Publikacje
Filtry
wszystkich: 102
Katalog Publikacji
-
Effective Collaboration of Entrepreneurial Teams—Implications for Entrepreneurial Education
PublikacjaIn the situation of a permanent change and increased competition, business ventures are more and more often undertaken not by individuals but by entrepreneurial teams. The main aim of this paper is to examine the team principles implemented by eective entrepreneurial teams and how they dier in nascent and established teams. We also focused on the relationship between the implementation of these rules by entrepreneurial team members...
-
Intercultural Challenges in Virtual Teams
Publikacja: Virtual teams are usually geographically dispersed and consist of members from different countries and cultures. They influences internal communication processes and can cause personal conflicts, misunderstandings or lack of trust. Intercultural diversity is also significant for goal setting and team effectiveness. The aim of this article is to check if virtual team members appreciate the cultural diversity or rather suffer from lack...
-
Using a computational model to compare objective negotiations in real and virtual environments
PublikacjaZaprezentowano obliczeniowy model negocjacji uwzględniający warunki początkowe, przebieg negocjacji i wyniki negocjacji. Przedstawiono komputerowy system wspomagający rejestrację przebiegu negocjacji i ich wyników oraz analizę negocjacji zgodną z proponowanym modelem.
-
The congruence of mental models in entrepreneurial teams – implications for performance and satisfaction in teams operating in an emerging economy
PublikacjaPurpose – The paper aims to explore the relationship between the congruence of mental models held by the members of entrepreneurial teams operating in an emerging economy (Poland) and entrepreneurial outcomes (performance and satisfaction). Design/methodology/approach – The data obtained from 18 nascent and 20 established entrepreneurial teams was analysed to answer hypotheses. The research was quantitative and was conducted using...
-
The Structure of Entrepreneurial Team Members’ Competencies: Between Effectuation and Causation
PublikacjaA conscious shaping of entrepreneurial competence is a relevant element of entrepreneurial education. In order to recognize which of the competencies regarded as entrepreneurial are characteristic of members of entrepreneurial teams, which is crucial for the work of those teams, it is necessary to identify the structure of those competencies. This quantitative study was conducted with the use of a survey method and involved 111...
-
Zasada szalonego patchworku – efektuacja jako inspiracja do kształtowania relacji i postaw biznesowych
PublikacjaJedna zzasad efektuacyjnego podejscia do przedsiebiorczosci jest zasada szalonego patchworku (crazy quilt), która dotyczy budowania relacji z otoczeniem biznesowym. Zgodnie z nia przedsiebiorca powinien korzystac zkontaktów zosobami zotoczenia, zbudowanych jeszcze przed załozeniem firmy, atakze aktywnie kształtowac nowe relacje wsrodowisku, wktórym firma działa. Silny networking iznajomosc wielu osób pozwalaja na czerpanie inspiracji...
-
Lokaty bankowe jako narzędzie gromadzenia oszczędności na emeryturę
PublikacjaW artykule poruszona została problematyka zabezpieczenia finansowego gospodarstwa domowego, w okresie po przejściu na emeryturę jego członków. Opracowanie prezentuje wyniki analizy możliwości wykorzystania instrumentu rynku finansowego, jakim jest lokata bankowa, dla poprawy sytuacji materialnej gospodarstwa domowego, które znajduje się już w fazie nieaktywności zarobkowej. Do przeprowadzenia stosownych obliczeń, wykorzystane zostały...
-
Wykorzystanie metafor w identyfikacji i kształtowaniu postaw przedsiębiorczych
PublikacjaEdukacja przedsiębiorcza odgrywa coraz większą rolę w promowaniu i kształtowaniu zachowań oraz kompetencji przedsiębiorczych młodego pokolenia. W tym kontekście szczególnie podkreśla się znaczenie wykorzystywania nowych, interaktywnych metod i form kształcenia, niezwykle istotnych dla jednego z aspektów edukacji przedsiębiorczej, jakim jest kształcenie kreatywności i proaktywności. Zastosowanie metafor spełnia wymagania stawiane...
