dr hab. inż. Piotr Grudowski
Zatrudnienie
- Kierownik Katedry Inżynierii Zarządzania i Jakości w Wydział Zarządzania i Ekonomii
- Profesor Politechniki Gdańskiej w Katedra Inżynierii Zarządzania i Jakości
Publikacje
Filtry
wszystkich: 193
Katalog Publikacji
Rok 1994
-
Koncepcja strat jakościowych Tagichiego
Publikacja
Rok 2002
-
Analiza uwarunkowań wdrażania i funkcjonowania systemu zarządzania środowiskowego i zintegrowanego systemu zarządzania jakością i środowiskiem w polskich przedsiębiorstwach.
PublikacjaPrzedstawiono wyniki ankiety oraz wnioski z badań dotyczących wdrażania systemów zarządzania środowiskowego według norm ISO serii 14001 oraz ich integracji z systemami zarządzania jakością wg normy ISO 9001 w polskich przedsiębiorstwach. Szczególny nacisk położono na analizę tego zjawiska w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Podano również zalecenia mogące usprawnić proces wdrażania tych systemów w sektorze MŚP.
-
Kluczowe czynniki sukcesu przy wdrażaniu i doskonaleniu systemu zarządzania jakością w dużej jednostce administracji publicznej - Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
PublikacjaPrzedstawiono spostrzeżenia związane z wdrażaniem systemu zarządzania jakością wg normy PN-EN ISO 9001:2001, w pierwszej z największych jednostek administracji samorządowej w Polsce - Urzędzie Miejskim w Gdańsku. Zaprezentowano zarówno najistotniejsze czynniki wspierające sprawne wdrożenie systemu jak również zalecenia związane z przyszłym jego funkcjonowaniem.
-
Problematyka dozwolonych wyłączeń wymagań normy ISO 9001:2000 oraz zakresu certyfikacji systemów zarządzania jakością.
PublikacjaPrzedstawiono uwagi związane z określeniem zakresu działalności organizacji wdrażających system zarządzania jakością wg normy ISO 9001:2000 oraz ewentualnym wyłączeniem niektórych wymagań tej normy nie znajdujących odzwierciedlenia w specyfice danej organizacji.
Rok 2003
-
ISO 9000 jako narzędzie skutecznego konkurowania na rynkach unijnych
PublikacjaPrzedstawiono aktualną postać rodziny norm ISO 9000 oraz wskazano podstawowe korzyści płynące z faktu posiadania odpowiednio wdrożonego i certyfikowanego systemu w kontekście integracji z UE.
-
Jakość, środowisko i bhp w systemach zarządzania.
PublikacjaKsiążka przedstawia kompleksowy materiał związany z wymaganiami, wdrażaniem,nadzorowaniem i doskonaleniem trzech najpopularniejszych sformalizowanych systemów zarządzania jakością (ISO 9001:2000), środowiskiem (ISO 14001) i BHP (PN-N 18001). Omówiona jest geneza oraz filary metodologiczne tych systemów jak również zasady ich integrowania. Materiał przedstawiony w książce może być szczególnie przydatny małym i średnim przedsiębiorstwom...
-
Podejście procesowe do zarządzania jakością. Część II - opis, nadzorowanie i doskonalenie procesów
PublikacjaPrzedstawiono kolejne 3 etapy tworzące metodykę wdrażania podejścia procesowego do zarządzania jakością - opis przebiegu, bieżące nadzorowanie oraz doskonalenie procesów w firmie.
-
Podejście procesowe do zarządzania jakością wg wymagań normy PN-EN ISO 9001:2001
PublikacjaPrzedstawiono koncepcję wdrażania procesowego podejścia do zarządzania jakością, w tym pierwsze trzy etapy tego podejścia: zrozumienie procesów, ich identyfikacja i określenie powiązań między nimi.
-
Systemy zarządzania jakością - stan unormowania w rodzinie ISO 9000
PublikacjaPrzedstawiono najważniejsze fakty związane z normatywnymi systemami zarządzania jakością wg ISO 9000. Wskazano pozytywne kierunki ewolucji norm oraz zagadnienia istotne dla różnych działów gospodarki, w tym w sektorze małych i średnich firm.
-
Wdrażanie zorientowanego procesowo systemu zarządzania jakością w małej organizacji - studium przypadku.
PublikacjaW artykule podano na przykładzie małej organizacji informacje dotyczące praktycznego zastosowania opisanej w dwóch poprzednich numerach Q jakości metodyki wdrażania podejścia procesowego do zarządzania jakością wg normy ISO 9001:2000.
Rok 2004
-
Dokumentacja systemu zarządzania jakością. Co to takiego?
PublikacjaArtykuł stanowi pierwszą część rozważań dotyczących dokumentacji systemu zarządzania jakością. Podano w nim informacje o strukturze dokumentacji systemowej, możliwych jej formach oraz sugerowanej zawartości po-szczególnych rodzajów dokumentów.
-
Ekspert wyjaśnia: Jak wyzwolić aktywność urzędników
PublikacjaArtykuł przedstawia podstawowe korzyści płynące z wdrożenia w jednostkach samorządu terytorialnego systemu zarządznia jakością wg normy ISO 9001 oraz czynniki, które te korzyści warunkują,
-
Jak zorganizować zapisy i prowadzić nadzorowanie dokumentacji systemu zarządzania jakością.
