorami przedsiębiorczości oraz ich lokatorami...
-
Czynniki generujące zmiany w podnoszeniu konkurencyjności przedsiębiorstw
PublikacjaW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali podstawowe grupy czynników generujących zmiany w podnoszeniu konkurencyjności podmiotów gospodarczych. Uwzgędniono przy tym trzy kluczowe obiekty które mają wpływ na kreowanie tych czynników. Są to dostawcy, firma oraz klienci.
-
Czynniki pozacenowe wpływające na konkurencyjność łańcucha wartości usług turystycznych
PublikacjaW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali podstawowe aspekty zwiazane z pozacenowymi czynnikami wpływającymi na konkurencyjność usług turystycznych. Zaprezentowano badania własne mające na celu dokonanie identyfikacji czynników pozacenowych występujacych w poszczególnych grupach kreujących całokształt usługi turystycznej a także dokonali hierarchizacji składowych tych czynników z perspektywy klientów.
-
Czynniki wpływające na bezpieczeństwo zatrudnienia z perspektywy kobiet
PublikacjaW niniejszej publikacji zaprezentowano czynniki wpływające na bezpieczeństwo zatrudnienia z perspektywy kobiet. Autorzy przeprowadzili badania na terenie województwa pomorskiego których celem było wskazanie czynników najbardziej istotnych dla bezpieczeństwa zatrudnienia.
-
Czynniki wspierające i utrudniające ciągłe doskonalenie jakości usług gastronomicznych
PublikacjaW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali podstawowe aspekty związane z ciagłym doskonaleniem usług gastronomicznych. Zaprezentowano wybrane zagadnienia zwiazane z zarządzaniem zmianą jak również czynniki które wpływają napędzajaco oraz spowalniajaco na zmiany a w dalszej konsekwencji na ciągłe doskonalenie tego typu usług
-
Czynniki zmian obszaru wejścia w zarządzaniu operacyjnym usług gastronomicznych
PublikacjaW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali aspekty zarzadzania zmiana w usługach gastronomicznych. Omówiono kluczowe elementy zarządzania operacyjnego a nastepnie dla pierwszego elementu jakim jest wejście dla usług gastronomicznych poddano analizie czynniki zmian.
-
Determinanty obszaru poprawy jakości i bezpieczeństwa w kontekście akredytacji szpitali w Polsce
PublikacjaW niniejszej publikacji zaprezentowano podstawowe aspekty ciągłego doskonalenia jakości usług zdrowotnych z uwzględnieniem obszaru poprawy jakości i bezpieczeństwa jako jednego ze standardów akredytacyjnych. Głównym celem było dokonanie charakterystyki standardów elementarnych tego obszaru oraz zaprezentowanie wyników badań związanych z określeniem hierarchii ważności tych standardów z perspektywy pacjentów.
-
Determinanty percepcji jakości usług edukacyjnych w perspektywie grup interesariuszy
PublikacjaW nieniejszej publikacji zaprezentowano specyfikę usług edukacyjnych. Autorzy omówili kluczowe cechy tego typu usług, a nastepnie dokonali identyfikacji grup interesariuszy (wewnętrznych i zewnętrznych). Dla poszczególnych grup określone zostały oczekiwania jak i implikacje i wnioski dla realizacji usługi edukacyjnej.
-
Dobre praktyki w zarządzaniu jakością kształcenia na studiach doktoranckich uczelni technicznych - na przykładzie Politechniki Gdańskiej
PublikacjaW pierwszej części opracowania zaprezentowano europejskie standardy w zakresie zarządzania jakością kształcenia przyjęte przez europejskie gremia zajmujące się szkolnictwem wyższym oraz omówiono poziom zaawansowania ich implementacji w polskim systemie szkolnictwa wyższego. W części drugiej omówiono znaczenie zorientowanego procesowo systemu zarządzania dla organizacji i realizowania przez nią celów strategicznych. Rozdział trzeci...
-
Dodatki do żywności w świetle polskich i unijnych unormowań prawnych
Publikacja..