-
Kompetencje członków zespołu wirtualnego
PublikacjaArtykuł dotyczy problematyki wirtualnej współpracy, która wymaga od osób tworzących zespół oraz od lidera zespołu szczególnych kompetencji. Skoncentrowano się na wiedzy, cechach i umiejętnościach członków zespołu wirtualnego, które są konieczne, by efektywnie realizowali oni założone cele, kreując jednocześnie relacje oparte na wzajemnym zaufaniu. Artykuł zawiera przegląd literatury dotyczącej kompetencji członków zespołu wirtualnego...
-
Trust triggers and barriers in intercultural teams
PublikacjaIntercultural teams are more and more popular nowadays — they constitute a serious challenge in terms of effective cooperation and trust building, however. The article presents the potential problems that can affect intercultural cooperation and stresses the power of trust in cultural diversity conditions. The ten-factor model of intercultural team trust is presented. The main aim was to answer the questions: what are the differences...
-
Attributes of Entrepreneurial Teams as Elements of a Mental Model
PublikacjaAn entrepreneurial team can be defined as a small group of individuals holding ownership or control positions who create or develop an entrepreneurial venture and have shared commitments towards each other. Entrepreneurial teams start numerous new ventures or affect the performance of firms due to their social capital based on some characteristic attributes. The mental models of teams refer to internal, organised representation...
-
Efektuacyjność modelu mentalnego przedsiębiorczości
PublikacjaArtykuł prezentuje dwa modele przedsiębiorczości: tradycyjny (kauzalny) i efektuacyjny. Zgodnie z modelem kauzalnym najważniejszymi czynnikami sukcesu firmy jest strategiczne planowanie i konkurencyjność. W modelu efektuacyjnym znaczenie mają posiadane przez przedsiębiorcę zasoby, elastyczne reagowanie na szanse pojawiające się w otoczeniu i budowanie relacji biznesowych z otoczeniem. Celem artykułu jest ocena efektuacyjności mentalnego...
-
Branża IT – wyzwania związane z zarządzaniem kapitałem ludzkim
PublikacjaArtykuł dotyczy procesów zarządzania kapitałem ludzkim w firmach IT, w których największe wyzwania wiążą się z dwoma obszarami: zatrudniania i zatrzymywania specjalistów IT w organizacji. Działy HR prześcigają się w stosowaniu coraz to nowszych rozwiązań, aby pozyskać oraz motywować kompetentnych informatyków do pracy na rzecz firmy. Głównym celem artykułu jest prezentacja działań dotyczących rekrutacji oraz motywowania pracowników...
-
Projekty grupowe jako przygotowanie do współpracy w zespołach wirtualnych
PublikacjaArtykuł dotyczy zastosowania metody uczenia się poprzez realizację projektów i uczenia się zespołowego, które przedstawiono na przykładzie przedmiotu Projekt grupowy prowadzonego na studiach II stopnia z zakresu ICT (technologii informacyjno-komunikacyjnych). Zaprezentowano założenia i strukturę przedmiotu, koncentrując się na kontekstowym charakterze realizowanych projektów i analogiach do zadań realizowanych w firmach w rzeczywistych...
-
Analiza zależności między wynikami egzaminu maturalnego a wynikami osiągniętymi na studiach wśród absolwentów studiów I stopnia
PublikacjaZdobywanie wiedzy i umiejętności jest procesem ciągłym kształtowanym szczególnie w okresie pobierania nauki w szkole. Uczelnie wykorzystują wyniki egzaminu maturalnego do tworzenia rankingów rekrutacyjnych. Celem opracowania jest sprawdzenie korelacji między wynikami uzyski-wanymi na egzaminie maturalnym i na studiach. Badaniu poddano absolwentów kierunków ekono-micznych studiów I stopnia na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki...