PublikacjaW artykule przedstawiono najważniejsze informacje dotyczące zapisów oraz zasad nadzorowania dokumentacji i zapisów w systemach zarządzania jakością. Artykuł zawiera także praktyczne wskazówki, jak, w prosty sposób, stworzyć strukturę dokumentacji, zharmonizowaną z podejściem procesowym do zarządzania jakoscią.
-
Jakość, środowisko i bhp w systemach zarządzania. Wyd. 2
PublikacjaKsiążka przedstawia podstawy oraz wymagania dotyczące trzech najczęściej stosowanych w praktyce normatywnych systemów zarządzania - jakością (ISO 9001), środowiskiem (ISO 14001) oraz BHP (PN-N 18001). Omówiono podobieństwa i różnice tych systemów wskazując kontekst ich integracji w jednym systemie zarządzania. W wydaniu drugim (wydanie I -2003r.) wprowadzono uzupełnienia i korekty związane ze zmianami w omawianych standardach.
-
Kluczowe czynniki sukcesu przy wdrażniu systemu zarządzania jakością w administracji publicznej [online].
PublikacjaW publikacji omówiono kryteria, które warunkują wdrożenie systemu zarządzania jakością w polskich urzędach administracji samorzadowej.Przedstawiono także czynniki stanowiące potencjał doskonalenia tego systemu.
-
Monitorowanie procesów terapeutycznych w systemie zarządzania jakością SPOTiR w Kwidzynie.
PublikacjaArtykuł przedstawia opis wdrażania i funkcjonowania wybranych procesów w ramach systemu zarządzania jakością w małej organizacji świadczącej usługi zdrowotne.
-
Podstawy ustalania zakresu systemu zarządzania jakością.
PublikacjaW artykule przedstawiono informacje dotyczące zasad, którymi należy kierować się ustalając zakres działalności organizacji objęty systemem zarządzania jakością. Omówiono problematykę procesów zlecanych innym organizacjom na zasadzie outsourcing'u, w tym głównie lokalizacja i zasady nadzorowania tych procesów zgodnie z wymaganiami normy ISO 9001.
-
Powiązanie dokumentacji systemowej z procesami - przykład rozwiązania dla małych firm.
PublikacjaW artykule przedstawiono wskazówki dotyczące tworzenia struktury dokumentacji w kontekście wdrażania systemu zarządzania jakością opartego na podejściu procesowym.
-
Process management planning in ISO 9001 QMS of small companies.
PublikacjaPaper presents the key elements of process oriented methodology of ISO 9000 QMS implementation designed for SMEs. Particular attention has been paid to present simple documentation structure and its relation to the process approach to quality management.
-
System zarządzania jakością wg normy ISO 9001 w małej firmie. Dokumentacja. Wdrażanie. Audit.
PublikacjaKsiążka w kompleksowy sposób przedstawia wymagania normatywnego systemu jakości wg ISO 9001 z szczególnym uwzględnieniem specyfiki małych organizacji. Główny nacisk położono na procesowe podejście do zarządzania jakością w małych organizacjach, co odzwierciedla oryginalna metodyka wdrażania. Książka przedstawia wiele praktycznych rozwiązań, które powinny ułatwić projektowanie systemu jakości. Dodatkowo zawarto zalecenia przydatne...
-
Uzasadnione wyłączenia niektórych wymagań normy ISO 9001.
PublikacjaArtykuł przedstawia rozważania związane z definiowaniem zakresu działań firmy objętych systemem jakości.Przedstawiono informacje dotyczące tzw. uzasadnionych wyłączeń niektórych wymagań normy ISO 9001. Omówiono podstawy tych wyłaczeń, wskazówki interpretacyjne i przykłady rozwiązań.
-
Wdrażanie, nadzorowanie i doskonalenie procesów.
PublikacjaW artykule omówiono kolejne elmenty metodyki zarządzania procesowego w ramach systemu jakości, przeznaczonej dla małych organizacji. Wskazano relacje pomiędzy strukturą procesową a strukturą dokumentacji systemowej.
-
Zalecenia dotyczące zarządzania procesowego w systemach jakości małych firm - etap planowania.
PublikacjaArtykuł przedstawia założenia i zasadnicze elementy metodyki zarządzania procesami w systemach jakości, dostosowanej do specyfiki małych organizacji. Szczegółowo omówiono etap planowania zarządzania procesami.
Rok 2005
-
Analiza potrzeb szkoleniowych małych organizacji w zakresie systemów zarządzania jakością
Publikacja -
Analiza potrzeb szkoleniowych małych organizacji w zakresie systemów zarządzania jakością
PublikacjaW artykule przedstawiono i omówiono wyniki badań przeprowadzonych w latach 2003 i 2004 dotyczących problemów i oczekiwań małych organizacji związanych ze szkoleniami w zakresie systemów zarządzania jakością.
-
Audit wewnętrzny procesów systemu zarządzania jakością. Perspektywa małych organizacji
PublikacjaPrzedstawio metodykę auditowania procesów systemów zarzadzania jakością oraz specyficzne uwarunkowania z tym związane występujące wmałych organizacjach.