-
Doskonalenie jakości usług poprzez wykorzystanie controllingu w obszarze logistyki w zakładach opieki zdrowotnej
PublikacjaW niniejszej publikacji autorzy przyjęli jako cel prezentację podstaw doskonalenia jakości usług zdrowotnych z wykorzystaniem controllingu logistyki. zaprezentowano zarówno specyfikę usług zdrowotnych, jak i obszary controllingu logistyki na przykładzie szpitali i przychodni. Omówiono także podstawowe efekty doskonalenia z wykorzystaniem tego typu interdyscyplinarnego podejścia.
-
E-administracja w ujęciu jakościowym i finansowym
Publikacja...
-
Elements of six sigma methodoloygy in polish smes. the pomeranian region context
PublikacjaIn this article, it has been suggested that the effectiveness of the design and implementation of the process approach in the SMEs sector affects the effectiveness and efficiency of the application of elements of the Six Sigma ™ concept. The selected results of the research have been presented to answer the question to what extent small and medium-sized manufacturing, service and production - service companies in Pomeranian region...
-
Factors that strengthen and weaken the identity of the cluster structures
PublikacjaThe main aim of this paper is the application of "identity" to the issues related to "clustering process" and particularly - to the cooperation in the clusters and the cluster initiatives. The authors distinguish these factors that have the greatest influence on the formation and maintenance of identity in mentioned networks of cooperation.
-
Hierarchizacja składnikowa determinant percepcji jakości usług turystycznych w obszarze wyżywienia
PublikacjaW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali wybrane zagadnienia z zakresu doskonalenia jakości usług turystycznych w obszarze wyżywienia. Z wykorzystaniem czteroskładnikowego modelu jakości usług poddano hierarchizacji zarówno składowe obszaru wyżywienia podczas wyjazdów turystycznych jak i determinant elementarnych w każdej z czterech składowych.
-
Identification of advanced manufacturing systems change factors - methodical aspects
PublikacjaCelem publikacji jest przedstawienie założeń metodyki identyfikacji kluczowych czynników zmian zaawansowanego systemu produkcyjnego. W publikacji przedstawiono zmiany występujące w otoczeniu przedsiębiorstwa związane z następującymi procesami globalizacji, wirtualizacji, sieciowości i narastającym znaczeniem inteligentnych organizacji. Wyróżniono wielowymiarowe przestrzenie otoczenia, zarówno tego szerszego, jak i bezpośredniego...
-
Identyfikacja regionalna i branżowa a rozwój inicjatywy klastrowej na przykładzie Ciechocińskiego Klastra Uzdrowiskowego ''Dolina Zdrowia'' - wyniki badań
PublikacjaNiniejszy artykuł poświęcony został analizie Ciechocińskiego Klastra Uzdrowiskowego "Dolina Zdrowia". Autorka, w oparciu o przeprowadzone badania wśród uczestników inicjatywy klastrowej wskazała na czynniki, które decydują o sukcesie lub porażce tego typu przedsięwzięć, dużo miejsca poświęcając na identyfikację branżową i regionalną członków inicjatywy oraz współpracę sieci z władzami lokalnymi i regionalnymi. Słabe zaangażowanie...
-
Innovation and Knowledge Management in the SME Sector and the Role of Normative Management Systems
PublikacjaThe article presents deliberations related to importance and specificity of innovation activities in small and medium-sized enterprises. Basing on results of the research the characteristics of the SMEs concerning process related and organizational innovation has been determined. Interrelations between innovation activities and knowledge management within the framework of normative management systems have been emphasized.
-
Instrumentarium zarządzania jakością w projektach badawczo-rozwojowych
PublikacjaW niniejszym rozdziale autor zaprezentował wybrane narzędzia jakości możliwe do wykorzystania w zarządzaniu projektami badawczo - rozwojowymi. Autor odniósł przykładowe narzedzia do trzech kluczowych faz zarządzania projektami którymi są faza przygotowawcza, faza realizacji oraz faza zamknięcia
-
Kaizen - ciągłe doskonalenie przedsiębiorstw
PublikacjaW niniejszej publikacji autor zaprezentował podstawy ciągłego doskonalenia oparte na filozofii Kaizen. Omówono zasady Kaizen oraz kluczowe etapy realizacji działań w podmiotach gospodarczych zgodnie z koncepcją ciągłego doskonalenia.