-
Działania intuicyjne w praktyce przedsiębiorczej
PublikacjaIntuicję definiuje się jako szybkie, nieświadome i holistyczne przeczucie, które jest dynamicznym procesem poznawczym opartym na doświadczeniu i wiedzy przedsiębiorcy. Intuicja pozwala rozpoznawać okazje biznesowe i uzupełnia racjonalne podejmowanie decyzji biznesowych. Korzystanie z intuicji jest wskazane szczególnie ze względu na permanentnie zmieniające się otoczenie prowadzenia firmy oraz duży poziom niepewności, towarzyszący...
-
Zaufanie do siebie jako jeden z aspektów zaufania w aktywności przedsiębiorczej
PublikacjaArtykuł prezentuje znaczenie zaufania do samego siebie na tle zaufania w relacjach budowanych przez przedsiębiorcę w jego otoczeniu społecznym i biznesowym. Wyjaśniono koncepcję zaufania do samego siebie, odnosząc się do zróżnicowanych typów zaufania, na przykład: kalkulacyjnego, opartego na wiedzy i identyfikacyjnego. Wskazano jego potencjalne źródła i konsekwencje w kontekście budowania własnego wizerunku, podejmowania decyzji...
-
Formy outsourcingu na rynku usług ze szczególnym uwzględnieniem sektora transportu lotniczego
PublikacjaPrzedsiębiorstwa poszukują coraz lepszych i efektywniejszych modeli funkcjonowania na rynku.Jedną z metod zarządzania przedsiębiorstwem, zyskującą coraz większą popularność jest outsourcing. Celem opracowania jest krótka charakterystyka outsourcingu od strony teoretycznej, jak i próba pokazania zastosowania usług outsourcingowych w transporcie lotniczym.
-
IT PROJECT TEAMS CREATION AND ANALYSIS IN C2 NIWA ENVIRONMENT
PublikacjaTeams are the basic unit of the C2NIWA community, which – using the technical capabilities of this environment – focuses on the implementation of various projects. This article presents one of the competitions carried out within the framework of a C2NIWA project called Uwaga! Upadek! [Attention! Fall!], used as an example of a collaborative project for which analyses related to the assessment of teamwork based on the input-process-result...
-
Zasady efektuacji w działaniach początkujących przedsiębiorców
PublikacjaArtykuł dotyczy efektuacyjnego, dynamicznego modelu przedsiębiorczości stanowiącego odpowiedź na wymagania zmiennego, niepewnego otoczenia biznesowego, w którym funkcjonują współcześni przedsiębiorcy. We wcześniejszych badaniach, obejmujących stosowanie pięciu zasad efektuacji w prowadzeniu firm, różni autorzy odnosili się głównie do dojrzałych przedsiębiorców, charakteryzujących się doświadczeniem w zakładaniu i prowadzeniu własnego...
-
O neutralności, prezydencie, portalach społecznościowych i edukacji
PublikacjaArtykuł dotyczy neutralności sieci, która omówiona jest w kontekście zablokowania kont prezydenta USA w mediach społecznościowych. Odnosząc się do różnych znaczeń neutralności i opinii zebranych wśród informatyków, autorzy sformułowali rekomendacje dotyczące miejsca neutralności w edukacji informatycznej studentów.
-
Knowledge Sharing and Managing Intellectual Capital in the Times of COVID-19: Evidence from Polish Restaurant Industry
PublikacjaPurpose: The aim of this paper is to show how restaurants in Poland managed their intellectual capital (IC) in the COVID-19 crisis and how knowledge sharing (KS) helped them to survive in those dynamically changing conditions. Methodology: The study is based on qualitative research – semi-structured interviews with a few restaurant owners and managers responsible for the business operations during...
-
Przebieg prywatyzacji polskich przedsiębiorstw państwowych w latach 1990 - 2002
PublikacjaProces przekształceń własnościowych jest w Polsce konsekwentnie realizowany od kilkunastu lat. Celem artykułu było przedstawienie skali i dynamiki prywatyzacji polskich przedsiębiorstw państwowych na przełomie 13 lat, z uwzględnieniem jej podstawowych metod i ze względu ich struktury według EKD, w przekroju terytorialnym, oraz pod wzgledem ich rozmiarów.