-
Diagnoza systemu jakości poprzez audit wewnetrzny. Podejście procesowe i dokumentacja
PublikacjaW artykule przedstawiono informacje dotyczące celu i zasad prowadzenia wewnętrznych auditów systemu jakości. Przedatawiono wskazówki związane z auditowaniem wymagań należących do rozdziału 4 normy ISO 9001.
-
Dokumentacja systemu jakości w małych organizacjach
PublikacjaW artykule przedstawiono zarys metodyki projektowania dokumentacji systemu zarządzania jakością opartej na podejściu procesowym, dostosowanej do potrzeb małych organizacji.
-
Identyfikacja postaw pracowników jako kluczowy element procesu wdrażania systemu jakości w małym przedsiębiorstwie. Studium przypadku
PublikacjaArtykuł przedstawia zastosowane w małym przedsiebiorstwie produkcyjno-usługowym podejście do wdrażania systemu zarządzania jakością oparte na identyfikacji oczekiwań i sugestii pracowników róznych szczebli.
-
Inżynieria Jakości '05
PublikacjaArtykuł zawiera informacje dotyczące III edycji cyklicznej konferencji naukowej Inżynieria Jakości organizowanej przez Zespół Inżynierii Jakości i Metrologii Politechniki Gdańskiej. Przedstawiono zawartość poszczególnych sesji tematycznych, prelegentów oraz najważniejsze wnioski obrazujące trendy we współczesnej wiedzy o jakości.
-
Najczęściej zadawane pytania na temat norm ISO serii 9000. Podejście procesowe
PublikacjaW ramach odpowiedzi na typowe pytania związane z normami ISO serii 9000 przedstawiono zagadnienie podejścia procesowego w zarządzaniu jakością.
-
Niezgodności stwierdzane w trakcie certyfikacji systemów jakości małych organizacji
PublikacjaW artykule przedstawiono wyniki badań dotyczących głównych kategorii problemów wykrywanych przez auditorów jednostek certyfikujących w trakcie certyfikacji systemów jakości zgodnych wg normy ISO 9001 w małych organizacjach różnych sektorów zatrudniających do 50 pracowników.
-
Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania na temat norm ISO serii 9000. Zagadnienia ogólne
PublikacjaPrzedstawiono odpowiedzi na często zadawane pytania dotyczące ogólnych zagadnień związanych z systemami zarządzania jakością wg norm ISO serii 9000.
-
Odpowiedzialność kierownictwa i zarządzanie zasobami w kontekście auditu systemu jakości
PublikacjaW artykule przedstawiono zalecenia dotyczące prowadzenia auditów systemów zarządzania jakością wg normy ISO 9001 związane z dwoma grupami wymagań tej normy - Odpowiedzialnością kierownictwa oraz Zarządzaniem zasobami.
-
Poland: Quality Monitoring of Therapeutic Processes in a Small Treatment Center for Children
PublikacjaThis article presents the case of the first ISO 9001:2000-certified small healthcare organization (the Center for Therapy and Rehabilitation) providing therapeutic and rehabilitation services for disabled children in Northern Poland. Elements of the process-oriented healthcare quality system implementation, initial benefits, and the organization's quality system structure and process descriptions are described. Particular attention...
-
Quality monitoring of therapeutic processes in small treatment center for children
PublikacjaW artykule przedstawiono specyfikę oraz opis zasad nadzorowania procesów terapeutycznych w ramach systemu zarzadzania jakością w małej placówce służby zdrowia.
-
Wykorzystanie podejścia procesowego przy tworzeniu księgi jakości
PublikacjaPrzedstawio zweryfikowaną w trakcie wielu projektów wdrozeniowych metodę opracowywania księgi systemu zarządzania jakością oraz tworzenia czytelnych powiązań pomiedzy księgą jakością a pozostałymi elementami struktury dokumentacji.
-
Zalecenia dotyczące auditowania obszaru realizacji wyrobu/usługi
PublikacjaW artykule przedstawiono wskazówki dotyczące prowadzenia auditów systemów zarządzania jakością wg normy ISO 9001 w obszarze wymagań rozdziału 7 normy - Realizacja wyrobu. Szczególną uwagę zwrócono na specyfikę małych organizacji oraz relacje z podejściem procesowym.
Rok 2006
-
Czynniki wspierające oraz bariery przy wdrażaniu systemów jakości w małych organizacjach
PublikacjaW artykule przedstawiono charakterystykę oraz wyniki badań dotyczących uwarunkowań związanych z wdrażaniem systemów zarządzania jakością w małych organizacjach. Wyniki badań omówiono w podziale na najczęściej wskazywane przez respondentów czynniki wspierające wdrażanie oraz te stanowiące bariery.
-
Czynniki wspierające oraz bariery przy wdrażaniu systemów jakości w małych organizacjach. Cz. 2
PublikacjaW artykule przedstawiono wyniki badań opinii przedstawicieli małych organizacji w odniesieniu do certyfikacji i funkcjonowania systemów zarządzania jakością wg normy ISO 9001:2000. Wskazano najważniejsze czynniki pozytywne oraz problemy związane z zagadnieniami stanowiacymi przedmiot badań.