-
Kreowanie zmian systemów produkcyjnych
PublikacjaUmiejętność szybkiej identyfikacji czynników zmiany i budowania impulsów sprawczych zmian pozwala na elastyczną adaptację systemu produkcyjnego do warunków globalnego rynku i budowanie przewagi konkurencyjnej. Kreowanie zmian systemów produkcyjnych wspiera metodyka identyfikacji czynników transformacji, której podstawę stanowi badanie wzajemnego wpływu zmian wielowymiarowych przestrzeni otoczenia i elementów systemu produkcyjnego.
-
Metoda Kano w analizie satysfakcji klienta
PublikacjaWerbalizowane przez klientów pojęcie jakości jest mało precyzyjne, a często również wewnętrznie sprzeczne. Jednak przy odpowiednio prowadzonej analizie można sprecyzować kryteria jakości i określić wymagania klientów, które przedstawione na dwuwymiarowym diagramie stworzą wyraźną mapę preferencji klienta. Jednym z podstawowych założeń modelu Kano jest zmienność w czasie wymagań klientów. Wraz z upływem czasu i kopiowaniem atrybutów...
-
Możliwości wykorzystania narzędzi IT w systemach zarządzania jakością z uwzględnieniem specyfiki sektora MŚP
Publikacja -
Niezapomniane spotkania z Profesorem. Wspomina prof. nadzw. PG dr hab. inż. Piotr Grudowski. Panie Profesorze - dziękuję za 25 lat…
PublikacjaW artykule przedstawiono wspomnienia i refleksje związane ze współpracą Autora z Profesorem Romualdem Kolmanem.
-
Normatywne systemy zarządzania. Czynnik wspierający zarządzanie wiedzą w sektorze MŚP
PublikacjaZasadniczym celem niniejszego opracowania jest określenie możliwości wykorzystania mechanizmów normatywnych systemów zarządzania do zarządzania wiedzą. Przedstawiono relacje pomiędzy podejściem procesowym reprezentowanym w modelach normatywnych systemów zarządzania a zarządzaniem wiedzą. Szczególną uwagę zwrócono na specyficzne, w tym kontekście, uwarunkowania występujące w sektorze MŚP.
-
Obszary projakościowe i prośrodowiskowe podlegające doskonaleniu w usługach gastronomicznych
PublikacjaW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali obszary możliwe do doskonalenia zarówno pod kątem jakości jak i środowiska na przykładzie usług gastronomicznych. W tym celu wykorzystany został klasyczny podział działań w zarządzaniu operacyjnym na obszary wejścia, operacji oraz wyjścia.
-
Parki naukowe i inkubatory przedsiębiorczości w teorii i praktyce gospodarczej
PublikacjaW niniejszym rozdziale autorka skupia się na wybranych instytucjach pomostowych bazujących na nieruchomościach - parkach naukowych i inkubatorach przedsiębiorczości. Kolebką wskazanych instytucji są Stany Zjednoczone, gdzie uruchomiono pierwsze parki naukowe, jak również pionierskie programy inkubacji. Bazując na analizie literatury autorka prezentuje definicje parków naukowych i koncepcji pokrewnych - parków technologicznych i...
-
Pojęcie jakości kształcenia i uwarunkowania jej kwantyfikacji w uczelniach wyższych
PublikacjaArtykuł koncentruje się na zagadnieniach dotyczących jakości kształceniaw szkolnictwie wyższym. W pracy przybliżone są uwarunkowania zmian zachodzących na uczelniach w ostatnich dwudziestu latach, jak również wskazanie interesariuszy i czynników mających wpływ na jakość kształcenia. W artykule zawarto także propozycję mierników jakości kształcenia w podziale na 3 kategorie.
-
Standardy akredytacyjne w obszarze praw pacjenta jako niefinansowy generator kreujący zaufanie do usług zdrowotnych
PublikacjaW niniejszej publikacji autor zaprezentował podstawowe aspekty dotyczące akredytacji usług zdrowotnych w Polsce. Omówiony został obszar praw pacjenta wraz z charakterystyką standardów elementarnych. Autor zaprezentował także badania własne dotyczące postrzegania przez pacjentów ważności tego typu standardów w kontekście jakości usług zdrowotnych.