-
Planowanie czy spontaniczność - jakich kompetencji potrzebuje współczesny przedsiębiorca?
PublikacjaKompetencje przedsiębiorcze mają wpływ na podejmowanie decyzji o rozpoczęciu działalności gospodarczej a następnie na powodzenie takiego przedsięwzięcia. To jakie kompetencje uważane są w tym zakresie za kluczowe może wynikać m.in. z podejścia do procesu przedsiębiorczości. Podejście efektuacyjne opisuje przedsiębiorczość jako spontaniczny akt tworzenia, podczas gdy tradycyjne podejście kauzalne (przyczynowe) bardziej jako planowe...
-
Budowanie zaufania w relacjach interentowych
PublikacjaArtykuł prezentuje znaczenie zaufania w relacjach interpersonalnych oraz wpływ globalizacji na proces budowania i percepcji zaufania pomiędzy uczestnikami relacji społecznych. Przedstawiono badania własne, w których autorka zweryfikowała postawy badanych wobec zaufania w relacjach internetowych i poziom wiarygodności partnera w komunikacji odbywającej się z wykorzystaniem różnych internetowych funkcjonalności (forum internetowe,...
-
Pieprzyk Pypcio Znamienity
PublikacjaPrzepiękna i edukacyjna książka opowiadająca o losach pieprzyka o imieniu Pypcio Znamienity, jego rodziny i dalekiego kuzyna Czarnego. Domem dla naszych bohaterów jest skóra Melanii, która uwielbia wycieczki na plażę.W książeczce oprócz zabawnej, wciągającej i wzruszającej przygody czytelnicy znajdą edukacyjne plansze, które pomogą im zrozumieć na czym polega wizyta u dermatologa, jak przebiega zabieg wycięcia pieprzyka,...
-
Trendy w eLearningu, wszystko co musisz wiedzieć aby rozwijać ludzi, zwiększać zyski i zmieniać świat na lepszy
PublikacjaTrendy są doskonałym wskaźnikiem tego, co dzieje się w danej chwili na rynku: jakie rozwiązania są najbardziej w cenie oraz jakie są najczęściej poszukiwane przez potencjalnych klientów. Ich długoterminowa obserwacja i analiza pozwala nam formułować pewne założenia dotyczące dalszego rozwoju branży, a wprawne, doświadczone oko eksperta dostrzeże w nich przyszłość.
-
Edu Inspiracje WZiE: Technologia XR w edukacji. Czy jesteśmy na nią gotowi?
Publikacja -
Edu Inspiracje WZiE: Storytelling w edukacji, czyli historie, które uczą i inspirują
Publikacja -
The Book of Trends in Education 2.0
Publikacja -
Świat Finansów dla uczniów szkół podstawowych i średnich
Publikacja -
Overview of new product development strategies and models
PublikacjaMotivation: The motivation for the overview presented in this article is to provide a starting point for considering whether existing new product development methodology and its level of detail allows product teams to develop high-quality and business-effective product concepts. Aim: The aim of this article is recognise the current state of research into new product development methodology and to present the strategies...
-
Analysis of human negotiations for e-business improvements
PublikacjaW artykule zaproponowano ogólny model negocjacji oraz oparty na nim uproszczony model jakości negocjacji. Zaproponowany model jakości negocjacji umożliwia zdefiniowanie wielu scenariuszy negocjacji i ich ocenę w kategoriach kompletności, efektywności, wydajności i satysfakcji. Przeanalizowano 150 eksperymentów (f2f i czat) w celu określenia wpływu osobowości negocjatorów i strategii negocjacyjnych na ich rezultat.
-
The Web Based System for Recording and Analysing Different Kinds o Negotiations
PublikacjaNegocjacje są podstawą wielu ludzkich przedsięwzięć. Artykuł opisuje internetowy system rejestracji i analizy wybranych elementów negocjacji. Przedstawiono też wybrane eksperymenty negocjacyjne i ich wyniki zebrane przy pomocy omawianego systemu.