-
Inżynieria jakości w technologii maszyn
Publikacja -
Najczęściej zadawane pytania na temat norm ISO serii 9000. Dokumentacja
PublikacjaPrzedstawiono odpowiedzi na 10 najczęściej zadawanych pytań związanych z ptojektowaniem, opracowywaniem i nadzorowaniem dokumentów i zapisów wykorzystywanych w systemach zarządzania jakością wg normy ISO 9001:2000.
-
Pomiary, analiza i doskonalenie jako kryteria auditu systemu zarządzania jakością
PublikacjaW artkule przedstawiono praktyczne zalecenia dotyczące audytu wewnętrznego systemu zarządzania jakością wg normy ISO 9001:2000 w obszarze wymagań rozdziału 8 tej normy dotyczącego pomiarów, analizy i doskonalenia. Metodykę audytowania dostosowano do potrzeb małych i średnich organizacji, zwracając szczególną uwagę na praktyczne wykorzystanie orientacji procesowej.
-
Process management methodology for quality systems of small organizations
PublikacjaW artykule przedstawiono najważniejsze elementy metodyki wdrażania zorientowanych procesowo systemów zarządzania jakością wg normy ISO 9001. Zaprezentowano przykład struktury procesów systemu jakości oraz prosta metodę opisu procesów (przewodnik procesu). Omówiono założenia metodyki oraz wybrane sposoby nadzorowania procesów. W podsumowaniu wskazano korzyści płynące ze stosowania metody w małych organizacjach.
-
Seminarium Naukowe ''Rozwój teorii i praktyki nauk o zarządzaniu'' w IOiZwP ORGMASZ pod przewodnictwem prof. W. M. Grudzewskiego
PublikacjaW artykule przedstawiono krytyczną analizę pracy ''Wpływ informatyzacji na efektywność zarządzania logistyką w jednostce wojskowej i w przedsiębiorstwie''. Wskazano luki metodyczne i merytoryczne pracy oraz zasugerowano kierunki możliwych działań by opracowanie mogło stanowić oryginalny wkład w rozwój nauk o zarządzaniu.
-
The role of process approach in quality systems of small firms
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono znaczenie orientacji procesowej w systemach zarządzania jakością ze szcególnym uwzględnieniem mniejszych organizacji. Zaprezentowano wyniki badań potwierdzających znaczący wpływ podejścia procesowego na skuteczność sytemów jakości. Przedstawiono też kluczowe problemy i oczekiwania sektora MŚP odnośnie do wdrażania zorientowanych procesowo systemów zarzadzania jakością.
Rok 2007
-
Business process management - integracja reinżynierii procesów gospodarczych z kompleksowym zarządzaniem jakością
Publikacja -
Business process management - integracja reinżynierii procesów gospodarczych z kompleksowym zarządzaniem jakością
PublikacjaW artykule przedstawiono analizę zasadniczych nurtów procesowego podejścia do zarządzania organizacjami. W celu uzasadnienia tezy, że koncepcja zarządzania procesami gospodarczymi (BPM) jest rezultatem ewolucji orientacji procesowej, integrującej cechy reinżynierii procesowej oraz kompleksowego zarządzania jakością (TQM), przedstawiono charakterystykę BPR a następnie na bazie krytyki tego podejścia zaprezentowano najważniejsze...
-
Charakterystyka MŚP w kontekście podejścia procesowego
PublikacjaArtykuł przedstawia wynikające z rozległego studium literaturowego charakterystyczne uwarunkowania związane z wykorzystaniem orientacji procesowej w sektorze MŚP. Szczególny nacisk położono na rolę systemów zarządzania jakością w promowaniu zarządzania procesami w mniejszych organizacjach.
-
Metoda określania wpływu procesów na realizację celów strategicznych jako narzędzie doskonalenia organizacji
Publikacja -
Metoda określania wpływu procesów na realizację celów strategicznych jako narzędzie doskonalenia organizacji
PublikacjaW artykule przedstawiono uzasadnienie, założenia oraz charakterystykę metody umożliwiającej określanie oddziaływania procesów realizowanych w organizacji na jej cele strategiczne. Metoda ta jest szczególnie przydatna w zorientowanych procesowo systemach zarządzania, wspierając ich diagnozowanie i usprawnianie. Przyjęte rozwiązania dostosowują opisaną metodę do potrzeb i możliwości małych i średnich organizacji.
-
Ocena modeli grupowego wdrażania systemów jakości w MŚP
PublikacjaW artykule przedstawiono charakterystykę wybranych inicjatyw grupowego wdrażania systemów jakości w małych i średnich przedsiębiorstwach stosowanych w Polsce i za granicą. W odniesieniu do kluczowych elementów tych przedsięwzięć, zaprezentowano włacną propozycje rozwiązań usprawniających stosowane w praktyce podejścia.
-
Przedmowa
PublikacjaPrzedmowa do monografii
-
Samoocena poziomu dojrzałości małych i średnich przedsiębiorstw w zakresie wykorzystania podejścia procesowego
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono propozycję metody służącej ocenie stopnia praktycznego stosowania podejścia procesowego w małych i średnich przedsiębiorstwach. Metodę tę przedstawiono na tle krytycznej, pod względem możliwości praktycznego wykorzystania w sektorze MŚP, oceny znanych modeli samooceny przedsiębiorstw takich, jak Model Doskonałości EFQM czy też Model Nagrody im. M. Baldridge'a.
