Katedra Zarządzania Wiedzą i Informacją - Jednostki Administracyjne - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Katedra Zarządzania Wiedzą i Informacją

Filtry

wszystkich: 174

  • Kategoria
  • Rok
  • Opcje

wyczyść Filtry wybranego katalogu niedostępne

Katalog Publikacji

Rok 2006
  • Zmiany w uczelni - ku organizacji hipertekstowej
    Publikacja

    - Rok 2006

    W opracowaniu pokrótce przedstawiono wyzwania stające wobec współczesnych uczelni - organizacji aktywnie współtworzących społeczeństwo wiedzy. Uznano, że obecne struktury organizacyjne uczelni nie sprzyjają efektywnemu przepływowi wiedzy. Zaproponowano zorganizowanie uczelni wykorzystując model organizacji hipertekstowej autorstwa Nonaki i Takeuchiego. W konkluzji uznano, że poszukiwanie nowych rozwiązań organizacyjnych w uczelniach...

  • Zarządzanie wiedzą w uczelni publicznej
    Publikacja

    - Rok 2006

    Autor przedstawia uczelnie publiczne jako organizacje, które odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu społeczeństwa wiedzy oraz współtworzeniu gospodarki opartej na wiedzy. Omawia cechy współczesnej uczelni jako organizacji aspirującej do miana podporządkowanej wiedzy (opartej na wiedzy). Wskazuje na bariery kulturowe i organizacyjne utrudniające przepływ wiedzy w uczelni i proponuje ewolucję uczelni w kierunku organizacji hiperteksto-wej,...

  • Zarządzanie ''środek-góra-dół'' w uczelni
    Publikacja

    - Rok 2006

    W opracowaniu przedstawiono propozycję adaptacji modelu zarządzania ''środek - góra - dół'', autorstwa Nonaki i Takeuchiego, do realiów uczelni. Celem autora jest próba wykazania, że model ten korzystnie może wpływać na przepływ wiedzy we współczesnej uczelni określanej przez Mintzberga jako profesjonalna biurokracja. Sprzyja on bowiem w znacznie większym stopniu niż modele ''góra - dół'' i ''dół - góra'' doskonaleniu kultury organizacyjnej...

  • Uniwersytet: tradycyjny-przedsiębiorczy-oparty na wiedzy
    Publikacja

    Celem artykułu jest przedstawienie transformacji uniwersytetów od modelu klasycznego, przez uniwersytet przedsiębiorczy, do uniwersytetu - organizacji podporządkowanej wiedzy. Pierwsza część zawiera rys historyczny, który jest, zdaniem Autora, bardzo istotny, gdyż pozwala uzmysłowić sobie złożoność czynników mających wpływ na kierunki ewolucji współczesnych uczelni. W drugiej części, odnoszącej się do przyszłości uniwersytetu,...

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • Uniwersytet przyszłości organizacją fraktalną?
    Publikacja

    - Rok 2006

    Autor proponuje wdrożenie idei organizacji fraktalnej do realiów uniwersytetu, w celu ograniczenia znaczenia barier kulturowych i organizacyjnych i przekształcenia uczelni w kierunku elastycznej organizacji. Takie cechy organizacji fraktalnej jak samoorganizacja, samopodobieństwo, witalność, dynamika i nawigowanie odniesiono do realiów współczenej uczelni wskazując ich znaczenie dla wsparcia rozwoju uczelni w społeczeństwie wiedzy....

  • Universities in a knowledge-based society - their role and challenges they have to face
    Publikacja
    • M. Dąbrowska

    - Rok 2006

    Artykuł opisuje rolę instytucji edukacyjnych wraz z problemami i wyzwaniami, którym muszę one sprostać w gospodarce opartej na wiedzy.

  • Universities in a knowledge-based society - their role and challenges they have to face
    Publikacja
    • M. Dąbrowska

    - Rok 2006

    W artykule przedstawiono zagadnienia związane z uczelniami wyższymi we współczesnym społeczeństwie opatym na wiedzy. Wciąż zmieniające się środowisko uniwersyteckie wymaga od uczelni szybkiego dostosowywania się do nowych wymagań studentów, ich rodziców, czy pracodawców. W artykule zawarto opis zmian dotyczących popytu na edukację, współpracy między uczelnią i środowiskiem biznesowym, a także internacjonalizacji i globalizacji...