-
Sytuacyjne i kulturowe aspekty pozycji negocjacyjnej
PublikacjaArtykuł prezenetuje pojęcie pozycji negocjacyjnej wświetle wybranych koncepcji negocjacji oraz wyniki eksperymentu psychologicznego dotyczącego uwarunkowań pozycji negocjacyjnej. Szczególną uwagę zwraca na osobowość, płeć i rolę oraz na posiadanie BATNY jako determinantów subiektywnej siły w rokowaniach i jej następstwa dla stylu i wyniku rozmów handlowych. W artykule poruszono też temat znaczenia kultury dla rozumienia i percepcji...
-
Osobowościowe i sytuacyjne uwarunkowania skuteczności negocjacji.
PublikacjaPraca prezentuje kontekstowy model negocjacji, obejmujący zarówno czynniki dotyczące charakterystyki uczestników rokowań: płeć, rola w negocjacjach, doświadczenie negocjacyjne, osobowość, jak i cechy sytuacji negocjacyjnej: typ negocjacji, posiadanie alternatywy negocjacyjnej i kanał przekazywania informacji. Na podstawie przeprowadzonego eksperymentu (diady uczestniczące w negocjacjach handlowych) i autorskiej metody ewaluacji...
-
Rola aktywnego słuchania w doradztwie zawodowym
PublikacjaUmiejętność słuchania to niezbędna kompetencja doradcy zawodowego, gdyż zapewnia obiektywność oceny predyspozycji klienta, daje szansę pełnego zrozumienia jego potrzeb i przekonań oraz jest podstawą budowania atmosfery otwartości i zaufania w czasie spotkania doradczego. Artykuł prezentuje możliwości zastosowania głównych technik aktywnego słuchania w praktyce doradcy zawodowego, odwołując się do różnych koncepcji relacji klient...
-
Kontekstowy model skuteczności negocjacji
PublikacjaArtykuł prezentuje mozliwość zstosowania metod statystycznych w analizowaniu zależności skuteczności negocjacji od różnego typu czynników. W oparciu o analizę czynnikową, analizę rergesji i korelacji zweryfikowano hipotezy dotyczące wpływu cech osobowościowych, pozycji negocjacyjnej i roli negocjacyjnej na wyniki rokowań.
-
Edu Inspiracje WZiE: Gry symulacyjne w edukacji
Publikacja -
Edu Inspiracje WZiE: Dlaczego porzucamy kursy e-learningowe?
Publikacja -
Edu Inspiracje WZiE: Active Learning, czyli o mocy aktywnego przetwarzania informacji
Publikacja -
Model negocjacji internetowych
PublikacjaArtykuł prezentuje wyniki badań dotyczących przebiegu i skuteczności negocjacji prowadzonych za pośredictwem internetu. Przedstawione wnioski, opare o przeprowadzony eksperyment, wskazują na wpływ nowoczesnych technologii na osłabienie znaczenia kontekstu społecznego negocjacji, co skutkuje wysoką rywalizacyjnością stylu rokowań, znacznym przedłużaniem się czasu spotkania oraz obniżeniem się satysfakcji z prowadzonych rozmów.
-
Wiarygodność i zaufanie jako fundamenty budowania relacji w e-biznesie
PublikacjaInternet będący dla niektórych synonimem nowoczesności, dla innych jego użytkowników stał się codziennym narzędziem pracy, służącym do poszukiwania informacji o potencjalnych parterach biznesowych oraz komunikowania się z nimi. Z tego powodu odpowiedź na pytanie jak oceniana jest wiarygodność informacji internetowej, oraz jakim modyfikacjom podlega komunikacja zapośredniczona przez komputer (computer mediated communication) w porównaniu...