-
Wprowadzanie koncepcji Lean Management w sektorze MŚP na podstawie doświadczeń francuskich
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono rozważania dotyczące wprowadzania koncepcji Lean Management w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Na przykładzie opracowanego i wprowadzonego przez organizację CEFORALP we Francji programu zaprezentowano uwarunkowania towarzyszące grupowemu wdrażaniu koncepcji Lean w MŚP sektora produkcyjnego oraz przedstawiono korzyści jakie odniosły firmy uczestniczące w tym przedsięwzięciu.
-
Wybrane możliwości aplikacyjne kwadratowej funkcji strat jakościowych
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono wysuniętą przez G. Taguchi'ego koncepcję strat jakościowych oraz podano przykładowe zastosowania funkcji strat jakościowych w rozwiązywaniu problemów występujących w procesach planowania i zarządzania produkcją.
-
Zarządzanie wiedzą w systemach zarządzania jakością
PublikacjaW artykule przedstawiono rozważania dotyczące specyfiki zarządzania wiedzą w sektorze MŚP oraz roli systemów zarządzania jakością opartych na wymaganiach normy ISO 9001 w promowaniu tej koncepcji. Szczególną uwagę zwrócono na powiązania zarządzania wiedzą z podejściem procesowym stanowiącym jeden z filarów systemów zarządzania jakością.
-
Znaczenie i kryteria wyboru jednostki certyfikującej normatywne systemy zarządzania
PublikacjaW opracowaniu zaprezentowano rozważania dotyczące kryteriów oraz roli wyboru jednostki certyfikującej wdrożone normatywne systemy zarządzania w przedsiębiorstwach. Szczególną uwagę zwrócono na uwarunkowania związane z wyborem i certyfikacją tych systemów w sektorze MŚP.
Rok 2008
-
Quality system documentation of smes in process management framework
PublikacjaThe article presents elements of original methodology of process-oriented quality management system implementation to be applied in small organizations. The primary objective of the paper is to show process based documentation structure of a quality system and simple method of processes control description. Thus, guidelines for preparation of quality system documentation in process management framework, related research results...
-
Różne aspekty działalności innowacyjnej w sektorze MSP
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono rozważania dotyczące znaczenia i specyfiki działalności innowacyjnej w małych i średnich przedsiębiorstwach.Określono charakterystyczne cechy tej grupy organizacji w odniesieniu do wprowadzania innowacji procesowej i organizacyjnej. Szczególną uwagę zwrócono na zalezności pomiędzy działalnościa innowacyjną a zarządzaniem wiedzą i normatywnymi systemami zarządzania.
-
Uwarunkowania aplikacyjne koncepcji Six Sigma w sektorze MŚP
PublikacjaArtykuł porusza istotne, z punktu widzenia podnoszenia konkurencyjności sektora MŚP a rzadko przedstawiane w literaturze krajowej, zagadnienie wykorzystania w tej grupie przedsiębiorstw koncepcji Six Sigma. Obok charakterystycznych cech MŚP wywierających wpływ na zastosowanie w nich metodyki Six Sigma, przedstawiono związki tej koncepcji z systemami zarządzania jakością.
-
Wybrane aspekty integracji normatywnych systemów zarządzania w sektorze MŚP
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono studium uwarunkowań związanych z wprowadzaniem zintegrowanych normatywnych systemów zarządzania w sektorze MŚP. Obok motywów wdrażania kolejnych systemów zarządzania w tym sektorze przedstawiono opartą na wynikach badań krajowych i zagranicznych analizę czynników towarzyszących integracji.
Rok 2009
-
Cross-cultural problem of quality
PublikacjaThe paper, by presenting issues such as variability of reality, quality of life, quality and environmental management systems, emphasizes the opportunities of taking the socially important problem under control by utilization of efficient quality engineering analytical methods.
-
Komputerowe wspomaganie zarządzania jakością w systemach klasy MRP/ERP z uwzględnieniem specyfiki sektora MŚP
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono koncepcje integracji komputerowych aplikacji wspomagających zarządzanie jakością z systemami klasy MRP/ERP. W rezultacie przeprowadzonej analizy dotyczącej genezy i zastosowań modułów wspierających zarządzanie jakością w systemach zintegrowanych sformułowano wnioski dotyczące funkcjonalności tych systemów zarządzania oraz ich możliwości aplikacyjnych w sektorze MŚP.
-
Potrzeby MŚP regionu pomorskiego w zakresie metod nadzorowania procesów
PublikacjaOdpowiednie stosowanie zasad orientacji procesowej decyduje o skuteczności i efektywności systemów zarządzania jakością. Poniższe opracowanie przedstawia wyniki badań pilotażowych mających wstępnie odpowiedzieć na pytanie w jakim stopniu małe i średnie firmy regionu pomorskiego są świadome znaczenia i przygotowane do systemowo ujętego nadzorowania swoich procesów.
-
Rola kształtowania się postaw kadry kierowniczej średniego szczebla w doskonaleniu systemu zarządzania jakością na przykładzie organizacji branży hotelarskiej
PublikacjaW opracowaniu zaprezentowano praktyczne doświadczenia związane z wprowadzaniem systemu zarządzania jakością w średniej wielkości hotelu. Proces wdrażania zaprojektowano w oparciu o pogłębioną analizę potrzeb i oczekiwań średniej kadry kierowniczej. W podobny sposób wprowadzono zmiany po roku do-świadczeń z funkcjonowania tego systemu. W podsumowaniu, przedstawiono konkretne korzyści, jakie osiągnęła organizacja dzięki zastosowaniu...