-
Sterowanie produkcją z wykorzystaniem koncepcji MRP
PublikacjaW niniejszej publikacji zaprezentowano podstawy sterowania produkcją z wykorzystaniem koncepcji MRP jako jednej z form opartej na koncepcji push. Dokonano identyfikacji danych zewnętrzych i wewnętrznych niezbędnych do realizacji harmonogramu MRP oraz strukturę tego typu harmonogramów.
-
Sterowanie zapasami oparte na koncepcji ''push''
PublikacjaW niniejszej publikacji autor dokonał charakterystyki podstawowych założeń sterowania zapasami opartych na koncepcji typu push. Zaprezentowano podstawowe cechy oraz kroki postępowania przy tworzeniu systemu sterowania zapasami według tej koncepcji
-
TQM - Kompleksowe Zarządzanie Jakością w doskonaleniu przedsiębiorstw
PublikacjaW niniejszym artykule zaprezentowano podstawowe aspekty Kompleksowego Zarządzania Jakością. Omówiono podstawowe cechy takie jak orientacja na klienta, ciągłe doskonalenie, a także powszechne uczestnictwo.
-
Usuwanie jonów amonowych z wód głębinowych Gdańska i Biłgoraja za pomocą ciśnieniowych filtrów pospiesznych
Publikacja -
Uwarunkowania wykorzystania metodyki Six Sigma w sektorze MŚP z uwzględnieniem możliwości zastosowania aplikacji komputerowych
PublikacjaCelem niniejszego opracowania jest zaprezentowanie współczesnych rozwiązań informatycznych stosowanych w celu usprawnienia funkcjonowania metodyki Six Sigma ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich adaptację w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP).
-
Wybrane aspekty oceny jakości produktów żywnościowych
PublikacjaPrzedstawiono wybrane aspekty oceny jakości produk tów żywnościo- wych: pojęcie jakości, wybrane metody oceny jakości ze szczególnym uwzględ- nieniem sztucznych potencjometrycznych sensorów sma ku składających się z szeregu elektrod typu ISE (Ion Selective Electrodes ) oraz ASSE (All Solid State Electrodes). Omówiono działanie sztucznych sensorów smaku. Przedstawiono 10 potencjometryczny sensor wprowadzony do obrotu hand lowego....
-
Wybrane aspekty oceny jakości produktów żywnościowych
Publikacja...
-
Wybrane aspekty oceny satysfakcji i lojalności klientów i pracowników
PublikacjaCelem artykułu jest przedstawienie propozycji oryginalnego modelu pozwalającego lepiej zrozumieć mechanizmy kształtowania się satysfakcji i lojalności klientów i pracowników oraz umożliwiającego porównywanie satysfakcji klientów różnych przedsiębiorstw w oderwaniu od ich specyfiki branżowej. Zaprezentowany model opiera się na mechanizmach przyczynowo-skutkowych i pozwala na stawianie kwantyfikowalnych celów, dając w rezultacie...
-
Wykorzystanie metodyki Lean Six Sigma w doskonaleniu funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw
PublikacjaCelem pracy jest przedstawienie wyników badań oraz utylitarnych aspektów wynikających z opracowania oryginalnej metodyki wdrażania metodyki Lean Six Sigma w małych i średnich przedsiębiorstwach sektora produkcyjnego. Metodyka ta powstała na podstawie badań przeprowadzonych w polskich i francuskich przedsiębiorstwach w latach 2009-2011. W opracowaniu został zaprezentowany zarys proponowanej metodyki oraz przykład jej zastosowania...
-
Zarządzanie jakością a bezpieczeństwo w sektorze spożywczym
Publikacja -
Zarządzanie procesami z zastosowaniem metodyki Six Sigma w sektorze MŚP. Kontekst lokalny i sektorowy
PublikacjaW artykule postawiono tezę, że skuteczność projektowania i implementacji orientacji procesowej w sektorze MŚP decyduje o skuteczności i efektywności zastosowań elementów koncepcji Six Sigma™. Przedstawiono wybrane wyniki badań mających odpowiedzieć na pytanie - w jakim stopniu małe i średnie firmy produkcyjne, usługowe oraz produkcyjno-usługowe w regionie pomorskim są świadome znaczenia i przygotowane do systemowo ujętego nadzorowania...