  • Udostępnianie wiedzy w uczelni technicznej - kształcenie przez całe życie
    Publikacja

    - Rok 2006

    Rozdział opisuje problematykę kształcenia ustawicznego w uczelni technicznej. Zwrócono uwagę na konieczność zainteresowania się uczelni technicznych wprowadzaniem szerszej oferty edukacyjnej. Dokonano analizy wyników badań testowych, realizowanych w ramach projektu MAYDAY. Wskazano na kierunki rozwoju systemu kształcenia. Możliwość dofinansowania z funduszy UE może pomóc uczelniom w tworzeniu szerokiej oferty kształcenia przez...

  • Teaching simulation methods in a university
    Publikacja

    - Rok 2006

    Zmiany, jakie zachodzą we współczesnym środowisku gospodarczym wymagają od menedżerów stosowania narzędzi umożliwiających identyfikację pojawiających się szans i zagrożeń oraz wspomagających procesy podejmowania decyzji. Symulacje komputerowe było stosowane przez firmy już w latach pięćdziesiątych w celu rozwiązywania problemów z zakresu zwiększenia wydajności, obniżki kosztów czy też zwiększenia dochodowości . Współcześnie modelowanie...

Rok 2011
Rok 2008
  • Zarządzanie wiekiem w wybranych krajach Unii Europejskiej
    Publikacja

    - Rok 2008

    Rozdział dotyczy zarządzania wiekiem w wybranych krajach Unii Europejskiej. Zawarto w nim krótki przegląd teoretyczny dotyczący tej koncepcji, a w jego dalszej części zamieszczono między innymi opis sytuacji starszych pracowników na rynku Unii Europejskiej. Można tu również znaleźć przegląd różnego rodzaju inicjatyw związanych z zarządzaniem wiekiem w UE. Dotyczą one systemowych rozwiązańw postaci programów rządowych, regulacji...

  • Zarządzanie wiekiem na poziomie organizacji
    Publikacja

    - Rok 2008

    Rozdział ten jest poświęcony zarządzaniu wiekiem na poziomie organizacji. Poza analizą literaturową, zamieszczono w nim szereg dobrych praktyk związanych z zarządzaniem wiekiem na poziomie organizacji. Zwrócono tu uwagę na wielopokoleniowe zespoły pracownicze, które sprzyjają wymianie wiedzy. W większości przypadkóww opisie dobrych praktyk zwraca się uwagę na konieczność zapewnienia starszym pracownikom dostępu do szkoleń.

  • Zarządzanie wiekiem 50+
    Publikacja

    Celem publikacji jest przybliżenie zagadnień zarządzania wiekiem na podstawie literatury, dobrych praktyk wypracowanych w różnych krajach Europy oraz wyników projektu MAYDAY, realizowanego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Opracowanie składa się z pięciu rozdziałów. Pierwszy rozdział zawiera opis podstawowych zasad realizacji projektów w ramach IW EQUAL oraz tło realizacyjne projektu MAYDAY. W drugim rozdziale opisano procesy...

  • Zarządzanie wiedzą w projekcie unijnym na przykładzie projektu MAYDAY
    Publikacja

    - Rok 2008

    Artykuł przedstawia propozycję wdrożenia zarządzania wiedzą w projekcie unijnym na przykładzie projektu MAYDAY. Skuteczne zarządzanie wiedzą w projektach unijnych może nie tylko ułatwić realizację tych projektów, ale wręcz przesądzić o ich sukcesie, bądź porażce. Dlatego też, każdy lider projektu powinien się zastanowić, jakie narzędzia do zarządzania wiedzą powinien wykorzystać w swoim projekcie i jak należy je skutecznie wdrożyć....

  • Wyższa uczelnia jako fraktalna organizacja wiedzy
    Publikacja

    - Rok 2008

    Autorzy wychodzą z założenia, że uczelnia w warunkach konkurencyjności powinna poszukiwać nowych, niekonwencjonalnych rozwiązań organizacyjnych. W opracowaniu autorzy szkicują koncepcję uczelni jako organizacji opartej na wiedzy oraz analizują możliwości implementacji w uczelni elementów charakterystycznych dla organizacji fraktalnej. Intencją autorów jest poszukiwanie nowych rozwiązań organizacyjnych, jednak podkreślają, że w...