-
Wdrażanie Lean Six Sigma w MŚP sektora produkcyjnego
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono rozważania dotyczące wprowadzania metodyki Lean Six Sigma w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw produkcyjnych. Zaprezentowano odwołującą się do kontekstu tej metodyki charakterystykę MŚP oraz zaproponowano 5 etapowy model implementacyjny uwzględniający czynniki wpływające na skuteczne i adekwatne do możliwości i potrzeb MŚP adaptowanie tego podejścia.
-
Wybrane aspekty wykorzystania projakościowych systemów zarządzania w szkolnictwie wyższym
Publikacja -
Wybrane aspekty wykorzystania projakościowych systemów zarządzania w szkolnictwie wyższym
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono rozważania dotyczące relacji jakie łączą systemy zarządzania skoncentrowane na jakości z elementami zarządzania wiedzą w wyższych uczelniach. Zaproponowano trójetapowy model rozwojowy projakościowego systemu zarządzania uczelnią uwzględniający elementy zarządzania wiedzą w ramach struktur procesowych.
Rok 2010
-
Informatyczne wspomaganie systemów zarządzania jakością z uwzględnieniem potrzeb sektora MŚP
PublikacjaW opracowaniu zarysowano trendy rozwojowe dotyczące systemów informatycznych wspomagających zarządzanie jakością w małych i średnich przedsiębiorstwach. Szczególny nacisk połozono na wsparcie metodyki statystycznego nadzorowania procesów oraz ich modelowania.
-
Jakość, bezpieczeństwo, ekologia w sektorze rolno-spożywczym. Kierunki rozwoju
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono najważniejsze informacje dotyczące cyklicznej konferencji na temat jakości organizowanej przez zespół prof. Małgorzaty Wiśniewskiej z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego.
-
Model integracji koncepcji Lean Management i Six Sigma w sektorze MŚP
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono propozycję metodyki wprowadzania i wykorzystania elementów koncepcji Lean Six Sigma w sektorze MŚP. Metodyka została poddana weryfikacji w średniej wielkości francuskiej firmie produkcyjnej. Wnioski płynace z tej weryfikacji przyczyniły się do udoskonalenia proponowanych rozwiązań
-
Projektowanie, nadzorowanie i doskonalenie systemu jakości według normy PN-EN ISO 9001:2009 w oparciu o podejście procesowe z uwzględnieniem specyfiki sektora MŚP
PublikacjaPrzedstawiona w niniejszym opracowaniu metodyka jest przydatna tym organizacjom, które pragną samodzielnie zaprojektować swój system zarządzania jakością (SZJ) i uzyskać dzięki temu systemowi coś więcej niż tylko certyfikat. Dlatego też zawarte w niej moduły mogą pełnić wielorakie funkcje:- stanowić kompleksowy system doradczy umożliwiający odpowiednie przygotowanie pracowników do samodzielnego zaprojektowania odpowiednich elementów...
-
Wewnętrzny system zapewnienia jakości kształcenia jako podstawa realizacji strategii projakościowej szkół wyższych na przykładzie Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono przykład struktury wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia opartego na zaleceniach ENQA, jaką stworzono na Wydziale Zarządzania i Ekonomii PG adaptując stosowane tu dobre praktyki i metody. Szczególną uwagę zwrócono na praktyczne uwarunkowania związane z wprowadzaniem elementów tego systemu, których świadomość w polskim szkolnictwie wyższym jest ciągle bardzo niewielka.
Rok 2011
-
Characterization of small and medium enterprises (SMES) of Pomeranian Region in six sigma methodology application
PublikacjaThe paper presents the rarely researched and important issue for SMEs competitiveness - knowledge and practical application of Six Sigma methodology. The results of research conducted by Authors allow to answer the question - to what degree SMEs of Pomeranian region are aware of importance and prepared for systemic control and improvement of their processes?W opracowaniu poruszono istotne, z punktu widzenia podnoszenia konkurencyjności...
-
Możliwości wykorzystania modeli doskonałości w systemach zarządzania jakością wyższych uczelni
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono koncepcję modelu rozwojowego systemu zarządzania jakością dla wyższych uczelni, uwzględniającego specyficzne uwarunkowania występujące w tych organizacjach i ich otoczeniu społeczno-prawnym. Szczególną uwagę zwrócono na możliwości wykorzystania samooceny w oparciu o model CAF, jako narzędzia wspiera-jącego usystematyzowane doskonalenie projakościowego systemu zarządzania w szkole wyższej.
-
Orientacja procesowa w normatywnych systemach zarządzania jako czynnik wspierający zarządzanie wiedzą
PublikacjaCelem niniejszego opracowania jest określenie możliwości wykorzystania mechanizmów normatywnych systemów zarządzania wykorzystujących podejście procesowe do zarządzania wiedzą. Na bazie charakterystyki głównych nurtów procesowego zarządzania organizacjami przedstawiono relacje pomiędzy podejściem procesowym reprezentowanym w modelach normatywnych systemów zarządzania a zarządzaniem wiedzą. Szczególną uwagę zwrócono na specyficzne,...