-
Optymizm przedsiębiorców a ich postawy wobec zmian
PublikacjaArtykuł dotyczy postaw przedsiębiorców wobec wprowadzania zmian w zarządzanych przez nich firmach. Celem podjętych badań była weryfikacja hipotezy, że poziom optymizmu przedsiębiorcy wpływa na akceptację sytuacji zmian w organizacji i otwartość na jej wdrażanie. Badaniom kwestionariuszowym poddano przedsiębiorców działających na terenie Trójmiasta. Wykorzystano Skalę Orientacji Pozytywnej oraz adaptację Skali Postaw Pracowniczych...
-
Proces tworzenia zespołów zróżnicowanych jako element zarządzania zasobami ludzkimi
PublikacjaArtykuł dotyczy problematyki zarządzania zespołami zróżnicowanymi pod względem płci i wieku w kontekście procesów zarządzania zasobami ludzkimi. Skupiono się głównie na pierwszych etapach tego procesu, czyli na planowaniu zasobów i doborze pracowników i wskazano ich znaczenie dla zarządzania kapitałem ludzkim zespołów pracowniczych. Zaprezentowano wyniki badań przeprowadzonych na pracownikach działów HR, które dotyczyły uwzględniania...
-
Kobiety i mezczyźni w zespole - wartość czy wyzwanie
PublikacjaArtykuł dotyczy zarządzania zespołami zróżnicowanymi pod względem płci. Zaprezentowano wyniki badań przeprowadzonych wśród słuchaczy podyplomowych studiów Zarządzania Zasobami Ludzkimi. Celem badań była weryfikacja sposobu postrzegania zespołów zróżnicowanych pod względem płci przez osoby związane z zarządzaniem kapitałem ludzkim. Dodatkowo oceniono poziom wykorzystywania wartości takich zespołów w firmach reprezentowanych przez...
-
CD NIWA jako platforma współpracy biznesu i nauki
PublikacjaArtykuł prezentuje koncepcję Centrum Doskonałości Naukowej Infrastruktury Wytwarzania Aplikacji: CD NIWA, które jest środowiskiem przetwarzania w chmurze obliczeniowej, źródłem stale doskonalonych aplikacji i usług oraz platformą współpracy użytkowników. Interaktywność współdziałania nauki i biznesu jest głównym założeniem i celem Centrum Doskonałości NIWA, które ma też służyć budowaniu społeczności współpracującej w zakresie realizacji...
-
E-MEDIACJE JAKO PRZEDSIĘBIORCZA STRATEGIA ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW = E-mediation – the entrepreneurial strategy of conflict resolution
PublikacjaArtykuł dotyczy tematu e-mediacji, które są nowoczesną metodą rozwiązywania konfliktów gospodarczych, zakładającą zastosowanie innowacyjnych rozwiązań informatycznych w procesie zarzadzania konfliktem. Zaprezentowano wyniki badań, które przeprowadzono na grupie polskich przedsiębiorców, by zweryfikować postawy wobec e-mediacji i gotowość korzystania z tego rozwiązania w sytuacjach konfliktowych.
-
Klimat pracy zespołu wirtualnego
PublikacjaArtykuł dotyczy klimatu pracy zespołowej, rozumianego jako wspólna dla pracowników zespołu percepcja procesów, praktyk i zachowań, które towarzyszą pracy zespołowej i mają wpływ zarówno na satysfakcję jak i na efekty pracy zespołu. Celem artykułu jest weryfikacja założenia, że wymiary klimatu pracy zespołowej, rozpoznane jako istotne dla zespołów tradycyjnych, mają swoje odzwierciedlenie również we współpracy zespołów wirtualnych....
-
Czy w negocjacjach są przegrani? Kultura negocjacji organizacyjnych
PublikacjaNegocjacje to proces interakcji pomiędzy stronami, które są od siebie współzależne i dostrzegają konieczność współdziałania, by zrealizować osobiste cele. Nakładaniu się interesów stron towarzyszy jednak rozbieżność poglądów, stanowisk i oczekiwań, czyli konflikt. Jego rozwiązanie jest konieczne, by strony mogły osiągnąć swoje cele i ustalić zasady dalszych relacji.