-
Zarządzanie projektem innowacyjnym
PublikacjaW poniższym rozdziale autorka prezentuje cykl życia projektu innowacyjnego, dzieląc go na cztery główne fazy: rozpoczęcia, planowania i organizowania, wykonawstwa i zakończenia, a następnie na mniejsze działania zawarte w każdej z tych faz. Dodatkowo autorka przedstawia zbiór wykorzystywanych metod i narzędzi oraz rezultaty podejmowanych prac w każdym z opisanych etapów realizacji projektu.
-
Zielone linie jako doskonalenie jakości usług gastronomicznych z uwzględnieniem orientacji na klienta
PublikacjaW niniejszej publikacji autorzy przedstawili badania ukazujące postrzeganie żywności ekologicznej oraz lokali gastronomicznych przygotowujących potrawy wytwarzane z produktów ekologicznych w ramach ''zielonych linii''. Badania uzupełnione zostały o wnioski dotyczące postrzegania żywności ekologicznej na rynku europejskim oraz czynników skłaniających konsumentów do jej zakupu a także zagadnień zwiazanych z bezpieczeństwem żywności.
Rok 2011
-
Akredytacja zakładów opieki zdrowotnej jako uwarunkowanie sukcesu usług medycznych
PublikacjaW niniejszej publikacji przedstawiono podstawowe aspekty doskonalenia jakości usług zdrowotnych poprzez akredytację szpitali. Zaprezentowano standardy akredytacyjne wraz z opinią pacjentów na temat akredytacji oraz uwzględnieniem wpływu jej posiadania na wybór szpitala przez klienta. Całość rozważań została poparta badaniami własnymi z wykorzystaniem kwestionariusza ankietowego.
-
Analiza porównawcza systemów produkcji opartych na koncepcji typu push oraz koncepcji typu pull
PublikacjaW niniejszym rozdziale autorzy przybliżyli podstawowe zasady funkcjonowania systemów produkcji opartych na koncepcji typu push oraz pull. Dokonano również identyfikacji kluczowych kryteriów wykorzystanych do analizy porównawczej zarówno funkcjonowania jak i najczęściej występujących odmian tych systemów takich jak MRP oraz kanban.
-
Aspekty projakościowe w mechanizmach budowy satysfakcji klientów
PublikacjaW niniejszym rozdziale autor zaprezentował kluczowe aspekty związane z oceną poziomu satysfakcji konsumentów z zakupu wyrobów i usług, w zwiazku z zaspokojeniem indywidualnych potrzeb. W tym celu skonstruowano algorytm postępowania oceny poziomu satysfakcji z realizacji działań służących zaspokojeniu potrzeb przez człowieka a następnie dokonano charakterystyki poszczególnych faz tego algorytmu z uwzglednieiem kroków postepowania.
-
Badania świeżości mleka UHT przechowywanego w warunkach chłodniczych po codziennym otwieraniu opakowania
PublikacjaMleko, jako codziennie spożywany produkt o wysokiej wartości spożywczej i dietetycznej, powinno charakteryzować się dobrą jakością. Z praktycznego punktu widzenia ważne jest czy mleko nadaje się jeszcze do spożycia po okresie czasu podanym przez producenta na opakowaniu.Badano zmiany trwałości mleka UHT w okresie od 0 do 430 godz. po otwarciu opakowania. Serie badań dotyczyły mleka o różnej zawartości tłuszczu (2%, 3,2%) przechowywanego...
-
Characterization of small and medium enterprises (SMES) of Pomeranian Region in six sigma methodology application
PublikacjaThe paper presents the rarely researched and important issue for SMEs competitiveness - knowledge and practical application of Six Sigma methodology. The results of research conducted by Authors allow to answer the question - to what degree SMEs of Pomeranian region are aware of importance and prepared for systemic control and improvement of their processes?W opracowaniu poruszono istotne, z punktu widzenia podnoszenia konkurencyjności...