-
Quality Assurance of Educational Processes as the Foundation of the Quality Management System in Gdansk University of Technology
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono rozwojowy model systemu zarządzania jakością w dużej uczelni technicznej. Punktem wyjścia dla tego projektowania tego modelu jest wewnętrzny system zapewnienia jakości kształcenia oparty na wytycznych ENQA a kluczowym czynnikiem wspierającym systemowo prowadzone zarządzanie wiedzą oraz samoocena.
-
Quality Assurance of Educational Processes as the Foundation of the Quality Management System in Gdansk University of Technology
PublikacjaThe paper presents a model of quality management system (QMS) developed by the author in Gdansk University of Technology (GUT). The core of the model is internal quality assurance system of educational processes based on the ENQA guidelines. Next described in the paper steps of GUT QMS development are the implementation of one of the normative QMS models (e.g. ISO 9001, ISO/IEC 17025) in selected organizational units of GUT and...
-
Rola normatywnych systemów zarządzania we wprowadzaniu innowacji organizacyjnych w sektorze MŚP
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono rozważania dotyczące znaczenia i specyfiki działalności innowacyjnej w małych i średnich przedsiębiorstwach. Na podstawie wyników badań krajowych i zagranicznych określono charakterystyczne cechy tej grupy organizacji w odniesieniu do wprowadzania innowacji procesowej i organizacyjnej.Szczególną uwagę zwrócono na współzależności między działalnością innowacyjną a zarządzaniem wiedzą w normatywnych systemach...
-
System zapewnienia jakości kształcenia jako kluczowy element strategii projakościowej w Politechnice Gdańskiej
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono zarys koncepcji modelu projakościowego zarządzania uczelnią. Jako konkretny przykład rozwiązań zaprezentowano strukturę wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia opartego na zaleceniach ENQA, jaką stworzono na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej. Szczególną uwagę zwrócono na praktyczne uwarunkowania zawiązane z wprowadzaniem elementów tego systemu, których świadomość w polskim...
-
Uwarunkowania aplikacyjne wybranych strategii projakościowych w szkolnictwie wyższym
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono koncepcję ewolucyjnego modelu systemu zarządzania jakością dla wyższych uczelni, uwzględniającego specyficzne uwarunkowania występujące w tych organizacjach. Szczególną uwagę zwrócono na rolę wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia, jako podstawy projakościowego systemu zarządzania w szkole wyższej. Omówiono też rolę normatywnych systemów zarządzania w zarządzaniu wiedzą w szkołach wyższych...
-
Wewnętrzny system zapewnienia jakości kształcenia - konieczność i szansa
PublikacjaW artykule przedstawiono charakterystykę ramowego modelu systemu zapewnienia jakości kształcenia jako bazy do wprowadzania bardziej zaawansowanych mechanizmów projakościowych w wyższych uczelniach technicznych.
Rok 2012
-
Automatyzacja procesów pomiarowych w metodyce Six Sigma w sektorze MŚP
PublikacjaCelem niniejszego artykułu jest przedstawienie metrologicznych aspektówmetodyki Six Sigma w świetle nowoczesnych rozwiązań technologicznych.Pomiary są nieodłącznym elementem metodyki Six Sigma, gdyż na ich bazieprowadzi się nadzorowanie procesów produkcyjnych. Tradycyjne metody pomiarowe mogą występować w produkcji jednostkowej, natomiast produkcjaseryjna i masowa wymaga automatyzacji procesów pomiarowych.
-
Dobre praktyki w zarządzaniu jakością kształcenia na studiach doktoranckich uczelni technicznych - na przykładzie Politechniki Gdańskiej
PublikacjaW pierwszej części opracowania zaprezentowano europejskie standardy w zakresie zarządzania jakością kształcenia przyjęte przez europejskie gremia zajmujące się szkolnictwem wyższym oraz omówiono poziom zaawansowania ich implementacji w polskim systemie szkolnictwa wyższego. W części drugiej omówiono znaczenie zorientowanego procesowo systemu zarządzania dla organizacji i realizowania przez nią celów strategicznych. Rozdział trzeci...
-
Elements of six sigma methodoloygy in polish smes. the pomeranian region context
PublikacjaIn this article, it has been suggested that the effectiveness of the design and implementation of the process approach in the SMEs sector affects the effectiveness and efficiency of the application of elements of the Six Sigma ™ concept. The selected results of the research have been presented to answer the question to what extent small and medium-sized manufacturing, service and production - service companies in Pomeranian region...
-
Innovation and Knowledge Management in the SME Sector and the Role of Normative Management Systems
PublikacjaThe article presents deliberations related to importance and specificity of innovation activities in small and medium-sized enterprises. Basing on results of the research the characteristics of the SMEs concerning process related and organizational innovation has been determined. Interrelations between innovation activities and knowledge management within the framework of normative management systems have been emphasized.
-
Metoda Kano w analizie satysfakcji klienta
PublikacjaWerbalizowane przez klientów pojęcie jakości jest mało precyzyjne, a często również wewnętrznie sprzeczne. Jednak przy odpowiednio prowadzonej analizie można sprecyzować kryteria jakości i określić wymagania klientów, które przedstawione na dwuwymiarowym diagramie stworzą wyraźną mapę preferencji klienta. Jednym z podstawowych założeń modelu Kano jest zmienność w czasie wymagań klientów. Wraz z upływem czasu i kopiowaniem atrybutów...