  • Uniwersytet organizacją służącą otoczeniu
    Publikacja

    - Rok 2008

    W opracowaniu przedstawiono warunki, jakie muszą być spełnione, aby uniwersytet przekształcił się w organizację służącą otoczeniu. Wykorzystując koncepcję Wawrzyniaka, zidentyfikowano oczekiwania interesariuszy uczelni, czynniki (regulatory) wpływające na ewolucję uczelni oraz niezbedne zmiany w organizacji uczelni, polegające na ewolucji uczelni w kierunku organizacji opartej na wiedzy.

  • The influence of a knowledge-based economy on the functioning of contemporary organization

    Artykuł przedstawia wyzwania, jakie stwarza gospodarka oparta na wiedzy, którym muszą sprostać współczesne organizacje. Proponuje również pewne formy organizacyjne, które pozwalają organizacjom sprostać tym wyzwaniom. Ponadto, artykuł prezentuje zmiany w charakterze pracy takie, jak konieczność uczenia się nowych rzeczy czy podejmowania nierutynowych działań, praca poza organizacją, praca w niestandardowych godzinach pracy czy...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Technologie informacyjne w małych i średnich przedsiębiorstwach - na podstawie badań realizowanych w ramach projektu MAYDAY
    Publikacja

    - Rok 2008

    Rozwój technologii informacyjnych i ich większa dostępność sprawiły, że coraz częściej przedsiębiorstwa sięgają po narzędzia wspomagające procesy decyzyjne. Nie zawsze jednak ich wdrażanie jest konsekwencją przemyślanej startegii. Ocena stopnia informatyzacji zrealizowana w ramach projektu MAYDAY przedstawiona w rozdziale posłużyła następnie do opracowania wstępnej oceny potencjału innowacyjnego badanych małych i średnich przedsiębiorstw...

  • Technologie informacyjne jako narzędzia menedżera XXI w.
    Publikacja

    - Rok 2008

    Nie ulega wątpliwości, że od pojawienia się pierwszych zastosowań narzędzi informatycznych w biznesie poczyniono olbrzymie postępy. Na przestrzeni lat zmienił się nie tylko zakres, ale i rola, jaką pełnią technologie informacyjne w organizacji: od implementacji narzędzi służących do automatyzacji rutynowych procesów, poprzez narzędzia umożliwiające zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa, do rozwiązań umożliwiających zarządzanie...

  • Społeczna odpowiedzialność szkoły wyższej
    Publikacja

    - Rok 2008

    W opracowaniu zaadoptowano model Wawrzyniaka organizacji słuzšcej otoczeniu do opisu wyższej uczelni. Pokazano kierunek zmian w uczelniach po wprowadzeniu nowych regulacji prawnych z 2005 r.

  • Smart systems integration: toward overcoming the problem of complexity
    Publikacja

    W pracy omówiono modelowa propozycję integracji systemu opartą na zastosowaniu sztucznej inteligencji w celu rozwiązania problemu złożoności systemowej.

Rok 2010
Rok 2005
Rok 2007
Rok 2009
Rok 2012
Rok 2004
  • Warunki wastępne opracowania strategii zarządzania wiedzą w szkole wyższej.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Autor podejmuje próbę określenia warunków wstępnych, niezbędnych do opracowania strategii zarządzania wiedzą w szkole wyższej, której ważnymi zadaniami jest kreowanie, wykorzystywanie i rozpowszechnianie wiedzy. Definiuje i opisuje zasoby wiedzy uczelni oraz dwuwymiarową macierz kompetencji, której dokładne przeanalizowanie jest, zadaniem autora, warunkiem koniecznym przygotowania strategii zarządzania wiedza w szkole wyższej....

  • Uniwersytet jako wizjonerska organizacja - mity i rzeczywistość.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Jakie warunki musi spełnić uczelnia, aby stać się wizjonerską? Czy mity od- noszące się do wizjonerskich organizacji przedstawione w książce J.C. Coll-linsa i J.I. Porrasa, Wizjonerskie organizacje, utrudnidają funkcjonowanie wizjonerskim uczelniom? - to pytania, na które stara się znaleźć odpowiedź autor artykułu.

  • The concept of entrepreneurial university as an answer to the challenges of the 21st century
    Publikacja
    • M. Dąbrowska

    - Rok 2004

    W rozdziale zaprezentowano główne zmiany w środowisku akademickim wraz z oczekiwaniami i wymaganiami interesariuszy uczelni. Zaproponowano również koncepcję uczelni przedsiębiorczej, która pozwala uczelniom stać się konkurencyjnymi na rynku usług edukacyjnych.

Rok 2002