-
Możliwości wykorzystania narzędzi IT w systemach zarządzania jakością z uwzględnieniem specyfiki sektora MŚP
Publikacja -
Niezapomniane spotkania z Profesorem. Wspomina prof. nadzw. PG dr hab. inż. Piotr Grudowski. Panie Profesorze - dziękuję za 25 lat…
PublikacjaW artykule przedstawiono wspomnienia i refleksje związane ze współpracą Autora z Profesorem Romualdem Kolmanem.
-
Normatywne systemy zarządzania. Czynnik wspierający zarządzanie wiedzą w sektorze MŚP
PublikacjaZasadniczym celem niniejszego opracowania jest określenie możliwości wykorzystania mechanizmów normatywnych systemów zarządzania do zarządzania wiedzą. Przedstawiono relacje pomiędzy podejściem procesowym reprezentowanym w modelach normatywnych systemów zarządzania a zarządzaniem wiedzą. Szczególną uwagę zwrócono na specyficzne, w tym kontekście, uwarunkowania występujące w sektorze MŚP.
-
Pojęcie jakości kształcenia i uwarunkowania jej kwantyfikacji w uczelniach wyższych
PublikacjaArtykuł koncentruje się na zagadnieniach dotyczących jakości kształceniaw szkolnictwie wyższym. W pracy przybliżone są uwarunkowania zmian zachodzących na uczelniach w ostatnich dwudziestu latach, jak również wskazanie interesariuszy i czynników mających wpływ na jakość kształcenia. W artykule zawarto także propozycję mierników jakości kształcenia w podziale na 3 kategorie.
-
Uwarunkowania wykorzystania metodyki Six Sigma w sektorze MŚP z uwzględnieniem możliwości zastosowania aplikacji komputerowych
PublikacjaCelem niniejszego opracowania jest zaprezentowanie współczesnych rozwiązań informatycznych stosowanych w celu usprawnienia funkcjonowania metodyki Six Sigma ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich adaptację w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP).
-
Wybrane aspekty oceny satysfakcji i lojalności klientów i pracowników
PublikacjaCelem artykułu jest przedstawienie propozycji oryginalnego modelu pozwalającego lepiej zrozumieć mechanizmy kształtowania się satysfakcji i lojalności klientów i pracowników oraz umożliwiającego porównywanie satysfakcji klientów różnych przedsiębiorstw w oderwaniu od ich specyfiki branżowej. Zaprezentowany model opiera się na mechanizmach przyczynowo-skutkowych i pozwala na stawianie kwantyfikowalnych celów, dając w rezultacie...
-
Wykorzystanie metodyki Lean Six Sigma w doskonaleniu funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw
PublikacjaCelem pracy jest przedstawienie wyników badań oraz utylitarnych aspektów wynikających z opracowania oryginalnej metodyki wdrażania metodyki Lean Six Sigma w małych i średnich przedsiębiorstwach sektora produkcyjnego. Metodyka ta powstała na podstawie badań przeprowadzonych w polskich i francuskich przedsiębiorstwach w latach 2009-2011. W opracowaniu został zaprezentowany zarys proponowanej metodyki oraz przykład jej zastosowania...
-
Zarządzanie jakością a bezpieczeństwo w sektorze spożywczym
Publikacja -
Zarządzanie procesami z zastosowaniem metodyki Six Sigma w sektorze MŚP. Kontekst lokalny i sektorowy
PublikacjaW artykule postawiono tezę, że skuteczność projektowania i implementacji orientacji procesowej w sektorze MŚP decyduje o skuteczności i efektywności zastosowań elementów koncepcji Six Sigma™. Przedstawiono wybrane wyniki badań mających odpowiedzieć na pytanie - w jakim stopniu małe i średnie firmy produkcyjne, usługowe oraz produkcyjno-usługowe w regionie pomorskim są świadome znaczenia i przygotowane do systemowo ujętego nadzorowania...
Rok 2013
-
Corporate social responsibility in reference to environmental statements within EMAS system in small and medium enterprises
PublikacjaAccording to the corporate social responsibility concept, organisations should apply any mechanisms available supporting their business actions contributing i.e. to the improvement of natural environment. Among them is EMAS eco-management and audit scheme. The prove of its implementation is environmental statement and entering the organisation into a national EMAS register. The aim of the statement is informing the society and...
-
Greenwashing sins - the indicators of ecological marketing immaturity
PublikacjaThe paper presents the main features of so called "green washing". Unethical aspects of that new phenomena are presented and some corrective actions are proposed by the authors.
-
How to adapt Lean Six Sigma to improve performance of SMEs of manufacturing sector
PublikacjaThe main objective of the paper is to present the utilitarian effect of the adaptation of the Lean Six Sigma concept and its implementation in the small and medium-sized enterprises of the manufacturing sector. The original methodology was developed on the basis of research carried out in the Polish and French enterprises from 2009 to 2011. In the case of SMEs, the use of the concept of Lean Six Sigma is much less common, as...
wyświetlono 6750 razy